Talvirenkaat 2011 - 2012

Aloittaja Uppe, 15.06.11 - klo:16:09

« edellinen - seuraava »

Neppis

Pitäis varmaan lopettaa noiden rengastestien lukeminen - TM:n testivoittajakitkat Misukan X-ice:t jäivät AutoBildin testissä viimeisiksi!?!? ??? :-\
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Flat

LainaaPitäis varmaan lopettaa noiden rengastestien lukeminen - TM:n testivoittajakitkat Misukan X-ice:t jäivät AutoBildin testissä viimeisiksi!?!?

Niin, kukapa sitä haluaisi ajaa testihäviäjillä ? Nyt pää puskaan, ja tien päälle.....

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 22.10.11 - klo:16:13
Pitäis varmaan lopettaa noiden rengastestien lukeminen - TM:n testivoittajakitkat Misukan X-ice:t jäivät AutoBildin testissä viimeisiksi!?!? ??? :-\
X-Iceilla ajoin kaksi talvea edell. Oculla.Tuskin käytännössä merkittävää eroa testi yköseen.  Liikkeelllähtö niljakkaalla asfaltilta vaikeata,niin se on muillakin kitkoilla.

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 22.10.11 - klo:16:13
Pitäis varmaan lopettaa noiden rengastestien lukeminen - TM:n testivoittajakitkat Misukan X-ice:t jäivät AutoBildin testissä viimeisiksi!?!? ??? :-\

Riittää kun lopetat sen AutoBildin lukemisen. Paskin lehti mitä ikinä on julkaistu. Tähän tulokseen pääsee jo pelkästään lukemalla heidän "lukijapalstansa". Viestit ovat joko täynnä kijroitus vihreitä, tai sitten toimituksen itsensä kirjoittamia "tooosi hyvä testi..." viestejä.
-09 V70 2.4DA

Newman

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 23.10.11 - klo:00:01
Riittää kun lopetat sen AutoBildin lukemisen. Paskin lehti mitä ikinä on julkaistu. Tähän tulokseen pääsee jo pelkästään lukemalla heidän "lukijapalstansa". Viestit ovat joko täynnä kijroitus vihreitä, tai sitten toimituksen itsensä kirjoittamia "tooosi hyvä testi..." viestejä.
Juu. Eipä AutoBild ole ihan samassa sarjassa kuin TM. Niin se vaan on.

nemos

AutoSeiskan rengastestin on tehnyt Teknikens Värld. Heilläkään tosin talvirengastestien tulokset eivät ole yhtä johdonmukaisia kuin TM:llä.
Volvo XC60 T8 Inscription

1st_tsi

#336
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 22.10.11 - klo:09:43
"Gulp", tulikohan tehtyä huono valinta kun kitkat on ekaa kertaa tulossa, 90 km on meikäläisen siivut. Lähinnä huolestuttaa kun jotkut on sitä mieltä että ei ole täyttä luottoa ja joutuu olemaan skarppina koko ajan. Juuri sellaista en halua. Ajamani tiet on kuitenkin tältä kannalta onneksi maksimaalisen suolauksen kohteena.

Kyllä itsellä nimenomaan oli kriteerinä aikanaan kitkoihin siirtyessä, että renkaaseen pitää pystyä luottamaan. Kyllä se fakta vaan on, ettei mikään rengas autuaaksi tee ja nastallakin pitää skarppina olla kun pahimmat kelit tulee. Jos kitkoilla pystyisi ajamaan vain suolattuja teitä, niin mitä hyötyä niistä silloin olisi talviajossa??

Itselle suurin yllätys kitkoissa oli se, että kuinka hyvin niillä lopulta pärjää, varsinkin kun etenkin ensimmäisinä talvina niiden pitoa tuli ihan tarkoituksella hieman normaalia enemmän koeteltua.

Itselläkin oli pitkään negatiivinen kanta kitkoihin, kun aikanaan pistin ensiliukkailla ekan jarrutuksen reilusti pitkäksi (ilman vahinkoja onneksi) käytetyn auton mukana tulleiden kitkarenkaiden vuoksi. Ne olivat tosiaan kelvotonta laatua, kesärenkaaseen verrattavissa. Tällöin kitkarenkaat yleisesti oli vielä muutenkin selvästi nastoja heikompia. Yllätys olikin mieluinen, kun joitain vuosia myöhemmin positiivisia kommentteja luettuani vihdoin rohkaistuin ja kokeilin kitkoja uudelleen. Tämän jälkeen ollut joka autossa kitkat.
Seat Leon 1.2 TSI Copa

1st_tsi

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 22.10.11 - klo:19:36
X-Iceilla ajoin kaksi talvea edell. Oculla.Tuskin käytännössä merkittävää eroa testi yköseen.  Liikkeelllähtö niljakkaalla asfaltilta vaikeata,niin se on muillakin kitkoilla.

Tässä toinen asia jota en toistaiseksi ole kitkoilla yhdessäkään autossa häiritsevässä määrin havainnut. Uudemmissa luistonestolla varustetuissa autoissa liikkeellelähtö on jopa luvattoman helppoa. Antaa alkuun vain hieman normaalia reilummin kaasua ja auto lähtee liikkeelle niin nopeasti kuin luiston puitteissa on mahdollista. Ei siinä ainakaan jumiin tai liikenteen tukoksi ole koskaan jääty, jos nyt ei joka valoissa tarvitse olla siellä kärjessä kiihdyttelemässä. Riippunee pitkälti miltä näkökantilta asiaa tarkastelee, muttei mielestäni vaikeata sanan varsinaisessa merkityksessä.

Todella liukkaalla on nastallakin vaikeaa lähteä nopeasti liikkelle ilman luistonestoa, monesti autoja jää vierelle ruopimaan kun kuljettaja antaa alkuun hieman liikaa kaasua ja pyörät jää sutimaan tyhjää.

Edellisessä autossa oli lisäksi tasauspyörästön lukkoa jarruilla jäljittelevä järjestelmä, joka ainakin omasta mielestä toi vielä pientä parannusta noihin liikkeellelähtöihin. Mielenkiintoista nähdä nyt tulevana talvena kykeneekö tuo VAG:n XDS samaan..
Seat Leon 1.2 TSI Copa

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: 1st_tsi - 25.10.11 - klo:15:47Itselle suurin yllätys kitkoissa oli se, että kuinka hyvin niillä lopulta pärjää, varsinkin kun etenkin ensimmäisinä talvina niiden pitoa tuli ihan tarkoituksella hieman normaalia enemmän koeteltua.

Sama täällä. Käytetyssä autossa oli alla Nokian R:t ja meikää ahdisti. Mutta koko talvi meni ihan ok. Valoista kun lähdin niin eipä siellä ollut kelistä riippumatta ketään takapuskurissa roikkumassa. Ei sutinut sen enempää kuin aikaisemman Goodyearin nastatkaan. Jarrutkin toimivat about kuten ennenkin. Varmasti yksi suuri syy oli siinä, että kitkoilla tuli ennakoitua paljon enemmän. Pidin pidemmät välit edelläajavaan ja ajoin varmuuden vuoksi hitaammin. Nyt kun asiaa ajattelee, niin tuo sama olisi pitänyt tehdä nastarenkaillakin.

Yksi iso ero nasta vs. kitkoissa oli sivupidon menetyksessä. Kitkoilla perä lähti irti esim. motarin liittymiin käänyttäessä pikkuhiljaa. Nastoilla taas tuo pidon menettäminen oli paljon jyrkempää, eli perä vain yllättäen lähti karkuun. Toki ESP rauhoitti tilanteen, mutta silti.
-09 V70 2.4DA

nemos

Conti IceContactit on nyt alla. Ovat meluisammat kuin odotin, aikaisemmat WinterViking 2:t olivat hiljaisemmat. IceContacteissa mittasin sileällä pinnalla nopeudesta riippumatta +4 dB ja karkealla pinnalla +1 dB melun lisäyksiä kesärenkaisiin (Pirelli P7) verrattuna. Syksyn testeissähän näistä on annettu meluarvioita parhaasta huonoimpaan nastarenkaaseen.
Volvo XC60 T8 Inscription

jni

Lainaus käyttäjältä: nemos - 25.10.11 - klo:17:58
Conti IceContactit on nyt alla. Ovat meluisammat kuin odotin, aikaisemmat WinterViking 2:t olivat hiljaisemmat. IceContacteissa mittasin sileällä pinnalla nopeudesta riippumatta +4 dB ja karkealla pinnalla +1 dB melun lisäyksiä kesärenkaisiin (Pirelli P7) verrattuna. Syksyn testeissähän näistä on annettu meluarvioita parhaasta huonoimpaan nastarenkaaseen.

Tasan samat vaikutelmat meikäläisellä. Tänään laitoin renkaat alle.

Mielessä käväisi jo meno rengasliikkeeseen ja vaihto kitkoihin, mutta mielessä on ne pari tilannetta viime talvelta, jossa nastat pelastivat pöpelikköön ajautumasta. (Molemmat tilanteet sattuivat 185 km työmatkani varrella. Järkyttävä liukkaus tuli täysin yllättäen)
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Kale

Suosittelen ajamaan pari tankillista niin uusien nastojen melu kummasti tasoittuu.

Itsellä aiheuttaa harmaita hiuksia käytettyjen Hakkapeliitta R:ien pitämä kova jyrinä. Etenkin pienissä nopeuksissa tuon kuulee selvästi. Mistä tuo voi johtua? Kitkojenhan pitäisi olla hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Koko 205/55/16 ja paineet 2,4.

jni

Lainaus käyttäjältä: Kale - 25.10.11 - klo:18:14
Suosittelen ajamaan pari tankillista niin uusien nastojen melu kummasti tasoittuu.

Toivottavasti hiljenevät kilometrien myötä, niin kuin Hakkapeliitoissa on ollut tapana.

Contin meluisuus ei johdu nastoista, vaan siinä on sellainen perusulvominen joka kuuluu välillä 30 - 90 km/h. Satasessa ne ovat jo uutena yllättäen hjiljaiset. :-\
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Automaattori

Lainaus käyttäjältä: jni - 25.10.11 - klo:18:18
Toivottavasti hiljenevät kilometrien myötä, niin kuin Hakkapeliitoissa on ollut tapana.

Contin meluisuus ei johdu nastoista, vaan siinä on sellainen perusulvominen joka kuuluu välillä 30 - 90 km/h. Satasessa ne ovat jo uutena yllättäen hjiljaiset. :-\

Jos oikein kuulin, niin Yle kertoi tänään että 93% teistä on 80km/h rajoituksien alaisia talvella.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: nemos - 25.10.11 - klo:17:58
Conti IceContactit on nyt alla. Ovat meluisammat kuin odotin, aikaisemmat WinterViking 2:t olivat hiljaisemmat. IceContacteissa mittasin sileällä pinnalla nopeudesta riippumatta +4 dB ja karkealla pinnalla +1 dB melun lisäyksiä kesärenkaisiin (Pirelli P7) verrattuna. Syksyn testeissähän näistä on annettu meluarvioita parhaasta huonoimpaan nastarenkaaseen.

Omassa kiesissä IceContactit pyörivät nastarenkaiksi suht hiljaisesti. Minullakin oli aiemmin WinterViking 2:t, ja muistelisin että ne olivat yhtä meluisat. Tai siis hiljaiset, tyytyväinen molempiin. Muistikuvat ovat tosin keväältä, kun nuo renkaat vaihtuivat. WV2:t olivat kuitenkin aivan lopussa, ja IC:t aivan tuliterät. Odotin, että melu olisi kasvanut, eli pääsi yllättämään positiivisesti.
Tosin täytyy myöntää, että yleisesti ottaen Jetassa on kova rengasmelu.. kesälläkin.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

1st_tsi

#345
Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 25.10.11 - klo:17:34
Yksi iso ero nasta vs. kitkoissa oli sivupidon menetyksessä. Kitkoilla perä lähti irti esim. motarin liittymiin käännyttäessä pikkuhiljaa. Nastoilla taas tuo pidon menettäminen oli paljon jyrkempää, eli perä vain yllättäen lähti karkuun. Toki ESP rauhoitti tilanteen, mutta silti.

Samaa olen havainnut myös itse. Tuo progressiivinen pidon menetys ei mielestäni ole ollenkaan huono juttu. Itse asiassa se on yksi ominaispiirre joka itsellä toi käytännön kokemuksen myötä juurikin lisää luottoa kitkarenkaisiin, kun huomasi että pysyy se auto luisun yllättäessä lapasessa näilläkin (olen kokeillut myös ilman ESP:tä sopivissa olosuhteissa). Normaaliajossa ESP päällä ei siis todellakaan ole ollut tavanomaista suurempaa huolta hallinnan menetyksestä.

Seat Leon 1.2 TSI Copa

Kapa

Tuo liikkeelle lähtö ei ainakaan aiemmissa kitkoissa ollut ongelma. Contin kakkosilla oli aikoinaan ihan keulassa valoista lähdettäessä ja ilman ESPiä. Kauhea nastojen rahina viereisillä kaistoilla liikkeelle lähdettäessä.

Neppis

Lainaus käyttäjältä: nemos - 25.10.11 - klo:17:58
Conti IceContactit on nyt alla. Ovat meluisammat kuin odotin, aikaisemmat WinterViking 2:t olivat hiljaisemmat. IceContacteissa mittasin sileällä pinnalla nopeudesta riippumatta +4 dB ja karkealla pinnalla +1 dB melun lisäyksiä kesärenkaisiin (Pirelli P7) verrattuna. Syksyn testeissähän näistä on annettu meluarvioita parhaasta huonoimpaan nastarenkaaseen.

Misukan kitkat tekivät kuutosesta jo aika hiljaisen, "ajoviihtyvyys" kasvoi selvästi.  :)
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Arcca

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 25.10.11 - klo:17:34

Yksi iso ero nasta vs. kitkoissa oli sivupidon menetyksessä. Kitkoilla perä lähti irti esim. motarin liittymiin käänyttäessä pikkuhiljaa. Nastoilla taas tuo pidon menettäminen oli paljon jyrkempää, eli perä vain yllättäen lähti karkuun. Toki ESP rauhoitti tilanteen, mutta silti.


Tämä olikin yllättävä ja hyvä tieto, yksi etukäteispelkojeni kohde on nimenomaan ollut että olen luullut kitkojen otteen kirpoavan yllättävästi nastoihin nähden. Jos asia onkin tosiaan toisin päin niin jätte bra. Tuli sen verran monta kitkoja puoltavaa kommettia, että voinen rauhoittua, kiitos. Tulisi nyt vaan ne kitkat että pääsisi kokeilemaan, ainakaan en enää postaa luulojani tänne ennenkuin on omaa kokemusta.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

pomo

Laitoin viime viikolla Icecontactit alle 205/55/16 mielestäni varsin hiljaiset, yllätyin positiivisesti! Edelliset oli WinterViking 2:set ja sitä ennen Nokivalaiset. Kyllä nämä on minusta hiljaisimmat.

En malta olla puuttumatta tuohon kitka/nasta keskusteluun, minä ajan nastoilla myös siksi, että ne on niin paljon paremmat asfaltilla. Kitkat on niin lullia, että kuormatulla autolla jos joutuu väistämään niin jo on ohjaamo täynnä käsiä! Testeissä tais olla jopa niin, että kitka lähti käsistä jopa ESP:ltä! JA kyllä ne vaan pitää paremmin, varsinkin jos ei oo varaa ostaa uusia 10 000 km välein. Mutta se on makuasia ja tietenkin kiinni myös siitä, missäpäin ja paljonko ajaa ja mitä ominaisuutta painottaa. Minun vajaassa 15 000 km/v melu ei ole se ykkös juttu vaan turvallisuus. Lisäksi kyydissä olevat lapset kallistavat myös painotusta turvallisuuteen...

Kapa

Kokeile sitten Pomo myös itse ajaa kitkoilla, sillä jos lullista puhutaan, niin edellisen auton Nokia 5 oli kyllä varsinaiset laakerit verrattuna nykyisiin Michelinin kitkoihin.

pomo

Oon ajanut viimeksi viime talvena, uuden Opelin alla olivat. Hiljaset ne oli, muuten ei edellekään säväyttänyt! Nokian 5 on todella pehmeät, suosittelen Conttia. Se on jäykkä, Gislavedin nordfrost 2:set taitaa olla jopa löysemmät kun nuo nokian viitoset!

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Kale - 25.10.11 - klo:18:14
Suosittelen ajamaan pari tankillista niin uusien nastojen melu kummasti tasoittuu.

Itsellä aiheuttaa harmaita hiuksia käytettyjen Hakkapeliitta R:ien pitämä kova jyrinä. Etenkin pienissä nopeuksissa tuon kuulee selvästi. Mistä tuo voi johtua? Kitkojenhan pitäisi olla hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Koko 205/55/16 ja paineet 2,4.
Ei mulla ainakaan jyrise yhtään noilla paineilla, ulina on näiden renkaiden ominaisääni. Sulla on joku pyöränlaakeri mennyt, sen kuulee nyt vasta kun on hiljaiset renkaat  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Otto

Tuo kitkojen lullius riippuu rengasmerkistä. Oma esimerkki tulee kolmen vuoden takaa, kun ALD suositteli laittamaan Octavia RS:ään Nokian kitkat. Ajattelin, että kokeillaan sitten. Nuo renkaat oli tehty vain pärjäämään rengastesteissä ja ääriolosuhteissahan ne olikin hyvät. Mutta asfaltilla ne oli suorastaan hengenvaaralliset. Auto veteli urista joka suuntaan eikä mennyt metriäkään suoraan. Ostoskärryissäkin oli paremman ajo-ominaisuudet kun noissa Nokian kitkoissa. Noilla jos joutuu hirveä väistämään asfaltilla niin auto lähtee varmasti käsistä. Vedin sitten annettujen ohjeiden mukaisesti renkaisiin 3 barin paineet, mutta silti nuo oli hirveät letkut. 2000km kärsin ja vaihdatin Michelineihin, jotka olikin sitten todella tasapainoiset kaikin puolin. Ennen tuota Nokian kokeilua ajelin vuosikaudet Michelinin kitkoilla ja samalla merkillä jatketaan edelleen. Koska kaikkia merkkejä ei ole tullut testattua, niin ei voi alkaa väittämään parhaiksi, mutta kaikissa olosuhteissa tasapainoiset ajo-ominaisuudet tekee sen, että oma valinta oli tulevaksikin talveksi Michelin.


vkjoki

Mitkä talvirenkaat lullaavat?

Tekniikan Maailman rengastesteissä seuraavat osiot liittyvät tähän aiheeseen:
- väistökoe kuivalla ja märällä asvaltilla
- ajettavuus kuivalla ja märällä asvaltilla

Ja tulos on, että kitkojen ja nastojen välillä ei ole eroa. Sen sijaan rengasmerkkien välillä on eroja.

Talvirenkaat tehdään lullaaviksi, jotta renkaan ja tien pintojen väliset äkkinäiset liikkeet saataisiin hieman vähemmän äkkinäisiksi - ja tällä haetaan pitoa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Otto - 26.10.11 - klo:08:12
Tuo kitkojen lullius riippuu rengasmerkistä. Oma esimerkki tulee kolmen vuoden takaa, kun ALD suositteli laittamaan Octavia RS:ään Nokian kitkat. Ajattelin, että kokeillaan sitten. Nuo renkaat oli tehty vain pärjäämään rengastesteissä ja ääriolosuhteissahan ne olikin hyvät. Mutta asfaltilla ne oli suorastaan hengenvaaralliset. Auto veteli urista joka suuntaan eikä mennyt metriäkään suoraan. Ostoskärryissäkin oli paremman ajo-ominaisuudet kun noissa Nokian kitkoissa. Noilla jos joutuu hirveä väistämään asfaltilla niin auto lähtee varmasti käsistä. Vedin sitten annettujen ohjeiden mukaisesti renkaisiin 3 barin paineet, mutta silti nuo oli hirveät letkut. 2000km kärsin ja vaihdatin Michelineihin, jotka olikin sitten todella tasapainoiset kaikin puolin. Ennen tuota Nokian kokeilua ajelin vuosikaudet Michelinin kitkoilla ja samalla merkillä jatketaan edelleen. Koska kaikkia merkkejä ei ole tullut testattua, niin ei voi alkaa väittämään parhaiksi, mutta kaikissa olosuhteissa tasapainoiset ajo-ominaisuudet tekee sen, että oma valinta oli tulevaksikin talveksi Michelin.

Autosi mallimerkinnästä voinee päätellä, että sulla on urheilullisempi ajotyyli kuin itsellä, sillä eivät nuo Nokian R:t kyllä (mielestäni) noin huonot ole. No, onhan niillä aika vetelä ajotuntuma, mutta eivät nuo normiajosta ihan noin huonoa arviota ansaitse. Misukat ovat kyllä kuitenkin paljaalla asfaltilla selkeästi paremmat. Molemmat ovat hyviä renkaita, mutta luonteiltaan erilaisia.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Otto

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 26.10.11 - klo:17:00
Autosi mallimerkinnästä voinee päätellä, että sulla on urheilullisempi ajotyyli kuin itsellä, sillä eivät nuo Nokian R:t kyllä (mielestäni) noin huonot ole. No, onhan niillä aika vetelä ajotuntuma, mutta eivät nuo normiajosta ihan noin huonoa arviota ansaitse. Misukat ovat kyllä kuitenkin paljaalla asfaltilla selkeästi paremmat. Molemmat ovat hyviä renkaita, mutta luonteiltaan erilaisia.

Ihan näillä Suomen uraisilla maanteillä 80km/h cruise päällä ajaessa auto veteli Nokialaisilla minne sattuu. Ja kiihdytyksissä toki vielä enemmän. Ilmeisesti kova alusta ja letku rengas ei ollut toimiva yhdistelmä. Lisäksi kyseessä oli 205/55/16 kokoinen rengas. Todennäköisesti 17":na ja matalaprofiilisempana Nokialainenkin olisi ollut siedettävämpi.

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: Otto - 27.10.11 - klo:14:33
Ihan näillä Suomen uraisilla maanteillä 80km/h cruise päällä ajaessa auto veteli Nokialaisilla minne sattuu. Ja kiihdytyksissä toki vielä enemmän. Ilmeisesti kova alusta ja letku rengas ei ollut toimiva yhdistelmä. Lisäksi kyseessä oli 205/55/16 kokoinen rengas. Todennäköisesti 17":na ja matalaprofiilisempana Nokialainenkin olisi ollut siedettävämpi.

Itsellä lähtee neljäs talvi RSi:llä RäSän alla ja kyllähän tuo kitka lulla on mutta ei mielestäni niin mahdoton kun muutamissa keskusteluissa on esitetty. Itsellä tosin 205/50-17" kun 225/45/-17" on se koko mitä on parjattu lähes vaaralliseksi RäSän alla. Lisäksi alusta on vaihdettu. Tuosta 16":sen kommentista voisi päätellä että jatkossakin kannattaa suosia tuota 50-sarjalaista RäSässä.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: kauppalehti.fiEU vaatii vuoden päästä autonrenkaille suositusmerkinnän, joka koskee vierintävastusta, märkäpitoa ja rengasmelua. Suomalaisille uudistus tietää talvioloihin ongelmia, sillä suosituksen saavat vain liukkaat talvirenkaat - ja jää- tai lumikelillä ajetaan jatkossa nykyistä huonommilla renkailla.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201110100411&ref=il

Saapa nähdä onko meillä kohta edes talvirenkaita millä ajaa, jos tuo eu-leikkikoulun vaatimus menee tuollaisenaan loppuun asti ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

1st_tsi

Eikös ne povaa jo lämpimämpiä talvia ilmastonmuutoksen myötä..  ::)
Seat Leon 1.2 TSI Copa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy