Talvirengasinfoa: rengaspaineet, ajomelu, kitkat vai nastat

Aloittaja vkjoki, 08.12.09 - klo:21:15

« edellinen - seuraava »

mattinen

Lainaus käyttäjältä: skriko - 14.11.15 - klo:22:02
Muuten osuva kirjoitus, mutta kahdesta viimeisestä sanasta voi päätellä, että ikäsi alkaa joko kakkosella tai kolmosella.
Olinko oikeassa vai väärässä?

Aika yllättävä analyysi. Kaksi viimeistä sanaahan olivat "sopivan" ja lääkityksen". Mitä näistä sanoista (tai itse asiasisällöstä) voisi päätellä henkilön iän? Kommenttisi on kyllä mielenkiintoinen. Siitä kun voi mielestäni vetää sen johtopäätöksen, että iän sijoittuminen välille 20-30 olisi jotenkin negatiivinen seikka.

rami

Tuo yksi märkäkorva jauhaa ja jankuttaa tuossa tyhjää joka asiassa tietomäärä on kyllä ns. "märkäkorvan" tasolla.
Kun ei asioista ymmärrä kannattaa miettiä mitä kirjoittaa.
Kuolaa tuon oman koppuransa kanssa.
Turhaa suunsoittoa kokeneimmille autoilijoille. ;D ;D ;D

skriko

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 14.11.15 - klo:22:13
Aika yllättävä analyysi. Kaksi viimeistä sanaahan olivat "sopivan" ja lääkityksen". Mitä näistä sanoista (tai itse asiasisällöstä) voisi päätellä henkilön iän? Kommenttisi on kyllä mielenkiintoinen. Siitä kun voi mielestäni vetää sen johtopäätöksen, että iän sijoittuminen välille 20-30 olisi jotenkin negatiivinen seikka.

Et vastannut kysymykseeni alkaako ikäsi kakkosella tai kolmosella. Kyseisen asian että näin on, päättelin kahdesta viimeisetä sanasta. Johtopäätöksesi on väärä, iän sijoittuminen välille 20-30 ei ole kielteinen asia, päinvastoin.
Kyse oli vain noista kahdesta sanasta, joidenka käyttö paljasti minulle ikäsi. Mutta nythän en tiedä olinko oikeassa.

Haq

Jos ikä alkaa kakkosella tai kolmosella, on silloin jotain 20-39 väliltä ei 20-30 väliltä. Varmaan löydetään eroa kun verrataan näiden edellä mainittujen iläryhmien keskiarvokäyttäytymistä autoilussa (joku 39-vuotias saattais olla otettu, että häntä pidetään vielä "nuorekkaana"). Yksilöllisiä poikkeuksia löytyy siinä miten minkäkin ikäiset käyttäytyy liikenteessä, mutta löytyy myös yksilöllisiä poikkeuksia siinä minkälaisissa olosuhteissa kukin ajaa ja minkälaiset ominaisuudet renkaissa miellyttää. Tää on ikuinen riidanaihe teille ja.... teille myös.

Itse varaudun aina pahimpaan ja huomioin renkaiden valinnassa myös auton muut käyttäjät. Ja musiikki ja takapekin kyytiläinen (5 vee tyttö) pitävät niin mukavaa taustahälyä, että nastoilla mennään.
Nyt: Octavia TDI 4x4 RS DSG -16
Ex: Octavia TDI RS DSG -10
Ex: Octavia RS -06
Ex: Octavia 2.0 -00

skriko

Lainaus käyttäjältä: Haq - 14.11.15 - klo:23:00

Itse varaudun aina pahimpaan ja huomioin renkaiden valinnassa myös auton muut käyttäjät. Ja musiikki ja takapekin kyytiläinen (5 vee tyttö) pitävät niin mukavaa taustahälyä, että nastoilla mennään.

+10
Kuten täällä kirjoitettiinkin, jokainen valitsee renkaansa käyttöolosuhteidensa, mieltymyksiensä, turvallisuudenhakuisuutensa yms. seikkojen mukaan. Tuohon ikään johon viittasin alkavaksi kakkosella tai kolmosella 20-39, viittasin siihen omalta kohdaltani vain noiden kyseisen henkilön kirjoituksessa olleiden kahden viimeisen sanan vuoksi, en liikennekäyttäytymisen, enkä minkäään muunkaan.
Jokainen meistä on ollut nuori ja hulvaton ja jokaisesta meistä tulee vanha ja höperö. Toiset vaan ovat olleet hulvattomampia ja toisista tulee höperömpiä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 13.11.15 - klo:17:31
Vaikka niitä kitkoja kuinka puolustelisi ja kaivaisi "parempia" puolia, niin totuus on se että nastat vaan on yksinkertaisesti turvallisemmat talvella.
Tuo kysymys on kaikkea muuta kuin yksinkertainen. Joka kelillä ja kaikilla renkailla ajetaan pidon mukaan. Itse olen viime aikoina alkanut miettimään sellaista vaihtoehtoa, että ostaisin joka syksy uudet kitkat ja ajaisin niillä vuoden. Näin talvella olisi aina uudet pitävät talvirenkaat. Ratkaisu olisi myös varsin vaivaton.

audioman

Siirryin vuonna 2008 kitkoihin. Tärkein syy muutokseen oli se, että nastarenkaiden tuottama ajomelu tuntui henkisesti kuormittavalta ja aiheutti ajoväsymystä. Vireänä uskon ajavani tarkemmin, turvallisemin ja ennakoivammin. Niin se ikä: alkaa vielä viitosella, mutta ihan kohta kuutosella.
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

skriko

Lainaus käyttäjältä: audioman - 15.11.15 - klo:13:31
Niin se ikä: alkaa vielä viitosella, mutta ihan kohta kuutosella.

Tämä ikä siivittikin minut kysymykseen joka on täysin ot mutta olkoon. Jos ei ole kyse siitä, että lapsesi on ollut penisilliinikuurilla ja olet pyytänyt lastasi ottamaan lääkkeensä niin... Oletko koskaan sanonut, tai kirjoittanut kenellekään ihmiselle. Ota lääkkeesi, onko lääkitys kohdallaan?

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.11.15 - klo:12:48
Tuo kysymys on kaikkea muuta kuin yksinkertainen. Joka kelillä ja kaikilla renkailla ajetaan pidon mukaan. Itse olen viime aikoina alkanut miettimään sellaista vaihtoehtoa, että ostaisin joka syksy uudet kitkat ja ajaisin niillä vuoden. Näin talvella olisi aina uudet pitävät talvirenkaat. Ratkaisu olisi myös varsin vaivaton.
Miettiminen ihan skarppina, vai onko jotain ...??
Kyllä on niin, että jos kesällä ajaa autolla samoilla renkailla kuin talvellakin ja joskus vähän kovempaakin ja kelillä kuin kelillä, mm. sateessa, niin tyhmempää ratkaisua ei ole kuin kitkarenkaat. ::)
Jos nyt vaikka itse haluaa kärsiä, niin ei kannata olla vaaraksi muille kanssaliikkujille ja liikenteessä oleville.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.11.15 - klo:12:48
ostaisin joka syksy uudet kitkat ja ajaisin niillä vuoden.
Kitkarenkaat kesällä ovat kuitenkin kelvottomammat kuin kesärenkaat konsanaan.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 15.11.15 - klo:13:50
Miettiminen ihan skarppina, vai onko jotain ...??
Kyllä on niin, että jos kesällä ajaa autolla samoilla renkailla kuin talvellakin ja joskus vähän kovempaakin ja kelillä kuin kelillä, mm. sateessa, niin tyhmempää ratkaisua ei ole kuin kitkarenkaat. ::)
Jos nyt vaikka itse haluaa kärsiä, niin ei kannata olla vaaraksi muille kanssaliikkujille ja liikenteessä oleville.
Ja millähän tavalla kitkarenkailla kesällä ajava olisi jotenkin vaaraksi muille? Automiehen pitää osata sovittaa nopeutensa myös tuliteriä testivoittajarenkaita huonommalle pidolle. Kädetön liian kovaa ajava kuski on vaaraksi muille renkaista riippumatta.

Hannes

Monet taksimiehet tekevät juuri noin että ostavat joka syksy uudet kitkarenkaat ja ajavat siis läpi kesän kitkoilla.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 15.11.15 - klo:14:42
Kitkarenkaat kesällä ovat kuitenkin kelvottomammat kuin kesärenkaat konsanaan.
Onhan niissä vähän huonompi pito, mutta eipä tuo ero niin ihmeellinen ole. Muuttujia on paljon muitakin. Uskallan väittää, että nykyinen autoni on paremmin hallittavissa kitkarenkain kuin pari joskus aikaisemmin omistamaani autoani kesärenkain. Tuo tulee renkaiden profiileista ja autojen alustoista.

Millainen yhdistelmä sun mielestä on riittävän suorituskykyinen Suomen nopeuksiin:
Fabia kuluneilla ja vähemmän suorituskykyisillä kesärenkailla varustettuna
Golf GTI vähän kuluneilla matalaprofiilisilla kitkarenkailla
Porsche 911 tuliterin huippurenkain

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.11.15 - klo:15:25
Onhan niissä vähän huonompi pito, mutta eipä tuo ero niin ihmeellinen ole. Muuttujia on paljon muitakin. Uskallan väittää, että nykyinen autoni on paremmin hallittavissa kitkarenkain kuin pari joskus aikaisemmin omistamaani autoani kesärenkain. Tuo tulee renkaiden profiileista ja autojen alustoista.

Millainen yhdistelmä sun mielestä on riittävän suorituskykyinen Suomen nopeuksiin:
Fabia kuluneilla ja vähemmän suorituskykyisillä kesärenkailla varustettuna
Golf GTI vähän kuluneilla matalaprofiilisilla kitkarenkailla
Porsche 911 tuliterin huippurenkain
No senhän ovat kaikki jo saaneet nähdä, että uskallat väittää - ja väität joko vain väittämisen vuoksi tai tyhmyyksissäsi (=sama asia).

On todella ero kuin yöllä ja päivällä kesäajossa, jos ajaa kitkarenkailla tai kesärenkailla. Kitkarenkaat ovat tunnottoman veltot kuumassa kesäajossa, kaarreajossa vaaralliset, koska sortokulmat muuttuvat jopa arvaamattomiksi ja vesisateella vedenkertymissä huonoina vedenpoistajina ovat sekä vesijarrut, että pintaliitäjät.

Taksit käyttävät jonkun verran kaupunkiajossa kitkarenkaita läpivuotisesti, mutta maaseutu- ja maantieliikenteessä noiden em. ongelmien takia ajavat kesällä kesärenkailla.

Tiedot peräisin: pikkupoikien tietotoimistosta, ei googlesta.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

skriko

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 15.11.15 - klo:15:52
No senhän ovat kaikki jo saaneet nähdä, että uskallat väittää - ja väität joko vain väittämisen vuoksi tai tyhmyyksissäsi (=sama asia).

On todella ero kuin yöllä ja päivällä kesäajossa, jos ajaa kitkarenkailla tai kesärenkailla. Kitkarenkaat ovat tunnottoman veltot kuumassa kesäajossa, kaarreajossa vaaralliset, koska sortokulmat muuttuvat jopa arvaamattomiksi ja vesisateella vedenkertymissä huonoina vedenpoistajina ovat sekä vesijarrut, että pintaliitäjät.

Taksit käyttävät jonkun verran kaupunkiajossa kitkarenkaita läpivuotisesti, mutta maaseutu- ja maantieliikenteessä noiden em. ongelmien takia ajavat kesällä kesärenkailla.

Itsellä oli kolmosautossa yhden kesän kitkat kun puoliilman sain. Hyvää oli pieni polttonesteenkulutus.
Huonoa. Tosiaan vaikka oli kyseessä kolmosauto, niin huomasi heti, että ovat veltot ja tunnottomat. Kovalla vesisateella olivat niin vaaralliset, että useasti jäin odottelemaan tienposkeen, että suurempi sade meni ohi. Sitten kuluivat vielä molemmat eturenkaat toisesta reunasta ihan teräksille, vaikka talvirenkaat eivät kuluneet lainkaan.
Minulle on ehdotettu monesti, että mikset aja kitkoilla ympäri vuoden. En tosiaankaan aja. Mutta jos joku haluaa ajaa, niin siitä vaan.

kt

Itse ketjun aiheeseen.
Olen usein havainnut, että rengaspaineita olisi pitänyt nostaa ajoissa. Monasti tulee puolitalveen ajeltua ja sitten vasta huomaan, että tyhjiähän nämä renkaat ovat.
Yleensä olen ostanut sopivan kapeat talvirenkaat nastoin, nyt 185x60R15. Johtuu ihan siitä, että kelillä kuin kelillä ja tiellä kuin tiellä saattaa joutua sen kyseisen päivän 200 km matkan tekemään. En ole kokenut edes tarpeelliseksi kokeilla kitkoja, johtuen juuri matkoihini liittyvistä tietyyppien haasteista. Jos joku niistä tykkää, niin hyvä niin.

Tietenkin kiinnostaisi kuulla, mitä kokemuksia joku voisi kertoa jäärata-ajosta kitka vastaan nasta?

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 15.11.15 - klo:15:52

Ehkä jollakin huojakammalla profiililla voisi puhua tuohon suuntaan, mutta vähänkään tukevammalla profiililla kitkat käyttäytyvät täysin loogisesti. Saattaapa käydä niinkin, että joku kapeilla kesärenkailla varustettu Fabia huojuu enemmän kuin tukevammaksi suunniteltu auto kitkoilla. Suomen nopeuksissa ei ole mitään ongelmia noissa asioissa. Saksan baanoilla tilanne on vähän toinen, mutta niin vain sielläkin melkein kaikki vuokra-autot kulkevat kitkojen päällä ympäri vuoden.

JakeS

Vähän omia kokemuksia aiheesta. Aloitetaan vaikka taksarien rengasvalinnoilla. Itse en tiedä ainuttakaan taksaria joka kitkoilla ajaa kesällä, saati sitten ympäri vuoden. Kuluneet kitkat ovat vesikelillä todella surkeat. Huonot vesiliirto-ominaisuudet ja yleinen liukkaus.  Kitkoja kyllä loppukeväästä ajetaan usein loppuun karkealla asfaltilla ihan vain siksi että kesäkumeja ei pilata turhaan (kiitos tästäkin nastojen käyttäjille  :D).
Tämä tieto aika luotettavista lähteistä.

Sitten muutama sana omista rengasvalinnoista. Laitan hieman skrioakin paremmaksi. Omat talvirengashankinnat ovat olleet vuodeta -99 saakka pelkkää kitkarengasta. Ensimmäisiä nastattomia talvirenkaita käytin -90 luvun vaihteessa mutta kyseessä oli silloin m+s merkinnällä oleva "talvikäyttöön" hyväksytty nastaton rengas joka oli ominaisuuksiltaan täysin kelvoton talviolosuhteissa. Ehkäpä tuosta 1999 vuodesta eteenpäin voidaan jo puhua kitkarenkaista. Kehitys on ollut hurja ja nykyiset kitkarenkaat ovat ominaisuuksiltaan loistavia talvikäyttöön. Toki renkaassa pitää olla kompromissejä mutta niin on myös nastarenkaissakin. Omien painotuksien perusteella tehdään valinta. Ei sen enempää kitka-/kuin nastapellen ainoan ja oikena mielipiteen perusteella.

Minua on aina ärsyttänyt se, että kitkoista puhutaan että niillä "pärjää" Suomen talvessa. Ei niillä pärjää vaan ne ovat ominaisuuksiltaan loistavat Suomen talveen. Jonkinlaista kokemusta niistä on tullut koska on ollut etuvetoista, takavetoa ja nelivetoa ja kokonaiskilometrimäärä kitkarenkailla talviaikaan on varmasti lähemmäs 1,5 miljoonaa kilometria useamman eri kuljettajan ajamana. Rengasmerkkejä on ollut useita,  ja ajo-olosuhteet laidasta laitaan pohjoisesta etelään. Yhtään vahinkoa ei ole tässä välissä sattunut (kop,kop) jossa edes epäilys että syy olisi ollut renkaissa. 

Kokemusta on myös nastallisista autoista. Näitä lainavehkeitä on ollut vuosien kuluessa useita ja tullut ajettua useampi tuhat kilometriä mutta sen verran nastattomiin tottunut ja herkkä hipiä että en koe niiden olevan minulle vaihtoehto.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

skriko

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 15.11.15 - klo:16:31
Vähän omia kokemuksia aiheesta. Aloitetaan vaikka taksarien rengasvalinnoilla. Itse en ainuttakaan taksaria joka kitkoilla ajaa kesällä, saati sitten ympäri vuoden. Kuluneet kitkat ovat vesikelillä todella surkeat. Huonot vesiliirto-ominaisuudet ja yleinen liukkaus.  Kitkoja kyllä loppukeväästä ajetaan usein loppuun karkealla asfaltilla ihan vain siksi että kesäkumeja ei pilata turhaan (kiitos tästäkin nastojen käyttäjille  :D).
Tämä tieto aika luotettavista lähteistä.

Sitten muutama sana omista rengasvalinnoista. Laitan hieman skrioakin paremmaksi. Omat talvirengashankinnat ovat olleet vuodeta -99 saakka pelkkää kitkarengasta. Ensimmäisiä nastattomia talvirenkaita käytin -90 luvun vaihteessa mutta kyseessä oli silloin m+s merkinnällä oleva "talvikäyttöön" hyväksytty nastaton rengas joka oli ominaisuuksiltaan täysin kelvoton talviolosuhteissa. Ehkäpä tuosta 1999 vuodesta eteenpäin voidaan jo puhua kitkarenkaista. Kehitys on ollut hurja ja nykyiset kitkarenkaat ovat ominaisuuksiltaan loistavia talvikäyttöön. Toki renkaassa pitää olla kompromissejä mutta niin on myös nastarenkaissakin. Omien painotuksien perusteella tehdään valinta. Ei sen enempää kitka-/kuin nastapellen ainoan ja oikena mielipiteen perusteella.

Minua on aina ärsyttänyt se, että kitkoista puhutaan että niillä "pärjää" Suomen talvessa. Ei niillä pärjää vaan ne ovat ominaisuuksiltaan loistavat Suomen talveen. Jonkinlaista kokemusta niistä on tullut koska on ollut etuvetoista, takavetoa ja nelivetoa ja kokonaiskilometrimäärä kitkarenkailla talviaikaan on varmasti lähemmäs 1,5 miljoonaa kilometria useamman eri kuljettajan ajamana. Rengasmerkkejä on ollut useita,  ja ajo-olosuhteet laidasta laitaan pohjoisesta etelään. Yhtään vahinkoa ei ole tässä välissä sattunut (kop,kop) jossa edes epäilys että syy olisi ollut renkaissa. 

Kokemusta on myös nastallisista autoista. Näitä lainavehkeitä on ollut vuosien kuluessa useita ja tullut ajettua useampi tuhat kilometriä mutta sen verran nastattomiin tottunut ja herkkä hipiä että en koe niiden olevan minulle vaihtoehto.

Hyvä kirjoitus kokemuksen äänestä. Sokerina pohjalla, että nokitit vielä vuodella. Tosin ajokilometreissä valovuodella. ;)

Uti

Itse olen ajanut kitkoilla muistaakseni vuodesta 1980. Ensin Michelin XM+100-renkailla ja seuraavaksi Blizzakin 1. versiolla. Viimeksi mainitut olivat mielestäni ensimmäiset laadukkaat kitkarenkaat Suomen markkinoila.
Markku

Patomursu

Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

clacson

Kun nuo nastapellet ovat jo nyt vaihtaneet asfaltintuhoojat alle täällä Etelä-Suomen vetisillä ja lämpimillä teillä, niin renkaista tulee pika pikaa surkeat kitkat, kun nastat irtoilee ja sinkoilee epämääräisiin suuntiin. Viimeksi perjantaina yksi pirun nasta pläjähti keskelle tuulilasia. Onneksi ei kuitenkaan jäänyt suurempaa jälkeä, mutta ääni oli karmea. ???
Uudellamaalla pitäisi kyllä saada nastavero aikaiseksi asap (valtion talous kuntoon).
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Normanton

Itselläni on eka kitkarengassarja ikinä alla. Viime talvi oli ensimmäinen kitkoilla. Kyllähän niillä pärjäsi, mutta en tykännyt. Ajetaan vielä tämä talvi noilla kitkoilla ja vuoden päästä sitten nastat taas alle.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

tet

Minkä ihmeen takia tästäkin asiasta pitää saada tällainen vouhkaaminen aikaiseksi? Joku tykkää ajella kitkoilla ja toinen nastoilla. Toiset tarvitsevat nastoja ääriolosuhteiden takia, näitä toki pieni osa nastakuskeista mutta kuitenkin. Kitkakuskit taas tarvitsevat nastakuskeja karhentamaan esim. liikenneympyröitä jotta kitkakin niissä pitäisi. Miksi ei nyt vaan sovittaisi, että ihan sama millä ajaa talvella, kunhan ei kesärenkailla? :-[
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.11.15 - klo:11:56Minkä ihmeen takia tästäkin asiasta pitää saada tällainen vouhkaaminen aikaiseksi? Joku tykkää ajella kitkoilla ja toinen nastoilla. Miksi ei nyt vaan sovittaisi, että ihan sama millä ajaa talvella, kunhan ei kesärenkailla?

Juuri näin. Oma pääpointtini liikenteen ikuisuuskysymyksessä "kitkat vai nastat" olikin lähinnä se, että suosittelin (ja suosittelen) kitkarenkaiden kokeilemista niille, joilla ei omakohtaista kokemusta niistä ole. Olin itse aikoinani hyvin ennakkoluuloinen kitkojen suhteen juuri sen vuoksi, että niistä puhuttiin usein hyvin negatiivisesti suorastaan jonkinlaisina "tuomiopäivän renkaina". Ja sen vuoksi, että omat käyttökokemukseni ovat niin jyrkässä ristiriidassa noiden puheiden kanssa, uskallan suositella vastaavaa kokeilua muillekin. Uskon siis, että moni muukin voi yllättyä positiivisesti kitkarenkaiden suhteen.

Tarkoitus ei siis ole syyllistää ketään rengasvalintojensa vuoksi. Toisaalta en kyllä kiellä sitäkään, etteikö kevätkarheilla asfaltilla ajaessa joskus käy mielessä, että olisi mukava nähdä kitkarenkaiden osuuden kasvavan edes hieman lähemmäksi Norjan ja Ruotsin tasoa. Mutta juuri tällaiset puheet koetaan ilmeisesti syyllistävinä. Muuten on hieman vaikea ymmärtää niitä kovin tunnepitoisia puheenvuoroja, joissa kitkarenkaiden käytön katsotaan suorastaan vaarantavan lasten hengen.

Lainaus käyttäjältä: Haq - 14.11.15 - klo:23:00
Itse varaudun aina pahimpaan.

Minusta tuntuu, että aika monet toimivat juuri näin. Mielestäni tämä asenne ei ehkä ole aivan ongelmaton. Ymmärrän sinänsä hyvin ihmisten turvallisuushakuisuuden liikenteen suhteen, mutta ainakin pääkaupunkiseudun ja Helsingin vinkkelistä asiaa katsoessa hommassa on mielestäni lievää hätävarjelun liioittelua. Kadut ovat Helsingissä sulia ja paljaita melkein koko talven, mutta ihmiset varautuvat raskaasti niihin muutamiin päiviin, jolloin kaduilla mahdollisesti on liukkautta. Jo nyt, kun talvesta ei vielä Helsingissä ole tietoakaan, ihmiset raapivat paljasta asfalttia katumaastureillaan, joissa on neliveto, lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautus jne. Sama jatkuu pitkälle kevääseen. Tästä varman päälle pelaamisesta maksetaan melko korkea hinta teiden kunnon, ajomelun ja terveysvaikutusten suhteen. Siihen nähden, kuinka hyvin ihmiset todennäköisesti tämän päivän autoillaan muutamista liukkaista päivistä selviäisivät, olisi tätä varautumisajattelua ehkä hieman syytä uudelleenpunnita. Tukholmassa ja Oslossa nastojen käyttöä on rajoitettu erilaisilla veroilla ja kielloilla. En oikein jaksa uskoa, että noiden maiden ja kaupunkien viranomaiset olisivat tohtineet nastojen rajoituslinjalle lähteä, jos siitä todella seuraisi ihmisten hengen ja terveyden vaarantuminen. Pikemminkin epäilen, että etu-haitta -arvioinnissa nastojen haitat (melu, tiestön kuluminen ja terveyshaitat) on arvioitu niiden turvallisuushyötyä suuremmiksi.

Mutta turvallisuudentunne on hyvin subjektiivinen asia, eikä sen vuoksi minulla, sen paremmin kuin kenelläkään muulla ole oikeutta toisten puolesta määritellä, mikä koetaan turvalliseksi ja mikä ei.

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.11.15 - klo:22:22
Tuo yksi märkäkorva jauhaa ja jankuttaa tuossa tyhjää joka asiassa tietomäärä on kyllä ns. "märkäkorvan" tasolla. Turhaa suunsoittoa kokeneimmille autoilijoille.

Sinänsä mielenkiintoisista nahka- ja sohvanäkemyksistäsi huolimatta sanoisin, että sinun kohdallasi ikä ei valitettavasti ole tuonut tullessaan mitään erityisen laajaa tietopohjaa. Tiedät toki autosi viat ja puutteet, mutta tällainen tietämys ei ole ikäriippuvainen seikka, vaan perustuu lähinnä toimiviin aistihavaintoihin. Sinun kohdallasi ikä näkyy lähinnä tietynlaisena, melko tympeänä keskusteluasenteena, joka lienee melko yleinen jo hieman varttuneempien kansalaisten keskuudessa. Toisin sanoen, asiat ilmoitetaan yksioikoisina ja ehdottomina totuuksina, joiden ainoa perustelu on usein se, että niiden esittäjä sattuu olemaan tiettyä mieltä ja on tietyn ikäinen. "Minulla on tietoa, koska minulla on kokemusta". Sinun esiintymisesi täällä on hyvä esimerkki siitä, miten edellä sanottu ei välttämättä pidä lainkaan paikkaansa. Mitä taas tulee märkiin korviin, niin kehottaisin sinua vilkaisemaan omiin housuihisi. Sinun ikäliitännäinen märkyytesi löytyy todennäköisesti sieltä.  ;D ;D ;D ;D

sakal83

Siinä kohtaa kun luodaan harhakuvaa, että renkailla saadaan aikaiseksi turvallisuutta, ollaankin jo aikalailla pitkällä pöpelikössä. Edelleenkään ne renkaat ei autoasi aja metsää/toisen perään/jalankulkijan yli. Voit ajaa vaikka lumiketjuilla, mutta jossain kohtaa se pito niistäkin loppuu. Kädettömät tässä kohtaa hakevat sitten ne ulkopuoliset tekijät vastuuseen.

E: niin ja sunnutaita odotellessa kun saadaan ehkä ensilumi maahan etelässäkin. Pääseekö taas liukkaus yllättämään autoilijat  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 16.11.15 - klo:14:31
Siinä kohtaa kun luodaan harhakuvaa, että renkailla saadaan aikaiseksi turvallisuutta, ollaankin jo aikalailla pitkällä pöpelikössä. Edelleenkään ne renkaat ei autoasi aja metsää/toisen perään/jalankulkijan yli. Voit ajaa vaikka lumiketjuilla, mutta jossain kohtaa se pito niistäkin loppuu. Kädettömät tässä kohtaa hakevat sitten ne ulkopuoliset tekijät vastuuseen.

E: niin ja sunnutaita odotellessa kun saadaan ehkä ensilumi maahan etelässäkin. Pääseekö taas liukkaus yllättämään autoilijat  ;D
OT, mutta joka vuosihan se Kehä III sisällä asuville muka niin käy monta kertaa talvessa. ;D
Ajossa: ID.7 Tourer GTX 4MOTION Grenadilla Black
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

clacson

Jep, jok'ikisen vuoden tapahtuma. Peltikorjaamot ovat jo varautuneet ruuhkiin.  8)
Kyllä se yllärinä tuntuu tulevan myös Kehä III:n ulkopuolella.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Lalli

Siinä kohtaa kun luodaan harhakuvaa, että renkailla saadaan aikaiseksi turvallisuutta, ollaankin jo aikalailla pitkällä pöpelikössä. Edelleenkään ne renkaat ei autoasi aja metsää/toisen perään/jalankulkijan yli.

Erittäin hyvin sanottu. 
Se onko alla nastat vai kitkat on loppupeleissä yksi vähiten turvallisuuteen vaikuttava asia talviajossa mutta ainoa mistä jaksetaan jauhaa talvesta toiseen.
Toledo 1.2 Tsi

kt

Meillä kun samaa autoa käyttää useampi hölö, niin nastat on helpoin ratkaisu.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy