Automaatti vai manuaali?

Aloittaja XUE, 22.11.11 - klo:18:32

« edellinen - seuraava »

Wilburi

Suuntaus on selkeästi automaattien suuntaan, joten tulevaisuudessa ei liene enää manuaalia saatavilla? No sittenhän DSG/S Tronic on se halvin vaihtoehto, joten sen voi silloin hankkia?  ;D

Edit: Siihen asti ajellaan manuaalilla. Samankaltaiset ihmiset hakeutuvat samankaltaisten seuraan ja vaimo on melkein ehdottomampi tässä asiassa kuin minä.  :D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Passatti

Olen sitä mieltä,että automaatti pitäisi olla pakollinen pääkaupunki seudulla.Autoilijat kun tuppaavat nukkua liikennevaloissa.Vasta kun vihreä valo on hetken palanut niin laitetaan vaihde päälle ja lähdetään.Tomaatilla lähdöt nopeutuisivat eikä syntyisi pitkiä välejä lähdettäessä valoista.
Always lead, never follow

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: Waltsu83 - 03.04.12 - klo:15:38Aloitteville kuskeille automaatti on parempi, sillä he voivat keskittyä ajamiseen, eikä kytkimen ja vaihtamisen sekoiluun ja lopuksi poltetaan kytkin autosta.

Eikös se vaihteitten ja kytkimen opettelu oo niitä ensimmäisiä asioita? ::) Sitten kun homma on hanskassa niin voidaan siirtyä siihen varsinaiseen liikenteessä ajamiseen. Enemmän itteä pelottaa noi vanhukset jotka polttaa kytkimen joka liikkellelähdössä.
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 04.04.12 - klo:17:02
Olen sitä mieltä,että automaatti pitäisi olla pakollinen pääkaupunki seudulla.Autoilijat kun tuppaavat nukkua liikennevaloissa.Vasta kun vihreä valo on hetken palanut niin laitetaan vaihde päälle ja lähdetään.Tomaatilla lähdöt nopeutuisivat eikä syntyisi pitkiä välejä lähdettäessä valoista.
Ja kaikissa autoissa pitäisi olla vähintään 200 hv:tä, niin voisi liikennekin sujua hieman ripeämmin?  ;D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Waltsu83

Joo kyllä... Tällä hetkellä autokoulut opettaa manuaalivaihteisilla autoilla ja hyvä niin, mutta onko näin myös tulevaisuudessa, kun automaattivaihteiset autot lisääntyy.  Jotkut nuoret kuljettajat (olen itse istunut kyydissä) niin se KESKITTYMINEN menee siihen vaihteiden vaihtamiseen, kytkimen käyttöön mäkilähdöissä ja yms. Ja sitten siitä syystä sattuu se vahinko. Kaikkia kun ei ole luotu ajamaan manuaalivaihteisilla autoilla vaikka muuten pärjäisikin liikenteessä. Mielestäni ajaminen ei ole sitä, miten osaa vaihteita vaihtaa ja kytkintä painaa. Vaan pystyy liikkumaan autolla liikenteen seassa turvallisesti pisteestä A-B. Niin kauan kuin isi ja vakuutusyhtiö maksaa niin onhan se harjoittelu manuualivaihteisella autolla hyvästä.

Sama asia koskee moottoripyöriä.Moni ei osaa käyttää kytkintä tai vaihteita, mutta skootterilla ajo sujuu, mutta pelkää siirtymistä moottoripyöriin.

Meidän firmassa on 2 kuorma-autoa, toinen kaappiauto ja toinen soravaihtolavalaitteistolla. Maanajossa manuualivaihteinen on ollut äärimmäisen tärkeä ja entisajan automaateilla ei olisi pärjännyt. Mutta nyt olen käynyt koeajamassa näitä MAN:nin, Volvon ja Scanian automaattivaihteistoja niin voi taivas kuinka ne ovat kehittyneet. Ei voi edes puhua samoista askeista mitä oli esim. 10 vuotta sitten.
Audi A6 4G 2.0 TDI multi -11
Tulossa Seat Leon Cupra 280 DSG
Ex. Audi A1 185 hp S-line S-tronic -12
MAN TGL -99
MAN TGA -08
Fiat Ducato Multijet 130 -12

Vaginisti

Itse ajattelen lähinnä niin, että autotyyppi vaikuttaa siihen onko tomaatti vai manuelli. En näe siinä mitään järkeä, että joku Mersun E-sarjalainen tai vastaava hankitaan manuaalina, isommista autoista puhumattakaan. Itse valitsin pikkupoloon manuaalin, koska siihen se omasta mielestä sopii ja hintaerolla voi tehdä jotain muuta. Todennäköisesti seuraava auto onkin sitten jälleen automaatti, on se niin vaivaton ajettava.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 04.04.12 - klo:18:36
Itse ajattelen lähinnä niin, että autotyyppi vaikuttaa siihen onko tomaatti vai manuelli. En näe siinä mitään järkeä, että joku Mersun E-sarjalainen tai vastaava hankitaan manuaalina, isommista autoista puhumattakaan.

TM:ssä oli joskus tilastoa uusien Eemelien ja V70 Volvojen vaihteistoista ja näistä yli 90 prossaa oli automaatteja.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Waltsu83 - 04.04.12 - klo:17:29
Joo kyllä... Tällä hetkellä autokoulut opettaa manuaalivaihteisilla autoilla ja hyvä niin, mutta onko näin myös tulevaisuudessa, kun automaattivaihteiset autot lisääntyy.  Jotkut nuoret kuljettajat (olen itse istunut kyydissä) niin se KESKITTYMINEN menee siihen vaihteiden vaihtamiseen, kytkimen käyttöön mäkilähdöissä ja yms. Ja sitten siitä syystä sattuu se vahinko. Kaikkia kun ei ole luotu ajamaan manuaalivaihteisilla autoilla vaikka muuten pärjäisikin liikenteessä. Mielestäni ajaminen ei ole sitä, miten osaa vaihteita vaihtaa ja kytkintä painaa. Vaan pystyy liikkumaan autolla liikenteen seassa turvallisesti pisteestä A-B. Niin kauan kuin isi ja vakuutusyhtiö maksaa niin onhan se harjoittelu manuualivaihteisella autolla hyvästä.

Jos ajokortin suorittaa automaattivaihteisella autolla, tulee ajokorttiin erityisehdoksi vaatimus automaattivaihteistosta. Kuka sellaisen ajokortin haluaa?

Claves

Tomaatti ehdottomasti. Mutta sitten se mutta... Tomaatin hintaero manuaaliin on välillä ihan käsittämättömän suuri >:( :o

Tällä hetkellä manuaali kun talossa on tuoreita kortin saaneita. Ensin opittava hyvin manuaalin käyttäjäksi ja sitten vasta tomaatti.

Waltsu83

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 04.04.12 - klo:19:10
Jos ajokortin suorittaa automaattivaihteisella autolla, tulee ajokorttiin erityisehdoksi vaatimus automaattivaihteistosta. Kuka sellaisen ajokortin haluaa?

Ehkä ei, mutta taas toisaalta miksi ei? Onhan siinä ajokortissakin B-Be-C-C1E-CE... Ajaahan ne siellä jenkeissäkin ajokorttinsa automaatilla? Mutta autokannan totta kai pitää muuttua automaatti voittoiseksi ja siihen menee vielä paljon aikaa.
Itse olen vain sitä mieltä ammattiautoilijana, että manuaalivaihteiset autot ovat mennyttä aikaa. Joku voi inttää vaikka hautaan asti. Olen sitten oikeassa tai väärässä, mutta niin paljon on ajat muuttunut 20 vuodessa, että huh huh. Miksi autoilu ei muuttuisi?
MAN TGL -99
MAN TGA -08

Jonde

Jos ei nuorella riitä taidot manuaalilla ajoon autokoulussa, niin ehkä sitä kortin hankintaa on syytä lykätä parilla vuodella tai kymmenellä. Kyllä ratin takana pitää tarkkaivaisuus riittää vaihteiden vaihtoon ja ympäriston havainnointiin, ei sitä keppiä tarvi tuijottaa kun vaihtaa, kyseessä ole kuitenkaan mikään polkupyörä missä katotaan rataspakkaa kun ketjut liikkuu.

Muutenkin manuaalilla ajaminen on hyödyksi, autoilun perustaito ja kuka meistä ei olisi etuvetoisella jäänyt talvella kiinni jossain ja tarvinnut kytkimen avulla autoa saada liikkeelle.
Automaatilla ajamisen kun oppii siinä samalla sitten.

Jenkkilästä on monta hyvää esimerkkiä kun eivät osaa ajaa kuin automaatilla ja siinäkin sotkevat kaksi poljinta niin pahasti että kolaroivat, viimeksi syyttivät onnettomuuksista priuksen moottorinohjausta, tutkimus paljasti että vika oli kuskeissa.
Muutenkin sieltä mantereelta löytyy esimerkki mitä on käynyt ajotaidolle, kun oikeastaan sitten 50 luvun autoissa on ollut vain automaatti laatikko.

Ja jos Waltsu on ammattiautoilija, niin tiedät että samassa kortissa ei CE ja C1E löydy Esimerkin tapauksessa siellä olisi BCE ei muita kirjaimia, sillä kumoavat toisensa.
Ja mitä ammattiliikenteessä tulee automaattiin niin siellä se on paikoillaan, istutaan kuitenkin 95% työajasta ajamassa sitä autoa ja vermeestä riippuen vaihteita on viidestä pitkälle toiselle kymmenelle, niin onhan se ison auton kanssa helpompaa kun robotti vaihtaa.

qwe

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 04.04.12 - klo:17:02

Pakko on paholaisen keksintö.   Nuokkujat nuokkuvat oli vaihteisto mikä hyvänsä.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Quality

Menossa on toinen automaatti kymmenen manuaalivaihteisen auton jälkeen. Vaimon takia siirryin automaattiin, ja todella - on ollut entistä selvästi helpompi saada vaimo rattiin. Eikä ole itseäkään valinta kaduttanut. Audin multitronic ja Volvon geartronic ovat kovin erilaiset, mutta kummallakin pärjää. Täysin optimaalista automaattia en toistaiseksi ole tavannut, ja siihen kun voi kuski vaikuttaa huomattavasti manuaalilaatikkoa vähemmän, voivat jotkut automaatin ominaisuudet ruveta pitkän päälle ärsyttämään.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Waltsu83

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 04.04.12 - klo:20:46
Jos ei nuorella riitä taidot manuaalilla ajoon autokoulussa, niin ehkä sitä kortin hankintaa on syytä lykätä parilla vuodella tai kymmenellä. Kyllä ratin takana pitää tarkkaivaisuus riittää vaihteiden vaihtoon ja ympäriston havainnointiin, ei sitä keppiä tarvi tuijottaa kun vaihtaa, kyseessä ole kuitenkaan mikään polkupyörä missä katotaan rataspakkaa kun ketjut liikkuu.

Muutenkin manuaalilla ajaminen on hyödyksi, autoilun perustaito ja kuka meistä ei olisi etuvetoisella jäänyt talvella kiinni jossain ja tarvinnut kytkimen avulla autoa saada liikkeelle.
Automaatilla ajamisen kun oppii siinä samalla sitten.

Jenkkilästä on monta hyvää esimerkkiä kun eivät osaa ajaa kuin automaatilla ja siinäkin sotkevat kaksi poljinta niin pahasti että kolaroivat, viimeksi syyttivät onnettomuuksista priuksen moottorinohjausta, tutkimus paljasti että vika oli kuskeissa.
Muutenkin sieltä mantereelta löytyy esimerkki mitä on käynyt ajotaidolle, kun oikeastaan sitten 50 luvun autoissa on ollut vain automaatti laatikko.

Ja jos Waltsu on ammattiautoilija, niin tiedät että samassa kortissa ei CE ja C1E löydy Esimerkin tapauksessa siellä olisi BCE ei muita kirjaimia, sillä kumoavat toisensa.
Ja mitä ammattiliikenteessä tulee automaattiin niin siellä se on paikoillaan, istutaan kuitenkin 95% työajasta ajamassa sitä autoa ja vermeestä riippuen vaihteita on viidestä pitkälle toiselle kymmenelle, niin onhan se ison auton kanssa helpompaa kun robotti vaihtaa.

Tarkoitin kyllä tuolla kortti yhdistelmillä, että vaihtoehtoja on. Itselläni on ABC kortti, pitkää korttia ei ole. Mutta olen aina nauranut, että ison maasturin perässä voin vetää pitkää peräkärryä, mutta esim. en saa vetää peräkärryä perässä esim. kuorma-autoksi rekistöröidyllä pakettiautolla pientä peräkärryä. Pitää ajaa siihen tuo pitkä CE... (Kärrykortin ajan tänä vuonna).

Tai jos vedän isoa peräkärryä henkilöautolla, en saa vetää edes henk.autolla pientä asuntoavaunua, kun painorajat tulevat vastaan. Silloin pitää käydä ajaa tuo pikku E.

Niin miksi ei tulisi vaihtoehtona ajokorttiin automaatti tai manuaalivaihteinen auto? Hemmetin kaukaa tuo oma ajatukseni on haettu, tiedän sen, mutta kävipä vain mielessä.

Joo... Nyt aihe riitti omalta kohdaltani. Täällä on sen verran politiikkoja paikalla, joten en pärjää. Hurlum hei!  ;D
Ehkä jossain vaiheessa kaikki siirtyy automaatteihin, kunhan joskus konseptiautoista tulee todellisuutta. Otan sitten uudestaan aiheen esille! ;D ;D
MAN TGL -99
MAN TGA -08

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Waltsu83 - 04.04.12 - klo:22:43
Niin miksi ei tulisi vaihtoehtona ajokorttiin automaatti tai manuaalivaihteinen auto? Hemmetin kaukaa tuo oma ajatukseni on haettu, tiedän sen, mutta kävipä vain mielessä.

Onhan tuo ollut jo pitkään mahdollista. Jos ajat inssin automaatilla, niin ajokorttiin jää rajoite, että saa ajaa vain automaatilla.

Nuo peräkärryjen painot ovat aika hassuja, kun mulla on BeCD1. Voi siis vedellä omalla Superbilla (jos siinä olisi koukku) täysin laillisesti 2000 kilon kärryä, mutta pienoislinja-autoksi rekisteröidyllä Sprintterillä en voi vetää yli 750 kiloista ::)

Q8

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 04.04.12 - klo:22:54
Onhan tuo ollut jo pitkään mahdollista. Jos ajat inssin automaatilla, niin ajokorttiin jää rajoite, että saa ajaa vain automaatilla.

Tarkoitus on oma tytär opettaa tuolla omalla automaatilla. Ja jos joskus haluaa manuaalikortin niin suorittaa inssin uudestaan manuaalilla. Tämä on ainakin plän.
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

Dirti

Sama asia koskee moottoripyöriä.Moni ei osaa käyttää kytkintä tai vaihteita, mutta skootterilla ajo sujuu, mutta pelkää siirtymistä moottoripyöriin.

Meidän firmassa on 2 kuorma-autoa, toinen kaappiauto ja toinen soravaihtolavalaitteistolla. Maanajossa manuualivaihteinen on ollut äärimmäisen tärkeä ja entisajan automaateilla ei olisi pärjännyt. Mutta nyt olen käynyt koeajamassa näitä MAN:nin, Volvon ja Scanian automaattivaihteistoja niin voi taivas kuinka ne ovat kehittyneet. Ei voi edes puhua samoista askeista mitä oli esim. 10 vuotta sitten.

Täällä MAN TGM:ssä automaatti ja täytyy sanoa että hyvä on, joskus tekee sitä että jää arpomaan vapaalta vaihdettaessa vaihdetta päälle, mutta syy tähän on mitä ilmeisemmin kun kiireessä vaihtaa vapaalle ja sammuttaa liian äkkiä niin ei ehdi vaihteensiirrin suorittamaan vaihtamista loppuun. Arpominenkin loppuu kun sammuttaa auton ja kokeilee uudestaan. Pkseudun jakoliikenteessä tuo automaatti on kyllä loistava, paitsi fl volvon, actros mersun ja pikku rellujen kun niissä on 7 lovinen laatikko mikä lähtee aina ykkösellä ja käy kaikki vaihteet läpi kuormasta riippumatta. Kun taas MAN:ssa 12 lovinen ja haistelee kuormaa ja ajotapaa. Lähtee tyhjänä yleensä 4:lla ja raskaalla kuormalla 3:lla, sekä hyppii vaihteita yli tarvittaessa ( eli oikeestaan aina).
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Waltsu83

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 04.04.12 - klo:22:54

Nuo peräkärryjen painot ovat aika hassuja, kun mulla on BeCD1. Voi siis vedellä omalla Superbilla (jos siinä olisi koukku) täysin laillisesti 2000 kilon kärryä, mutta pienoislinja-autoksi rekisteröidyllä Sprintterillä en voi vetää yli 750 kiloista ::)

NYT tuli kyllä itselle aivan uutta asiaa! :o :o En oikeasti tuota tiennyt! Näköjään vahingossa ennustin tulevaisuutta tai jotain! :D
Ollaan ensi vuoden puolella hankkimassa firmaan uutta MAN:ia (2 MAN:ia tälläkin hetkellä :) ) ja toden totta tuo MAN:in laatikko vaikutti kaappiautoon aivan uskomattoman hyvältä (ajoin kuitenkin vain pienen lenkin koeajoautolla). Ajamme kuitenkin kaappiauton aina työmaalle ja työmaalta kotiin, jakoajoa emme siis harrasta. Sitten taas vaihtolava-autolla viedään kaivurit yms. työmaalle ja autolla ajetaan sitten sekalaista ajoa. Milloin viedään/tuodaan maa-ainesta ja milloin haetaan rakennustarvikkeita. Itse olen useasti tuossa maanajossa ja pk.seudun muistaakseni Ã,,mmässuon maankaatopaikka on melkoisen jännä paikka ajaa savimaata sateessa! :D Ainakin omalla kohdalla on jännää, kun en päätyökseni rekkaa aja. Muutaman kerran oon todennu, et miten helvetissä täällä pärjää automaattiaskilla. Kunnes ajoin tuota koeajoautoa. Ajat muuttuu... Ei voi muuta sanoa. :)
MAN TGL -99
MAN TGA -08

Loungeliner

Joo kyllä... Tällä hetkellä autokoulut opettaa manuaalivaihteisilla autoilla ja hyvä niin, mutta onko näin myös tulevaisuudessa, kun automaattivaihteiset autot lisääntyy.
Puolustusvoimat eli Torni Oy:n autokoulu kouluttaa jo yhdistelmäkuljettajia (BE CE) tälläkin hetkellä Opticruisella varustetuilla Scanioilla. Kuulemma riittää, että kytkinpoljin autosta löytyy, vaikkei sitä tarvittaisi muuhun kuin liikkeelle lähtöön. Se jäi asiasta keskustellessani selvittämättä, että kelpaako tuollainen kytkimellä varustettu robottilaatikkoauto myös tutkintoajoon siten, että ajokorttiin ei jäisi mainintaa automaattivaihteistosta... Kyllä ne pitäsi pe*kele Fullerilla opettaa ajamaan, sen kun kerran oppii, ajaa minkälaista kikotinta hyvänsä ;)
Lainaus käyttäjältä: Waltsu83 - 04.04.12 - klo:17:29Meidän firmassa on 2 kuorma-autoa, toinen kaappiauto ja toinen soravaihtolavalaitteistolla. Maanajossa manuualivaihteinen on ollut äärimmäisen tärkeä ja entisajan automaateilla ei olisi pärjännyt. Mutta nyt olen käynyt koeajamassa näitä MAN:nin, Volvon ja Scanian automaattivaihteistoja niin voi taivas kuinka ne ovat kehittyneet. Ei voi edes puhua samoista askeista mitä oli esim. 10 vuotta sitten.
Kuvaavaa on, että mm. Volvolta ei kaikkein jytkyimmän FH16 yhteydessä edes ole saatavilla muuta vaihteistoa koneen perään, kuin juuri automatisoitu I-Shift. Nämä 750 hv hirviöt kuitenkin useimmiten mennevät mm. hakkeen, tukkien tai soran ajoon erikoiskuljetusten lisäksi. Kaikissa näissä ajotehtävissä operoidaan enemmän tai vähemmän hankalassa maastossa ja ahtaissa paikoissa. Ymmärtääkseni automatiikkaan on päädytty ensisijaisesti siksi, että käyttövirheistä aiheutuvat vauriot kalustossa saataisiin minimoitua. "Invalid User" -tyyppisen virheen esiintyminen tehdään mahdollisimman vaikeaksi...

TBA

Teknarin 14.3.2012 esitetyssä ohjelmassa oli Aston-Martinin koeajo. Kannattaa kuunnella Alenin kommentit manuaalivaihteistoista, vapaasti hengittävistä moottoreista ja takavetoisista autoista. JOO, Joo, eihän se mitään tiedä autoista ja niillä ajamisesta ;-)
http://www.katsomo.fi/?progId=113014
Siinä 18 minuutin kohdalta alkaa.

pokkus

Tuon videon perusteella kyllä antaa aika huonon kuvan itsestään, ihan kuin olisi pahasti jotain Astoneita (tai brittiläisiä autoja yleensäkin) vastaan. Enpä antaisi juuri painoarvoa tuollaiselle kun keppiä ei saa edes kahta sekunttia nopeammin vaihdettua :D Meriittien perusteella pitäisi olla kovakin keppimies, mutta videon perusteella tuntuu, että istuisi ensi kertaa autossa ;D

Se on kyllä totta, että iso vapari ei tunnu nopealta, koska teho ja vääntö tulee tasaisesti kierrosten noustessa. Suoritusarvot kuitenkin usein kertovat, että potkua on ihan riittämiin. Se, että auto tuntuu hitaalta, ei tarkoita, että auto on oikeasti hidas. Se on sitten eri asia, jos tehoja ei osaa käyttää hyödyksi.

Ettei ihan mene ohi aiheen, niin eilen tuli ajeltua Edgellä (automaatti) melkein heti Mustangin (manuaali) jälkeen. Jotenkin se vaan tuntui, että se manuaali tuntuu paljon luonnollisemmalta itselle, vaikka automaatti olisi kuinka hyvä tahansa. Ehkä eniten harmittaa se, että automaatilla on edelleen hankala tehdä täyskaadukiihdytystä siten, että kytketty vaihde pidettäisiin silmässä. Monesti kun itse haluisin kaasuttaa esim. 3 tai 4-vaihteella maksimikaasulla, mutta silloin kone päättää, että nyt pitää vaihtaa pienemmälle. Eikä tuota manuaalimoodinkaan jaksa laittaa, koska mikä hyöty siitä automaatista silloin on, jos se ei toimi aina "automaattisesti".

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 13.04.12 - klo:00:12
Tuon videon perusteella kyllä antaa aika huonon kuvan itsestään, ihan kuin olisi pahasti jotain Astoneita (tai brittiläisiä autoja yleensäkin) vastaan. Enpä antaisi juuri painoarvoa tuollaiselle kun keppiä ei saa edes kahta sekunttia nopeammin vaihdettua :D Meriittien perusteella pitäisi olla kovakin keppimies, mutta videon perusteella tuntuu, että istuisi ensi kertaa autossa ;D

Se on kyllä totta, että iso vapari ei tunnu nopealta, koska teho ja vääntö tulee tasaisesti kierrosten noustessa. Suoritusarvot kuitenkin usein kertovat, että potkua on ihan riittämiin. Se, että auto tuntuu hitaalta, ei tarkoita, että auto on oikeasti hidas. Se on sitten eri asia, jos tehoja ei osaa käyttää hyödyksi.

Ettei ihan mene ohi aiheen, niin eilen tuli ajeltua Edgellä (automaatti) melkein heti Mustangin (manuaali) jälkeen. Jotenkin se vaan tuntui, että se manuaali tuntuu paljon luonnollisemmalta itselle, vaikka automaatti olisi kuinka hyvä tahansa. Ehkä eniten harmittaa se, että automaatilla on edelleen hankala tehdä täyskaadukiihdytystä siten, että kytketty vaihde pidettäisiin silmässä. Monesti kun itse haluisin kaasuttaa esim. 3 tai 4-vaihteella maksimikaasulla, mutta silloin kone päättää, että nyt pitää vaihtaa pienemmälle. Eikä tuota manuaalimoodinkaan jaksa laittaa, koska mikä hyöty siitä automaatista silloin on, jos se ei toimi aina "automaattisesti".

Onneksi meitä on vielä muutamia jäljellä, jotka ovat samalla aaltopituudella. Minulla on täysin samat tuntemukset. Manuaali vain tuntuu jotenkin enemmän käteen sopivalta.  :)

Emil Eagle

http://www.taloustaito.fi/fi-FI/u/taloustaidon-uutiset/kaytetyissa-autoissa-on-nyt-valinnanvaraa

Lainaa
Ilmastoinnista on tullut jo varuste, jota ilman käytetty auto käy huonosti kaupaksi. Myös automaattivaihteisto yleistyy. Petri Arvo sanoo, että vaihtoautokaupassa mikä tahansa auto on helpompi myydä automaattivaihteisena kuin manuaalilaatikolla.
Kiitokset mukavasta foorumista.

jnsFI

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 13.04.12 - klo:00:12Eikä tuota manuaalimoodinkaan jaksa laittaa, koska mikä hyöty siitä automaatista silloin on, jos se ei toimi aina "automaattisesti".

Se hyöty, että vaihtaa juuri niillä kierroksilla kuin haluaa ja on taatusti omaa hanskaa ja kytkinjalkaa nopeampi. :)
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Emil Eagle - 16.05.12 - klo:16:31
Petri Arvo sanoo, että vaihtoautokaupassa mikä tahansa auto on helpompi myydä automaattivaihteisena kuin manuaalilaatikolla.

En edelleenkään usko, että väittämä pitää paikkaansa esimerkiksi useiden erikoisautojen kanssa. Painotus siis sanoille "mikä tahansa". Perusautojen kohdalla varmastikin paikkaansa pitävä tieto.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: jnsFI - 16.05.12 - klo:16:37
Se hyöty, että vaihtaa juuri niillä kierroksilla kuin haluaa ja on taatusti omaa hanskaa ja kytkinjalkaa nopeampi. :)

Usein tilanne ei ole tuo. Manuaalipuoli on oikeassa elämässä lähinnä toivomuspuoli. Jos lykkään DSG:llä manuaalipuolella kaasun pohjaan, niin pienempäähän se hakee. Ihan automaattisesti. Hyvin harvassa autossa automaatin manuaalipuoli on oikeasti manuaalinen. Eli sellainen, että se ei vaihda pienempää silmään, kun pienillä kierroksilla kiihdyttää täyskaasulla tai rajoittajan lähestyessä vaihda isompaa.

Lainaus käyttäjältä: Emil Eagle - 16.05.12 - klo:16:31
http://www.taloustaito.fi/fi-FI/u/taloustaidon-uutiset/kaytetyissa-autoissa-on-nyt-valinnanvaraa

"Esimerkiksi DSG-vaihteistolla varustettu auto on helpompi myydä kuin manuaalivaihteistoinen. Nykyään jo Golfin kokoluokassa puolet autoista on varustettu DSG:llä", Jari Hella kertoo.

"Kaupungeissa automaattivaihteisto on helpommin hyväksytty, ja uusien ratkaisujen aikaiset hyväksyjät tulevat kasvukeskuksista. Mutta ei automaattivaihteiston toimivuutta tai jälleenmyyntiarvoa enää kyseenalaisteta missään päin Suomea", Hella sanoo.

Martti Jalosen mukaan automaattivaihteisto on tulossa ilmastoinnin kaltaiseksi vakiovarusteeksi erityisesti pääkaupunkiseudulla. Hän uskoo, että viiden vuoden kuluttua se on useimmissa autoissa joitain erikoismalleja kuten maastureita lukuun ottamatta.

Niinpä... Mä itse rinnastan automaatin nykytilanteen samaan kuin ilmastoinnin tilanteen 90-luvun lopulla. Silloin ilmastoinnin ruksimalla sai kavereilta lähinnä ihmettelyä ja kommentit oli tyyliin "voiha sitä avata ikkunaaki???" Nyt manuaalista kommentit ovat samaa tasoa, eli "etkö sä enää osaa keppiä käyttää ku ei sulla muita ole kun automaatteja." Veikkaan, että tämän vuosikymmenen lopulla valtaosa uusista autoista myydään automaatteina ja uudehkoissa käytetyissä manuaalista tulee myyjän riippakivi.

Wilburi

LainaaNiinpä... Mä itse rinnastan automaatin nykytilanteen samaan kuin ilmastoinnin tilanteen 90-luvun lopulla. Silloin ilmastoinnin ruksimalla sai kavereilta lähinnä ihmettelyä ja kommentit oli tyyliin "voiha sitä avata ikkunaaki???" Nyt manuaalista kommentit ovat samaa tasoa, eli "etkö sä enää osaa keppiä käyttää ku ei sulla muita ole kun automaatteja." Veikkaan, että tämän vuosikymmenen lopulla valtaosa uusista autoista myydään automaatteina ja uudehkoissa käytetyissä manuaalista tulee myyjän riippakivi.

Minä en kyllä lähtisi vertaamaan automaattia ja ilmastointi keskenään. Jokainen varmasti haluaa ajaa sopivan viileällä autolla verrattuna kuumaa ei ilmastoituun. Automaattia taas kaikki ei halua siitä syystä, että sen edut manuaaliin eivät ole lähellekään yhtä selkeät. Automaateissa, kun on se vika, että eivät toimi niin kuin ajaja haluaa. Eli asian on vähän sama kuin sinulla olisi autossa ilmastointi, mutta et pysty säätämään itse lämpätilaa vaan auto säätää sitä puolestasi. Toisinaan säätää erinomaisesti ja toisinaan...no vähemmän sopivaan lämpötilaan.

Sitä paitsi monen mielestä manuaalivaihteinen auto on paljon nautittavampi ajettava, mikä mukaan lukien. Tuli eilen katsottua Maxilta GRIP-ohjelmaa ja siinä' juontaja totesi ajaessaa BMW:tä, että, ainoa oikea vaihteisto autoon on manuaali. No kyseessä onkin puoliammattilainen ajohommissa. Kuulun itse tähän samaan luokkaan eli autoon mahdollisimman vähän kaiken maailman ajoavustimia sun muita hilavitkuttimia. Ilmastointi ja stereot riittävät vallan mainiosti.  ;D

Björkka

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 16.05.12 - klo:16:52
Usein tilanne ei ole tuo. Manuaalipuoli on oikeassa elämässä lähinnä toivomuspuoli. Jos lykkään DSG:llä manuaalipuolella kaasun pohjaan, niin pienempäähän se hakee. Ihan automaattisesti. Hyvin harvassa autossa automaatin manuaalipuoli on oikeasti manuaalinen. Eli sellainen, että se ei vaihda pienempää silmään, kun pienillä kierroksilla kiihdyttää täyskaasulla tai rajoittajan lähestyessä vaihda isompaa.
Minulla on hieman erilaiset kokemukset automaattien manuaalipuolesta. Automaatteja ei ole kovinkaan montaa ole ollut omistuksessa/hallinnassa mutta ainakin BMW 6 ja 8 lovinen ZF pitää manuaalipuolella vaihteen päällä täyskaasullakin jos ei paina kick-offia (helposti toteutettavissa). Sama juttu Passatissa 6 pykäläisellä ZF:llä ja DSG7:lla kuin myös Audin multitronikki. Nuo kaikki kyllä vaihtavat isommalle/pienemmälle tietyn kierrosalueen puitteissa mutta alue on hyvin laaja, tyyliin vajaa tonni - rajoittaja. Ehkä esim. Skodassa kick-off on toteutettu siten, että sitä on hankalampi välttää tavoiteltaessa täyskaasua.
F11 535D x-drive

Kaivosmies

Kyllähän tuolla ruuhkissa ja jonoissa ajaessa sylettää manuaalilla ajaa (en keksi mitä "vapautta tai tunnelmaa" on jonossa hämmentää vaihteita) - radalla takavetoisella tilanne on täysin toinen. Aika harva urheiluautokaan kiinnostaa enää manuaalina (tai ylipäätään edes on tarjolla).

Tuo vertaus ilmastointiin on täysin osuva. Eniten ihmetyttää hahmot (wanhanaikaiset ummikot), jotka valitsevat perheautoon manuaalin, ajatteko radalla niillä vai jotain mökkitierallia?

Autojahan pitäisi aina olla kalustossa joka tunnelmaan - jäisi varmaan tämän tyyppiset väittelyt sitten pois.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Kaivosmies - 16.05.12 - klo:19:38
Kyllähän tuolla ruuhkissa ja jonoissa ajaessa sylettää manuaalilla ajaa (en keksi mitä "vapautta tai tunnelmaa" on jonossa hämmentää vaihteita) - radalla takavetoisella tilanne on täysin toinen. Aika harva urheiluautokaan kiinnostaa enää manuaalina (tai ylipäätään edes on tarjolla).

Tuo vertaus ilmastointiin on täysin osuva. Eniten ihmetyttää hahmot (wanhanaikaiset ummikot), jotka valitsevat perheautoon manuaalin, ajatteko radalla niillä vai jotain mökkitierallia?

Autojahan pitäisi aina olla kalustossa joka tunnelmaan - jäisi varmaan tämän tyyppiset väittelyt sitten pois.

Pitäisi tosiaan olla useampia autoja eri tilanteisiin. Muutamalla kaverilla tomaatti löytyy, joilla on tullut ajeltua, samoin töistä Prius ja onpa muutamaa S Troniciakin tullut koeajetuksi. En osaa sanoa miksi mikään niistä ei toimi, niin kuin itse tomaatin haluaisin toimivan. Suurin ongelma DSG:ssä on jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Viimeksi on tullut ajettua A5:sta ja siinä ainakin tuntui laatikko koko ajan arpovan, että millä vaijteella mennään ja jarruttaako moottorilla vai ei. Voi toki olla, että laatikon softassa oli jotain ongelmia? No tulevaisuudessa ei taida manuaaleja enää saada, joten silloin pitää jokin tomaatti laatikko valikoida. Vähiten kammottava ajettava on ollut juuri tuo DSG, sen puutteista huolimatta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy