Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

ToAkPa

Miten teillä on toiminut edullisen tariffin käyttö auton latauksessa?

Eilen laitoin edullisen tariffin yöajaksi, kun laitoin lähtöajan huomiselle aamulla. Normaalisti lähtöajan mukaan laitettaessa lataa ensin 50%:n ja loput sitten ennen lähtöaikaa. Nyt oli ladannut yön aikana 100%:n, kun lähtöaika on vasta huomenna aamulla.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

uma

Enpä ollut huomannutkaan tuota ominaisuutta, kiitos vinkistä, täytyy kokeilla!
Seat Leon FR eHybrid 2021

Jontigga

Asetuksista voi vaihtaa 10-50% välillä akun latauksen tason ennen ajastettua lähtöaikaa. Eli lataa valitsemaan varaustasoon asti heti kun kaapelin laittaa kiinni.  Itselläni talviaikaan asetus 20%, jotta viimeiset 80% ladataan juuri ennen ajastettua lähtöaikaa. Näin ollen akku on lähtöhetkellä mahdollisimman lämmin ja täten sähkönkulutuskin on hieman pienempää.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Mikav

Kumpi esim pakkasilla on siis fiksumpaa? Jos ajaa lämpimällä autolla akku lähes tyhjentyneenä pihaan, niin ladatako puolet akusta heti vai jättää suurin osa ennen lähtöä seuraavalle aamulle?
Polestar 2 LRDM

ToAkPa

Ohjekirjassa lukee: ,,lä pysäköi autoa pakkasella moneksi tunniksi, jos varaustila on alle 40 %. Eli tuon mukaan pitää pakkasella heti pihaan tullessa ladata vähintään 40%:n. Itse olen käyttänyt 50% siltä varalta että jos tulee ennakoimaton lähtö ennen asetettua lähtöaikaa niin on ainakin jonkun verran virtaa akussa. Laittaisin enkä 60% jos sen saisi sille tasolle ohjelmoitua. Kun ei ole pakasta käytän kauko-ohjatun pistorasian aika-asetusta niin että päättää latauksen kahta tuntia ennen 100% latausaikaa, jolloin akussa on noin 75% virtaa. En lataa kesälläkään täyteen ennen kuin juuri ennen lähtöä, koska ohjekirja suosittelee lähtemään liikkeelle akun latauduttua 100%:n.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 29.09.22 - klo:19:21
Johdon lukitus kyseessä. Akku täynnä, lukittuu uudelleen n. 4 sek jälkeen. Lataus kesken, lukittuu uudelleen 30 sek jälkeen (kuten käyttöohjeessa sanotaan). Tatti kasvaa joka kerta otsaan, kun on jotain kantamuksia mitä pitää laittaa autoon ennen johdon irrotusta.
Itse ainakin heilautan jalalla takaluukun auki, lasken tavarat kyytiin, avaan lukituksen ja nykäisen johdon irti. Ei hässäkkää.👍🏻

Tombba

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 15.10.22 - klo:20:17
Itse ainakin heilautan jalalla takaluukun auki, lasken tavarat kyytiin, avaan lukituksen ja nykäisen johdon irti. Ei hässäkkää.👍🏻

Toimii varmasti sinulla hienosti. Itse kuljetan tavaroita takapenkillä, niin vähän tökkii tuo lukittuminen. No, joka tapauksessa lienee kiistätöntä, että auto toimii viallisesti, sillä lukittuminen pitäisi ohjekirjan mukaan tapahtua vasta 30 sek jälkeen. Ja vielä olennaisempaa on, että ilmeisesti siis tuota vikaa ei ole parissa vuodessa saatu korjattua.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Tombba - 15.10.22 - klo:20:48
Toimii varmasti sinulla hienosti. Itse kuljetan tavaroita takapenkillä, niin vähän tökkii tuo lukittuminen. No, joka tapauksessa lienee kiistätöntä, että auto toimii viallisesti, sillä lukittuminen pitäisi ohjekirjan mukaan tapahtua vasta 30 sek jälkeen. Ja vielä olennaisempaa on, että ilmeisesti siis tuota vikaa ei ole parissa vuodessa saatu korjattua.
Käsittääkseni ohjekirjassakin lukee, että mikäli akku on täynnä, lukittuu liitin nopeammin, 5 sekunnissa muistaakseni.

Tombba

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 17.10.22 - klo:11:55
Käsittääkseni ohjekirjassakin lukee, että mikäli akku on täynnä, lukittuu liitin nopeammin, 5 sekunnissa muistaakseni.

Okei. Mun ohjekirjassa lukee näin:

Latauksen jälkeen
Kun korkeajänniteakku on ladattu täyteen,
latausprosessin merkkivalo palaa vihreänä.
● Avaa auton lukitus.
● Vedä latauspistoke pois latausrasiasta
30 sekunnin sisällä.
● Irrota latauskaapeli virtalähteestä ja
kiinnitä suojatulppa.
● Sulje latausluukku, niin että se lukittuu
selvästi

Marjuran

Onko muita risonut seuraava auton sammuminen kesken ajon: Pysäytät auton, pistät vaihteen P-asentoon, poistut hetkeksi autosta vaikkapa avaamaan autotallin oven. Nyt sinulla on n. 30 s aikaa, kunnes auto sammuttaa itsensä (siis myös virrat pois ja radiokin sammuu). Yleensä 30 s ei riitä pysähdykseen ja kun palaat autoon, niin se on taas käynnistettävä uudelleen. Auto sammuu, vaikka palaisit istuimelle tuon 30 s aikana. Minulla on päivittäin monta tilannetta, jossa näin käy. Todella turhauttavaa käynnistellä autoa turhaan. Jos autossa on sisällä muuta porukkaa, jotka voisivat vaikkapa kuunnella radiota tuon pysähdyksen aikana, niin se ei onnistu, kun auto sammuu.
K-Auton huoltotiskillä eivät tienneet, voisiko asialle jotain tehdä. Pitäisi siis ainakin ohjelmoida tuo 30 s jonkin verran pitemmäksi. Paras ratkaisu olisi, jos sen voisi itse määritellä infojärjestelmän kautta.

TeroPee

Pystyykö tuota kiertämään siten, ettei laitakaan vaihdetta P:lle vaan N + pysäköintijarru. Toki se vaatii kaksi vaihetta yhden sijasta, mutta jospa auto sillä tavalla jäisi "käytiin" ja pysyisi paikallaan.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

hege

Koita laittaa turvavyö kiinni kun poistut. ;D  (mutta kai se avainkin täytyy autoon jättää?)

Lainaa
Virran automaattinen katkaisu start-stop-järjestelmällä varustetussa autossa

Virta katkeaa automaattisesti auton seisoessa paikallaan ja start-stop-järjestelmän ollessa aktivoituna, kun:
● Kuljettajan turvavyö ei ole kiinnitettynä.
● Kuljettaja ei paina mitään poljinta.
● Kuljettajan ovi avataan.

Marjuran

Vaihteessahan ei olekaan P-asentoa, vaan se pistetään N-asentoon ja painetaan vieressä olevaa P-nappulaa. Keskikonsolissa on myös toinen P-painike, mutta en ole havainnut eroa sillä kumpaa P-nappulaa painaa.
Kokeilin myös jättää avaimet auton sisään, mutta auto sammuu silti.
Minusta tuon pitäisi toimi niin, että jos jättää kuskin oven auki poistuessaan, niin se on merkki siitä, että on tulossa takaisin, jolloin auto pysyisi käynnissä. Pitää vielä kokeilla perunasäkkiä jalkatilassa: kun nouset istuimelta, niin nostat perunasäkin paikallesi, jolloin auto luulee jonkun istuvan kuskin penkillä. Tämäkin on tosin vaikea tehdä, jos turvavyö on kiinni, etkä voi oveakaan avata... :(

miz

^
Ihan mielenkiinnosta, mikä on tämä mystinen toinen vaihteistoon liittyvä p-nappula?
Vai tarkoitatko seisontajarrua?

Jontigga

Lainaus käyttäjältä: hege - 24.10.22 - klo:14:03
Koita laittaa turvavyö kiinni kun poistut. ;D  (mutta kai se avainkin täytyy autoon jättää?)

Ei auta, kokeiltu on. Itseäni ärsyttää myös auton sammuminen. Olen kokeillut jättää vapaalle ja laittaa seisontajarrun, mutta sekään ei auta. Ilmeisesti kuskin penkissä joku sensori, joka tunnistaa painosta onko kuski paikallaan vai ei.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

Marjuran

Lainaus käyttäjältä: Jontigga - 24.10.22 - klo:17:02
Ei auta, kokeiltu on. Itseäni ärsyttää myös auton sammuminen. Olen kokeillut jättää vapaalle ja laittaa seisontajarrun, mutta sekään ei auta. Ilmeisesti kuskin penkissä joku sensori, joka tunnistaa painosta onko kuski paikallaan vai ei.
Juu, seisontajarruhan se toinen on. Onkohan noilla P-nappuloilla se ero, että ne vaikuttavat eri renkaisiin, toinen etu- ja toinen takarenkaisiin? Vaihdevalitsimen viereistä P-nappulaa painamalla syttyy tosin valo myös seisontajarrussa, mutta seisontajarrua painamalla vaihde ei mene P-asentoon.

Marjuran

Sorry, vastasin väärään viestiin, tarkoitus oli vastata miz:lle.

miz

#1877
^^

Vaihteistossa tosiaan menee p-asennossa pysäköinti”lukitus” päälle.
Ei vaikuta jarruihin vaan estää mekaanisesti vaihdelaatikkoon kytkettyjen renkaiden pyörimisen.

Seisontajarru taas käyttää takajarruja, sitä voi käyttää vauhdissa hätäjarruna myös.
Vaihteiston p-asennolle laitto vauhdissa varmaan rikkoo jotain, jos edes sähköisesti ohjattuna onnistuu?

Tuo sammuttamiseen (edit: ei siis p-asentoon) yhdistetty seisontajarrun käyttö varmaan on tarkoitettu ehkäisemään mahdollisia vaurioita kun autoa ei voi jättää vaikka mäkeen pelkän vaihteiston varaan, vaan menee samalla oikea jarru päälle.

miz

^
Aivopieru minun kirjoituksessa. Eli p-asennossa ei tietty mene minullakaan pysäköintijarrut päälle, vaan tarkoitin pysäköitäessä (auton sammutus/sammuminen).
Sorry sekava kirjoitus.

Marjuran

Lainaus käyttäjältä: miz - 24.10.22 - klo:19:29
^
Aivopieru minun kirjoituksessa. Eli p-asennossa ei tietty mene minullakaan pysäköintijarrut päälle, vaan tarkoitin pysäköitäessä (auton sammutus/sammuminen).
Sorry sekava kirjoitus.
Minusta kyllä tuntuu, että molemmissa tapauksissa menevät sekä etu- että takajarrut päälle. Kun pistän vaihteen P-asentoon (painamallla P-nappulaa N-asennossa), niin jalkajarrussa tuntuu nykäys ja (P)-nappulassa eli seisontajarrussa syttyy valo. Samoin käy, kun pistän pelkästään seisontajarrun päälle (P)-nappulasta eli jalkajarrussa tuntuu nykäys. Toki P-asennossa voi olla vielä muitakin lukituksia vaihdelaatikossa. Seisontajarrun poistamalla ei saa kuitenkaan vaihteistoa pois P-asennosta, vaan se täytyy tehdä vaihdevalitsimella.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Marjuran - 24.10.22 - klo:21:33
Minusta kyllä tuntuu, että molemmissa tapauksissa menevät sekä etu- että takajarrut päälle. Kun pistän vaihteen P-asentoon (painamallla P-nappulaa N-asennossa), niin jalkajarrussa tuntuu nykäys ja (P)-nappulassa eli seisontajarrussa syttyy valo. Samoin käy, kun pistän pelkästään seisontajarrun päälle (P)-nappulasta eli jalkajarrussa tuntuu nykäys. Toki P-asennossa voi olla vielä muitakin lukituksia vaihdelaatikossa. Seisontajarrun poistamalla ei saa kuitenkaan vaihteistoa pois P-asennosta, vaan se täytyy tehdä vaihdevalitsimella.

Minun kokemukseni mukaan P-asennossa ei etujarrut ole päällä, vaan se on vaihteiston kautta lukittu. Renkaita vaihtaessani takapyörät ei liiku yhtään vaan ovat jarruilla lukittu, kun taas eturenkaat liikkuvat hiukan eli samaan tapaan kun vaide on päällä.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Nyt on laitettu sitten se akun ohjainlaitteen päivitys tauolle.

Piti olla perjantaina huolto, mitta kampanja keskeytetty ja jatkuu sitten joskus, huolto ei tiennyt jatkosta sen enempää. Ilmeisesti on ollut toimimattomia autoja sitten enemmänkin kamppiskorjausten jälkeen..

Marjuran

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 25.10.22 - klo:12:06
Minun kokemukseni mukaan P-asennossa ei etujarrut ole päällä, vaan se on vaihteiston kautta lukittu. Renkaita vaihtaessani takapyörät ei liiku yhtään vaan ovat jarruilla lukittu, kun taas eturenkaat liikkuvat hiukan eli samaan tapaan kun vaide on päällä.
En mene väittämään mitkä jarrut ovat milloinkin päällä, mutta sekä P-asentoon mentäessä että seisontajarrua päälle pistettäessä tuntuu jalkajarrussa samanlainen nykäys, ikäänkuin etujarrut toimisivat.

Testasin tänään tarkemmin, millä ehdoilla auto sammuu kuskin poistuessa ulos, kun auto on P-asennossa: ratkaiseva tekijä on turvavyö! Kun turvavyön jättää kiinni autosta poistuessa, niin auto ei yllättäen sammukaan 30 s sisällä. Turvavyö on helppo irrottaa ja siirtää selän taakse ja lukita uudelleen. Sen jälkeen voi avata oven ja poistua auton sammumatta. Helpompi ratkaisu on ottaa käyttöön dummy-turvavyö eli pelkkä solki ainakin autoa talliin ajettaessa. Tietysti jos lähtee vielä liikenteeseen, niin oikea turvavyö on kiinnitettävä.

Marjuran

Lainaus käyttäjältä: miz - 25.10.22 - klo:17:30
Nyt on laitettu sitten se akun ohjainlaitteen päivitys tauolle.

Piti olla perjantaina huolto, mitta kampanja keskeytetty ja jatkuu sitten joskus, huolto ei tiennyt jatkosta sen enempää. Ilmeisesti on ollut toimimattomia autoja sitten enemmänkin kamppiskorjausten jälkeen..
Minulla tehtiin vielä eilen (ma 24.10.) tuo akun ohjainlaitteen päivitys, kampanjakoodi 27J8.

Lionman

Kerrohan #Marjuran onko päivityksen jälkeen jotain muutosta havaittavissa rangessa, kulutuksessa tmv. Jos jollekin muulle on tuo jo tehty aiemmin niin olisi mielenkiintoista kuulla vaikutuksista. Minulle on tarkoitus tehdä tämä nyt tulevana perjantaina samoin kuin #miz:lle, mutta jäänee siis tekemättä. Alunperin varasin takuuhuollon navig. päivitykseen, kun se ei tallenna mitään, ei edellisiä kohteita, ei suosikkeja eikä kotia. on
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

[kassu]

Täällä ei ainakaan mitään huomattavaa tapahtunut akun kanssa kamppiksen jälkeen.
Seat Leon 1.4 e-HYBRID Xcellence ST 2022
Seat Leon 2.0 tfsi Sport-Up 2006

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 25.10.22 - klo:20:08
Kerrohan #Marjuran onko päivityksen jälkeen jotain muutosta havaittavissa rangessa, kulutuksessa tmv. Jos jollekin muulle on tuo jo tehty aiemmin niin olisi mielenkiintoista kuulla vaikutuksista. Minulle on tarkoitus tehdä tämä nyt tulevana perjantaina samoin kuin #miz:lle, mutta jäänee siis tekemättä. Alunperin varasin takuuhuollon navig. päivitykseen, kun se ei tallenna mitään, ei edellisiä kohteita, ei suosikkeja eikä kotia. on

Samat sanat. Olin varannut vuosihuoltoon ajan perjantaiksi. Siinä piti tehdä öljynvaihdon ja joidenkin placebo-juttujen lisäksi molemmat avoimet kamppikset (tavaratilan verkon kiinnitys sekä tuo akun ohjainlaite). Itse asiassa on hyvä, että ei tehdä tuota akun ohjainlaitetta. Varsinkaan kun autossa ei ole ollut mitään havaittavaa vikaa. Olen kuullut niin kauheita juttuja tuosta päivityksestä, että parempi vaan kun jää väliin.

Aika hauska sattuma, että kaikilla on huolto nyt samaan aikaan  ;D
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 26.10.22 - klo:00:49
Samat sanat. Olin varannut vuosihuoltoon ajan perjantaiksi. Siinä piti tehdä öljynvaihdon ja joidenkin placebo-juttujen lisäksi molemmat avoimet kamppikset (tavaratilan verkon kiinnitys sekä tuo akun ohjainlaite). Itse asiassa on hyvä, että ei tehdä tuota akun ohjainlaitetta. Varsinkaan kun autossa ei ole ollut mitään havaittavaa vikaa. Olen kuullut niin kauheita juttuja tuosta päivityksestä, että parempi vaan kun jää väliin.

Tuon tavaraverkon kiinnityksen tarkistuksen osalta purkavat koko sisäkaton, jotta pystyvät tarkistamaan onko kiinnityskohdan pultit kunnossa ja kunnolla kiinni. Tämä tehtiin autossani noin kuukausi sitten.

Samalla sovittiin akun ohjainlaitteen kampanjan toteutus ensi viikolle. Kysyin mistä on kyse, niin ilmoittivat että ohjainlaitteen vika kohdistuus 12 V akun lataukseen, ei korkeajänniteakkuun. Eli tarkoittanee sitä että 12 V akkuun ei lataudu riittävästi virtaa korkeajänniteakusta, jotta auton elektroniikka toimii.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 26.10.22 - klo:09:16
Tuon tavaraverkon kiinnityksen tarkistuksen osalta purkavat koko sisäkaton, jotta pystyvät tarkistamaan onko kiinnityskohdan pultit kunnossa ja kunnolla kiinni. Tämä tehtiin autossani noin kuukausi sitten.

Samalla sovittiin akun ohjainlaitteen kampanjan toteutus ensi viikolle. Kysyin mistä on kyse, niin ilmoittivat että ohjainlaitteen vika kohdistuus 12 V akun lataukseen, ei korkeajänniteakkuun. Eli tarkoittanee sitä että 12 V akkuun ei lataudu riittävästi virtaa korkeajänniteakusta, jotta auton elektroniikka toimii.

Jaa-a, uskaltaakohan tuota tavaratilan verkon kiinnityksen kamppistakaan teettää. Asioitko Seat Center Airportissa vai missä? Ei kuulosta hyvältä, että jotkut äijät alkavat repimään katon vuorauksia pois. Lopputulos tuskin lienee sama kuin tehtaan jäljiltä. Jotakin rikotaan/naarmutetaan kuitenkin. Näin on käynyt ennenkin.

Ei ole ollut vikaa 12 V akun varaustasossa eikä tuossa verkon kiinnityksessäkään. Taidan tyytyä öljynvaihtoon.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 26.10.22 - klo:12:16
Jaa-a, uskaltaakohan tuota tavaratilan verkon kiinnityksen kamppistakaan teettää. Asioitko Seat Center Airportissa vai missä? Ei kuulosta hyvältä, että jotkut äijät alkavat repimään katon vuorauksia pois. Lopputulos tuskin lienee sama kuin tehtaan jäljiltä. Jotakin rikotaan/naarmutetaan kuitenkin. Näin on käynyt ennenkin.

Ei ole ollut vikaa 12 V akun varaustasossa eikä tuossa verkon kiinnityksessäkään. Taidan tyytyä öljynvaihtoon.

Työ tehtiin Herttoniemen K-autossa. Minun autossa ei kiinnityksessä ollut vikaa. Kysyin montako viallista on tullut vastaan niin kertoivat että muutama. Minulla ei ole mitään huomautettavaa työn jäljessä katon sisäverhoilun osalta.

Huoltoneuvoja sanoi että tuo 12 V akun alhainen varaustaso saattaa etenkin pakkasilla vaikuttaa auton toimintaan.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy