1.4 koneet awh, akq, ape, axp (golf IV, bora, polo tms) käyttökokemuksia

Aloittaja konzta, 14.12.09 - klo:15:48

« edellinen - seuraava »

Guest-108759

Yhtään remonttia en ole koneeseen itse tehnyt, mutta käsitykseni on että tuommoisissa tilanteissa voi kiertokanki hyvinkin vääntyä. Tuolloin männät eivät nouse välttämättä tasaisesti yhtä ylös, puristukset heittävät ja koneen käynti voi olla niin ja näin. Samoten tuommoiset vekit männän pinnassa voivat tehdä "hotspotteja" mäntiin jotka sytyttävät pahimmassa tapauksessa polttoaine-ilmaseoksen liian aikaisin josta seuraa nakutusta ja sitä rataa.

Tämä on siis täyttä mutua. :P Viisaammat voisivat jotain järkevää sanoa puolesta tai vastaan.

Tuo auton kiertoonlaitto kesällä aiheuttaisi vähän moraalisen dilemman ainakin itselle. Voisi tehdä mieli oikaista, mutta jos ei "puoliksi tehdystä" koneremontista mainitse kauppaa tehtäessä mitään ja ostajalla jostain syystä tulee ongelmia kaupan jälkeen voi olla heikoilla itse. Hyvin olet homman tähän asti dokumentoinut valokuvin niin kannattaa ainakin alhaaltapäin koittaa vilkaista näkyykö silmin mitään taipumia, ja kuvata paikat. Jääpähän sitten jotain mistä näyttää miten hommat on tehty, jos ei kaikkia palikoita uusikkaan. Merkkitiskillä todennäköisesti olisi "kyselemättä" pistetty uusi motti tuohonkin autoon.

tsiih

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

elexi1

LainaaTuo auton kiertoonlaitto kesällä aiheuttaisi vähän moraalisen dilemman ainakin itselle.

Oli ehkä vähän kärjistetysty sanottu tuolla aikaisemmassa viestissä tuo kiertoonlaitto :D Kyllä tuo remontti tehdään niin hyvin kuin sen pystyy tekemään ilman moottorin vaihtoa.. Tuota on pari asiantuntijaa käynyt katsomassa ja molemmat tulleet siihen tulokseen ettei alakerta ole ottanut damagea ja että mäntien fiksailu riittää. Tosin itse olen nyt tullut siihen tulokseen, että kun tässä on tällä hetkellä ylimääräistä aikaa, kun kansi on laitettavana ja töitäkään ei ole niin paljoa, niin otan ja aukaisen öljypohjan pois niin näkeepähän tuon alakerran. Eipähän tarvitse siitäkään sitten enää murehtia :D Voihan se muutenkin olla, että auto ei lähde edes vielä kesällä..


LainaaMikset vaatinut hihnanvaihdon tekijää korjaamaan?

Noo, tuokin on vähän hankala homma ruveta tappelemaan kun korjaamo on jossain itärajan tuntumassa ja auto oli taas toisella puolella Suomea. Tosin joutuhan tuota ajamaan itsekkin 1400 km trailerin kanssa, että sai tuon räppänän haettua. Elikkä ongelmia olisivat olleet auton kuljettaminen korjaamoon --> siellä tutkiminen = ei vikaa heidän asennuksissa ja korjauskulut omaan piikkiin :D Kuitenkin olisi käynyt niin, että itse olisi joutunut maksumieheksi, joten katsoin parhaimmaksi vaihtoehdoksi hakea auto ja korjata itse. Tätä ratkaisua painosti eniten se, että hihna oli jo 2 vuotta vanha ja 40 tkm ajettu. Vaikka hihnan pitäisikin kestää huomattavasti enemmän niin tuota aikaa on mennyt kuitenkin turhan paljon asennuksesta, että voisi suoraan syyttää heitä, eikö merkkikorjaamollakin ole 2 vuotta takuuta osilla ja töillä? Tosin uskoisin, että merkkiliikkeen kanssa olisi päässyt johonkin 50/50 sopimukseen tms..??..


Mukavan hintainen remontti tosta tulee vaikka itse tekee kaikki muut paitsi tuon kannen laittamisen.. Osat 800 â,¬ ja kansityön arvio 400-500 â,¬ + ilmastoinnintäyttö ja jotain pientä lisää.. Tuohon hintaan oisi saanut toki käytetynkin koneen, mutta oisi käytetynkin mielellään käyttänyt auki, koska niistä ei koskaan voi tietää millaisessa kunnosa ne on.



tsiih

Eiköhän se korjaus olis ollu sulle ilmainen jos kerran kiristin oli väärin asennettu? Tässä tapauksessa minun mielestäni autoa ei olisi tarvinnut viedä samalle korjaamolle toiselle puolen Suomea, se olisi kohtuutonta. Jakohihan vaihto on tehtävä niin ja sellaisilla osilla että se kestää vaihtovälin, se on korjaamon virhevastuuta.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

elexi1

Nii i.. En tiedä miten helposti olisi onnistunut korjautus muussa liikkeessä jne. Sisko kyllä otti ja soitti kuluttaja-asiamiehelle ja kyseli neuvoa tilanteeseen, mutta sieltä kyllä suunnilleen annettiin ymmärtää, että ei kannata ruveta tässä tilanteessa tappelemaan.. ???

elexi1

Doddiii, auto ja motti läjässä :) Ja savut otettu pihalle, kävi ja kukku melkein niinkuin pitikin :) Ainut vika on ilmeisesti rikki mennyt map -anturi, joka ilmeisesti ei tykännyt kun putsasin sen imusarjaa kasaillessa. Huomenna pitää ruveta metsästämään anturia ja toivoa, että vika häviää..

Eli vika on semmoinen, että kone ei tahdo totella kaasua ja jos tottelee niin se on todella epätarkka. Vikakoodia antaa imusarjan paineen barometristä tms. (koodi toisella koneella joka ei ole tässä nyt lähettyvillä..)

*koitettu sopeuttaa kaasuläppä --> ei tulosta
*otettu johto irti map -anturista --> kone tottelee kaasua, mutta tyhjäkäynti ei pysy/röpöttää..

Kaippa se on sitten tuo map -anturi paskana.. vai onko muita ideoita??



Guest-116346

EGR venttiili saattaa myös jumittaa. Kokeile irroittaa sekin testiksi. Itsellä EGR vika antoi juuri MAP anturin epäuskottavasta signaalista vikakoodia, ja MAP tosiaan oli kunnossa.

elexi1

Ok. Koko syksyn/talven tuo on antanut tota vikakoodia aina silloin tällön.. Nyt sitten vika on kokoajan päällä. Pitää huomenna käyttää se egr auki.. Sillekkin vissiin pystyy tekemään jonkun sopeutuksen vagcomilla?

Tuommoinen se vikakoodi oli:

17961 Barometric / Manifold pressure signals : Implausible
Correlation P1553 000

Guest-116386

EGR:lle pystyy tekemään perussäädön. Ongelma tulee vain siinä, kun se EGR voi jumittaa fyysisesti, vaikka olisikin pudas. Oma vanha laite on aivan jumissa.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=117164&highlight=

Tuossa omat seikkailut tän 1.6 koneen kanssa... Vikakoodihan tosiaan on täsmälleen sama, ja oireetkin voisivat täsmätä. Tirpase se EGR:n piuha irti, ja kokeile toimiiko auto paremmin. Pakokaasujärjestelmän merkkivalohan tällöin syttyy, mutta se ei menoa haittaa.

elexi1

Ok. Tänään tuli oltua 14 h töissä ja omalta paikkakunnalta ei tota map -anturi löytynyt, kun päivällä soittelin liikkeisiin. Onneksi sattui olemaan tuttu Oulussa ja hän kävi sen pörhöltä noukkimassa 73 â,¬ hintaan.. Laitoin sen kotiin päästyäni paikalleen ja autohan rupesi toimimaan :)

Eli jäi tuo egr:n putsaus tekemättä ainakin vielä. Pitää huomenna ottaa ja putsata, koska epäilen, että voipi olla melko karstainen kun kaasuläppäkin oli melko karstainen.. Tossa kun vähän käyttelin autoa paikallaan ja lämpömittari rupesi nousemaan niin ei kierrokset laskeneet alla tuhannen kun auto kävi tyhjäkäyntiä, liekkö vielä jotain häplinkiä tossa kaasuläpässä? Olen siihen tehnyt sopeutuksen VCDS:llä mutta ei mitään vaikutusta.. Jospa se huomenna tokenee, kun pääsee kokeilemaan miten auto ajossa pelaa. Ei jaksanut enää tänään lähteä kokeilemaan vaikka mieli kyllä teki :)

Jokunen kuva kaasuläpästä:
https://picasaweb.google.com/jptuhkanen/BoranRemontti5?authkey=Gv1sRgCOak7O7DoL3ddg#5589772413759190514


elexi1

Eihän se auto toiminutkaan vaikka sen anturin vaihdoin.. Heti kun auton sain tallista ulos niin rupesi röpöttämään tyhjäkäynnillä.. Ei muuta ku EGR irti ja putsasin --> takaisin paikalleen ja rupesi toimimaan :) Kävin samontein katsastamassa tuon boratin ku ois ens viikolla menny leima umpeen.. Katsastuksestakaan ei tullut mitään huomautettavaa ja päästötkin oli ok.. Ainakin toistaiseksi koneremontti on onnistunut :D

tumppi

#41
Mulla onpi tuo inha 1,4 16v motti ykköskopan fabiassa. Toissa viikolla käynnistyksen yhteydessä kävi hetken, ja piti ihmeellistä nakutusta. Toisella startilla pyöritti vaikeasti, ja kolmannella taas äärimmäisen hyvin -> ei puristuksia. Vasta tässä vaiheessa kilahti mieleen, että tässä motissahan se jakopää oli riskirakenne... Remmin yläsuojus hittoon, ja nokka-akselien välisestä hihnasta näkyi puuttuvan muutama hammas...

Niin ja sisällä on 150 tonnia, ja remmit kiristimineen ja vesipumppu uusittu reilu kaksi vuotta sitten hieman alle 90 tonnia silloin sisässä.

Oli käynyt niin, että hihnasta oli toisen hammaspyörän osalta hävinneet kaikki hampaat. Startissa jako sekaisin, ja kaikki pakopuolen venat mäntiin. Nyt tiedän sitten senkin, ettei sitä venttiilien osumista oikein kuule eikä tunne... Että jos joudut tästä motista yläkertaremontin tekemään, niin turha on syyllistää kuljettajaa tyyliin "kyllä pitää sen verran huolta pitää, että kun kuulee venttiilin osuvan mäntään niin heti moottori seis..." ::)

Työt (kansi irti, jakopään hihna ja kiristimet, kansi kiinni) arvioi paikallinen liike noin 1500 paikkeille. Tämän lisäksi kannen laitosta tulevat kulut... Pikainen laskutoimitus käyttötilin saldoista tuotti sen tuloksen, että otin ensin auki venttiilinkopan pultit, ja havaitsin, että mukana tulivat myös nokka-akselit. Nämä totesin siisteiksi kaikilta osin, eikä käsin pyörittämällä tuntunut oireita leikkautumisesta. Venttiilin nostimia katsomalla näki selvästi, että rivistö ei ollut suora...

Hetki googletusta, ja käsissä oli tässäkin topikissa mainitut Gatesin ohje, sekä Self Study Programme lisättynä kyseisen koneen VW:n work shop manualilla. Tämän havaitsin erinomaiseksi avuksi, sillä purettavaa on yllättävän paljon....

Kansi on nyt ollut laitossa, tänään päivällä saanen pois.. Väliaikatietoina mainittakoon, että kaikissa pakovenoissa oli enemmän tai vähemmän heittoa. Lisäksi tässä yläkerrassa venttiilinohjureiden voitelu/tiivistys on mietitty niin, että ne mieluusti väljistyvät. Tämä oli näkynyt selvästi useammassakin ohjurissa. Pitää tästä asiasta jutella tarkemmin, josko oireita löytyisi... Lisäksi kiinnostaa millainen homma niiden vaihto on, josko seuraavan 150 jälkeen tekisi senkin itse...

Ei tässä vielä ole auto lähdössä vaihtoon, jahka sen tuosta kuntoon saa, niin tietää melko varmasti miten ja kuka sen on korjannut... Helpompi ja halvempi kuitenkin omistajan on mukautua näissä asioissa auton tavoille, kun auton omistajan tavoille...

Näiden kokemusten pohjalta esille nousivat seuraavat ajatukset:
1: luin tästä ongelmasta kuukausi -pari taaksepäin, olisi pitänyt käydä saman tien katsomassa tilanne, kaksi klipsiä on nopeasti avattu... Lisäksi oireili vaimolle pari päivää aiemmin, muttei tuolloinkaan oikea lamppu syttynyt, vaan laitoin pitkän seisotuksen ja kostean kelin piikkiin. Ois tuossa vaiheessa selvinny pelkällä remmiremontilla... Mutta väljät ohjurit ois jääny huomaamatta...

2: lienee perusteltua alkaa seurata tuota hihnaa siinä 50 tonnin jälkeen, noin kerran kuussa, eikä välttämättä vaihto 60 välein ole huonompi homma...

3: jos tämän motin kanssa eteen tulee millainen tahansa käyntihäiriö, häröääni tai muu ihmetys, ensimmäisenä jakopään tarkistus!

4: onneksi porsi omaan pihaan, eikä tämä aiheuttanut myöhästymistä, ja aikaakin tuohon remontin tekemiselle löytyi kohtalaisen kivuttomasti...

Laittelen lisäinfoa, jahka työmaa edistyy... Kuviakin mulla on purusta, mutta kamera ei ole nyt tässä, joten jää toiseen kertaan...

tumppi

Nyt on kansi härppeineen kartanolla...

Ilta meni kampiakselin siivapyörän pultin kanssa tapellessa. Otti luovutusvoiton tälle illalle. Pultti vedetään ensin 90 nm:iin ja sitten vielä 90 astetta päälle. Sattuneesta syystä oikeaa vag työkalua ei pakista löytynyt, joten piti ottaa hitsikone rälläkkä sekä vanhat kannen pultit aineksiksi, ja rakennella niistä käypäinen työkalu. Sopivia jatkovarsia etsiessä paloi aikaa, joten jätin homman kesken yöksi...

Mitä noihin ohjureihin tulee, niin selkein oire niiden kulumiseen on sininen savun pöllähdys käynnistettäessä. Workshop manualissa on myös mittatoleranssit, jolla kuluneisuuden voi selvittää. Vaatii kuitenkin vähän erikoisemman mittalaitteen. Ohjureiden vaihto edellyttää, että kansi on pöydällä. Etenkin pitemmän aikaa väljänä ollut ohjuri saattaa syödä venttiilin istukan soikeaksi, jolloin sitäkin joudutaan koneistamaan. Lisäksi ohjurit on lämmityssovitteella kiinni kannessa. Näitäkin joutuu joskus sovittamaan... Ei tuo varmastikaan mahdoton homma ole itse tehdä, mutta tietotaidon hommaaminen on hieman haastavampaa... Seuraavallakin kerralla teetetään ammattilaisella nuo venahommat.

Kannen tiivisteet olivat hieman kiven alla, Helkama-autolla oli koko Suomi nollaa, samoin muutamalla muulla varaosaketjulla. Volskin puolen virmoista löytyi, tosin ajatti 120 kilsan päähän hakemaan...

Mitä kustannuksiin tulee, niin tällä hetkellä on mennyt auton osiin ja tarvikkeisiin noin 650 jöröä. Moottoriöljyä täytyy vielä kannu hommata, se nostaa parilla kympillä kuluja.... Mutta ei tuo ilman nosturia häävi homma ole, etenkään kun tuo näennäisesti työveloituksissa säästetty noin 1500 euroa ei fyysisesti käy omassa kädessä missään vaiheessa... Mutta seuraavalla kerralla moni asia menee jo reilusti nopeammin, kun on oikeat työkalut ja tietämystä!

Nyt sänkyä selkään ja kohti uutta remppapäivää...

elexi1

LainaaMitä kustannuksiin tulee, niin tällä hetkellä on mennyt auton osiin ja tarvikkeisiin noin 650 jöröä.
Noin 1500 € tuli kustantamaan tuo remontti tohon boraan kaikkineen.

LainaaKannen tiivisteet olivat hieman kiven alla
Itse hommasin yläpään täydellisen tiivistesarjan paikallisesta varaosaliikkeestä, maksoin muistaakseni 100 € ja siinä tuli tosiaan lähes kaikki mahdolliset tiivisteet. Merkkiä ei nyt millään muista, mutta kuitenkin yksi isoista tiiviste valmistajista (saksalainen).

LainaaIlta meni kampiakselin siivapyörän pultin kanssa tapellessa.
Biltemasta löysin sopivan avaimen tuohon kiristys hommaan, tosin se hajosi kun sain pultin kiristettyä :D http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/19/huge/19-1308_h.jpg

Laitahan tosiaan kuvia näkyville! Oliko männät missä kunnossa?

tumppi

Remppa valmistui toissa päivänä, nyt on jo parikymmentä kilsaa ajettu, ja ainakin suurimmat ilmakuplat jäähdytysjärjestelmästä on poistuneet...

Männissä oli kaikissa kontaktijäljet... Kuvat on toisella koneella, laittelen niitä näkyviin tuonnempana.

Ilmeisesti ECU aloittaa joidenkin parametrien hakemisen, koska alussa liikkeellelähdössä huomasi saman tien, että vaste kaasupolkimeen oli erilainen. Kone myös sammahti muutaman kerran kun risteystä lähestyttäessä painoi kytkimen pohjaan. Otin kaiken varalta akun kengän irti ennen kuin irrottelin mitään sähköjärjestelmästä, jottei tarvitsisi käydä korjaamolla sopeuttelemassa kaasuläppiä tai muuta vastaavaa. Tiedä sitten onko tässä autossa aiheellista...

Kustannukset menivät näin:
535 e kansi. (8 pakovenaa ohjureineen, imuvenojen läppäys, oikaisu, pakosarjan tiiviste, hihnasarja kiristimineen ja kannen pulttisarja.)
52 e kannen tiiviste
33e vesipumppu
8e öljynsuodatin
15e 3l punaista jäähdytinnestettä, suositetaan vaihdettavaksi kansirempan yhteydessä...
5e tiivisteaine venttiilikoppaan

Tämän lisäksi meni noin 70e XZN-sarjaan, ja muutamaan muuhun itteltä puuttuneeseen työkaluun. Säilyivät ehjänä, joten ovat valmiina seuraavaan remppaan... Öljykannua ei tarvinnu vielä ostaa, oli edellisissä sen verran pohjia, että käytin niitä

Näin jälkeenpäin ihan mukava homma... Yllättävän paljon purkamista.. Muutamat erikoistyökalut kun on, niin selviää. Tuo bilikan kiinnipitoviritys on kyllä ehdottomasti alamittainen. Mulla oli toista metriä pitkät jatkot, niillä meni mukavasti. Itse kannenpulteista hitsailtu kiinnipitovärkki kesti ilman ongelmia... Normi 8mm 8.8 pultti ei moisia voimia kestänyt laisinkaan.

Homman pystyy tekemään ilman nosturia, tosin hallitunkki on hyvä olla.. Nostin auton keulaa parikymmentä senttiä ylöspäin, pölkyt alle, ja näin tunkki vapautui moottorin kannatteluun.. Alla en työskennellyt tässä vaiheessa... Eikä vaurioita tullut, vaikka kanneton moottori laskeutui jäljellä olleiden korvakkeiden varaan, (laskuruuvi jäi löysälle...) Pakosarja oli irti...

Jakopään osalta vielä sen verran, että tuota ajoitusosaa mulla ei tietenkään ollut. Havaitsin kuitenkin kasatessa sen, että tuossa nolla asennossa kaikki venttiilit olivat kiinni. Tuo oikea asento on ikäänkuin automaattisesti kohdallaan... Tarkistin tämän niin, että otin workshop manualin asentokuvasta siirtokulmaan hammaspyörien välisen kulman. Kun remmit oli kiinni, pyörittelin konetta hiljaa ilman tulppia, ja totesin, ettei mikään ota kiinni. Nyt on ajettu parikymmentä kilsaa, eikä ropleemia ole ollut... yli 4000 kierrosta ei ole käyttänyt... Pitää katsoa, josko pääsisin mallaamaan tuota oikeaa työkalua jossain, kone puistattaa tyhjäkäynnillä hieman, ikäänkuin yksittäisiä syttyjä jäisi silloin tällöin väliin. Syynä voi myös olla egr, ois pitäny putsata, tai ainakin tarkistaa, mutta tuli vähän liian myöhään mieleen.

Mutta laittelen noita kuvia myöhemmin...

Kun tuo korjaamon työveloituksissa säästetty raha näkyisi jossain, niin seuraavana hankintalistalla olisi VCDS ja HEX+CAN -kaapeli... mutta kun ei niin ei...

tumppi

oho, pari kuukautta on pyörähtänyt...

Kilsoja on pyörähtänyt pari tuhatta. Edelleenkin käynti on epävarmaa. Tyhjäkäynniltä kaasua painettaessa kierrokset ensin tippuvat. Myös tuo puistaminen säilyi. Kierroksilla tehoja on kuitenkin normaalisti.

Syitä keksin ainoastaan kaksi: Ajoitus hampaan verran pielessä, tai jonkun ecun vaatiman sopeutuksen puuttuminen. Vikakoodeja ei kuitenkaan ole, ne pääsin katsomaan CarChip:illä.

Oiskoha jollakulla kyseisen koneen omistavalla sen verran harrastehenkeä, että kävisi mittaamassa jonkinlaisen likiarvon paljonko nokka-akselien kohdistusreikien välimatka on yläkuolokohdassa?
Tuon kohdistustyökalun hinnaksi jäisi noin 70e... Mielestäni aika paljon parista piiskan pätkästä... Joten jos jollakulla olisi aikaa ja mahdollisuutta mitta ottaa, niin kovasti kiitollinen olisin!

Tos®

Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tumppi

Tilanne selvisi. Syynä edellä mainittuihin oireisiin oli pykälän pielessä ollut ajoitus. Mikäli tuota työkalua ei ole, yläkerran voi laittaa nippuun silmällä. Ehkäpä work shop manualista voisi tulostaa oikeassa koossa kuvan, jossa yläkerta on asemassa, ja tästä mittailemalla selvittää ajoitusreikien välin... Ja jos aikaa on, niin noilla oireilla tietää ajoituksen olevan pykälän pielessä... Mutta päätös tässäkin asiassa saavutettiin....

sha468

AXP Moottori viat, kolme moottoria avattu yhdessä mäntä kilkatti kanteen syy kiertokangen laakeri pyörähtänyt ja kampiakseli kulunut yli sallitun arvon. Toisesta moottorista kampiakselin päittäislaakeri tippunut pois paikoiltaan, kampiakseli pääsee liikkumaan n, 3 mm hajottanut hammashihnan ja kannen. Kolmannessa kannentiiviste hajonnut vesi päässyt sylinteriin, kiertokanki vääntynyt mutkalle ja tehnyt vekin lohkoon.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy