eGolf VII "oikea" vanne- ja rengaskoko (ET, leveys)?

Aloittaja Juha_a, 22.08.22 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

Juha_a

Tervehdys!

Voisin kuvitella, että tästä aiheesta on pilvin pimein jo keskustelua, mutta en varmaan sitten osannut oikein tuota keskustelua hakea, kun ei tullut vastaan. Pitkän tauon jälkeen toisen auton osalta takaisin VAG-perheeseen ja kaipaisin osaavilta apua vanteiden valintaan. Mikä on ns. "perfect fit" VII eGolfiin - eli että rengas tulee sopivasti ulommas lähemmäs lokarinkaarta? Eli millä vanteen leveydellä ja millä ET-luvulla tulee passeli paketti? Ajatuksissa 18" vanne.
Ja onko oikea rengastus tuohon vanteeseen (jos ja kun haluaa pitää melun kohtuullisena ja rangen mielessä) 225/40/18?

Ja toki vielä parempi jos saisi esimerkkikuvan vielä havainnollistamaan.
Kiitos suuresti jo etukäteen avustanne!

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: Juha_a - 22.08.22 - klo:09:44
Voisin kuvitella, että tästä aiheesta on pilvin pimein jo keskustelua, mutta en varmaan sitten osannut oikein tuota keskustelua hakea, kun ei tullut vastaan.
Voisin myös kuvitella, ettei tämän sortin harrastaminen ole e-Golfisteilla päällimmäisenä mielessä, jos lainkaan. Aika lailla vakiovanteilla on kaikki tulleet vastaan, joten joutunet toimimaan koekaniinina. Ulkomaisilta foorumeilta voisi löytyä jotain?

Juha_a

Niin, tuon e:n olisi voinut jättää otsikosta pois, sillä ymmärrykseni mukaan auto tekniikkaa lukuunottamatta on tismalleen sama. Eli ei pitäisi muuttaa pohdintaani vanteista ja niiden ET-luvuista jne lainkaan.

Daatta

Oikea rengaskoko/koot on listattu rekisteriotteessa. Toisaalta, en ole itsekään sellaista käynyt Trafin sivuilta tulostamassa.

Vannehömppäily on varmaan paremmin tavoitettavissa Instassa tai muissa sosiaalisen median kanavissa. Vannelaskurilla noita voi toki haarukoida tai kääntyä suoraan trendikkään rengasliikkeen puoleen. Tyyliin "mahtuuko pyörimään".  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Juha_a

Okei. Luulin tämän foorumin olevan sellainen, jossa näitä "vannehömppäilyjäkin" voisi kysyä. Jos kaipaisin orggisvannekokoa en sitä tokikaan täältä olisi kysellyt. Ja tarkennuksena vielä, että en ole etsimässä sitä maksimaalista "että mahtuu pyörimään" -ratkaisua, vaan sellaista joka näyttää orggisrengastusta paremmalta, mutta ei aiheuta mitään ongelmia.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Juha_a - 22.08.22 - klo:14:13
Okei. Luulin tämän foorumin olevan sellainen, jossa näitä "vannehömppäilyjäkin" voisi kysyä. Jos kaipaisin orggisvannekokoa en sitä tokikaan täältä olisi kysellyt. Ja tarkennuksena vielä, että en ole etsimässä sitä maksimaalista "että mahtuu pyörimään" -ratkaisua, vaan sellaista joka näyttää orggisrengastusta paremmalta, mutta ei aiheuta mitään ongelmia.
Se on siinä ET35 luokkaa ollut jo pitkään lähes kaikissa vaggilaisissa.
Vanteen leveys 8 - 8,5 varmaan aika sopiva.
Foorumilla hieman seniilimpää porukkaa, niin täälä ei nykyään tuunauksia hyvällä katsota  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Daatta

Helpointa on laittaa keskittävät spacerit niin saa vanteet tarpeeksi ulos.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 22.08.22 - klo:16:13
Foorumilla hieman seniilimpää porukkaa, niin täälä ei nykyään tuunauksia hyvällä katsota  ;D

Joo, nykyään on vaan tyytyväinen että vanteet on sisällä kaarissa, niin ei kyljet likastu heti.  8)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Juha_a

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 22.08.22 - klo:16:13
Se on siinä ET35 luokkaa ollut jo pitkään lähes kaikissa vaggilaisissa.
Vanteen leveys 8 - 8,5 varmaan aika sopiva.
Foorumilla hieman seniilimpää porukkaa, niin täälä ei nykyään tuunauksia hyvällä katsota  ;D

Kiitos tiedosta!

Juha_a


Eikös spacerit nyt mene nimenomaan siihen "vannehömppäilyyn"?  :D
Spacerithan ovat kiellettyjä, enkä ole kiinnostunut purkkaviritelmistä jos on mahdollista hankkia suoraan sopivat vanteet halutulla offsetillä kun vanteiden hankinta on joka tapauksessa edessä. 

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.08.22 - klo:11:02
Helpointa on laittaa keskittävät spacerit niin saa vanteet tarpeeksi ulos.




PeteFinn

En kyseistä autoa omista, mutta noin yleisesti vanteista sen verran, että jos tuo 225/40 on passeli renkaan koko ja valmistajankin mielestä tarjoaa parhaan rangen, niin ei kannata laittaa tuolle renkaalle ylileveää vannetta tuomaan lisää painoa ja kutistamaan rangea. 7,5-tuumainen on aivan riittävä 225:lle. En ainakaan yli 8-tuumaista 225:lle missään nimessä laittaisi jo ulkonäönkään vuoksi. Itse lähtisin etsimään sopivan näköistä ja sopivalla ET:llä varustettua 7,5-8-tuumaista vannetta. ET:nä ehkä 5-10 vähemmän kuin tehtaanvanteissa, jos haluaa ulommas rengasta tuoda.

Jos sopivaa offsettiä ei tahdo millään löytyä, niin laadukas ja maltillisen levyinen spacer ei ole huono ratkaisu. Itsellä oli 10 millin spacerit edellisessä autossa kesävanteissa, koska muutoin haluamani vanne olisi ottanut edessä kiinni jarruihin. Katsastuksessa on sitten tietty arpapeliä, miten tarkka ja innokas katsuri sattuu kohdalle. Varman päälle jos haluaa pelata, niin spacerit pitäisi ottaa pois. Itse jätin auton ekaan katsastukseen spacerit paikalleen, eikä niitä huomattu tai niistä mainittu, vaikka katsuri tutki poikkeuksellisen pitkään etupään iskareita ja jousitusta ja taskulampulla hartaasti valotteli lokareiden sisään ja konehuoneeseen. Oletti, että autoa on madallettu, kun oli tuntunut "erikoiselta" iskaritestissä. Ihan vakioauto adaptiivisella alustalla, mikä herraa ilmeisesti vähän hämäsi. Mutta tosiaan hartaasta tutkimisesta huolimatta jäi spacerit ilmeisesti havaitsematta.

Tietenkin aina parempi ja helpompi ihan oman säätämisenkin kannalta, jos löytää vanteen suoraan sopivalla offsetillä. Tuossa omassa tapauksessani vanteen seuraavaksi pienempi ET-vaihtoehto olisi tuonut vannetta liian ulos omaan makuun, joten otin mieluummin vähän isommalla ET:llä ja kapeimmalla mahdollisella spacerilla, joka oli vieläpä kyseisen vannevalmistajan omaa tuotantoa.

Eekolffi

Nämä renkaat on vähän mielipidekysymys.
Itse tykkään kun rengas täyttää aukon hyvin ja näinollen vähän isommista gummeista. 225/45R18 on erittäin sopiva. Itselläni on vielä isommat pallot mutta vain koska sellaiset sattuivat löytymään tallista.

225 renkaalle ET 40 edessä ja 30 takana on aika optimi.

jaripetteri

Omaan e-Golfiin on menossa kesäksi 225/40-18" kumilla 8x18" ET45 vanteilla. ET35 tulee mielestäni hieman liian lähelle reunaa ja sotkee enemmän. Myös kevyt madallus tarkoitus laittaa, Eibach Pro Kitillä (-30mm). Talveksi 205/50-17" kitkat 7x17" vanteilla ja ET40, jos nyt saan vielä hankittua.

Joku kevyt vannemalli pitäisi vielä keksiä. Enkei Yamoto vanne matta gunmetal värillä vahva ehdokas mutta tuo väri vielä mietityttää. Tuota ei saa muulla värillä.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy