quattrot

Aloittaja Tuuliviiri, 29.11.09 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

Kale

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 14.12.10 - klo:15:48
Kyllä jos asuu Marbellassa (..tai no ei sielläkään enää kun säätiedotuksia katsoo :) .. ja riippuu vähän mitä pärjäämisellä tarkoittaa? Ihan kaupunkioloissakin liikennevaloissa monesti jäpöstellään niin, että 2 autoa ehtii valoista 10 sijaan.. Helsingin sivukaduilla maasturit auttavat vajaavetoisia parkkiruuduista pois.. Omalla asuinalueellani keväisin tienpinta pehmenee uraiseksi puuroksi (ei ole aurattu talvella asfalttia myöten) ja vaimolla ollut omalla etuvetoisellaan monesti etenemisvaikeuksia. Vastaavassa tilanteessa itseltäni menisi hermot, koska ratkaisu etenemisongelmiin on keksitty. Neliveto on hyödyllinen lisävaruste Suomen oloihin. Itse tinkisin mielummin muista varusteista, mutta nämähän on niitä kuuluisia makuasioita.

Ihan Suomessa olen pärjännyt etuvetoisella Helsinki-Ivalo välillä. Ylempänä en ole talvisin käynyt. Ja kitkarenkailla olen ajellut viimeiset 7 talvea koska autojen mukana semmoiset on tulleet mutta nyt on harkinnassa nastarenkaat (ensimmäiset uudet talvirenkaat yli kymmeneen vuoteen). Marbellassakin olen kerran poikennut. Yllättävän paljon sielläkin oli SUV:eja (lähinnä touareg, cayenne). Myönnetään, että kivempihan sitä olisi nelivedolla ajaa talvisin mutta koska sitä ei oikeasti tarvi niin miksi maksaa siitä. Nuorena poikana oli kyllä kiva leikkiä nelivedolla mutta nyt kun leikki-ikä on ohitettu niin ajellaan etuvedolla. Puuroa tuo meidänkin tie ja piha on keväisin mutta ei sitä kauaa kestä vaikka tie aurataan harvemmin kuin muilla ja sittenkin viimeisenä.

Kyllä mä silti haavi auki katselin Starttia yksi päivä kun esittelyssä oli etuvetoinen Land Rover Freelander 2 eD4. Tuskin tulee olemaan mikään myyntimenestys.

Pennypacker

Minäkin mietin pitkään nelivetoa, mutta automaatti vei niukasti voiton. Molempia kun ei saanut. Vaikka DSG6 on kaukana täydellisestä, enää ei jaksa siirrellä rasvaisia rattaita lomittain. Ei vaan jaksa, koska kaupungissakin tulee ajettua monta kertaa viikossa. 

Pennypacker

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 15.12.10 - klo:10:44
Noiden yhdistämisen mahdollisuus lienee riippuvainen sijoitetusta rahamäärästä ;).

Rahaa olisi ollut, mutta esmes BMW 3 ei hotsittanut niin paljoa, että kymppitonnin ero olisi ollut perusteltavissa edes hivenen järjellä. Tykkään nimittäin pienistä autoista ja siitä vauhdin sekä matkanteon tunteesta, joka isommilla ja sinänsä mukavammilla autoilla jää saavuttamatta. 

rob-s

Nyt jälkeenpäin harmittaa etten ottanut kuvaa kun viime keväänä vedin A5:lla naapurin BMW M5 (E60) hänen pihaltaan pois kun se vaan suti paikallaan (smg loota)...ei siitä sen enempi:)
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Kärki

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 16.12.10 - klo:10:36
Nyt jälkeenpäin harmittaa etten ottanut kuvaa kun viime keväänä vedin A5:lla naapurin BMW M5 (E60) hänen pihaltaan pois kun se vaan suti paikallaan (smg loota)...ei siitä sen enempi:)

No jaa, liekö tuo nyt sitten niin harmissaan asiasta ollut ainakaan kovin pitkään?! Tarkoitan sitä, että eiköhän M5:lla nopeasti tuollainen juttu lakkaa harmittamasta, todennäköisesti alta sekunnin kun pääsee pitävälle alustalle.
Kyllä minunkin autoani on joskus talvella vaimon CR-V:llä autettu, mutta en ole puolta sekuntia miettynyt että haluaisin autoni vaihtaa CR-V:hen  ;)

q_janne

Ensimmäistä talvea mennään nelivedolla ja ei voi kyllä kuin ihmetellä että miksi Suomessa vajaavetoisia edes myydään ja vielä enemmän sitä että miksi vapaassa kansakunnassa ihmiset haluavat ostaa vajakeita :)

Joku kirjoitti ylempänä että miksi maksaa nelarista kun sitä ei välttämättä tarvi. Itse kysyn että miksi maksaa Audista (tai muusta kalliista merkistä) kun Skoda tai joku vielä halvempi käy yhtä hyvin. Samoin voi ajatella melkein kaikista lisävarusteista.

Auto-ostoaikeissa voi miettiä vaikka että ottaako navin, nahkapenkit vai nelivedon... neliveto noista halvin (riippuen toki mihin moottoriin/malliin on ottamassa)

Uskon että nelivedot tulee yleistymään pikkuhiljaa samalla tapaa kuin esim ilmastointi on Suomessa yleistynyt viime vuosina. Kun olin lähdössä Norjaan reissuun, tuli matkanjärjestäjältä sähköposti Norjan erityispiirteistä ja suositeltiin autonvuokrauksessa nelivetoa. Mitähän Suomeen suositellaan :)

Tuuliviiri

Neliveto vaiko ei. Meitä on moneksi. Mutta syksyn ensi lumien aikaa Ivalon taksimies oli ihmetellyt, jotta koskaan aikaisemmin ei ollut nähnyt ajonsa aika niin montaa autoa tiellä enemmän taikka vähemmän poikittain. Kaikki olivat olleet vajakkeja. Luulisi ihmisten tuolla ja täällä tottuneen talvikeleihin. Taisi monella olla alla vielä kesärenkaat vaiko mikä sitten lie ollut syynä.

Nelivedosta ei voi olla ainakaan haittaa tuolla liikenteessä.  ;)

Kale

Lainaus käyttäjältä: q_janne - 16.12.10 - klo:13:01
Ensimmäistä talvea mennään nelivedolla ja ei voi kyllä kuin ihmetellä että miksi Suomessa vajaavetoisia edes myydään ja vielä enemmän sitä että miksi vapaassa kansakunnassa ihmiset haluavat ostaa vajakeita :)

Joku kirjoitti ylempänä että miksi maksaa nelarista kun sitä ei välttämättä tarvi. Itse kysyn että miksi maksaa Audista (tai muusta kalliista merkistä) kun Skoda tai joku vielä halvempi käy yhtä hyvin. Samoin voi ajatella melkein kaikista lisävarusteista.
Niin en aja nelivedolla enkä audilla. En vain näe saavani riittävästi vastinetta. Käytetty vajakkiskoda oli yksi vaihtoehto viimeksi autonvaihdon aikaan mutta tuntuvat olevan jopa kalliimpia kuin volkkarit.

Auto-ostoaikeissa voi miettiä vaikka että ottaako navin, nahkapenkit vai nelivedon... neliveto noista halvin (riippuen toki mihin moottoriin/malliin on ottamassa)
Jos nelivedon ainoa kustannus olisikin tuo hankintahinta niin sitten kyllä ajaisin nelivedolla. Navia ja nahkapenkkejä en erikseen ruksisi mutta jos ne tulee paremman varustetason tai järkevästi hinnoitellun varustepaketin mukana niin sitten ne kelpaa.

Uskon että nelivedot tulee yleistymään pikkuhiljaa samalla tapaa kuin esim ilmastointi on Suomessa yleistynyt viime vuosina. Kun olin lähdössä Norjaan reissuun, tuli matkanjärjestäjältä sähköposti Norjan erityispiirteistä ja suositeltiin autonvuokrauksessa nelivetoa. Mitähän Suomeen suositellaan :)
En kyllä usko samanlaiseen suosioon. Ehkä muutaman prosentin voi nousta.

Mutta jos mulle jostain putkahtaisi muutama satatonnia ylimääräistä rahaa niin saattaisin toki harkita audia ja ehkä quattroakin.

edit: Ei mulla siis ole mitään nelivetoa vastaan. Ymmärrän kyllä nelivedon tarpeen mutta itselle tuo on tarpeeton ominaisuus. Tänään 170km eteläisessä Suomessa ja kahdessa kohdassa eturenkaat hieman sutivat hieman vaikka oli aika liukasta.

Kärki

Kuin suoraan omia ajatuksiani kun olin vastaavassa tilanteessa. Ensimmäinen talvi ensimmäisellä quattrolla. Olisin tuolloin voinut ajatella/ kirjoittaa lähes sanatarkasti samoin. Uskoin vakaasti, etten koskaan enää tulisi ostamaan mitään muuta kuin quattroja tai muita nelivetoja. Ajattelin myös että miksi ihmeessä Suomessa kukaan edes ostaa mitään muuta kuin nelivetoja.
Ihastuin sitten seuraavana kesänä erääseen mielestäni hyvin kaunislinjaiseen takavetoautoon ja ihastus johti kyseisen auton hankintaan. Syksyllä, ennen talvikelien tuloa mieleni ehkä aavistuksen haikaili quattroa, mutta ensimmäisten liukkaiden kelien jälkeen se haikailu haitui täysin.
Tuon takavedon jälkeen olen hankkinut 4 autoa, jokainen niistä on ollut takaveto. Huomattavaa on myös se, että kahdesta viimeisestä autosta olisi ollut tarjolla myös budjetin rajoihin mahtunut nelivetoversio, silti valitsin kummallakin kerralla tietoisesti nimenomaan takavetoversion ja tulen muuten 95% varmuudella valitsemaan myös seuraavalla kerralla. 5 prosentin epävarmuus syntyy siitä, että vaikka 100% varmasti takavetoversiota etsinkin, niin jos saan erityisen hyvän tarjouksen nelivetoversiosta niin tottakai hyvään tarjoukseen on tartuttava  ;)

Onhan se tottakai niin, ettei nelivedosta haittaa ole, varsinkaan talvikeleillä, mutta en minä sitä, erinomaisista quattro-kokemuksistani huolimatta, pysty millään ilveellä näkemään niin erinomaisena asiana, etteikö siitä voisi hyvin helposti luopua/ hankkia mieluummin vajaavetoisen.  :)

Olkoon edellä kirjoitettu vaikkapa lohdutuksen sanoja quattro-miehille, etteivät vaipuisi epätoivoon. Autoiluelämää, erittäin makeaa autoiluelämää talvikeleilläkin, on myös quattron jälkeen vajaavetoisella  8)

Vmatti

Mikäköhän on vialla kun bensankulutus on viimeviikkoina noussu sellaisen vajaa 100%  ;)
Ja taitaa tätämenoa samanlainen nousu näkyä myös quattrojen myyntitilastoissa  ;D
Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Skula

Lainaus käyttäjältä: Vmatti - 20.12.10 - klo:09:57
Mikäköhän on vialla kun bensankulutus on viimeviikkoina noussu sellaisen vajaa 100%  ;)

Veikkaan että polttoaineen kulutuksen nousu on tyypillistä kaikille nelivetoautoille, joiden ajurina/ohjastajana toimii se kuuluisa "rallikuski", jolta jäi pienenä jäärataajot tekemättä.

Lainaus käyttäjältä: Vmatti - 20.12.10 - klo:09:57
Ja taitaa tätämenoa samanlainen nousu näkyä myös quattrojen myyntitilastoissa  ;D

Veikkaan että ei, ehkä jotain 30%. Toisin kuin vaikka Dusterin tai Yetin tilastoissa..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

rob-s

LainaaNo jaa, liekö tuo nyt sitten niin harmissaan asiasta ollut ainakaan kovin pitkään?! Tarkoitan sitä, että eiköhän M5:lla nopeasti tuollainen juttu lakkaa harmittamasta, todennäköisesti alta sekunnin kun pääsee pitävälle alustalle.

Kesti se varmaan 3kk ja sitten naapuri vaihtoi M5:nsa myös nelivetoon (ei audi)!

En voi olla ihmettelemättä miksi edes keskustellaan/väitellään nelivedon käytännöllisyydestä? Taitaa olla enemmänkin sitä että jokainen "puolustaa" omaa valintansa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Skula

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 20.12.10 - klo:10:58
En voi olla ihmettelemättä miksi edes keskustellaan/väitellään nelivedon käytännöllisyydestä? Taitaa olla enemmänkin sitä että jokainen "puolustaa" omaa valintansa.

OT:

Foorumeilla tavanomaista
1. hehkutetaan omansa ylivertaisuutta
2. hehkutetaan toisten kikottimia

jos et näitä tee, niin mitä sitten täällä teet  :D :D :D

Okei joku saattaa jotain tekniikasta ja autoista tietääkin, kiitos siitä heille kun tietoansa jakavat, tämä on marginaalinen osa kuitenkin, loput keskittyvät kyselemään esim. missä asennossa auton valokatkaisinta pitäisi pitää, tai vastaavaa.

Tos®

Jäätiellä kävin päästelemäs...
Puhdas ja sileä jää + torsen  ;D
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Kärki

Kesti se varmaan 3kk ja sitten naapuri vaihtoi M5:nsa myös nelivetoon (ei audi)!

Sanotaan sitten että ehkäpä tilanne on 1 - 1 välillä takaveto vs quattro, koska minä olen vaihtanut vapaaehtoisesti quattron takavetoon ja taas takavetoon - ja takavetoon - yhteensä siis jo 5 kertaa ja kuudes kerta on edessä. Viimeisimmistä kahdesta on siis tarjolla myös nelivetomalli ja jo kahdesti olen tietoisesti ja omasta tahdostani päätynyt takavetoon nelivedon sijasta. Tai siis itseasiassa silloinhan tilanne onkin 1 - 5 takavedon hyväksi. :)
No, leikki leikkinä, ei tätä keskustelua pidä kenenkään erehtyä ottamaan liian vakavasti  ;)

En lähde asiaa tulkitsemaan muiden keskustelijoiden osalta syvemmin, mutta minusta tässä keskustelussa paistaa lähinnä läpi se, että useimmat quattro-miehet puolustavat niiiiiiiin tulisesti omaa valintaansa, että lähinnä se jo herättää epäilyksiä siitä että onko siinä jotakin vikaa kun sitä täytyy noin tulisesti joka käänteessä puolustaa  ;)
Ja vastaavasti taas aika moni meistä vajaavetomiehistä tunnustaa suhteellisen avoimesti quattron/nelivedon edut talvikelissä, mutta ei koe niitä etuja niin vakuuttavina, ettei voisi helposhkosti elellä ilman quattroa/nelivetoa. Toisin kuin quattro-miehet, jotka tuntuvat olevan tilanteessa jossa ei voi autoilua enää jatkaa, jos ei saa alleen quattroa  :)

Sen tunnustan että ymmärrän oikein hyvin tuon quattro-huuman. Kuten olen kertonut, olen itsekin aikanaan ollut kiihkeän quattro-huuman totaalisessa vallassa. Kuvittelin, ettei ilman quattroa enää yksinkertaisesti voisi autoilla. Ihastelin quattron ylivertaisuutta niin hartaasti että todennäköisesti jokainen lähipiiriin kuuluva ihminen oli asiaan jo totaalisen kypsä jne jne. Todennäköisesti aika tuttuja juttuja useimmille quattro-miehille.

Sittemmin siis kaikesta huumasta huolimatta tuli todettua, että hyvin helposti ja ilman minkäänlaisia ongelmia tai vierotusoireita voi elää ja autoilla ilman quattroa/nelivetoa.

Liekö se sitten quattron kanssa vähän niinkuin nuoren miehen ensirakkauden: Alkuun se tyttö tuntuu täydellistäkin täydellisemmältä, kukaan ei ole kauniimpi tai älykkäämpi, tuntuu ettei enää koskaan voisi elää hetkeäkään kenenkään muun kanssa. Kunnes sitten 20 vuotta ja muutamia naisia myöhemmin saa ihmetellä: "Mitä ihmettä minä siinä ensimmäisessä tytössä silloin oikein näin. Hänhän oli aivan väärä ihminen minulle, eikä edes kovin hyvännäköinenkään, älystä puhumattakaan??"

Entisenä quattro-fanaatikkona joudun siis kyllä sanomaan että onhan sillä etunsa tietyissä olosuhteissa, muttei se kyllä lähellekään niin hyvä ole kuin quattro-huumassaan kukin vuorollaan erehtyy luulemaan. Neliveto/quattro on nyttemmin meikäläisen autovalinnoissa päätynyt asemaan, jossa se ei ole lainkaan korkealla valintakriteereissä. En jätä muuten hyvää ja mieluisaa autoa ostamatta siksi, että se on neliveto, mutta yhtään autoa en osta vain siksi että se on neliveto. Paitsi jos ostan Audin, koska Audi ei ole Audi jos se ei ole quattro  :) ;)

Vaan muistakaapa se, että huumorilla tämä keskustelu pitää aina ottaa  :D

Pekka T

Arvaanpa että osasyy tähän vaihtoon oli muutamat huomautukset tästä hinaus-operaatiosta hänen naapurinsa taholta.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Tuuliviiri

LainaaEntisenä quattro-fanaatikkona joudun siis kyllä sanomaan että onhan sillä etunsa tietyissä olosuhteissa, muttei se kyllä lähellekään niin hyvä ole kuin quattro-huumassaan kukin vuorollaan erehtyy luulemaan.

Nykyisenä quattro-fanina voin sanoa omasta puolestani, että quattrosta on hyötyä vuoden jokaisena päivä. Kyllä sen huomaa, varsinkin etuvetoisen jälkeen. Suosittelen edelleen kaikille ja kaikissa tilanteissa hankkimaan quattro. Ihan oikeasti pääsee ajonautinnoissaan korkeammalle tasolle. Lisäksi tulee tunne siitä, että mikään ei voi estää perille pääsyä. Erittäin mukava tunne.

Sunnuntai-iltana jäi yksi rekka jumiin pieneen jäiseen ylämäkeen. Itse ajaa lirruuttelin rekan ohi kitkoilla. Ei mitään lipsumisia. Kyllä tunteesta "perille kelissä kuin kelissä" on valmis maksamaan.

"Laatua on vaikea määritellä, mutta sen tunnistaa kyllä."

"Quattroilua voi olla vaikeaa ymmärtää, mutta kun quattroilee, ymmärtää kyllä."  8)

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 21.12.10 - klo:11:55
Nykyisenä quattro-fanina voin sanoa omasta puolestani, että quattrosta on hyötyä vuoden jokaisena päivä.

Tämä lienee hyvin tapauskohtaista, mutta itselleni on hyvin vaikeaa löytää perusteita nelivedolle tai peräti quattrolle ainakaan kesäaikana.

Skula

Nykyisenä quattro-fanina

Fani? That's an understatement::)

Suosittelen edelleen kaikille ja kaikissa tilanteissa hankkimaan quattro. Ihan oikeasti pääsee ajonautinnoissaan korkeammalle tasolle. Lisäksi tulee tunne siitä, että mikään ei voi estää perille pääsyä. Erittäin mukava tunne.

Nimenomaan quattro?? Sanoisin että minkä tahansa nelivetoisen auton hommaaminen suomen ilmaston ja tiestöön on ihan järkevää. Mutta mitenkään en dissaisi vajaavetoisilla liikkuvia. Niillä pärjää erinomaisesti. Neliveto on äkkiä vain provosoiva tekijä vajaavetoisen ratin takaa katsottuna ::)

Kyllä tunteesta "perille kelissä kuin kelissä" on valmis maksamaan.

Tuota ei kannata mainostaa ihan kaikille vatipäille. Saattaapi tulla seuraamuksia.

PS:tänään viimeksi isoa vajaavetoista kokeilleena, en tuntenut suurta kaihoa nelivetoon, kun "ride was smooth" muuten  ;D
PS:tänään tosiaan hyvä sekoitus, Dusterin 4x4, Oma "quattro" ja etuveto Passatti automaatilla.. Ja oho - mukavin kyyti lähti pasuunasta( -> DSG)  :)

Kärki

Nykyisenä quattro-fanina voin sanoa omasta puolestani, että quattrosta on hyötyä vuoden jokaisena päivä. Kyllä sen huomaa, varsinkin etuvetoisen jälkeen.

Tämä on ihan yhtä perusteltua kuin se että minä uskon (eli siis lähinnä kuvittelen) että saan takavedosta jotakin erityistä etua..eli ei siis tosiasiassa lainkaan perusteltua  :)

jusape

Minä olen nelivetokuski, joka kesällä miettii, että pärjäisihän sitä ilmankin. Kalliiksihan se tulee varsinkin omilla kilometrilukemillani vuodessa kun on korkea auto ja nelivetoautomaatti. Mutta näissä keleissä mietin, että ei tätä poiskaan voisi antaa. Talvi kun on ihan vasta alkanut, siis tätä on täällä meilläpäin edessä vielä jopa 4kk. 

Tänään mietin vanhan 190-mesen perässä ajaessa ihan tosissaan, mitä nuo takavetovehkeet ennen olivatkaan. Auton perä luisti puolelta toiselle ihan koko ajan, välillä aika hurjan näköistä. Ja kaiken lisäksi tahatonta kuskista päätellen.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: jusape - 21.12.10 - klo:17:42
Tänään mietin vanhan 190-mesen perässä ajaessa ihan tosissaan, mitä nuo takavetovehkeet ennen olivatkaan. Auton perä luisti puolelta toiselle ihan koko ajan, välillä aika hurjan näköistä. Ja kaiken lisäksi tahatonta kuskista päätellen.

Tuo on tietysti totta ja muistan kyllä hyvin lapsuudestanikin kun isä ja monet muut perheen ystävä- ja kaveripiiriin kuuluvat autonomistajat laittoivat talveksi auton takakonttiin hiekkasäkin painoksi antamaan edes hieman vetopitoa ja vakautta talviajamiseen.
Nyt puhutaan kuitenkin totaalisen eri asiasta kun puhutaan nykypäivän takavetoautosta. Melkeinpä sanoisin, että tuon ajan takavetoautolla ja nykypäivän takavetoautolla on vähintään yhtä suuri tai jopa suurempi ero talviominaisuuksissa kuin mitä on takavedolla ja nelivedolla tänä päivänä.
Ehkäpä tilanne on se, että tänä päivänä loppujenlopuksi suht harvalla on nykypäivän takavetoautoista riittävää kokemusta ja niinpä mielikuvat takavedoista muokkaantuvat noiden "vanhanajan" takavetojen luomien mielikuvien perusteella?!
Etuveto, takaveto,neliveto - jokainen on erilainen ominaisuuksineen, kuten ovat myös eri nelivetotekniikat. On kuitenkin 100% varmaa, että jokaisella niistä pärjää hankalimmissakin olosuhteissa oikein mukavasti. Yksi on valmis maksamaan siitä, että auto tarjoaa talvella nelivedon ansiosta hyviä talviominaisuuksia, joku toinen on valmis maksamaan siitä että auto on takavetoinen, joku kolmas kokee erityisen tärkeäksi sen että autossa on mahdollisimman optimaalinen painonjakauma, neljäs on valmis maksamaan jostakin muusta. Omia valintoja pitää ehdottomasti puolustaa, koska muutenhan ei ole tehnyt itselleen mieluisia valintoja. Samaan aikaan täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki eivät pidä samoja asioita yhtä tärkeinä. Jollekin se must-juttu voi olla ensiluokkaiset äänentoistolaitteet ja hän maksaa niistä tuplasti sen mitä olisi maksanut neliveto samaan automalliin. Minusta äänentoistolla ei ole mitään muuta merkitystä kuin että se on, joku toinen tuumaa taatusti toisin. Sama se on tämän vetotapa-asian kanssa  :)

tmr97

Nelivetoja olisi enemmän, jos niitä saisi perusautoihin sillä suosituimmalla koneella. Yeti 1.2TSI maksaa noin 22500, mutta halvin neliveto 29500. Kone on toki eri, mutta varusteet samat. Octavia 1.2TSI ambiente 20 500, neliveto pitää ottaa combi korilla, hintaa minimissään 28700 (TDI). Melkoinen hintaero!

Sekä Octavian, että Yetin suosituin kone lienee 1.2TSI.

Tupo

Lainaamitä nuo takavetovehkeet ennen olivatkaan.
Jatketaan OT: Olen ollut sitä mieltä, että takaveto ja automaatti (ainakin perinteinen "mehulinko") on toivoton talviauto. (Olin joskus joutunut jenkkiauton rattiin talvikelillä.)
Viikonloppuna ajoin Volvo 940 2,3 turbo automaatilla ja yllätyin positiivisesti. Kyllä ruÃ¥tsalaiset  :o ovat jo 90-luvulla osanneet tehdä takavetoisiakin talviautoja! Mitään elektroniikan apuja ei tietenkään ole ja perän saa haluttaessa kaasulla "irti", mutta auto on vakaa ja helppo ajettava liukkaallakin. Tuntuma tiehen on selkeä, eikä auto tee mitään yllättävää.

Pekka T

Audiin quattro on helppo valita, hintaa tulee mallista riippuen n. 3500 -4000 â,¬. Kohtuullinen summa suhteutettuna auton kokonaishintaan.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Skula

Skula

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 21.12.10 - klo:18:32
Audiin quattro on helppo valita, hintaa tulee mallista riippuen n. 3500 -4000 â,¬. Kohtuullinen summa suhteutettuna auton kokonaishintaan.

Ei ole helppoa eikä halpaa jos haluaa automaattiin yhdistää nelivedon..

a-o

Itse olen todennut nelivedon meille hyväksi valinnaksi, mutta eipä sitä hirveästi tule muille hehkutettua. Minulle on ainakin ihan yksi ja sama millä muut haluavat ajaa.

Toissa talvena ajoin pari kuukautta 500-sarjan bemarilla ja kyllä silläkin pärjäsi kun vain muisti ottaa vähän isommat ennakot risteyksissä.

Itse olen siinä mielessä avoin, että tulevat autot voivat mielellään olla neli- tai takavetoisia:)

Kärki

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 21.12.10 - klo:18:20
Nelivetoja olisi enemmän, jos niitä saisi perusautoihin sillä suosituimmalla koneella.

Tästä tuli mieleen, että onko kenelläkään tietoa siitä miten nelivetomallit ylipäätään sijoittuvat myyntitilastoissa kun tarkastellaan esimerkiksi koko Eurooppaa samassa tilastossa?
Tarkoitan siis esimerkiksi sitä että kuinka moni Audi A4 tai A6 on quattro suhteessa etuvetoihin ja kuinka tämä suhde vaihtelee maittain/alueittain?
Ja toisaalta sitten taas esim. Mersun ja BMW:n osalta sama juttu: millaisen osan myydyistä autoista on nelivetoja ja kuinka moni takaveto?

Skula

Audi announced that it has become the premium automotive producer that sells the most all wheel drive (AWD) vehicles in the world.

Last year, the German carmaker produced 316,824 vehicles equipped with its quattro AWD system. This means that the quattro models accounted for about a third of all the Audi vehicles sold in 2009.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy