Kirjoittaja Aihe: TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset  (Luettu 2244523 kertaa)

Poissa pomo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.765
  • Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita
    • Profiili
Aika reilusti pn mennyt huollot pitkäksi, jos ylitys on ollut 1-5 tkm... Hankalaa voi olla, mutta itse pyytäisin kirjallisen ratkaisun?

Poissa iikori

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kuulin hevosmiesten tietotoimistosta, että toleranssi olisi +/- 3tkm.

Poissa iikori

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Omasta tapauksesta tiedoksi.
Vastoin kaikkia omia ennakkoluuloja maahantuoja Helkama-auto kustantaa uuden moottorin ja siihen liittyvät työt. Myös tilaispäisauto järjestyy sieltä muutamaksi päiväksi ja myyjäliikkeestä loput.

Kiitän minua ennen oikeuksiensa puolesta taistelleita ja niitä jotka ovat ongelman julkituoneet!

Katson keissin loppuun ja päätän sitten mitä myyjäliikkeestä ja Maahantuojalle annetaan julkiseksi palautteeksi.

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.277
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Hieno homma sinun osaltasi!

Siis  kun ajaa moottorin "paskaksi", niin saa uuden moottorin  ilmaiseksi, mutta kun menee huoltoon vaihdattamaan jakoketjun "ajoissa", niin joutuu itse maksamaan sirkuksen. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa nightflier

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Omasta tapauksesta tiedoksi.
Vastoin kaikkia omia ennakkoluuloja maahantuoja Helkama-auto kustantaa uuden moottorin ja siihen liittyvät työt. Myös tilaispäisauto järjestyy sieltä muutamaksi päiväksi ja myyjäliikkeestä loput.

Kiitän minua ennen oikeuksiensa puolesta taistelleita ja niitä jotka ovat ongelman julkituoneet!

Katson keissin loppuun ja päätän sitten mitä myyjäliikkeestä ja Maahantuojalle annetaan julkiseksi palautteeksi.

Onko uusi moottori edelleen ketjulla vai laittavatko uudemmalla hihnamallilla? Mienaan onko sama sirkus tiedossa taas 80-130tkm kohdalla uudella moottorilla?

Poissa pomo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.765
  • Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita
    • Profiili
Kyllä se skodalla tahtoo tuo takuu pelata ;D Vw:llä ja audilla on vissiin tiukempaa?

Poissa pomo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.765
  • Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita
    • Profiili
Kuulin hevosmiesten tietotoimistosta, että toleranssi olisi +/- 3tkm.

Aika reilusti ois jos ajatellaan, että vaihtoväli 15 000km sen sais ylittää jopa 20%?

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.341
    • Profiili
Onko uusi moottori edelleen ketjulla vai laittavatko uudemmalla hihnamallilla? Mienaan onko sama sirkus tiedossa taas 80-130tkm kohdalla uudella moottorilla?
Nuo nyt on täysin eri moottorit. Ei eri sukupolven moottoria edes laillisesti laittaa tuosta noin vain.

Poissa Popo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Omasta tapauksesta tiedoksi.
Vastoin kaikkia omia ennakkoluuloja maahantuoja Helkama-auto kustantaa uuden moottorin ja siihen liittyvät työt. Myös tilaispäisauto järjestyy sieltä muutamaksi päiväksi ja myyjäliikkeestä loput.

Kiitän minua ennen oikeuksiensa puolesta taistelleita ja niitä jotka ovat ongelman julkituoneet!

Katson keissin loppuun ja päätän sitten mitä myyjäliikkeestä ja Maahantuojalle annetaan julkiseksi palautteeksi.

Tällaista Helkaman täysin kustantamaa moottorinvaihto-käytäntöä minulle helmikuussa Helsingin Herttoniemen uuden Arita Skoda huollon taholta vastaavan ikäisten autojen ongelmatapauksissa lupailtiin. Ja työnjohtaja myönsi, ettei isohko remontti edes tule halvemmaksi koneen vaihtoon verrattuna. Aiemmin sama kaveri oli Metro-Auton tiskin takana. Siellä oli selvästi varautuneempi, kun kyselin näistä TSI-ongelmista. Ehkä karu todellisuus on nyt myönnetty.

Hyvä että ikävä homma hoituu asiallisesti. Se edellinen viesti jättikin hieman kysymyksiä. Mutta ymmärtäähän sen, jos moottori menee kerralla vaihtoon. Ei naurata. Käänteisesti noilla "vapailla" foorumeilla trolli-pojat kehittää parhaat naurut juurikin siitä, että "kaikki" vaggineet hajoo. Sikäli parin rivin "tsi porsi ja kone vaihtoon" jutuista mielellään kuulee koko tarinan...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Poissa pomo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.765
  • Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita
    • Profiili
Nopsilla sillä asiaa hoitavalla huollollakin iso rooli, ilmainen korjaus maksaa niille monta sataa! Ja jokainen asiakaspalvelutyötä tekevä tietää, että asiakas vaikuttaa myös kohteluun...

Poissa ThomasB

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 34
  • -09 Golf 1.4 118kW
    • Profiili
    • backa.net
Ketju tarkastettu tänään, venymä 19mm, maksimi saa olla 28mm, ei toimenpiteitä. Tällä ketjulla ajettu nyt 40tkm. Kehui että 2tkm ajetusta on mitattu venymäksi 15mm. Eli venyy 1mm/10000km? Eli jossain 130tkm paikkeilla ketju vaihtoon viimeistään?

Oma auto tarkastettu tänään: 22 astetta oli tulos. CAXD-kone jolla on ajettu noin 60tkm.

Toimii tällä hetkellä todella hyvin.


Poissa -o-

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Tänään tarkastettu meitin 1.4 tsi dsg Touranin jakopään ketju joka pyörinyt uudesta alkaen 53tkm/4 vuotta, hyppäsi testissä, jonka seurauksena ketju vaihdettiin. Tämän lisäksi autoon tehtiin ilmastointilaitteen huolto (täyttö ja desinfiointi) josta 129€ kustannus - kaikki yhden päivän aikana. Ei mielestäni olisi paremmin voinut mennä nämä korjaavat toimenpiteet, huomioiden tosiasiat ketjun laadun suhteen. Tulevastahan ei vielä pysty sanomaan, kuinka jatkossa kestää, jää nähtäväksi.

Niin ja auto löytyi pihalta pestynä  8)

Poissa Patomursu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.308
    • Profiili
Nuo nyt on täysin eri moottorit. Ei eri sukupolven moottoria edes laillisesti laittaa tuosta noin vain.

Eli hyvästi kestävä moottori ja samalla hyvästit auton arvolle :D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Poissa possupata

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Omasta tapauksesta tiedoksi.
Vastoin kaikkia omia ennakkoluuloja maahantuoja Helkama-auto kustantaa uuden moottorin ja siihen liittyvät työt. Myös tilaispäisauto järjestyy sieltä muutamaksi päiväksi ja myyjäliikkeestä loput.

Kiitän minua ennen oikeuksiensa puolesta taistelleita ja niitä jotka ovat ongelman julkituoneet!

Katson keissin loppuun ja päätän sitten mitä myyjäliikkeestä ja Maahantuojalle annetaan julkiseksi palautteeksi.


Siis nytkö näitä moottoreita vaihdetaankin ilmaiseksi? Tämä linkki sivuistani on ollut jo moneen kertaa, mutta siinä on oma tarina kokonaisuudessan: www.skoda-octavia.fi . Eli Lyhyesti 5,5 vuotta ikää ja 113 000 km ja pari tuhatta euroa jouduin maksamaan. Korjaan, ei tarvinnut maksaa kuin pari tonnia kun Helkama-autolla on Good Will henki! Kaikki huollot tehty ajallaan Veljekset Laakkosella Lahdessa.

Tuossa taannoin harmitti, niin paljon Helkama-auton viestintä. YLEN uutisessa Helkama-auton toimitusjohtaja Maija Koskela vaati ottamaan yhteyttä mikäli kuluttaja kokee ettei ole kohdeltu asianmukaisesti. Laitoin samantien postia Veljekset Laakkosen myyjälle, ei tullut vastausta. Myöskään toimitusjohtaja Maija Koskela ei ole vastannut. No kaikkien puheisiin ei voi luottaa ja Maija Koskela on yksi esimerkki.

Sääliksi käy kuka osti tämän ongelma Skodani, en kehdannut myydä suoraan kuluttajalle vaan autokaupan kautta lähti eteenpäin. Myyntiaika näytti oleva n. 8 kk ja ensin autoa myytiin Lahdessa ja sen jälkeen Kajaanissa. Kajaanista löytyi ostaja.

Poissa Gulf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 190
  • Ex-Golf 1,2 TSI DSG --> Hybrid Tojoloota
    • Profiili
Tuossa taannoin harmitti, niin paljon Helkama-auton viestintä. YLEN uutisessa Helkama-auton toimitusjohtaja Maija Koskela vaati ottamaan yhteyttä mikäli kuluttaja kokee ettei ole kohdeltu asianmukaisesti. Laitoin samantien postia Veljekset Laakkosen myyjälle, ei tullut vastausta. Myöskään toimitusjohtaja Maija Koskela ei ole vastannut. No kaikkien puheisiin ei voi luottaa ja Maija Koskela on yksi esimerkki.

Sääliksi käy kuka osti tämän ongelma Skodani, en kehdannut myydä suoraan kuluttajalle vaan autokaupan kautta lähti eteenpäin. Myyntiaika näytti oleva n. 8 kk ja ensin autoa myytiin Lahdessa ja sen jälkeen Kajaanissa. Kajaanista löytyi ostaja.

Pitihän se arvata tämäkin, tyhjiä lupauksia tv:ssä käydään lässyttämässä? Mitenpä se halpis-vw korjailee näitä good will:n piikkiin, kun ei kalliimmat sisar-merkitkään sitä tee? Kyllä nyt olisi jo korkea aika ihmisten alkaa katselemaan muita merkkejä? Itse tuli eilen koeajettua Mazda cx-3, eikä hullumpi peli ollutkaan.

Sama vika se on itselläkin, ei viitsisi myydä suoraan yksityiselle, kun ei ilkiä valehdella päin naamaa ja jos jollekin kertoo viat suoraan, niin ei osta vaikka kuinka halvalla saa?


Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.019
    • Profiili
Siis nytkö näitä moottoreita vaihdetaankin ilmaiseksi? Tämä linkki sivuistani on ollut jo moneen kertaa, mutta siinä on oma tarina kokonaisuudessan: www.skoda-octavia.fi . Eli Lyhyesti 5,5 vuotta ikää ja 113 000 km ja pari tuhatta euroa jouduin maksamaan. Korjaan, ei tarvinnut maksaa kuin pari tonnia kun Helkama-autolla on Good Will henki! Kaikki huollot tehty ajallaan Veljekset Laakkosella Lahdessa.

Tuossa taannoin harmitti, niin paljon Helkama-auton viestintä. YLEN uutisessa Helkama-auton toimitusjohtaja Maija Koskela vaati ottamaan yhteyttä mikäli kuluttaja kokee ettei ole kohdeltu asianmukaisesti. Laitoin samantien postia Veljekset Laakkosen myyjälle, ei tullut vastausta. Myöskään toimitusjohtaja Maija Koskela ei ole vastannut. No kaikkien puheisiin ei voi luottaa ja Maija Koskela on yksi esimerkki.

Sääliksi käy kuka osti tämän ongelma Skodani, en kehdannut myydä suoraan kuluttajalle vaan autokaupan kautta lähti eteenpäin. Myyntiaika näytti oleva n. 8 kk ja ensin autoa myytiin Lahdessa ja sen jälkeen Kajaanissa. Kajaanista löytyi ostaja.

70 pinnaa sieltä helkamasta kuitenkin tultiin vastaan. Joillekin näköjään vaihdetaan ilmaiseksi, toiset pystyttelee verkkosivuja.

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.346
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Ei taida olla Helkamalla homma hallussa edelleenkään. Aika pyrstöstä jos juristitoimaritar mielistelee ja vääntelee naamaansa tv:ssä ja organisaatio toimii toisin. Ylen toimitusta voisi kiinnostaa nämä caset.

Poissa Waiski

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
No niin, auto Golf plus 1.4Tsi 90Kw -09 mittarissa nyt 135tkm, ensimmäisen kerran jakoketju vaihdettiin 45tkm ajettuna 2011, silloin tietty takuuna. Viime huollossa viime vuoden lopulla (120tkm) valittelin aika messevää kolinaa käynnistettäessä, mutta silloin tuomio oli, että mitään poikkeavaa ääntä ei havaita. (Tarjottiin maksullista jakoketjun venymän tarkastusta, en ottanut)
Nyt kävin ilmaisessa jakoketjun tarkastuksessa ihan mielenrauhan vuoksi ja tuomio oli, että aivan loppu ja huomattavasti ketju venynyt jälleen, sinne jäi plussa VW-centerin (Turku) pukille. Kaikki osat vaihtoon ja myös kansi (kuulemma siinä on ylimääräinen voitelureikä uudistuksena.

Auto luvattiin perjantaina iltapäivästä takaisin ja vastaantulo remotilla 100%, koska huoltohistoria aukoton ja lisäksi sijaisauto veloituksetta on nyt alla.
Oikein hyvää palvelua Vw-center Turku. Uutta Golf Sportsvania katselin sillä silmällä, tämän jälkeen ei ole syytä merkkiä vaihtaa, mutta mennään plussalla nyt vielä vuosi ainakin ;-)   

Poissa Rinkulakeula

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 557
    • Profiili
No niin, auto Golf plus 1.4Tsi 90Kw -09 mittarissa nyt 135tkm, ensimmäisen kerran jakoketju vaihdettiin 45tkm ajettuna 2011, silloin tietty takuuna. Viime huollossa viime vuoden lopulla (120tkm) valittelin aika messevää kolinaa käynnistettäessä, mutta silloin tuomio oli, että mitään poikkeavaa ääntä ei havaita. (Tarjottiin maksullista jakoketjun venymän tarkastusta, en ottanut)
Nyt kävin ilmaisessa jakoketjun tarkastuksessa ihan mielenrauhan vuoksi ja tuomio oli, että aivan loppu ja huomattavasti ketju venynyt jälleen, sinne jäi plussa VW-centerin (Turku) pukille. Kaikki osat vaihtoon ja myös kansi (kuulemma siinä on ylimääräinen voitelureikä uudistuksena.

Auto luvattiin perjantaina iltapäivästä takaisin ja vastaantulo remotilla 100%, koska huoltohistoria aukoton ja lisäksi sijaisauto veloituksetta on nyt alla.

Mutta voi sitä parkaa, joka tuonkin ostaa käytettynä ja vie 200 tkm ajettuna seuraavaan ketjuremonttiin, eikä varmasti saa minkäänlaista vastaantuloa.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Poissa Waiski

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Mutta voi sitä parkaa, joka tuonkin ostaa käytettynä ja vie 200 tkm ajettuna seuraavaan ketjuremonttiin, eikä varmasti saa minkäänlaista vastaantuloa.


Jep, niin totta, minäkään en noin paljon ajettuun Caxa-tyyppisen moottoriin omaavaan Vaggineeseen koskisi pitkällä tikullakaan. Lohduttaudun, että siinä vaiheessa kun plussani mittarissa on 200tkm (jos ei ole jo Kuusankoskella) niin ei se kyllä käytettynä ole paljon mitään maksanukkaan ;-)

Poissa Rinkulakeula

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 557
    • Profiili
Jep, niin totta, minäkään en noin paljon ajettuun Caxa-tyyppisen moottoriin omaavaan Vaggineeseen koskisi pitkällä tikullakaan. Lohduttaudun, että siinä vaiheessa kun plussani mittarissa on 200tkm (jos ei ole jo Kuusankoskella) niin ei se kyllä käytettynä ole paljon mitään maksanukkaan ;-)

Juu, ja eihän se Sinun syytäsi ole, kun ei jakoketju kestä.

Mutta paljon näitä vastaavia tullaan myymään käytettyinä pahaa aavistamattomille ihmisille. Seuraavaa omistajaa ei hirveästi lohduta se, että auton hinta oli halpa, mutta ajokunnossa pitäminen maksaakin enemmän, kuin auto.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Poissa vikkee

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Itse soittelin juuri ja varasin myös ketjulle tarkistuksen ja mainittiin että kampanja koskettaa myös audia vaikka erillistä mainintaa siitä ei olekaan. Kulkineena siis audi A3 vm.2009 1.4 TFSI s-tronic.

Poissa kai75

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 295
  • A6 3,0 V6 TDI Avant Biturbo 230 kW Quattro 2013
    • Profiili
Vs: Audi A3 1.4 TFSI 92kW - vuosimalli 2008
« Vastaus #4702 : 09.07.15 - klo:18:09 »
No Pörhölle (Rovaniemi) soittelin, esittelin et millä asialla soittelen ja kyllä huoltojannu ko. A3:n osalta sanoi et "kampanja on avoinna" ja sovittiin ketjuntarkistusaika, niin kyllä näiden perusteella käsitin, että myös audeja koskee tarkistuskampanja. Ja kysymykseeni "mites sit jos ketju venynyt ja mene vaihtoon" huoltojannulta perinteiset pienet nikottelut, et valmistajan kanta riippuu käytetyistä öljyistä ja huoltoväleistä, ei niinkään siitä et missä huoltoja on teetetty (tätä ei ainakaan maininnut).

Ensi vkolla sit viisaampana kun A3 on käytetty tarkistuksessa, saa nähdä tuleeko "taistelu" vai meneekö sopuisasti. Kirjailen sit tänne lopputulokset kun savotta suoritettu.

Seatista en kysellyt (enkä siis tiedä) kun perhe-/ystäväpiirissä ei siitillä kukaan ajele.
Väliaikatietoa:

A3 viety tänään tarkastukseen ja tuomio: kun raja-arvo 28 astetta, autossa 29 astetta -> ketju vaihtoon, myös jokin akselin(?) säädin vaihtuu, lisäksi iltapvällä tuli puhelimitse lisätieto et eilen tullut valmistajalta (ilmeisesti audilta) lisäohjeistuksia ketjunvaihto-operaatioihin eli öljypumpun ketju vaihdetaan samaan syssyyn kun kerran jakopää on auki. Pumpun ketjuja löytyy vain saksanmaalta ja niitä on kuulemma pompsi tilattu mutta ei ehdi huomiseksi joten auto levällään ja pajalla ens vkon alkuun. Siihen saakka saa ajella esittelyautolla A4 1.8T (tosin vajaaveto), jonka "pummasin" tutuilta automyyjiltä  ;D

Kun taivastelin ketjun venymistä ja haukuin ne täydeksi pas?aksi, niin huoltojannu tuumas et siinä kiteytin asian aika hyvin  ;D Valmistajan vastaantulo kaikissa noissa ym. jutuissa 100/100, ainoana "hässäkän" aiheena vajaan 17tkm:n kohdalla A3:lle tehty väliöljynvaihto paikallis(ei-)korjaamolla, josta ei ollut tarkkaa longlife -öljyn "mallia" näkyvissä, mutta selvittelyn jälkeen selvisi et käytetty öljy on ollut Castrol SLX 5W/30 Longlife III:sta. Toivottavasti tuo "todiste" riittää valmistajalle...

Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin öljynvaihtopaikalla ei tunnu olevan valmistajan vastaantulolle merkitystä vaan öljylaadulla (vaikka täällä tietävät moottorimiehet ovat jo monesti todenneet et öljyllä ei ole mitään tekemistä venymisen kanssa  ;D).
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.114
    • Profiili
Kuulin hevosmiesten tietotoimistosta, että toleranssi olisi +/- 3tkm.

Mikäs tuo miinustoleranssi oikein on? Kai sitä autoa voi huoltaa vaikka tuhannen kilometrin välein, ei kai se siitä kulu? Seuraavan huollon ajankohtahan lasketaan aina edellisestä huollosta eikä mistään kiinteästä kilometrilukemasta tai ajankohdasta.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa Taky

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.417
    • Profiili
Vs: Audi A3 1.4 TFSI 92kW - vuosimalli 2008
« Vastaus #4704 : 09.07.15 - klo:18:42 »
Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin öljynvaihtopaikalla ei tunnu olevan valmistajan vastaantulolle merkitystä vaan öljylaadulla (vaikka täällä tietävät moottorimiehet ovat jo monesti todenneet et öljyllä ei ole mitään tekemistä venymisen kanssa  ;D).

Jos tuossa pari viestiä ylempänä pitää kutinsa, niin voitelulla ainakin on merkitystä...

Kaikki osat vaihtoon ja myös kansi (kuulemma siinä on ylimääräinen voitelureikä uudistuksena.
VOLVO S80 D2 Classic Automaatti vm.2015 10/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Koittakaa nyt jo pikkuhiljaa ymmärtää, että jos jakoketju on liian heikkolaatuinen polkupyörän ketju, niin ihan sama oliko ll öljyä tai muuta ja menikö vaihto pitkäksi vai ei.
Ainoa syy miksi kyttäävät niin tarkkaan mitä öljyä on käytetty ja koska vaihdettu on se, että pääsisivät maksumiehen roolista sillä verukkeella.

Poissa jhm

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Komppaan kyllä skrikoa tässä hommassa.Joku veruke on keksittävä että voisi laistaa maksajan roolin.

Kummallista että nykyaikana tehdas pukkaa markkinoille ketjua joka porsii pahimmillaan alle 20:ssä tuhannessa kilometrissä.Tai vähän yli.

Kuitenkin esim.1.6 TDI:n jakohihnan vaihtoväli on 210 000 km,oli sitten LL-huoltoväi tai ei.Omaan kotteroon hihna vaihdettiin kun mittarilukema oli 207 000 km ja vähän yli.Huonolla tuurilla kerkee vaihtamaan monta ketjua tuohon määrään vaikka yleensä mielletään ketju lähes ikuiseksi.
Skoda Yeti 1.6 TDI Experience 2013

Poissa himppe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 55
    • Profiili
En olisi halunnut tähän keskusteluun osallistua, mutta niinpä vain kävi. ---

Tämä tapaus saatiin päätökseen. Kuluttajaneuvojan otettua yhteyttä huoltoon mieli muuttui ja myös nokka-akselin säädin vaihdettiin remontin yhteydessä ilman korvausta. Maksoin vain nimellisen korvauksen laina-autosta. Auto valmistui reilusti etuajassa ja sain sen alle pestynä. Mikä parasta, moottori toimii nyt sivistyneesti ilman rohinoita. Kohtuullisen hyvä lopputulos ennakkoasetelmiin nähden, siis.

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Komppaan kyllä skrikoa tässä hommassa.Joku veruke on keksittävä että voisi laistaa maksajan roolin.

Kummallista että nykyaikana tehdas pukkaa markkinoille ketjua joka porsii pahimmillaan alle 20:ssä tuhannessa kilometrissä.Tai vähän yli.

Kuitenkin esim.1.6 TDI:n jakohihnan vaihtoväli on 210 000 km,oli sitten LL-huoltoväi tai ei.Omaan kotteroon hihna vaihdettiin kun mittarilukema oli 207 000 km ja vähän yli.Huonolla tuurilla kerkee vaihtamaan monta ketjua tuohon määrään vaikka yleensä mielletään ketju lähes ikuiseksi.

Juu, ja tässähän on vielä sitten sekin ongelma, että ratas missä ketju kulkee kuluu myös venyneellä ketjulla. Nyt kun ratasta ei vaihdeta vain ketju, niin vanha ratas kuluttaa uuden ketjun myös.
Vähän sama kun vaihtaisi moottoripyörään vain ketjut ja jättäisi vanhat rattaat.

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.346
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Juu, ja tässähän on vielä sitten sekin ongelma, että ratas missä ketju kulkee kuluu myös venyneellä ketjulla. Nyt kun ratasta ei vaihdeta vain ketju, niin vanha ratas kuluttaa uuden ketjun myös.
Vähän sama kun vaihtaisi moottoripyörään vain ketjut ja jättäisi vanhat rattaat.

Jos kyse on todellakin 1.6TDI:n osalta hihnasta eikä ketjusta, rattaita (hampaallisia hihnapyöriä) ei välttämättä tarvitse vaihtaa jos ne on tehty hiiliteräksestä vierintäjyrsimällä. Oulun seudulla VAG:n halvalla puristemetallista muotoon tehdyt hihnapyörät ovat kuluneet ja kuoppakorrosoituneet ihan yhtä huonoon kuntoon kuin hihnatkin.

Ketjun niin mopojen, polkupyörien kuin autjen osalta täsmälleen noin. Olen samaa mieltä ja aiemminkin tuonut esiille että juurisyy VAG:n nokkaketju ongelmiin on kustannusjahdissa täysin väärin mitoitetut nokkaketjut. Liekkö tilattu Shimanolta  >:( >:( >:(  Räikätön kiristin on varsinainen kardinaalimoka >:( >:( >:(

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi