Automaatti vai manuaali?

Aloittaja XUE, 22.11.11 - klo:18:32

« edellinen - seuraava »

MasTurbo

Lainaus käyttäjältä: XUE - 16.05.12 - klo:21:44
kumma on jos et kadu valintaasi hetken kuluttua!
Eihän automaatista ole enää paluuta manuaaliin,ei mitenkään  ???

En varmasti kadu. Octavia on niin mukava ajella manuaalina kuin vain voi olla..todella hyvin välitetty laatikko.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 16.05.12 - klo:21:51
Ja manuaalista ei voi mitenkään siirtyä tomaattiin.  :D

Voi voi, hyvin voi. Erehdyin työkaluksi ostamaan ekan auton manuaalina, ja "from day one" se alkoi vituttamaan.... :)  ei oo sen jälkeen manupaskaa tullut eikä tule.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: XUE - 16.05.12 - klo:21:44
kumma on jos et kadu valintaasi hetken kuluttua!
Eihän automaatista ole enää paluuta manuaaliin,ei mitenkään  ???
Kaksi kertaa olen saman tehnyt itse. Molemmilla keroilla DSG:stä manuaaliin. Tällä hetkellä olen täysin tyytyväinen kepinheiluttaja. ;) Olen tainut joskus aiemminkin sanoa että DSG:t, ainakin varhaisemmat versiot ovat maan mainioita 0 - 100kmh/ laatikoita. Muuten niissä on niin paljon omituisuuksia. Tosin taisi ihan uusimmassa TM:n toimittaja todeta että viimeisimmästä DSG-versiosta olisi pahimmat virheet jo korjattu, oli siis Q3 kyseessä. Jos näin on, voihan tuollaisen joskus koeajaakin...?
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 16.05.12 - klo:23:33
Vakkari menee tähän samaan kategoriaa. Sillä ei oikeastaan tee yhtään mitään eikä sitä mihinkään tarvitsekaan. Toisinaan sitä tulee kuitenkin käytettyä ainoastaan siksi, että on mukavaa vertailla kuinka paljon pienemmällä kulutuksellä pääse itse ajamalla verrattuna vakkariin.  ;D

Olen elellyt käsityksessä, että pihistelyssä vakkari pesee biomekaanisen vastineensa niukasti, mutta selkeästi.  :).  Näin on ainakin omassa ajossa.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 17.05.12 - klo:11:15
Olen elellyt käsityksessä, että pihistelyssä vakkari pesee biomekaanisen vastineensa niukasti, mutta selkeästi.  :).  Näin on ainakin omassa ajossa.
Minulla asia on päinvastoin. Mitkällä matkalla itse nopeutta säätelemällä pääsee n.0,2-0,3 l vähemmällä. Vakkari esim. kiihdyttää ylämäessä turhaan, kun itse taas kiihdytän ennen ylämäkeä. Samoin alamäessä vakkari alkaa turhaan jarruttamaan. Itse pystyy siis ennakoimaan paljon paremmin mm.maaston.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 17.05.12 - klo:12:35
Samoin alamäessä vakkari alkaa turhaan jarruttamaan. Itse pystyy siis ennakoimaan paljon paremmin mm.maaston.

Jarruttaako vakkari todella alamäessä? Minulla siitä ei ole selkeää kuvaa? Vakkarilla on mukava ajaa silloin, kun muu liikenne on hiljaista. Muuten joutuu vaihtelemaan nopeutta sillä tavalla, että vakkarin idea hämärtyy.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Wilburi

Jarruttaa alamäessa, koska pyrkii pitämään nopeuden lähellä asetettua.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Totuuden Torvi

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 17.05.12 - klo:12:52
Jarruttaa alamäessa, koska pyrkii pitämään nopeuden lähellä asetettua.

Vain Audin (konsernituotteista) vakkari käyttää jarrua nopeuden himmaamiseen. Muissa näin ei tapahdu. (pl.mukautuvat vakkarit)

XUE

Vaihde läpyttimet elokuvissa; F430 scene in Miami Vice Movie

F430 scene in Miami Vice Movie
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Mikko

Ei jarruta alamäessä, moottorilla tietenkin jarruttaa vaihtamatta vaihdetta, aivan kuten fiksusti ajava ihminenkin. (*) Itse olen huomannut omassa ajossa, että vakkarilla pääsee huomattavasti alle sen kulutuksen kuin mitä ilman. Vaikka kiihdytän ennen mäkeä ja rullaan isolla vaihteella minimaalisella kaasulla alamäet. Nopeutta ei vaan pysty pitämään samalla tavalla vakiona vaan tulee turhaan kaasuteltua ja hiljennettyä, ihan huomaamatta. Vaatisi täyden huomion nopeuden pitäminen, että pääsisi samoihin lukuihin.

Jotenkin näitä lukiessa tulee mieleen se, että ajetaan aika lailla erilaisessa ympäristössä. 70 % ajostani on kaupunkiajoa, jossa pitää manuaalilla vaihtaa noin 10 sekunnin välein --> automaatti paljon parempi. Loput 30 % moottoritietä, jossa ei korkeusvaihteluita suuremmin ole --> vakkari ihan ehdoton. Jos ajaisin 100 % mutkaista, mäkistä, kaksikaistaista ja ruuhkatonta maantietä 80 km/h lasissa niin mieli voisi olla toinen. Ei tarvitse paljon vaihtaa ja vakkarista ei suuremmin ole iloa.

(*) EDIT: Onpas typerä ominaisuus jos Audin vakkari tosiaan jarruttaa. En ole Audeista kuin A3:a ajanut ja siinä en kyllä tuota havainnut.

Totuuden Torvi

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 17.05.12 - klo:13:02
(*) EDIT: Onpas typerä ominaisuus jos Audin vakkari tosiaan jarruttaa. En ole Audeista kuin A3:a ajanut ja siinä en kyllä tuota havainnut.

Jarruttaa siis vain A4(B8) -> malleissa.

Muistaakseni BMW 5-sarjalaisessa sama ominaisuus on lisävaruste.

Neppis

Mulla vakkari kyllä osaa myös jarruttaa. Jyrkemmissä alamäissä ei edes 3:n litran diesel tarjoa tarpeeksi moottorijarrutusta, joten "liike-energiaa pitää alkaa muuttamaan lämmöksi". Hyvä ominaisuus tuo on, kun yleensä mennään "siedettävää" ylinopeutta, niin alamäessä mentäisiin muuten jo siedettävän yli ja tutkat ja kameratolpat alkaisivat kiinnostumaan menosta.  ;D

En nyt ole ihan satavarma, mutta vakkari taitaa ainakin joskus vaihtaa (?) alamäessä pienemmälle vaihteelle moottorijarrutuksen tehostamiseksi, huom vaatii automaattilaatikon.  :D
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Björkka - 16.05.12 - klo:17:46
Minulla on hieman erilaiset kokemukset automaattien manuaalipuolesta. Automaatteja ei ole kovinkaan montaa ole ollut omistuksessa/hallinnassa mutta ainakin BMW 6 ja 8 lovinen ZF pitää manuaalipuolella vaihteen päällä täyskaasullakin jos ei paina kick-offia (helposti toteutettavissa). Sama juttu Passatissa 6 pykäläisellä ZF:llä ja DSG7:lla kuin myös Audin multitronikki.

Toki voi kiihdyttää painamalla polkimen vain kickdownin rajalle asti polkemalla ja näin monesti teenkin. Ei vaihdu vaihteet silloin manuaalipuolella. Kyllä sen rajan oppii vaggineenkin polkimella löytämään, vaikka ei se niin selkeä ole kuin monissa muissa merkeissä.

Mutta tämä ei poista kertomaani ongelmaa. Mitä nyt olen sekalaisia automaatteja ajanut ja kokeillut, niin kovasti tuntuu siltä, että polkimen olleessa kick-downin rajalla, ei kaasu ole kokonaan auki! Silloin kiihdytetään osakaasulla. Tämä on helppo todeta siten, että kokeillee millä kierrosluvulla kick-down ei enää aktivoidu ja sitten tekee siitä kierrosluvusta alkaen useamman kiihdytyksen poljin rajalla ja poljin kokonaan pohjassa. Kellolla en ole tätä ikinä mitannut, joten fiilikset voivat olla kuvitteellisiakin, mutta siltä se on tuntunut, että paremmin autot liikahtavat, kun painaa kick-downin yli.

Ihan typerää se on joka tapauksessa pitää kickdown aktiivisena manuaalipuolella. Manuaalipuolen pitäisi olla manuaalipuoli.

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 17.05.12 - klo:13:02
Ei jarruta alamäessä, moottorilla tietenkin jarruttaa vaihtamatta vaihdetta, aivan kuten fiksusti ajava ihminenkin. (*) Itse olen huomannut omassa ajossa, että vakkarilla pääsee huomattavasti alle sen kulutuksen kuin mitä ilman. Vaikka kiihdytän ennen mäkeä ja rullaan isolla vaihteella minimaalisella kaasulla alamäet. Nopeutta ei vaan pysty pitämään samalla tavalla vakiona vaan tulee turhaan kaasuteltua ja hiljennettyä, ihan huomaamatta. Vaatisi täyden huomion nopeuden pitäminen, että pääsisi samoihin lukuihin.

Jotenkin näitä lukiessa tulee mieleen se, että ajetaan aika lailla erilaisessa ympäristössä. 70 % ajostani on kaupunkiajoa, jossa pitää manuaalilla vaihtaa noin 10 sekunnin välein --> automaatti paljon parempi. Loput 30 % moottoritietä, jossa ei korkeusvaihteluita suuremmin ole --> vakkari ihan ehdoton. Jos ajaisin 100 % mutkaista, mäkistä, kaksikaistaista ja ruuhkatonta maantietä 80 km/h lasissa niin mieli voisi olla toinen. Ei tarvitse paljon vaihtaa ja vakkarista ei suuremmin ole iloa.

Itse pidän tuosta Audin vakkarin käytöksestä. Jos ajat alamäessä ja etäänpänä edelläsi menee toinen auto, niin ei ole pelkoa, että roikkuisit hetken kuluttua sen perässä, eikä tartte jarrun päällä seisoskella. Kunhan ei ole säätänyt liikaa ylinopeutta, niin ei tarvitse himmailla kameratolppia ennen, on se ylä- tai alamäen jälkeen.
Lisäksi +/- hetken pohjaan painettuna tuo +-10km/h kerralla, eli kiihdytykset/hidastamiset mukavampia tuolla vakkarilla.
Työmatkallani on pari mäkeä, jotka mennään vakkari päällä yleensä ja alamäessä saattaa olla +15km/h, jolloin vakkarin toivoisi oleva mallia "jarruttava". S-modella roccossakin vaihtaa pienempää vaihdetta, eli jarruttaa hieman, mutta ylinopeutta mennään silti. Ehkä (toivottavasti) audimaiset vakkarit polveutuvat seuraavassa malleissa(mv) näihin perus vageihin.
*makuasioita*  ;)
Scirocco & VI Golf Variant

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 18.05.12 - klo:02:12
Lisäksi +/- hetken pohjaan painettuna tuo +-10km/h kerralla, eli kiihdytykset/hidastamiset mukavampia tuolla vakkarilla.

+-10 km/h ominaisuus löytyy kyllä muistakin kuin Audista.

Automaateista: Itsekin uskon että niistä on tulossa "must" varuste ilmastoinnin tapaan ajan myötä, mutta aika ei ole vielä kypsä. Syynä on että monella tavis merkillä tarjonta on edelleen aika huonoa, joko automaatin saa vain kalliisiin varustelu versioihin ja/tai se on edelleen polttoainetta hukkaavaa sorttia.
VAGin edistyksellisyys hieman väärentää kokonaiskuvaa.

Myös moni tutuista vähemmän autoilua seuraava ostaa edelleen manuaalin vanhasta tottumuksesta, edes ajattelematta tomaattia. Tekisi mieli avautua tällaisessa tilanteessa ja todeta, että ota se DSGllä hyvä mies, mutta eihän näitä DSGeitä uskalla tutulle suositella :D
Itsekin tuli ostettua 2,5v sitten CC manuaalilla, tosin kyllä jonkin verran harkitsin DSGtä, muttei uskallus riittänyt silloin. Jossain määrin asia nyt kaduttaa kun 6v DSGt on ilmeisesti osoittautuneet paremmiksi, ja nyt ostaisin itselle kyllä ehdottomasti automaatilla.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Wilburi

Kyllä tulevaisuudessa varmadti suurin osa myydyistä autoista on tomaatteja, toivottavasti saisivat siihen mennessä niiden softat edes siedettävälle tasolle, jos sellaisen joutuu väistämättä ottamaan.  ???

a1jaa

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 18.05.12 - klo:00:07
Toki voi kiihdyttää painamalla polkimen vain kickdownin rajalle asti polkemalla ja näin monesti teenkin. Ei vaihdu vaihteet silloin manuaalipuolella. Kyllä sen rajan oppii vaggineenkin polkimella löytämään, vaikka ei se niin selkeä ole kuin monissa muissa merkeissä.

Mutta tämä ei poista kertomaani ongelmaa. Mitä nyt olen sekalaisia automaatteja ajanut ja kokeillut, niin kovasti tuntuu siltä, että polkimen olleessa kick-downin rajalla, ei kaasu ole kokonaan auki! Silloin kiihdytetään osakaasulla. Tämä on helppo todeta siten, että kokeillee millä kierrosluvulla kick-down ei enää aktivoidu ja sitten tekee siitä kierrosluvusta alkaen useamman kiihdytyksen poljin rajalla ja poljin kokonaan pohjassa. Kellolla en ole tätä ikinä mitannut, joten fiilikset voivat olla kuvitteellisiakin, mutta siltä se on tuntunut, että paremmin autot liikahtavat, kun painaa kick-downin yli.

Ihan typerää se on joka tapauksessa pitää kickdown aktiivisena manuaalipuolella. Manuaalipuolen pitäisi olla manuaalipuoli.

Kaasupolkimen vaste ei ole lineaarinen.
Monessa autossa jo pieni kaasupolkimen painaminen saa moottorin antamaan ulos kaiken mitä on tarjolla. Joissakin autoissa kaasupolkimen vastetta voi muuttaa siinä missä muitakin auton asetuksia.
Kick-downin tarkoitus on nimenomaan antaa maksimi suorituskyky autolle. Myös automaattivaihteiston manuaaliasennossa. Yllättäenkin tulevissa tilanteissa autosta saa maksimi suorituskyvyn pelkästään kaasupoljinta painamalla. Ei tarvitse alkaa miettimään, pitäisikö vaihtaa pienemmälle vai yrittää ennättää suurella vaihteella. Voi keskittyä liikenteen seuraamiseen, sen sijaan että yrittäisi arpoa parempaa vaihdetta manuaaliaskista (tai rattiläpysköistä räpläämällä).

Wilburi

LainaaYllättäenkin tulevissa tilanteissa autosta saa maksimi suorituskyvyn pelkästään kaasupoljinta painamalla. Ei tarvitse alkaa miettimään, pitäisikö vaihtaa pienemmälle vai yrittää ennättää suurella vaihteella. Voi keskittyä liikenteen seuraamiseen, sen sijaan että yrittäisi arpoa parempaa vaihdetta manuaaliaskista (tai rattiläpysköistä räpläämällä).

Jos autolla ajelee, niin kyllä täytyy pystyä ajattelemaan vaihtamista liikenteen seuraamisen ohella. Ei se nyt niin vaikeaa ole. Mielestäni manuaalilla on jopa helpompi keskittyä ajamiseen, koska vaihtaminen tulee selkäytimestä. Tomaatilla ajettaessa tapahtuu enemmän arpomista varsinkin silloin jos ei paina kaasua pohjaan. Jos liikenteessä on vähääkään tempoilua, niin ainakin DSG-laatikkoa näin käy usein. Tämä yksi ehkä se suurin syy, miksi en itse pidä DSG-vaihteistosta. Tulee monesti tunne, että on väärä pykälä sisällä tai sitten vaihtaa eri vaihtee, mitä ajattelin sen vaihtavan. Ehkä olen vain yliherkkä tälle seikalla, mutta tiedän useamman henkilön, jotka ovat samoilla linjoilla. Siksi eräskin kaverini halusi enemmin Multilla varustetun Audin. No jos noista pitäisi valita, niin ottaisin siitäkin huolimatta DSG:n ennen Multia. Tipistä ei ole niin paljon kokemuksia, että osaisin sanoa, mihin väliin se sijoittuisi.

Totuuden Torvi

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 18.05.12 - klo:09:59
Kyllä tulevaisuudessa varmadti suurin osa myydyistä autoista on tomaatteja, toivottavasti saisivat siihen mennessä niiden softat edes siedettävälle tasolle, jos sellaisen joutuu väistämättä ottamaan.  ???

Paljon liikkuu huonoista softista tietämättömiä kuskeja maailmassa jos automaateissa "softat" ei ole edes siedettävällä tasolla  :P

VAG!

Lainaus käyttäjältä: a1jaa - 18.05.12 - klo:10:03
Voi keskittyä liikenteen seuraamiseen, sen sijaan että yrittäisi arpoa parempaa vaihdetta manuaaliaskista (tai rattiläpysköistä räpläämällä).

Jos ei kykene seuraamaan liikennettä ja samalla huolehtimaan oikeasta vaihteesta, niin miksi ihmeessä sitten pitää edes käyttää manuaalipuolta???

Jos aivojen kapasiteetti ei tähän riitä, niin eikö silloin kannata pitäytyä D- ja S-asennoissa?

Pumpeli

täällä myös vannoutunut manuaalin käyttäjä joka ensinmäistä kertaa elämässään ajoi automaattilaatikkoisella autolla(octavia 1,8 dsg,vm2012) 2vkoa sitten,ainakin tuo 10min ajo kyseisellä autolla antoi positiivisen kuvan ja jopa tuli mietittyä,että miksei tullut räsää ostaessa valittua siihen tuota dsg-lootaa...ehkä seuraavaan autoon täytyy sitten vakavasti harkita automaattiin siirtymistä,siis EHKÃ,, :)

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Totuuden Torvi - 18.05.12 - klo:10:12
Paljon liikkuu huonoista softista tietämättömiä kuskeja maailmassa jos automaateissa "softat" ei ole edes siedettävällä tasolla  :P
Viittasin tuolla kommentilla omiin kokemuksiin, en yleisellä tasolla. Suurin osa DSG-vaihteistolla ajavista ovat varmasti täysin tyytyväisiä siihen ja hyvä niin. Itse vain en pidä niistä yhtään, samoin kuin tomaatilla ajelevat eivät pidä manuaaleista.Onneksi molempia on vielä tarjolla ja pitää ollakin. Sehän on vain hyvä, että on paljon valinnanvaraa ja ostaja saa sellaisen kokonaisuuden mihin on tyytyväinen.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: supe - 18.05.12 - klo:10:20
täällä myös vannoutunut manuaalin käyttäjä joka ensinmäistä kertaa elämässään ajoi automaattilaatikkoisella autolla(octavia 1,8 dsg,vm2012) 2vkoa sitten,ainakin tuo 10min ajo kyseisellä autolla antoi positiivisen kuvan ja jopa tuli mietittyä,että miksei tullut räsää ostaessa valittua siihen tuota dsg-lootaa...ehkä seuraavaan autoon täytyy sitten vakavasti harkita automaattiin siirtymistä,siis EHKÃ,, :)
Ehkä seuraava autosi on jo tomaatti. Tuosta on enää lyhyt matka siihen.  ;D

Minulle taas tulee aina toisenlainen kuva tuosta. 10 minuuttia riittää vakuuttamaan, että EI TULE tomaattia. Olen tietoisesti aina viime aikoina valinnut tomaatin, josko joskus eteen tulisi sellainen, jonka voisi omaan autoon valita...vielä sellaista ei ole tullut, mutta ehkä jonain päivänä?  ::)

a1jaa

lol

Wagner

Tomaatti, kiitos.

2009 kesäkuusta lähtien automaatti ollu alla ja tykännä oon.
Kait se johtuu siitä, että en sen kummemmin naatiskele autolla ajamisesta, vaan lähinnä siirryn pisteestä A pisteeseen B. Sit jos se pätkän voi tehdä jotenkin helpommaksi/mukavammaksi, niin mikäjottei. Työkaveri vaihto autoa äskettäin ja vaihteistosta kun tuli juttua, niin kommentti sieltä oli "ehdottomasti manuaali, sehän on osa sitä ajonautintoa, kun pääsee hämmentämään vaihteita". Niin noh, kuka nyt mitäkin nautintona pitää. Sellaisiakin kommentteja on tullut kuultua (naisimmeinen kyseessä, jos se nyt muka kommentoinnin laatuun mitenkään vaikuttaa), että automaatti on pelottava, kun se auto ei ole omassa hallinnassa ja kytkin puttuu, millä sen vedon saa pysäytettyä...  ::)

Arkiautossani tullee siis olemaan automaatti aina (ellei ihmeitä tapahdu), mut jos joskus ois mahkuja pitää jotain ittensä ikästä harrasteautoa, niin siin vois manuskaankin tyytyä. :)
Sikamaista menoa since 1975

Q8

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 18.05.12 - klo:10:13
Jos ei kykene seuraamaan liikennettä ja samalla huolehtimaan oikeasta vaihteesta, niin miksi ihmeessä sitten pitää edes käyttää manuaalipuolta???

Itse ole muutaman kerran Passatin semi-manuaalipuolta yrittänyt käyttää, mutta johtuen moottorin mitättömästä moottorijarrutuksesta ja äänestä, on se tuskaista käyttää. Eli kun (lähes) ainoa palaute vaihteesta on kierroslukumittari, niin ei ainakaan helposti tunnu kotoisalta. Tyydyn siis D ja S asentoihin, lähes.
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

Q8

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 18.05.12 - klo:09:23
+-10 km/h ominaisuus löytyy kyllä muistakin kuin Audista.

OT:na, ainakin Passatissa tuo on vain menty järjettömästi muuttamaan siten, että se hyppii vain tasakymmeniin. Eli jos olet säätänyt vakkariin 85 ja tulee satasen rajoitus. Eipä onnistu pelkällä kaksi tökkäystä ylöspäin. Päädyt sillä 100 ja se viimeinen 5 vaatii viisi naksua napista.
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

m1kk1

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 22.12.11 - klo:16:26

Jos minä haluan jossain tilanteessa kiihdyttää nopeutta mahdollisimman nopeasti, niin toki käytän vaihteita hyväksi. Jos taas kiihdyttelen leppoisasti samalla vaihteella, niin ei kiihtyvyydellä ole mitään väliä.

80 - 140 maksimikiihtyvyys on taas kiinnostava arvo, kun se kertoo aika paljon auton käytännön tehoista. Paljon enemmän kuin 0-100.

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 18.05.12 - klo:00:07

Ei taida olla kovin iso ongelma tuo manuaalipuolen kickdown  ;D

Jokker

Hyvä threadi!

Tähän sopisi mainiosti äänestykset/kyselyt aiheista: Millä ajat? (manuaali, perinteinen automaatti, DSG/S-tronic, multitronic) ja Mihin vaihdat seuraavaksi? (Pysyn manuaalissa, pysyn automaatissa, manuaali -> automaatti, automaatti -> manuaali).

Omaa triviaalia löpinää aiheesta:
Päivittäisessä käytössä on tuo hieman mollattu iso diesel+manuaali -kombinaatio (,autoa hankkiessa vaihteisto ei ollut kynnyskysymyksenä, S-tronicia pääasiassa hain - muut speksit ratkaisivat). Välitysten lyhyys alimmilla vaihteilla on just se selkein ominaisuus/puute mikä käytössä tulee esiin, ykkönen on lähinnä nykäisy max. 40-45 km/h nopeuteen, kakkosella ollaan maksimikiihdytyksessä 80 km/h:n paremmalla puolella. Hyvät 0-100 km/h ajat vaatii kaks vaihtoa nappiin, eli siis arkiajossa ei mitään väliä tuolla... Jos ei jaksa vaihdella niin vääntö hoitaa sen että esim. 3-vaihteella pärjää kaupungissa (ilman pysähdyksiä). Koska manuskan hyviä puolia on juuri se oma kontrolli, tuntuma ja vaihteiden räppäys, niin ainakin niitä tulee riittävästi.

Taloudessa on myös tuommoinen 1.4 TSI (116 kW) DSG Golf. Ei se DSG oo mikään ajatustenlukija joka sopeutuu kaikkien ajotyyliin, joten 10 min koeajojen perusteella en antaisi lopullista arvosanaa... Itekin tuli fiilisteltyä sitä vaihteiston käytöstä kaasupolkimeen pitkään ennenku oltiin samalla kanavalla. Parin vuoden rullailujen jälkeen DSG:llä sanoisin että erinomaisesti toiminut, toki pitemmän ajan kestävyys mietityttää.
Audi A6 Avant 3.0TFSI quattro '09

ex: BMW 520dA touring '12, Audi A5 coupé 3.0 TDI quattro '10, Audi A5 1.8 TFSI '07

VAG!

Lainaus käyttäjältä: m1kk1 - 19.05.12 - klo:00:25
Ei taida olla kovin iso ongelma tuo manuaalipuolen kickdown  ;D

Nyt ei taas pienen miehen vielä piennemmät aivot ymmärrä mistä on kyse. Tai vielä vähemmän ymmärrän miten tuo lainaamasi ensimmäinen kommentti liittyy tähän keskusteluun. Lainaushan on siitä keskustellussa, missä puhuttiin TM:n kiihtyvyysmittauksista eri vaihteilla. En edelleenkään ymmärrä mitä järkeä on kellottaa kiihtyvyyksiä eri vaihteilla, kun nopeammin pääsisi eteenpäin käyttämällä useampaa vaihdetta.

Avataan nyt vielä tätä kickdown-ongelmaa esimerkin kautta. Ajan aika usein automaatille varsin haastavan liikennejärjestelyn kautta. Ensin tullaan liikenneympyrään ja siitä poistutaan suoralle pätkälle, joka on loivassa ylämäessä. Ympyrästä poistuessa ja lyhyttä suoraa kevyesti kiihdyttäessä lootaa vaihtaa 2-3-4. Lyhyen suoran jälkeen on melko tiukka 180 asteen mutka. Siinä tulee sykli 4-3. Mutkan loputtua liitytään moottoriliikennetielle, mutta kiihdytyskaista aukeaa jyrkkään ylämäkeen. Ja sitten alkaa varsinaiset ongelmat:

Loota on nyt siis kolmosella ja pitäisi lähteä rykimään mäkeä ylös. Jos painan kaasua kohtuu keyvesti, niin loota vaihtaa neloselle ja eteneminen loppuu tyystiin. Sitten pitää painaa kaasua lisää ja pienikin kaasun lisäys tiputtaa vaihteen kakkoselle ja sitten mennään niin prkleesti. Ei ole millään muotoa tyylikästä ajamista, jos sattuu oleman muita kyydissä. Ja usein näin on.

Jos painan suoran auetessa kaasua vähän reilummin, niin vaihde pysyy kolmosella, mutta kaasun annostelu on todella tarkkaa, jotta kolmonen pysyy päällä, kun lootalla on kova hinku hakea nelosta silmään. Jos nelonen vaihtuu, niin taas hyytyy ja kaasun lisääminen vaihtaa kolmosen silmään ja taas lähdetään vähemmän tyylikkäästi.

Jos painan suoran auetessa reilusti kaasua, niin kakkonen tulee silmään ja sitten mennään taas niin prkleesti ja meininki menee taas teiniosastolle.

Jos ajan koko sekvenssin S:llä, niin kaikki menee ok, mutta kierroksia on koko ajan sen verran, että kanssamatkustajille tulee mieleen lähinnä rata-autoilu. Yksin ajaessa tämä on paras vaihtoehto ja meininki on ihan mukavaa ;)

Manuaalipuolella tämä juttu hoituu lähes täydellisesti. Liikenneympyrästä poistuessa odottaa vain, että kolmonen tulee silmään ja lykkää sitten manuaalin päälle. Ajetaan se lyhyt nouseva suora ja 180 asteen mutka kolmosella ja kaikki menee tyylikkäästi. Kiihdytyskaista auetessa asetellaan pedaali kickdownin rajalle ja aletaan kiihdyttämään pieniltä kierroksilta lähtien elegantista mäkeä ylös. Tehoa tulee koko ajan lisää ja kun kierrokset lähenee neljää tonnia, niin pedaali voidaan polkea kickdownin yli ja kaasu aukeaa kokonaan. Kickdown ei enää kytkeydy näillä kierroksilla. Teinimeininki on poissa ja tavoitenopeus saavutetaan melko reippaasti.

Ongelma tässä on se, että poljin pitää ensinnäkin asetella kickdownin rajalle, kun se raja ei ole liian selkeä. Jos asettelu menee pieleen ja kickdown aktivoituu, niin sitten mennään niksat naksuen niin prkleesti. Toinen ongelma on se, että en voi kiihdyttää täydellä kaasulla ennen vajaata neljää tonnia. Aika pienestä erosta siinä puhutaan, mutta en käsitä miksi homma on pitänyt tehdä näin vaikeaksi. Jos kickdown ei aktivoituisi lainkaan suoran auetessa, niin voisin vain laittaa lusikan pohjaan ja naatiskella.

Selvennyksenä nyt todettakoon, että nämä ovat varsin harvinaisia tapauksia ja 95 tapausta sadasta menee tyylikkäästi D:llä. Automaatista en missään nimessä luopuisi näiden yksittäisten erikoistilanteiden takia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy