TDI (TSI?) ahtoputkien jäätyminen

Aloittaja Tos®, 03.12.09 - klo:16:21

« edellinen - seuraava »

joukose

LainaaNäinköhän flekti reagoi mitenkään öljynlämpöön? Jäähdytysnesteen lämpöön ennemminkin. Toki jonkinlainen korrelaatio niillä on, mutta kuitenkin... Öljyt oli 1,8 TSI:ssä maantieajossa joskus 113 astetta.

Uskon kanssa että flekti saa herätteen nimenomaan jäähdytysnesteestä. Vaan kukapa tuon tietäisi?

Öljynlämmöistä näen tarkemman astemäärän millä reagoi. Toi pasuunan jäähdytysnesteen lämpötilamittari sojottaa jo 90 °C kun neste todellisuudessa on vasta 75 °C. ja toisnpäin vaikka neste yli 100 °C nin mittari vielä 90 °C:ssä. Oisko ihan psykologinen syy, niin näyttää kuskille paremmalta. ;D
*Sitä saa mitä tilaa"

bowtie81

sellanen huomio, että hiukkassuodattimella varustetut koneet ainakin lämpiää polton yhteydessä tarpeeksi, joten se voi auttaa siinä, jos muuten kone on aina vähän vajaalämpöinen. Ainakin oma Cruze, jossa GM:n diesel on tosi kuuma pakoputken loppupäätä myöten kun poltto käy, ja kärykin käy nenään. Joskus poltto alkaa vajaalämpöisellä koneella ja tuolloin lämmöt on hetkessä normaalit. Tämän mallin poltto on tehty ihan polttoaineen avulla, kulutus pyörii 10-15l ja kestää aina 15min ajotavasta riippumatta. Hatuttaa kyllä koko laite tuon kulutuksen takia ja sen, että pitäisi ruveta kurvailemaan vartti ylimääräistä jos se sattuu aktivoitumaan juuri kun tulossa kotiin, mutta ainakin se lämmittää koneen kerran per tankillinen..

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 29.12.12 - klo:18:33
Laakkosella jaettiin joskus tällaisia "piikkisikamallisia" viimasuojia asiakkaille ilmaiseksi. Kukaan ei vielä ole tullut huomauttamaan minulle niiden rumuudesta... :D

No mä voin huomauttaa tässä sitte vaikka samantein: Helvetin ruma! ;D

PS. Mulla on samanlainen...

bowtie81

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 03.01.13 - klo:08:52
No mä voin huomauttaa tässä sitte vaikka samantein: Helvetin ruma! ;D

PS. Mulla on samanlainen...

kamalia nuo on, cruzeen ei saa kuin tollasta, totesin, että leikkaan itse solumuovista, yhtä ruma tai vähän parempi eikä tarvinnu maksaa 50â,¬:oa..

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 03.01.13 - klo:09:33
kamalia nuo on, cruzeen ei saa kuin tollasta, totesin, että leikkaan itse solumuovista, yhtä ruma tai vähän parempi eikä tarvinnu maksaa 50â,¬:oa..

Eiköhän Korean Letukkaankin saa tuollaisen ilmaiseksi maahantuojalta jos osaa avautua oikein. ;)

bowtie81

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 03.01.13 - klo:09:38
Eiköhän Korean Letukkaankin saa tuollaisen ilmaiseksi maahantuojalta jos osaa avautua oikein. ;)

ei saanut, kokeilin, mutta kuulemma korean letukkaan masennettu opelin kone ei jäädy.

jarsiv

Onko tuolla ilmansuodattimen harsolla oikeasti jotain merkitystä? Kai siellä voi "ei talvi" suodatintakin käyttää? Sitooko tuo harso kosteutta niin hyvin? Nopeamminhan se menee sitten tukkoonkin...
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

RSOCUstin

Pari kertaa ollut Seat tallissa yön yli kun ollut polttimo yms. säätöhommia.
Sisälämpötila n +1 astetta tallissa ja kun siellä käynnistänyt ja pois lähtenyt niin ei ole ollut havaittavissa ongelmaa.
Eli taitaa olla puhtaat röörit. Pitänee kuitenkin huollossa mainita tästäkin jutusta.

vwere

Tässä threadissa puhuttu viimasuojien käytöstä, joten kysyn täällä.
Olen käyttänyt passatissa (3C, 19.tdi) merkkiliikkeen viimasuojia jo lokakuusta lähtien, jolloin oli ensimmäisiä pakkasia. Nyt lämpötilat ovat vaihdelleet ja välillä on ollut lämpimiäkin päiviä n. +6c jne.
Tekeekö viimasuojan käyttö plussakeleillä hallaa moottorille? En ole jaksanut/muistanut plussakeleillä suojia ottaa pois. Saako flekti jäähdytettyä moottoria riittävästi?

Pääsääntöisesti päivittäinen matka 10km/suunta.
Joinakin päivinä ajoa tulee suuntaansa n. 40 km.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: vwere - 01.12.13 - klo:13:30
Tekeekö viimasuojan käyttö plussakeleillä hallaa moottorille? En ole jaksanut/muistanut plussakeleillä suojia ottaa pois. Saako flekti jäähdytettyä moottoria riittävästi?

Sinullahan on moottorin lämpömittari Passatissa, siitä näkee onko ongelmaa vai ei. Jos ei nouse siitä normaali VW:n jököttävästä 90 asteesta ylös niin ei ole mitään vaaraa. Hieman voi nousta tuostakin vielä, mutta tsekkaa käyttöohjeesta mikä on suositeltu raja jos tuommoista oireilua on.

En tiedä näkyykö sinulla myös öljynlämmöt, minulla näkyy, ja seurailen niitä myös. 

Minulla on peitettynä vain alempi aukko, ja ei ole mitään ongelmia lämpöjen kanssa ainakaan +10 asteeseen asti mitä on ollut. Koneen lämmöt on pysyneet alempana kuin kesällä silti.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Jatra

Nostan vanhan kun en löytänyt yleisketjua viimasuojista/maskin peittämisestä foorumilta - jos tällanen on niin saa vinkata!

Eli tuohon 1.9TDi Alteaan ois varmaan syytä tuo viimasuoja kohtpuoleen viritellä. Kattelin että tuo yläsäleikkö on pinta-alaltaan niin pieni, että ei varmaan pohjolan ilmastossa tuu missään tilanteessa ongelmaa lämpöjen kanssa, vaikka siitä tekis ekoautohenkisesti pysyvästi umpinaisen..?

Tos®

Just tänään seurasin niin jäähdyttimen ja moottorin lämmöt kipusivat lähelle 100 astetta golffissa. Kaupunkiajossa, Jäähtyi sit maantiellä

Otin ylemmän maskinpeiton pois. Ulkona +10
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jatra

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 03.11.14 - klo:18:46
Just tänään seurasin niin jäähdyttimen ja moottorin lämmöt kipusivat lähelle 100 astetta golffissa. Kaupunkiajossa, Jäähtyi sit maantiellä

Otin ylemmän maskinpeiton pois. Ulkona +10

Oliko alempi paikallaan vai onko noin herkkä..? Golfissa tietty hintsusti tasapainosempi kokojakauma ylä/areikä... tietty jos bensa ni tuottaa ehkä aavistuksen enemmän hukkalämpöä. Tai enpä tiiä fsi vs. vanha pumppusuutindiisseli...

Tos®

Allekirjoituksen tdi kyseessä.
Alempi on tukittu.

Ensimmäistä kertaa auton oma lämpömittarikin oli 90:n yläpuolella.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jatra

Ok, eli molemmatkaan reiät tukossa +10 asteessa ei keitä välittömästi. Varmaan maskin reiän vois siis tukkii pysyvästi Alteasta, välijäähyyn tuskin vaikuttais mitään, ilmastoinnista sit osaa sanoo. Talveks nyt ainaki molemmat tukkoon.

caddy

Jäätymis/sulamis-jämähdys kävi tänään omalle kohdalle.
´08 Ocu BKD:lla oli viikonlopun pihalla(viime viikolla reilu tuhannen kilometriä ajoa) ja tänään kun konttorin parkkihallista piti lähteä niin kone kävi hetken ja sammui, starttasi "iloisesti" vielä toisen kerran ja sammui. Kolmatta kertaa startti ei jaksanut enää vääntää joten taisivat vetiset liejut mennä pyttyyn ja kone jumiin.
Otin imusarjalle menevän ahtoputken irti ja siellähän sitä maitokahvin väristä liejua oli...
Jätin putken irti ja auton halliin kuivumaan, huomenna coolerista putket irti ja liejut pihalle.

Kuinkahan suurella todennäköisyydellä sain koneesta veivin kieroksi? Onko iso työ ottaa hehkut irti ennekuin lähtee käynnistelemään uudelleen?

Maskinsuojaa ei vielä ollut käytössä mutta kohta on.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: caddy - 01.12.14 - klo:23:05
Jäätymis/sulamis-jämähdys kävi tänään omalle kohdalle.
´08 Ocu BKD:lla oli viikonlopun pihalla(viime viikolla reilu tuhannen kilometriä ajoa) ja tänään kun konttorin parkkihallista piti lähteä niin kone kävi hetken ja sammui, starttasi "iloisesti" vielä toisen kerran ja sammui. Kolmatta kertaa startti ei jaksanut enää vääntää joten taisivat vetiset liejut mennä pyttyyn ja kone jumiin.
Otin imusarjalle menevän ahtoputken irti ja siellähän sitä maitokahvin väristä liejua oli...
Jätin putken irti ja auton halliin kuivumaan, huomenna coolerista putket irti ja liejut pihalle.

Kuinkahan suurella todennäköisyydellä sain koneesta veivin kieroksi? Onko iso työ ottaa hehkut irti ennekuin lähtee käynnistelemään uudelleen?

Maskinsuojaa ei vielä ollut käytössä mutta kohta on.

Muista keskustella merkkihuollon kanssa korjauksen kustannusvastuista ennenkuin alat itse tekemään mitään suurempaa remonttia.

TapsaR

Minkäs kokoinen reikä pitää olla välijäähdyttimen päädyssä tai ahtoputkessa alhaalla, jotta sieltä tulee vesi pois, eikä reikä ole liian iso?
Öljyn kuraahan sieltä varmasti alkaa valumaan, joten paikkansa saa merkattua?
Golf IV & Octavia 2

caddy

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 02.12.14 - klo:07:50
Muista keskustella merkkihuollon kanssa korjauksen kustannusvastuista ennenkuin alat itse tekemään mitään suurempaa remonttia.

Täytyypä muistaa tämä.

Otin äsken pohjamuovin irti ja irroitin coolerin alaputket. Pikaisesti laskettuna kolmisen desiä vettä sieltä tuli ulos ja vesi/öljyliejua valuu hissuksiin ulos.
Jätän tuon yön yli valumaan sekä kuivumaan ja huomenna nippuun suurin toivein.
Pyöräytin konetta pikaisesti pari kertaa niin ettei se startannut, nyt ei ahdistanut ollenkaan vaan pyörähti normaalisti, toivottavasti starttaa ja käy myös normaalisti.

Huomenna myös maskinsuojien asennus.

ttopi

Kävipä niin, että Seat Toledo 1.9 TDI '06 (BXE) teki temput tuossa joku aika sitten... Tämän ketjun jos olisi lukenut aiemmin, niin varmaankaan koko hommaa ei olisi sattunut...

No, kuitenkin... Kävipä niin, että auto eräänä aamuna starttasi ja sammahti tussahtaen. Toisella startilla sama peli. Imaisi siis vedet männän päälle. Tuomio huollossa oli, että 4:s sylinterin mäntä on 3,2 mm alempana muita. Auto on ostettu onneksi liikkeestä, joten kulut menivät osittain jakoon.

Nyt olen sitten ajellut maskisuojien kanssa, mutta nyt näin leudolla kelillä olen pitänyt vain alasuojaa paikoillaan. Tuossa Toledossa on samanlainen keula kuin Alteassa, joten se ylempi reikä on melko pieni...

Kysymys kuuluukin, että riittääkö alasuoja suojaamaan tarpeeksi, vai onko tuo ylempi suoja aivan ehdoton? En tiedä pitäisikö modata siihen yläsuojaan muutama reikä, koskapa tuntuu nostavan lämpöjä aika tavalla konehuoneessa ja ulkolämpömittari näyttää mitä näyttää... Moottorin pohjasuoja on ehjä ja ilmeisen tiivis.

Bisti

Onko nämä ahtoputkien jäätyminen vaivannut myös CR diesel koneita? Itse tuli tehtyä kaupat Seat Exeosta (2.0TDI CR 105kW -12), tähän on maahantuojan takuuseen vaihdettu EGR + turbo välijäähyineen ja mietin että onko se tästä johtuva asia ja vieläkö näitä tapahtuu?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Heimo

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 13.03.15 - klo:10:09
Onko nämä ahtoputkien jäätyminen vaivannut myös CR diesel koneita? Itse tuli tehtyä kaupat Seat Exeosta (2.0TDI CR 105kW -12), tähän on maahantuojan takuuseen vaihdettu EGR + turbo välijäähyineen ja mietin että onko se tästä johtuva asia ja vieläkö näitä tapahtuu?

Mulla jäätyi Exeossa kerran vuonna 2013. Aamulla ei auto kunnolla startannut ja kun lähti käyntiin oli käynti katkonaista ja tehot tiessään. Moottorina CAHA eli 125 kW commonrail. Edellisenä iltana olin ajanut pikkupakkasessa kunnon lumituiskeessa joku 100km.
Vein huoltoon ja ahtoputki Exeon ensimmäiseltä välijäähdyttimeltä tyhjennettiin. Samalla tehtiin tehtaan kamppania takuuseen niin ettei se välijäähdytin jäätyisi uudestaan. En tiedä sitten mitä muuta ne tekivät, mutta ainakin ne asensi vaahtomuovin ekan välijäähdyttimen eteen. Ilmeisesti olisi ollut tarkoitus pitää sitä siinä kesät ja talvet. Ite nappasin sen pois ja nyt on pari talvea mennyt ilman sitä, eikä ole jäätynyt. Eipä tässä kummosia talvia tosin ole ollutkaan.
Meinasin jäätymistä ehkäistä tulevina talvina korkeintaan askartelemalla pahvin välijäähdyttimen suojaksi pahimmilla keleillä.

Eesau

Täytyy jakaa omat kokemuksia.

Auto 2010 Octavia 1.6TDI CR 182tkm ajettu (viimeisin huolto siis 2tkm sitten). Kaikki huollot merkkiliikkeessä, ajoturva voimassa. Skodalta ostettu kovamuovinen viimasuoja ylämaskissa. Alamaski paljaana.

Olin viikon verran pohjosissa, lämpötila 7-24 pakkasella. Paluu sunnuntaina noin 700km ja koko reissu ilman ongelmia. Paluu päivää edellisenä päivänä auto lämpimässä parkkihallissa noin 2h.

Maanantai aamuna kohti työmaata, pakkasta n. 15 astetta. Noin 80km ajoa ja mittaristoon syttyi monitoiminäyttöön Check Engine - Service Now teksti, sekä hehkun merkkivalo vilkkui. Lisäksi kone tiputti tehoja mutta kävi hyvin. Auto sivuun ja uudelleen käynnistys sammutti valot, mutta heti ajamaan lähdettäessä sama homma jälleen. Soitto Skodan ajoturva numeroon ja sanoivat että ei saa ajaa kun hehkun valo vilkkui. Hinurilla auto Laakkoselle Jkl.

Soittivat Laakkoselta, vikakoodia oli ollut ahtopaineisiin liittyen. Ahtoputket ja välijäähdytin "täynnä vettä ja jäässä" olivat sulatelleet ja kuivanneet ja auto kasaan. Ei muuta vikaa.

Nyt jännitetään maksaako ajoturva hinurin ja sijaisauton kun kuulemma ei korvaa jos syyn on aiheuttanut keli. Sulattelu ja kuivattelu maksoi Laakkosella noin 200.

Kyllähän tämmönen pelleily vaan harmittaa. Ei se auta kun vuorata koko keula.

Telehell

"Jos syyn on aiheuttanut keli". Mitä paskaa  ;D... Kyllä se syy on surkeasti suunnitellussa ahtojärjestelmässä.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Tos®

Itse laitan viimasuojan mieluummin ensin alas, kuin ylös, koska ahtoputkien päät ovat välijäähyn alanurkissa.
Kylmemmillä keleillä (alle -10) koko nokka tukkoon.
Tosin en ole vielä saanu aikaseks ylempää laittaa.

Alempaan kovamuovisuojaan olen porannut reikiä lämpöanturin kohdalle.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Telleri

Onko kukaan ajatellut vaihtaa huohotin systeemiä tän jäätymisen ehkäsemiseksi?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 04.01.16 - klo:19:08
Itse laitan viimasuojan mieluummin ensin alas, kuin ylös, koska ahtoputkien päät ovat välijäähyn alanurkissa.
Kylmemmillä keleillä (alle -10) koko nokka tukkoon.
Tosin en ole vielä saanu aikaseks ylempää laittaa.
Olisiko kuitenkin niin, että putket ovat aika epäolennainen juttu verrattuna itse välijäähdyttimeen. Nykypäivän moottoreiden suurille ahtopaineille mitoitetut tehokkaat välijähyt jäähdyttävät sen ilman tietyissä olosuhteissa liiankin tehokkaasti.

RSOCUstin

Tuo kelien vaihtuminen pitkällä matkalla ulkolämmön seilaus -2 - -24 astetta ja sitten lämpimässä tallissa olo ja taas ajoon. Kondensoituu tavaraa vähä joka paikkaan ja sitten alkaa anturit huutaan ja putket jäässä.
Totuus on että näitä autoja ei ole pakkasiin tehty. On kyllä huonosti suunniteltu jos tehtaan suojilla tekee tuollaista tuo 2010 CR 1.6tdi oku. Itellä samanlainen combi DSG ja oli kyllä -28 pakkasilla aika jääkaappipakastin yhdistelmä vaikka kaikki paikat tukossa.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.01.16 - klo:23:17
Olisiko kuitenkin niin, että putket ovat aika epäolennainen juttu verrattuna itse välijäähdyttimeen. Nykypäivän moottoreiden suurille ahtopaineille mitoitetut tehokkaat välijähyt jäähdyttävät sen ilman tietyissä olosuhteissa liiankin tehokkaasti.
Tarkoitin; että kun putket on alanurkissa, systeemi imaisee helpommin muutakin joukkoon, kuin ilmaan.
Aikanaan golf5 juuri välijäähyn pohjalla oli jäätä. Kuva lienee edelleen ensimmäisessä viestissä.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

teräksenharmaa

Törmäsin tällaiseen aiheetta sivuavaan videoon:
https://www.carthrottle.com/post/how-ford-fixed-the-focus-rss-intercooler-after-discovering-that-it-was-too-cool/

Fordilla ovat siis alunperin valinneet turhan ison välijäähdyttimen Focus RS:n keulalle ja joutuneet myöhemmin sitä sitten peittämään levyllä, joka löytyi suoraan jostakin Transitista. On tainnut olla Transitissakin ohjelmaa saman asian vuoksi.

Ilmaan jäähdyttävät välijäähdyttimet ovat monessa mielessä ongelmallisia. Siksi nykyisin useammin ja useammin päädytäänkin veteen jäähdyvään välijäähdyttimeen.

Vähän kärjistäyen voisi sanoa, että Suomessa on parasta tilkitä autojen keulat tukkoon syksyllä ja vähän availla peittoja sitten joskus keväällä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy