Kokemukset Octavia e-TEC

Aloittaja O.C.Taavi, 04.07.21 - klo:12:36

« edellinen - seuraava »

Occux

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 28.01.22 - klo:15:38
Olen omassa miettinyt myös turboa.

Turbon päällä on jokunen sentti laakerille laskevaa öljyputkea, riittääkö siellä sitten paine valua turbolle kun moottori sammuu?
Moottori saattaa sammua; kun olet ensin ajanut vauhdikkaasti acc päällä mäen yli, jolloin alkaa alamäki ja moottori sammuu.

Tein 5000km kohdalla RVS-käsittelyn suojaksi. Ensin vanhaan öljyyn ja toinen uusiin.
Turboissa oli aikanaan turbon kiinnileikkaamisia tilanteessa, missä Saksan motarilla ajettiin kaasu pohjassa ja kurvattiin taukopaikalle. Moottorin sammutus lopetti jäähdytyksen. Nykyään niissä kai tuuletin jää pyöritykselle, kun moottorin sammuttaa, jos on jäähdytystarvetta.  Mutta tuo saksan autobahnilla kaahaaminen taitaa olla rasittavuudeltaan eri luokkaa, kuin kuvaamasi AAC:lla mäen nousu. Mutta ymmärrän huolenaiheesi.

Autowikissä "Turboahtimen pyörintänopeus saattaa täydellä kaasulla olla lähemmäs 200 000 kierrosta minuutissa ja lämpötila yli 800 °C.". Lämmöt ja kierrokset  on korkeat, mutta jos oikein arvaan, niin Suomessa sellaiset mäet on harvinaisia, missä mentäisiin pitkään kaasu pohjassa. Onkohan turbolla oma lämpötila-anturi. Saakohan sen tiedon OBD2:lla kännykän näytölle. Tämä taisi mennä osittain sivuun alkuperäisestä voitelukysymyksestä.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Tos®

Vesikierto siellä kuitenkin on jäähdyttämässä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Occux

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 28.01.22 - klo:19:50
Vesikierto siellä kuitenkin on jäähdyttämässä.
Hienoa. Jäähdytys siis toimii ja voitelua ei tarvita, kun ei ole luukettä. Liike alkaa taas, kun sylinterit alkaa hengittää ja pakokaasu alkaa pyörittämään siipiratasta ja tuolloin kai voiteluakin tulee akselille.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: Occux - 29.01.22 - klo:09:07
Hienoa. Jäähdytys siis toimii ja voitelua ei tarvita, kun ei ole luukettä. Liike alkaa taas, kun sylinterit alkaa hengittää ja pakokaasu alkaa pyörittämään siipiratasta ja tuolloin kai voiteluakin tulee akselille.

Mutta kun se ahdin ei niiltä korkeemmilta kierroksilta pysähdy samalla hetkellä kun kampiakseli lakkaa pyörimästä, vaan jatkaa vielä pyörimistään vähän aikaa, todennäkösesti ilman sitä voitelua

Occux

Lainaus käyttäjältä: Sombrero - 29.01.22 - klo:17:12
Mutta kun se ahdin ei niiltä korkeemmilta kierroksilta pysähdy samalla hetkellä kun kampiakseli lakkaa pyörimästä, vaan jatkaa vielä pyörimistään vähän aikaa, todennäkösesti ilman sitä voitelua
Totta tuota en tullut ajatelleeksi. Mutta toisaalta taas kuinka suuret massat siinä on kyseessä. Hyrrä pyörii kovalla alustalla pitkään, mutta turbon ympärillä oleva ilma pysähtyy ja veikkaan, että turbo pysähtyy hyvin nopeasti, kun sillä on seisova ilmamassa. Entisaikaiset turbot oli aika hitaita. Kun kaasun polkaisi pohjaan, niin kesti tovin, ennen kuin alkoi tapahtua mitään. Audin joissain SQ-malleissa käyttämät sähköahtimet on reagoinniltaan nopeita ja remmiahtimet oli täydessä touhussa koko ajan, mutta kun läpivirtaava pakokaasu seisahtuu, niin turbon massa ei ole ehkä riittävän suuri jaksaakseen pyöriä seisovassa ilmamassassa. Akselin molemmilla puolilla olevat kiekot joutuisivat taistelemaan kaasujen liikuttelua. Menipähän taas aika teoreettiseksi ja en väitä olevani oikeassa. Kunhan vaan laskin flown viraamaan aivojen läpi.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: Occux - 29.01.22 - klo:17:48
Totta tuota en tullut ajatelleeksi. Mutta toisaalta taas kuinka suuret massat siinä on kyseessä. Hyrrä pyörii kovalla alustalla pitkään, mutta turbon ympärillä oleva ilma pysähtyy ja veikkaan, että turbo pysähtyy hyvin nopeasti, kun sillä on seisova ilmamassa. Entisaikaiset turbot oli aika hitaita. Kun kaasun polkaisi pohjaan, niin kesti tovin, ennen kuin alkoi tapahtua mitään. Audin joissain SQ-malleissa käyttämät sähköahtimet on reagoinniltaan nopeita ja remmiahtimet oli täydessä touhussa koko ajan, mutta kun läpivirtaava pakokaasu seisahtuu, niin turbon massa ei ole ehkä riittävän suuri jaksaakseen pyöriä seisovassa ilmamassassa. Akselin molemmilla puolilla olevat kiekot joutuisivat taistelemaan kaasujen liikuttelua. Menipähän taas aika teoreettiseksi ja en väitä olevani oikeassa. Kunhan vaan laskin flown viraamaan aivojen läpi.

No eihän se ahdin siellä tietenkään minuuttitolkulla pyöri moottorin sammuttua,mutta onhan se selvä kun ahtimen kierrokset on kymmeniä tuhansia minuutissa, niin eihän se ihan sekunnissa pysähdy. Jos kiinnostaa ja on mahdollisuus, niin kannattaa lukea tekniikan maailman numerosta 11/14 volkswagen golfin käyttötesti, jossa lopuksi purkavat myös ahtimen. Siitä saa hyvää osviittaa mitä likanen öljy ja puutteellinen voitelu voi aiheuttaa ahtimen akselille ja laakerille jo 60 000 km aikana

Occux

Lainaus käyttäjältä: Sombrero - 29.01.22 - klo:18:41
No eihän se ahdin siellä tietenkään minuuttitolkulla pyöri moottorin sammuttua,mutta onhan se selvä kun ahtimen kierrokset on kymmeniä tuhansia minuutissa, niin eihän se ihan sekunnissa pysähdy. Jos kiinnostaa ja on mahdollisuus, niin kannattaa lukea tekniikan maailman numerosta 11/14 volkswagen golfin käyttötesti, jossa lopuksi purkavat myös ahtimen. Siitä saa hyvää osviittaa mitä likanen öljy ja puutteellinen voitelu voi aiheuttaa ahtimen akselille ja laakerille jo 60 000 km aikana
OK. Kiitos vinkistä. Taytyypä etsiä tuo teknari. En muista lukeneeni tuota juttua. Itsellä ei ole e-TEC+DSG:tä vaan 1.5 TSI manuaalisena, joten olen vapaa tuosta stressistä, kun kampura pyörii koko ajan ja toivottavasti myös ahtimen akselin voitelu. SS:kin pitäisi näköjään kytkeä pois päältä, jos ollaan kovaa tultu. Tarkastan siis kantani.

Löysin 2016 vanhan jutun, jossa neuvotaan miten pitäisi toimia:
https://www.is.fi/autot/art-2000001227207.html

2. Jälkikäyttö

Turboahdetun auton moottori käy yleensä hieman lämpimämpänä kuin ahtamattoman auton. Erityisen korkeaksi saattaa nousta nimenomaan ahtimen ja sen ympäristön lämpötila: kovassa käytössä ahdin saattaa kuumentua niin, että moottorin yhtäkkisen sammutuksen jälkeen sen laakereilla oleva öljy saattaa palaa kiinni.

Monissa autoissa on tätä pyritään estämään ahtimen ylimääräisellä jäähdytyksellä, mutta silti kovan ajon jälkeen ahdettua autoa on hyvä tyhjäkäyttää jopa pari minuuttia ennen sammutusta. Näin ahdin saa viileää öljyä ja ehtii varmasti myös pysähtymään.

3. Start-stopin ongelmat

Samasta syystä kovan ajon jälkeen olisi viisasta kytkeä auton automaattinen start-stop -järjestelmä hetkeksi pois käytöstä. Kuumalla säällä tapahtuneen moottoritieajon jälkeen pysähdyttäessä liikennevaloihin moottori saattaa sammuttaa itsensä, vaikka ahtimen kestoiän parantamiseksi sen olisi viisainta pysyä käynnissä.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: Occux - 29.01.22 - klo:19:27
OK. Kiitos vinkistä. Taytyypä etsiä tuo teknari. En muista lukeneeni tuota juttua. Itsellä ei ole e-TEC+DSG:tä vaan 1.5 TSI manuaalisena, joten olen vapaa tuosta stressistä, kun kampura pyörii koko ajan ja toivottavasti myös ahtimen akselin voitelu. SS:kin pitäisi näköjään kytkeä pois päältä, jos ollaan kovaa tultu. Tarkastan siis kantani.

Löysin 2016 vanhan jutun, jossa neuvotaan miten pitäisi toimia:
https://www.is.fi/autot/art-
2000001227207.html


2. Jälkikäyttö

Turboahdetun auton moottori käy yleensä hieman lämpimämpänä kuin ahtamattoman auton. Erityisen korkeaksi saattaa nousta nimenomaan ahtimen ja sen ympäristön lämpötila: kovassa käytössä ahdin saattaa kuumentua niin, että moottorin yhtäkkisen sammutuksen jälkeen sen laakereilla oleva öljy saattaa palaa kiinni.

Monissa autoissa on tätä pyritään estämään ahtimen ylimääräisellä jäähdytyksellä, mutta silti kovan ajon jälkeen ahdettua autoa on hyvä tyhjäkäyttää jopa pari minuuttia ennen sammutusta. Näin ahdin saa viileää öljyä ja ehtii varmasti myös pysähtymään.

3. Start-stopin ongelmat

Samasta syystä kovan ajon jälkeen olisi viisasta kytkeä auton automaattinen start-stop -järjestelmä hetkeksi pois käytöstä. Kuumalla säällä tapahtuneen moottoritieajon jälkeen pysähdyttäessä liikennevaloihin moottori saattaa sammuttaa itsensä, vaikka ahtimen kestoiän parantamiseksi sen olisi viisainta pysyä käynnissä.


Tuossahan se kohdissa 2 ja 3 tuli asian ydin selkeästi esille. Itse mietinkin,että onko tätä ongelmaa korjattu näissä uusissa e-TEC / eTSI moottoreissa vai vieläkö ahdin uhrataan päästöjenalttarille

O.C.Taavi

Miten tämä 2 cylinteri ajo, vieläkö huomaa muutosta ... jostain luin että ollut jyrinää tms, kun 2:lle menee matkavauhdissa.
:)

KKN

Lainaus käyttäjältä: O.C.Taavi - 01.02.22 - klo:00:51
Miten tämä 2 cylinteri ajo, vieläkö huomaa muutosta ... jostain luin että ollut jyrinää tms, kun 2:lle menee matkavauhdissa.
:)

Tämä on subjektiivinen asia - Toiset sen huomaa, toiset ei. Toisia se häiritsee, toisia ei. Omalla kohdalla en ole siitä häiriintynyt vaikka 2-sylinterin käytön usein huomaan ja tunnen. Mulla tosin 1.5 manuaali, ei e-Tec. Riippuu myös aika paljon olosuhteista, miten jyrinää esiintyy. Läheskään aina ei sitä edes huomaa muualta kuin mittaristosta.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Tos®

#40
Huomasin MHEV laadunparannuskampanjan jälkeen, ettei se käytä kahta syliteriä enää niin paljon maantienopeuksilla.
Pitää oikeasti olla pientä alamäkeä, että se kytkeytyy päälle...

Siitä lisää profiilin auton tiedoissa.

Kaupan pihassa kun ajaa hiljaa ja vajaakäyttö kytkeytyy päälle, saattaa kuulua vaimeata pörinää...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: O.C.Taavi - 01.02.22 - klo:00:51
Miten tämä 2 cylinteri ajo, vieläkö huomaa muutosta ... jostain luin että ollut jyrinää tms, kun 2:lle menee matkavauhdissa.
:)

Itse en ole huomannut mitään erityistä (dsg-loota) matka-ajossa tai kaupungissa hissutellessa. Ainoa minkä huomaa, on vähän omalaatuinen röpötys pakoputkesta, jos sitä sattuu kuuntelemaan...Melkein pääsee V8-fiilikseen.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

O.C.Taavi

Hyvä tietää, et parantaneet moottorin ohjausta, 2 muki ajossa...

O.C.Taavi

Koe ajoin trockin, 1.5 dsg, ei hybridi.
Pistin merkille et matka vauhdissa ikään kuin veto ontuu, vaikka edessä ei mennyt ketään, ei siis vaikkakin syytäkään.
Miten lienee Octavian laita, asian suhteen?

heller

Siis vauhti hidastuu? Onko kyseessä 130hv malli vai kevythybridi? Sammuuko moottori välissä?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Dumppi

Tuli tilailtua Octavia 1.5 ambition nordic edition. Toimitus menee pitkälle ensi vuoteen joten vuoden -22 malli tulee väkisinkin alle. Skodan kotisivujen varusteluettelossa on että kyseisessä vuoden -22 mallissa olisi sähköinen takaluukku mutta myyjä oli sitä mieltä että ei olisi, mikähän mahtaa olla totuus? Te joilla on vuoden -21 Octavia NE ambition niin onko siinä sähköinen takaluukku?

heller

Nordic edition taisi tulla vasta pari kuukautta sitten. Ei kai semmoista vielä kellään ole.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

O.C.Taavi

#47
110kW malli(troc), selvää ontumista oli matkavauhti, eli tasaista ei ollut meno... ikäänkuin kone kävisi liika laihalla seoksella. Ei hybridi mallia.

O.C.Taavi

Ei yhtään 1.5 ocua ole ollut nyt
koe ajettavana,olis kiva tietää tuon ontumisen taustaa, ettei tulis samaa "riesaa" sitten itselle hankittua.

Erkka

Itsellä oli T-Roc 1.5 litran koneella, enkä huomannut minkäänlaista "ontumista" ajossa missään nopeuksissa. Hyvä ajettava oli kaikinpuolin.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

O.C.Taavi

Jospa oli yksilö ominaisuus, oli just laitettu esittely ajoon...

heller

Lainaus käyttäjältä: O.C.Taavi - 15.03.22 - klo:21:28
Ei yhtään 1.5 ocua ole ollut nyt
koe ajettavana,olis kiva tietää tuon ontumisen taustaa, ettei tulis samaa "riesaa" sitten itselle hankittua.
Ite kans koeajelin ensin 1.5E-TECin ja sen tilasinkin. Toimi mielestäni paremmin kuin 1.5TSI (150hv) joka löytyi 2017 golffista.
Mielestäni sen e-tecin (kevythybridin) sähköavusteen huomaa pehmeämmässä liikkeellelähdössä. Akku tosin ei ole iso, eikä valitettavasti mistään näe akun tilaa. Lopulta kuitenkin tilasin töpseliversion.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Dumppi

Lainaus käyttäjältä: heller - 15.03.22 - klo:17:06
Nordic edition taisi tulla vasta pari kuukautta sitten. Ei kai semmoista vielä kellään ole.

Okei, jäädään siis odottelemaan mitä sieltä tulee, sähköinen vai perus luukku.

O.C.Taavi

Rengaspaineet, mitä käyttäneet kokoluokassa 205-55-17
Tuntuu kovanpuoleisilta renkaat noilla minimi paineillakin, 2.6/2.7

Downhill

Skoda Octavia Style 1.0 E-tec, tehtaasta ulos jotain 11/2020...
Onko tässä foorumissa kellään ollut ongelmia kyseisen auton vikavalojen- ja ilmoitusten sekä akkujen itsestään tyhjenemisen jne. kanssa?

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Downhill - 29.07.22 - klo:07:55
Skoda Octavia Style 1.0 E-tec, tehtaasta ulos jotain 11/2020...
Onko tässä foorumissa kellään ollut ongelmia kyseisen auton vikavalojen- ja ilmoitusten sekä akkujen itsestään tyhjenemisen jne. kanssa?

Omassa vastaavassa, mutta Ambition Octaviassa en ole mainitsemiasi ongelmia havainnut. Kerran on My Skoda mennyt juntturaan, mutta sekin palautui toimintakuntoon itsestään 10 vuorokauden jälkeen. Harvinaisen hyvän yksilön olen saanut käyttöön. Auto rekisteröity 3/2021 ja kilometrejä kertynyt 21 367.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Atsii

Lainaus käyttäjältä: O.C.Taavi - 12.06.22 - klo:22:34
Rengaspaineet, mitä käyttäneet kokoluokassa 205-55-17
Tuntuu kovanpuoleisilta renkaat noilla minimi paineillakin, 2.6/2.7

Bensatankin luukussa olevia suosituspaineita lisättynä 0,1bar olen käyttänyt.
Autossa huonontienalusta. Renkaat kuluneet mielestäni normaalisti.
Alusta tuntuu silti mielestäni pehmeältä.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Downhill

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 29.07.22 - klo:09:17
Omassa vastaavassa, mutta Ambition Octaviassa en ole mainitsemiasi ongelmia havainnut. Kerran on My Skoda mennyt juntturaan, mutta sekin palautui toimintakuntoon itsestään 10 vuorokauden jälkeen. Harvinaisen hyvän yksilön olen saanut käyttöön. Auto rekisteröity 3/2021 ja kilometrejä kertynyt 21 367.

Täytyypi kokemuksieni perusteella todeta, että todellakin hyvin harvinaisen yksilön olet saanut käsiisi. Onko nyt niin, ettei muilla foorumin seuraajilla ole ollut mitään ongelmaa ko. automallissa.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Downhill - 02.08.22 - klo:13:12
Täytyypi kokemuksieni perusteella todeta, että todellakin hyvin harvinaisen yksilön olet saanut käsiisi. Onko nyt niin, ettei muilla foorumin seuraajilla ole ollut mitään ongelmaa ko. automallissa.

Tätä minäkin olen mielessäni miettinyt, kun olen näitä foorumilaisten ongelmia Octavian kanssa lukenut. Toivotaan, että matka jatkuu edelleen ilman suurempia ongelmia, tämän "harvinaisen yksilön" kanssa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 29.07.22 - klo:09:17
Omassa vastaavassa, mutta Ambition Octaviassa en ole mainitsemiasi ongelmia havainnut. Kerran on My Skoda mennyt juntturaan, mutta sekin palautui toimintakuntoon itsestään 10 vuorokauden jälkeen. Harvinaisen hyvän yksilön olen saanut käyttöön. Auto rekisteröity 3/2021 ja kilometrejä kertynyt 21 367.

Kannattaa tosiaan koputtaa puuta :) . En nyt tarkkaa lukua muista, mutta toistakymmentä kertaa on pitänyt käyttää 1.5 e-tech styleä huollossa vuoden aikana milloin mistäkin syystä, vaikka kilometrit ovat jääneet alle 15 000. Yksiselitteisesti vikaisin auto mitä minulla on koskaan ollut vajaan 40-vuoden aikana. Ihan ensimmäisiä autonraatoja en laske mukaan, vaan kaikki uutena ostetut, joita niitäkin on kai jotain parikymmentä.

Sinällään sääli, koska "perusauto" on ihan ok ajettavuudeltaan, varustelu on riittävä, ja bensankulutuskin sitä mitä voi olettaa samanlaisilta autoilta. Mutta oheislaitteiden, sähkö- ja väyläpalikoiden, sekä softan laatu on vain sellaista, että ei enää toista Skodaa, ja tämäkin visiitti tulee jäämään lyhyeksi.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy