EU-normikulutus ja havaittu kulutus

Aloittaja Quality, 04.12.09 - klo:22:38

« edellinen - seuraava »

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.08.13 - klo:14:59
Jos normikulutuksia tarkoitat, niin eiköhän ne ajeta juuri niillä vanteilla ja renkailla jotka autossa on vakiovarusteena. Jos vakiona on alut niin sitten aluilla.

Suurin osa kaikken karvalakeimmista versioista on peltivanteilla vakiona. Lisävarusteena alut.
Passat+Variant, Octavia+combi ja Golf+variant näin alkuun toimitetaan peltivanteilla. En jaksanut katsoa tuleeko kaikki.
Alut tulee mukaan toisessa verusteluokassa vakiona.

Kuitenkin suurin osa ihmisistä ostaa aluvanteet autoonsa mukaan kesäpyöriksi.
300ZX
Passat Variant 2013

tet

Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 21.08.13 - klo:11:51
Kuitenkin suurin osa ihmisistä ostaa aluvanteet autoonsa mukaan kesäpyöriksi.

Mahtaako tuosta asiasta löytyä jotain tilastoja, olisi ihan hauska tietää kuinka moni noin tekee. Oma mielikuva on että ainakin vielä jokin aika sitten suurempi osa tyytyi peltivanteisiin, mikä mahtaa olla todellinen tilanne nykyään?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.08.13 - klo:13:09
Mahtaako tuosta asiasta löytyä jotain tilastoja, olisi ihan hauska tietää kuinka moni noin tekee. Oma mielikuva on että ainakin vielä jokin aika sitten suurempi osa tyytyi peltivanteisiin, mikä mahtaa olla todellinen tilanne nykyään?

Kieltämättä olisi kiva tietää.
Käyteyistä mitä itse katselin niin VAG laitteista aika pitkälle kaikki oli keskivarustelutasoa. Parasta ei montaa ollut myynnissä ja huonoimmalla muutamia.
300ZX
Passat Variant 2013

vkjoki

Octavia III RS -aiheen yhteydessä on eilen ja tänään keskusteltu vilkkaasti siitä, miten voisi etukäteen arvioida omaan käyttöön tulossa olevan auton kulutusta.

Jyri on havainnut kahden edellisen autonsa perusteella, että ko. autojen EU-kaupunkiajokulutukset ovat olleet hyvin lähellä omassa ajossa toteutuneita keskikulutuksia. Itsekin pidän EU-normikulutustietoja hyvänä pohjana arvioitaessa tulevan auton kulutustasoa. Nimittäin normikulutustiedot korreloivat erittäin hyvin käytännön kulutustietojen kanssa. Korreloiminen ei tarkoita, että käytännön ajossa kulutus olisi sama kuin EU-normikulutus vaan se tarkoittaa, että jos on aiemmista autoista katsonut, paljonko EU-normikulutuksiin pitää lisätä tai vähentää (%), jotta saa oman kulutuslukeman, voi uudenkin auton kulutustietojen pohjalta ennakoida omaa käytännön kulutusta. Lisäksi on syytä ottaa huomioon, että aivan uusimmilla automalleilla normikulutuksen päälle pitää panna enemmän ekstraa kuin aiemmin.

Jos vertaan toteutunutta keskikulutusta seitsemällä aiemmalla autollani EU-keskikulutukseen, tulee toteutuneeksim kulutukseksi keskimäärin 97 % normista eli keskimäärin pikkuisen alle normikulutuksen on menty. Tässä vielä tulokset auto autolta:
VW Polo 1.9 TDI 74 kW: 4,9 / 4,9 = 100 %
VW Golf 2.0 TDI 103 kW: 5,3 / 5,4 = 98 %
Toyota Auris 2.2 D-4D 130 kW: 6,1 / 6,2 = 98 %
VW Golf 1.4TSI A(DSG-6) 103 kW: 6,5 / 7,1 = 92 %
VW Golf 1.8TSI A(DSG-7) 118 kW: 6,3 / 6,6 = 95 %
Volvo S60 2.0 D3 A(Geartronic-6) 120 kW: 5,5 / 5,9 = 93 %
Ford Focus 2.0 TDCi A(Powershift-6) 120 kW: 5,3 / 5,3 = 100 %
Prosenttilukujen vaihtelu on niin pientä, että menetelmää voidaan pitää varsin käyttökelpoisena.

Mutta sitten tulee mutta: aivan uusimmat automallit. Syyskauden kulutustietoja minulla ei vielä mallivuoden 2013 Golfille tietenkään ole, mutta käytetään kevään 2013 kulutusta:
VW Golf 1.4 TSI ACT A(DSG-7) 103 kW: 5,5 / 4,7 = 117 %
Siis 117 %, kun aiempien autojen keskiarvo on ollut 97 %. Siis "vanha" kaava antaa 20 % liian pienen kulutusennusteen.

Octavia III RS:n kohdalla uskon kuitenkin normikulutusten olevan suhteellisen vertailukelpoisia aiempien vuosien normikulutusten kanssa, kun kyseessä ei ole mikään ekoauto. Nimittäin Golf VII on ns. BlueMotion-malli, jolla kulutuslukemia on painettu kaikin mahdollisin keinoin alaspäin.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Guido

Golf Variant 2.0 TDI DSG, 3,5 v / 102 tkm keskikul. 5,80 l/100 km (EU yhd. 5,5 l/100 km)
Octavia II Combi 1.6 FSI man., 3,5 v / 89 tkm keskikul. 7,04 l/100 km (EU yhd. 6,6 l/100 km)
Octavia I HB 1.6 MPI man., 2,5 v / 32 tkm keskikul. 7,49 l/100 km (EU yhd. 7,2 l/100 km)

Kulutukset poimittu tankkaus.comista ja excel-kirjanpidosta. Todelliset kulutukset ovat näköjään aika hyvin linjassa ilmoitettujen kulutusten kanssa. Eli kaikissa on heittoa suunnilleen saman verran.

Epes

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.09.13 - klo:20:47

Mutta sitten tulee mutta: aivan uusimmat automallit. Syyskauden kulutustietoja minulla ei vielä mallivuoden 2013 Golfille tietenkään ole, mutta käytetään kevään 2013 kulutusta:
VW Golf 1.4 TSI ACT A(DSG-7) 103 kW: 5,5 / 4,7 = 117 %
Siis 117 %, kun aiempien autojen keskiarvo on ollut 97 %. Siis "vanha" kaava antaa 20 % liian pienen kulutusennusteen.

Octavia III RS:n kohdalla uskon kuitenkin normikulutusten olevan suhteellisen vertailukelpoisia aiempien vuosien normikulutusten kanssa, kun kyseessä ei ole mikään ekoauto. Nimittäin Golf VII on ns. BlueMotion-malli, jolla kulutuslukemia on painettu kaikin mahdollisin keinoin alaspäin.

Tuo "mutta" alkaa olla kohdillaan eli RS:n ilmoitettuun 8,1 kaupunkikulutukseen 20 pinnaa päälle, niin ollaan 9,7 lukemissa. Uskon että uuden RS:n EU-kulutusmittauksissa on otettu kaikki mahdolliset kulutusta alentavat kikat huomioon.

make_1992

Ocu I 2004 1.8t (110kw) tehdas lupaa kaupunkikulutukses 10.7 tänään pääsin 9.5 lukemaan nätillä ajolla (keskinopeus 22kmh) ;)

Asterion

http://m.nbcnews.com/business/hyundai-kia-pay-millions-gas-mileage-settlement-2D11792714

Korvaukset tännekin käyttöön niin alkaa tulla painetta valehdella vähemmän kulutuslukemissa

Dirti

Tänään märällä kelillä ajettu:

Reitti: Lähtö Lahnuksesta, vihdintieltä kehä 3 itään, kehältä tampereen motari helsinkiin, motarilta kehä 1 itään, kehältä pihlajiston rampista ylös ja viikin peltojen "kautta" sahaajankadulle Merteilille Herttoniemeen. Paluu muuten sama mutta paluun alkupää itäväylän kautta ja loppu päässä kehältä poikeaminen martsarin starkille josta paluu vihdintielle petikontien kautta.

Kulutus: 4,7l/100km

Keskinopeus: 57km/h

Matka: 67km

Lämpötila: 5 celsiuksen tietämillä

Tehdas lupaa omalle kulkineelle EU-yhdistetyksi 4,9l/100km.

Tuo reitti muodostu aikalailla sopivaksi vertailuksi yhdistetyllekulutukselle, painottuen tosin hieman enemmän maantienopeuksiin mutta sitä kompensoi liikennevalot sekä risteykset missä joutu pysähtelemään pysähtelyt. Sekä pysähdykset Merteilillä ja Starkki Martinlaaksossa

Kulutusmittari on säädetty myös kohdilleen.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

miisalo

Itse pääsen hyvin EU kulutuksiin, kunhan ajan ennakoiden ja koko ajan polttoaineen säästö mielessä. Pienikin herpaantuminen, niin kulutus nousee.

Mutta jos katselee noita testisyklejä, niin onko ihme, jos normiajossa ei pääse moiseen

http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.php

Tässä vielä vähän vanhentunut, mutta kuitenkin hyvä dokumentti aiheesta

http://www.transportenvironment.org/sites/te/files/media/T%26E%2098-3_0.pdf
Ex. vagit: Erinäinen määrä käytettyjä isohkoilla moottoreilla varustettuja rinkelikeulia

Adokcs

Lainaus käyttäjältä: joukose - 05.01.10 - klo:21:34
Havaituista kulutuksista tuli mieleen, onko moni kokeillut jäähdyttäjän alaosassa maskipeitettä noin niinkun kulutuksen pienentämiseksi.


Luin eri automerkin tiedotteista, että maskipeitto lisää huomattavasti polttoaineenkulutusta, koska ilma joutuu kiertämään auton ulkopuolelta, eikä pääse suunnitellulla tavalla. Omissa kokeiluissa laitoin muovin koko keulaan, mitään lämpötilojen nousua en havainnut, kun oli useita langattomia mittareita ja villaa mittarien päällä. Öljynlämpöä en yrittänytkään mitata. Itse käytän alaosan viimapeitettä, lähinnä sen takia etteivät konehuone ja jäähdytin likaannu.

Normikulutuksesta yleensä. Ihmettelen, jos pääsee alle normikulutuksen isommissa kaupungeissa, tai suomen karkeilla maanteillä.
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

Adokcs


[/quote]

Kuitenkin suurin osa ihmisistä ostaa aluvanteet autoonsa mukaan kesäpyöriksi.
[/quote]

Aluvanteistahan ei ole yhtään mitään muuta hyötyä, kui se, että jos on 4-5 puolaiset, saa puhdistettua lumet ja kurat vaikka päivittäin, ettei vapise eikä nivelet kulu.

Ite tingin lisää 4 samallaista aluvannetta, kun en saanut uutta autoa peltivanteilla.
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Adokcs - 28.04.15 - klo:10:31
Luin eri automerkin tiedotteista, että maskipeitto lisää huomattavasti polttoaineenkulutusta, koska ilma joutuu kiertämään auton ulkopuolelta, eikä pääse suunnitellulla tavalla.
Ja silti useissa eri merkkien ekomalleissa keulan aukkoja on tukittu osittain tai kokonaan. Missä tiedotteissa tuollaista on väitetty? Itse en usko oikein missään tilanteessa huomattavaan kulutuksen lisään.

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Adokcs - 28.04.15 - klo:10:31
Luin eri automerkin tiedotteista, että maskipeitto lisää huomattavasti polttoaineenkulutusta, koska ilma joutuu kiertämään auton ulkopuolelta, eikä pääse suunnitellulla tavalla.
Minulla on Mersussa syylarin edessä lamellit , jotka ovat kiinni. Aukeavat jos kone on liian kuuma tai ajan yli 180 km/h. Nämä lamellit vähentävät tehtaan mukaan bensankulutusta.
Always lead, never follow

skriko

VW Scirocco 118 kW manuaali 4,5 v/47 280 km kulutus 5,99. Valmistajan ilmoittama 6,6.
Nyt Opel Astra GTC 147 kW valmistaja ilmoittaa saman 6,6. Ensimmäinen tankillinen 7,3 ja toinen 7,0. Sanoivat huollossa että se laskee vielä kun tulee kilometrejä. Kumma kyllä Scirooccon ekat tankilliset olivat 6,4 ja 6,0.
Saas nähdä pitävätkö huollon uroiden puheet paikkaansa, vai ilmoittaako Opeliksin valmistaja kulutuksen optimistisemmin kuin Volkkarin vastaava.

Raimo247

Tämähän on ajankohtainen topicci, kun VolksWagen jäi kiinni päästöhuijauksesta USA:ssa ja joutuu maksamaan 37.500 $ per myyty auto, oliko 18 miljardia!!!


MUAHAHAHAHAHAHA!!!!
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

vwp

Passat Variant 2.0 TDI+DSG (BMP) eli kuluttava pumppusuutinkone.
Valmistajan ilmoittama yhdistetty kulutus 6,7 ja vuoden aikana tankkauksista laskettu pyörii siinä 6,1 - 6,2 välillä. Ajelu melko sekalaista eli hyvin osuu tuohon yhdistettyyn. Maantiellä ajellessa pääsee vitosen pintaan, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt mitä valmistaja lupailee.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

JarnoF

#197
Meillä tankkauksista laskettu, auton koko omistusajan keskikulutus on tällä hetkellä +13% valmistajan ilmoittamasta arvosta. Toisaalta tuo arvo oli pahimmillaan 15%. Nyt siis lukema on laskenut, ilmeisesti ajoprofiilin muuttumisen sekä 2014 kesällä vaihdetun nokka-akselin säätimen takia. Säätimen vaihdon jälkeen kulutus on ollut vain 8% valmistajan ilmoittaman arvon yli. Ts. ennen keskikulutuslukema oli 8,2 L/100km, säätimen vaihdon jälkeen:
95E10, 7.75 l/100km
98E5, 7.43 l/100km

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 24.09.15 - klo:10:21
Tämähän on ajankohtainen topicci, kun VolksWagen jäi kiinni päästöhuijauksesta USA:ssa ja joutuu maksamaan 37.500 $ per myyty auto, oliko 18 miljardia!!!
Tuskinpa sinullakaan on mitään tietoa siitä, mikä korvaussumma jää Volkkarin maksettavasti. Tuo ilmoitettu summa on vain maksimi, joka voidaan määrätä. Summa voi olla myös  kymmensosa tuosta.

JFabiaK

Alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että havaittu kulutus vs. normikulutus ovat itsetutkiskelun paikka. Mikäli autossa ja sen käytössä kaikki ei ole kunnossa, niin turha on tavoitella ilmoitettuja lukuja.
Lähdetään nyt liikkeelle vaikka renkaiden ilmanpaineista, kuorman ja moottorin käyntilämpötilan vaikutuksesta kuljettajan ajotapojen lisäksi.
Auton huollolla on suuri merkitys, jotta kaikki toiminnot ja säätöarvot ovat mahdollistamassa taloudellisen liikkumisen.
Aivan uudella autolla on turha yrittää normikulutuksiin; useampia tuhansia, jopa yli 10000 kilometriä olisi syytä olla "sisäänajoa" enennen kuin taloustavoitteet ovat mahdollisia.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JarnoF

Meilläkin on Golffissa tuo Vepron takalippa. Olisi kiva tietää paljonko sekin lisää auton kulutusta maantiellä.

Onneksi on jälkiasenteinen varuste niin ei ainakaan ole ollut nostamassa CO2-veroa. ;D

apo

Meillä aikoinaan olleessa TSI Touranissa Vepron lippa nosti vajaa 10% kulutusta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: skriko - 16.09.15 - klo:18:45
VW Scirocco 118 kW manuaali 4,5 v/47 280 km kulutus 5,99. Valmistajan ilmoittama 6,6.
Nyt Opel Astra GTC 147 kW valmistaja ilmoittaa saman 6,6. Ensimmäinen tankillinen 7,3 ja toinen 7,0. Sanoivat huollossa että se laskee vielä kun tulee kilometrejä. Kumma kyllä Scirooccon ekat tankilliset olivat 6,4 ja 6,0.
Saas nähdä pitävätkö huollon uroiden puheet paikkaansa, vai ilmoittaako Opeliksin valmistaja kulutuksen optimistisemmin kuin Volkkarin vastaava.

Nyt alkoi jo polttonesteenkulutus laskemaan, 6.4 oli kulutus. Renkaina 235/55X18. Marraskuussa kun laitan alle Nokian r2 kitkat 215/55X17, niin mahdollisesti laskee vielä tuosta. Ei kuitenkaan paha kulutus noinkin painavalle autolla. Saispa vaan sen tunkin jostain. Alkuperäinen maksaa tilaamalla 70â,¬netto. Biltemassa olisi 16â,¬, mutta nuo kolot helmapelleissä on tosi pienet.

Jultsu

Melko iso ero halkaisijoissa noissa sun kumeissa. Vai tuliko typo.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

skriko

#204
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.10.15 - klo:19:00
Melko iso ero halkaisijoissa noissa sun kumeissa. Vai tuliko typo.

Nuo 235/55X18 ovat tehtaalta tullet ensiasennusrenkaat olivatkohan Bridestone Botenzat. Kaupassa tuli talvikummeiksi 215/55X17 Nokialaiset alkuperäisillä vanteilla. Ovat kuulemma myyneet tuohon malliin samaa kokoa. Rekisteriotteessa on vaihtoehtiset renkaat 225/55X17 eli sentin ovat leveämmät ja 0,55 senttiä korkeammat.

Laskin tuossa juuri naisen logiikalla, että kun laitan talvirenkaat alle, niin auto on 2,37 senttiä matalampi. Taas vastaavasti renkaan ja lokasuojan väliin jää saman verran enemmän tilaa.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.10.15 - klo:19:22
Nuo 235/55X18 ovat tehtaalta tullet ensiasennusrenkaat olivatkohan Bridestone Botenzat. Kaupassa tuli talvikummeiksi 215/55X17 Nokialaiset alkuperäisillä vanteilla. Ovat kuulemma myyneet tuohon malliin samaa kokoa. Rekisteriotteessa on vaihtoehtiset renkaat 225/55X17 eli sentin ovat leveämmät ja 0,55 senttiä korkeammat.
Taitavat olla nuo renkaasi, halkaisijaltaan 18" ja 17", yli 47 mm eriävät ts. n. 23,5 mm muuttuu korkeus. ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

skriko

Laskin tuossa huvikseni, että Sciroccossa oli talvi- ja kesäkummit 225/45X17 8,14 senttiä pienemmät kuin Opeliksissa. Ei siis ihme, että tuolla jollain palstalla haukuin Opeliksini kesärenkaita traktorin renkaiksi. ;)

vasara

Bmw x3 20ix automaatti. 'Luvattu' maantiekulutus 6,7L.. totuus rapia 8L.. elikkäs maantielläkin jo kuluu enemmän kuin 'luvattu' yhdistetty kulutus 7,5L. Tuo on silti täysin odotettua ja ok kulutus. Kukapa noihin valmistajan tietoihin tosissaan suhtautuisi. Jos ajaisi tasaista 90kmh, niin voisihan alle 7L kulutukseen myötätuulessa ja rekan imussa päästäkkin?

vwp

Viime tankkaus oli ensimmäinen kerta kun valmistajan ilmoittama yhdistetty lukema (6,7) oli lähellä ajettua.
Tankillinen oli vaimon kaupunkiajelua 95 prosenttisesti ja kulutus oli 6,61. Muuten onkin menty reippaasti ali.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

ram1

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.10.15 - klo:19:46
Laskin tuossa huvikseni, että Sciroccossa oli talvi- ja kesäkummit 225/45X17 8,14 senttiä pienemmät kuin Opeliksissa. Ei siis ihme, että tuolla jollain palstalla haukuin Opeliksini kesärenkaita traktorin renkaiksi. ;)
Normikoko Gtc:ssä on 235/55.17, 235/50.18, 235/45.19, 245/40.20.
Isojahan ne on, mutta Vageissa taas aina pykälää liian pienet.Ja edelleenkin tuosta Eu-kulutuksesta, että se vertailukulutus.Ei todellinen kulutus.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy