Talvirengasinfoa: rengaspaineet, ajomelu, kitkat vai nastat

Aloittaja vkjoki, 08.12.09 - klo:21:15

« edellinen - seuraava »

Arcca

Lainaus käyttäjältä: make_1992 - 07.11.15 - klo:11:04
Tuli nyt sitten hommattua Nankangin SW7 nastarenkaat pitkän pohdiskelun jälkeen. Sitten kysymys rengaspaineista. Olen tottunut aina pitämään sekä kesä että talvikumeilla paineet 2,5 baarissa. Eräältä foorumilta luin että auton käytös olisi paljon parempi ja kulutus pienempi jos paine olisi lähempänä 3,0 baaria? Mitä mieltä tästä olette=?

Autossa suositus on 2,2-2,3 baaria

Minä pitäisin sen 2,5.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

skriko

Lainaus käyttäjältä: make_1992 - 07.11.15 - klo:11:04
Tuli nyt sitten hommattua Nankangin SW7 nastarenkaat pitkän pohdiskelun jälkeen. Sitten kysymys rengaspaineista. Olen tottunut aina pitämään sekä kesä että talvikumeilla paineet 2,5 baarissa. Eräältä foorumilta luin että auton käytös olisi paljon parempi ja kulutus pienempi jos paine olisi lähempänä 3,0 baaria? Mitä mieltä tästä olette=?

Autossa suositus on 2,2-2,3 baaria

Jos tuo suositus on suositus juuri sillä kuormalla millä pääsääntöisesti ajat, niin minäkin pitäisin talvirenkaissa 2,5 ja katsoisin miltä auto tuntuu kyseisillä painella.
Polttonesteenkulutus voi tietenkin desin pienentyä 3,0 baarilla, mutta onko se sen väärti jos auto on liian kova ja mahdollisesti renkaat kuluvat nopeammin.

Jultsu

Ylipaineella ei renkaita saa kulumaan nopeampaa, alipaineella se onnistuu helposti.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

skriko

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.11.15 - klo:15:45
Ylipaineella ei renkaita saa kulumaan nopeampaa, alipaineella se onnistuu helposti.

Serkkupoikani piti autossaan jatkuvia ylipaineita juuri tuon polttonesteen kulutuksen pienentymisen toivossa. Renkaat kuluivat aika nopeasti keskeltä sileiksi.
Osti sitten samaan autoon uudet samanlaiset renkaat laskien paineet valmistajan suosittelemiksi. Eivätpä kuluneet enää.
Itse en keksi, eikä renkaiden myyjä vianoorissakaan keksinyt nopealle kulumiselle ja sille että renkaat eivät kuluneet enää, muuta syytä kuin liian korkeat paineet.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.11.15 - klo:15:45
Näin on, jos renkaat ovat riittävän leveillä (=sopivilla) vanteilla. Ja lähes kaikki nykyiset renkaat ovat teräskudosvyörenkaita, joiden kulutuspinta on muotojäykkä tämän teräsvyön ansiosta. Huom. tässä ei ole kysymys pintakumin jäykkyydestä.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 22.10.15 - klo:22:15
No niin... paljon parjatut ylikoon renkaat on alla:

Mittasin lokarinkaaresta maahan mittaa...
Yetin vakio 17" (225/50)kesärenkaat, vastaan Nokian R2 SUV 215/65/16

Ennen
Etu vasen: 76,5
Etu oikee: 77
Taka oikee 76
Taka vasen 76,5

Jälkeen:

Etu vasen: 79
Etu oikee: 79
Taka oikee: 79,5
Taka vasen: 80

Mittarivirhe on gps:n mukaan... tai sitä ei juuri ole. Tarkemmat tutkimukset myöhemmin.
Melutaso ainakin on vähentynyt lyhyen koeajon perusteella.
Parisen tuhatta ajettu ja täytyy tunnustaa, että olen tyytyväinen.
Suuremman SUV renkaan väitetystä "kovuudesta" ei ole tietoakaan. Paljon mukavemmat ja hiljaisemmat kuin kesäpyörät.
Talvikeliä toki ei ole vielä ollut...
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.11.15 - klo:15:53
Serkkupoikani piti autossaan jatkuvia ylipaineita juuri tuon polttonesteen kulutuksen pienentymisen toivossa. Renkaat kuluivat aika nopeasti keskeltä sileiksi.
Osti sitten samaan autoon uudet samanlaiset renkaat laskien paineet valmistajan suosittelemiksi. Eivätpä kuluneet enää.
Itse en keksi, eikä renkaiden myyjä vianoorissakaan keksinyt nopealle kulumiselle ja sille että renkaat eivät kuluneet enää, muuta syytä kuin liian korkeat paineet.

Tapahtuiko tämä tällä vuosikymmenellä? Mittarilla vedelty 3bar mutta oikeasti mennytkin vain 2bar? Jotain muutakin feelua tuossa on ollut.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

skriko

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.11.15 - klo:18:50
Tapahtuiko tämä tällä vuosikymmenellä? Mittarilla vedelty 3bar mutta oikeasti mennytkin vain 2bar? Jotain muutakin feelua tuossa on ollut.

Tuosta on aikaa noin 7 vuotta renkaina Michelin primacy. Hänellä on itsellä oma painemittari ja tarkastanut sillä aina paineet huoltoasemakäynnin jälkeen. Käy aina samalla huoltoasemalla, mutta ei luota niiden mittareihin, vaikka sama mittari onkin. Itsekään en luota kun asiakkaat heittelevät niitä aina, niin näyttävät mitä sattuu. Minäkin tarkistan aina omalla mittarilla.

Foxit

Kyllä se vaan niin on että suosituksia reilummilla paineilla ei saa kulumaan nykyisiä teräsvyörenkaita nopeammin eikä varsinkaan keskeltä. Rengas lämpenee pyöriessään vähemmän, mitä enemmän renkaassa on muodonmuutosta vastustavaa ilmanpainetta. Itse olen tätä ilmiötä tarkkaillut viimeisen neljän vuoden ajan mittailemalla kesä- ja talvirenkaiden urasyvyyksiä. Mittausten jälkeen laitan tulokset Excel-taulukkoon josta renkaiden kulumista on helppo seurata. Pyrin pitämään renkaissa yleensä 0,3-0,7 bar suosituksia korkeampia paineita. Useammin renkaat ovat kuluneet hitusen n. 0,1-0,3 mm enempi reunaurista kuin keskiurista. Nykyisin itsellänikin on käytössä Motonetistä hankittu digitaalinen rengaspainemittari, jolla tulee asetettua tarkemmin paineet asemalla käynnin jälkeen.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

mattinen

Lainaus käyttäjältä: th - 13.11.15 - klo:15:08
Vielä hieman mietityttää, että kitkat vai nastat. Tähän asti tullut ajettua nastoilla, mutta yhtä a6 allroadia kitkoilla testanneena houkuttaisi kovasti mennä kitkoilla. Pääkaupunkiseudulla ja helsinki-tampere moottoritiellä tulee pääosin auton kilometrit kerrytettyä. Ilmeisesti vaihtoehdot mitä tarjoavat ovat continentalin nastat tai kitkat.

"Nastat vai kitkat" on aihe, josta suurella todennäköisyydellä on mahdollisuus saada aikaan kiivas eipäs-juupas -väittely, jossa tunteet kuumenevat. Tämän vuoksi todettakoon heti alkuun, että kysymykseen ei ole olemassa yhtä ja ainutta oikeaa ratkaisua. Jokainen tekee rengasvalintansa omien käyttötarpeidensa, kokemustensa ja autonsa perusteella. Erään seikan haluan kuitenkin tuoda selvästi esiin. Sellaisille henkilöille, jotka eivät koskaan ole kitkarenkailla ajaneet, suosittelen lämpimästi niiden kokeilemista. Tällä foorumilla on varmasti lukuisia laajan autoilukokemuksen omaavia henkilöitä, joille on ajan kuluessa muodostunut selkeä käsitys eri rengastyyppinen eduista ja haitoista. He myös mielellään kertovat näistä kokemuksistaan ja saattavat esittää melko voimakkaitakin mielipiteitä. Tästä huolimatta mikään ei voita oman käyttökokemuksen tuomaa tietoa.

Kun itse hankin ensimmäiset kitkarenkaani, oli autoni vuoden 1990 Opel Vectra 2.0 GLS. Ei ABS-jarruja, ei ajonvakautusta eikä mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Suhtauduin kitkoihin epäillen, koska niistä kerrottiin aika paljon erilaisia kauhutarinoita tyyliin "ei enää ikinä kitkoja" jne. Syntyi vaikutelma, että kitkarenkaisiin vaihtamisen jälkeen auto suorastaan itsestään selvästi suistuu pois tieltä. Samoin TM:n rengasteisteissä kirjoitettiin vuodesta toiseen suuriin piirtein niin, ettei Suomen talvesta oikein voi ilman nastoja selvitä. Päätin kuitenkin ottaa riskin, ja hankin kitkat. Yllätyin erittäin positiivisesti. Auto pysyi käsissä aivan kuten aikaisemmin nastarenkailla, mitään dramaattista eroa en havainnut. Paitsi ajoäänten suhteen. Auto muuttui kitkojen myötä huomattavasti hiljaisemmaksi. Siihen nähden, kuinka negatiivinen käsitys minulla oli kitkoista ennen kuin olin niitä itse kokeillut, oli niihin siirtyminen todella miellyttävä kokemus.

Ajelin pari viikkoa sitten nelostietä Helsingistä Keski-Suomeen. Lusin ja Hartolan välillä tehtiin silloin päällystetöitä, jolloin oli mainio tilaisuus vertailla uuden ja vanhan asfaltin äänimaailmaa. Ero oli todella dramaattinen. Tuollaisissa tilanteissa tulee miettineeksi, että mahtavatkohan ihmiset mieltää, kuinka suuri merkitys nastojen käytöllä on autojen melutasoon. Päätiet pidetään käytännössä ympäri vuoden sulina. Siitä huolimatta niillä jurnutetaan useita kuukausia nastarenkailla. Jotkut tekevät sitä jo nyt. Tästä seuraa useita epämiellyttäviä asioita: 1) Asfaltissa täytyy Suomessa käyttää karkeaa kiviseosta, jotta se kestäisi nastarallin 2) Jo alun perin karkeasta pinnasta huolimatta tiet kuluvat pian hyvin karkeiksi nastojen käytön vuoksi. Näistä molemmista seikoista seuraa, että autojen melutaso on Suomessa aivan toista kuin maissa, joissa nastoja ei käytetä tai niitä käytetään vähemmän. Eikä tässä vielä kaikki. Nastarenkaat tekevät teihin syviä uria, jotka sitten kesällä ovat turvallisuusriski vedellä täyttyessään.

Ymmärrän hyvin ihmisten turvallisuushakuisuuden liikenteen suhteen, mutta ainakin Etelä-Suomen ja Helsingin vinkkelistä asiaa katsoen hommassa on mielestäni jonkinasteista hätävarjelun liioittelua tai tarpeettoman suurta ennakkoluuloa kitkarenkaita kohtaa. Jo nyt, kun talvesta ei vielä ole tietoakaan, ihmiset raapivat paljasta asfalttia katumaastureillaan, joissa on neliveto, lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautus jne, jne. Kuten sanottu, jokainen tehköön itse valintansa, mutta välillä kyllä kovasti toivoo, että ne, jotka kitkoja eivät koskaan ole kokeilleet, sen tekisivät.

Ritzenhoff

Vaikka niitä kitkoja kuinka puolustelisi ja kaivaisi "parempia" puolia, niin totuus on se että nastat vaan on yksinkertaisesti turvallisemmat talvella. Tästä ei ole kahta kysymystä. Mulle on ihan sama joku melu tai tien raapiutuminen jos mulla on perhe kyydissä. Kovan mällin sattuessa liukkaalla varmasti jäisi miettimään josko se olisi ollut nastoilla estettävissä. Varsinkin jos joku lapsista esimerkiksi vammautuisi tai kuolisi, niin en ikinä antaisi sitä itselleni anteeksi, että seikkailin pääkallokelillä joillain vitun kitkoilla. Muula ei mitään väliä, vain turvallisuudella. Ei mulla muuta. OT:ksi meni.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 13.11.15 - klo:17:31
Vaikka niitä kitkoja kuinka puolustelisi ja kaivaisi "parempia" puolia, niin totuus on se että nastat vaan on yksinkertaisesti turvallisemmat talvella. Tästä ei ole kahta kysymystä. Mulle on ihan sama joku melu tai tien raapiutuminen jos mulla on perhe kyydissä. Kovan mällin sattuessa liukkaalla varmasti jäisi miettimään josko se olisi ollut nastoilla estettävissä. Varsinkin jos joku lapsista esimerkiksi vammautuisi tai kuolisi, niin en ikinä antaisi sitä itselleni anteeksi, että seikkailin pääkallokelillä joillain vitun kitkoilla. Muula ei mitään väliä, vain turvallisuudella. Ei mulla muuta. OT:ksi meni.

,,lä seikkaile vaan aja ennakoiden ja varovasti silloin, kun keli niin vaatii. Turvallisuus on pääasiassa ratin ja penkin välissä. Itse olen viimeiset 5 talvea ajanut vitun kitkoilla eikä paluuta nastallisiin talvirenkaisiin ole. Yhtään kolaria, tai edes läheltäpiti tilannetta en ole aiheuttanut. Muutaman kerran ollut lähellä, että joku olisi perään ajanut nastarenkailla varustetulla autolla. Ke aamuna oli kuuraliukkautta ja lähestyessäni liikenneympyrää huomasin takana tulevan auton ajavan liian lähellä. Jouduin pysäyttämään auton, koska ympyrässä sattui auto olemaan, takana tulevan auton nastojen ääni alkoi kuulumaan kuskin jarruttaessa ja peilistä näin, että läheltä piti peräänajo. Olisiko peräänajo sattunut, jos takana tulevalla olisi ollut kitkat, sitä ei voi tietää. Kuuraliukkaalla ero kitkojen ja nastojen välillä on mielestäni pieni. Jäätyneellä polanteisella pinnalla ero on selvä nastarenkaiden hyväksi.

Turvallisia talvikilometrejä kaikille oli renkaat mitkä hyvänsä. Toivottavasti kaikilla on hyväkuntoiset renkaat kuitenkin.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

rami

Lainaus käyttäjältä: K70 - 13.11.15 - klo:20:18
mattinen kirjoittaa asiallisesti kokemuksistaan ja saa vastineeksi provosointia. 25 vuotta sitten, kun siirryin kitkarenkaiden käyttäjäksi, kerroin innoissani kokemuksistani, mutta lopetin sen pian, kun sain lähinnä vinoilua vastineeksi.

Audi Center:ssa Hertsikassa on kait A4 Sedan 1.4 TFSI 110 kW S tronic Business koeajettavissa, A4 Sedan 2,0 TDI 110 kW Business Sport:n lisäksi.
Mattinen on todellakin rengasasiantuntija. Kaiketi suunnitteli autoonsa kapeimpia renkaita mitä vaan laki sallii.
Toinen ääriryhmä haluaa laittaa leveimmät renkaat mitä laki sallii.
Paras rengaskoko on kumminkin sellainen mikä siinä kyseisessä autossa on tehdasasenteisena. Tuskin tehdas laittaa huonompia renkaita (kokoon nähden)autoon vaan etsii maksimaalista suoritusta kaikissa olosuhteissa. En kyllä voisi ajatella laittaa jotain mainioita 155 leveitä renkaita.
Kannattaa laittaa kitkarenkaat niin ei ole koskaan maksimaalisen asiallisia renkaita autossa olipa kesä tai talvi. Onneksi olkoon!

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 13.11.15 - klo:17:31Vaikka niitä kitkoja kuinka puolustelisi ja kaivaisi "parempia" puolia, niin totuus on se että nastat vaan on yksinkertaisesti turvallisemmat talvella. Tästä ei ole kahta kysymystä

Tämä on sinun kokemuksesi nastarenkaista, eikä siihen ole tietenkään huomauttamista. Minun (tähän astinen) kokemukseni on puolestaan se, että siirtyminen kitkarenkaisiin ei ole vaikuttanut liikenneturvallisuuteen. Se, onko asiasta ”kahta kysymystä”, onkin sitten toinen juttu. Siihen keskusteluun pitäisi saada mukaan tutkimukseen perustuvaa tietoa. Lisäksi tuo keskustelu saisi mielellään olla mahdollisimman kokonaisvaltainen. Toisin sanoen, nastarenkaiden mahdollisia turvallisuushyötyjä punnittaisiin niiden aiheuttamia haittoja vastaan. Haittoja eivät luonnollisestikaan ole pelkkä melu tai renkaiden ja teiden kuluminen. Niitä ovat myös erilaiset nastojen aiheuttamat terveyshaitat.

Turvallisuuden suhteen tulee mieleen Suomen ero Norjaan ja Ruotsiin. Näissä maissa on talvi siinä missä Suomessakin ja molemmat ovat Suomea edellä liikenneturvallisuudessa, jos sitä mitataan asukaslukuun suhteutetulla liikennekuolemien määrällä. Silti Norjassa ja Ruotsissa käytetään nastarenkaita huomattavasti vähemmän kuin Suomessa. Syynä on todennäköisesti se, että Norjassa ja Ruotsissa autoilijoita ”kannustetaan” kitkarenkaiden käyttöön erilaisilla nastoihin liittyvillä veroilla, maksuilla ja kielloilla. Jos kitkarenkaat todella olisivat sellainen uhka perheiden ja lapsien hengelle kuin jotkut ehkä uskovat, olisiko esim. Ruotsissa ryhdytty niiden käyttöä rajoittamaan? Tuskin.

Mutta kuten sanottu, tästä kysymyksestä ei ole löydettävissä yhtä totuutta, ja jos perheen hengissä pysyminen on nastarenkaiden käytöstä kiinni, niin siihen ei ole mitään huomauttamista. Pointti tuolla edellä olikin lähinnä se, että kitkoja kannattaa kokeilla. Siinä voi todella yllättyä positiivisesti.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 13.11.15 - klo:21:06
Paras rengaskoko on kumminkin sellainen mikä siinä kyseisessä autossa on tehdasasenteisena.

Tämän sinä olet todennut jo useampaan kertaan, ja väite voi hyvinkin pitää paikkansa. Mutta miten se liittyy valintaan kitka- ja nastarenkaiden välillä?  ;D ;D ;D ;D

-o-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.11.15 - klo:15:26
Tämä on sinun kokemuksesi nastarenkaista, eikä siihen ole tietenkään huomauttamista. Minun (tähän astinen) kokemukseni on puolestaan se, että siirtyminen kitkarenkaisiin ei ole vaikuttanut liikenneturvallisuuteen. Se, onko asiasta ”kahta kysymystä”, onkin sitten toinen juttu. Siihen keskusteluun pitäisi saada mukaan tutkimukseen perustuvaa tietoa. Lisäksi tuo keskustelu saisi mielellään olla mahdollisimman kokonaisvaltainen. Toisin sanoen, nastarenkaiden mahdollisia turvallisuushyötyjä punnittaisiin niiden aiheuttamia haittoja vastaan. Haittoja eivät luonnollisestikaan ole pelkkä melu tai renkaiden ja teiden kuluminen. Niitä ovat myös erilaiset nastojen aiheuttamat terveyshaitat.

Turvallisuuden suhteen tulee mieleen Suomen ero Norjaan ja Ruotsiin. Näissä maissa on talvi siinä missä Suomessakin ja molemmat ovat Suomea edellä liikenneturvallisuudessa, jos sitä mitataan asukaslukuun suhteutetulla liikennekuolemien määrällä. Silti Norjassa ja Ruotsissa käytetään nastarenkaita huomattavasti vähemmän kuin Suomessa. Syynä on todennäköisesti se, että Norjassa ja Ruotsissa autoilijoita ”kannustetaan” kitkarenkaiden käyttöön erilaisilla nastoihin liittyvillä veroilla, maksuilla ja kielloilla. Jos kitkarenkaat todella olisivat sellainen uhka perheiden ja lapsien hengelle kuin jotkut ehkä uskovat, olisiko esim. Ruotsissa ryhdytty niiden käyttöä rajoittamaan? Tuskin.

Mutta kuten sanottu, tästä kysymyksestä ei ole löydettävissä yhtä totuutta, ja jos perheen hengissä pysyminen on nastarenkaiden käytöstä kiinni, niin siihen ei ole mitään huomauttamista. Pointti tuolla edellä olikin lähinnä se, että kitkoja kannattaa kokeilla. Siinä voi todella yllättyä positiivisesti.

Mitäs sitten tehdään kun ajetaan öisellä jäisellä maantiellä satasta "vitun kitkoilla" ja hirvi loikkaa eteen? Pää alas ja kädet ristiin?

Minua hirvittää ajatus ulosmitata lähtökohtaisesti nastojen etu niistä ääritilanteista joissa nastoja tarvittaisiin. 99 prossaa ajosta menee kivasti ennakoimalla, mutta kun liikenteessä tulee myös tilanteita joita ei voi täysin ennakoida. Molemmilla olen ajanut ja täysin itsekkäistä syistä pysyn nastoissa jatkossa.

rami

Toi yks' heppu aikoi laittaa aikoinaan superkapeet renkaat ettei kuluisi polttoainetta.
Ainoat kunnon renkaat ovat talvikäytössä nastarenkaat loppu on huuhaata.
Näkeehän sen kun vähäkään tulee huonot kelin niin kitkajätkät ajelee toisten periin,että rytinä käy. Kymmeniä äijiä kaivaa nokkaansa tienposkessa ja känny korvalla itketään.
Minulle ihan SAMA. Vaan ottaa viuedeen kun tunareiden takia nousee liikennevakuutusmaksut. Pitäisi vielä enemmän laittaa maksajiksi kolaroijia. Sekä myös antaa alennuksia vakuutuksissa huolellisille "superkuskeille" joilla on kymmeniä vuosia olleet täydet BONUKST.

-o-

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.11.15 - klo:16:00
Toi yks' heppu aikoi laittaa aikoinaan superkapeet renkaat ettei kuluisi polttoainetta.
Näkeehän sen kun vähäkään tulee huonot kelin niin kitkajätkät ajelee toisten periin,että rytinä käy. Kymmeniä äijiä kaivaa nokkaansa tienposkessa ja känny korvalla itketään.
Minulle ihan SAMA. Vaan ottaa viuedeen kun tunareiden takia nousee liikennevakuutusmaksut. Pitäisi vielä enemmän laittaa maksajiksi kolaroijia. Sekä myös antaa alennuksia vakuutuksissa huolellisille "superkuskeille" joilla on kymmeniä vuosia olleet täydet BONUKST.

Jos referenssejä haetaan autourheilusta, voi päätellä että itseasiassa kapea piikkirengas on talvella suorituskykyisin vaihtoehto 😜

BobSmith

"Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä", sanoo VTT:n tutkija Juha Luoma."

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-vastaan-kitkat-vtt-tutki-onnettomuusriskin/2cxXZaU6

Itse olen koko ikäni käyttänyt talvirenkaina nastoitettuja renkaita, mutta ajattelin kokeilla tänä talvena nastattomia. Lähden siitä, että liukkaalla ei ole pakko ajaa niin lujaa, että ote tiehen irtoaa. Tietysti takana tulevat hermostuvat, ja ovat sitä mieltä, että siinä menee joku nysvääjä. Mutta minä en aio ottaa siitä paineita.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.11.15 - klo:16:00
Tuohan on ihan täyttä asiaa. Itsekin olen nastarenkaita käyttävä - ja sitä ihan kylmän viileästi.
Kitkarenkailla pärjää silloin kun ei ole liukasta, mutta kun on liukasta, niin ainoa todella toimiva talvirengas on kunnollinen nastarengas.

Renkaista ja niiden ominaisuuksista voi kysyä vaikka Matti Morrilta, joka on paras suomalainen rengasasiantuntija. Hän vastaa mm. Nokianien talvitestauksesta kehittämistyön osalta. Vaikka rengasmerkki on hänen takanaan/työantajanaan, niin hän kyllä kertoo puolueettomasti mitä ovat niin nasta-, kuin kitkarenkaatkin. Morrin lyhennetty versio parhaasta talvirenkaasta on nastarengas.

Pienhiukkassaasteista ja teiden ja katujen kulumisista siltä osin mitä erilaiset renkaat näihin asioihin vaikuttavat kannattaa tutustua Alto yliopiston tekemään kattavaan tutkimukseen. Kitkarenkaat ovat vähintään yhtä saastuttavia ja kuluttavia kuin nastarenkaatkin.
Oleellinen asia, joka jostain kummasta syystä "unohdetaan", on teiden kemiallinen sulana pitäminen, eli suolaaminen/urealla käsittely. Tällä "laillistetulla" ympäristörikoksella pehmennetään/rapautetaan kestopäällysteiden pinnat niin pehmeiksi ja mureneviksi/liukeneviksi, että on aivan sama mitkä renkaat tämän pinnan päällä pyörivät - toki painavien ajoneuvojen vaikutus on vielä suurempi.
On järkeen käypä seikka, että kitkarenkaiden lamellien väliin tarttunut asfalttihierre toimii kuin santapaperi ja tätä hierrettä renkaat pyöriessään heittävät ympäristöönsä. Tämä on jopa tehokkaampaa kuin vähempilamellisilla (nyky)nastarenkailla!

Pitäviä renkaita tarvitaan ongelma-olosuhteissa (=liukkaalla!) ja nämä olosuhteet korostuvat liikennetiheyksien ja liikennemäärien kasvaessa. Suurin hämääjä tällaisten kelien puutumiselle on näillä keleillä tapahtuva runsas suolaus ja urean ruiskutus.
Tällä hetkellä on turha tapella ja kertoa renkaiden paremmuuksista, koska vielä täällä ruuhka-Suomessa ei ole edes talvea ollut. Mutta kun kunnon myräkkä tulee ja tienpinnat ehtivät jäätymään, niin tullaan valitettavasti näkemään ei toivottuja liian lähellä toistensa perässä ajaneiden kovia kohtaamisia - keskeiset syyt (aikaisempien tapauksien perusteella): liian suuri tilannenopeus, liian lähellä ajaminen ja pidoltaan liian huonot renkaat.

Sivuasiana suolasta/ureasta vielä sen verran että se ruostuttaa autoja, jumiuttaa jarruja, aiheuttaa sähkölaitteisiin ongelmia, jne.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JaskaPankuttaja

Rengas on aina kompromissi eri ominaisuuksien suhteen.

TM:n tämänvuotisessa talvirengastestissä 'testivoittaja' ja parhaita arvosanoja jääolosuhteissa saanut Nokian renkaiden Hakkapeliitta 8 on käsittelykokeessa märällä asfaltilla toiseksi huonoin ja jarrutuskokeessa kuivalla asfaltilla huonoin.

Miksikö tästä kerroin?
Paljas asfaltti ei ole harvinaista talvella, ja märkä asfaltti suorastaa tyypillinen elementti Etelä-Suomessa.

Jos aletaan jossittelemaan olisiko auto pysähtynyt nastarenkailla jääkelillä verrattuna nastattomiin niin jossitelkaa myös märällä ja kuivallakin kelillä tapahtuneista onnettumuuksista. Tai olisiko kyydissänne lapsenne säästynyt jos olisikin ollut Linglongin nastattomat talvirenkaat (parhaat jarrutuksessa kuivalla asfaltilla ja parhaat käsittelykokeessa märällä asfaltilla).

skriko

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 14.11.15 - klo:19:17

Jos aletaan jossittelemaan olisiko auto pysähtynyt nastarenkailla jääkelillä verrattuna nastattomiin niin jossitelkaa myös märällä ja kuivallakin kelillä tapahtuneista onnettumuuksista. Tai olisiko kyydissänne lapsenne säästynyt jos olisikin ollut Linglongin nastattomat talvirenkaat (parhaat jarrutuksessa kuivalla asfaltilla ja parhaat käsittelykokeessa märällä asfaltilla).

Juu. Kannattaisi vielä turvallisuuden maksimoinnin vuoksi ostaa kaikkein turvallisin auto. Silloin voi jossitella olisiko selvinnyt onnettomuudesta paremmin turvallisemmalla autolla. Tai ehkä olisi selvinnyt vielä paremmin, kun olisi nukkunut tunnin pommiin tai jäänyt kokonaan kotiin. Jos tädillä olisi munat hän olisi setä. Om jag var kung, skulle jag köpä ett slott.

Morpheus3

Ja loppujen lopuksi itse kukin varmaan tekee nasta/kitka päätöksensä sen perusteella millaisissa olosuhteissa talvella pääosin ajelee. Itse ajelen pääosin kunnon talvikelissä, ja sen vuoksi talvella on aina alla laadukkaat, vaikka sitten kalliimmatkin, nastarenkaat. Ja näin tulee olemaan niin kauan kun näillä leveysasteilla asun.
Ajossa: ID.7 Tourer GTX 4MOTION Grenadilla Black
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 14.11.15 - klo:19:35
Ja loppujen lopuksi itse kukin varmaan tekee nasta/kitka päätöksensä sen perusteella millaisissa olosuhteissa talvella pääosin ajelee.

Juuri näin. Vähän sama kun väittelisi kumpi nainen on viehättävämpi, pitkä-vai lyhythiuksinen tai onko tumma mies komeampi kuin vaalea.

Golfauto

Ajomelu kitkoissa on aivan järkyttävä, kun muu perhe/kanssamatkustajat huutavat kurkkusuorana kauhusta kokomatkan.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 14.11.15 - klo:19:52
Ajomelu kitkoissa on aivan järkyttävä, kun muu perhe/kanssamatkustajat huutavat kurkkusuorana kauhusta kokomatkan.

Jaahas. Siinä kuski laittaa ajotaitonsa kitkojen syyksi. ;)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 14.11.15 - klo:18:35
Oleellinen asia, joka jostain kummasta syystä "unohdetaan", on teiden kemiallinen sulana pitäminen
Muistuttaisin, että tätä tehdään ensisijaisesti raskaan liikenteen tarpeita silmälläpitäen. Täysperävaunullisiin yhdistelmiin tai linja-autoihin kun ei taida olla olemassa nastarenkaita.

Eka Golf

Nastat karhentavat "peilijäätä" ja siinä on sitten hyvä ajaa kitkoilla?  8) Töihin mennessä ajan voimalan ohi ja sen kohdalla on talvella usein niin liukasta kun turverekat "silittää" kuumilla renkaillaan jään, että nastat on tarpeen!

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.11.15 - klo:16:00Ainoat kunnon renkaat ovat talvikäytössä nastarenkaat loppu on huuhaata.

Tämän suhteen täytyy ottaa huomioon, että lausunnon esittää henkilö, jolle vasta auton ostamisen jälkeen paljastui sen tavaratilan koko. Hänen käsityskykynsä on siis jossain määrin rajallinen.

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.11.15 - klo:16:00Näkeehän sen kun vähäkään tulee huonot kelin niin kitkajätkät ajelee toisten periin,että rytinä käy. Kymmeniä äijiä kaivaa nokkaansa tienposkessa ja känny korvalla itketään.

Tämä on kieltämättä rehevä kielikuva, mutta todellisuuden kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.

Lainaus käyttäjältä: \o/ - 14.11.15 - klo:15:46Mitäs sitten tehdään kun ajetaan öisellä jäisellä maantiellä satasta "vitun kitkoilla" ja hirvi loikkaa eteen?

Kuka on käyttänyt ilmaisua ”vitun kitkat”? Meinaan, kun ne on tässä laitettu lainausmerkkeihin? Siteeraatko kenties jotain omaa aikaisempaa kommenttiasi?

Lainaus käyttäjältä: \o/ - 14.11.15 - klo:15:46Pää alas ja kädet ristiin?

Varmaan joku ”vitun tampio” voisi noinkin toimia.

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 14.11.15 - klo:18:35Kitkarenkailla pärjää silloin kun ei ole liukasta, mutta kun on liukasta, niin ainoa todella toimiva talvirengas on kunnollinen nastarengas.

Itse olen pärjännyt kitkarenkailla hyvin myös silloin, kun on ollut liukasta. Joillakin toisilla kokemus on ollut toisenlainen, ja siksi ymmärränkin hyvin niitä, jotka nastoja haluavat käyttää. JfabiaK:kin suhteen on oleellista juuri se, että hän on kitkoja kokeillut ja ne itselleen sopimattomiksi todennut. Asia on sillä selvä, eikä siihen ole mitään huomauttamista.

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 14.11.15 - klo:19:52Ajomelu kitkoissa on aivan järkyttävä, kun muu perhe/kanssamatkustajat huutavat kurkkusuorana kauhusta kokomatkan.

Jos näin on todella tapahtunut, niin kyse lienee ollut siitä, että ko. kuljettaja on ylittänyt oman taitotasonsa rajat. Ratkaisu tähän lienee se, että kuljettaja tarkistaa omia ajotapojaan tai sitten vaihtoehtoisesti hankkii perheelleen sopivan lääkityksen.

skriko

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.11.15 - klo:21:58
Tämän suhteen täytyy ottaa huomioon, että lausunnon esittää henkilö, jolle vasta auton ostamisen jälkeen paljastui sen tavaratilan koko. Hänen käsityskykynsä on siis jossain määrin rajallinen.

Tämä on kieltämättä rehevä kielikuva, mutta todellisuuden kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.

Kuka on käyttänyt ilmaisua ”vitun kitkat”? Meinaan, kun ne on tässä laitettu lainausmerkkeihin? Siteeraatko kenties jotain omaa aikaisempaa kommenttiasi?

Varmaan joku ”vitun tampio” voisi noinkin toimia.

Itse olen pärjännyt kitkarenkailla hyvin myös silloin, kun on ollut liukasta. Joillakin toisilla kokemus on ollut toisenlainen, ja siksi ymmärränkin hyvin niitä, jotka nastoja haluavat käyttää. JfabiaK:kin suhteen on oleellista juuri se, että hän on kitkoja kokeillut ja ne itselleen sopimattomiksi todennut. Asia on sillä selvä, eikä siihen ole mitään huomauttamista.

Jos näin on todella tapahtunut, niin kyse lienee ollut siitä, että ko. kuljettaja on ylittänyt oman taitotasonsa rajat. Ratkaisu tähän lienee se, että kuljettaja tarkistaa omia ajotapojaan tai sitten vaihtoehtoisesti hankkii perheelleen sopivan lääkityksen.

Muuten osuva kirjoitus, mutta kahdesta viimeisestä sanasta voi päätellä, että ikäsi alkaa joko kakkosella tai kolmosella.
Olinko oikeassa vai väärässä?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy