quattrot

Aloittaja Tuuliviiri, 29.11.09 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

jkvi

LainaaJoten mistään Jkvi:n mainitsemasta narussa viemisestä tuskin on kyse.
Niinpä. Toivottavasti kaikkien muidenkin kohdalla tuotetietoisuus on hanskassa.

Omalla kohdalla ei missään vaiheessa ole ollut epäselvyyttä asioissa. Ihan samaan lopputulemaan tässä wtf:n kanssa pyritään ;)
CRDi & Collection

Tuuliviiri

Näinä aikoina on vaikeaa olla puritanisti. Erilaisia nelivetotekniikoita vilisee siellä sun täällä, ja jokaisella varmasti pärjää ihan hyvin. Kellään ei ole tuskin varaa pistää markkinoille sutta ja sekundaa nelivetotekniikan saralla. Kättä voidaan vääntää eri tekniikoiden paremmuudesta niin paljon, jotta hauislihas repeää. Ainakin mulla. Ei ole hauis niin kovassa kunnossa.  :-[

Kun itse aikoinaan päätin hankkia quattron, en edes tiennyt, että oli olemassa ns. erilaisia quattroja. Itse logo olisi riittänyt varmistaan takuun laadusta. Kun alkaa vertailla eri merkkien nelivetoja huomaa, että yhdessä jos toisessa autossa on käytetty samanlaista tekniikkaa. Viittaan tässä Haldexin käyttöön.  Joten ainoa asia joka vielä erottaa meidät teistä ja minut sinusta on enää torsenin käyttö. Sellainen löytyy yleisemmin käytettynä Audi-leiristä. Se, onko se sitten parempi kuin muut tekniikat, riippuu ihan käyttäjän omista mielipiteistä. Objektiivista totuutta tuskin on. Eikä tarvitse ollakaan. Mutta mekaanisesti toteutettu, jatkuvatoiminen neliveto on kuitenkin jotakin sellaista, jonka takia itse olen valmis investoimaan Audi quattroon. Tulevaisuudessa torsen muuttuu crown gear center differentiaaliksi, mutta mekaanisuus näyttäisi säilyvän. Investointiherkkyys näyttäisi siis säilyvän.

Yksilöllisyys, yhteisöllisyys ja tiimityöskentely. Mukavia termejä kaikki. Ehkä me quattroilijat vain kaipaamme jotkain sellaista, jota kaikilta ei sitten löydykään. Se nostaa fiilistä. Ja kun tekniikka toimii, muotoilu toimii, imago toimii (nostaa tunteita pintaan ja väittelyjä) ja kun kaikki vielä löytyy samasta paketista, niin silloin on hyvä olla quattroilija.  ;)

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 14.03.10 - klo:11:29
Joten ainoa asia joka vielä erottaa meidät teistä ja minut sinusta on enää torsenin käyttö.

Niin paitsi, että torsenia löytyy muistakin kuin quattroista? Quattro ei ole yhtä kuin torsen, eikä torsen yhtä kuin quattro :)

Eli ihan rehellisesti quattroa ei erota muista nelivedoista kuin merkki :)

lq

Seuraavat julkilausumat saattavat sisältää disinformaatiotakokemusperäistä tietoa.

Nyt ollaan siis todettu, että:
- Haldexilla varustetut autot lähtevät herkästi käsistä, koska neliveto kytkeytyy niin yllättäen ja pyytämättä (tässä puhun niin totta kuin osaan)
- Ã,,käinen käytös ei johdu auton mitoista (akseliväli yms.) vaan nimenomaan Haldexista
- Auton ajettavuus riippuu käytännössä ainoastaan siitä, missä suhteessa voimaa jaetaan suoralla tiellä, ilman pyörien luistoa ajettaessa (40/60 on ehdoton optimi)
- Joku entinen rallikuski saattaa pystyä ajamaan sladissa Haldex-autolla, mutta se ehdottomasti johtuu siitä, että autossa on käsijarru
- Haldex on aina Haldex, tässä kelpaa kokemukset ekasta generaatiosta jostain 10 vuoden takaa
- Torsenin kohdalla pitää kuitenkin käsitellä ainastaan tätä uusinta T-3 -sukupolvea ja ehdottomasti vielä sportdiffillä varustettuna

Puuttuu vielä tietämykset (saa jatkaa listaa):
- Haldex ei toimi peruuttaessa
- Pääseekö auto liikkeelle keulien

VAG!

aa

local3

Qrmu:
LainaaTässä siis ei todellakaan ole kyse mistään mekaanisesta käsijarrusta, ...

Vastasin vain kysymykseen:

jkvi:
LainaaMistähän muuten johtuu, että jo muutamia vuosia sitten AqWDS:ssä kun itse siellä olin, viime vuonna vastaavassa tilaisuudessa JJ ja mm. Kankkusen Driving Academyssä ajellaan näyttävimmät luisut Haldex-pohjaisilla laitteilla?

Niille jotkat tätä ihmettelivät niin tiedoksi, että luisu käynnistetään näissä monessa kohtaa nimenomaan mekaanisella käsijarrulla. Tämä ei ole mikään arvaus vaan ihan tietoa. (Toinen tekijä on tietenkin sitten pienen auton ketteryys, mikä tekee kyseisistä malleista parempia kandidaatteja show off -touhuun!)

En väitä etteikö Haldexilla voisi saada nelipyöräluisua muuten aikaiseksi, tai etteikö sitä voisi ylläpitää - tottakai voi ja tottakai myös sitä tapahtuu, ei siihen pelkkää käsijarrua tarvita. Sanoisin tosin että nelipyöräluisun ylläpitäminen Haldexilla voi olla arvaamattomampaa kuin esim. kolmannen sukupolven Torsenilla. Syyt on käsitelty moneen kertaan ja tärkeimpänä Haldexin taipumus hakeutua etupainotteiseksi kulutussyistä, toisena mekaanisen ja sähköisen järjestelmän herkkyys/säätöerot.

Itse olen kyllä 50-50 T-2 Torseninkin saanut helposti lumella nelipyöräluisuun. Helpommin, sanoisin, kuin Haldex 2:n (jos ei käytetä käsijarrua). Mutta T-3 jota on Torsen-quattroissa käytetty nyt jo vuosia on kyllä olennaisesti vielä helpompi tässä, koska sen luontainen painotus on taakse. Haldexin luontainen painotus on radikaalisti eteen, mikä on maalaisjärjelläkin huono juttu perän liuttamisen kannalta. Todellisuus ei ole niin huono onneksi kuin maalaisjärjellä voisi ajatella.

Tottakai myös Haldex 4 on helpompi luisuttaa kuin Haldex 2 johtuen takapään painotuksesta kaasuttaessa, mutta etupainotus on edelleen olemassa kulutussyistä - siitä ei mihinkään pääse että välillä takapää lakkaa työntämästä kunnolla ja silloin on vaikea olla nelipyöräluisussa. (Saabin neliveto takapyörästöllä olisi mukava koeajaa verrokkina Torsen quattro with sports diffille, valitettavasti ei ole kokemusta.)

Lainaavaan siitä että Golf V/VI:n perustuvat autot ovat ketterämpiä kuin mikään konsernin torsenin sisältävä.

Pieni koko ja sitä kautta ketteryys on tottakai myös asia jonka myönsin jo edellisessä viestissäni. Tämä on toki tärkeä elementti, joskaan sillä ole mitään tekemistä nelivetotekniikan kanssa.

local3:
LainaaVoin taata että erottimena on *mekaaninen käsijarru* ja auton pieni koko, ei missään nimessä Haldex.

Jos jotain niin Haldexin etuvetopainotteisuus (joka on läsnä myös Haldex 4:ssä koska se on tietoinen design-valinta kulutussyistä) nimenomaan on hankaloittamassa nelipyöräluisun syntyä ja ylläpitämistä. Se ei tarkoita etteikö nelipyöräluisuun pääsisi, mutta ajokäytös ei ole yhtä ennakoitavissa kuin Torsenilla esim. jos jalka nostetaan kaasulta nelipyöräluisun aikana.

Uskon että meillä on tässä keskustelussa paljon enemmän samaa mielipidettä kun joskus näistä ajatuksenvaihdoista voisi päätellä. :) Minä en ole mitään nelivetotekniikkaa vastaan tai minkään puolesta. Haldexin omistin aikoinaan ja voisin omistaa tulevaisuudessakin. Joten please ei mitään sotia! :) :)

Kukkanen:

Subaru on mekaaninen, BMW xDrive (sedan/farmari) ei ole mekaaninen vaan Haldexin tapainen.

local3

Kukkanen:

LainaaNythän uudessa crown gearissa mennään elektroniikan ohjaamaan voimanjakoon, joten tavallaan siirrytään siltä osin muiden käyttämään tekniikkaan.

Vanhentunutta tietoa joka osoittatui vääräksi spekulaatioksi.

Audi on sittemmin vahvistanut että kyseessä on täysin mekaaninen Evolvere-niminen crown-gear differential. Ei sähköohjausta lainkaan. Audi jatkaa primääristi siis täysin mekaanisella quattrolla keskipyörästöltään.

local3

Tuosta uudesta quattrosta Evolveresta on aika paljon tietoa UltimateVW.comin quattro-ketjun vikalla parilla sivulla.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: local3 - 14.03.10 - klo:12:21
Itse olen kyllä 50-50 T-2 Torseninkin saanut helposti lumella nelipyöräluisuun. Helpommin, sanoisin, kuin Haldex 2:n (jos ei käytetä käsijarrua). Mutta T-3 jota on Torsen-quattroissa käytetty nyt jo vuosia on kyllä olennaisesti vielä helpompi tässä, koska sen luontainen painotus on taakse. Haldexin luontainen painotus on radikaalisti eteen, mikä on maalaisjärjelläkin huono juttu perän liuttamisen kannalta. Todellisuus ei ole niin huono onneksi kuin maalaisjärjellä voisi ajatella.

Niin tässä on siis kaksi erilaista sivuluisutekniikkaa. Toinen suoristuu painamalla lisää kaasua ja toinen suoristuu höllentämällä kaasua.

Dramaattisemman näköinen näistä, eli tuo tässä keskustelussa haldexilla tehtävä painonsiirroilla ohjattava on itseasiassa vaikeampi tehdä takapainotteisella voimansiirrolla. Täysin takavetoisella autolla se ei onnistu enää ollenkaan. Se miksi tämä on dramaattisemman näköinen johtuu samasta syystä miksi tähän tarvitaan etuvetopainotteista tai 50-50 autoa. Auto saadaan vielä lähes poikittaisesta tilasta takaisin suoralle vetämällä etupyörillä autoa suoraksi.

Toinen tekniikka on takapyörien teholla tehtävä, ja näistä varmasti se paremmin tunnettu.

Käsijarrua voi käyttää kaiken sivuluisun aloittamiseen. Pakollista se ei kuitenkaan ole. Sivuluisun vapaa ylläpitäminen kun vaatii että autolla saa sen aloitettua ilmankin käsijarrua.

Itse en edes ole nelivetomiehiä ollenkaan, joten itse torsen vs haldex ei sinänsä kiinnosta muuten kuin täysin tekniseltä kantilta. Ajotekniikat yleisesti taas kiinnostavat, ja minusta niihin perustuvat perustelut pitää olla oikein. :P
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Tuuliviiri

LainaaVanhentunutta tietoa joka osoittatui vääräksi spekulaatioksi.

Ja täten nöyrästi pyydän, että jos olet tietojasi LoCal toisella palstalla jaellut, laittaisit niitä myös tänne. Mahtuu kyllä.  ;)

LainaaJos nyt lähdetään viilaamaan, niin eikös esim. Mersun, Bemarin ja Subarun nelivedotkin ole "mekaanisia"?

Mekaanisuudessa on eroja. Subarun toiminnan taustalla öljy, quattrossa hammasrattaat ja 4Maticin toimintahan siis nelivetoisuus perustuu käsittääkseni sutivien pyörien jarruttamiseen. Miten lie Bemussa? Lopputulos on radikaalisti erilainen lähestymistapa ja jarrujen kova kuluminen, ainakin Mersussa.  ::)

Qrmu

Jarrujen vaihto on sentään halvempaa ja helpompaa kuin torsenin hammaspyörien. Kyllä se torsenkin käytössä kuluu, siinä kun siirretään vääntöä pitävämmälle puolelle jarruttamalla hammasrattailla.

Olin väärässä tuon RS5:n keskitasauspyörästön suhteen. Tuli katottua aikaisemmin ollut video liian vähällä ajatuksella, ja vedettyä väärät johtopäätökset. Uusintakatsomisella taas näytti päivänselvältä, että se tosiaan on perinteinen luistoa rajoittava tasauspyörästö. Ei mitään elektronista, vaan etu- ja takapään voimansiirto on kytkinpakoilla kiinni toisissaan. Kun toinen pää pyörii nopeammin kuin toinen, lähtee kytkin luistamaan. Kytkinpakat haluavat taistella luistamista vastaan, joten ne siirtävät tehoa hitaammin pyörivälle puolelle.

Ensimmäisellä katsomisella ajattelin että ne kytkinpakat olisivat haldextyyliin elektronisesti ohjattuja. Uusi hieno nimikin hämäsi teknisesti monimutkaiseen suuntaan kuin tuo oikeastaan onkaan. :P

lq

Jarrujen kova kuluminen? Jaaha. Viiriäinen katoppas huvikseen se RS5 -video uudestaan alkaen kohdasta 4:05 (torque vectoring).

local3

Tämän ketjun perusteella tämä palsta alkaa tuntua suorastaan vihamieliseltä. Itselläni on ainakin kova halu ymmärtää näitä juttuja ja oppia uutta. Pahoittelen jos olen itse jotenkin lisännyt negatiivista ilmapiiriä, ei ole ollut tarkoitus.

Lainaus käyttäjältä: lq - 14.03.10 - klo:11:43
Seuraavat julkilausumat saattavat sisältää disinformaatiotakokemusperäistä tietoa.

Nyt ollaan siis todettu, että:
- Haldexilla varustetut autot lähtevät herkästi käsistä, koska neliveto kytkeytyy niin yllättäen ja pyytämättä (tässä puhun niin totta kuin osaan)

Haldex on arvaamattomampi käytökseltään kuin Torsen, en tiedä kuinka tätä kukaan voisi kiistää. Varmasti kommentaariin lipsuu ajasta aikaan ylilyöntejä ja toiset ymmärtävät tekstiä eri tavalla kuin on tarkoitettu, mutta ei tämä perusasia muuksi muutu.

Lainaa- Ã,,käinen käytös ei johdu auton mitoista (akseliväli yms.) vaan nimenomaan Haldexista

Johtuu se myös S tronicista... ;) Ja kyllä, mielestäni Haldexin luonne kontribuoi siihen äkäiseen käytökseen. (Tämä ei tarkoita etteikö sähköinen kytkentä voisi toimia koska ilmeisesti xDrive jossa on takapainotteinen default on vakaampi tässä mielessä, liekö Haldex yrittää liikaa loikkia etupainotteisen ja takapainotteisen välillä - siis erot ovat liian suuria ja siten arvaamattomampia?)

Lainaa- Auton ajettavuus riippuu käytännössä ainoastaan siitä, missä suhteessa voimaa jaetaan suoralla tiellä, ilman pyörien luistoa ajettaessa (40/60 on ehdoton optimi)

Ei, ajettavuus ei todellakaan riipu siitä missä suhteessa voimaa jaetaan ainoastaan, eikä 40-60 ole ehdoton optimi, mutta minusta ainakin tuntuu siltä että Haldexin 90-10 ei ole ajettavuuden kannalta optimaalinen jako - se voi toki olla sitä kulutuksen kannalta.

Lainaa- Joku entinen rallikuski saattaa pystyä ajamaan sladissa Haldex-autolla, mutta se ehdottomasti johtuu siitä, että autossa on käsijarru

Ei se ehdottomasti johdu siitä, mutta ei sillä kyllä mitään tekemistä vetotavankaan kanssa ole - ei siis ole mikään etu Haldexille verrattuna Torseniin.

Lainaa- Haldex on aina Haldex, tässä kelpaa kokemukset ekasta generaatiosta jostain 10 vuoden takaa

Omalta osaltani kokemukseni ensimmäisestä generaatiosta rajoittuvat pariin koeajoon. Suurin osa kokemuksesta on kakkosesta, jonkin verran nelosesta nykyisin.

Lainaa- Torsenin kohdalla pitää kuitenkin käsitellä ainastaan tätä uusinta T-3 -sukupolvea ja ehdottomasti vielä sportdiffillä varustettuna

Jos johtopäätöksiä tehdään, niin sitä ei sovi sivuuttaa - kuten ei sovi sivuuttaa Haldexin nelostakaan. Tuntuu vain että monella ei oikeasti ole aavistustakaan Torsenista, todella monella on kokemusta vain Haldexista.

LainaaPuuttuu vielä tietämykset (saa jatkaa listaa):
- Haldex ei toimi peruuttaessa

Tämä oli ilmeisesti väärää tietoa, joskin edelleen avoimeksi jäi onko jotain VAGgineita joissa näin todellakin oli asiat konfiguroitu, Skodallako se oli. Mutta itse olen valmis todellakin laittamaan tämän disinformaation piikkiin. Yhdessä opitaan.

local3

Tuuliviiri:

LainaaJa täten nöyrästi pyydän, että jos olet tietojasi LoCal toisella palstalla jaellut, laittaisit niitä myös tänne. Mahtuu kyllä. 

En enää ota kantaa kahteen palstaan vaan roikun molemmissa mukana aikataulusta riippuen. :) En näe oikein järkevää syytä monistella moista tietoa, kaikkihan sen löytää sieltäkin tai muualta Audi-palstoilta (Fourtitudesta voisi löytyä myös jos periaatteesta ei halua mennä toiselle suomalaiselle, en tosin muista mistä).

local3

Niin tuohon käsijarruasiaan, varmistin nyt vielä kerran tuttavalta että miten esim. JJ tekee sen Premier Parkissa ja todellakin hän käynnistää luiston käsijarrulla. Hurjaa menoa kuulemma. Joku muu kyydissä ollut varmaan vahvistaa täälläkin? Toki rallikuskilta varmasti taipuu scandinavian flick jarrulla, tosin liekö mahdollista jos Audi jalkajarrulla katkaisee polttoaineensyötön? Ei sitä scandinavian flickiä ainakaan Haldexin ominaisuuksilla tehdä. ;)

Markku J

Kyllä. Hurjaa oli kyyti JJ:n autossa ja todellakin auto eteni enemmän kylki edellä, kuin nokka kohti ajosuuntaa. Etupenkillä istuin, ja maisemat sai katsella sivulasista eteenpäin.

Qrmu

Varmasti JJ Lehto käyttää käsijarrua lähes joka mutkaan, koska sillä saa aloitettua sivuluisun pienempään tilaan. Tässä ei ole ollut missään vaiheessa kysymys sivuluisun aloittamisesta, vaan siitä miten sivuluisua saadaan ohjattua sen jälkeen kun se on alkanut. Pelkän käsijarrukäännöksen kun nyt pystyy tekemään millä tahansa autolla missä sillä saa takapyörät lukkoon.

Scandinavian flickissä auton pitääkin myös moottorijarruttaa siinä vaiheessa kun jarruilla autetaan painoa lisää eteen. Polttoaineensyötön katkeaminen ei siis haittaa. Tosin en tässä scandinavian flickistä ole sinänsä puhunut. Se on aika paljon tilaa vaativa liike.

VWonderman

Huonolaatuinen video Scandianvian flickistä: Fifth Gear - AWD Power Slide

Ja tietysti väärällä autolla.  ;D
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

local3

Qrmu: Kiitos lisätiedoista scandinavian flickistä. Tätä se pitää olla, opitaan uutta ja jaetaan ajatuksia.

Muutama ajatus vielä:

Kirjoitin taannoin sille toiselle suomalaiselle palstalle quattro-ketjun alkuun pari todella pitkää viestiä quattron historiasta. Olen samaa mieltä että nykyisin se on enää brändi, joskin mekaanisten nelivetojen osuus on sen historiasta niin valtaisan suuri (samaten sen suurimmista menestyksistä), että äärilaidoilla olevat A3 ja TT sekä R8 (visko) toisessa päässä eivät mielestäni mekaanisuuden merkitystä (first gen, Torsen-sukupolvet ja tulevaisuudessa Evolvere) hirveästi nakerra. Subarun tapaan tässä on aika suurta pesäeroa edelleen muihin yleisiin nelivetotekniikoihin, joskin Torsenia Hummereissa ja joissain Lexusissakin käytetään. Sanoisin siis että quattro on vain brändi, mutta quattron sisältä löytyy kyllä myös omaa sielua vaikka sielun löytääkseen joutuukin rajaamaan pikku-Audit erikseen.

Tuuliviiri sen sijaan on vain hurahtanut siihen imagoon ja yhteisöön, tuskin siinä pohjimmiltaan sen kummemasta on kyse kuin siitä että Tuuliviiri on vähän kuin pikkutyttö poikabändin konsertissa. :) Se on sitä brändi- ja fanipuolta asioista. Mies myöntää sen varmaan itsekin, joten lienee harmitonta. Minulla ei ole mitään Haldexia vastaan, kuten sanoin mieluummin neliveto kuin ei. Jos haluamassani autossa sattuu olemaan Haldex niin sitten ostetaan sellainen. Mutta ajamistani nelivedoista Torsenissa on kyllä mielestäni luonnollisin tuntu ja preferoin Torsenia. Sama koskee sitä toista kiistakapulaa S tronicia, jota taas joku suomalainen autotesti parjasi tällä viikolla - niin parjaan minäkin, mutta en minä jättäisi S tronicin takia automaattia ostamatta. Kaikkein eniten parjaan manuaalia koska olen laiska. :)

Suomalaisilla palstoilla on sen verran vähän kokemusta muista Torsen-nelivedoista (varsinkin siis uusista sellaisista, vanhoista kyllä paljonkin) ja muista uusista automaateista kuin S tronicista, että minun on joskus vähän vaikea saada mielipidettäni ymmärretyksi. Varmasti oma mogani että kielikuvat ovat joskus vähän liikaa "scandinavian flickissä". En suinkaan ajattele asioista niin pahalla tai kriittisesti kuin minut tunnutaan ymmärtävän, tuntuu että moni kokee ne hyökkäyksiksi omia valintojaan vastaan vaikka olen itsekin valinnut samanlaisia autoja ja voisin valita toistekin. Joskus erot ovat selkeitä, joskus vivahteikkaampia, mutta koen vakaasti että erot ovat olemassa ja niitä yritän viestiä niistä. Voisin ostaa Haldexin ja S tronicin toistekin, joku ehkä muistaa että olin ihan kuumana TT RS S tronic -ajatukseen yhdessä vaiheessa - ja se siis hyvin tiedostaen mitä mieltä olen Haldexista ja S tronicista. Mutta eivät ne todellakaan ole mikään este jos muu paketti houkuttaa, harmi ettei automaatti TT RS:ää tullut, kauppa olisi voinut syntyä.

Esimerkiksi Haldex ja S tronic omaavat erinomaisen positiivisia vaikutuksia kulutukselle ja CO2-päästöille, mitä ei voi väheksyä hyvänä ominaisuutena. Torsen ja tiptronic ovat olennaisesti huonompia siinä.

VAG!

aa

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: local3 - 14.03.10 - klo:21:16
Sanoisin siis että quattro on vain brändi, mutta quattron sisältä löytyy kyllä myös omaa sielua vaikka sielun löytääkseen joutuukin rajaamaan pikku-Audit erikseen.

Eikä se todellakaan ole yksin Audi, joka on myynyt sielunsa markkinavoimien alttarilla. Maailma muuttuu Eskoseni ja autovalmistajat sen mukana.

VAG!

aa

samulis

Lainaus käyttäjältä: local3 - 14.03.10 - klo:21:16
Muutama ajatus vielä:

Kirjoitin taannoin sille toiselle suomalaiselle palstalle quattro-ketjun alkuun pari todella pitkää viestiä quattron historiasta. Olen samaa mieltä että nykyisin se on enää brändi, joskin mekaanisten nelivetojen osuus on sen historiasta niin valtaisan suuri (samaten sen suurimmista menestyksistä), että äärilaidoilla olevat A3 ja TT sekä R8 (visko) toisessa päässä eivät mielestäni mekaanisuuden merkitystä (first gen, Torsen-sukupolvet ja tulevaisuudessa Evolvere) hirveästi nakerra. Subarun tapaan tässä on aika suurta pesäeroa edelleen muihin yleisiin nelivetotekniikoihin, joskin Torsenia Hummereissa ja joissain Lexusissakin käytetään. Sanoisin siis että quattro on vain brändi, mutta quattron sisältä löytyy kyllä myös omaa sielua vaikka sielun löytääkseen joutuukin rajaamaan pikku-Audit erikseen.

....

Esimerkiksi Haldex ja S tronic omaavat erinomaisen positiivisia vaikutuksia kulutukselle ja CO2-päästöille, mitä ei voi väheksyä hyvänä ominaisuutena. Torsen ja tiptronic ovat olennaisesti huonompia siinä.
Niinpä, monet tekniikat ovat kehittyneet ja silti sama vanha totuus pitää paikkansa, että nelivetotekniikat ovat kokonaisuuden kannalta jotain kompromissejä jokseenkin isoimmat särmät ja erot on viimeisen 10v aikana tasoittuneet ja itse lukeudun Haldex faniksi nimenomaan tuon positiivisen kulutusvaikutuksen takia, mutta Torsenitkin on petranneet valtavasti tuossa. Muistan TM:n talvitestin vuonna 1 tai 2 missä oli vain nelivetoja ja siinä huomasi hyvin erilaisten tekniikoiden erot. Saas nähdä koska ne "päivittää" vastaavan testin...

Torsenhan on myös esim Alfassa ja vielä nimenomaan T-3 twin differentiali versio, kun Audeissa taitaa olla single? (Kukkanen ehti ensi...)

Tuohon yleiseen keskusteluun Haldexin sivuluisun lähtemiseen vaikuttaa kyllä aika moni asia ja edelleen täytyy sanoa, että jos autossa ei ole eAvusteet käytössä niin saa kuski katsoa peiliin jos ei auton peräirtoa. JJ voi saattaa vetästä käkkäriä siitä en osaa sanoa ja varmaan myös halutun luiston laajuuskin ratkaisee.. Alustan säädöillä on merkitys, mutta ainakin ex-ocu oli säädetty sen verran yliohjaavaksi ettei se tarttenut mitään muuta kuin kaasua... Ja täydestä sivuttain liikkestäkin paras tapa oli vain polkea lisää kaasua. Opel/Saab:ssa taitaa olla tietyissä tilanteissa olla normaalistikin 35/65 takapainotteisuus ja ainakin tietyt mallit (eLSD:set) niista lähtee yhdelläkin takapyörällä rullilta. Ja käytännössäkin tuo toimii hyvin, esim Spinneri -lehden Inkku OPC testiä kantsii googlata.

Niin muistutukseksi ja pakollinen juutuubbi haldexin sladeista.. Näkyykös tuossa toimittajan vetäisevän käkkäriä ainakin se sivuluisussa liikkuu? Niin ja huomasin toki että 1/2 osassa Juha sanoi Torsenin olevan paras... :o
Nelonen START! 2/2

Tos®

^Kannattaa vielä huomioida kyseessä olevan korkea comfortline  ;)

"Pyöriihän se"
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

local3

Tarkemmin ottaen Startin 1/2-videolla kun toimittaja kysyy Juha Kankkuselta että miten luokittelisit Torsenin ja Haldexin hyvät ja huonot puolet, Juha vastaa yksinkertaisesti: "Torsen on paras, siitä ei pääse mihinkään." Se siitä luokittelusta sitten. Minä saisin tuolla vastauksella satikutia täällä. ;) Ehkä Juhan vastauksella on enemmän painoarvoa?

Mutta tarkennettakoon vielä, että minä en suinkaan väitä etteikö Haldexia saisi sivuluisuun. Kommentoin luisun pitämisen ennakoitavuutta ja toisekseen vastasin jkvi:lle joka kyseli Haldexin show off -menestyksestä. Jokuhan sen sijaan väitti että Torsenia ei saisi, mielestäni molemmat saa.

Sen verran toki sanottakoon että tuossa videolla on pari kohtaa (siis 2/2:ssa) missä auto heittelehtii siihen malliin kuin Haldexilla on mielestäni tapana, mutta voihan se olla luntakin tai ajovirhettä vain. Moni luisu on toki todella hieno myös, joten tällä alleviivattakoon sitä että kyllä Haldex passeli on jos auto muuten on mieleinen itse kullekin.

local3

UltimateVW.comin quattro-ketjussa on muuten listaa noista autoista jotka käyttää Torsenia, olihan niitä kaikenlaisia, tosin muilla valmistajilla aika rajallista kuitenkin. En nyt jaksa kopioida kaikkea sitä kamaa tänne, siellähän se on luettavissa jos joku haluaa, siellä on muutenkin aika paljon teknistä tietoa kerätty mitä olisi kovin työläs monistella. Monistelkoon joku muu jos haluaa. :)

Jännä tilanne jatkossa jos Audilla on jotain muuta ja muilla edelleen Torsenia. Kuinka moni Torsen-puristi vaihtaa merkkiä? ;)

samulis

Lainaus käyttäjältä: local3 - 14.03.10 - klo:22:21
Jännä tilanne jatkossa jos Audilla on jotain muuta ja muilla edelleen Torsenia. Kuinka moni Torsen-puristi vaihtaa merkkiä? ;)
;D

Tuuliviiri

LainaaJännä tilanne jatkossa jos Audilla on jotain muuta ja muilla edelleen Torsenia. Kuinka moni Torsen-puristi vaihtaa merkkiä?

Aluksi todettakoon, jotta poikabändin musaa voivat kyllä kuunnella pienet ja suuret tytöt, kuin myös pienet ja suuret pojatkin. Hyvä musiikki on aina hyvää. Pääasia on se, että löytää edes jonkinlaisen muysiikkityypin, joka puhuttelee. Itse olen musiikin suhteen kaikkiruokainen.  ;)

Siinäpäs se onkin, että nykyään on vaikeaa valita leiriään pelkän tekniikan peremmuuden osalta. Kaikilla pärjää varmasti. Se, miksi itse olen enemmän ja enemmän tykästynyt torseniin on sen toteutustapa. Kaikki se ideologia joka siihen kätkeytyy, puhuttelee minua. Siinä se. Elämää on kuitenkin torsenin jälkeen. Ihan varmasti. Itse uskon ja luotan siihen, että Audin suunnalla osataan rautaa muotoilla siihen suuntaan, että seuraa jotakin torseniakin parempaa. "Tekninen etumatka". Sloganikin sen jo velvoittaa. Merkki on ja pysyy. Tekniikka sen sisällä vaihtuu. Näin se menee. Kerran quattro, aina quattro.

Ei tässä maailmassa mitään saavuta, jos aina kvartaalitaloudessa eletään. Pitää luoda katse pidemmälle aikavälille ja ymmärtää, että kaikki on jo nyt hyvin. Ei ole mitään syytä vaihtaa ja loikkia leiristä toiseen.  Pitää uskoa parempaan huomiseen ja siihen, että olemme hyviä myös jatkossakin.  8)

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 15.03.10 - klo:21:02
Se, miksi itse olen enemmän ja enemmän tykästynyt torseniin on sen toteutustapa. Kaikki se ideologia joka siihen kätkeytyy, puhuttelee minua. Siinä se.

Mutta jos nyt kuvitellaan, että jostain syystä huomisesta alkaen kaikki quattrot olisivatkin sähköisiä hilavitkuttimia niin valitsisitko edelleen quattron?

Uskoisin, että vastaus on kyllä.

Tuuliviiri

LainaaMutta jos nyt kuvitellaan, että jostain syystä huomisesta alkaen kaikki quattrot olisivatkin sähköisiä hilavitkuttimia niin valitsisitko edelleen quattron?

Uskoisin, että vastaus on kyllä.

Hyvä arvaus.  ;)

Lainaa"Vuodesta 1980 on quattro® ollut Audin teknisen etumatkan kulmakivi."
(AudiNews 1/2010 s. 2).

Uskon, että em. periaate velvoittaa Audin suunnittelijoita jatkossakin. Mutta jos meillä ei ole teknistä etumatkaa, onko meillä quattroakaan?  ??? Uskon parempaan huomiseen.  ;) Ja uskon, että ajan jatkossakin quattrolla.  ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy