Talvirenkaat 2011 - 2012

Aloittaja Uppe, 15.06.11 - klo:16:09

« edellinen - seuraava »

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 18.10.11 - klo:23:14
Lainaus käyttäjältä: Neppis - eilen kello 22:10
Huomenna ilmestyvässä TM:ssä on vastaava juttu.

Kiitos tiedosta. Täytyy yrittää onkia tuo jostakin luettavaksi.

...jos et muualta löydä niin täältä löytyy PDF...

Flat

Itselläni on nyt kokemusta saman auton alla tuosta goodyearin ultragrip performancesta ja contanentalin viking contactista. En kyllä rehellisesti osaa sanoa kumpi olisi parempi ja tuskin osaisin sanoa kummat on alla jos en sitä tietäisi.  Kummallakin omat vahvuutensa. Molemmilla kitkolilla pitää ajella liukailla kelillä kieli keskellä suuta ja pitää kunnon turvavälit.

Itse "uskalsin" valita nuo performancet, sillä omat ajoni talvella rajoittatuvat hyvin piltkälti kehä III sisälle, missä suolaa riittää liiaksikin. Oikeat pääkallokelit kyllä rajoittatuvat ihan muutamaan päivään talvessa, ja silloin edetään sitten varovasti. Jotenkin on sellainen kokemusperäinen tuntuma, että kuivaa ja märkää asfalttiia on ylivoimaisesti eniten, joten miksi en ottasi niihin olosuhteisiin parasta rengasta ? Ajattelutapani saatta olla moen mielstä väärä, koska uskon että moni valitsee renkaan mikä on paras juuri niissä vaikeimissa olosuhteissa.

Ylivoimaisesti paras ja tuyrvallisin talvirengas on merkkiä Asenne.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 18.10.11 - klo:19:56
Mutta, totta kai kitka on herkempi ohjattava, enkä ihmettele, että jonkun matalaprofiili kesärenkaan jälkeen tuntuma on erilainen.
Välillä kitkarengas herkempi ohjattava. Välillä se nuljuu. Välillä se on löysä lulla. Totuus näemmä rakastaa nettifoorumeita.

juupeli

Lainaus käyttäjältä: Newman - 19.10.11 - klo:09:06
Välillä kitkarengas herkempi ohjattava. Välillä se nuljuu. Välillä se on löysä lulla. Totuus näemmä rakastaa nettifoorumeita.

Tuohan vain kuvastaa eri autoilijoiden tuntumia ja käsityksiä, kuinka moninaiset ne voivatkaan olla. Faktathan ovat aivan jotain muuta kuin mutujuttuja.

Newman

Lainaus käyttäjältä: juupeli - 19.10.11 - klo:09:11
Tuohan vain kuvastaa eri autoilijoiden tuntumia ja käsityksiä, kuinka moninaiset ne voivatkaan olla. Faktathan ovat aivan jotain muuta kuin mutujuttuja.
Niinpä niin. Harva täällä ajaa eri satseja samalla autolla samoissa olosuhteissa riittävän pitkään peräkkäin. Ja tekee toistot perään ja pyöristää havaintonsa keskihajontaa vastaavaan tarkkuuteen. Siksi en anna rengasarvioille liiaksi arvoa.

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: Newman - 19.10.11 - klo:09:06Välillä kitkarengas herkempi ohjattava. Välillä se nuljuu. Välillä se on löysä lulla. Totuus näemmä rakastaa nettifoorumeita.

Nyt ollaan internetin ytimessä. Kysys mielipide vielä suomi24:lta. Eka vastaus kertoo isänsä olevan rakennusmestari ja seuraava käskee imemään lenkkiä :D Itsehän nuo pitää ajaa ja kokea, sitten vasta tietää. Mutta esim. meikällekin vaikeus on siinä, että samalla kun renkaan merkki ja malli vaihtuu, niin samalla vaihtuu profiilit ja leveydetkin. Sen vaan tiedän, että tuuliherkempi tuo 205/60/16 on mitä 235/40/18 mutta toisaalta paaaaljon mukavampi suoralla tiellä melun ja routarajojen kannalta.
-09 V70 2.4DA

Skula

Olipas ikävä muistutus äskettäin tuossa eräässä mutkassa siitä kuinka liukkaat kitkat ovat märällä ja "lämpimällä" asvaltilla.. Passatti halus väkisin yliohjata mutkassa jo noin 50 nopeudessa..

Täytyy tosiaan muuttaa ajotapaa maltillisempaan suuntaan jo nyt!

Nastoilla en muista että olis ollut noin heppoinen pito.

Renkaina siis Nokian kitkoja 235/45-17"..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Zaasa

#307
Mulla ei ole mitään muuta huonoa kokemusta edellisen auton kitkoista kuin risteyksistä lähdöt jäiseltä tai polanteiselta pinnalta,ei pääse eteenpäin. Samanlaista luottamusta renkaisiin en kuitenkaan missään vaiheessa tuntenut kuin ajaessani nastoilla.Palasin nastarenkaisiin autonvaihdon yhteydessä. 205*55*16 Continental.

Uusia kitkarenkaita en sanoisi nuljuksi enään,runko paljon jäykempi kuin takavuosina. Toisessa autossamme oli vanhat kitkat alla,niiden runko on vetelä,nuljuva jyrkissä kaarteissa.

Newman

Lainaus käyttäjältä: skula - 20.10.11 - klo:13:37
Olipas ikävä muistutus äskettäin tuossa eräässä mutkassa siitä kuinka liukkaat kitkat ovat märällä ja "lämpimällä" asvaltilla.. Passatti halus väkisin yliohjata mutkassa jo noin 50 nopeudessa..

Täytyy tosiaan muuttaa ajotapaa maltillisempaan suuntaan jo nyt!

Nastoilla en muista että olis ollut noin heppoinen pito.

Renkaina siis Nokian kitkoja 235/45-17"..
Siis miten sait auton perän irtoamaan viidenkympin vauhdeissa? Aliohjautumisesta siinä oli varmaan kysymys, sillä nastattomien märkäpito on tunntusti ohut ja auton saa kyllä puskemaan riuskoilla liikkeillä jopa 50 vauhdeissa. Eli saattaa tosiaan olla tarvetta muuttaa ajotapaa.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Newman - 20.10.11 - klo:20:40
Siis miten sait auton perän irtoamaan viidenkympin vauhdeissa? Aliohjautumisesta siinä oli varmaan kysymys, sillä nastattomien märkäpito on tunntusti ohut ja auton saa kyllä puskemaan riuskoilla liikkeillä jopa 50 vauhdeissa. Eli saattaa tosiaan olla tarvetta muuttaa ajotapaa.

Ei vaan perä lähti pikkasen irti..

Tuollainen melkein 90 asteen mutka, jossa kyllä 16" 215/55 kesäkumikin jo vähän tuntuu veltolta..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Newman

Lainaus käyttäjältä: skula - 20.10.11 - klo:21:21
Ei vaan perä lähti pikkasen irti..

Tuollainen melkein 90 asteen mutka, jossa kyllä 16" 215/55 kesäkumikin jo vähän tuntuu veltolta..

Oho. No, ajonvakautushan tuon nappasi heti alkuunsa. Toisaalta 90 asteen kulmaan ei välttämättä kannata ajella viittä kymppiä ainakaan epäkelvolla linjalla.  ;D

Mutta joo: kyllähän nuo nastattomat pitävät surkeasti märällä ja sulalla asfaltilla. Se on mielestäni niiden ainoa todellinen ongelma.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Newman - 21.10.11 - klo:11:17
Oho. No, ajonvakautushan tuon nappasi heti alkuunsa. Toisaalta 90 asteen kulmaan ei välttämättä kannata ajella viittä kymppiä ainakaan epäkelvolla linjalla.  ;D

Sitä ehti jo tottua tuohon jousien vaihdon tuomaan "tiukempaan" ajolinjaan kesäpyörillä  ;)

Täytyy tosiaan totutella vähän "rauhallisempaan" ajoon...
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 18.10.11 - klo:17:15
Onnistuin sittenkin saamaan ne misukan kitkat (225/55/17) ja vielä ihan asialliseen hintaan. Valmistusleimatkin oli ok 2211.

Nyt ensikilometrien aikana tuli outo tunne ajossa, auto tuntui tekevän minimaallisen pientä kiemurtelevaa liikettä, vaikka suhtkoht suoraan etenikin. Tuota ei varmaan matkustaja huomaisi, mutta kuljettaja kyllä huomaa. Toivottavasti tuo johtui vain kovahkosta tuulesta. Täytynee vielä potkia renkaat, että rengasliikkeen pojat varmasti kiristivät suoraan ja tasaisesti.

Luulen, että tuo pieni kiemurtelu johtui tosiaan pääasiassa kovahkosta tuulesta. Jotenkin myös tuntuu, että kun noilla renkailla on nyt ajanut parisataa kilsaa, niin niistä on hävinnyt alun pahin "niljakkuus" ja ajo-ominaisuudet ovat nyt tukevammat. Alussa jo vähän tuntui, että tuliko tehtyä virhevalinta, mutta nyt tuntuu jo selkeästi paremmalta.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Markku J

Neppis: mielenkiinnolla odotan omia Misukan X-Ice kitkojani. Minulla on ollut sellaiset Passat CC:ssä ja Audi A4:ssä 17 -tuumaisina ja olivat erinomaiset talvirenkaat. Nyt tulee hiukan alikokoinen 245/45-18.

AP

Tuli tänään haettua uudet GY Ultra Grip Ice+ kumit.

Vanhat oli Conti viking contact 5, pari talvea ajettuna ja 6-7mm pinnalla. Tiedä sitten oliko järkeä kun pintaakin oli, mutta ajattelin että kaksi talvea samoilla kitkoilla saa riittää... Turvallisuuden kannalta järkevää, taloudellisesti ehkä ei.. Luulin noita kuluneemmiksi, joten innostuksen vaihtoon saatuani en enää voinut perääntyä  ;D

Aloin jo miettimään 18" kokoakin, mutta onneksi liikkeessä ei ollut sopivaa 18" kumia, niin tyydyin jatkamaan 17" kokoisilla ja vanhoilla vanteilla  :-\
A4 2.0TdiQ avant 2018

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 21.10.11 - klo:19:47
Neppis: mielenkiinnolla odotan omia Misukan X-Ice kitkojani. Minulla on ollut sellaiset Passat CC:ssä ja Audi A4:ssä 17 -tuumaisina ja olivat erinomaiset talvirenkaat. Nyt tulee hiukan alikokoinen 245/45-18.

Joo, kyllä nuo hyviltä tuntuvat, siis ainakin näin "asfalttikeleillä".

Näin tuossa päivänä eräänä Valmet Automotiven Fisker Karma testiauton luonnossa. Voipi olla aika haastava tehtävä löytää tuohon tänne Pohjolaan soveltuvat talvikumit orkkisvanteille - edessä 255/35/22 ja takana 285/35/22...
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 21.10.11 - klo:20:41
Näin tuossa päivänä eräänä Valmet Automotiven Fisker Karma testiauton luonnossa. Voipi olla aika haastava tehtävä löytää tuohon tänne Pohjolaan soveltuvat talvikumit orkkisvanteille - edessä 255/35/22 ja takana 285/35/22...
Tuskin ainakaan hyllystä löytyy, joutunee tilaamaan.  :D

Newman

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 21.10.11 - klo:19:37
Jotenkin myös tuntuu, että kun noilla renkailla on nyt ajanut parisataa kilsaa, niin niistä on hävinnyt alun pahin "niljakkuus" ja ajo-ominaisuudet ovat nyt tukevammat. Alussa jo vähän tuntui, että tuliko tehtyä virhevalinta, mutta nyt tuntuu jo selkeästi paremmalta.
Vähän samaan tapaan kuin nastojen melu ikään kuin hiljenee pikku hiljaa kilometrien karttuessa... Ihminen on sopeutuva eläin. Tyhmä mutta sopeutuva.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 18.10.11 - klo:21:06
Ne testitkin puhuu ihan asiaa, jos malttaa lukea.Pärjäämisestä ei ole kyse vaan faktoista.Millä tahansa renkailla pärjää kelillä kuin kelillä, kun asettaa vauhdin siihen sopivaksi.

Tämähän on aivan harvinaisen totta. Millä tahansa renkaalla pärjää, jos asian oikeasti huomioi.

Mikä toisaalta toisinaan pistää miettimään -- moni kovasti täälläkin perustelee vaikkapa jäällä testatusti keskivertoa huonompaan renkaaseen päätymistä sillä, että he kyllä huomioivat sen sitten kun sellainen keli on. Mutta kun tuolla tiellä paljon vuosittain liikun, niin miksi niillä pääkallokeleillä en nastarenkailla ajavana vaikkapa 80 km/h ajaessani joudu vähän väliä ohittelemaan 65 km/h kitkoilla ajavia..?

Mielestäni vaihtoehtoja on kolme:

A) eivät ole lähteneet liikkelle ollenkaan
B) ovat tien sivussa odottamassa kelin paranemista
C) keliä ei oikeasti huomioida nopeudessa ollenkaan

Markku J

Jos ajaisin tuollaisia kilometrejä matkaa, kuin Marko_K, niin ainoa oikea valintani olisi nastarengas. Nokian 7:lla ajelisin siinä tilanteessa.

ram1

Nokian 7 tulee itselle.Ja ainoastaan siksi että sain ne ilmaiseksi, jahka automyyjäni tuo ne ovelle ensi viikolla.Itse pitänyt aina nastoista kun ne tukevampia ajaa lämpösillä ja sulilla keleilllä.Kitkatkin olisin voinut ottaa, mutta Nokian kitkoja en halua huonojen koeajokokemusten takia.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 18.10.11 - klo:20:09
Onko tämä sitä vanhaa legendaa, kuten että kitkarenkaat kuluttavat enemmän, koska pinta on pehmeämpi? Mikäs se on tämä toinen koulukunta, joka sanoo, että matala leveä rengas vetelee urissa ? Oma kokemukseni on nykyisen autoni 215/45 kesärenkaista se, että ne vetelee urissa(kiihdytettäessä kovemmin vetely on ihan häiritsevää) . Nykyiset kitkat tuumaa pienemmät 185/60 eivät vetele, mutta ohjaustuntuma on kevyempi. Mukavuudeltaan nuo kitkat ovat nopeusrajoituksilla ajettaessa huomattavasti mukavammet.

Aika paljonhan sitä erilaista legendaa näissä rengasasioissa on liikenteessä aina  :)

Tartun tässä tuohon olettamukseen leveän, matalan renkaan uraherkkyyteen hieman. Tottakai se on jonkin verran riippuvainen renkaan leveydestäkin tuo uriin vetely, mutta enemmän siihen vaikuttaa renkaan muoto kuin leveys (ainakin kun vertaillaan leveitä renkaita keskenään tämän ominaisuuden osalta)
Renkaan reunan muoto nimittäin vaikuttaa kokemusteni mukaan hyvin paljon leveän renkaan uravetelyyn. Jotkut renkaat ovat reunaltaan suht pyöreitä..ne eivät juurikaan vetele uriin. Jotkut toiset taas ovat reunamuodoltaan melko jyrkkiä/teräviä..ne sitten taas vetelevät sinne uriin joskus aika rajustikin.
Eli: kaksi yhtä leveää matalaprofiilista rengasta voivat olla hyvinkin erilaisia uriin vetelyn suhteen, riippuen renkaan reunan muodosta.

Ohjaustuntuma on sitten asia sinänsä. Oikeastaan on makuasia millaista ohjaustuntumaa pitää "hyvänä". Jos halutaan painottaa urheilullisia ominaisuuksia ohjaustuntumassa niin ohjaustuntuman "keveys" on useimmille negatiivinen asia. Tietty "raskaus", joka on kuitenkin samaan aikaan "herkkä" on kai se monille tavoitetila urheilullisessa ohjaustuntumassa. Herkkyydellä tarkoitan tässä sitä että ihan parhaimmillaan ratissa tuntee millainen asfaltti on renkaan alla - Porschen ratissa sen tuntee - mutta samanlainen tuntuma olisi jossakin A7:ssa lähes kauhistus ja suunnittelijoiden raaka epäonnistuminen. Vastaavasti sitten taas toisenlaisissa autoissa/ toisenlaisia ominaisuuksia tavoiteltaessa se keveys ja tietynlainen "tunnottomuus" on juuri niitä asioita joita toivotaan ja joihin pyritään.
"Hyvä" ohjaustuntuma voi siis olla hyvinkin erilainen, riippuen siitä millaisesta autosta ja millaisista mieltymyksistä puhutaan.

Hyvä esimerkki tästä on eräs tuttuva, vuosikausia S-Mersuilla ajanut, joka kokeili joskus Porschea, oli lähes varma siitä että renkaat eivät ole tasapainossa ja alustassa/ ohjauksessa on jotakin vikaa.. Tosiasiassa se "epätasapaino" oli sitä että ratissa oikeasti tuntuu mitä renkaan alla on - ja ohjauksen "vika" sitä että ratti ei käänny "itsestään" kuten S-Mersun sille sopivaksi, mutta lähes tunnottomaksi tehostettu ohjaus tekee..alusta "vika" puolestaan oli sitä, että alusta on viritetty siihen että sillä ajetaan mutkat mahdollisimman kovaa..ei melko kovaa ja mahdollisimman mukavasti, kuten S-Mersulla  :)

Eri ominaisuuksien "hyvyys" ja "huonous" on siis vähintääkin suhteellista  :)

1st_tsi

Aika ristiriitaisia on juu kitkailijoiden kommentit.. Omat kokemukset ainakin misukoista on asfaltilla olleet erittäin positiiviset. Contin kolmoset olleet myös lähes vastaavan veroiset. Viitonen oli mielestäni askel taaksepäin, vai oliko vika auton alustassa joka ei toiminut renkaiden kanssa yhteen? Korkeamman nopeusrajoituksen renkaalta olisi odottanut jämäkämpää ajettavuutta, joskaan ei tuo mielestäni nokian veroinen löysyydessään kuitenkaan ollut..

Mielenkiinnolla odottelen lähinnä nyt, että jos misukoilla asfaltilla ajettavuus on paras tähän astisista talvirenkaista mitä kokeillut, niin miten sitten liukkaalla? Käykö tässä perinteiset ja muut ominaisuudet ottaneet takapakkia? Omassa vielä tuo valmistajan suositusta (talvikäyttöön) leveämpi rengas matalammalla profiililla... Jotenkin en kyllä jaksa uskoa että olisi ongelma, koko kuitenkin ns. oikeasti "urheilullisiin" autoihin tarkoitettuihin talvikokoihin verratuna melko laimea, no aika näyttää..

Itsellä ei nyt useamman talven kitkoilla ajaneena ole ainakaan ollut mitään tarvetta vaihtaa takaisin nastoihin. On tuossa ns. pääkallokelejäkin ollut, eikä kertaakaan ole tarvinnut autoa jättää kotiin. Olen myös ajanut samana päivänä samoja teitä nastoilla ja kitkoilla. Vaikkakin eri autot kyseessä, eikä tuo TM:n veroinen testi varmasti ole, niin eipä voi ainakaan sanoa että vailla mitään kokemuspohjaa täällä puhuisin.
Seat Leon 1.2 TSI Copa

Neppis

Itse olen valinnut kitkat nastojen sijasta pääasiassa pienemmän rengasmelun takia. Iso osa talviajoistani tapahtuu paljaalla asfaltilla ja "valoisaan aikaan", joten haluan myös hyvät ajo-ominaisuudet tuolle pinnalle. Näillä perusteluilla olen päätynyt Misukan kitkoihin, Nokian R:t jäivät kakkosiksi veltomman ajokäytöksensä takia.

Toki jos nykyinen varsin lyhyt työmatka pitenisi vaikkapa 50:een km/sivu, niin luultavasti vaihtaisin kitkat nastoihin sen enempiä miettimättä.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 21.10.11 - klo:23:23

Toki jos nykyinen varsin lyhyt työmatka pitenisi vaikkapa 50:een km/sivu, niin luultavasti vaihtaisin kitkat nastoihin sen enempiä miettimättä.

"Gulp", tulikohan tehtyä huono valinta kun kitkat on ekaa kertaa tulossa, 90 km on meikäläisen siivut. Lähinnä huolestuttaa kun jotkut on sitä mieltä että ei ole täyttä luottoa ja joutuu olemaan skarppina koko ajan. Juuri sellaista en halua. Ajamani tiet on kuitenkin tältä kannalta onneksi maksimaalisen suolauksen kohteena.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Newman

Itsepä vaihtelen nastarenkaiden ja nastattomien talvirenkaiden välillä ihan tarkoituksella autossa kuin autossa. Olen vaan utelias ja samalla saa vaihtelua. Näin siitäkin huolimatta, että kilometrejä kertyy vuodessa semmoiset 30 tuhatta. Kaikilla pärjää kun ajaa olosuhteiden mukaan.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 22.10.11 - klo:09:43
"Gulp", tulikohan tehtyä huono valinta kun kitkat on ekaa kertaa tulossa, 90 km on meikäläisen siivut. Lähinnä huolestuttaa kun jotkut on sitä mieltä että ei ole täyttä luottoa ja joutuu olemaan skarppina koko ajan. Juuri sellaista en halua. Ajamani tiet on kuitenkin tältä kannalta onneksi maksimaalisen suolauksen kohteena.
Ã,,lä nyt viitsi. Jos nastattomat eivät miellytä, otat sitten ensi kerralla nastalliset. Ja se "täysi luotto" on myytti, josta on vain haittaa. Hyvä vaan että pitää ottaa enemmän olosuhteita huomioon.

Skula

Minä olenajanut Nokian kitkoilla noin 800km ja pettymys on valtava. Onneksi ne tuli käytettyinä jotta vaihto ei tee niin pahaa.

Melu on ihan syvältä 235/45-17 vs Pirellin P7 215/55-16. Ajettavuus on paikoitellen melko lötköä. Mutta katsotaan nyt vielä kuukaus tai kaks..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Wilburi

Toki tuohon vaikuttaa mikä auto on alla. Jos vertaan vaikka omaani, niin äänen perusteella on vaikea huomata onko alla kesä vai talvirenkaat. Sen verran hyvä on äänieristys ja molemmissa melu samaa luokkaa.

Tuolla korkeammalla profiililla ajettavuus on varmasti vielä lötkömpää kuin matalammalla profiilillä olevila renkailla.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Skula

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 22.10.11 - klo:14:19
Toki tuohon vaikuttaa mikä auto on alla. Jos vertaan vaikka omaani, niin äänen perusteella on vaikea huomata onko alla kesä vai talvirenkaat. Sen verran hyvä on äänieristys ja molemmissa melu samaa luokkaa.

Tuolla korkeammalla profiililla ajettavuus on varmasti vielä lötkömpää kuin matalammalla profiilillä olevila renkailla.

Tuo 55 sarjan kesäkumi oli tukevampi kantaa mutkissa kun nykyinen 45 Nokian kitka. Sen verran mörkö toi noksu on.

Rengasmelu on kesärenkailla sama A4 ja tämä passatti. Toki A4 alla oli 225/50-17 vai mikä se kapeampi vakiokoko oli
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy