VAG päästökampanja jälkipuinti joilla "korjattu"

Aloittaja Shadowy89, 03.01.17 - klo:19:15

« edellinen - seuraava »

rami

Koko päästöhöpinä turhaa murinaa. Ei mitään muuta kuin haittaa autonkäyttäjälle ja normi kuluttajalle.
Enemmän vain ongelmia. :(


Zego

Lainaus käyttäjältä: rami - 09.07.17 - klo:11:36
Koko päästöhöpinä turhaa murinaa. Ei mitään muuta kuin haittaa autonkäyttäjälle ja normi kuluttajalle.
Enemmän vain ongelmia. :(
Ei todellakaan ole turhaa murinaa, ongelma on autonvalmistajissa joita pitäisi kurittaa enemmän! Etenkin näitä jossa kuluttajaa viedään kuten pässiä narussa.

jtmattila

Marraskuussa päivitetty Superb CFFB. Mitattu kulutus ei ole muuttunut mutta ajotietokoneen näyttämä keskikulutus on piennetynyt. Meikäläisen ajolla(90%) motaria keskikulutus on ollut 5.3. Ajotietokone antoi ennen päivitystä lukeman 4.7l/100km ja päivityksen jälkeen lukema on pyörinyt 4.2-4.3l/100km.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

jkuokkanen

Nyt on sitten väännetty asiaa useammalla eri henkilöllä niin maahantuojalla kuin VW-huollossakin. Eli lyhyesti, auto (Passat, -13, 1.6Tdi) päivitettiin viime helmikuussa. Noin 5tkm tämän jälkeen laukesi EGR ja auton ajettavuus on kärsinyt todella paljon. Koska auto on ostettu viime tammikuussa Veho konserniin kuuluvasta liikkeestä, niin yrittää vw-huolto sälyttää vastuun myyjälle. Olen yrittänyt niin vw:lle kuin VV-autolle (maahantuoja) vääntää rautalangasta, että valmistajan tekemän, maahantuojan jakaman päivityksen jälkeen auto on muuttunut suuresti: kun päivitys tehtiin, niin sanottiin ettei vaikuta mihinkään, mutta nyt DPF huutaa useammin, EGR toimii eri tavalla jonka takia väännöt hävinnyt, kulutus kasvanut ja osat hajoaa. Se että tätä ns. päivitystä ei ole tutkittu tarpeeksi (kuten heidän yksi asiantuntija sanoi, että kun päivityksiä tehtiin alkuvuonna niin siitä ei ollu kokemuksia - eli testaus on puuttunut) ja nyt se rikkoo autoja, on käsittääkseni ennen kaikkea valmistajan / maahantuojan murhe.
Se että EGR venttiilejä on hajonnut vain muutamia, niin on ihan paskaa. Pelkästään omasta tuttavapiiristä löytyy tapauksia, jossa EGR laukesi kotimatkalla kun oli palaamassa päivityksestä. Samoin moni tuttuni on sanonut samaa, että ajettavuus on muuttunut (kulutus, väännöt jne.). The Sun ja The Guardian on asiasta kirjoittanut artikkelit, Ruotsissa asiaa on tutkittu ja tulos oli että tehot hävii, mutta Suomessa asia yritetään painaa villaisella ja kuluttajien selkänahasta.
"Volkswagen AG on toistuvasti ilmaissut, että teknisten toimenpiteiden toteuttaminen ei vaikuta negatiivisesti polttoaineen kulutukseen, CO2-päästöihin, moottorin tehoon, vääntömomenttiin, melupäästöihin tai moottorin ja sen osien kestävyyteen." Tämmöistä tutkimustulosta ei ainakaan heidän omalla teknillisellä asiantuntijalla ollut käytettävissä...

Jotta asiat tulee joskus muuttumaan ja kaikkia ei kuseteta tässä asiassa, niin vahvasti kehoitan ihmisiä harkitsemaan yhteydenottoa kuluttajaneuvontaan (https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/) josta asia saattaa päätyä kuluttajariitalautakuntaan ja kuluttaja-asiamiehelle, jolla on mahdollisuus nostaa ryhmäkanne, kuten tapahtui jo päästöhuijauksen julki tullessa.

MiCCo_81

Hyvä, että ihmiset pitää älämölöä tästä kuten kuuluukin. Itsellä ei vielä ole päivitetty ja tarkoitus "taistella" mahdollisimman kauan ilman.

Itse ajattelin olla lähiaikoina yhteyksissä erään K1 aseman päälykäiseen ja kysyä kantaa, että saako sitä leiman vai ei kun tuntuu ettei ketään tiedä.

Myös ollut mielessä, että olisiko yhteydessä kuluttaja-asiamieheen jo ennen päivitystä ja kysyä, että voiko olla todellakin niin, että ensin huijataan ja sitten vielä pakotetaan ottamaan ohjelmapäivitys joka voi aiheuttaa ties mitä ongelmia tällä hetkellä loistavasti toimivaan autoon.

Mikey

Ihan periaatetasolla pohdiskellen.... missä tapauksissa ilmaisen ja ilmeisesti lainsäätäjän vaatiman (?) ohjelmapäivityksen tuomat heikennykset tuotteen ominaisuuksissa kuuluvat kuluttajaviranomaisen toimivaltaan?

Ainoastaan auton ensiostajalla on oikeus lähteä vaatimaan kompensaatiota autoon ennen 200 tkm  tulleesta viasta myyjää edeltävästä ketjusta (maahantuoja/valmistaja). Myöhemmillä omistajilla tätä oikeutta ei ole - heilllä ainoa valitusosoite on auton myynyt liike. Yksityiseltä autonsa ostanut on täysin kuluttajasuojan ulkopuolella.

Myyjäliikkeen virhevastuu koskee ainoastaan autossa ollutta vikaa tai siinä n. 200 tkm aikana ilmenevää vikaa. Auton myyjää on kuitenkin vaikea nähdä vastuulliseksi "vikaan", joka on ilmiselvästi tullut autoon vasta kaupanteon jälkeen ja vian/ominaisuuksien huonontumisen (mahdollinen) lähde on myyjän ulkopuolisen tahon suorittama toimenpide. Olkoonkin että merkkihuolto voi olla samaa firmaa kuin auton myynyt taho. Tällöin asia ei taida kuulua kv:n toimialueeseen?

Eli näkisin, että kuluttajaviranomainen ei taida olla toimivaltainen tässä asiassa?


-karppa-

Ensisijaisesti autonvalmistaja on vastuussa tuotteestaan koko sen elinkaaren. Kuluttajan vinkkelistä valitus menee A:Autoliike josta auto ostettu B:Maahantuoja ja viimeisenä C:Auton valmistaja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

^Tuo polku ei ole kuitenkaan kuluttajasuojalain mukainen, ja itse pohdiskelin aiemmin mainittuja kommentteja, joiden mukaan ks-viranomainen olisi oikea (ja toimivaltainen) osoite.

Trafin listaamat takaisinkutsut lienevät jonkin lain määrittelemät - tietääkö kukaan minkä?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 19.07.17 - klo:20:26
^Tuo polku ei ole kuitenkaan kuluttajasuojalain mukainen, ja itse pohdiskelin aiemmin mainittuja kommentteja, joiden mukaan ks-viranomainen olisi oikea (ja toimivaltainen) osoite.

Trafin listaamat takaisinkutsut lienevät jonkin lain määrittelemät - tietääkö kukaan minkä?

Kerrotko linkin kera miten se ei ole?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

Kohta 6: "Kuluttaja voi tietyissä tilanteissa esittää vaatimuksia myyjän sijasta tai ohella myös aikaisemmalle myyntiportaalle silloinkin, kun kyseessä on muun kuin takuun piiriin kuuluvan virheen korjaus. Autokaupassa aikaisempi myyntiporras tarkoittaa yleensä maahantuojaa. Tällainen oikeus on kuitenkin vain ensiostajalla eli henkilöllä, joka on ostanut auton uutena."

esko

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 19.07.17 - klo:22:36
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

Kohta 6: "Kuluttaja voi tietyissä tilanteissa esittää vaatimuksia myyjän sijasta tai ohella myös aikaisemmalle myyntiportaalle silloinkin, kun kyseessä on muun kuin takuun piiriin kuuluvan virheen korjaus. Autokaupassa aikaisempi myyntiporras tarkoittaa yleensä maahantuojaa. Tällainen oikeus on kuitenkin vain ensiostajalla eli henkilöllä, joka on ostanut auton uutena."


Näin toimi ainakin minulla kun GM:n valmistamassa autossani oli takuuajan jälkeen vika. Kaasuvaijeri oli asennettu siten, että se kului poikki jo 50 000 kilometrin kohdilla. Soitin auton myyneeseen liikkeeseen ja siellä asia ei edennyt sain lisäksi asiatonta kohtelua. Soitin siihen aikaan toimivalle maajantuojalle Suomen GM:lle, josta sitten oltiin yhteydessä auton myyneeseen liikkeeseen, jossa oli myös huolto ja varaosamyynti. Uusi osa tuli vielä samana iltana kotiin veloituksetta.

raimoL

Pitipä ihan liittyä tälle foorumille kun on alkanut sieppaamaan tämä VW:n touhu. Oma Touran -13 1.6TDI korjattu/"päivitetty" keväällä. Huollon yhteydessä tekivät joten en kummemmin ajatellut että tehdäänkö vai ei enkä juuri ajatellut koko asiaa mutta: Heti korjauksen jälkeen huomasin että kulutus kasvoi (ajotietokoneen ilmoittama), normaalilla jokapäiväisellä työmatkalla kun on tottunut lopuksi vilkaisemaan kulutusta ja kevääseen asti ollut suht vakio niin korjauksen jälkeen n. 1L/100km enemmän! Lisäksi tosiaan polttaa tuota hiukkassuodatinta paljon useammin kuin ennen. En tiedä alkaako DSG oireilemaan omiaan vai johtuuko huijauskorjauksesta mutta kierrättää paljon korkeammille kierroksille varsinkin 2. ja 3. vaihteella kuin aikaisemmin, joka tietysti lisää tuota kulutusta. Haiskahtaa pahasti huijauskorjauksen tuotoksilta mutta mitenpä tällaisia havaintoja todistelet kun VW voi aina vedota vaikka muutoksiin ajotavassa tms.

Alkanut tökkiä pahasti koko merkki (tai konserni) kun firman Transportteriakin rempattiin hiljattain 180tkm:ssä n. 7500 eurolla: turbo, etujousituksen osia, pakosarja ym. Vrt. firman edellinen paku Citroen Jumpy, raidetangonpäät vaihdettiin takuuna 60tkm:ssä, sen jälkeen perushuolloilla lähes 400tkm:iin asti.

Perheessä ollut toistakymmentä Volkkaria mutta tässä vaiheessa tuntuu ainoalta vaihtoehdolta siirtyä toisten konsernien tuotteisiin ja katsoa löytyisikö sieltä kenties vähemmän päänvaivaa aiheuttavia ajoneuvoja ;)

tärpätti

Dieselissä ei kulutus nouse niin absurdisti mitä luullaan kierrättämisellä, manuaalivaihteistolla olevassa tämän huomaa.
Octavia BKD

RSOCUstin

Sinne on laitettu myös varmaan DSG päivitys samalla. Se uudempi softa laatikolle teki sen että vaihtokohta nousi vähän korkeammalle. Samalla laitettiin ne paremmat öljyt varmaan.
Mitäs tankilla käynti laskenta on antanut kulutuslukemaksi?
Onhan tuo susi tuo päivitys ja KESKO pesee kätensä ja Volkkari ketjussa seuraavana. Silti noita ostetaan. Ostopoikotti päälle :)

Silti tuulipukukansa osataa ostamistaan :) On se kumma.
Olen ainakin kaikille sanonut että volkkaria ei kannata ostaa.

guest

En puhelimella jaksanut selata ketjun alusta että olikos tämä linkki jo jaossa: http://www.volkswagen.fi/fi/volkswagen/ajankohtaista-tietoa-dieselmoottoreista/trust-building-measure.html

"Päivityksen jälkeisen parannetun turvan (Trust Building Measure) avulla Volkswagen kertoo asiakkailleen, että se ottaa vakavasti kaikki valitukset, jotka koskevat tyypin EA 189 -dieselmoottoreihin tehtyjä teknisiä toimenpiteitä, ja jotka liittyvät tiettyihin moottorin ja pakokaasujärjestelmän osiin. Päivityksen jälkeinen turva on voimassa 24 kuukautta siitä, kun ajoneuvoon tehdään tekninen toimenpide, edellyttäen, että ajoneuvolla on ajettu alle 250 000 kilometriä turvan voimassaoloaikana."

esko

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 21.07.17 - klo:09:22
Sinne on laitettu myös varmaan DSG päivitys samalla. Se uudempi softa laatikolle teki sen että vaihtokohta nousi vähän korkeammalle. Samalla laitettiin ne paremmat öljyt varmaan.
Mitäs tankilla käynti laskenta on antanut kulutuslukemaksi?
Onhan tuo susi tuo päivitys ja KESKO pesee kätensä ja Volkkari ketjussa seuraavana. Silti noita ostetaan. Ostopoikotti päälle :)

Silti tuulipukukansa osataa ostamistaan :) On se kumma.
Olen ainakin kaikille sanonut että volkkaria ei kannata ostaa.
Montakin syytä, miksi ostavat. Hyvitys vanhasta on oman merkin liikkeessä ehkä parempi kuin merkkiä vaihtamalla varsinkin, jos on kyseessä malli, jossa on yleisesti tunnettuja vakavia vikoja.
VAG:lla on autonvalmistajista ylivoimaisesti suurin markkinointibudjetti ja tällä tehdään paljon asiaa. Auton osto, vaikka onkin isohko hankinta tehdään hyvin pitkälti mielikuvien perusteella.
Iso osa Suomessa myytävistä VAG-autoista menee yritys- tai työsuhdeautoiksi. Näissä auton haltijaa ei niin kauheasti kiinnosta kalliitkin viat kun niitä ei tarvitse itse maksaa.
Mitä hankalampia vikoja jossakin mallissa on sitä nopeammin auto lähtee kiertoon juuri ennen takuuajan loppumista ja tämä lisää ja nopeuttaa kaupantekoa.
Ja sitten on paljon ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista tietoa jonkun automallin heikoista kohdista ja heille se musta pekka sitten jää usein käteen ja joutuvat kärsimään nahoissaan vahingon. Jotkut myös ajavat niin vähän, ehkä vain muutamia tuhansia kilometrejä vuosittain, ettei autoon kerkeä tulemaan mitään vikoja kun se viedään vaihtoon esim. muutaman vuoden vanhana ja 30 000km ajettuna tyyliin: "Koko aikana autossa ei ollut yhtään vikaa"...

tet

^ Ja sitten on meitä, jotka vaan ajaa eikä murehdi mahdollisten vikojen todennäköisyyksiä. Viimeiset 8 vuotta VAG-autolla nyt ajellut, ja vakavin vika on ollut Skodan jarrusatulan nestevuoto. Satula + vaihto maksoi reilut 200 â,¬ oman kylän pajassa. Toiseksi vakavin DPF paine-eroanturi, 90 â,¬ marmorilla ja itse tehtynä vaihto 10 minuuttia. Muita vikoja ei sitten ole kohdalle osunutkaan.

Siihen asti, kunnes omalle kohdalle osuu se "pommi", en viitsi murehtia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hesse

EU-teollisuuskomissaari uhkaa laittaa autot ajokieltoon, jos VW ei tee päivityksiä tämän vuoden loppuun mennessä. Tällainen paimenkirje on ilmeisesti tullut myös Suomen liikenneministerille.
http://www.wiwo.de/unternehmen/auto/dieselskandal-eu-kommission-erhoeht-druck-auf-vw-bei-der-nachruestung/20086044.html

sordo

Lainaus käyttäjältä: concorde - 13.07.17 - klo:10:10
Ihmiset on kuulemma olleet laiskoja päivityttämään: https://www.aamulehti.fi/kotimaa/vain-osa-paastohuijatun-auton-ostaneista-on-kaynyt-paivittamassa-autonsa-moottorin-korjaukset-jatkuvat-vuoteen-2018-200262442/

Siinä se nyt on, mitä oon odottanut että joku kertoo joko huollon tai maahantuojan puolelta. Skodan maahantuoja Helkama-auton toimitusjohtaja Marja Koskelan sanomana.

â€"Meillä kutsut ovat lähteneet korjaamokutsuina, joten kyse ei ole takaisinvedosta. Autojen omistajien ei ole siis pakko tehdä päivitystä, mutta pyrimme siihen, että jokainen, jota asia koskee, tekisi päivityksen, Koskela sanoo.

Tätä yrittänyt onkia RS-Huollosta Tampereelta. Eivät vaivaudu/uskalla vastata  >:(
Superb 2.0 170 CR twd DSG Elegance -09

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sordo - 22.07.17 - klo:11:39
Siinä se nyt on, mitä oon odottanut että joku kertoo joko huollon tai maahantuojan puolelta. Skodan maahantuoja Helkama-auton toimitusjohtaja Marja Koskelan sanomana.

â€"Meillä kutsut ovat lähteneet korjaamokutsuina, joten kyse ei ole takaisinvedosta. Autojen omistajien ei ole siis pakko tehdä päivitystä, mutta pyrimme siihen, että jokainen, jota asia koskee, tekisi päivityksen, Koskela sanoo.

Tätä yrittänyt onkia RS-Huollosta Tampereelta. Eivät vaivaudu/uskalla vastata  >:(

Saa odottaa ihan rauhassa, että kaikki tekisi, jos ei ole pakko. Antaahan muiden rauhassa kokeilla mitä kaikkea paskaa tuosta seuraa tuon egr:n rikkoontumisen, polttoaineen kulutuksen lisääntymisen ja tehon vähentymisen lisäksi tulee.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Der Spiegel: Volkswagen, Porsche, BMW ja Daimler ovat tehneet kiellettyä yhteistyötä â€" valmistajat ovat sopineet muun muassa alihankkijoiden käytöstä ja osien hinnoittelusta
http://www.hs.fi/talous/art-2000005301659.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Muikkuossi_64

Lainaus käyttäjältä: Muikkuossi_64 - 06.07.17 - klo:10:39
Miksiköhön EGR oli nyt "melkoisessa kunnossa" ? Meillä 2009 malli Scirocco jossa 2.0 TDI mylly ja juurikaan ongelmia ei ole ollut. Tokihan kun auto oli uusi siihen piti ekan vuoden aikana korjauttaa jos mitä takuuna. Nyt siis pitää koputtaa puuta kun kusetusohjelma poistettiin ja ilmeisesti skeidaa syntyy erilailla koneesta kun ennen. DPF kovemmalla käytöllä , flekti huutaa useammin ja paljon pitempään kun ennen kun auton sammuttaa. Eli ilmeisesti kulkupeli kannattaa laittaa kiertoon ennenkuin alkaa ns. laajemmassa mittakaavassa leviämään ; varmaan DPF seuraavaksi, sitten laturi jne. Vanha auto niin kaikki omaan piikkiin.

Show jatkuu; kerran jo käytetty heinäkuussa -17 "takuuhuollossa" kun tarkistivat ABS systeemin maadoituksen. Samalla lukivat vikaakoodit kun hehkun merkkivalo syttyilee epäsäännöllisen säännöllisesti. Vika oli "satunnainen lämpötilaanturin vika". Nollattu ja jälleen samaa vikaa ja nyt palaa hehkun merkkivalo sekä moottorin merkkivalo sekä "engine fault workshop" herjaa näytölle.

On kyllä kumma kun 2009 autossa ei olltu tämmöisiä jatkuvia ongelmia ennenkuin tuo huijausohjelman poisto tehtiin. Perkele että vituttaa kun annoin sen tehdä.
Muija saa soittaa "keskeytysturvaan" niin saavat hakea tutkittavaksi - vika on "sellainen että ei liity miiiiilllläääään tavalla" kusetusohjelman poistoon - oma arvaukseni.

Jos ja kun DPF polttaa useammin tavaraa niin kai se nyt johonkin vaikuttaa.

BTW En saanut koskaan pyytämiäni "puolueettomien tahojen" tekemia testiraportteja joidenka mukaan huijausohjelman poisto ei vaikuta auton ominaisuuksiin heikentävästi.
BTW2. On mua kustu ennenkin silmään, mutta olen siitä oppinut että sama taho ei kuse enää toistamiseen silmään

RSOCUstin

Yksi kokemus 2010 1.6tdi cr manuaalin päästöpäivityksestä, kaverin auto. Kaverilla hajos EGR kevät talvella ja joutui sen laittamaan uusix ajettu 175tkm. No kesällä meni tuulilasin laittoon ja jostain kumman syystä Veho Espoossa oli ajanut siihen myös päivityssoftan. En ollut kaverille kerennyt mainita että se ei ole pakollinen Skodaan.

No juteltiin tässä viikolla ja totesi että kulutus on tippunut päivityksen jälkeen.  Jotain positiivista. Kyselin onko huomannut tuulettimen pyörimistä pitkään ajon jälkeen. Ei ainakaan ollut vielä havainnut. Lisäksi sanoin että kannattaa seurata kulutusta samoissa ajoissa, koska DPFn polton huomaa siitä kun yhtenäpvnä on kulutus normaalia korkeampi.

jalkkis

Minun 1.6TDI Passattiin tehtiin päivitys tammikuun alussa. Jos vertaan 01-06/2016 ja vastaavaa tältä vuodelta Spritmonitorista, kulutus on noussut 0,3L/100km. Tänä vuonna kilsoja on hiukka vähemmän.

Pitkää siivua maantiellä tai moottoritiellä ajettaessa kulutus ei ole noussut. Heinäkuussa tuli reissua 2500km ja näiden tankkausten keskikulutus on siinä 5,3L/100km. Kaupunki- ja pätkäajossa kulutus kyllä noussut puolella litralla tai enemmän.

hekaf

Octavia 1.6 tdi, 2011, 100tkm, päivitettiin heinäkuun alussa ja viime viikolla EGR alkoi oireilemaan. Tänään kävi huollossa ja EGR pitää vaihtaa. Auto ollut minulla 5kk ja ALD vaihtoautotakuun pitäisi homma hoitaa. Tai näin ainakin Lohjaportinauton tiskiltä minulle kerrottiin. En tiedä kuka sitten viime kädessä laskun maksaa.
Tiedän ainakin 2 muuta tapausta, jossa EGR mennyt alle kuukaudessa päivityksen jälkeen.

jake_soomi

Lainaus käyttäjältä: hekaf - 17.08.17 - klo:14:45
Octavia 1.6 tdi, 2011, 100tkm, päivitettiin heinäkuun alussa ja viime viikolla EGR alkoi oireilemaan. Tänään kävi huollossa ja EGR pitää vaihtaa. Auto ollut minulla 5kk ja ALD vaihtoautotakuun pitäisi homma hoitaa. Tai näin ainakin Lohjaportinauton tiskiltä minulle kerrottiin. En tiedä kuka sitten viime kädessä laskun maksaa.
Tiedän ainakin 2 muuta tapausta, jossa EGR mennyt alle kuukaudessa päivityksen jälkeen.

VW ainakin maksaa vastaavissa tilanteissa 90%, jos sulla on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja tai kuitit muualla tehdyistä huolloista, eikä niissä ole epäselvyyttä. Vaatii vaan "kova kovaa vastaan" tuo VW:n 90% maksun saanti, kun yrittävät aluksi maksattaa koko homman muilla tai asiakkaalla.  >:(
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Muikkuossi_64

Jaa miksi 90 % vastaantulo jos sössineet kunnolla eli ei tuo EGR hajoaminen "sattumaa" ole,
selvästi huijausohjelman poiston aiheuttama. Tokihan kulut mielellään kaadetaan asiakkaalle aina, jos ne vaan suostuu maksamaan.

Meillä auto ei toiminut lainkaan päivityksen jälkeen ja "joutuivat" vaihtamaan EGR palikan samalla - eivät sentään kehdanneet edes ehdottaa että jotakin siitä olisi pitänyt maksaa.
Toimiva auto vietiin huoltoon ja erehdyksessä annoin päivittää ja risa tuli takaisin. MYös kaasuläppä piti vaihtaa, silläkään "ei mitään tekemistä huijausohjelman poiston kanssa". En maksanut mitään tuostakaan.
Yhteyttä kuluttaja-asiamieheen vaan, siellä hiiret kerää listaa ihmisten ongelmista VW -huijausohjelman poistoon liittyen ja kenties jossakin vaiheessa uskaltavat asialle jotakin tehdäkin...

jake_soomi

Mikäs pirssi sulla on ja paljonko oli ajettu? Meikälle sössöttivät, että eivät muka voisi antaa uudelle EGR:lle 2v. takuuta, jos asiakas saisi sen ilmaiseksi, ja lisäksi vetosivat siihen, että "menisihän se EGR pian muutenkin". Tiguanissa oli siis about ~190tkm, kun meni EGR melko pian päästöhuijauskorjauksen jälkeen.  >:(

Lainaus käyttäjältä: Muikkuossi_64 - 21.08.17 - klo:10:26
Jaa miksi 90 % vastaantulo jos sössineet kunnolla eli ei tuo EGR hajoaminen "sattumaa" ole,
selvästi huijausohjelman poiston aiheuttama. Tokihan kulut mielellään kaadetaan asiakkaalle aina, jos ne vaan suostuu maksamaan.

Meillä auto ei toiminut lainkaan päivityksen jälkeen ja "joutuivat" vaihtamaan EGR palikan samalla - eivät sentään kehdanneet edes ehdottaa että jotakin siitä olisi pitänyt maksaa.
Toimiva auto vietiin huoltoon ja erehdyksessä annoin päivittää ja risa tuli takaisin. MYös kaasuläppä piti vaihtaa, silläkään "ei mitään tekemistä huijausohjelman poiston kanssa". En maksanut mitään tuostakaan.
Yhteyttä kuluttaja-asiamieheen vaan, siellä hiiret kerää listaa ihmisten ongelmista VW -huijausohjelman poistoon liittyen ja kenties jossakin vaiheessa uskaltavat asialle jotakin tehdäkin...
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Muikkuossi_64

Lainaus käyttäjältä: Muikkuossi_64 - 02.08.17 - klo:17:44
Show jatkuu; kerran jo käytetty heinäkuussa -17 "takuuhuollossa" kun tarkistivat ABS systeemin maadoituksen. Samalla lukivat vikaakoodit kun hehkun merkkivalo syttyilee epäsäännöllisen säännöllisesti. Vika oli "satunnainen lämpötilaanturin vika". Nollattu ja jälleen samaa vikaa ja nyt palaa hehkun merkkivalo sekä moottorin merkkivalo sekä "engine fault workshop" herjaa näytölle.

On kyllä kumma kun 2009 autossa ei olltu tämmöisiä jatkuvia ongelmia ennenkuin tuo huijausohjelman poisto tehtiin. Perkele että vituttaa kun annoin sen tehdä.
Muija saa soittaa "keskeytysturvaan" niin saavat hakea tutkittavaksi - vika on "sellainen että ei liity miiiiilllläääään tavalla" kusetusohjelman poistoon - oma arvaukseni.

Jos ja kun DPF polttaa useammin tavaraa niin kai se nyt johonkin vaikuttaa.

BTW En saanut koskaan pyytämiäni "puolueettomien tahojen" tekemia testiraportteja joidenka mukaan huijausohjelman poisto ei vaikuta auton ominaisuuksiin heikentävästi.
BTW2. On mua kustu ennenkin silmään, mutta olen siitä oppinut että sama taho ei kuse enää toistamiseen silmään

Auton näytöllä varoitusvalojen (keltaisia) määrä lisääntyy ja vähenee satunnaisesti. "Tutkimisaika" meni niinkin pitkälle kun yli kuukauden päähän ...
Kokoajan palaa moottorin keltainen merkkivalo , hehkun merkkivalo satunnaisesti ja nyt sitten se DPF filsun merkkivalo eli se vissiin nyt sitten palanut paskaksi.

Arvatenkin se on normaalia kulumaa ja pitäisi itse maksaa, autolla ajettu vajaa 180 km.
Kumma juttu kun lulla pelasi ilman isompia vikoja vuosia (malli 2009) mutta heti kun tämä huijausohjelma poistettiin tuli vikoja yli oman tarpeen.

Tokihan jouduin uutta autoa aikoinaan käyttämään korjauksessa ekan vuoden ajan suunnilleen kuukauden välein, mutta se tuli silloin kuntoon, nyt nämä pirut sen sitten rikkoivat korjatessaan.

Kuluttaja-asiamies ei tee mitään, kuten normaali virkamies toimii eli nostaa palkkansa ja on tyytyväinen.

On tämä surkeaa, jenkeissä sentään pannaan ns. uhrilampaat lusimaan, surkeaa toimintaa tuokin. Johtajat sinne linnaan pitäisi laittaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy