TDI (TSI?) ahtoputkien jäätyminen

Aloittaja Tos®, 03.12.09 - klo:16:21

« edellinen - seuraava »

Tos®

Jyväskyläs kustansi viimeks noin 40â,¬

Suodattimessa on sellane vanukerros, jonka kai pitäis vähentää kosteuden pääsyä putkistoon.
Kun tilasih AHW-shopista suodatinpaketin, sieltä tuli tuo "väärä" lämpösien maiden suodatin.

TSIh koneisiin on myös omansa "for vehicle use in cold climates"
PR Numero 0Y3
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

M0gstis

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 24.10.11 - klo:08:56
Egr supiste pois talveks

Millaista haittaa tuosta pienemmällä reiällä varustetusta tiivisteestä on talvikäytössä?

Tos®

Lämpiää hitaammin.
Vähemmän pakokaasua pääsee egr jäähdyttimen läpi, jolloin myös lämpöä ei siirry veteen niin paljoa
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

FU2

Laitetaanpa tämä vuodatus nyt tähänkin ketjuun:

Jaahas, sitten asiaan. Välijäähdyttimen jää-/vesiongelma jatkuu VW-konsernilla. Aiemmin sain nauttia siitä vm. 2006 1,9 TDi Octavian kanssa ja nyt sitten huhtikuussa 2011 käyttöönotettu A3 SB 1,6 TDI S-Tronic jatkaa perinnettä. Sunnuntaina ajoin 200+ km sisämaasta rannikolle mukavassa pikkupakkasessa (-9...-3 'C) ja yöksi auto taloyhtiön lämpöiseen parkkihalliin. Aamulla vaati usean käynnistyksen, että sai puhallettua vedet välijäähdyttimen putkistosta moottorin läpi ja ajettua auton hallista ulos ja tien päälle. Skoda teki aikanaan täsmälleen samaa ja samasta syystä. Silloin vain ei vielä tunnettu/tunnustettu tätä ongelmaa eli elettiin aikaa ennen Kuningaskuluttaja-ohjelman asiaa koskevaa jaksoa  ;D  Skodan jälkeen ajelin neljä talvea GM:n turbodieselillä ilman mitään ongelmia, eli tämä on selvästi asenneongelma VW:n suunnalta.

Audi-huolto antoi mukisematta takuuseen 2-osaisen maskipeiton josta siis saattaa olla apua. Miksei näitä voi tulla suoraan auton mukana?! Nyt täytyy vaan toivoa, että autoon ei tullut mitään pysyviä vaurioita. Joku voi tietty ihmetellä, että miksi väkisin käynnistin auton kun kerran tiesin mistä on kyse. Vastaushan kuuluu, että liisarilla pääsee sinne minne omalla nelivedolla ei hirviä mennä  8) 8)    (ja saattoi mua vähän harmittaakin)

Eli VAATIKAA NE MASKIPEITOT näihin VW-tötteröihinnne! Voitte päästä helpommalla...
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

Ocunen

Kaverin 1.9TDI Passat Variant (2003?, saksantuonti) taitaa liittyä tähän kerhoon...
Oli viikonlopun reissussa (pakkasta n. -30, ja lauantaina kyydissä olleen koiran takia paljon tyhjäkäyntiä), ja sunnuntaina ajeli Kuopiosta kotia kohti, reilu 200 km.
Kotitaajamaan päästyä huomasi, että auto savuttaa sinistä savua ja kärysi selvästi sisällekin.
Hetkeä myöhemmin syttyi öljynpainevalo.
Pääsi kotipihaan, ja tänä aamuna Passat sai hinurikyydin korjaamolle.

Taitaa kaikki merkit viitata tuohon ahtoputken jäätymiseen, toivottavasti ei ehtinyt rikkoa vielä mitään...  :-\
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

c-son

Nuo merkit viittaisivat kyllä pikemminkin huohotinputken jäätymiseen, jonka jälkeen roiskinut öljyt pihalle.

Ocunen

Lainaus käyttäjältä: c-son - 06.02.12 - klo:19:24
Nuo merkit viittaisivat kyllä pikemminkin huohotinputken jäätymiseen, jonka jälkeen roiskinut öljyt pihalle.

No niinhän se olikin, sama pää kesät talvet niputti nämä samaan pakettiin  ;D
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Tos®

Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Ghzeit

Tos lakkaa kirjoittamasta piruja seinille!  >:(

Vitsivitsi  ;)
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

tsiih

Siinä sulle pirua

Ensimmäistä odotellessa...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

perusmies

Viime talvena en ajanut Passatia kertaakaan talliin, mutta viime viikonlopuksi ajoin se sinne kun piti ruuvailla vähän soitinta ja laitoin akunkin lataukseen. Kyseessä on siis lämmin talli. Maanantaiaamulla ei auto lähtenytkään käyntiin. Ensin kone tuntui käynnistyvän mutta sammui. Toisella yrityksellä yksi, köhi, jumitti ja mittaristoon syttyi kaikkia mahdollisia varoituksia. Kolmannella yrityksellä sai startilla saatettua koneen jotenkin käyntiin savupilven kera, mutta se sammui heti. Vasta myöhemmin mulla tuli mieleen mitä joskus luki noista kondenssivesiongelmista.

Iltapäivällä sitten auto lähti käyntiin suht normaalisti ja toimi ok. Tänään kävin hakemassa Käyttöautolta maskisuojan. Kovasti antoivat ymmärtää varaosatiskillä etteivät ole tällaisesta ongelmasta ennemmin kuulleet(?). Onneksi sitä vettä ei lirahtanut enempää. Taitaa olla viisainta pitää Passat visusti ulkona pakkasessa.

Vankka

Eilen kytkinremppaa tehdessä tuli irroteltua ahtoputket välijäähyltä. Meinaan et tuli aika reippaasti vettä. Loput sit puhallettiin paineilmalla pois. Auto siis 3C passatti ja 1.9TDI
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 12.12.12 - klo:18:57
Eilen kytkinremppaa tehdessä tuli irroteltua ahtoputket välijäähyltä. Meinaan et tuli aika reippaasti vettä. Loput sit puhallettiin paineilmalla pois. Auto siis 3C passatti ja 1.9TDI
Onko viimasuojia? Onko viimeaikoina ajettu pätkäajoa vai pitkää matkaa? Onko auto ollut lämpöisessä tilassa välillä?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

joukose

Minulla on lämmin talli ja aina talvella vähintään alaosan viimasuoja paikallaan.

Jos on paljon kaupunkiajoa niin olen ajanut kerran kuussa kaupungissa 1 ja 2 vaihteilla 10 km niin että kierrokset 3500 - 4000 ja öljyn lämmöt n. 100 °C. Eipä ole kosteusongelmia ja kone pysyy auki. ;)
*Sitä saa mitä tilaa"

Vankka

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 12.12.12 - klo:19:29
Onko viimasuojia? Onko viimeaikoina ajettu pätkäajoa vai pitkää matkaa? Onko auto ollut lämpöisessä tilassa välillä?

Eipä ole suojia ei :D Mutta kehitteillä on jo kyllä :D

VW Golf Variant CL

jarsiv

Tuskinpa sitten tarvii itse jäätymistä pelätä, kun nytkin koko keula tukittu ja matka-ajoa päivittäin.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

JusKa_2

Ajan Q5:llani (125kW TDI) maantieajoa n. 95% ajosta. Onko tuossa konetyypissä samaa ongelmaa? Motarilla on aikamoinen lumipölly ollut jo muutaman viikon ajan. Kannattaako suojata?

Vankka

Nyt on passatissa viimasuoja. Oikein hieno tuli. Tein sen PE-muovista ylämaskiin leikkasin palasin maskin taa ja alas leikkasin maskin muotosen joka tuli sitten ulkopuolelle.

VW Golf Variant CL

repe59

Ystävällinen kehoitus eli muistutus rakkaat vaginistit; keulat peittoon, autoista ;)
Skoda Kodiaq 4x4 2.0 TDI -18
ex-Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
ex-Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

joukose

Ã,,lkääs laitelko niitä viimasuojia sitten sinne maskin taa. Saattaapi kone otta liikaa lämpöä. Näin ainakin marmorilta neuvottiin. ;D

Mulla maskit niin, että pikkupakkasilla alamaski ja jos pakkasta yli -10 °C niin myös ylämaski. :D
*Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Sanoisinpa Q5:stä, että kannattaa suojata konees on kuiteski jojo pumpparityyppiä tai CR:ää. Ja molemmissahan näitä ongelmia on ollu. Tietty jos ajat pitkää moottoritieajoa niin konees lämpenee jo sen verran, että ahtoputkessakin kosteudet alkaa häviämään. Itse olen pitänyt aina keulan vähintään alhaalta suojattuna 0 keleistä lähtien ja aluun ajoin kanssa lähes ainoastaan motariajoa. Eipä ole ongelmia ollut. Olen jopa ton maskin lisäksi vielä kerran kuussa ajellut 10 km 4000 kierroksilla niin johan häviää viimeisetkin vesipisarat putkista ja kone varmasti pysyy auki.

Tietty hankalin yhdistelmähän on lämmin talli lyhyttä kaupunkiajoa ja ei maskisuojia ollenkaan. Kosteutta varmasti kerääntyy jossain määrin.

Huomenna aamulla olis taas vuorossa 250 km puhdasta motariajoa, mutta eipä tuossakaan ajossa kierrokset minun koneessa ole kun 2200. ;D
*Sitä saa mitä tilaa"

dosetti

tuli mieleen, että paljonkohan pitää moottorin lämmöt olla että jäähdyttimen puhallin lähtee päälle? Edellisessä dieselautossa en kuullut olevan päällä kertaakaan 160 tkm aikana.

joukose

Jos sulla on öljyn lämmön näyttö niin vähän yli 100 C ölyn lämmöissä mitattuna. ;D
*Sitä saa mitä tilaa"

Karvis

Lainaus käyttäjältä: joukose - 29.12.12 - klo:18:01
Jos sulla on öljyn lämmön näyttö niin vähän yli 100 C ölyn lämmöissä mitattuna. ;D

Öljyn lämpöhän on jo normi maantieajossa yli sata astetta kesäkelissä eikä flekti vielä käynnisty, näin ainakin bensakoneessa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

xmasa

Itselläni oli viime talvena Golffin keula suojattuna vaan alhaalta, enpä mitään kovin ihmeellistä huomannut lämpöjen suhteen. Täksi talveksi laitoin sitten viimasuojan keulaan ylöa ja alas. Kyllä eron huomaa selvästi lämpeämisen suhteen ja paljon lämpimämpää ilmaa saa myös ohjaamoon sisälle. Edellisinä talvina on tullut kovilla pakkasilla kirottua, kun ei meinannut lämpöä saada tarpeeksi sisälle. Ylempi viimasuoja oli niin rasittava laittaa paikoilleen, jotta sitä en kyllä ota huvikseen pois, ennen kuin kelit alkaa tulla pysyvästi plussan puolelle. Alempi suoja on paljon helpompi irroittaa, jonka voi ottaa nopeasti pois tarvittaessa.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

joukose

Joo, kyl se noinkin toimii kun pitää huolen että ottaa sitten maskin pois ennen kuin tulee yli + 5 C kelejä, ainakin pitkällä ajolla.
Näin ainakin mun 2.0 TDI CR koneella.

Minulla ei oo huolta noista koneen antamista lämmöistä kun auto on lämmin kotona ja työpaikalla.  ;D
*Sitä saa mitä tilaa"

Filixon

Laakkosella jaettiin joskus tällaisia "piikkisikamallisia" viimasuojia asiakkaille ilmaiseksi. Kukaan ei vielä ole tullut huomauttamaan minulle niiden rumuudesta... :D

Meidän Musti on karjalankarhukissa.

joukose

LainaaÖljyn lämpöhän on jo normi maantieajossa yli sata astetta kesäkelissä eikä flekti vielä käynnisty, näin ainakin bensakoneessa.

Merkillistä minä olen saanut kesäkelillä nousemaan öljyn lämmöt 102 °C jonka jälkeen lähtenyt laskuun eli flekti jäähdyttää.
Mulla siis 2.0 TDI CR 81 kW vatkain. ;D

Onko muilla havaintoja, kuinka korkeaksi lämmöt nousee ennen flektin jäähdytystä? :o
*Sitä saa mitä tilaa"

Sande

Näinköhän flekti reagoi mitenkään öljynlämpöön? Jäähdytysnesteen lämpöön ennemminkin. Toki jonkinlainen korrelaatio niillä on, mutta kuitenkin... Öljyt oli 1,8 TSI:ssä maantieajossa joskus 113 astetta.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Leonisti

Omassa Leonissa olen pitänyt alasuojaa heti kun kelit ollu miinuksella. Maski on ummessa kokoajan, koska tässä ecomotive mallissa se on umpinainen. Ei ole lämmöt noussu liiaksi vaikka olisin parissa plusasteessa ajellut. Kone lämpenee nätisti vaikka olis 20 astetta pakkasta.
Seat Leon 1.6 tdi Ecomotive Style 2010

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy