Kirjoittaja Aihe: EU-normikulutus ja havaittu kulutus  (Luettu 96302 kertaa)

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #240 : 28.12.15 - klo:21:02 »
Itse pidän navigaattoria yhtenä autoilun kehityksen merkkipaaluna. On se vaan kätevää, kun navigaattori neuvoo, miten vältetään ruuhkat, missä on nopeuskameroita, missä kannattaa tankata ja kaikkein monimutkaisimmistakin liittymistä voi ajella turhia hidastelematta, kun selkeät ajo-ohjeet on silmien edessä. Sitä kohteen kylttejäkään ei tarvitse etsiä, kun navi neuvoo suoraan ovelle tai siihen viereiseen parkkihalliin. Matkan varrella tankatessa/kahvitellessa voikin sitten varata hotellin sen älypuhelimen kautta. Kyllä niin "GT-kartoillakin" perille löytää, mutta on se kyllä hemmetisti työläämpää kuin tämän päivän keinoja hyödyntäen. Suomessa toki ei nyt ole oikein ruuhkia, vaihtoehtoisia reittejä, monimutkaisia liittymiä tai oikein muutakaan, mihin navia tarvitsisi, mutta eipä tulisi mieleenkään lähteä "suunnistamaan" ilman navia tiheämmin asuttuihin outoihin maihin.

Se on varmaan niin, että mitä ei ole, sitä ei kaipaa. Jos olisi auto jossa olisi navi, ja jos sitä oppisi vielä kunnollla hyödyntämään, niin voi olla, että sitten siitä ei haluaisi enää luopua.
Toistaiseksi kun ei ole kyseistä laitetta koskaan ollut, niin ei yhtään kaipaakaan ja suunnistelee ihan neuvojen perusteella.

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.118
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #241 : 28.12.15 - klo:21:20 »
Muutamia vuosia sitten lomailin Espanjassa ja vuokrasin auton. Ajoimme pohjois-Espanjan Compostellasta Sebastianiin. Yövvyttiin "outojen " paikkojen pikkuhotelleissa. Kun hotellit oli varattu etukäteen, niin katsoin kotona omasta navigaattorista, josko laite löytää paikan osoitteen perusteella. No eipä löytynyt kolmea hotellia lainkaan katunimien mukaan.

Ymmärsin sitten etsiä netin kartoista lähimmän "ison" kadun, jonka merkkasin hotellin sijainniksi muistiin naviini. Ja kun oma navi otettiin varmuuden vuoksi mukaan reissuun, niin kaikki hotellit löytyivät mainiosti. Kyllä oli muutenkin ehdoton laite umpioudossa ympäristössä. Ainoa kummallisuus oli se, että Espanjassa oli karttaan merkitty valmiiksi myös ne tiet, joita vasta rakennettiin. Suomessa sekin on toisinpäin.
Että irrotettava sen navin pitää olla.
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #242 : 17.01.16 - klo:23:36 »
VW Scirocco 118 kW manuaali 4,5 v/47 280 km kulutus 5,99. Valmistajan ilmoittama 6,6.
Nyt Opel Astra GTC 147 kW valmistaja ilmoittaa saman 6,6. Ensimmäinen tankillinen 7,3 ja toinen 7,0. Sanoivat huollossa että se laskee vielä kun tulee kilometrejä. Kumma kyllä Scirooccon ekat tankilliset olivat 6,4 ja 6,0.
Saas nähdä pitävätkö huollon uroiden puheet paikkaansa, vai ilmoittaako Opeliksin valmistaja kulutuksen optimistisemmin kuin Volkkarin vastaava.
Kesärenkailla pienin kulutus itselaskettuna 6,52. Tänään tankattu kulutus 7,10 ja aina lähdetty +20 tallista.

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #243 : 06.05.16 - klo:23:05 »
Fiesta St normikulutus 5,9 yhdistetty, laskettu kulutus 6,53. Ajotietokone muuten näytti 5,9.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.893
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #244 : 06.05.16 - klo:23:16 »
Muutamia vuosia sitten lomailin Espanjassa ja vuokrasin auton. Ajoimme pohjois-Espanjan Compostellasta Sebastianiin. Yövvyttiin "outojen " paikkojen pikkuhotelleissa. Kun hotellit oli varattu etukäteen, niin katsoin kotona omasta navigaattorista, josko laite löytää paikan osoitteen perusteella. No eipä löytynyt kolmea hotellia lainkaan katunimien mukaan.

Ymmärsin sitten etsiä netin kartoista lähimmän "ison" kadun, jonka merkkasin hotellin sijainniksi muistiin naviini. Ja kun oma navi otettiin varmuuden vuoksi mukaan reissuun, niin kaikki hotellit löytyivät mainiosti. Kyllä oli muutenkin ehdoton laite umpioudossa ympäristössä. Ainoa kummallisuus oli se, että Espanjassa oli karttaan merkitty valmiiksi myös ne tiet, joita vasta rakennettiin. Suomessa sekin on toisinpäin.
Että irrotettava sen navin pitää olla.
Itse olen sitä mieltä, että aika on ajanut noiden irrallisten navien ohi. Älypuhelimen ja auton oman navin väliin jää hyvin vähän elintilaa erilliselle navilaitteelle.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.893
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #245 : 06.05.16 - klo:23:25 »
Se on varmaan niin, että mitä ei ole, sitä ei kaipaa. Jos olisi auto jossa olisi navi, ja jos sitä oppisi vielä kunnollla hyödyntämään, niin voi olla, että sitten siitä ei haluaisi enää luopua.
Toistaiseksi kun ei ole kyseistä laitetta koskaan ollut, niin ei yhtään kaipaakaan ja suunnistelee ihan neuvojen perusteella.
Hyödyt riippuvat paljon alueesta missä liikutaan. Navilla on miljoonakaupungissa paljon enemmän käyttöä kuin suomalaisissa pikkukaupungeissa. Jos vaikka ajelisin Tampereelta Helsinkiin, niin eipä siinä niin paljoa navia tarvita, mutta täällä tulee melkein aina vähintään tarkastettua liikennetilanne ennen liikkeelle lähtöä.

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #246 : 19.05.16 - klo:15:37 »
Fiesta St normikulutus 5,9 yhdistetty, laskettu kulutus 6,53. Ajotietokone muuten näytti 5,9.

Nyt oli jo laskettu kulutus 6,03 pienellä taitaapi St mennä kunhan tulee lisää kilsoja ja varsinkin talvella kun tulee kitkat alle.
Tuohonkin kulutukseen on annettu jo hanaa ja otettu muutama kisa.

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #247 : 26.09.16 - klo:17:44 »
Hyvin vag konsernin auto menee alle valmistajan ilmoittaman kulutuksen. Sciroccon pitäisi viedä valmistajien mukaan 0,7 litraa vähemmän kuin ST:n.
Nyt on vienyt inansa enemmän. Voipa olla että laskee Fordin kulutus kun tulee alle pari senttiä kapeammat kitkat.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.186
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #248 : 26.09.16 - klo:19:23 »
Se on varmaan niin, että mitä ei ole, sitä ei kaipaa. Jos olisi auto jossa olisi navi, ja jos sitä oppisi vielä kunnollla hyödyntämään, niin voi olla, että sitten siitä ei haluaisi enää luopua.
Toistaiseksi kun ei ole kyseistä laitetta koskaan ollut, niin ei yhtään kaipaakaan ja suunnistelee ihan neuvojen perusteella.

Niin, IMO tässä on 2 jouhevaa tapaa siirtyä outoon osoitteeseen.  ???
1. Naputella naviin (ei aina näytä oikein, voi olla vanha karttatieto / yksisuuntainen katu/ keskikaide / betoniporsaat tiellä) tms.
2. Kysyä lyhyt ajo-ohje tai sitten katsoa netistä ne viimeiset km, kirjoittaa lyhyet nuotit tai hyvällä näkömuistilla, painaa kartta mieleensä.
Yritetään pärjätä.

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #249 : 26.09.16 - klo:19:41 »
Niin, IMO tässä on 2 jouhevaa tapaa siirtyä outoon osoitteeseen.  ???
1. Naputella naviin (ei aina näytä oikein, voi olla vanha karttatieto / yksisuuntainen katu/ keskikaide / betoniporsaat tiellä) tms.
2. Kysyä lyhyt ajo-ohje tai sitten katsoa netistä ne viimeiset km, kirjoittaa lyhyet nuotit tai hyvällä näkömuistilla, painaa kartta mieleensä.
Hyvin löydettiin kohdalla 2. Kölniin moottoripyöränäyttelyyn. Kerran pysäytettiin poliisiauto ja kysyttiin Saksan päässä. :D

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.893
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #250 : 26.09.16 - klo:20:09 »
Ei tuo nyt oikein hyvältä kuulosta, kun pitää poliiseja pysäytellä  kertomaan reittiohjeita. Tiheämmin asutuilla aluella navi must jo pelkästään ruuhkatietojen vuoksi. Huoltoasemat, autovuokraamot ja paljon muuta matkan päällä tarpeellista löytyvät nekin navilla hetkessä. Toisinaan hyvä arvio matka-ajastakin on arvokasta tietoa.

Poissa skriko

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.096
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #251 : 26.09.16 - klo:20:14 »
Ei tuo nyt oikein hyvältä kuulosta, kun pitää poliiseja pysäytellä  kertomaan reittiohjeita.
Omasta mielestäni oli kyllä hyvä suoritus Suomesta Ruotsin ja Tanskan kautta ajaa Kölniin mp-messuille ilman navia ja kerran vain joutui tietä kysymään.
Se olisi yhtä hyvä suoritus kun katsoisi matkalla kerran navista mihinkä nyt pitikään kääntyä.
Toiseksi ,kyllä ne Saksalaiset komeat poliisimiehet oli mukava pysäyttää. ;)

Poissa skrikoo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 264
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #252 : 30.04.17 - klo:20:31 »
Honda Civic Type-R Eu-normikulutus 7,3. Minulla keskikulutus 1.1.2017 lähtien auton myyntipäivään 7,1.
Kaikilla autoilla on mennyt alle tuon eu:n ilmoittaman kulutuksen paitsi Opel Astra GTC 200. Eniten alle pääsi Volkswagen Sciroccolla.

Poissa Pihistelijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #253 : 14.07.17 - klo:11:09 »
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style. Yhdistetty EU-kulutus 4,4 l/100 km. Minulla keskikulutus 4,1 l/100 km.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

Olen päässyt jokaisella autollani noin 10% alle yhdistetyn EU-kulutuksen. Ihmettelen oikein suomalaisten autolehtien toimittajia ja muita "automiehiä", jotka vuodesta toiseen jaksavat väittää, ettei tehtaan lukemiin pääse. Kyllä pääsee jos vähänkin paneutuu ajamiseen.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17

Poissa JarnoF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.148
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #254 : 18.07.17 - klo:10:42 »
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style. Yhdistetty EU-kulutus 4,4 l/100 km. Minulla keskikulutus 4,1 l/100 km.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

Olen päässyt jokaisella autollani noin 10% alle yhdistetyn EU-kulutuksen. Ihmettelen oikein suomalaisten autolehtien toimittajia ja muita "automiehiä", jotka vuodesta toiseen jaksavat väittää, ettei tehtaan lukemiin pääse. Kyllä pääsee jos vähänkin paneutuu ajamiseen.

Aika hyvin jos alle pääset. Minulta ei ole onnistunut. :(

Golfin koko omistusajan keskikulutus oli 10% yli valmistajan ilmoittaman yhdistetyn kulutuksen. Kuitenkin esim. viimeisenä vuonna mentiin enää 5% yli. Ilmeisesti TSI saatiin osapuilleen ehjäksi ja säätöihinsä monen vuoden korjausten jälkeen. Siltikään en koskaan päässyt alle tehtaan lukemien. Ei edes maantieajotankillisilla. Toki se EU-maantieajotestikin on mitattu varmaan jollain 50 km/h nopeudella. Ei tyhjällä suomalaisella moottoritiellä jossa keskinopeus on jatkuva 125 km/h...

Nyt Opelin mitattu keskikulutus on ylitse maltilliset 23%! ;D Noh, ehkä tuo tuosta tasoittuu, kun saadaan parikymmentä tankkausta lisää "exceliin".

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.781
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #255 : 18.07.17 - klo:15:32 »
Olen päässyt jokaisella autollani noin 10% alle yhdistetyn EU-kulutuksen. Ihmettelen oikein suomalaisten autolehtien toimittajia ja muita "automiehiä", jotka vuodesta toiseen jaksavat väittää, ettei tehtaan lukemiin pääse. Kyllä pääsee jos vähänkin paneutuu ajamiseen.

Tätä samaa olet tainnut toistella useassakin keskusteluketjussa. Muistan sinun sanoneen jopa jossain, että "suomalaisella ajoprofiililla" tms. pääsee kyllä normikulutukseen. Minusta on kyllä aika karkea yleistys, jos ihan kokonaista yhden kuljettajan otannalla yleistät asian miljoonaan muuhun.  ::)
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.118
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #256 : 18.07.17 - klo:17:17 »
No kulutuksen testausmittauksen ajonopeusprofiiliahan on täällä käsitelty moneen kertaan. Kun puolittaa testiprofiilissa käytetyt ajonopeudet, niin putoohan auton ominaiskulutus. Matka-aika tosin pitenee ja toiset joutuu jatkuvasti tekemään ohituksia ja liikenneturvallisuus huononee, joten suo siellä vetelä täällä. ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa Pihistelijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #257 : 18.07.17 - klo:18:02 »
Tätä samaa olet tainnut toistella useassakin keskusteluketjussa. Muistan sinun sanoneen jopa jossain, että "suomalaisella ajoprofiililla" tms. pääsee kyllä normikulutukseen. Minusta on kyllä aika karkea yleistys, jos ihan kokonaista yhden kuljettajan otannalla yleistät asian miljoonaan muuhun.  ::)

Tarkoitan sillä sitä, jos ajo on EU-syklin mukaista, niihin myös pääsee todellisuudessa. Eli maantiellä 60-120 km/h, josta moottoritietä (120 km/h) max. 10%. Itselläni kaupunkiajoa on hieman vähemmän kuin syklissä, mutta kulutus vastaavasti 10% pienempi.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17

Poissa Pihistelijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #258 : 19.07.17 - klo:09:12 »
No kulutuksen testausmittauksen ajonopeusprofiiliahan on täällä käsitelty moneen kertaan. Kun puolittaa testiprofiilissa käytetyt ajonopeudet, niin putoohan auton ominaiskulutus. Matka-aika tosin pitenee ja toiset joutuu jatkuvasti tekemään ohituksia ja liikenneturvallisuus huononee, joten suo siellä vetelä täällä. ;)

EU-maantiesyklin ajonopeus on 50-120 hm/h keskinopeuden ollessa 62,5 km/h. Itselläni on Seat Leon ST 1.0 TSI, jolle luvataan EU-maantiekulutukseksi 3,8 l/100 km. Itse pääsen kuitenkin vähemmällä selvästi nopeammalla keskinopeudellakin. Alla on ajotietokoneen ote eilisestä reissustani. Se sisältää lähes kokonaan maantieajoa. Ajonopeus 60-100 km/h. Satasen nopeutta oli puolet. Ajoin koko ajan rajoitusten mukaan. Satasen alueella satasta.

Ajotietokone on tarkka. Olen tarkistanut sen tankkauksilla. Se näyttää desin todellista pienempiä lukemia eli tässä kulutus on oikeasti ollut 3,4 l/100 km.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.896
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #259 : 19.07.17 - klo:09:52 »
Mikäs on pihistelijän rengas tarkemmin ja niiden paineet?

Nuo keskinopeudet on juuri sellaisia mitä voi olettaa olevan kun tuolla tien päällä pihistellään. Normaalisti kesäisin pääsee ajamaan sen verran satastakin että keskinopeus jää yli 80:n, kun siirrytään Suomessa pidempiä matkoja. En nyt muista koska olisin ajanut kesällä alle 80km/h keskinopeudella tuollaisen yli 200km siivun, mutta en toki moisia kulutuslukemia näekään.

Poissa kirsko1

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #260 : 19.07.17 - klo:10:05 »
EU-maantiesyklin ajonopeus on 50-120 hm/h keskinopeuden ollessa 62,5 km/h. Itselläni on Seat Leon ST 1.0 TSI, jolle luvataan EU-maantiekulutukseksi 3,8 l/100 km. Itse pääsen kuitenkin vähemmällä selvästi nopeammalla keskinopeudellakin. Alla on ajotietokoneen ote eilisestä reissustani. Se sisältää lähes kokonaan maantieajoa. Ajonopeus 60-100 km/h. Satasen nopeutta oli puolet. Ajoin koko ajan rajoitusten mukaan. Satasen alueella satasta.

Ajotietokone on tarkka. Olen tarkistanut sen tankkauksilla. Se näyttää desin todellista pienempiä lukemia eli tässä kulutus on oikeasti ollut 3,4 l/100 km.

Minkälainen ajotyylisi on maantiellä? Onko nopeutesi tasainen samalla nopeusrajoitusalueella vai käytätkö ns. haitaritekniikkaa, että nopeutesi hyytyy ylämäessä ja alamäessä menet kovempaa kuin ylämäessä? Ainakin autossasi vakionopeussäädin ilmeisesti on, joten pitäisi pystyä ajamaan ainakin tasaisesti nopeuden hyytymättä ylämäkiin myös.

Ja ajatko mittarin mukaisia nopeuksia vai todellisia eli n. 6 km/h kuin mittari näyttää?

Tuosta haitariajosta oli vähän aikaa sitten keskustelua nimittäin toisessa ketjussa täälläkin palstalla.

Hyviä kilometrejä

Poissa Pihistelijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #261 : 19.07.17 - klo:10:08 »
Mikäs on pihistelijän rengas tarkemmin ja niiden paineet?

Michelin Energy Saver 205/55 R16. Paineet 2,8 joka renkaassa.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17

Poissa Pihistelijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #262 : 19.07.17 - klo:10:28 »
Minkälainen ajotyylisi on maantiellä?

Annan vauhdin hiipua ylämäessä, mutta vain jos takana ei ole muita. Pidän aina edellä ajavaan reilua väliä, joten pystyn keräämään alamäessä liike-energiaa vapaalla. Ajan muun liikenteen tahtia, sitä häiritsemättä. Ohitan, jos edessä on vain yksi-kaksi hidasta. Jos on jonoa, ajan suosiolla jonon perässä.

Ajan todellista nopeutta. 80 alueella 86 km/h mittarin mukaan. En uskalla ajaa kovempaa, koska tolppa on välähtänyt kerran. Onneksi ei tullut mitään. Kun rajoitus laskee 100 -> 80, heitän vapaalle ja annan vauhdin laskea niin.

En käytä koskaan vakionopeudensäädintä. Olen vain kerran testannut, että se toimii.
« Viimeksi muokattu: 19.07.17 - klo:10:40 kirjoittanut Pihistelijä »
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17

Poissa Pihistelijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #263 : 19.07.17 - klo:10:30 »
Nuo keskinopeudet on juuri sellaisia mitä voi olettaa olevan kun tuolla tien päällä pihistellään. Normaalisti kesäisin pääsee ajamaan sen verran satastakin että keskinopeus jää yli 80:n, kun siirrytään Suomessa pidempiä matkoja. En nyt muista koska olisin ajanut kesällä alle 80km/h keskinopeudella tuollaisen yli 200km siivun, mutta en toki moisia kulutuslukemia näekään.

Minulla oli keskinopeus jo 82 km/h, mutta lopun kaupunkiajo ja liikennevaloissa seisominen laski sen 78:iin. Lyhytkin 60 rajoitus, tietyö tai liikennevalot laskevat keskinopeutta nopeasti. Kaikkia osui kohdalle.
« Viimeksi muokattu: 19.07.17 - klo:10:34 kirjoittanut Pihistelijä »
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17

Poissa reverence

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #264 : 19.07.17 - klo:10:42 »
Ihan asiallinen suoritus tuo 3,3l.
 
Ilmastointi päällä? Tai penkinlämmitin:P
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw
 nyk. 1.0TSI  1.4TSI 110kw

Poissa Pihistelijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #265 : 19.07.17 - klo:10:54 »
Ilmastointi päällä? Tai penkinlämmitin:P

Ilmastointi oli pois päältä. Ei ollut edes tarvetta, koska kuten kuvasta näkyy ulkona on vain +20 C. Radiokin oli hiljaisella. Kohdalle osui noin 40 km verran vesisadetta ja märkää asfalttia. Michelin Energy Saverien herkkä vierintävastus romahtaa märällä. Täysin kuivalla kelillä olisi vienyt 3,2 litraa.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.896
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #266 : 19.07.17 - klo:11:31 »
Annan vauhdin hiipua ylämäessä, mutta vain jos takana ei ole muita.

Minä olen myös huomannut että tuo vaikuttaa aika paljon kulutukseen (positiivisesti, vähentämällä sitä). Tosin kun tuollainen kuski sattuu eteen joka ei välitä takanatulevista, ja itsellä on kiirekiirekiire, niin ärsyttäähän se. Nykyään kun ymmärrän miksi jotkut tekevät noin, se ärsyttää vähän vähemmän. Ja ACC auttaa myös.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.896
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #267 : 19.07.17 - klo:11:39 »
Michelin Energy Saver 205/55 R16. Paineet 2,8 joka renkaassa.

Olisin veikannut vielä kovempia paineita. Ei nuokaan toki alakanttiin ole turvallisuuden kannalta.

Tiedätkö tuon renkaan merkinnän polttoaineenkulutuksen osalta? A vai B?

Ainakin Energy Saver + XL S1 löytyy tuossa koossa A-merkinnällä. Siinä on ilmeisesti todellinen pihistelijän rengas.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.781
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #268 : 19.07.17 - klo:11:46 »
Tarkoitan sillä sitä, jos ajo on EU-syklin mukaista, niihin myös pääsee todellisuudessa. Eli maantiellä 60-120 km/h, josta moottoritietä (120 km/h) max. 10%. Itselläni kaupunkiajoa on hieman vähemmän kuin syklissä, mutta kulutus vastaavasti 10% pienempi.

Huippuhyviin lukemiin pääset kyllä, se on sanottava. Itsekin olen aiemmilla autoilla päässyt ilmoitettuihin yhdistelmäkulutuksiin, nykyisen kanssa jää vielä nähtäväksi mihin homma kehittyy. Tähän asti kyllä näyttää siltä, ettei onnistu enää, tai vaatii ainakin selkeästi radikaalimpia pihistelytoimia kuin aiemmat autot.

Kuitenkin puolustelen edelleen niitä toimittajia ja "automiehiä", joiden sanoit turhaan valittavan ettei ilmoitettuihin lukuihin pääse. Itse tuossa juuri sanoit sen taikasanan "jos", eli JOS ajo on EU-syklin mukaista niin homma onnistuu. Ongelma on siinä, että harvoilla se taitaa sitä olla. Sen takiahan tuo testisykli menee nyt uusiksi, vanhan NEDC-syklin korvaa uusi, realistisempi WLTP-sykli. Joten mielestäni on vähän turhan suorasukaista sanoa, että kaikkien (tai edes useimpien) pitäisi päästä ilmoitettuihin lukuihin. Kun uudet WLTP-lukemat saadaan syksystä lähtien näkyviin uusilla automalleilla, ja vuoden päästä kaikilla uusilla autoilla, niin sitten uskon että aika moni jo niihin pääseekin. Eivät kuitenkaan ne, joilla ei ole yhtään pelisilmää taloudelliseen ajamiseen. Eivätkä ne, joiden ajoprofiili ei edelleenkään vastaa lähellekään testisykliä.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.781
    • Profiili
Vs: EU-normikulutus ja havaittu kulutus
« Vastaus #269 : 19.07.17 - klo:11:51 »
Michelin Energy Saver 205/55 R16. Paineet 2,8 joka renkaassa.
Olisin veikannut vielä kovempia paineita. Ei nuokaan toki alakanttiin ole turvallisuuden kannalta.

Riippuu autosta ja renkaista. Atecan Bridgestone Turanzat koossa 225/55 R17 olivat 2,9 bar paineilla melkein hengenvaaralliset kovalla tuulella, auto loikki motarilla minne sattuu. Kun laskin paineet tasolle 2,5 bar niin meno rauhoittui huomattavasti.

Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

 









Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi