1.4 koneet awh, akq, ape, axp (golf IV, bora, polo tms) käyttökokemuksia

Aloittaja konzta, 14.12.09 - klo:15:48

« edellinen - seuraava »

konzta

Eli onkos muilla foorumin käyttäjillä kokemuksia tästä surullisenkuuluisasta moottorimallista, jolle on annettu Volkswagenilta 10 vuoden jatkettu moottoritakuu huohotinongelmien vuoksi. Myös jakopuolella suuria ongelmia, monelta takuuseen vaihdettu hihna/kiristin&ohjauspyörät. Internetistä luettujen tietojen mukaan, kaikilla on jotain kränää ollut autojen kanssa joissa tämä 55kw ohjus ollut. Jos vaikka kaverilla ollut tällä moottorilla oleva auto, kerro se tänne. Erityisesti ne viat kiinnostavat varmaan monia samankaltaisten ongelmien kanssa tuskailevia.  >:(


konzta

Tänä aamuna laitoin auton kahden tunnin lämmityksen jälkeen käyntiin, ja annoin vielä käydä ja lämmetä vähän aikaa paikallaan. Lähdin normaalisti liikenteeseen, pakkasta sen -18c täällä pohjois-pirkanmaalla. Auto ei antanut mitään oireiluja, kunnes kymmenen minuutin maantieajon jälkeen ohjaamoon tulee aivan hirveä käry, haisee raa'alle polttoöljylle. No, siitä pari minuutti, öljynpaineen merkkivalo vilkkuu kuin viimeistä päivää, muutaman sata metriä lähimmälle pysäkille ja auto parkkiin. Moottoritila vasemmalta puolelta täysin öljyssä, mittatikun sekä (jostakin alempaa) kaikki öölit pihalla. Mittatikku ei edes kastunut, no soitto tutulle joka toi öljyä ja taskulampun ja 3.5 litraa persianlahden parasta koneeseen. Ajoin auton kotiin, mittatikussa ei viivojen väliin pinta osunut enää, kun täytön yhteydessä se oli puolessavälissä. Tästä auto pajalle 20km päähän, ja toivotaan ettei mitään pahempaa sattunut, tai jos sattui että tämä menisi Vw:n takuun piiriin. Kaiken huippuna öljyt oli vaihdettu juuri perjantaina aurauskulmien säädön yhteydessä   :'(

Erkka

Minä en ymmärrä mitä nämä koodit awh, akq, ape, axp tarkoittaa? Kuuluuko Poloni 1.4 Tdi 59KW tuohon koodiluokkaan?  ???
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

konzta

Ei onneksi. Kyseistä moottoria valmistettu 97-2005, joskin pahimmat lastentaudit saatu korjattua tuon huohottimen kanssa 2003->, jakopään vioista en osaa tällä tiedolla sanoa mitään. Eli siis IV-golfin sukuisten 16-v 1.4 litraisista Bensakoneista on kyse. Käsitykseni mukaan tuo kirjainsarja on moottorin tyyppimerkintä, joka lukee koneessa näkyvällä paikalla.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: konzta - 14.12.09 - klo:19:02
Ei onneksi. Kyseistä moottoria valmistettu 97-2005, joskin pahimmat lastentaudit saatu korjattua tuon huohottimen kanssa 2003->, jakopään vioista en osaa tällä tiedolla sanoa mitään. Eli siis IV-golfin sukuisten 16-v 1.4 litraisista Bensakoneista on kyse. Käsitykseni mukaan tuo kirjainsarja on moottorin tyyppimerkintä, joka lukee koneessa näkyvällä paikalla.

Kiitos tiedosta, konzta. Päässä ehti jo kummittelemaan vaikka minkäläisia ajatuksia tulevista moottoriremonteista.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

konzta

Päivitystä asiaan;  >:(

Auton vein maantaina pajalle, pesivät konetilan, putsasivat huohottimen. Lämpövastus putkessa toimi, ei mitään muuta näkyvää vikaa. Siitä auto tutun talliin sulamaan yön yli, eilisen illan ajot moitteitta ~50km. Nyt taas, aamulla kun heitin muijan töihin niin siihen ravintolaan pihaan öölit, ja tällä kertaa muualta kuin tarkistustikun reiästä.. Todennäköisesti vaihtoehdot ovat tässä. a)kampiakselin stefa, eli vaihtoon menee juuri reilu 10tkm sitten vaihdetut hihnat, kiristinpyörät tms jakopään osat. Myös muita kannessa olevia tiivisteitä tutkiessa
b)Moottorii ehti silloin maanantaina lämpiämään, ja käymään ilman öljyjä-> puristuspaineet päin hevon vittua yms yms.. ->koko motti tasaraha -> Korjaus: Uusi moottori

Noh, odotellaan että hinausautolla hakevat katiskan TAAS pajalle. Vw-suomihan on pyyhkinyt kätensä laittamalla näihin nuo huohotinputken vastukset, vaikka muuallahan näissä koneissa on 10 vuoden takuu valmistusvikojen vuoksi.

Noh, oli tapaus miten oli, ilman autoa mennään ainakin joulun pyhien yli. Kyllähän tuo hiukan harmittaa, todella hyvin pidetty moottori, täys huoltokirja tms jos menee romuksi.

OT: Eräässä turos hevi geen biisissä lauletaan romurauta corollasta, nyt vain kyllä tää mun VW joutais samaan lauluun pariin säkeistöön.

Hermot siinä meni jukolauta! Hermot siinä meni jukolauta! Perävalot taku on tässä borassa
omistaja entinen kai istuu kakolassa. Ei pakoon pääse tällä vaikka kuinka antaa
hanaa poliisit kun seuraavat vain mustaa öljyvanaa!!!

Tulipas taas avauduttua.


konzta

Jos joku viisas lukee tätä, sopisikonhan tuo 16 tappinen bcb kone suoraan tuohon 1.4 tilalle. Toki ainakin putkistosta menisi osia vaihtoon, ja kiinnikkeitä mutta nuo avk:kon moottorit ovat aikas edullisen tuntuisia, 2005 vuoden 21tkm ajettu kone 1500â,¬. Alfamerin korjauskäsikirjan mukaan sähköjohdotuksetkin ovat aikas samanlaisia.

Guest-9369

Vilkaisin pikaiseen muutamia osia ETKA:sta tuon 1.4 16v ja 1.6 16v koneiden kohdalta.

Moottorit ovat tosiaan hyvin pitkälti samat muuten, ja osa apulaitteista kulkee samalla osanumerolla ETKA:ssa. Esim öljypumppu ja moottorin tukikumet ovat samat topikin moteissa kuin BCB:ssä. Eri asia on sitten onko tuossa suurta järkeä vaihtaa ojasta allikkoon? Ainakaan jos uutta konetta halvemmalla saisi vanhan iskuun en lähtisi värkkäämään. Ei tuo bcb tosiaan autuaaksi tee, kun peruslohko on samaa suunnittelua lopuntehden. Alakerta ja lohkon materiaali suurimpana erona. Tuolla naapurifoorumilla (FFP) on ollut keskustelua myös BCB koneiden vaivoista, ja jopa opettajani yliopistolla kyseli vinkkejä oman BCB koneisen Golfinsa käyntivaivojen ratkaisuun viimeviikolla.

Itsellä on ajossa 1.6 16v AZD koneinen Golf IV, ja tämänkin kanssa on tiettyä jumppaa ollut. EGR on juminut ja vaihdettu, kaasuläppää putsattu ja sopeutettu niin perkuleesti ja puolia ja tulppia vaihdettu. Sopiva vähän vaahtoava öljy (Castrol tällähetkellä) ja 98 bensa sekä riittävästi löylyä koneelle on nyt vuoden pitänyt koneen kukkumassa lähes sveitsiläistä kelloa muistuttavalla tarkkuudella.  ;D

tsiih

BCB-moottorin huonoin puoli on Magneti-Marelli moottorinohjaus eli ohjainlaite on täyttä kuraa. Onneksi on varaosana liikuttavan edullinen, vain 374 e. Sama myös AZD:ssä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Guest-9766

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 12.01.10 - klo:23:17
BCB-moottorin huonoin puoli on Magneti-Marelli moottorinohjaus eli ohjainlaite on täyttä kuraa. Onneksi on varaosana liikuttavan edullinen, vain 374 e. Sama myös AZD:ssä.
Eikä tuo läheisestä sukulaisuudesta johtuen sitten juuri paljoa parempi 1.4 16v koneissakaan ole. Magneti Marelli sielläkin. "Pikkulohkossa" Magneti Marelli 4AV, ja "isommassa" 4MV ohjaus.

Löytyi muuten mielenkiintoinen Self Study Program-pdf tästä 1.4 16v koneesta tuolta netin uumenista: Kliks!

Lukekaa ja ihmetelkää, jokseenkin hyvin selitetty motin toiminta, ja osin tosiaan voi ajatella moottorikoon tilalle 1.6.

tn62634

Mulla oli 2007 1.4 59 kw versio (bensakone). Ajoin sillä 100 000 km ilman pienintäkään ongelmaa.

Antti72

Moro,

Kuuluukohan BBY-kone myös ongelmatapauksiin? Onko jakopään ja huohottimen kanssa ollut murheita? Meillä 03-Pololla ajettu 60000, olisiko hihnanvaihto ajankohtainen?

Guest-11814

Näytti perhealbumin mukaan BBY:ssä olevan hyvin paljon samankaltaisia osia kuin AZD:ssa, BCB:ssä jne. Moottorinohjaus oli myös sama MM-4MV mitä esim AZD:ssä. En vain tuosta moottorista ole kuullut mitään mutta hieman veikkaisin että samat suositukset esim 98 bensan suhteen lienee voimassa.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Antti72 - 21.01.10 - klo:20:30
Moro,

Kuuluukohan BBY-kone myös ongelmatapauksiin? Onko jakopään ja huohottimen kanssa ollut murheita? Meillä 03-Pololla ajettu 60000, olisiko hihnanvaihto ajankohtainen?

Uskoisin hihnan- sekä vesipumpunvaihdon olevan ajankohtainen 90t/km kohdalla. 90 tuhatta on yleensä minimisuositus. En ole kuullut, että hihnanvaihtosuosituksia olisi vähemmän ajetuille kilometrimäärillä millään merkillä.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Antti72 - 21.01.10 - klo:20:30
Moro,

Kuuluukohan BBY-kone myös ongelmatapauksiin? Onko jakopään ja huohottimen kanssa ollut murheita? Meillä 03-Pololla ajettu 60000, olisiko hihnanvaihto ajankohtainen?

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 22.01.10 - klo:08:36
Uskoisin hihnan- sekä vesipumpunvaihdon olevan ajankohtainen 90t/km kohdalla. 90 tuhatta on yleensä minimisuositus. En ole kuullut, että hihnanvaihtosuosituksia olisi vähemmän ajetuille kilometrimäärillä millään merkillä.

Eikö noissa suosituksissa ole mitään aikarajaa? Antti72:n tapauksessakin mennään seitsemättä vuotta hihnalla.. Minusta se on pitkä aika.

En tiedä ymmärsinkö Erkan viimeisen virkkeen oikein vai väärin, mutta onhan muilla merkeillä lyhyempiä vaihtovälejä. Alfa Romeolla nyt ainakin. Opelilla oli viimeisissä Vectroissa lyhyet vaihtovälit..
Vai tarkoitiko merkeillä eri moottorityyppejä?
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Erkka

Reneto
Niin, ajetut vuodethan täytyy toki ottaa huomioon. Tuohon en muista mikä onkaan suositus.

Tarkoitiin eri automerkkejä. Oikeassa olet, onhan niitä muilla merkeillä lyhyempiäkin vaihtovälejä. Tuppaa unohtumaan muut merkit, kun itsellä ollut vagineita ties kuinka kauan.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Reneto

Joo, kannattaa Antti72 vaikka pirauttaa merkkihuoltoon. Sieltä saa varmuuden mikä vaihtoväli on, jos sitä ei huoltokirjassa selkeästi mainita..

Jakopäänhihnan vaihto on kuitenkin sellainen toimenpide, mikä kannattaa tehdä ajallaan.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

jkko

Meillä on -02 golf variant 1.6 BCB koneella hihnan vaihto tuli tehtyä siihen viime keväänä koska vesipumppu petti joten hihna vaihdettiin samalla ja kun kyselin niin huollossa sanoivat että periaatteesa iällä ei ole niin paljon merkitystä kuin ajomäärällä. Hihnan kuntoa rupeavat huollossa tarkkailemaan paremmin kun on ajettu n. 90tkm.
audi a4 avant 1.8tfsi quattro

tn62634


Tos®

#19
Muutama vuosi sitten tapahtunutta:
Silloisen kämppikseni Golffista pärähti jakoremmin kiristin.
Pahempaa tuhoa ei onneksi ehtinyt tapahtua.


Alusta alkaen tuo on pitänyt pahempaa kalinaa kuin oma diisseli.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

yber alles?

Lainaus käyttäjältä: Antti72 - 21.01.10 - klo:20:30
Moro,

Kuuluukohan BBY-kone myös ongelmatapauksiin? Onko jakopään ja huohottimen kanssa ollut murheita? Meillä 03-Pololla ajettu 60000, olisiko hihnanvaihto ajankohtainen?
Kyyyyllä alkaisi olla.On meinaan seitsemän vuotta kohtuupitkä aika samalle remmille.Suositus max on muistaakseni 6-vuotta.

konzta

Päivitystä tännekkin välillä, nyt viimeisen 7tkm taas tuo ahw toiminut kuin junan vessa. Toki egr pitää ääntä, mutta ominaisuus.. Öljyinä Shellin täyssynteettistä helixsiä ja bensa 98e;tä. Ehkä tuolla autolla voi ajaa sittenkin sinne 300 tuhanteen, kun nyt meni rikki 150 000km  :D

Guest-81819

Pitääpäs nostaa vanhaa topikkia ylös...

Naapurifoorumilla on tässä syksyn ja alkutalven aikana tapahtunut näiden pikkulohkoisten 16v koneiden kanssa. Kolmella kuskilla on porsinut enemmän tai vähemmän pettäneen jakopään vuoksi moottori suoraan ajosta. Tuntuu siis että jakopää on erityisen tarkkaan huollettava paikka näissä masiinoissa. Kaikki kiristimet tulee uusia hihnaa vaihdettaessa, ja melkeen tarkastettava että asentaja osaa työnsä.

http://www.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments%5Fmodule&file=TB%5F035%5FE9%5F5565XS%2Epdf
Tuossa vielä linkki Gatesin sivulle mistä löytyy ohjeet tuohon vaihtoon jotta T-S-I-mekaanikko tajuaa mitä virheitä tuossa on mahdollista tehdä ja vie merkkiliikkeeseen.  ;D

elexi1

Kirjotellaanpa tänne omiakin kokemuksia, vaikka ei olekkaan 1.4 motti kyseessä, mutta kuitenkin samaa sarjaa oleva 1.6 16v BCB.

Eli jakopäähän se täälläkin sitten lasahti. Nokka-akseleiden "ajoitushihna" meni poikki. Melko surkee toteutus kyllä tuossa jakopäässä.. Jakopään remontti tehty 2 vuotta sitten kilometrejä kertynyt 40 tkm.. Tehty aikaisemman omistajan toimesta jossain nyrkkipajassa ja epäilen, ettei tota pikkuhihnaa oisi edes vaihdettu! linkissä kuvia vaurioista..

https://picasaweb.google.com/jptuhkanen/BoranRemontti?authkey=Gv1sRgCKK9qd_B_MWNvwE#

tsiih

Aika selvästi näkyi vielä selkäpuolen painatukset, josko olis kuitenkin vaihdettu. Kysäise kuitenkin nyrkkikseltä jos nimen tiedät, usein pienimmilläkin korjaamoilla on vastuuvakuutus mistä tällaisia korvataan ja muutenkin.
Kurja juttu kuitenkin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Guest-107932

#25
Lainaus käyttäjältä: elexi1 - 06.03.11 - klo:23:36
Kirjotellaanpa tänne omiakin kokemuksia, vaikka ei olekkaan 1.4 motti kyseessä, mutta kuitenkin samaa sarjaa oleva 1.6 16v BCB.

Kylläpäs tuo melko surullisen näköinen oli. Onko tähän asti selvinnyt mitä muuta meni kuin hihna, ja nuo venttiilinnostimet? Jotenkin vain viittaisi myös venttiileihin, mäntiin ja kiertokankiinkin tuhot...
Paljonko myllyllä on kokonaisuudessaan ajettu? 130tkm?

Oletteko tutkineet tuon nokka-akselien välisen hihnan kiristimen? Tuossa ylemmässä viestissäni on linkki tuonne Gatesin asennusohjeeseen, ja siinä on eritelty aika hyvin mitä virheitä kiristimen asennuksessa voi tehdä. Samalla näkee itse onko se sinun autosi kiristin oikein laitettu. Mikäli tuota ei ole vaihdettu, niin sekin on jo yksi virhe.

Tästä(kin) topikista voisi melkeen rukata otsikoltaan kaikkiin näihin 1.4 ja 1.6 koneisiin sopivan. :P

elexi1

LainaaOnko tähän asti selvinnyt mitä muuta meni kuin hihna, ja nuo venttiilinnostimet? Jotenkin vain viittaisi myös venttiileihin, mäntiin ja kiertokankiinkin tuhot...
Paljonko myllyllä on kokonaisuudessaan ajettu? 130tkm?

Otin tulpat pois niin näkyi mäntien päällä vähän jälkiä, ei mitään vakavempaa.. uskoisin, että ei mäntiin tarvi tehdä mitään. Venttiileitä uusiksi ja nostajia. Lisäksi nokka-akseli oli ottanut pientä naarmua.

Moottorilla on ajettu muistaakseni jotain 145 tkm pintaan. Eka jakopääremontti oli tehty 102 tkm.

Tänään kun purin lisää tuota autoa niin ilmeisesti tuo pikku hihnan kiristin on ollut väärin kun katselin pikaisesti tota Gatesin juttua. Hihna oli hinkannut kanteen..

Purin tänään keulan atomeiksi. Huomenna jos saisi jonkun tyhjentämään tuon ilmastoinnin tyhjäksi kaasuista niin saisi tuon keulan tosta kokonaan pois tieltä ja pääsisi kannen kimppuun. Linkissä kuvia mitä tänään tapahtui :)

https://picasaweb.google.com/jptuhkanen/BoranRemontti2?authkey=Gv1sRgCJfrnYztnbrLKg#




elexi1

Eilen tuli sitten purettua koko paska.. Tuommoista siellä näkyi!
https://picasaweb.google.com/jptuhkanen/BoranRemontti3?authkey=Gv1sRgCJer7anRpJvwQw#

Kaippa tuota ei mäntiin tuu koskettua sen enempää. Laittaa ton kannen kuntoon ja kovaa ajoa :)

Guest-108737

Oletko altapäin vilkaissut onko kiertokangissa mitään vikaa? Nouseeko männät tasaisesti yhtä ylös sylintereissä? Onko nuo mäntien naarmut vain karstassa, vai onko ne ihan metalliin asti? Miten kauan sulla kone ehti käydä kun tuo väliremmi katkesi, eli oliko vauhtia sata ja pykälässä nelonen vai tyhjäkäynnillä vapaalla parkissa?

elexi1

Ei oo tullut vilkaistua kiertokankia. Moottori on siinä mallissa mitä nuista kuvista näkee. Ei oo tänää kerennyt rappaamaan, kun töissä meni koko päivä. Jospa tota huomenna tutkisi tarkemmin.

Naarmut on pääsääntöisesti karstassa mutta on siinä pientä jälkeä männissäkin ja yhdessä männässä on osunu venttiili vähä enempikin, vaan jos tuo menisi.. Ei kiinnostaisi kyllä purkaa koko paskaa, vaikka toisaalta onhan tuo jo melkein purettu..

En ole varma millaisessa tilanteessa tuo meni rikki, koska auto on siskon. Käsitys on, että vauhtia oli varmaan noin 80 km/h ja yhtäkkiä oli kaasupoljin lopettanut toiminnan ja oli ajanut auton tien sivuun ja käsittääkseni moottori on vielä ollut käynnissä hetken aikaa kun auto on tien sivuun jäänyt..  ???

Meinaatko, että kannattaisi nuo kiertokannetkin ottaa ja katsoa? Auto on menossa kesällä kiertoon, että ei oikein kiinnostaisi tehdä täydellistä koneremonttia :S


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy