Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - ConD

#1
http://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/tutkimus-tietyomailla-ajetaan-reipasta-ylinopeutta.html

http://www.betoniyhdistys.fi/media/siltatekniikan-paivat/risto-lappalainen-28.1.2016.pdf

LainaaViime kesänä Liikennevirasto mittasi tietyömaiden nopeuksia kantatie 65 asfalttityömaalla, valtatien 3 siltatyömaalla ja valtatien 5 Mikkelin kohdan parannushankkeella. Mittauksissa saatiin ylös kymmenien tuhansien ajoneuvojen nopeuksia.

Tulokset vaihtelivat suuresti tietyömaittain. Esimerkiksi kantatien 65 työmaalla autoilijat noudattivat enimmäkseen nopeusrajoituksia. Myös valtatien 5 Mikkelin kohdan parannushankkeella mitatut keskinopeudet olivat vain vähän korkeammat kuin työmaan nopeusrajoitukset.

Toisaalta valtatien 3 siltatyömaalla vain 4 % työmaan päiväsaikaan ohittaneista ajoi nopeusrajoitusten mukaisesti. Valtatien 3 siltatyömaalla nopeuksia mitattiin myös yöllä. Yöllä vain 2 % työmaan ohi ajaneista noudatti nopeusrajoituksia. Keskimääräiset ylinopeudet olivat yöaikaan suurempia kuin päiväsaikaan.

Liikennevirasto on tehnyt varsin perusteellista työtä mitatessaan nopeuksia työmailla. Tulokset ovat huolestuttavia... esimerkiksi VT3 työmaalla tulokset ovat varsin karuja:

LainaaVt3 siltatyömaalla suoritettu nopeusseuranta kesti yhdeksän päivää.
Työmaan nopeusrajoitus oli 30 km/h.
● Työmaalla oli kaksi nopeusnäyttöä, joista toinen mittasi nopeudet
näyttö pimeänä ja toinen näyttö näytti nopeudet ohi ajaville
ajoneuvoille. Näytöt mittasivat saapuvan liikenteen nopeutta sekä
muutosta nopeudessa näytön jälkeen.
●Liikenteen tasaisuuden vuoksi siltatyömaalla mitatut nopeudet on
jaettu kahteen osioon, päivä- ja yöaikaan.
Ajonopeusseurantaa
● Suunta, jonka nopeusnäyttö näytti ohi ajavien nopeudet mittasi kaiken
kaikkiaan 48 688 nopeutta
● Ajoneuvojen ajaessa nopeusnäytön kohdalle nopeusrajoitusta noudattivat
päiväaikaan ainoastaan 4 % ohi ajavista ajoneuvoista ja yöaikaan 2 % ohi
ajavista ajoneuvoista. Päiväaikaan ohi ajaneiden keskinopeus oli 54 km/h ja
yöaikaan ohi ajaneiden keskinopeus oli 60 km/h
.
● Ylinopeutta ajoivat 47 218 ajoneuvoa keskinopeudella 57 km/h. Päiväaikaan
ylinopeutta ajaneiden keskinopeus oli 56 km/h ja yöaikaan ylinopeutta
ajaneiden keskinopeus oli 61 km/h. Ylinopeutta ajaneista ajoneuvoista 4 392
hidasti sallittuun nopeuteen havaittuaan nopeutensa nopeusnäytöltä.
Hidastuksen jälkeen ajoneuvojen keskinopeus oli 24 km/h.

Tuhannen taalan kysymys: Miksi työmailla ei ajeta rajoitusten mukaisesti? Pitäisikö tuota valvoa enemmän? Nytkin on ympäri Suomen paljon hankkeita, joissa tienkäyttäjien kulkuturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta parannetaan, mutta sen parannustyön ajan pitäisi malttaa ajaa rauhassa sen työmaan ohi.
#2
Käydään täällä keskustelua blogista.

Otan mieluusti vastaan kommentteja, ehdotuksia ja kysymyksiä koskien blogia ja Hakkapeliitta-renkaita. Vastailen parhaani mukaan täällä tai sitten blogaan tuohon toiseen topikkiin.
#3
Dodiih!

Aloittelen tänne kirjoittelemaan tässä talven aikana tulevia kokemuksia tulevista gummeista. Stay tuned... :)

Keskustelua aiheesta voidaan käydä toisessa topikissa: ConD:n Hakkapeliitta-blogin kommentit
#4
Pisti silmään tällainen artikkeli taloussanomien sivuilta:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/10/17/nain-se-on-naapuri-paattaa-millaisella-autolla-ajat/201314338/304

LainaaYksilöllisyys on nykyään kaikki kaikessa, mutta tiet ovat pullollaan harmaata automassaa. Syy on naapurikateudessa, arvelee helsinkiläisen autovarusteluliikkeen myyntijohtaja.

Autot herättävät isoja tunteita puolesta ja vastaan, ja ihmiset haluavat pitää matalaa profiilia.

Vaikka autoja personoitaisiin, se tehdään usein huomaamattomasti. Tehdasmalliin ei tehdä näkyviä muutoksia.
Eli miten täällä foorumilla käyttäjät personoi autojaan?

Meitä on liki 9000 viestejä kirjoitellutta jäsentä, mutta autotalliin on omat tuotoksensa topikkeina tuotu esille vain 740 autotallitopikin edestä. Luulisi että täällä käyvät on aikalailla harrastajapohjaista porukkaa, mutta toki joukkoon mahtuu vain autoista tietoa etsivistä laidasta laitaan. Joillekin täällä auto on selkeästi harrasteväline, mutta myös perus käyttöautoilijoitakin sekaan mahtuu.

Kertokaas siis kokemusta miten personoitte tai "tuunaatte" autoja ja miksi? Olisi kiva tuon jutun pohjalta saada jotain ajatuksia täältäkin. Onko personointi kuoleva bisnes Suomessa kuten lehden jutusta voisi päätellä?
#5
Kirjoitetaas tämmöinen kun tuli tänään "tutustuttua" ja tehtyä muutenkin läheisempää tuttavuutta Jettan ajovaloumpion kanssa. Tämä nyt koskee vain halogeenivaloja, joten uuden xenon-jettan omistajat, sorry... koittakaa pärjätä. :)

Polttimoita vaihdetaan umpiosta kolmesta eri paikasta. Ajovalot ja päiväajovalot uloimman suojan takaa, pitkät ja parkki sisemmän kumisuojan takaa ja vilkkupolttimo sitten umpion alta. Kaikki toimenpiteet vaativat näppäriä sormia ja ainakin itse huomasin, että kelillä kuin kelillä naarmuilta suojaava hanska olisi kiva. Nimim. sormet rakkuloilla ja kämmenet täynnä naarmuja.

1) Ajovalopolttimon vaihto:
-avaa ulompi umpion suojamuovi. Irtoaa pyöräyttämällä vastapäivään ~10 astetta. Vedä pois ja pistä talteen.
-tartu mustasta otinpinnasta polttimosta ja pyöräytä vastapäivään ~10 astetta, vedä polttimo pois umpiosta. Johdot jäävät kiinni polttimon kantaan, vaihda polttimo (H7). Kiinnitys päinvastoin. Katso että polttomon kannan "väkäset" menevät umpion takana olevien kiinnitysruuvien alle.
-kiinnitä suojamuovi, aseta kohdalleen ja ~10 astetta kiinni "pikku naksahduksen" yli. Valmis!

2) Pitkänpolttimon vaihto:
-avaa sisempi kuminen suoja umpiosta. Lähtee reunasta kampeamalla.
-irroita ja vaihda polttimo (H7)samoin kuin ajovaloumpiossa.
-paina suojakumi paikalleen

3) Parkkipolttimon vaihto
-avaa sisempi kuminen suoja umpiosta.
-käännä pidikkeestä ja vedä polttimo pois pitkän polttimon yläpuolelta.
-vaihda polttimo (W5W lasikanta)
-paina polttimo takaisin koloonsa ja pyöräytä kiinni
-paina suojakumi paikalleen

Nämä ovat siis olleet "helppoja"

Lisätään vaikeustasoa:

4) Vilkkupolttimon vaihto:
-polttimo on pitkän umpion alla erillisessä kannattimessaan, eikä sen edessä ole mitään luukkuja. Koita jostain ujuttaa käsi umpion alle ja tunnustele pidikkeen ~5cm pitkää tartuntatikkua. Nappaa siitä kiinni, paina kevyesti polttimoa kohti umpiota ja pyöräytä ~10 astetta vastapäivään.
-vedä polttimo pidikkeessään pois umpion alta, nyt johdot eivät seuraa vaan polttimon virrat tulevat kontakteilla tuon pidikkeen kautta.
-vaihda vilkkupolttimo (P21w oranssi)
-asettele polttimoa pidikkeessään paikalleen toisella kädellä ja katso umpiosta ulkoa onko suunta oikea. Tunnustele oikea asennuspaikka (muistaakseni pidikkeessä lukee TOP), pyöräydä sama ~10 astetta myötäpäivään ja olet valmis

5) Päiväajovalopolttimon vaihto:
-irroita ulompi suojamuovi samoin kuin ajovalopolttimolle
-kurkkaa umpioon, jotta näet päiväajovalopolttimon pidikkeen/kannan ajovaloumpion alla. Väli on ahdas. Tikusta ei kannata koittaa tarttua kiinni, et saa todennäköisesti riittävästi voimaa sen kautta pyörittämiseen ahtaasta välistä
-käsi umpioon, työnnä kättä niin pitkälle että saat sormilla mustasta pidikkeestä kiinni mahdollisimman läheltä polttimoa, käytännössä polttimon juuresta. Pyöräytä ~10 astetta vastapäivään ja vedä polttimo ulos. Pidikkeen mukana seuraa johdot ja polttimot. Huomioi mihin suuntaan pieni nuoli osoitti yhdessä kiinnityshahloista (sivulle).
-vaihda polttimo (P21w)
-katso että kiinnityshahlon nuoli osoittaa samaan suuntaan kuin poisottaessa. Kolme hahloa eivät ole tasaisesti ympyrän kehällä, vaan jollain härövälillä. Väärä asennus tekee uudelleenirroituksen *keleen hankalaksi, usko kun  kokemuksesta kerron ;)
-kun olet varma että laitat polttimon kannakkeen oikein umpioon, ujuta se käsissäsi umpioon, työnnä paikalleen ja käännä kevyesti ~10 astetta myötäpäivään.
-kiinnitä ulompi suojus umpioon

Eli näin vaihtui polttimot, kätevästi, eikötotta? Minun kädet eivät ole samaa mieltä. Talvella hommaan ei kannata pakkasella ruveta kuin pakollisen ajovalopolttimon tai pitkän osalta. Mielummin lämmin halli sitten. Umpiossa on hitosti teräviä särmiä johon kylmät kädet on helppo raapia auki lämpimälläkin (usko kun sanon).

Umpion irroitus ei ole sikäli pakollista mihinkään hommaan mutta itse ten 5) kohdan ensin väärin ja jouduin paikkaamaan tekosiani. Käytännössä irroitin siis apukuskinpuolelta umpion jotta sain sitä työstää rauhassa hyttysiltä sisällä. Tämä homma menee karkeasti näin:

Työkalut:
-T30 torx-avain
-T25 torx-avain
-1-koon ristipää
-verhoilunirroitusmuovi/vast

Työjärjestys:
-Irroita maski. 4kpl T25 torxia irti maskin yläreunasta konepellin etureunan alta, tämän jälkeen vedä maski suoraan puskurista ulospäin. Alareunassa on klipsit jotka ainakin lämpimänä irtoaa rikkomatta paikkoja.

-Umpion irroitus: irroita sähköjohto esimerkiksi ensiksi pitkänvalon umpion alta. Sormella vaa lukituksen ja vetää liittimen irti, ei tarvitse työkaluja. Irroita umpion yläpuolella oleva kiinnitysrauta sekä umpio kiinnitysraudasta. Yht. 3X T30 torx + 2x T30 torx. Irroita maskin sivuista kumilipareen alta T30 torx, ota kiinni ettei tipahda. Irroita umpion takaa, ajovalopolttimon luukun takapuolelta alta taaimmainen kiinnitys, T30 torx. Ota kiinni ettei tipahda konehuoneeseen. Tämän jälkeen umpio on melkein irti.
Maskin irroittamisen jälkeen paljastuu maskin alta pieni ristipääruuvi joka tukee maskin taustaa puskuriin. Ruuvi pois ja irroitat puskurin kuoren pienet klipsit maskin taustasta ja vedät sitä taktisen 1-2cm ulospäin. Onnistuu lämpimällä kelillä, puskuri joustaa kyllä. Kampeat irronneen umpion alareunan tuet puskurin yläpuolelle koko umpion matkalta. Tällöin olet jo 90% perillä. Käännä umpio sisäreunastaan eteenpäin ulos paikaltaan, ja katso että lokasuojan uloke ei naarmuta umpion "lasia" kun hierot sitä pikkuhiljaa poterostaan pois. Varovasti avittaen umpio on kädessäsi.

-Umpion kiinnitys: "Käänteisessä järjestyksessä". Huomiona jälleen naarmujen välttäminen, sekä sitten kun kiinnittää umpiota, ei kannata vetää kaikkia T30 torxeja suoraan kiinni. Kolme umpion kannakepellin ruuvia voi vetää kiinni, mutta asettele umpiota paikalleen samoin kuin ennen irroitusta ja vuorotellen kiristä kaksi umpion yläpuolen T30 ruuvia sekä sitten maskin alla olevaa sekä umpion takana olevaa torxia. Katso että umpio istuu puskurin ja lokasuojan kanssa samoin kuin ennen. Kiristä T30 torxit, kiinnitä ristipääruuvi, kiinnitä sähköpiuha umpioon, paina maski paikalleen ja kiinnitä se T25 torxeilla.

Umpion suuntaus tapahtuu neljästä T30 torx-ruuvin kohdalta 19mm hylsyllä, joten jos niihin et kajoa, niin oikein torxeilla kiinnitetyn umpion suuntauksen ei pitäisi muuttua. Suorita silmämääräinen valon suuntaus seinää vasten.

Hiton pitkä eepos, mutta jos tästä jollekulle joskus on apua, niin rakkulat ja naarmut käsissäni eivät ole turhia. Päiväajovalopolttimoita EI kannata uusia LED-malleihin. Hiton hankalaa uusia niitä jatkuvasti ja BCM on hiton tarkka sopivasta ledistä. Jumppaa sormille tuolloin tiedossa. BCM:llä on muuten vakiona ajovaloille ns. säästömoodi päällä. VCDS:llä jännitepudotuksen voi talveksi koodata pois päältä niin näkee huomattavasti paremmin kuin sillä 13.2v säästömoodilla mikä minulla oli vakiona.

Kuvia en ottanut, mutta jos joudun joskus uudelleen nämä jumppaamaan niin sitten otan.
#6
Onnistuuko foorumisoftan puolesta sellainen, että tietyssä ketjussa sallittaisiin omien viestien muokkaus? (pl. oma autotalli, missä muokkaus on mahdollista).

Juttu mitä kaipailisin olisi siis esim tällaiset topikit: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Tuonne olisi omaan viestiin siis mahdollista muuttaa tilannetta avun tarjoamisen vuoksi syystä tai toisesta. Veikkaisin että tällaisia ketjuja voisi muitakin löytyä foorumilta, mutta tässä nyt yksi esimerkki. Koko aluetta ei tarvitsisi siis avata muokkaukselle, mutta onnistuuko tuo ketjukohtaisesti?
#7
Jees... auto lähti kohti uusia seikkailuita. Jatketaan toisenlaisella pelillä sitten omia ajoja..


Olen tässä tovin jonkinsortin "tallia" miettinyt omalle kulkineelle. Edellistä Tourania tuli ruuvattua enempi-vähempi ja niistä on tullut foorumille raportoitua vähän vaihtelevasti. Yksi asia tässä vuodenvaihteessa johti toiseen ja tuli tilaisuus hankkia perhepiiristä tällainen uudenkarhea Jetta alle, joten Turre nettiautoon. Reilu viikko vierähti kunnes uusi omistaja löysi Touranin. Seuraavana päivänä alla oli Jetta..

Eli kyseessä on suht kaurapuuroauto, "uusikorinen" ja pienimoottorinen verme parilla mausteella. Mausteet tottelevat nimeä Deep black, Jetta-paketti 1 ja Jetta-paketti 2. Eli varusteita on seuraavasti:

-kaikki 77kW 1.2TSI voimanpesän johdosta
-Manuaali
-Bluemotion technology härpäkkeitä (S/S, AGM akkua jne)
-Comfortline perusvarusteet
-Climatronic
-Nahkainen monitoimiratti
-BT Premium
-Peilipaketti (sis. sadetunnistin autovaloilla, CH/LH jne)
-RCD310 RCD510 + MDI + aux-in
-Kahdet renkaat: kesäkumit vakio peltivantein, talveksi Hakkis 7:t 16" tarvikealuin

Auto on ollut ajossa alle viikon, mutta sikäli pirssi on tuttu. Suht vähällä bensalla kulkee ja tilaa meidän perheelle riittävästi. Matkaa auto on taittanut ~30tkm ja ollut ennen meitä kahdella omistajalla. Kulutus/varusteluseurantaa tulee aikanaan tänne:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/555033.html



Liki ensitöikseen auto kävi VCDS kurituksen läpi, jolloin pirssiin löytyi XDS, TPMS sekä eri valojen säätöjä muutettiin vähän mieluisammaksi. Lisäksi vähän valaisevimmista polttimoista (Xtreme vision + NB+) haettiin lisävaloa pimeisiin iltoihin. Kuskin turhamaisuuden vuoksi LED-valoja on kylvetty jo ympäri autoa.

Suurempi "kuuri" autolle tuli eteen kun se joutui ystävällisen tuttavan käsittelyyn maalipinnan osalta.
30tkm, konepesut sekä puolipeitteen ja lumiharjan käyttö olivat tehneet pirssille temppunsa:


Mitään ääretöntä näyttelytason lopputulosta ei lähdetty hakemaan, sillä tarkoituksena oli hieroa illanpäälle pintaan Dodo juicen supernatural infinity paint sealant:
http://dodoshop.fi/index.php?route=product/product&product_id=342

Homma kuitenkin jatkui liuotinpesun jälkeen pienpoistolla koko korista ja jehna, sitähän riitti... ei nuo harjat sitä näköjään poissa pidä. Liinat olivat Valetpro:n Tar&Citrus removerin jälkeen ihan mustia, mutta niin alkoi autokin näyttää. Pikku juttuja lisäksi alkoi löytyä:

Näistä ei käyttöauton suhteen pidä masentua. Pintojen kiillotuksen jälkeen musta alkoi näyttää oikeasti mustalta eikä perusharmaalta, joten homma alkoi tuntua jo järkevältä kun tuloksia pystyi jo hahmottamaan:


Kiillotukseen käytettiin Meguiarsin 83:a, Hex-Logicin vihreää padia FLEX-koneen alla sekä reipasta reissumieltä. Tämän vaiheen jälkeen pinnat hierottiin läpi IPA:lla rasvojen ja vahajäämien poistamiseksi. Viimeisenä muttei vähäisimpänä hieraistiin (levitettiin, hinkattiin, kirottiin ja vielä kerran hinkattiin) tuo Dodon sealantti pintaan. Kuski kiittää kun auto näyttää nyt siltä kuin sen pitäisikin 2v vanhana näyttää:


Loput "fiksauskuvat" täällä:


Lisää kuskin ja auton seikkailuja tulee varmasti ja suunnitelmia on enempivähempi olemassa. Lompakko vaan aina muistuttaa olemassaolostaan kun nettiä selaa lisäjuttujen suhteen. ;)

"Varmasti" tulossa on kuitenkin seuraavaa, järjestys ja aikataulu ovat vaan auki:

-Foorumitarrat
-Soitin (RCD/RNS510 tai Zenecciä tjsp) RCD510 - asennettu
-Aktiivisubia kajuuttaan asennettu
-Kesäalua
-Kangasmattoa asennettu, kiitos wolf6
-Kynnyslistaa asennettu, puskurin suojalista asennettu myös
-Lisää lediä - näitä ei oo koskaan liikaa ;)
-Jotain muuta, mitä? :)
#8
Aloitetaas tällainen topic. Foorumilla on keskusteltu jo paljonkin äänieristyksestä ja -vaimentamisesta eri automallien alla ja sinne on sitten autokohtaisten juttujen sekaan eksynyt paljon hyvää tietoa äänieristys- / äänenvaimennusmateriaaleista, tilauspaikoista ym. Kootaanko nämä jutut tänne jatkossa? Eri materiaaleja on vaikka ja kuinka paljon ja hintahaarukka on halvasta hirvittävään. Erilaisia testejä ja vertailuja olisi kiva myös löytää.

Tässä on muutama projekti/mallikohtainen topic:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=692.0 <-- Superb II äänieristystä
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6083.0 <-- Yeti äänieristystä
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=9499.0 <-- Octavian äänieristys

Itse olen tuota Tourania eristellyt ja käytössä on ollut Autoviihteen (Oulu) combo-pakettia, Motonetin STP Silver bulk 4m2-butyylikumimatto paketti (89e tarjous) sekä Motonetin Noise killer black massaa.

http://www.autoviihde.com/muut/vaimennusmateriaalit?vmcchk=1

Ylläolevasta Autoviihteen setistä omasta mielestä käyttökelpoisinta tavaraa on tuo akustiikkamatto, jossa on napakka ja pysyvä liimapinta joka tarttuu hyvin. On myös helppo leikata muotoon ja se painuu tarvittaessa hyvin kasaan.

Huomioina butyylikumimatoista olen huomannyt että tuossa autoviihteen butyylikumimatossa on paksu tasainen alupinta, joka toimii hyvin kun eristetään isoa tasaista pintaa, mutta vietävä kun tuo on hankala saada taittumaan pellin mutkien mukaan. STP:n "rypylöity" n. 2mm matto taas taipuu paljon paremmin pellin muotojen mukaan, ilmeisesti ohuemman ja rypylöityksensä ansiosta "venyvän" alupintansa vuoksi. Asennusrullaa minulla ei vielä ole (olivat loppu taas), mutta verhoilunirroitusmuoveilla saa hyvin tuon STP:n maton painumaan pellin mukaisesti. Mitäs tuon butyylikumimaton päälle kannattaisi laittaa, kun ajatukseni on ollut liimata tuota akustiikkamattoa suoraan sinne minne se mahtuu?

Tuo Noise Killer black ei tuntunut omassa käytössä kovin riittoisalta ainakaan yhtenä purkillisena. Tiedä sitten sohlasinko sitä liikaa tai mitä, mutta kontin sivumuovit sai juuri ja juuri pinnoitettua sillä sisäpuolelta.

Ulkolaisista ostopaikoista autosound.ee taitaa olla yksi suosituimmista?

Mutta mites muut? mla:lla ja nokivasaralla on takuulla hyviä vinkkejä.
#9
Koska Pertsan lähde oli senverran hyvä, niin muokataas vähän... Tässä listattuna B8 Audin koodaustemppuja muitakin:

http://www.audizine.com/wiki/index.php?title=B8_A4#VCDS_.28VAG-COM.29_codes

...ja alkuperäinen viesti:
LainaaOlisi pieni koodausongelma, mikä ei minulla heti ratkennut omien lähteiden avulla. Heitetääs nyt ilmaan kysymys foorumin VCDS-velhoille ja muillekin ihmeteltäväksi:

Miten takalasinpyyhkimen koodaus poistetaan 2010 A4 B8 Avantissa?

Long coding helperi herjaa VCDS 11.11.2:lla että ohjainlaitteelle on vain rajoitetut koodausmahdollisuudet, enkä viitsinyt lähtä arpomaan mitään tuonne. Normaalistihan koodaus on tuolla itse J519 ohjainlaitteessa, mutta tässä jostain syystä iso osa koodaustäpeistä oli "piilossa". Mikäs eteen? Miten heitetään huvikseen huiskiva vinkkari vitelikkoon ohjainlaitteelta?

Alla ohjainlaitteen tiedot:
LainaaAddress 09: Cent. Elect. (J519)       Labels: 8K0-907-063.clb
  Part No SW: 8K0 907 063 P    HW: 8K0 907 063 P
  Component: BCM1 1.0      H29 0380  
  Revision: 10029001    Serial number: 00000000518104
  Coding: 2600D0914034AF010001000300001D0D0F1C670802010101000000
  Shop #: WSC 06335 000 00000
  VCID: 3C7CD9D3BF70863

  Subsystem 1 - Part No SW: 8K1 955 119 A    HW: 8T1 955 119   Labels: 1KX-955-119.CLB
  Component: WWS 160410  H06 0070
  Coding: 00FD11

  Subsystem 2 - Part No SW: 8K0 955 559     HW: 8K0 955 559   Labels: 8K0-955-559.CLB
  Component: RLS  H04 0003
  Coding: 025028

  Subsystem 3 - Part No SW: 8K0 941 531 AL    HW: 8K0 941 531 AL
  Component: E1 - LDS  H08 0090

No fault code found.
#10
Aloitellaas tällainen aihe. Lähtökohtana tuo oma 1.9 TDI (AVQ) kone, joka jo viime syksynä ostettaessa muistutti VCDS:n kautta lueskellen viallisesta hehkutulpasta, muistaakseni 3 pytyssä. Viime talvi meni jotenkuten kun muisti hehkuttaa hyvin. Nyt taas oli vuorostaan 4-pytyn hehkusta vikakoodi tallessa:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17058/P0674/001652
Huollossa viime syksynä autoa ostaessa pyysin asian tarkastamaan, mutta vastaus oli vaan: "Ne on ok"

Lähdin tutkimaan asiaa hieman ennen kuin työnnän auton kohtapuoliin jälleen LL-huoltoon ja tutkin tulpat tämän topikin ohjeiden mukaan:

Vastukset hehkutulpilla olivat jokseenkin tasaisesti 0,5 - 0,8 ohmia. Sitten mittasin tulpille tulevaa jännitettä jokaisesta tulpasta. Kone "sammuksissa" jännite oli luokkaa 1,5v. Autoa "hehkuttaessa" hehkuvalon vilahtaessa, yleismittari pomppasi 10-12v väliin, jonka jälkeen jäätiin jälkihehkutukseen n. 6.1v kohdille tasaisesti. 3-tulppa antoi jälkihehkutuksessa 6.3v. Kun auton sammutti ja veti avaimen pois, hetki meni ja rele naksahti jolloin jälkihehkutus loppui ja jännite tippui tuohon 1.5v pintaan.

En löytänyt netin syövereistä virallista totuutta mitä tuon koneen hehkutulppien vastuksen pitäisi olla ja miten todetaan toimiiko hehkujen jännitteen/virransyöttö. Osaako täällä joku auttaa sen kummemmin asian suhteen? ELSA kertoi, että hehkujen tarkastukseen on valokynää muistuttava laite joka kertoo jotakuinkin onko hehkujen sisällä vastulangat ehjät vai ei. :P

Autollani on rullattu reilut 225tkm.
#11
Oma 2004 Tourani kävi eilen ja tänään paikallisella diilerillä takaluukun tarkastuksessa, kun olin aikeissa talven mittaan maalauttaa sen "pintaruosteiden" piilottamiseksi. Ulospäin kukkineet kohdat ovat kilven syvennyksen nurkat pokkauksen kohdalla, sekä tuon takavalojen välissä olevan pokkauksen päät. Lisäksi takalasin alareunasta keskeltä on maali irronnut syvennyksestä missä vesi seisoo.

Alunperin pyysin tarkastamaan ja lähettämään maahantuojalle vikailmoituksen kontin pokkauksen reunojen kittisauman halkeilusta. Näitä on korjattu nyttemmin hitsaamalla kontti tuon pokkauksen päistä umpeen uudelleen. Ennen on vaihdettu kokonaisia luukkuja. Muun luukun olisin samassa yhteydessä maalauttanut uusiksi, mutta tahdoin tosiaan mielipiteen tuosta meneekö tuo vielä takuuseen ennen kun itse rupean korjauttamaan.

Purin autosta tuota tarkastusta helpottaakseni takaluukun verhoilun irti, ja kun katsoimme korikorjaamon kaverin kanssa tänään takaluukkua tarkemmin niin luukun ylä- ja alaosan hitsisauma luukun sisäpuolelta on ruosteessa lähes koko luukun matkalta! Pellit on sisäpuolella taitettu vastakkain, ja niiden liitos on juotettu ulkopuolelta kiinni. Sisälle jää kiva rako ruosteelle muhia, ja käytännössä sitä ei näe kuin verhouksen purkamalla. Korjaus on tuollaisesta pienestä raosta siis lähes mahdotonta.

Ei tullut mitään jippii -fiilistä kun tuumailimme tilannetta. Syy lienee tavalla tai toisella vuotanut takapyyhkijän/lasinpesurin liitos josta nytkin tippasi pikkuisen vetta kiitos pienen lumimyräkän. Tuo vesi sitten takaluukun sisällä mistä se ei pääse koskaan kuivumaan aiheuttaa yhtä sun toista. Keskusteltuamme tovin tuon marmorin kaverin kanssa, hän tarkasti mikä valmistajan "ehdotus/korjausajatus" tuolle voisi olla ja hän väläytti jopa mahdollisuutta että koko takaluukku uusitaan 100% tehtaan piikkiin. Tässävaiheessa tuo vikailmoitus rupesikin kiinnostamaan...

Eli nyt odottelen että maahantuoja/tehdas vastaa tuohon vikailmoitukseen, ja sen jälkeen selviää mitä tuolle tehdään ja kuka maksaa mitäkin. Auton maalitakuu on loppunut, ok... mutta 12v puhkiruostumattomuustakuu tuossa lienee vielä voimassa. Autoa ei ole kolaroitu ainakaan takaluukkuun, ja se on huollettu merkkiliikkeessä uudesta pitäen aina. Jännittävä siis nähdä kuinka käy.

Onko muilla foorumisteilla Touranin tai muun konsernin vehkeen kanssa vastaavia korjauskokemuksia? Saanen otettua kuvia kun kotiin pääsen.
#12
Onkos porukalla kokemusta jarruosien laadussa tarvike vs. OEM tässä ns. V-korissa?

Touran huutaisi uusia takajarruhiluja, ja marmorilta setti maksaisi osina 170-180e, ja Motonetistä n. 80e joten pieni ajatus olisi josko pihistelisi vähän. Motonetissä katsoin että esim takajarrulevy ø260mm 22-5898 käypi Golf V, Ocu II, Touran ym. autoihin. Hintaa 30e kappale, ja marmorilta 60e kappale. Jarrupalasarja samalla sopivuudella taakse, 22-1779 25e, marmorilta jälleen reilu 50e. Vaihdon ei pitäisi olla itselle ylivoimainen pala, joten luulisi jonkinlaisille tuntiliksoille pääsevän verrattuna huollossa vaihdattamiseen tahi pelkkien marmorin osien ostoon.

Edellisen korimallin (Golf 4, Ocu I) kanssahan oli ongelmaa jarrulevyjen vatkaamisen kanssa niin tarvike kuin OEM levyillä, joten onko uudemmissa paremmat ja toimivammat osat, myös tarvikkeena? Marmorin osissa on toki 2v takuu, ja tarvikeosissa voi olla laatuvaihtelua ostopaikasta ja kuun asennosta riippuen. Mitä olette siis jarrurempoissa asentaneet ja miten tarvikkeet ovat toimineet jos sellaisia on alle tullut? Keskustelu sallittua aiheesta, ja olisi mukava kuulla mielipiteitä minkälaista palikkaa itse kukin on laittanut jarruihinsa ja miten ne on pelanneet.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy