TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

autofanaatikko

Kaikista pahin ongelmapesä oli kaksoisahdettu 103kW 1.4TSI, moottoritunnus BMY ja myös sen rinnkkaisversio eli se 170hv malli jota käytettiin mm. V-korimallin GT Golfissa. Noissa oli paljolti niitä ketjunvenymisiä ja jaon sekoiluja. Noita vaivasi myös kompressoriahtimeen liittyvän magneettiventtiilin ongelmat. Nuo moottorit hävisivät hiljalleen lähes kaikista autoista joissa ne oli VAG:ssa käytössä. Nissä joissa tuo ketju on tehny jonkun tempun tai magneettiventtiili on kiukutellut on varmasti tehty jo kertaalleen joku korjaus ja täysin korjaamattomia mahdollisia vikapesiä ei vaihtohalleissa enää juurikaan ole. Sitä ei sitten kukaan tiedä, että tuleeko nuo ongelmat joskus uudelleen takaisin vaikka ne olisikin jo kertaalleen korjattu johonkin autoon.

Noiden tilalle tuli kaksoisahdettu 118kW 1.4 TSI sekä yhden ahtimen 90/92kW 1.4TSI/1.4TFSI joissa ei ole ollut niin laajalti vikoja. Muutamia yksittäistapauksia toki on ollut, mutta ei samanlaista vika-aaltoa kuin noissa esimmäisissä TSI-moottoreissa.

Uusimmassa 1.2TSI/1.2TFSI moottoreissa oli ketjun kanssa ongelmaa ja siitähän oli oikein kampanja joka koski isoa joukkoa Seatteja, Audeja, VW:tä ja Skodaa. Ketju, kiristin ja laahain vaihdettiin ja siihen oli/on oikein oma korjaussarjansa. Kaikkiin kmpanja-autoihin vaihdettiin ketju ihan varulta ja osastahan se olikin jo kerinnyt laueta vaikka kampanjaa ei oltu ehditty vielä edes tehdä.

autofanaatikko

#751
Bemarillakin oli ainakin pari moottorimallia joissa oli ketjun kanssa ongelmia. Aikaisemmassa 20d:ssä eli 177hv versiossa oli ketjuissa jakojen sekaisin menoja ja ketjun venymisiä. Tuohonkin oli joku korjaussarja. 20d 184hv:ssä ongelmaan on paneudettu heti suunnitteluvaiheessa ja jotain on suunniteltu paremmin koska niitä motteja ei ole porsinut ainakaan ketjun takia (en ole lukenut mistään et olis enkä henk. koht. tiedä) ja tehdaskin vakuuttaa jakopään olevan parempi kuin aiemmassa versiossa. Toinen moottori missä oli samaa ongelmaa oli  vanhan 1-sarjan 116i 1.6-litraisena. Myöhemmin vanhaan 1-sarjaan tuli tilalle uusittu 116i, mutta kaksilitraisena ja siinä jakopäätä oli kanssa muutettu/parannettu.

Zaasa

#752
Lainaus käyttäjältä: JeanC - 09.06.12 - klo:00:30
Siis meinaatko että tks kirjottaa bullshittiä
Jutulle olisi enemmän pohjaa jos kertoisi mistä VW-liikkeestä auto on ostettu,missä korjausta tehdään (ei pelkästään Laakkonen). Kuva öljyisestä moottorista reikä kupeessa lopettaisi epäilyn ;)

Vaikea uskoa jos auto on ostettu ja huollettu VW-liikkeessä,ajettu 60000km.  Maahantuoja ja liike vetäytyisi vastuusta moottorin lauetessa. Kumpikin osapuoli tietää varmuudella tapahtuman menevän kuluttajaviranomaisille,miksi pilata mainetta koska korvausvastuu on kuitenkin edessä.
Ei kai VW:llä niin hölmöjä olla ::)


tärpätti

virhevastuu 8 vuotta, 200tkm. Näin muutama vuosi sitten, eli jos huollot kohdillaan 150 tkm yli 5 v menee maahantuojan tai tehtaan piikkiin tietyllä prosentilla moottorin, voiman siirron pettäessä. Esim mitään vetoniveltä ei korvata mutta koneen tai laatikon Porsiminen kylläkin. Tietty hölmöjä ja maksavia löytyy Suomesta pilvin pimein niin mikseivät kokeilisi myyjä liikkeen puolella miten tyhmä asiakas on.
Octavia BKD

Filixon

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 09.06.12 - klo:09:59
Kaikista pahin ongelmapesä oli kaksoisahdettu 103kW 1.4TSI, moottoritunnus BMY â€" â€"

Semmoisella tässä ajetaan... Vielä on ketju kestänyt vähillä ajoillani, mutta naapurilta ketju pimahti vastaavasta moottorista n. 45 tuhannen ajokilometrin tienoilla (siitä ja "hyvän tahdon eleenä" tehdystä korjauksesta olen foorumilla kertonutkin). Nyt hiljan naapurilta hajosi virtalukko. Merkin vaihto kuuluu olevan mielessä...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 09.06.12 - klo:11:13
Jutulle olisi enemmän pohjaa jos kertoisi mistä VW-liikkeestä auto on ostettu,missä korjausta tehdään (ei pelkästään Laakkonen). Kuva öljyisestä moottorista reikä kupeessa lopettaisi epäilyn ;)

Vaikea uskoa jos auto on ostettu ja huollettu VW-liikkeessä,ajettu 60000km.  Maahantuoja ja liike vetäytyisi vastuusta moottorin lauetessa. Kumpikin osapuoli tietää varmuudella tapahtuman menevän kuluttajaviranomaisille,miksi pilata mainetta koska korvausvastuu on kuitenkin edessä.
Ei kai VW:llä niin hölmöjä olla ::)


Usko mitä uskot, itse tiedän faktat ja ne eivät ole kovin mukavia tällä hetkellä  >:(

Tks

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 08.06.12 - klo:19:49
Onko tuontipeli vai Suomesta uutena hankittu ?

Suomesta käytettynä hankittu. Vw jälleenmyyjältä

Silloin autossa oli mittarissa n. 30tkm ja varma-ratkaisu takuu tuli mukaan, nyt sekin jo loppunut.
Volvo.

Tks

#757
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 09.06.12 - klo:11:13
Jutulle olisi enemmän pohjaa jos kertoisi mistä VW-liikkeestä auto on ostettu,missä korjausta tehdään (ei pelkästään Laakkonen). Kuva öljyisestä moottorista reikä kupeessa lopettaisi epäilyn ;)

Vieläkö epäilet?
Volvo.


Ishvan

MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

JeanC

Btw, taitaapi olla foorumin ensimmäinen todistetusti rikkoutunut jakopää, kuva kuitenkin kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

JeanC

#761
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 08.06.12 - klo:20:18
Jokin tässä viimeisimmässä ketjurikossa ei täsmää,en oikein ota uskoakseni tätä tapahtumaa.


Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 09.06.12 - klo:11:13
Jutulle olisi enemmän pohjaa jos kertoisi mistä VW-liikkeestä auto on ostettu,missä korjausta tehdään (ei pelkästään Laakkonen).

Vaikea uskoa jos auto on ostettu ja huollettu VW-liikkeessä,ajettu 60000km.  
En oikein ota uskoakseni että jäsen Zaasalla olisi Rs-octavia, kun tuo avatar kuvakin on nettikuva...
Autotallissakin olevat kuvat voivat olla koeajoautosta

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Tks - 09.06.12 - klo:17:31
Vieläkö epäilet?
Ei tarvitse epäillä,kuva kertoo aina enemmän kuin tuhat sanaa :)
Lainaus käyttäjältä: JeanC - 09.06.12 - klo:18:13
En oikein ota uskoakseni että jäsen Zaasalla olisi Rs-octavia, kun tuo avatar kuvakin on nettikuva...
Autotallissakin olevat kuvat voivat olla koeajoautosta
Ei tavitse asiaa kuitenkaan suurennella tai vetää herneitä,paljon täälläkin kirjoitetaan paikkaansa pitämättömiä juttuja provoilu mielessä.


Peeveli

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 09.06.12 - klo:09:59
Kaikista pahin ongelmapesä oli kaksoisahdettu 103kW 1.4TSI, moottoritunnus BMY ja myös sen rinnkkaisversio eli se 170hv malli jota käytettiin mm. V-korimallin GT Golfissa. Noissa oli paljolti niitä ketjunvenymisiä ja jaon sekoiluja. Noita vaivasi myös kompressoriahtimeen liittyvän magneettiventtiilin ongelmat. Nuo moottorit hävisivät hiljalleen lähes kaikista autoista joissa ne oli VAG:ssa käytössä. Nissä joissa tuo ketju on tehny jonkun tempun tai magneettiventtiili on kiukutellut on varmasti tehty jo kertaalleen joku korjaus ja täysin korjaamattomia mahdollisia vikapesiä ei vaihtohalleissa enää juurikaan ole. Sitä ei sitten kukaan tiedä, että tuleeko nuo ongelmat joskus uudelleen takaisin vaikka ne olisikin jo kertaalleen korjattu johonkin autoon.

Noiden tilalle tuli kaksoisahdettu 118kW 1.4 TSI sekä yhden ahtimen 90/92kW 1.4TSI/1.4TFSI joissa ei ole ollut niin laajalti vikoja. Muutamia yksittäistapauksia toki on ollut, mutta ei samanlaista vika-aaltoa kuin noissa esimmäisissä TSI-moottoreissa.

Uusimmassa 1.2TSI/1.2TFSI moottoreissa oli ketjun kanssa ongelmaa ja siitähän oli oikein kampanja joka koski isoa joukkoa Seatteja, Audeja, VW:tä ja Skodaa. Ketju, kiristin ja laahain vaihdettiin ja siihen oli/on oikein oma korjaussarjansa. Kaikkiin kmpanja-autoihin vaihdettiin ketju ihan varulta ja osastahan se olikin jo kerinnyt laueta vaikka kampanjaa ei oltu ehditty vielä edes tehdä.

Liekö uudessakin Touranissa vielä käytetty 1,4 tsi 103 KW prikulleen tuota BMY-sarjaa? Onko siinä edelleen se kuumudelle altis öljyputkiviritys ja heikko jakopäärakenne?

Olen uteliaisuuttani tsekannut netistä maamme vaihtoautovalikoimaa kaksoisahdettujen Golfien osalta, ja hinnat näkyvät järjestään olevan ihan hyvällä tasolla (siis lue: jälleenmyyntiarvo/jäännösarvo vielä suuri) . Luulisi, että jos ei-vw-autoliikkeet pelkäisivät laajalti tsi-koneiden riskejä, hyvityshinta olisi erittäin kehno jos nyt ylipäänsä edes ottaisivat vaihdossa ja varmaan sitten myös liikkeen jälleenmyyntihintakin alhaisempi? Mikä lie sitten takuuajan ylittäneen tsi-dsg-kombinaation hyvitystaso tällä hetkellä, tai sellaisen suorassa myynnissä ostajakandien autosta kiinnostuneiden soittojen/nettikyselyiden määrä? Olisi mielenkiintoista kuulla arjen tarinaa tuostakin puolesta; itse kun en ole vielä koskaan tarjonnut liikkeeseen takuuajaltaan umpeutunutta kaksoisahdettua ja dsg:llistä volkkaria. Tämän nykyisen osalta ei ainakaan yksikään Volvo-liike nyrpistänyt nokkaansa, toki hyvityshinnoissa oli suht laaja ero mutta semmoista ns. täyttä pohjanoteerausta kutenn ex-Giulietta kohdalla oli yhdessä liikkeessä, ei esiintynyt. En tiedä tosiaan, mikä olisi vastaanotto jos autoni ikä olisi vaikkapa 2 vuotta ja risat, takuuaika ylittynyt.

Waiski

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 09.06.12 - klo:18:27
Ei tarvitse epäillä,kuva kertoo aina enemmän kuin tuhat sanaa :)Ei tavitse asiaa kuitenkaan suurennella tai vetää herneitä,paljon täälläkin kirjoitetaan paikkaansa pitämättömiä juttuja provoilu mielessä.

Eli tästä ketjusta?  Annatko vinkkiä mikä on provo?


Waiski



Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Waiski - 09.06.12 - klo:20:55
Eli tästä ketjusta?  Annatko vinkkiä mikä on provo?


Waiski



En tarkoittanut tätä ketjua.

Tks:n tapauksessa ketjurikko sai minut epäileväiseksi VW:n maahantuojan suhtautuminen asiaan,asiakas jätetään oman onnensa varaan moottorin hajotessa vähän ajetusta autosta.Oli vaikea uskoa heidän olevan noin välinpitämättömiä asiakkaasta ja hänen autostaan joka on ostettu ja huollettu merkkiliikkeessä.

Tämä vain vahvistaa käsitystäni pysyä erossa Keskon ja heidän jälleenmyyjien autoista.Parkkiimme ei tule volkkarin tekeleitä,RS saattaa olla konsernin viimeinen kulkine taloudessamme.
Pienissä moottoreissa siirrytään takaisin hihnaan,niitäkään en uskaltaisi 2-3 vuoteen uutena ostaa,yhtään ei tiedä mitä ylläreitä niissä saattaa olla tulossa.

Tks:lle tsemppiä asian hoitoon,voimia ja aikaa se ottaa.Olet vahvoilla asiassasi.

Filixon

Moni varttuneen polven automies on ajanut parhaat kilometrinsä jakohihnallisilla autoilla ja vaihdattanut hihnat huolto-ohjelman mukaisesti määräkilometreillä.

Kun sitten on hankittu ensimmäinen jakoketjullinen auto, oletuksena on ollut, että moottori kestää  ketjun osalta koko käyttöajan. Yllätys on melkoinen, kun autoon tuleekin vikoja, joista ennen ei ollut tietoakaan.

Petetyksi siinä itsensä tuntee, ja reaktiot ovat sen mukaisia.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 09.06.12 - klo:22:32
Moni varttuneen polven automies on ajanut parhaat kilometrinsä jakohihnallisilla autoilla ja vaihdattanut hihnat huolto-ohjelman mukaisesti määräkilometreillä.

Kun sitten on hankittu ensimmäinen jakoketjullinen auto, oletuksena on ollut, että moottori kestää  ketjun osalta koko käyttöajan. Yllätys on melkoinen, kun autoon tuleekin vikoja, joista ennen ei ollut tietoakaan.

Petetyksi siinä itsensä tuntee, ja reaktiot ovat sen mukaisia.

Minäkin ostin kaksi viimeisintä uutta vaimolle juurikin ketjukoneen huoltohelppouden takia (1.6FSI ja 1.4TSI). Ensimmäinen lähti 3,5v. vaihtoon autotarpeen muuttuessa, mutta jälkimmäinen osittain tämän ketjupelleilyn innoittamana takuuajan päätyttyä. 103kW jälkeen 90kW piti olla hyvä konstruktio, mutta... Toki enemmän vaikutti järjettömän hyvä jälleenmyyntiarvo, joten oli taloudellisesti kannattavaa hävittää auto 2v. vanhana, kun halvimmat kilometrit oli Ocusta ajettu pois.

Nytkin mennään kyllä ketjuilla Audeissa ja Bemarissa, mutta näissä moottorityypeissä ei tartte pelätä ketjun venymistä.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

VAG!

Meillä ei ole TSI:tä, mutta jakoketjullinen V6 FSI. Autosta on kuulunut jo pidempään satunnaisesti epämääräinen resonanssiääni tyhjäkäynnillä. Ilmenee varsin harvoin ja tuntuu riippuvan selvästi ulkolämpötilasta. Pakkasilla ja helteillä ääntä ei kuulu ikinä. Ajattelin, että pohjalevy tai joku siellä resonoi. Auton takuu alkaa lähenemään loppua, joten ajattelin käydä kysäisemästä tästä äänestä huollossa, kun sain sen kerran hyvin tallennettua kännylle.

Huollon vastaanottajan välitön kommentti oli, että vaihdetaan jakoketjut. Kommentti tuli aika puskista, mutta sanoin, että vaihtakaa vaan, jos siltä tuntuu. Ketjut (osalistauksessa on kaksi Steuerkettiä, eli myllyssä on kai kaksi ketjua), kolme kiristintä (Ketspanner) ja pitkä lista muita sekalaisia tarvikkeita (Dichtung, Schiene, Schraube, Dichtmittl, Dichtring) vaihdettiin. Luovutuksessa selitettiin jotain uusista ketjuista, mutta se meni vähän ohi. Olisiko nykyisin käytettäviin ketjuihin tehty ehkä jotain muutoksia.

Tämä operaatio ei poistanut satunnaista resonanssiääntä, mutta kertoo mielestäni hyvin sen, että Keski-Euroopassa konsernin ketjuongelmat otetaan erittäin tosissaan. Itse en usko, että tuolla äänellä on yhtään mitään tekemistä jakoketjun kanssa, vaan kyseessä on selkeästi joku muovihärpäke joka resonoi satunnaisesti tyhjäkäyntikierroksilla.

Kapa

LainaaNytkin mennään kyllä ketjuilla Audeissa ja Bemarissa, mutta näissä moottorityypeissä ei tartte pelätä ketjun venymistä.

Oletko varma asiasta?

autofanaatikko

#771
Lainaus käyttäjältä: Kapa - 10.06.12 - klo:01:30
Oletko varma asiasta?

Koskaan ei voi olla kukaan 100% varma, mutta nuo tuskin ovat sellaisia yleisesti ongelmallisina pidettyjä moottoreita kuten VAG:n 1.4 TSI BMY ja sitten se 170hv 1.4TSI jonka moottorikoodia en muista. Noissa on ollut eniten vikoja näiden TSI-moottorien osalta.

Tuon BMY:n muistan parhaiten koska itselläni oli sellainen farmari Golf noin vuoden jossa se moottori oli. Ketju ei temppuillut, mutta DSG6 porsi sinä aikana kaksi kertaa (mekatroniikan vaihto ja myöhemmin koko askin vaihto) ja kompressoriahtimen toiminnassa oli häiriöitä mm. siten että ahtimen toimintaa säätävä magneettiventiili jouduttiin uusimaan.

Jos tuo Audi ei ole 1.2TFSI tai 1.2TSI niin tuskin tulee ongelmia. 1.8TSI ja 1.8TFSI ovat vankan ja hyvän perusmoottorin maineessa. Öljynsyönti niitä kyllä monesti vaivaa, mutta ketjut toimii.

Bemarien moottorit eivät ole mitään öljysyöppöjä (kahdesta omakin kokemus ja eipä näytä syövän) ja melko huolettomasti voi niiden kanssa elää koska BMY-moottorin kaltaiset mittavammat jakoketjuongelmat vaivaavat vain entistä 20d:tä (177hv versio) ja entistä 116i:tä (1.6 vapari) ja niihin on olemassa samalla lailla kampanja ja vahvistettu ketju yms. osat eli vastaava korjaussarja kuin tuohon 1.2TFSI/TSI moottoriin. Tuo msvahnin bemari ei ole kummallakaan ns.ongelmamoottorilla eikä Audikaan ole 1.2TFSI. Aika rauhallisin mielin voi tuo herra noilla ajella.

Ongelmattomin ja varmin TSI/TFSI moottori on 1.4 yhdellä ahtimella. Toinen hyvä ja luotettava on 1.8TSI/TFSI ja miksei 2.0TSI/TFSI:n. Noissa isommissa on vaan yksi kummajainen eli se, että ne tuntuu monilla syövän öljyä. Tuo pienempi TSI ei jostain syystä ole samanlainen öljynkuluttaja. 1.2TSI/1.2TFSI on varmasti myös hyvä ja kestävä valinta kun vaan pitää huolen siitä, että jakopään kampanja on tehty. Siis jos auto on sitä erää jossa tuo ketju on heikompi kuin myöhemmin tehdyissä autoissa. Myöhemmin valmistetuissa autoissa ketjun ja kiristimen pitäisi olla parempi ja kestää ongelmitta.

Kaikkiin vaihdossa tuleviin kampanjanalaisiin autoihin ei ole välttämättä tehty tuota kampanjaa. Jos kirje ei tavoita asiakasta tai asiakas on laiminlyönyt korjaukseen tuomisen tai autolle ei ole tehty vielä yhtään määräaikaishuoltoa jossa avoimet kampanjat viimeistään huomataan, niin silloin se homma voi olla jäänyt hoitamatta. Tai jos automyyjä, vaihtoautomyyjä tai huolto ei tiedä tuosta kampanjasta tai muista selvittää onko se tehty, niin hallissa voi olla auto jossa voi olla tulossa ongelmia. Aina on joku auto johon kampanja jää jostain syystä tekemättä heti.

MasTurbo

Onkos CAXA koneesta tavattu paljon näitä topicin oireita?
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

toukopouko


autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: MasTurbo - 10.06.12 - klo:11:04
Onkos CAXA koneesta tavattu paljon näitä topicin oireita?

Tiedän muutamia joilla on ketjun venynyt tai turbo hajonnut ja yksi niistä on sillätavalla tuttu, että on isän entinen työkaveri. Isäni on jo eläkkeellä ja tämä isän työkaveri on jo noin 40v ja perheellinen, eli tuskin rääkkää autoaan. Se auto on 1.4 ocu (moottori on just tuo CAXA) ja siinä on meni turbo rikki alle puolivuotiaana ja jakoketjukin venyi. Siinä on ollu jonkin verran ongelmia moottoripuolella ja autoon on tehty jo monta takuuremonttia. Turboon ja jakoketjuun on liittyny ne kaikki viat mitä siinä on ollu. Se on manuaalivaihteinen eli laatikko on kyllä toiminut ja kestänyt.

Yksittäistapauksia nuo toki on, eikä tuolla moottorilla ole mitenkään huono maine ostajien tai varmaan myyjienkään keskuudessa.

JaskaPankuttaja

Eilen keskustelin erään golfinomistajan kanssa kun katselin hänen TSI-golfiaan.

Taannoin oli esiintynyt käyntihäiriöitä ja huollossa diagnoosi; jakoketju venynyt (=kulunut) kaikki jakopään osat vaihtoon, auto välittömästi korjaukseen.

Olivat sanoneet että k.o. moottorityypissä (90 kW) on jakopäällä viiden vuoden takuu joka oli muutamalla viikolla ylittynyt.
Korjauskustannukset joitakin tonneja.

Kuulemma melko lyhyen keskustelun perusteella oli kaikki kustannukset (myös sijaisauto) korvattu johonkin piikkiin mutta tämä omistaja ei ollut edes nähnyt laskuja, ei osannut sanoa maksajaa, ei lopullisia kustannuksia tai että mitä kaikkea oli vahdettu.

kt

No omasta moottoristani (CAXA) ei ole vaihdettu mitään muuta kuin öljyt ja öljynsuodin. 2½ vuotta se on kulkenut kuin raketti automaattiohjauksessa (DSG7). Mittarissa 45 tkm ja lähinnä pitää jarrutella, kun on niin kova menemään. Mikään ei rohise tai kitise, enkä ole kuullut kenenkään valittavan samasta moottorista tai autosta..
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

MasTurbo

Hehe... No onneksi on 23kk takuuta. Eiköhän se vaihdu ennen sen loppua joten no panic.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

kt

Niinpä, saattaa vaihtua jopa koko autokin...kun on yhtä lyhyt kuin tuo Jeti...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

MasTurbo

Mä kyllä meinasinkin että vaihtoon se auto menee takuun loppumisen uhatessa.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy