Talvirenkaat 2011 - 2012

Aloittaja Uppe, 15.06.11 - klo:16:09

« edellinen - seuraava »

firstvw

viikolla tuli kans alle kitkat. Jostain syystä Blizzakit 205/60/16. On ne aika pehmeet verrattuna kesäkumeihin (235/45/17). Olis varmaan kannattanu ottaa 215 tai 205/55/16, oliskohan se ollu havaittavasti jämäkämpi?

No alla ne on ja niillä mennään. Edellisellä autolla ajoin 7 talvea Blizzakeilla, takavetoinen ilman luistonestoa yms. Eli kyllä niilläkin pääsee.

Mutta menee kuin sukkasiltaan. Kulutuksesta en vielä osaa oikein sanoa, mutta varmaan ½l vähemmällä menee

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 15.10.11 - klo:09:16
viikolla tuli kans alle kitkat. Jostain syystä Blizzakit 205/60/16. On ne aika pehmeet verrattuna kesäkumeihin (235/45/17). Olis varmaan kannattanu ottaa 215 tai 205/55/16, oliskohan se ollu havaittavasti jämäkämpi?


Mulla oli sama muutos viime syksynä mutta nastallisiin, itse en tuommoista havainnut, toki tuo 205/60/16 on mukavampi mutta ei mikään rimpula - mainitsemasi ominaisuus lienee juurikin kitkarenkaaseen liittyvä ominaisuus.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Kärki

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 15.10.11 - klo:09:16
viikolla tuli kans alle kitkat. Jostain syystä Blizzakit 205/60/16. On ne aika pehmeet verrattuna kesäkumeihin (235/45/17). Olis varmaan kannattanu ottaa 215 tai 205/55/16, oliskohan se ollu havaittavasti jämäkämpi?

Kokeile erilaisia rengaspaineita Blizzakeihin, eroa löytyy aika paljonkin jämäkkyydessä erilaisilla paineilla. Mulla oli joskus A4:ssa 215 leveät 16" Blizzakit ja kun löysi oikeanlaisen paineen niin jämäkkyyttä löytyi huomattavasti lisää. En muista enää mikä se paine oli, mutta jonkin verran korkeampihan se oli kuin suosituspaine. Pito säilyi kyllä edelleen hyvänä, mutta se tietty makaroonimainen vetelyys väheni merkittävästi kun sopiva paine löytyi.

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 15.10.11 - klo:10:29
Kokeile erilaisia rengaspaineita Blizzakeihin, eroa löytyy aika paljonkin jämäkkyydessä erilaisilla paineilla. Mulla oli joskus A4:ssa 215 leveät 16" Blizzakit ja kun löysi oikeanlaisen paineen niin jämäkkyyttä löytyi huomattavasti lisää. En muista enää mikä se paine oli, mutta jonkin verran korkeampihan se oli kuin suosituspaine. Pito säilyi kyllä edelleen hyvänä, mutta se tietty makaroonimainen vetelyys väheni merkittävästi kun sopiva paine löytyi.

Toi oli hyvä vinkki, pätenee merkkiriippumattomasti. Täytyy testata, kun olen saanut omat kitkat alle. Korkeammat paineet yleensä tekevät ajosta kivirekimäisempää ja meluisampaa (kesärenkailla), muttei tuo varmaan ole ongelma pehmeiden kitkojen kanssa. Paljonkohan tuota "ylipainetta" voi max laittaa, että rengas kuluu vielä tasaisesti?
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

firstvw

Liikkeessä yleensä laittavat sen 2.4-2.5 bar riippumatta renkaasta. Nytkin ajoin liikkeestä kotiin ja heti seuraavalla reissulla huoltamolle ja painetta lisää.

On muuten iso hajonta oman ja huoltamon painemittarin välillä. Ostin lisäksi biltemasta painemittarin, mutta tuntuu että sekin näyttää mitä sattuu..

Tähän mennessä blizzakit ovat kuluneet ~2.8 barin paineella keskeltä vähän enemmän. Siis vaihtohetkellä noin 2mm ero reunoille. En tiedä onko takavetoisuudella ollut vaikutusta. Ja renkaat vaihdoin yleensä parin kerrallaan, eteen uudet ja edestä->taakse. Takarenkaiden kulutus tuntui olevan aika reipasta :)

juupeli

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 15.10.11 - klo:15:01
On muuten iso hajonta oman ja huoltamon painemittarin välillä. Ostin lisäksi biltemasta painemittarin, mutta tuntuu että sekin näyttää mitä sattuu..

Epäilin aivan samaa. Pistäydyin rengasliikkeessä, kaveri laittoi heidän mittarinsa kiinni johonkin renkaaseen. Lukemat 3.0. Sitten oma kiinni. Lukemat 3.3. Tämä selvä. Oma on aina mukana sekä vaivaton käyttää ja nyt tiedän "oikeat" lukemat  :D

Pumafi

Kysymys itselle tuntemattomista renkaista. Onko Goodyear Ultragrip Performance 2 ihan tavallinen kitkarengas ja Suomen oloihin sopiva vai onko kyseessä ns. Keski-Eroopan kitkarengas? Goodyearin nettisivut ei ole ihan maailman parhaasta päästä.
ex-VAG:t: Polo 6N -96, Golf IV -99, Passat 3BG -02, Golf GTI V -05

nikob

Täytyypi käydä kyselemässä Nokian Hakka 7 ensi viikolla.
Koossa 195/50R16. Itselle niin edulliset nuo.  :)
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Flat

Piti oikein höristää korviä äsken.

"Konttinentaalit rengasmaailmasta" sanoi televisio.

Taisi neadertaali ja konttinentaali kohdata toisensa....


Neppis

Onnistuin sittenkin saamaan ne misukan kitkat (225/55/17) ja vielä ihan asialliseen hintaan. Valmistusleimatkin oli ok 2211.

Nyt ensikilometrien aikana tuli outo tunne ajossa, auto tuntui tekevän minimaallisen pientä kiemurtelevaa liikettä, vaikka suhtkoht suoraan etenikin. Tuota ei varmaan matkustaja huomaisi, mutta kuljettaja kyllä huomaa. Toivottavasti tuo johtui vain kovahkosta tuulesta. Täytynee vielä potkia renkaat, että rengasliikkeen pojat varmasti kiristivät suoraan ja tasaisesti.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

ram1

Lainaus käyttäjältä: Pumafi - 15.10.11 - klo:19:34
Kysymys itselle tuntemattomista renkaista. Onko Goodyear Ultragrip Performance 2 ihan tavallinen kitkarengas ja Suomen oloihin sopiva vai onko kyseessä ns. Keski-Eroopan kitkarengas? Goodyearin nettisivut ei ole ihan maailman parhaasta päästä.
Käsittääkseni Ns. Keski-Euroopan kitka.V nopeusluokka ja nimenomaan tehty pääosin märille sulille teille.Lumipitoa kyllä jonkun verran, mutta jääpitoa ei sitten juurikaan.

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 18.10.11 - klo:17:15
Onnistuin sittenkin saamaan ne misukan kitkat (225/55/17) ja vielä ihan asialliseen hintaan. Valmistusleimatkin oli ok 2211.

Nyt ensikilometrien aikana tuli outo tunne ajossa, auto tuntui tekevän minimaallisen pientä kiemurtelevaa liikettä, vaikka suhtkoht suoraan etenikin. Tuota ei varmaan matkustaja huomaisi, mutta kuljettaja kyllä huomaa. Toivottavasti tuo johtui vain kovahkosta tuulesta. Täytynee vielä potkia renkaat, että rengasliikkeen pojat varmasti kiristivät suoraan ja tasaisesti.
Kyllähän nuo kitkat hakee, kun ovat erittäin löysää pintamateriaalia.Varmaan tottumuskysymys, ja lisäksi kelit vielä niin lämpimiä mikä korostaa löysyyttä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Pumafi

Kiitos ram1 tiedosta. Noilla ei uskalla lähteä seikkailemaan ja päädyin sitten Conti Ice Contact BD nastoihin.
ex-VAG:t: Polo 6N -96, Golf IV -99, Passat 3BG -02, Golf GTI V -05

Kapa

Lainaa

Kyllähän nuo kitkat hakee, kun ovat erittäin löysää pintamateriaalia.Varmaan tottumuskysymys, ja lisäksi kelit vielä niin lämpimiä mikä korostaa löysyyttä.

Ihmettelen kovasti, jos normaalissa maantieliikenteessä hakisivat. Kova tuuli voi olla todennäköisempi selitys. Mutta, totta kai kitka on herkempi ohjattava, enkä ihmettele, että jonkun matalaprofiili kesärenkaan jälkeen tuntuma on erilainen.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 18.10.11 - klo:17:15
Onnistuin sittenkin saamaan ne misukan kitkat (225/55/17) ja vielä ihan asialliseen hintaan. Valmistusleimatkin oli ok 2211.

Nyt ensikilometrien aikana tuli outo tunne ajossa, auto tuntui tekevän minimaallisen pientä kiemurtelevaa liikettä, vaikka suhtkoht suoraan etenikin. Tuota ei varmaan matkustaja huomaisi, mutta kuljettaja kyllä huomaa. Toivottavasti tuo johtui vain kovahkosta tuulesta. Täytynee vielä potkia renkaat, että rengasliikkeen pojat varmasti kiristivät suoraan ja tasaisesti.
Ei mikään isompi kuorma-auto ajanut edessä? Sekä edellinen että nykyinen kiesini harrastavat ihmeellistä kiemurtelua kyseisessä tilanteessa eikä tarvitse edes nuolla takapuskuria. Ilmavirta siis.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 18.10.11 - klo:19:56
Ihmettelen kovasti, jos normaalissa maantieliikenteessä hakisivat. Kova tuuli voi olla todennäköisempi selitys. Mutta, totta kai kitka on herkempi ohjattava, enkä ihmettele, että jonkun matalaprofiili kesärenkaan jälkeen tuntuma on erilainen.
Juu, kyllähän tuuli tekee tehtävänsä ja hyvät tiestöt :D.Kyllähän se tarraa uriin varmasti enemmän kuin matalat kesäkummit.Kitkathan huonoimmillaan lämpösillä keleillä.Pakkanen auttanee asiaan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ram1

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 18.10.11 - klo:19:59
Ei mikään isompi kuorma-auto ajanut edessä? Sekä edellinen että nykyinen kiesini harrastavat ihmeellistä kiemurtelua kyseisessä tilanteessa eikä tarvitse edes nuolla takapuskuria. Ilmavirta siis.
Eiköhän jokainen joskus ajanut myös kesärenkailla rekan perässä.Jos samaa asiaa ei esiintynyt kesärenkailla, niin ei liene vaikea arvata mistä johtuu.225/55 on myös kohtuullisen korkea rengas, joten varmasti eroavaisuutta löytyy, jos kesäkumit matalemmat.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Kapa

Lainaa.Kyllähän se tarraa uriin varmasti enemmän kuin matalat kesäkummit.

Onko tämä sitä vanhaa legendaa, kuten että kitkarenkaat kuluttavat enemmän, koska pinta on pehmeämpi? Mikäs se on tämä toinen koulukunta, joka sanoo, että matala leveä rengas vetelee urissa ? Oma kokemukseni on nykyisen autoni 215/45 kesärenkaista se, että ne vetelee urissa(kiihdytettäessä kovemmin vetely on ihan häiritsevää) . Nykyiset kitkat tuumaa pienemmät 185/60 eivät vetele, mutta ohjaustuntuma on kevyempi. Mukavuudeltaan nuo kitkat ovat nopeusrajoituksilla ajettaessa huomattavasti mukavammet.

Flat

LainaaKysymys itselle tuntemattomista renkaista. Onko Goodyear Ultragrip Performance 2 ihan tavallinen kitkarengas ja Suomen oloihin sopiva vai onko kyseessä ns. Keski-Eroopan kitkarengas? Goodyearin nettisivut ei ole ihan maailman parhaasta päästä.

Myös ihan pohjolan rengas. Löytyy suomen GY valikoimasta.

http://www.goodyear.eu/fi_fi/tires/ultragrip-performance/index.jsp?from=tyrefinder

Itse olen pari talvea ajellut noilla, tosin ykkösillä, kakkonen taisi tulla viime vuonna. Jääpito niiden heikoin ominaisuus, lumella hyvä ja märällä asfaltilla erittäin hyvä. Voisin ostaa toisenkin setin.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 18.10.11 - klo:20:09
Onko tämä sitä vanhaa legendaa, kuten että kitkarenkaat kuluttavat enemmän, koska pinta on pehmeämpi? Mikäs se on tämä toinen koulukunta, joka sanoo, että matala leveä rengas vetelee urissa ? Oma kokemukseni on nykyisen autoni 215/45 kesärenkaista se, että ne vetelee urissa(kiihdytettäessä kovemmin vetely on ihan häiritsevää) . Nykyiset kitkat tuumaa pienemmät 185/60 eivät vetele, mutta ohjaustuntuma on kevyempi. Mukavuudeltaan nuo kitkat ovat nopeusrajoituksilla ajettaessa huomattavasti mukavammet.
No nyt puhuttiin ihan erikoko renkaista.Ja myös ajettavuuden voi käsittää omalla tavallaan.Sen enempiä asiasta kiistelemättä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ram1

Lainaus käyttäjältä: Flat - 18.10.11 - klo:20:15
Myös ihan pohjolan rengas. Löytyy suomen GY valikoimasta.

http://www.goodyear.eu/fi_fi/tires/ultragrip-performance/index.jsp?from=tyrefinder

Itse olen pari talvea ajellut noilla, tosin ykkösillä, kakkonen taisi tulla viime vuonna. Jääpito niiden heikoin ominaisuus, lumella hyvä ja märällä asfaltilla erittäin hyvä. Voisin ostaa toisenkin setin.
Ei tuo kyllä suunniteltu pohjolaan.Voi sillä ajaa hyvinkin, mutta markkinat keski-euroopassa.Samanoloinen kuin Contin 830.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ram1

http://tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-korkean-nopeusluokan-kitkarenkaat
Ja tuossa lehdessä, kuka sattuu sen omaamaan pystyy vertaamaan Pohjoisen kitkoja verrattuna, ns. K-Euroopan kitkoihin.Tuossa tuo ensimmäisen sukupolven Performance.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Kapa

Minä olen puhunut ihan normaaliliikenteestä, en ääritilanteiden testauksesta! Mitä testit mittaavat?

ram1

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 18.10.11 - klo:20:54
Minä olen puhunut ihan normaaliliikenteestä, en ääritilanteiden testauksesta! Mitä testit mittaavat?
Ne testitkin puhuu ihan asiaa, jos malttaa lukea.Pärjäämisestä ei ole kyse vaan faktoista.Millä tahansa renkailla pärjää kelillä kuin kelillä, kun asettaa vauhdin siihen sopivaksi.Jos esim:märällä kelillä kitkojen jarrutusmatka melkein tupla kesärenkaaseen verrattuna, se on fakta eikä toteamus.Mutta itselle käy mikä tahansa, kunhan ajettavuus edes jotenkin säädyllinen.Minulle ajettavuus on myös mutkiinajoa ja jämäkkyyttä.Ei enempiä kiistaa tästä asiasta.Nämä on puitu miljoonaan kertaan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Kapa

Jos joku tarvitsee ajettavuutta mutkiin, niin hän lienee mitannut kirkkaasti pois ne muut renkaan turvallisuustekijät, joita haluaa muussa puheessaan korostaa. Nykyiset kitkani kestää taatusti laillisilla nopeuksilla painaa mutkat mukavasti  siinä kuin kesärenkaatkin. Radalla merkitystä, mutta normiliikenteessä ei mitään.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 18.10.11 - klo:20:26
http://tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-korkean-nopeusluokan-kitkarenkaat
Ja tuossa lehdessä, kuka sattuu sen omaamaan pystyy vertaamaan Pohjoisen kitkoja verrattuna, ns. K-Euroopan kitkoihin.
Jos jollakin on tuo lehti vielä käsillä tai muuten tulokset saatavilla niin olisin kiinnostunut.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 18.10.11 - klo:21:53
Jos jollakin on tuo lehti vielä käsillä tai muuten tulokset saatavilla niin olisin kiinnostunut.

Laita yv:llä sähköpostiosoite niin saat PDF:n.

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 18.10.11 - klo:21:53
Jos jollakin on tuo lehti vielä käsillä tai muuten tulokset saatavilla niin olisin kiinnostunut.

Huomenna ilmestyvässä TM:ssä on vastaava juttu.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

ram1

Mulla on tuo lehti duunissa, kun kantanut kaikki vanhat sinne.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Cyclic Stig

#299
Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 18.10.11 - klo:22:00
Laita yv:llä sähköpostiosoite niin saat PDF:n.
Kiitoksia! Tuon Neppiksen viestin jälkeen odottanen kuitenkin tuota uutta testiä. Siinä voisi olla mukana Nokianin uudet mallit WR A3 / WR D3. Ja varmasti joitain muitakin uusia malleja. Vaikken mikään Nokian-fani olekaan niin kyseisen merkin "Autobahn-kitka" voisi toimia "kohtuullisesti" myös Pohjolassa.

Olen jokseenkin kyllästynyt nuljuaviin talvirenkaisiin ja mieli tekisi ns. Keski-Euroopan kitkoja koittaa. Nykyiset Vredesteinin nastat ovat toki paremmat sulalla / paljaalla asfaltilla kuin edellisen auton hakkis 5:et mutta melua riittää ja ainakin 17" koossa (isompaa ei saatavana) varsin onneton sekin on kaarreajossa. Autoni keveys tekee toki varmaan osansa mutta tuntuu, ettei kumi pure kyllä kaarteessa yhtään vaan auto kulkee nastojen "päällä". Pehmeäkumiset perä-pohjolan kitkat lienevät vieläkin onnettomampia "suvikelillä"...

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 18.10.11 - klo:22:10
Huomenna ilmestyvässä TM:ssä on vastaava juttu.
Kiitos tiedosta. Täytyy yrittää onkia tuo jostakin luettavaksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy