Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

Cubbe77

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 24.08.22 - klo:16:47
Jos jarrulevy on 340mm niin taitaa mennä 16" myös.
Ainakin 412mm levyn kanssa menee 18" ihan hyvin (RS OCtavia).
Ei sovi edes 17” vanne cupraan toi 18” on ihan minimi
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Cubbe77

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 24.08.22 - klo:16:47
Jos jarrulevy on 340mm niin taitaa mennä 16" myös.
Ainakin 412mm levyn kanssa menee 18" ihan hyvin (RS OCtavia).
Että ei vaan olis 312mm toi octavian etulevy??? Tuo 412mm kuulostaa aika överiltä ko autoon. Eikä 18” sovi ton kokoisten jarrujen päälle.
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Petunet

Muisti pettää, levy olikin 340mm ja 18" menee siihen hyvin.
312mm levyn kanssa voi käyttää 17".
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 24.08.22 - klo:18:44
Muisti pettää, levy olikin 340mm ja 18" menee siihen hyvin.
312mm levyn kanssa voi käyttää 17".

Käytännössä hieman vanteiden mallista ja liimapainoista riippuen menee jopa pykälää pieneimpi vanne. Minulla oli TS Leonissa (312mm) 16" ja ekassa Cuprassa (340mm) 17" vanteet. Toki silloin oltiin ihan nahoilla ja yksi sopivan kokoinen kivi riitti naarmuttamaan vanteen sisäpinnan...

ID'n 18" vanteiden sisälllä jarrut näyttää suorastaan pieniltä. Ainakin helppo pestä vanteiden sisäpinta, jos sellaista jaksaisi vielä harrastaa.  :P
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pihistelijä

Bornien hinnat ovat taas nousseet. 150 kW 58 kWh perusmallin hinta on noussut jo 4500 , siitä, kun itse ostin. Kalleimmat versiot eivät enää mahdu 2000 , hankintatuen piiriin. Tämän vuoden tukirahatkin taitaa olla jo käytetty eikä uutta olisi luvassa jatkossa. Sitten nousua olisi jo 6500 ,.

https://www.cupraofficial.fi/cars/cupra-range/born/Prices.html
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

#185
Bornilla on nyt takana reilut 10 tkm. Tuon matkan keskikulutus on 12,2 kWh/100 km. Auto on osoittautunut yllättävän vähäruokaiseksi. Muutenkin pidän siitä tosi paljon. On makea ajaa mutkaisia pikkuteitä. Tuntuu selvästi kevyemmällä kuin edellinen Leon PHEV farkku vaikka massaa onkin hieman enemmän. Mutkat menee niin eleettömästi. Massa ei vain häiritse.

Kilometrejä on tullut aika reippaasti koska vaihdoin työpaikkaa elokuun alussa. Uusi työmatka on 144 km suuntaansa eli on tullut 300 km päivässä. Uudella työpaikalla on kuitenkin iso rivi 22 kW type 2 pisteitä. Ovat ilmaisia käyttää ja etu on verovapaa. Ei ole tarvinnut juuri kotona ladata. Olen ladannut päivällä aina 80% asti. Sillä olen päässyt kotiin ja seuraavana aamuna takaisin. On jäänyt vielä 100 km pelivaraa. Täten 10 tkm matkalla sähkökulut ovat olleet vain 0,37 ,/100 km. Sähköautoilu on hämmästyttävän edullista ja kevyesti verotettua.

En jatka toimistolla käyntiä enää pitkään. Kun kaikki perusasiat on omaksuttu, jään etätyöhön.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

akfr

Katselin kanssa hinnastoa perjantaina.

Kun itse tilasin 77kWh E-Boostin maaliskuussa, lähtöhinta oli 44 990,.

Nyt lähtöhinta on jo 49 990,, eli nousua viidessä kuukaudessa tasan 5000,. Isommalla akulla varustettuihin malleihin ei saa yhtäkään varustetta ilman että menettää hankintatuen.

Bornin hintakehitys on niin raju, että vähän tekisi mieli pistää esimerkiksi Polestar 2 tilaukseen ja myydä Born sitten sen alta pois joskus ensi vuonna...
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

Sportsfan

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.08.22 - klo:06:01
Bornien hinnat ovat taas nousseet. 150 kW 58 kWh perusmallin hinta on noussut jo 4500 , siitä, kun itse ostin. Kalleimmat versiot eivät enää mahdu 2000 , hankintatuen piiriin. Tämän vuoden tukirahatkin taitaa olla jo käytetty eikä uutta olisi luvassa jatkossa. Sitten nousua olisi jo 6500 ,.

https://www.cupraofficial.fi/cars/cupra-range/born/Prices.html

ID.3:n hinnat ovat pysyneet paljon paremmin kurissa, joten ID.3 Fastlane on jo liki 5000 , Bornia halvempi. Bornissa on toki pidempi takuu ja muutama varuste-etu, mutta omalta osaltani tuo hintaero sai vaa’an kallistumaan ID.3:n puolelle.

ikerman

Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 28.08.22 - klo:11:15
ID.3:n hinnat ovat pysyneet paljon paremmin kurissa, joten ID.3 Fastlane on jo liki 5000 , Bornia halvempi. Bornissa on toki pidempi takuu ja muutama varuste-etu, mutta omalta osaltani tuo hintaero sai vaa’an kallistumaan ID.3:n puolelle.

Fastlanea ei saa enää tehdastilauksena.

Kinkkujuusto

Lainaus käyttäjältä: ikerman - 28.08.22 - klo:11:38
Fastlanea ei saa enää tehdastilauksena.
Ei taida mitään ID.3 saada tällä hetkellä tilattua?

Seat Ateca FR 1.5TSI DSG -23

Sportsfan

Kuukausi sitten oli ainakin vielä tarjolla niitä "tilauskannassa olevia autoja". Tämän hetken tilannetta en tiedä.

hoomax

Lainaus käyttäjältä: Sportsfan - 28.08.22 - klo:15:15
Kuukausi sitten oli ainakin vielä tarjolla niitä "tilauskannassa olevia autoja". Tämän hetken tilannetta en tiedä.
Eilen tilasin, oli noita tilauskannan autoja.

Pihistelijä

Tuli tilattua talvirenkaat Borniin. Minulla on ollut Nokian Hakkapeliitta kitkat vuodesta 1999 asti. Kuusi eri sarjaa (Q, RSi, R, R3). Eli jatketaan niillä. Nyt vuorossa R5.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.09.22 - klo:04:29
Tuli tilattua talvirenkaat Borniin. Minulla on ollut Nokian Hakkapeliitta kitkat vuodesta 1999 asti. Kuusi eri sarjaa (Q, RSi, R, R3). Eli jatketaan niillä. Nyt vuorossa R5.


Just eilen mietin, että seuraavaan autoon täytyy tehdä näin, säästänee tonnin verran. Tilasitko intterinnetistä vai kävitkö rengasliikkeessä?

akfr

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 01.09.22 - klo:09:19
Just eilen mietin, että seuraavaan autoon täytyy tehdä näin, säästänee tonnin verran. Tilasitko intterinnetistä vai kävitkö rengasliikkeessä?

Omassa sopparissa lukee, että 18” vanteet ja talvirenkaat yhteensä 1790,. Tai vaihtoehtoisesti 19” vanteet 150, lisämaksusta.

Säästäisi kyllä ostamalla muualta, mutta tonnin säästö on kaukana. 
Ajossa: Cupra Born 77kWh E-Boost

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: akfr - 01.09.22 - klo:09:44
Omassa sopparissa lukee, että 18” vanteet ja talvirenkaat yhteensä 1790,. Tai vaihtoehtoisesti 19” vanteet 150, lisämaksusta.

Säästäisi kyllä ostamalla muualta, mutta tonnin säästö on kaukana.

Halppa hintta! ID:hen maksoi pari vuotta sitten 1890 euroa talvisatsi Hakka ysejä 18" aluilla, kaverin Citikkaan 18" alut nastoilla viime kesänä 2500. Ajattelin hintojen nousseen kautta linjan. Pyytämiini Ioniq 5:siin halvin rengassarja oli 2500, kallein 3000 euroa. Ehkä vertaan näihin.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 01.09.22 - klo:09:19
Just eilen mietin, että seuraavaan autoon täytyy tehdä näin, säästänee tonnin verran. Tilasitko intterinnetistä vai kävitkö rengasliikkeessä?
Netistä. Minulla on hyviä kokemuksia Renkaat Vaihtoon kaupasta.

https://www.renkaatvaihtoon.fi

Olen tilannut sieltä talvirenkaat kahteen edelliseen Leoniin ja nyt Borniin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Cubbe77

Keväällä sai vielä alle tonnilla talvirengas setin. Vanteet 135,/kpl ja kumit 89,kpl
:o(215/55r18 koossa) toki kumit ei ole R5 veroiset mutta R nokian päihittäjät kuitenkin😂
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Pihistelijä

Hyvä, Bornissa näyttää olevan lasinpesunesteen vähyyden ilmoitus. Minun edellisessä Leonissa sitä ei ollut.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

APR CUPRA

Aika hurjaa on tuo Bornin hinnannousu kyllä ollut,itekin heräsin hiukan liian myöhään. 94% valtion määrärahoista käytetty sähköautojen hankintatukea,niin pitihän tuo vielä kerran saada hyödynnettyä. Miihinhän sai aikoinaan tuplat,kun maahantuojalla oli oma kamppis lisänä.
Onkos tuo varustelu ollut alusta saakka Bornissa se,mitä nyt? Itselle tulee joka tapauksessa -23 vuosimalli.
ID3 oli toinen vaihtoehto,hinta houkutteli,mutta oli jotenkin ulkoa ja sisältä omaan makuun niin laimea,että päädyttiin Borniin,vaikka hinta karkas kalliiksi. ID3 takuu paljon lyhkäsempi ja ei pystynyt lisävarustelemaan autoa. Ja jotenkin laatumielikuva jäi Bornista,ja penkeissä se ehkä suurin ero.
Nyt sit odotellaan ja varmaan aika pitkäänkin. Mutta uskon että on sen arvoinen.
Aikoinaan Leon Cupra ST oli viisi vuotta ja oli kyllä erinomainen peli…sitä samaa toivon tulevasta.

Pihistelijä

Onneksi tuli hommattua Born ajoissa ja sain vanhaan hintaan. Nykyhinnat ovat tosiaan karanneet. Nousua jo 4500 ,. Mutta autonahan Born todella hyvä. Se on tilava, hyvä ajaa, hiljainen, pirteä ja kuluttaa vähän. Jos siitä olisi farmariversio, olisi se täydellinen auto minulle. Minulla on uusin 3.0 softa ja se on pelannut ongelmitta. Ei ole ollut vikoja ensimmäisen 11 tkm matkalla. Tai vasempaan takarenkaaseen tuli reikä ja hommasin taakse uudet renkaat. Hieman on sellainen fiilis, ettei ensiasennusrenkaina olevat Bridgestone Truranza Ecot ole kovin kestäviä. En hommannut taakse Turanza Ecoja, vaan Turanza T005. Niistä jäi hyvä kuva Leonin alla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Tässä ensimmäisen 10 000 km kulutus. Ilokseni huomasin, ettei pitkäaikainen kulutus nollaantunut 100 tunnin jälkeen kuten Leonissa eikä 10 000 km jälkeen kuten VW ID.3:ssa vaan jatkaa todennäköisesti pitkään.


system resolution
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

APR CUPRA

Mikäs tuo Bornin vanteiden jako ja keskireijän halkaisija? Pitäis varmaan jossain välissä hommata talvirengas-setti. 215/55 18 varmaan tuo yleisin koko?

Cubbe77

Lainaus käyttäjältä: APR CUPRA - 06.09.22 - klo:21:18
Mikäs tuo Bornin vanteiden jako ja keskireijän halkaisija? Pitäis varmaan jossain välissä hommata talvirengas-setti. 215/55 18 varmaan tuo yleisin koko?
7.5x18 jako: 5x112 et: 45 CB:57.1
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Cubbe77

Onko tosi että infotaimentin lämmönsäätö ja volumensäätö ikonit ovat ilman valaisua!! Vai onko ne omastani rikkisärki??? Miten muilla?
Cupra Born e-boost 170kw/77kwh

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Cubbe77 - 06.09.22 - klo:23:36
Onko tosi että infotaimentin lämmönsäätö ja volumensäätö ikonit ovat ilman valaisua!!
Joo, niissä ei ole valaisua. Sama oli jo Leonissa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

APR CUPRA

Lainaa7.5x18 jako: 5x112 et: 45 CB:57.1
Thx tiedosta!

Pingu

No niin, ensimmäinen pidempi reissu takana Bornilla. Keski-Suomesta etelään ja seuraavana päivänä takaisin. En ajanut mitenkään erityisen hillitysti ja vakkari oli sen +5 melkein koko reissun. Tällä ajamisella kulutus 14,7 mennessä ja 14,9 takaisin tullessa. Pieni pätkä motariajoa mukana Tampereen nurkilla. Kaukana Pihistelijästä, mutta ihan siedettävä kulutus.

On kyllä todella hyvä auto ja ID3:n puolella parjon parjattu ohjelmisto pelittää ainakin itsellä aivan riittävän hyvin. Toki näissä taitaa olla se uusin ja parhaiten toimiva versio jo alla. Ja Cupran sovelluskin on tainnut nopeutua alkuajoista.

Koska omaan taloyhtiöön ei tässä vaihessa saa kunnon laturia vielä millään, julkisilla olen ajatellut pärjätä. Kauppareissuilla lähinnä tulee latailtua ja aika paljon pikalatureita tulee käytettyä, mutta tuleepahan samalla testi akuille, että kuinka paljon kapasiteettia se vie pitkässä juoksussa.

Virran/Helenin laturit oli reissussa ainoa ongelma. Aina ne sain käyntiin, mutta niissä tuntui toimivan vuorotellen joko tagi tai sovellus. Yleensä se mitä kokeilin ensin ei tuottanut tulosta.

Iso peukku täältä siis Bornille.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 12.09.22 - klo:21:44
On kyllä todella hyvä auto ja ID3:n puolella parjon parjattu ohjelmisto pelittää ainakin itsellä aivan riittävän hyvin.
Onko sulla jo 3.1 softa vai 3.0? 3.1:ssä on näköjään lisätty kulutustiedot ratin takaiseen pieneen näyttöön.

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 12.09.22 - klo:21:44
Iso peukku täältä siis Bornille.
Samoin. On ilo ajaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.09.22 - klo:21:56
Onko sulla jo 3.1 softa vai 3.0? 3.1:ssä on näköjään lisätty kulutustiedot ratin takaiseen pieneen näyttöön.
Samoin. On ilo ajaa.

Siinä tapauksessa mulla on jo 3.1.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy