Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

tgotj

Mulla ainakin myyjäliike mutisematta otti määräaikaishuollon piikkiinsä kun toimitus venyi sen vajaa 5kk.

Hybridi-ST koukulla ja tilaus oli syyskuun puolessa välissä, toimitus toukokuussa.

Pihistelijä

15 tkm huolto lähestyy. Vien omat öljyt. Riittääkö 4 litraa vai pitääkö hommata 5 litran kanisteri?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 27.09.21 - klo:15:01
15 tkm huolto lähestyy. Vien omat öljyt. Riittääkö 4 litraa vai pitääkö hommata 5 litran kanisteri?

Käytin viime viikolla omani 15 tkm huollossa ja laskussa velotetaan 4,3 litrasta öljyä eli 5 litran kanisterin tarvitset.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

jukkanen

Mitkä öljyt tuohon ovat sopivimpia?

TeroPee

Oli muuten näköjään tullut uudet hinnastot alkukuusta. Maltillinen noin kahdeksan prosentin korotus jos oikein laskeskelin.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 27.09.21 - klo:19:04
Mitkä öljyt tuohon ovat sopivimpia?

Huollon laskussa lukee käytetystä öljystä seuraavaa O0W-20 LL4 508/50900.

En tiedä käykö muutkin öljyt, mutta en lähtisi muita kokeilemaan kuin moottorivalmistajan ilmoittamia, koska on kyseessä hybridin moottori joka saattaa lähteä käyntiin kylmänä ja korkeille kierroksille esim. moottoritielle liityttäessä.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

QUICK64

Tämläisen löysin aiheesta:

OIKEA 0W-20-ÖLJY MOOTTORILLESI.
0W-20-moottoriöljy on suunniteltu virtaamaan yhtä helposti kuin 0-painoöljy talvilämpötiloissa mutta käyttäytymään silti kuin 20-painoöljy moottorin täydessä käyttölämpötilassa. Tällä varmistetaan, että jopa kylmissä ilmastoissa öljy alkaa virtaamaan moottorin öljykanavissa heti ja mahdollistaa moottorin tärkeiden osien voitelun.



Yleinen harhakäsitys on, että moottoriöljyn viskositeettikuvauksen W merkitsee painoa (weight). Se merkitsee oikeasti talvea (winter). Synteettisen 0W-20-öljyn tapauksessa tämä merkitsee, että se virtaa yhtä helposti kuin 0-painoöljy talvilämpötiloissa mutta on yhtä paksu ja viskoosinen kuin 20-painoöljy, kun saavutetaan moottorin normaali käyttölämpötila.


Farao

Kannattaako sitä kymppiä säästää jos vie ne omat öljyt sinne? Jos miettii auton hankintakustannusta, niin suoraan sanottuna tuollainen litkujen vieminen on aika hyttysen kusi meressä. Vai onko tämä suomalaista laihialaisuutta maksimoidessaan hyötyjä ja minimoidessaan kuluja?

tgotj

Jos se säästö on kymppi kun motonetistä matkan varrelta sen litkun haet niin kyllä siinä tuntipalkoille pääsee...

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: Farao - 28.09.21 - klo:09:41
Kannattaako sitä kymppiä säästää jos vie ne omat öljyt sinne? Jos miettii auton hankintakustannusta, niin suoraan sanottuna tuollainen litkujen vieminen on aika hyttysen kusi meressä. Vai onko tämä suomalaista laihialaisuutta maksimoidessaan hyötyjä ja minimoidessaan kuluja?

Helposti säästää 30-40â,¬ viemällä öljyt itse, yleensä ostan öljyt valmiiksi hyvissä ajoin ennen huoltoa jos sopiva tarjous sattuu eteen.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Yaffa0

Olen viime vuosina vienyt omat öljyt, kun olen halunnut käyttää Castrolin Edge 5W-30 LL öljyä. Samalla olen vienyt moottorin ilmansuodattimen (joka maksaa VAG alkup. osana 20-30 EUR). Yleensä homma on toiminut lähihuoltamoissa OK.

Tänä kesänä kohtasin kuitenkin vastarintaa. Perheen toiseen autoon (Skoda Fabia) tehtiin huolto-ohjelman mukainen jakohihnan vaihto (6 v.). Samalla piti tehdä öljynvaihto ja vein sinne omat öljyt. Tämä ei huollolle sopinut vaan sieltä todettiin, että firma on linjannut, että asiakas ei saa tuoda mitään omia osia yms. Vetosivat tuotevastuuseen, jota eivät voi ottaa, jos siellä on asiakkaan omia osia. Ei auttanut, vaikka sanoin, että otan öljystä vastuun ja se on VAG yhtymän nimenomaan TSI-moottorille suosittamaa.

Homma meni sitten niin, että tein siellä sen jakohihnan vaihdon ja vein auton seuraavana päivänä toiseen huoltoon (siis eri liikkeeseen) ns. vuosihuoltoon (öljynvaihto, moottorin ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, jne.)  ;D. Tälle toiselle liikkeelle omat öljyt (ja moottorin ilmansuodatin) sopi, mutta sielläkin huoltoselosteeseen oli lisätty, että öljyistä/suodattimesta ei oteta mitään tuotevastuuta ja mahdollinen konerikko tms. ongelmat ovat asiakkaan vastuulla. Vaikka siis kyse oli korkkaamattomasta Castrolin purkista (ja avaamattomasta MANN suodatinpaketista), jossa oli VAG:n tyyppihyväksynnät.

Että semmoista. Jatkossa en varmaan jaksa vääntää öljyistä (enkä muustakaan) enää noiden liikkeiden kanssa.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 28.09.21 - klo:10:01
Helposti säästää 30-40â,¬ viemällä öljyt itse, yleensä ostan öljyt valmiiksi hyvissä ajoin ennen huoltoa jos sopiva tarjous sattuu eteen.
Nyt on Tokmannissa kaikki öljyt -15%. Ostin kaksi 5 litran kanisteria Mobil 1 ESP X2 0W-20 (VW 508 00) öljyä. Toinen 30 tkm huoltoa varten.

https://www.tokmanni.fi/mobil-1-esp-x2-0w-20-moottorioljy-5-l-5425037865104

Käytin lisäksi 10% klubialennuksen Tokmannille, joten kanisterin hinnaksi jäi vain 50 â,¬. Huollossa velottaisivat varmaan satasen eli 50 â,¬ säästää. Vien Lahden K-autoon huoltoon. Kysyin etukäteen voiko tuoda omat öljyt. Sanoivat, että ilman muuta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ram1

Sorry ot, mutta soveltunee nyt jatkoksi keskusteluun.Perus huoltopajat on näköjään alkaneet hiukan vastarintaan tähän omat öljyt ilmiöön. Nyt olen sigun autoon jo öljyt ostanut, kun en enää näissä pikkuhuolloissa näin vanhassa autossa jaksa marmoria käyttää ja sen jälkeen yrittänyt kilpailuttaa vaihtoa. Hinnat on todella isoja, ja eikä monet enää tee omilla öljyillä. Merkkarit ottaa kyllä mukisematta. Vähän sama kun oli aikoinaan jos osti renkaat ulkomailta, niin vanteillelaitosta saatettiin pyytää toistasataa. Nyt se on vähän laantunut, koska eiköhän sekin aika tärkeä nykypäivänä palvella siinäkin asiassa.
Tuossa vieressä oleva paja laittoi pari vuotta sitten omat öljyt 20â,¬. Nyt pyynti oli 55â,¬, toki erona, että täytyy täyttää sähköinen huoltokirja. Yhdessä pajassa siitä kirjan täytöstä veloitus tarjouksessa 13â,¬. Jos olisi tämän tiennyt, niin en varmastikaan olisi ostanut edes omia ölppiä. Tai toisaalta vienyt marmorille, mutta kun tähän nyt ei tarvitse kuin öljyt vaihtaa, niin ajattelin, että nuo turhat 35 kohdan tarkistukset voi jättää pois.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ToAkPa

Nyt on takana ensimmäinen öljynvaihtohuolto ja toinen takuukorjaus.

Ensimmäisellä takuukorjauskerralla saatiin kuntoon sumuvalo/kääntymisvalon herjat.

Toisella kerralla uutena asiana saatiin kuntoon takaluukun avaimeton aukaisu jalan heilautuksella.

Vasta toisella kerralla näyttää korjautuneen sisävalojen individual valinnan valaistusvoimakkuuksien säilyminen muistissa.

Aika näyttää saivatko toisen kerran jälkeen kuntoon myös nopeusrajoitusten ylityksen varoitustoiminnan. On silloin tällöin pudonnut kokonaan pois päältä tai asetettu 5 km/h ylitys on muuttunut nollaan.

Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen autoon. On muutama asia joihon kaipaisin kommentteja minkälaisia kokemuksia teillä on ollut.

1. Uraisella tiellä siirryttäessä kaistalta toiselle, kuten ohitettaessa tai kaarteessa osuttaessa tiessä olevaan koloon peräpää tuntuu tekevän ylimääräisen sivuttaisliikkeen. Renkaat ovat Goodyearin Eagle F1 ja suuren kuorman mukaiset rengaspaineet eli edessä 2,8 ja takana 3,1. Kuinka vakaasti muilla perä tulee mukana uraisella tiellä?

2. Nyt syksyllä olen huomannut että kun laittaa lähtöajan jonka mukaan auto lataa akun täyteen, ilmoitus latauksen päättymisestä tulee jo noin 50 minuuttia ennen asetettua lähtöaikaa. Käytän tilapäislaturia auton lataukseen. Onko muilla vastaavanlaisia havaintoja aikaisesta latauksen valmistumisesta?

Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Joo, kyllä mustakin se lataus valmistuu hyvissä ajoin.
Onkohan logiikkana aina jättää aikaa lämmitykselle/jäähdytykselle, kun nämä hoidetaan peräkkäin. Ja samalla tietty varmistaa että lataus ehtii valmiiksi, latausaikaa saattaa olla jopa 7 tuntia matkalaturilla.
Oliko lämmitys myös ajastettu?

Itsellä tullut muutaman kerran eteen, että rekuperaatio menee vahvasti päälle kun kaasun nostaa pois, vaikka nopeus alle rajoituksen ja edessä tyhjä, suora tie.
Asetuksena on siis ollut, ja on aina, automaattinen, jolla normaalisti rullaa em olosuhteissa.

Tämä vahvempi rekuperaatio sitten toimii kunnes käy asetuksista vaihtamassa automaattinen-toinen valinta-automaattinen jonka jälkeen alkaa taas toimimaan normaalisti automaattisen logiikan mukaisesti.

Muilla vastaavaa?

tgotj

Mulla ainakin satunnaisesti samaa miz.

miz

Täytyy mainita tuostakin kun huollon varaa. Josko olisi softapäivityksellä korjattavissa.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 28.09.21 - klo:22:00

Vasta toisella kerralla näyttää korjautuneen sisävalojen individual valinnan valaistusvoimakkuuksien säilyminen muistissa.



Kerroppa onko asetukset muistissa vaikka esim. viikon päästä vielä. Itsellä ne pysyy sen pari päivää, sitten on taas nollissa.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 29.09.21 - klo:10:38
Kerroppa onko asetukset muistissa vaikka esim. viikon päästä vielä. Itsellä ne pysyy sen pari päivää, sitten on taas nollissa.

Täytyypä seurata tilannetta. Oli huollossa viime perjantaina ja vielä tänään keskiviikkona oli asetukset säilyneet.
Tänään tuli softapäivitys. Toivottavasti se ei vaikuta asetusten säilymiseen.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

GranLavida

Mitä latausasemaa suosittelette? Seat Charger tai Webasto Pure II? Webaston taitaisi saada noin viisikymppiä halvemmalla. Myös muita hyväksihavaittuja latausasemia saa suositella.

Taloyhtiön kautta minulla on nyt 2 Suko-pistoketta talon seinällä autokatoksessa mutta ottaisin mieluusti latausaseman jotta saa myös lämmitettyä autoa eikä vain ladattua.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

patruuna22

Webastoa olen asentanut asiakkaille ja todennut selkeäksi asentaa sekä käyttää.
Syttökaapeli vähintään 5*2,5 neliömillimetriä jotta saa 11 kw lataustehoa.(3*16A)
Piirikortilla on dip-kytkimet,joilla tehoa voi säätää.Mikäli taloyhtiö ei anna kiinteistön sähköä lataukseen asennus vaatii
lisäkotelon din kiskolla,johon tulee kwh-mittari ja vikavirtasuoja,ellei tämä ole jo syöttävässä ryhmäjohdossa.

tgotj

Walle itsellä toiminut. Katkaisijasta 8A/16A valinta ja voimavirrasta sähköt. Mallia saa myös asennettuna eli suoraan sähköistä.

akk

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 01.10.21 - klo:12:33
Mitä latausasemaa suosittelette? Seat Charger tai Webasto Pure II? Webaston taitaisi saada noin viisikymppiä halvemmalla. Myös muita hyväksihavaittuja latausasemia saa suositella.

Taloyhtiön kautta minulla on nyt 2 Suko-pistoketta talon seinällä autokatoksessa mutta ottaisin mieluusti latausaseman jotta saa myös lämmitettyä autoa eikä vain ladattua.

https://charging-energy.elli.eco/fi-fi/IDcharger, tuo perusmalli on itsellä. Otin lisähintaan pidemmän 7,5 m latausjohdon. Asennutin tutulla sähköasentajalla, asennus oli helppo ja selkeä. Jos haluaa lisäksi energian mittauksen, eikä halua maksaa aika kallista lisähintaa pro-mallista, niin digitaalisen kulutusmittarin saa erikseen n. 100â,¬ hintaan.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

GranLavida

Kiitos kaikille vastanneille, laitoin tuon Webasto Pure II:sen tilaukseen. Luultavasti tulen käyttämään sitä 10A teholla, mahdollisesti isommallakin riippuen mitä mieltä sähkäri on asiasta.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Pihistelijä

15 tkm huolto takana Lahden Seat Centerissä.
- huolto 119,13 â,¬
- omat öljyt (5 litraa Mobil 1 ESP x2 0W-20) 50,45 â,¬
yhteensä 169,58 â,¬

50 â,¬ säästi viemällä omat öljyt. Pääsi ihan tuntipalkoille.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

On muuten melko pitkät jonot huoltoon pk seudulla.
Ensimmäinen vapaa huoltoaika olisi tarjolla Airportissa 8.11. Helsingin K-autossa marraskuun lopussa.

Ja huollon hinta luonnollisesti 25 Eur enemmän kuin Lahdessa. 40 Eur enemmän kuin Porissa.

Pihistelijä

Alkoi taas Helsingin työreissut koronatauon jälkeen. Tässä edestakainen reissu Lahden Toriparkista Helsingin Kasarmintorin parkkiin. Moottoritietä mittarinopeudella 125-130 km/h. Autossa neljä miestä. Molemmissa päissä akku lähdettäessä täynnä.

Kasarmintorin parkkiin oli tullut useita uusia latauspisteitä. Paikka on muutenkin hyvä, koska lataamisesta ei peritä erillistä maksua eikä vaadi tunnistautumista. Vain auto parkkiin ja johto kiinni. Kyydissä olleet diesel miehetkin alkoivat lämmetä pluggarille.

Mukava taas kerätä km-korvauksia, varsinkin kun saa sähköt ilmaiseksi molemmissa päissä.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 28.09.21 - klo:22:00
Nyt on takana ensimmäinen öljynvaihtohuolto ja toinen takuukorjaus.

Ensimmäisellä takuukorjauskerralla saatiin kuntoon sumuvalo/kääntymisvalon herjat.

Toisella kerralla uutena asiana saatiin kuntoon takaluukun avaimeton aukaisu jalan heilautuksella.

Vasta toisella kerralla näyttää korjautuneen sisävalojen individual valinnan valaistusvoimakkuuksien säilyminen muistissa.

Aika näyttää saivatko toisen kerran jälkeen kuntoon myös nopeusrajoitusten ylityksen varoitustoiminnan. On silloin tällöin pudonnut kokonaan pois päältä tai asetettu 5 km/h ylitys on muuttunut nollaan.

Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen autoon. On muutama asia joihon kaipaisin kommentteja minkälaisia kokemuksia teillä on ollut.

1. Uraisella tiellä siirryttäessä kaistalta toiselle, kuten ohitettaessa tai kaarteessa osuttaessa tiessä olevaan koloon peräpää tuntuu tekevän ylimääräisen sivuttaisliikkeen. Renkaat ovat Goodyearin Eagle F1 ja suuren kuorman mukaiset rengaspaineet eli edessä 2,8 ja takana 3,1. Kuinka vakaasti muilla perä tulee mukana uraisella tiellä?

2. Nyt syksyllä olen huomannut että kun laittaa lähtöajan jonka mukaan auto lataa akun täyteen, ilmoitus latauksen päättymisestä tulee jo noin 50 minuuttia ennen asetettua lähtöaikaa. Käytän tilapäislaturia auton lataukseen. Onko muilla vastaavanlaisia havaintoja aikaisesta latauksen valmistumisesta?

Nyt on mennyt lähes kaksi viikkoa ja sisävalojen individual valinnan asetukset ovat säilyneet.
Nopeusrajoituksen ylityksen asetukset sensijaan olivat tänään muuttuneet eli asetettu ylitys 5 km/h oli muuttunut nollaan.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

v6e

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 07.10.21 - klo:11:31
Alkoi taas Helsingin työreissut koronatauon jälkeen. Tässä edestakainen reissu Lahden Toriparkista Helsingin Kasarmintorin parkkiin. Moottoritietä mittarinopeudella 125-130 km/h. Autossa neljä miestä. Molemmissa päissä akku lähdettäessä täynnä.

Kasarmintorin parkkiin oli tullut useita uusia latauspisteitä. Paikka on muutenkin hyvä, koska lataamisesta ei peritä erillistä maksua eikä vaadi tunnistautumista. Vain auto parkkiin ja johto kiinni. Kyydissä olleet diesel miehetkin alkoivat lämmetä pluggarille.

Mukava taas kerätä km-korvauksia, varsinkin kun saa sähköt ilmaiseksi molemmissa päissä.


Näyttääkö tuo siis reilu 100km suuntaan 4l + 7kw/100?

miz

Keskikulutukset tuolla nyt ajetulla 222 km matkalla per 100km.
Eli bensaa on palanut yhteensä 9l ja sähköä kulunut 16kWh.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy