Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

tgotj

Itsellä auto näyttää nyt pitkän ajan keskikulutukseksi bensan osalta 1,8l/100km. Sen verran iso osa ajosta työmatkaa, jonka saa sähköllä ajettua. Saa nähdä, muuttuuko tilanne kun kelit viilenevät, eli mihin saakka auto tykkää käynnistyä suoraan sähköllä.

Le.ON

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 07.10.21 - klo:19:53
Nopeusrajoituksen ylityksen asetukset sensijaan olivat tänään muuttuneet eli asetettu ylitys 5 km/h oli muuttunut nollaan.
Tämä on toistaiseksi ainoa ärsyttävä bugi, mikä auton kanssa on vastaan tullut. Tuo asetus nollautuu varmaan pari kertaa viikossa.. Muut asetukset pysyvät hienosti.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 13.10.21 - klo:15:53
Tämä on toistaiseksi ainoa ärsyttävä bugi, mikä auton kanssa on vastaan tullut. Tuo asetus nollautuu varmaan pari kertaa viikossa.. Muut asetukset pysyvät hienosti.

Sama tapahtuu edelleen Octavian uusimmalla infortainmentin softalla (1806).. välillä myös koko nopeusrajoitusvaroitus menee pois päältä. Hyvin testattu ohjelmisto (tm).  ;D

jukkanen

Miten hankala vetoluistonesto on poistaa päältä kun tarve sille tulee liikenteessä? Harmi että useista nykyautoista ei löydy nopeasti käytettävää nappia tätä varten. Oma yksilö ei ole vielä saapunut niin en itse pääse tarkastamaan kun ohjekirja on vähän moniselitteinen tämän suhteen.

Nykyisessä -17 Leonissa jouduin tässä viikolla hankalaan tilanteeseen, kun en ollut ajoissa varautunut valikoitten syövereistä luistonestoa poistamaan ja auto hyytyi lumisen pitkän mäen puoliväliin. Kun ajonvakautuksen kytki valikosta pois päältä ja auton sai taas liikkeelle sepelin ja työntäjien avustuksella, matka pääsi jatkumaan perille asti kun liian innokas luistonesto ei enää estänyt sutimista. Olisi pitänyt osata ennakoida aikaisempien talvien kokemuksella mutta aina se talven eka kerta tulee yllärinä. Edellisessä Toledossa oli nappi tätä varten. Olisi parempi että nappi olisi pakollinen.

Yaffa0

Jep. Tuo oli vanhemissa autoissa paremmin. Muutenkin manuaalilla on talvikelissä paljon helpompi ajaa, kun voi luistattaa kytkintä juuri tuollaisissa tilanteissa. Koko ajan tulee näitä holhous-teknologioita lisää, jotka piilotetaan syvemmälle valikoihin (ja lopulta poistetaan). Toinen esimerkki pakollinen kaistavahti, joka on aina päällä. Myös sen sai aiemmassa Leon:ssa pois päältä pysyvästi (ja asetus pysyi) vilkkuviiksen päässä olevasta napista. Vilkkuviiksen päässä oleva painonappi vei avustimiin, joista pystyi ratin rullalla helposti valkkamaan mitä kaikkea käyttää (ACC, Front assist, lane assist, jne...).

Muita mahtavia turvavarusteita ovat pölynimuriääni sähköllä ajettaessa (pitää enemmän ääntä kuin polttomoottoriautot, jotka ovat tosi hiljaisia nykyään), pakollinen (isoveli valvoo sijaintia ja useimmiten risa) SOS-moduuli. Turvavyömuistuttimetkin menevät tuohon. On jokasen oma asia käyttääkö vöitä vai ei. Siitä ei kärsi kukaan muu kuin se, joka jättää käyttämättä. Itse toki käytän, mutta pitääkö tollanenkin pimputin olla rakennettu autoon. Näillä on tarkoitettu hyvää, mutta jotenkin toteutukset ovat menneet metsään.

Odotan innolla tulevaisuudessa kilometrikyttääjää, pakollista nopeusrajoitinta, alkometriä ennen starttia (jokaista epäillään rattijuopoksi) ja sitten lopulta pakollista automaattiajoa (esim. moottoriteillä). Kyllä ne sieltä tulee.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Tos®

#1295
Golffiin saa pikavalinnaksi ilmoitus/ylävalikkoon 4 eniten tarvittavaa toimintoa, ASR pois nappula vaan sinne.
Luulisi sama olevan leonissakin?

Turvavyömuistuttimiin ne on keksinyt softalla toiminnon, joka aiheuttaa hälytyksen ennakoivassa turvajärjestelmässä.
Jos käytät pelkkää vyöklipsiä, mutta auto tunnistaa että siinä istutaan... voi voi ;)
En nyt ole oman koneen ääressä, johon olen tallentanut erwinistä tämän tiedotteen.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Kojuvi

Tuosta pölyimurinäänestä pääsee eroon ottamalla sulakkeen n:o 65 pois. Tuskinpa tien päällä kukaan äänen perään kyselee. Sitten katsastuksen ajaksi voi tyrkätä sulakkeen takaisin, jos arvelee sitä kaivattavan.

tet

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 23.10.21 - klo:12:45
Tuosta pölyimurinäänestä pääsee eroon ottamalla sulakkeen n:o 65 pois. Tuskinpa tien päällä kukaan äänen perään kyselee. Sitten katsastuksen ajaksi voi tyrkätä sulakkeen takaisin, jos arvelee sitä kaivattavan.

Sillä äänellä on tarkoitus. Onko mukavaa, jos pikkulapsi juoksee autosi eteen ja jää alle, kun ei huomaa äänetöntä sähköautoasi lainkaan?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mipefin

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.10.21 - klo:18:57
Sillä äänellä on tarkoitus. Onko mukavaa, jos pikkulapsi juoksee autosi eteen ja jää alle, kun ei huomaa äänetöntä sähköautoasi lainkaan?

Tämäpä, minusta Leonissa on vielä harvinaisen vähän häiritsevä se ääni, ei ainakaan auton sisällä haittaa kyllä ollenkaan. Ja ulkonahan se sitten saakin kuulua.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.10.21 - klo:18:57
Sillä äänellä on tarkoitus. Onko mukavaa, jos pikkulapsi juoksee autosi eteen ja jää alle, kun ei huomaa äänetöntä sähköautoasi lainkaan?

Mites tuolla saa sitten ajella bensa-autoja, joilla ei ole tällaista äänipakkoa ja jotka ovat hiljaisempia kuin nämä sähkömoottorin omaavat? Täysin keinotekoinen pakkosääntö. Hesarin toimittajan mukaan ääni oli kauhea ja häiritsevä.

Lapsia pitää varoa ilman tuollaista ääntäkin. Siksi pihakaduilla on 20-30 km/h nopeusrajoitukset, joita on syytä noudattaa.

https://www.hs.fi/autot/art-2000007785709.html

Minkähän sulakkeen nyppäsemällä saisi sen e-SOS:n pimeäksi... no kohta pääsee testaamaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 23.10.21 - klo:12:45
Tuosta pölyimurinäänestä pääsee eroon ottamalla sulakkeen n:o 65 pois. Tuskinpa tien päällä kukaan äänen perään kyselee. Sitten katsastuksen ajaksi voi tyrkätä sulakkeen takaisin, jos arvelee sitä kaivattavan.

Danke Schön! Ei kysele kukaan tien päällä ja eihän Leonista edes näe helposti ulkoapäin, että se pitää sähkomoottorin sisällään. Latausportti on ainoa, vaatimaton vihje, jota ei liikkeessä edes huomaa.

Ohjekirjassahan näytti olevan sulakkeita listattu toimintoineen vino pino, mutta nämä teknologiat oli sieltä jätetty tietenkin listaamatta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

XSZSeat21

Dementikko jo syntyjään?
Huomasin jo aikaisemmin kysellyn Infotainmentin muistiongelmasta. Huhtikuussa käyttöön otetun autoni otti muistiin muutamia osoitteita kunnes hukkasi ne muutamassa päivässä ja on sen jälkeen hukannut uudelleen ladatun ja tallennetun osoitteen aina virran katkaisuun. Kyse ei ole yksilöviasta. Muita vastaavia on huollon mukaan ilmennyt, mutta korjausta ongelmaan ei ole löytynyt vieläkään. Tehdas pinnistelee ongelman ratkaisemiseksi. Se lienee haasteena ihan merkittävä kun aikaa sen ratkaisun löytämiseen on ollut jo rapiat viisi kuukautta. Onko tämän palstan lukijoilla tiedonmurusia Infotainmentin muistiongelman juurisyistä? Perusteltuja arvauksiakin olisi ajankuluksi kiva lukea.

Kojuvi

Minulle tuo EU-pörinä ainakin kuului häiritsevästi kotipihassa vekslaillessa. Ja liikenteessä jo 20 km/h nopeudessa alkaa olla sen verran rengasääntä, että auton kuulee. Ja lapset juoksentelee äänistä välitttämättä, niitä on aina varottava. Montako lasta monisatakilowattiset Teslat ovat tappaneet hiljaisuutensa takia? Niitähän saa edellen myydä ilman tekoääntä kun ne on tyyppihyväksytty ennen tuota typerää direktiiviä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 24.10.21 - klo:10:20
Minulle tuo EU-pörinä ainakin kuului häiritsevästi kotipihassa vekslaillessa.
Mikäköhän omassa autossani on, kun siitä ei kuulu mitään pörinää. Olen muutaman kerran jopa kuuntelemalla kuunnellut työpaikan parkkihallissa, jonka sileällä betonilla auto menee hiiren hiljaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 24.10.21 - klo:00:29
Lapsia pitää varoa ilman tuollaista ääntäkin. Siksi pihakaduilla on 20-30 km/h nopeusrajoitukset, joita on syytä noudattaa.

No eihän tuo varoitusäänikään ole pakollinen kuin juuri muistaakseni 30 km/h nopeuden alapuolella. Eli juuri siellä, missä auton rengasäänet eivät vielä välttämättä ole riittävän kovat havainnon tekemiseen. Ehkä tuo lapsien varominen oli huono esimerkki, siitä kun saa kätevästi vastapalloon moraalisaarnan varomisen tärkeydestä. Otetaan toinen esimerkki, pyöräilevä tai kävelevä aikuinen. Kuinka moni vilkaisee olkapäänsä yli ennen tien yli kaartamista pihakadulla, jos ei saa mitään kuulohavaintoa lähestyvästä autosta? Toki näin pitäisi tehdä, mutta tekevätkö kaikki, tai edes suurin osa?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tos®

Lainaus käyttäjältä: XSZSeat21 - 24.10.21 - klo:00:49
Dementikko jo syntyjään?
Huomasin jo aikaisemmin kysellyn Infotainmentin muistiongelmasta. Huhtikuussa käyttöön otetun autoni otti muistiin muutamia osoitteita kunnes hukkasi ne muutamassa päivässä ja on sen jälkeen hukannut uudelleen ladatun ja tallennetun osoitteen aina virran katkaisuun. Kyse ei ole yksilöviasta. Muita vastaavia on huollon mukaan ilmennyt, mutta korjausta ongelmaan ei ole löytynyt vieläkään. Tehdas pinnistelee ongelman ratkaisemiseksi. Se lienee haasteena ihan merkittävä kun aikaa sen ratkaisun löytämiseen on ollut jo rapiat viisi kuukautta. Onko tämän palstan lukijoilla tiedonmurusia Infotainmentin muistiongelman juurisyistä? Perusteltuja arvauksiakin olisi ajankuluksi kiva lukea.
Erwinin mukaan tähän odotetaan päivitystä
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Hego

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 24.10.21 - klo:17:16
Erwinin mukaan tähän odotetaan päivitystä

Näin ne minullekin huollossa sanoivat että siihen odotellaan vielä päivitystä. Ã,,rsyttävä bugi. Toki enemmän tulee käytettyä car playta, mutta olishan se kiva että auton omakin navi toimisi niinkuin kuuluu.

Kessy mulla tamppuilee edelleen joten pitänee varailla aikaa huoltoon sitten kun tohon naviinkin on tuo päivitys ilmestynyt.
Seat León ST PHEV Xcellence

Magnificent 13

Esilämmityksessä voi valita myös lämpiääkö penkinlämmittimet. Miten muilla pelaa nämä? Mulla on hanttarin puolen penkki ainoastaan lämmin ja se jää automaattisesti joka kerta myös päälle, jos siihen joku istuu.

Hego

Lainaus käyttäjältä: Magnificent 13 - 24.10.21 - klo:23:11
Esilämmityksessä voi valita myös lämpiääkö penkinlämmittimet. Miten muilla pelaa nämä? Mulla on hanttarin puolen penkki ainoastaan lämmin ja se jää automaattisesti joka kerta myös päälle, jos siihen joku istuu.

Mielestäni mulla kuskin penkki ei lämpene vaikka on valittuna, tai siis sitähän ei saa valikosta edes pois päältä, on koko ajan valittuna. Hanttarin paikka lämpenee kyllä. En ymmärrä miksi siitä kuskin penkistä on pitänyt tehdä sellainen että sitä ei voi valikosta samalla tavalla säätää pois päältä ja päälle niinkuin hanttarin puolta…
Seat León ST PHEV Xcellence

Magnificent 13

Lainaus käyttäjältä: Hego - 25.10.21 - klo:07:37
Mielestäni mulla kuskin penkki ei lämpene vaikka on valittuna, tai siis sitähän ei saa valikosta edes pois päältä, on koko ajan valittuna. Hanttarin paikka lämpenee kyllä. En ymmärrä miksi siitä kuskin penkistä on pitänyt tehdä sellainen että sitä ei voi valikosta samalla tavalla säätää pois päältä ja päälle niinkuin hanttarin puolta…


Mut ei kuskin penkki millään muotoa lämpimältä tunnut siinä vaiheessa, kun nousee autoon. Ja ei näy valoja, että olisi päällä edes. Toisin kuin hanttarin penkki.

Hego

Joo, ei tunnu lämpimältä eikä ruudulta näy että olisi edes päällä. Hanttarin pulen osalta näkyy suoraan ruudulta että se on mennyt päälle. Yksi softavilka lisää listalle…
Seat León ST PHEV Xcellence

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Hego - 25.10.21 - klo:07:37
Mielestäni mulla kuskin penkki ei lämpene vaikka on valittuna, tai siis sitähän ei saa valikosta edes pois päältä, on koko ajan valittuna. Hanttarin paikka lämpenee kyllä. En ymmärrä miksi siitä kuskin penkistä on pitänyt tehdä sellainen että sitä ei voi valikosta samalla tavalla säätää pois päältä ja päälle niinkuin hanttarin puolta…

Minulla ei lämpene kumpikaan vaikka on valittava että voi tarvittaessa käyttää korkeajänniteakkua. Olen reklamoinut asiasta ensimmäisen takuukorjauksen yhteydessä keväällä. Eivät voineet testata toimivuttaa koska ei toimi yli +5 asteen lämpötilassa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Täytyykin testata tuota kun aamut kylmenee. Viime talvena ei tullut käytettyä ajastettuna kun ne penkit lämpenee muutenkin tarpeeksi nopsaan.

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.10.21 - klo:11:15
Mikäköhän omassa autossani on, kun siitä ei kuulu mitään pörinää. Olen muutaman kerran jopa kuuntelemalla kuunnellut työpaikan parkkihallissa, jonka sileällä betonilla auto menee hiiren hiljaa.

Sama täällä. Ã,,äni on todella vaimea ja sisälle sitä ei käytännössä edes kuule. Onkohan näissä yksilökohtaisia eroja?

Farao

Formentorissa avaruusääni kuuluu selkeästi sisälle ja ulos kanssa.

Kojuvi

Mitenkä saisi akun pysymään täytenä esilämmitystä käytettäessä. Tänään laitoin lähtöajan tunnin päähän ja läksin tasan ajallaan. Lämmitys ja lataus oli valittuna. Latausjohto oli kiinni 16 A laturilla ja akku valmiiksi 100% ennen lämmitystä. Kun tulin autolle, niin akussa oli 96%. Auto oli tosi lämmin näillä keleillä (6°) ja puhallus edelleen täysillä.  Lasinlämmitys ei ollut päällä.

Kojuvi

Toinen juttu tuosta esilämmityksestä. Viime talvena täällä valistettin, että pitää laittaa lämmitysteho HI, jotta kabiini lämpenisi nopeammin. Mutta eikö termostaatiohjattu lämmitys pistä kaikki tehot peliin, kunnes pyydetty lämpötila on saavutettu. Eihän ilman esilämmitystä ajoon lähdettäessäkään automaatti-ilmastointiin tarvitse koskea ja silti sieltä puskee kohta teholämmitystä. Nyt autoon tultaessa pitää lämpötila-asetus vetää normaaliin, minulla 22°, jotta ylilämmitys loppuisi.

Pihistelijä

#1317
Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 26.10.21 - klo:13:53
Mitenkä saisi akun pysymään täytenä esilämmitystä käytettäessä. Tänään laitoin lähtöajan tunnin päähän ja läksin tasan ajallaan. Lämmitys ja lataus oli valittuna. Latausjohto oli kiinni 16 A laturilla ja akku valmiiksi 100% ennen lämmitystä. Kun tulin autolle, niin akussa oli 96%. Auto oli tosi lämmin näillä keleillä (6°) ja puhallus edelleen täysillä.  Lasinlämmitys ei ollut päällä.
Ei sitä saa oikein mitenkään. Lämmitys vie enemmän virtaa kuin akku pystyy vastaanottamaan tuolla 95-100% välillä vaikka olisi 16 A käytössä. Ainoa keino on lämmittää todella pitkään, että lopulta kabiini on tullut niin lämpimäksi, että latausteho ylittää lämmityksen vaatiman tehon ja akku alkaa täyttymään, mutta se on ainakin 45 min prosessi. Lisäksi joutuu kytkemään kännykästä lämmityksen uudelleen päälle pariinkin otteeseen. Itse olen tyytynyt siihen, että akku on 97% täysi esilämmityksen jälkeen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.10.21 - klo:14:18
Ei sitä saa oikein mitenkään. Lämmitys vie enemmän virtaa kuin akku pystyy vastaanottamaan tuolla 95-100% välillä vaikka olisi 16 A käytössä. Ainoa keino on lämmittää todella pitkään, että lopulta kabiini on tullut niin lämpimäksi, että latausteho ylittää lämmityksen vaatiman tehon ja akku alkaa täyttymään, mutta se on ainakin 45 min prosessi. Lisäksi joutuu kytkemään kännykästä lämmityksen uudelleen päälle pariinkin otteeseen. Itse olen tyytynyt siihen, että akku on 97% täysi esilämmityksen jälkeen.

Paitti erillisellä sisätilalämppärillä... jos kylmällä johdon päästä lähtee joka tapaauksessa, niin miksi ei silloin käyttäisi sitä? Kaksi johtoa on toki autossa kiinni, mutta se on pieni haitta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Eikös auto ensin lataa akun täyteen, ja vasta sen jälkeen lämmitys pelkästään piuhan virralla?
Noin se musta toimi viime talvena, lähtiessä akku täynnä ja lämmin auto (tai lämpimähkö kovalla pakkasella ja 8A virralla), ja myös ohjekirjan mukaan.

Itse kyllä mieluummin antaisin käyttää akusta lisävirtaa esilämmitysteho kovalla pakkasella..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy