Exeo käyttökokemuksia

Aloittaja tmr97, 30.11.10 - klo:23:30

« edellinen - seuraava »

Dirti

Lainaus käyttäjältä: jlindstrom - 23.05.13 - klo:20:40
Näinhän se valitettavasti on. Itse olen 3 vuoden ajan ollut Exeoon todella tyytyväinen, paras auto mitä minulla on ollut. nyt kun vaihdon aika tuli eteen, kävi suunta juuri noiden vaihtoehtojen takia Audin suuntaan.

Toledosta ei voi puhua samana päivänä ja vaikka Leon onkin hypännyt paljon eteenpäin ei se kuitenkaan ole premium-luokassa. Exeossa on kuitenkin paljon premium-fiilistä vielä mukana sieltä B7 Audista periytyneenä. Uutta Exeota en olisi enää ottanut, vaikka tuotanto olisikin jatkunut.. en sen huonouden vuoksi, vaan koska se alkoi näyttämään sisältä jo todella vanhalta.

Jos tiedossa olisi ollut esim 1-1,5 vuoden päähän B8 pohjainen uusi Exeo, olisin hyvinkin saattanut venyttää sinne asti. Nyt autosta oli syytä päästä eroon, koska tuotannon lopettaminen pienentää liikaa vaihtoarvoa hetken päästä.

Mutta 3 vuotta ja 110tkm oli kyllä mukavaa aikaa Exeon puikoissa. Hiljainen ja sivistynyt peli. Tarvittaessa 2.0tdi vielä meni todella pienellä.. enkat 4.3ltr /100km talvella Naantali-Vaasa välillä, jossa valtaosa 80km/h rajoitusta.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Vaihtoarvo ei välttämättä alene koska moni käytetyn auton ostaja haluaa varmatoimisen auton mihin on saatavilla helposti ja kohtuu hinnalla varaosia. Mut mistä näitä tietää :)
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

tmr97

Nyt autosta oli syytä päästä eroon, koska tuotannon lopettaminen pienentää liikaa vaihtoarvoa hetken päästä.

Kyllä se vaihtoarvon alennus taitaa olla jo tapahtunut. Viimeisiä myydään alella, joka heikentää nyt vaihdokin arvoa. Laakkonen  lähetti saman tarjouksen minulle ja yhdelle läheiselleni. Meillä samanikäiset ja saman verran ajetut exeo ST 2.0TDI ja Ocu 1.2TSI DSG farkku. Octaviasta sai tuon tarjouksen mukaan vaihdossa hieman enemmän! Exeo kuitenkin uutena aika paljon arvokkaampi ja siinä ei ole DSG-riskiä (jos sellaista nyt yleensä onkaan/huomioidaan).

jarruvalo

Harmi, että valmistus loppui. Oli tosi hieno auto.
ex vag: Octavia rs tsi combi- 14
ex Vag: Octavia 1.8 tsi DSG Elegance Combi -11
ex Nissan X-trail -08
ja 10 muuta ritsaa

exari

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 25.05.13 - klo:23:52
Kyllä se vaihtoarvon alennus taitaa olla jo tapahtunut. Viimeisiä myydään alella, joka heikentää nyt vaihdokin arvoa. Laakkonen  lähetti saman tarjouksen minulle ja yhdelle läheiselleni. Meillä samanikäiset ja saman verran ajetut exeo ST 2.0TDI ja Ocu 1.2TSI DSG farkku. Octaviasta sai tuon tarjouksen mukaan vaihdossa hieman enemmän! Exeo kuitenkin uutena aika paljon arvokkaampi ja siinä ei ole DSG-riskiä (jos sellaista nyt yleensä onkaan/huomioidaan).

Kyselin tossa kauppoja ensi vuoden alkuun jolloin oma exoni on 3 v. vanha (siis 28kk oikeasti)--hyvityksenä  17200-17500e. riippuen minkä hintasen (seatin) ostasin uutena. ei paha. siihen nähden että vuosi sitten tarjottiin 18,5ke.  arvonputoaminen on ainakin hidastunut rajusti.
Autosta olen pitänyt paljon-eipä juuri vikoja ole ollut(keskuslukon kaukosäädin)  takuu meni umpeen viime viikolla.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: exari - 03.11.13 - klo:18:55
hintasen (seatin) ostasin uutena. ei paha. siihen nähden että vuosi sitten tarjottiin 18,5ke.  arvonputoaminen on ainakin hidastunut rajusti.
Autosta olen pitänyt paljon-eipä juuri vikoja ole ollut(keskuslukon kaukosäädin)  takuu meni umpeen viime viikolla.

Toisen keskustelun siivittämänä tuli mieleen että Exeohan voi olla klassikkoainesta: Lyhyen aikaa valmistettu harvinaisuus, premiumiin pohjautuva.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

monni81

Näinhän se valitettavasti on. Itse olen 3 vuoden ajan ollut Exeoon todella tyytyväinen, paras auto mitä minulla on ollut. nyt kun vaihdon aika tuli eteen, kävi suunta juuri noiden vaihtoehtojen takia Audin suuntaan.

Toledosta ei voi puhua samana päivänä ja vaikka Leon onkin hypännyt paljon eteenpäin ei se kuitenkaan ole premium-luokassa. Exeossa on kuitenkin paljon premium-fiilistä vielä mukana sieltä B7 Audista periytyneenä. Uutta Exeota en olisi enää ottanut, vaikka tuotanto olisikin jatkunut.. en sen huonouden vuoksi, vaan koska se alkoi näyttämään sisältä jo todella vanhalta.

Jos tiedossa olisi ollut esim 1-1,5 vuoden päähän B8 pohjainen uusi Exeo, olisin hyvinkin saattanut venyttää sinne asti. Nyt autosta oli syytä päästä eroon, koska tuotannon lopettaminen pienentää liikaa vaihtoarvoa hetken päästä.

Mutta 3 vuotta ja 110tkm oli kyllä mukavaa aikaa Exeon puikoissa. Hiljainen ja sivistynyt peli. Tarvittaessa 2.0tdi vielä meni todella pienellä.. enkat 4.3ltr /100km talvella Naantali-Vaasa välillä, jossa valtaosa 80km/h rajoitusta.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jos Juha vielä kuulolla, niin utelisin tuosta Exeon kulutuksesta: Tuo kertomasi kulutus 4.3l/100km kuulostaa pieneltä lukemalta, oliko auto manuaali vai multitronic? Perustuiko tuo lukema ajotietokoneen näyttämään vai itselaskettuun, todelliseen lukuun?

Itse tuossa vaihdoin juuri vm. 2012 mallin Exeo ST-sportin (2.0tdi / 143hv) multitronicilla. Näin talvikelillä ajotietsikka väittää keskarikulutukseksi 6.8l/100km vakkarin ollessa mittarin mukaan 90km/h. Kyydissä vain kuski eikä kuormaa yhtään, kyseessä farkkumalli. Kuulostaa kovalta lukemalta tuo? Ihmetyttää siksikin että esitteiden mukaan YHDISTETYN kulutus pitäisi olla 5.5l/100km luokkaa ja silti matka-ajossa reilu litra enemmän mulla. Renkaina 16" hakkapeliitta seiskat, paineet ok.

Noi mun kulutuslukemat kuulostaa bensakoneelta  ;D

Dirti

Lainaus käyttäjältä: monni81 - 12.01.14 - klo:11:52

Jos Juha vielä kuulolla, niin utelisin tuosta Exeon kulutuksesta: Tuo kertomasi kulutus 4.3l/100km kuulostaa pieneltä lukemalta, oliko auto manuaali vai multitronic? Perustuiko tuo lukema ajotietokoneen näyttämään vai itselaskettuun, todelliseen lukuun?

Itse tuossa vaihdoin juuri vm. 2012 mallin Exeo ST-sportin (2.0tdi / 143hv) multitronicilla. Näin talvikelillä ajotietsikka väittää keskarikulutukseksi 6.8l/100km vakkarin ollessa mittarin mukaan 90km/h. Kyydissä vain kuski eikä kuormaa yhtään, kyseessä farkkumalli. Kuulostaa kovalta lukemalta tuo? Ihmetyttää siksikin että esitteiden mukaan YHDISTETYN kulutus pitäisi olla 5.5l/100km luokkaa ja silti matka-ajossa reilu litra enemmän mulla. Renkaina 16" hakkapeliitta seiskat, paineet ok.

Kovalta kuulostaa lukemat.... Itsellä alimmillaan menty 4.1l/100km keskinopeuden ollessa vähän yli 80km/h, ja yleinen keskikulutus pk-seudun pyörityksessä keskinopeuden ollessa n. 50 km/h on 5.2l/100km paikkeilla. Tosin autossa käytetään red linen 85+ lisäainetta, k&n suodatinpaneelia ja moottorille sekä laatikolle tein reilu kymppitonni sitten RVS-käsittelyn.

Itse suosittelisin kokeilemaan tuota red linen 85+ lisäainetta koska itsellä sen vaikutuksen huomasi parhaiten alaväännön paratumisessa.

Tosin itsellä ajokkina manuaali, mutta ei tuon kulutuksen pitäisi olla noin kova tomaatillakaan.

MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

monni81

Pitänee ajella eka täystankillinen ja laskea "todellinen" kulutus, en oikein suostu uskomaan että tuo ois "normaali" kulutus, mene ja tiedä sitten.

Onko muilla kokemuksia Exeon 2.0 tdin:n kulutuksista? Automaatti varmaankin nostaa hieman lukemia mutta olettasin että 0.5 litran luokkaa max.

Ex-passatti (2009, 1.9 tdi, sedan,manuaali) vei viimeisen 3000km:n seka-ajossa 4.8l/100km joka erittäin vähän, siksikin tuntuu tuo Exeon lukema hurjalta.  :o

tmr97

Lainaus käyttäjältä: monni81 - 12.01.14 - klo:11:52

Minulla on Exeo ST 2.0TDI manuaali vm2010. Kun taannoin ajoin kehä I:n päästä porvooseen, niin koko matkan kulutus ajotietokoneen mukaan 5,3. Kokemuksen mukaan todellinen desi tai kaksi enemmän. Kulutus riippuu paljon lämpötilasta, vielä leppävaaran kohdalla luku oli tietokoneessa vielä noin 7l/100km. Siitä sitten aleni nopeasti, kone kone tuli lämpimäksi. Tuolla matkalla kehä on lähes koko matkan 80km/h ja moottoritie 100km/h rajoituksella, eli aika lähellä tuota sinun ajoasi. Vakkaria käytin.

Nurkka-ajossa kulutus on iso, talvella usein yli 7l/100km, koska kone on kylmä. Nokkapeittoa eikä sähkölämmittimiä ei ole käytössä.

Mitä pidät multin toiminnasta? Itselläni voisi uuden auton vaihtoehtona olla vm 2012 tai 2013 exeo multilla.

Lisäys vielä: Edellinen auto oli Golf V farkku 2.0TDI ilman DPF:ää. Matkakulutus samaa luokkaa exeon kanssa, mutta nurkka-ajossa selvästi taloudellisempi. Talvella jopa litran satasta kohden. olosuhteet samat, siinäkään ei ollut lohkolämminitä, eikä nokkapeittoa.

monni81

TMR97: Laatikko pelittää vallan mainion hienosti, ei minkäänlaista tunnetta kun vaihtaa. Jotenki tuntuu myös että moottorojarrutuksetkin rullaa paremmin/pidempään kuin Pasatissa.

Peruutustutkan äänimerkki on kyllä vaimea, liekköhän siitä pystys säätämään volumea isommalle?

Dirti

Lainaus käyttäjältä: monni81 - 13.01.14 - klo:22:46
Peruutustutkan äänimerkki on kyllä vaimea, liekköhän siitä pystys säätämään volumea isommalle?

Pystyy säätämään äänenvoimakkuutta sekä taajuutta/korkeutta. Kaapeli kiinni ja koodaten.

MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

monni81

Tänään pistin kyselyn Pörhölle tuosta kulutuksesta, saapa nähdä ottavatko kantaa. Näyttää imevän diiseliä 70km/h vakkarivauhdilla 6.5 litraa, ja näytön kertomat lukemat vaikuttais pitävän kutinsa: 70 litrasta kohta puolet menny ja tripissä 440km...  :o

Viimasuojat asentelin paikoilleen mutta ainakaan näillä keleillä (-20c) ei juuri vaikutusta lämpöihin.

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: monni81 - 17.01.14 - klo:21:06
Tänään pistin kyselyn Pörhölle tuosta kulutuksesta, saapa nähdä ottavatko kantaa. Näyttää imevän diiseliä 70km/h vakkarivauhdilla 6.5 litraa, ja näytön kertomat lukemat vaikuttais pitävän kutinsa: 70 litrasta kohta puolet menny ja tripissä 440km...  :o

Viimasuojat asentelin paikoilleen mutta ainakaan näillä keleillä (-20c) ei juuri vaikutusta lämpöihin.
Ahtoputki jäässä?
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

have a seat

Moi, nyt alkanut kiinnostamaan vähän ajetut Exeot bensakoneella. Mutta mutta... mitens noissa tsi 1.8 -moottoreissa jakoketjut on kestäneet. Lienevätkö nekin samasta " erästä " noiden tsi 1.2 ja 1.4 kanssa. Entäs 1.8 t olisiko luotettavampi. Onko käytännön tietoa noista, jeesatkaa hieman kiitos.

exari

Omalla 1.8 tsi:llä ajettu kohta  40tkm. ei vielä ainakaan ylimääräisiä ääniä startatessa tai muuten...
alkuvuoden 2010 jälkeen valmistetut ovat jo(1.8) paremmalla ketjukiristimellä-ne ei porsi yhtä herkkään.
Muutenkaan ei ole ollut juurikaan vikoja. kaukosäädin porsi ja akku meni(joku vtun epsanjalainen mola)

jihaa

Lainaus käyttäjältä: have a seat - 21.01.14 - klo:07:54
Moi, nyt alkanut kiinnostamaan vähän ajetut Exeot bensakoneella. Mutta mutta... mitens noissa tsi 1.8 -moottoreissa jakoketjut on kestäneet. Lienevätkö nekin samasta " erästä " noiden tsi 1.2 ja 1.4 kanssa. Entäs 1.8 t olisiko luotettavampi. Onko käytännön tietoa noista, jeesatkaa hieman kiitos.
Itselläni ollut farkku exeo 1.8tsi koneella nyt 1.5-vuotta ja mittarissa 56tkm. Itse ajanut 30tkm ja pelannnut mainiosti. Käsittääkseni "isommat" koneet eivät kärsi niin yleisesti noista ketjuvioista. Kaksi kertaa olen joutunut vaihtamaan rekisterivalonpolttimon ja muuta ei ole "korjattu".Oikein mukava auto ajaa ja audisukulaisuuden huomaa kyllä ajossa heti(varsinkin jos peittää ratin logon käsillä :) ). Hieman öljyähän tuo longlifeohjelmalla syö ja jos vaihtaa kiinteään huoltoväliin niin ei pitäisi viedä yhtään. Tai ainakin näin oli veljen ocussa samalla koneella.
Seat Leon PHEV Xcellence -22
Ex:Leon 1.4tsi HB, VW Touran, Leon 1.4tsi ST, T4 2.5TDI, Exeo 1.8tsi ST...

have a seat

Joo, kävi koeajamassa tuon uuden Leonin, ihan hyvä perusauto. Mutta enemmän kiinostaisi silti tuo Exeo, jotenkin tuntuu kuitenkin laadukkaammalta.Noissa uusissa Leoneissa on jakopää remmillä. Kyllä tuo varmaankin suht varma konstruktio on ( 1.8 Tsi Exeo ), varsinkin jos vaihtaa öljyjä max. 20.000 km / yksi vuosi.Täytyy nyt odotella kun vähän ajettuja St. exeoita alkaa ilmaantua markkinoille ( jengi vaihtaa Exeoita tuohon uuteen Leoniin, josta paljon kohistu ).

static

No niin, nyt on Exeo ST(2.0tdi,vm2010) ollu vajaan kuukauden ajossa ja metrejä on kertynyt noin 5000km, kyllähän keskusteluissa moneen kertaan kommentoidut asiat pitää paikkaansa, auto on hiljainen, vakaa ajaa ja kontti riittävän pieni  ;D

Moottorin lämmöt ei tahdo yli -20C pakkasillä pysyä 90 asteessa, vaikka keula onkin ummessa, tämän takia myös kulutus nousee. Pääosin matka-ajossa viimeinen pidempi keikka 800km (-10-15C pakkasta) meni ajotietokoneen mukaan 4,6-4,8; kun ajeltiin nätisti vakkarilla kutosella. -20 pakkasilla 5-5,2.

Konttiin hankin koiraverkon ja sama koiran häkki sinne sopii kuin mk4 golffiinkin, joten sen puolesta tilat riittää. Kaukalomaton sai näppärästi Biltemasta (A4:n matto), kun Laakkonen ei ole vieläkään ilmoittanut, että matto olisi saapunut.

Rekkarin valot ei pala vaikka polttimot on vaihdettu, mutta nää kelit ei oikeen innosta piharemontteihin. Koneen heilahdukseen startatessa alkaa tottua, mutta täytynee tarkistaa moottorin tuet keväämmällä.

roudi

Lainaus käyttäjältä: have a seat - 21.01.14 - klo:11:45
Joo, kävi koeajamassa tuon uuden Leonin, ihan hyvä perusauto. Mutta enemmän kiinostaisi silti tuo Exeo, jotenkin tuntuu kuitenkin laadukkaammalta.Noissa uusissa Leoneissa on jakopää remmillä. Kyllä tuo varmaankin suht varma konstruktio on ( 1.8 Tsi Exeo ), varsinkin jos vaihtaa öljyjä max. 20.000 km / yksi vuosi.Täytyy nyt odotella kun vähän ajettuja St. exeoita alkaa ilmaantua markkinoille ( jengi vaihtaa Exeoita tuohon uuteen Leoniin, josta paljon kohistu ).

Multa vapautuu tässä lähiaikoina hakemasi tyyppinen Seat Exeo. Jahka autokauppias soittelee hakemaan uutukaista. Savonlinnasta löytynee viikon parin sisällä.
Autosta muutama kuva oheista linkkiä klikkaamalla (klik) :)

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8533.msg206355#msg206355

Muutoin olen edelleenkin autoon tosi tyytyväinen. Lämpiää hienosti,valot on hyvät,vallankin kun ovat mallia kääntyvät. Rammari on kohtuullinen,kuuluu hyvin joka paikassa,missä olen käynyt,penkit ovat sportissa nimensä mukaiset. Hienosti tukevat ja ahterinkin saa grillattua hyvin,jos siitä pitää ;) Hyvä,huoleton auto tulee seuraavalle omistajalle olemaan. Tällä hetkellä mittarissa vajaata 31 tuhatta.
Tullut:VW Golf VII variant comfortline 1.4 tsi 103kw. Mennyt: Seat Exeo 1.8 tsi sport,facelift vm-12.

botje

Onkohan kenelläkään ideaa mikä mahtaisi olla vialla kun uudehkossa Exeossa (6500km ajettu) tulee startissa lievää bensan katkua kabiiniin ? Kylmän moottorin kanssa ei tule hajuja vaan ainoastaan kun käynnistää uudelleen jo hieman lämmenneen moottorin. Huollossa kävi jo tsekattavana, muttei mitään vuotoa löytynyt. Onko muut Exeon omistajat törmänneet vastaavaan eli onko ominaisuus johon talvikeleillä totuttava ?

monni81

Onko kellään kokemusta Exeo 2.0 tdi:n optimoinnista? Jos löytyy, niin minkälainen teho/vääntö optimoinnin jälkeen ja vaikutus kulutukseen? Automaatti vai manuaali?

Reterete

Aika hiljaista täällä exeo puolella, mutta laitetaan omia kokemuksia tähän asti. Autoksi tuli  2010 2.0 TDI 143 porrasperä. Autossa on ajettavuudessa isomman ja premium auton tuntua. Menee pehmeämmin kuin vaikka kaksi edellistä skodaa mitä itsellä ollut. Ohjauksen vetely on aika runsasta. Urissa tai kun tie kallistuu jne. Se hiukan syö tuota mukavuutta, mutta sen kanssa oppii elämään.Renkaina 205/55/16 Ohjaus on aika "jäykkä"  ja tahmea keskialueella. Vastaavasti ohjaus tuntuu aika nopealta. Pieni liike saa auton ohjaantumaan nopeasti. Tilat on skodaan verrattuna aika pienet,  paksi ja varsinkin luukku. Tilat riittää kyllä itselle ja ei sitä autoa matkustajille ole ostettukkaan. Tosi pienellä auto kulkee kyllä. Eilen 50 kilsan matka keskinopeudella 79km/h meni 4.2l/100km. Menee pienemmällä kuin muinoinen  2.0 TDI DSG Skoda, jos ihan oikein muistan. Tosin vähän eri koneet. Tämä on cr kone ja skoda ei ollut. Talvella voikin sitten lämmön riittävyyden kanssa olla ongelmia. No webasto laitetaan varmaan sitä korjaamaan.   Ilmastoinnin logiikka on välillä vähän "jännä". Aamulla lähtiessä oli ulkolämpötila +16. Ilmastointi econ asennossa koska ei ollut tarvetta viilentää. Ensi alkaa tulla lämmintä, että meinaa tulla jo lämmin autossa(pyynti oli 21 astetta). Se tasaantui siitä kyllä. Kaikenkaikkiaan tuntuu suht laadukkaalta autolta. Tosin audin insinöörit ovat olleet autoa suunnitellessaan varmaan päissään. Kuka laittaa sen käsijarrun noin miten se on tuohon laitettu    :o
Autossa on halogeenit ja en oikein ymmärrä mitä se kojetaulussa oleva päivävalokytkin muka tekee. Laittaa sen 0 tai 1 asentoon en huomaa mitään eroa? Ksenoneilla varustetussa palaa päivävalot ilmeisesti? Ehkä joku tietää.

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Reterete - 11.06.14 - klo:21:05
Aika hiljaista täällä exeo puolella, mutta laitetaan omia kokemuksia tähän asti. Autoksi tuli  2010 2.0 TDI 143 porrasperä. Autossa on ajettavuudessa isomman ja premium auton tuntua. Menee pehmeämmin kuin vaikka kaksi edellistä skodaa mitä itsellä ollut. Ohjauksen vetely on aika runsasta. Urissa tai kun tie kallistuu jne. Se hiukan syö tuota mukavuutta, mutta sen kanssa oppii elämään.Renkaina 205/55/16 Ohjaus on aika "jäykkä"  ja tahmea keskialueella. Vastaavasti ohjaus tuntuu aika nopealta. Pieni liike saa auton ohjaantumaan nopeasti. Tilat on skodaan verrattuna aika pienet,  paksi ja varsinkin luukku. Tilat riittää kyllä itselle ja ei sitä autoa matkustajille ole ostettukkaan. Tosi pienellä auto kulkee kyllä. Eilen 50 kilsan matka keskinopeudella 79km/h meni 4.2l/100km. Menee pienemmällä kuin muinoinen  2.0 TDI DSG Skoda, jos ihan oikein muistan. Tosin vähän eri koneet. Tämä on cr kone ja skoda ei ollut. Talvella voikin sitten lämmön riittävyyden kanssa olla ongelmia. No webasto laitetaan varmaan sitä korjaamaan.   Ilmastoinnin logiikka on välillä vähän "jännä". Aamulla lähtiessä oli ulkolämpötila +16. Ilmastointi econ asennossa koska ei ollut tarvetta viilentää. Ensi alkaa tulla lämmintä, että meinaa tulla jo lämmin autossa(pyynti oli 21 astetta). Se tasaantui siitä kyllä. Kaikenkaikkiaan tuntuu suht laadukkaalta autolta. Tosin audin insinöörit ovat olleet autoa suunnitellessaan varmaan päissään. Kuka laittaa sen käsijarrun noin miten se on tuohon laitettu    :o
Autossa on halogeenit ja en oikein ymmärrä mitä se kojetaulussa oleva päivävalokytkin muka tekee. Laittaa sen 0 tai 1 asentoon en huomaa mitään eroa? Ksenoneilla varustetussa palaa päivävalot ilmeisesti? Ehkä joku tietää.
.

Tuo "valokytkin" on coming home ja leaving home valojen kytkin. Talvella alkaa tulla nopeasti lämmintä kun pistät ilmastoinnin päälle niin ptc-vastukset alkavat lämmittämään sisälle tulevaa ilmaa ja lohkona muistaakseni toimii letkulämppäri. Kannattaa tarkistaa pyörien kulmat jos vetelee, juuri tänään kaveri kertoi kuinka oma exeo rauhoittui kulmien säädöillä. Sekä kannattaa tarkistella rengaspaineet.

MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Hätähousu

Hain Pohojammaalta autoliikkeestä käytetyn Exeon ST:n. Valkoinen 2.0TDI 105kW Sport Multitronic + 17" alut. Kilometrejä ruudussa 35 000

Käväisin tietysti ensin koeajolla ja napakaltahan tuo tuntui, ei mitään negatiivisia havaintoja ajossa.  Päällisin puolin näytti ihan Ok:lta, jotain pientä kiveniskemää, oikeassa etuvanteessa kanttariosuma ja yksi parkkipaikkalommo. Ensimmäinen outous mikä pisti silmään oli noin vähän ajetun auton kesärenkaiden onneton kunto, melkein sliksit edessä ja takanakin alle 4mm. No, myyjä tiputti hintaa 500 uusia renkaita varten. Seuraavaksi ihmeteltiin toista puuttuvaa kauko-avainta, josta myyjä jälleen tipautti pari hunttia uuden hankkimista varten. Talvirenkaista mulkaisin kahta ja nastoja ja kulutuspintaa riitti, kuten myyjä oli lupaillut. Autosta ei siinä muutaman syynin aikana osunut muuta outoa silmään, ja kaupat tehtiin.

Bensatomaatti kun meni vaihdossa, niin odotin jopo ojossa reilun parin tunnin kotimatkan kulutuslukemia. Orastava veetutus alkoi, kun loppulukemiksi tuli noin 6,5l/100km. Multi rankaisee aika rajusti, mutta noin suurta eroa en valmistajan ilmoittamiin osannut odottaa, kun keppivaihteisilla Exeoilla näyttäisi pääsevän aika likelle ilmoitettuja lukuja, joskus jopa alle.

Kotosalla sitten pakkasin talvikiekot pinoon ja alimmaisen olleet eturenkaat näyttivät todelliset karvansa, puolet jäljelläolevista nastoista sojottaa renkaan pinnan tangenttin suuntaisesti. Saapahan raottaa taas kukkaroa parin talvimisukan edestä, ja vitutusnamikka värähti taas hieman.

Kävin sitten heittämässä tytärtä koeajolle ja ihmettelin kun auto helisi, kun typsy paiskasi oven kiinni. Aloin etsimään kilinän lähdettä ja kuskin etulokasuojan etuosasta löytyi oikein kunnon reikä. Muovia puuttui sieltä täältä ja kun hiukan sormella rakoa koitti, niin Exeo vastaili metallisella kilinällä, ihan uusi kokemus. Orastava veetutus muuttui ihan perinteiseksi vitutukseksi.

Koejaolenkin jälkeen kotipihassa alkoi auton maalipinta näyttää oudon kirjavalta ilta-auringossa. Epäilin aluksi josko etulokasuoja olisi maalattu äskettäin, kun se oli paljon valkoisempi kuin etuovi. Pikku syynillä selvisi, että kuskin ovi oli maalattu kellertävämmäksi jonkin tällin jäljiltä ja maalarinteipitkin oli vielä oven alaosassa paikallaan - laatutyötä.  Verenpaine saavutti raamatullisia lukemia.

Tulipahan kallista oppituntia; älä kerpeles ikinä oleta auton iän ja kilometrilukemien perusteella mitään, vaan etsi niitä virheitä auto-ostoksilla yhtä aktiivisesti kuin sitä naapurin Bemaria kateellisena tutkatessa. Ihan omaa hätäilyäni kaupat menin tekemään.

No, joka tapauksessa myyjäliike on suhtautunut asiallisesti rutinaani, vaikka olen pannu aika kuumana soitellut perään löydöksistäni. Kaikki korjaukset Laakkosen tekemänä on luvattu kustantaa, luvatut "hyväkuntoiset" nastarenkaat eivät ainakaan vielä ole hyvityslistalla. Ihmettelen vain kuinka joku voi olla niin jurpo, että paskoo autonsa tuohon kuntoon tuossa ajassa, vaikuttaa ihan siltä että oikein aktiivisesti on romurallia päästelty pääkaupunkiseudulla menemään. Kyllähän renkaat toki saa tuohon kuntoon kun ajaa koko ajan jompi kumpi poljin tulipellissä.

Tarkoitus olisi päästellä autolla seuraavat satatonnia ennen vaihtoa seuraavaan, saas nähdä kuinka lempeää kyytiä alkuun saaneen auton palikat kestävät tuon matkan.

Reterete

Tohon kulutukseen sen verran, että mulla on tuo 105kW kone manuaalina. kulutus on 4.0-5.5 l/100km. Suurimmaksi osaksi matka-ajoa vakkari päällä jos mahdollista. Tuo 17" rengaskoko tuo varmaan kulutusta lisää, mulla koko on 16". Minulla oli renkaissa myös edessä kuluneemmat ja vielä eri merkkiset kuin takana. Joko etupää syö renkaita tai sitten rengaskulmat ovat vähän päin persettä. Kulmia olen epäillytkin, koska auto on aika herkkä hakemaan. Tulevan huollon yhteydessä pitää katsoa nekin läpi.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Hätähousu - 03.07.14 - klo:00:46
Ensimmäinen outous mikä pisti silmään oli noin vähän ajetun auton kesärenkaiden onneton kunto, melkein sliksit edessä ja takanakin alle 4mm. No, myyjä tiputti hintaa 500 uusia renkaita varten. Seuraavaksi ihmeteltiin toista puuttuvaa kauko-avainta, josta myyjä jälleen tipautti pari hunttia uuden hankkimista varten.

Saattaa olla etteivät renkaat ole alkuperäiset, minulla exeossa renkaat olivat vielä ajokelposet 70tkm kohdalla, kun vaihtoon meni.

Exeossa ei ole kuin yksi kauko-ohjain avain. Sait siis 200 "ylimääräistä" alennusta, eli tuli sentään jotain positiivistakin!

Minun Exeo 2.0TDI oli matka-ajossa oikein taloudellinen (5l/100km, sis moottoritietä), mutta kehä III:n sisällä lyhyttä ajoa menee sitten enemmän (esim 6,5l/100km).

Heimo

Vielä kulutukseen.. Mulla on 125kW versio manuaalina ja kulutus pyörii 6,0l/100km +/-0,2l. Omalla kohdalla kulutuslukemat ovat tippuneet autoon kertyvien kilometrien myötä. Ajan pääasiassa työmatkaa moottoritiellä ja kehällä.

Molemmat rengassarjat ovat mulla nyt vaihtokunnossa, mittarissa noin 80tkm. Kesärenkaat olisivat olleet jo syksyllä jolloin mittarissa 60tkm. Auto on mun mielestä aika etupainoinen ja sen takia eturenkaat kuluu ehkä "normaalia" nopeammin. Toki kyseessä voi olla ensiasennus Bridgestone renkaiden ominaisuus.

Hätähousu

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 04.07.14 - klo:12:58
Exeossa ei ole kuin yksi kauko-ohjain avain. Sait siis 200 "ylimääräistä" alennusta, eli tuli sentään jotain positiivistakin!

Joo, huomasin kanssa kun selailin ohjekirjaa Laakkosella lokasuojakorjauksen valmistumista odotellessa tänään.

Autossa olleet renkaat olivat Pirellit, eli ilmeisesti nuo aikaisemminkin mainitut herkästi kuluvat alkuperäisasenteiset. Nyt alla on Nokian Hakka Blöötä ja auto hiljeni vielä entisestään koko poppoon subjektiivisella arviolla. Maanantaina käydään vielä aurauskulmien säädössä, joka ei kauheasti maksa (Vianor 75eur & Euromestari 85eur). Auto ei kyllä tunnu hakevan, mutta katsotaan nyt kun kumi on kuitenkin melko tyyristä kamaa.

Exeo-hajoilu alkaa hellittää kun huomaa kuinka hyvä pirssi tuo on (vitutusta sai kyllä taas hienosti palautettua eilen kun menin sitten tuijia istuttaessa kaivamaan lapiolla routalevyjen läpi (kumman kaukana kyllä olivat talosta: ~2m)). Saksalaissukuinen laadun tuntu on koko ajan kaverina. Meno on todella hiljaista verrattuna vaihdossa menneeseen Accordiin. Alusta on napakka, kori erittäin vääntöjäykkä, eikä tuo loota vaikuta olevan niin hirveä juoppo sitten taajama-ajossa (Exeo 6-6,5l/100km - Accord 2.0i-Vtec 114kW Sport Tourer AT ~11l/100km), jos nyt Hämeenlinna-pyöritystä voi taajama-ajoksi kutsua. Automaatti-Accordilla pääsi kyllä parhaimmillaan matka-ajossa todella pienellä vapari-bensakoneeksi; alamäkeen Ideapark - Hämeenlinna 5,9l/100km, vakkarilla 100km/h.

kt

Jotta minkään auton polttoainekulutusta ajotietokoneen perusteella voisi "arvioida", pitää ajaa vähintään  noin yksi tunti yhtä kyytiä. Sellainen 5...10 min tai 15 km ajorupeama on ajotietokoneen laskemana mitä sattuu...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Reterete

Aika mielenkiintoista kun vaihdoin eturenkaat taakse loppui tuo veteleminen lähes kokonaan! Aika jännä juttu. Samalla kyllä laitoin taaksekkin samat paineet mitä edessä. Aika jännä, että exeoon pitäisi laittaa 2.4 eteen ja 2.2 taakse ja leonissa oli aikanaan 2.5 joka nurkkaan samalla rengaskoolla. No eipä ero suuri ole, mutta mielenkiintoinen yksityiskohta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy