Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

TAG

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 18.10.17 - klo:14:21
... eikä kyse olekaan siitä, etteikö nastarenkaiden käyttö olisi sallittua mainittuina ajankohtina. Kyse on enemmänkin siitä, kuinka järkevää on aloittaa nastojen käyttö Helsingissä lokakuussa ja päättä se huhtikuun lopussa. Mutta kuten edellä jo on esitetty, meillä kaikilla on syyt toimintaamme. Silloin täytyy vain hyväksyä mm. se tosiasia, että yksi merkittävimmistä syistä tiestömme huonolle kunnolle on nastarenkaiden käyttö.

Uudessa tieliikennelaissa, tai paremminkin sitä koskevassa hallituksen esityksessä, ehdotetaan noista "pakkokuukausista" luopumista. Talvirenkaita ei siis enää olisi pakko käyttää joulukuusta maaliskuuhun, vaan ainoastaan silloin, kun keliolosuhteet sitä edellyttävät. Suomalaisten intoon käyttää nastarenkaita tällä ei todennäköisesti tule olemaan vaikutusta. Sen sijaan sellaisille, esimerkiksi pääkaupunkiseudulla asuville autoilijoille, joiden liikkuminen ei edellytä päivittäistä auton käyttöä, muutos saattaa tuoda tiettyä joustavuutta renkaiden suhteen. Voi olla, että muutoksen myötä jotkut luopuvat kokonaan varsinaisten talvirenkaiden hankkimisesta.

Juuripa noin. Itsellä tulee nykyään n. 20 000km vuodessa, josta Suomen ulkopuolella Keski- ja Etelä-Euroopassa n. 15 000km ja Suomen 5 000km osuudesta puolet kesällä. Eli talviajo jää niin vähiin, että olen vakavasti harkinnut siirtymistä yksiin, "4 Seasons", renkaisiin kuten Nokian Weatherproof. Pelkästään renkaiden vaihtamis- ja säilytyspalveluista säästyy omassa tapauksessa n. 200â,¬ vuodessa nykytilanteessa eli kolmessa vuodessa voin vaihtaa renkaat pelkillä säästöillä noissa palveluissa. Sitten kun tulee se 1-2pv vuodessa Pk-seudulla, kun ei liikenteeseen kannattaisi lähteä noilla renkailla (Tiguan 4Motion), niin sitten painellaan julkisilla tai ollaan etätöissä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 16.10.17 - klo:23:02
Ne pyöräilijät ja varsinkin hirvet tulevat siihen tielle ihan yllättäen, vain silloin kun on ne 5% pääkallokelit.  ;)
95% ajasta voi jyrsiä asfalttia, mutta sitten kun ne 5% kelit tulee, niin voi turvallisin mielin mennä, kun tietää ettei tule ajaneeksi kenenkään yli ja hirvetkin pystyy väistämään. Jep jep.

Oliko tämä se 5% keli tänään?
https://www.aamulehti.fi/uutiset/juuri-nyt-liikenneonnettomuus-kolmostiella-varaudu-ruuhkaan-aamuliikenteessa-200474324/

Ei kovin kaukana missä eräs käyttäjä hehkuttaa olevan paras paikka ajaa ke-kitkoilla?

Eipä yllättänyt tänäkään vuonna vaikka on nordic kitkat alla molemmissa autoissa. Ja kyllä keski-suomessakin on jo mustaa jäätä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Pirkanmaalla on ollut jo kuukauden ajan KE-kitkojen kissanpäivät, kylmää ja sateista. Jos noilla onnettomilla autoilijoilla olisi ollut puolikas aivosolu jolla itse ajatella, olisivat he vaihtaneet myös KE-kitkat alle jo kuukausi sitten ja välttyneet tämänpäiväiseltä onnettomuudelta. Toisin kuin eräät ihmiset täällä jaksavat trollata, KE-kitkat ovat oikeasti aivan huikeasti kesärenkaita paremmat jäällä ja lumella.. Mutta kun ei, pakko jurnuttaa kesäkumeilla niin kauan että taivaalta tippuu ensimmäinen lumihiutale ja sitten kiireen vilkkaa asfalttia nastoilla raastamaan wappuun saakka.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.10.17 - klo:19:49
Pirkanmaalla on ollut jo kuukauden ajan KE-kitkojen kissanpäivät, kylmää ja sateista. Jos noilla onnettomilla autoilijoilla olisi ollut puolikas aivosolu jolla itse ajatella, olisivat he vaihtaneet myös KE-kitkat alle jo kuukausi sitten ja välttyneet tämänpäiväiseltä onnettomuudelta. Toisin kuin eräät ihmiset täällä jaksavat trollata, KE-kitkat ovat oikeasti aivan huikeasti kesärenkaita paremmat jäällä ja lumella.. Mutta kun ei, pakko jurnuttaa kesäkumeilla niin kauan että taivaalta tippuu ensimmäinen lumihiutale ja sitten kiireen vilkkaa asfalttia nastoilla raastamaan wappuun saakka.

Harmi ettei media erottele kolareissa onko ollut alla oikeat talvirenkaat vai KE-kitkat. Tässä tapauksessa oli ne kesärenkaat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Tuokin kolari kesärenkailla menee näissä "rengas riski" tutkimuksissa kitkarenkaan piikkiin. Niissä on jaoteltu vain nastarenkaat ja ei-nastoitettavat. Kaikki muut renkaat kuin nastarenkaat menevät ei-nastoitettaviin. Kun nastakuski kolaroi syksyn ensimmäisillä liukkailla kesärenkailla, menee se tuohon ei-nastoitettavan lokeroon. Siten taas julistetaan kuinka kitkarenkaat nostavat riskiä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hidalgo

Ã,,lykästä porukkaa täällä kun osaavat jälkikäteen kertoa miten itse olisivat ajelleet vähintään KE-kitkoilla heinäkuusta asti. Tosin mikään ei viittaa siihen, että se olisi mitään auttanut. Voihan aina myös viisastella, että jos nopeus olisi ollut 10km/h niin mitään ei olisi tapahtunut.
Ottakaa se sormi pois peräreiästä ja laittakaa välillä suuhunne. Saattaa avartaa maailmaanne.

Jultsu

Tunnustan olevani poikkeuksellisen älykäs yksilö koska osaan katsoa:

a) ikkunasta ulos
b) säätiedotuksia
c) ruotsalaisia talvirengastestejä

Nämä kolme asiaa yhdistettynä suomalaisittain poikkeukselliseen älykkyyteen, oma-aloitteisuuteen ja rohkeuteen tuottavat lopputuloksena johtopäätelmän joka kulminoituu renkaiden vaihtamiseen jo hyvissä ajoin ennen ensimmäistäkään pakkasyötä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.10.17 - klo:20:34
Tunnustan olevani poikkeuksellisen älykäs yksilö koska osaan katsoa:

a) ikkunasta ulos
b) säätiedotuksia
c) ruotsalaisia talvirengastestejä

Nämä kolme asiaa yhdistettynä suomalaisittain poikkeukselliseen älykkyyteen, oma-aloitteisuuteen ja rohkeuteen tuottavat lopputuloksena johtopäätelmän joka kulminoituu renkaiden vaihtamiseen jo hyvissä ajoin ennen ensimmäistäkään pakkasyötä.
Eli koko eteläisen Suomen olisi mielestäsi pitänyt vaihtaa talvirenkaat kuukausi sitten? Ja yritä nyt ymmärtää ettei renkaiden vaihto olisi välttämättä estänyt onnettomuutta. Tuollaiset huutelut on vaan lapsellista uhoa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 20.10.17 - klo:20:38
Eli koko eteläisen Suomen olisi mielestäsi pitänyt vaihtaa talvirenkaat kuukausi sitten? Ja yritä nyt ymmärtää ettei renkaiden vaihto olisi välttämättä estänyt onnettomuutta. Tuollaiset huutelut on vaan lapsellista uhoa.

On tuossa pieni totuus. Kun katsoi 10 päivän ennustetta, niin mä vaihdoin viime viikonloppuna jo toiseen autoon kitkat ja nyt on molemmissa. Eikä yhtään liian aikaisten, kun tänään ajeltiin mökille toisella autolla. Oli meinaa mustaa jäätä. Ensin meinasin vaihtaa vasta sunnuntaina, mutta aikaistin kun katsoin, että voi tulla luntakin. Tai no kaverit kyllä sanoi, että tänään tullut ihan kivasti lunta Rovaniemellä ja jopa Oulun eteläpuolella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iero

Tuli yllättäen Suomen keikka ja alla on Bridgestonen Ecopia H/L  442+ lamellirenkaat, joissa M+S -merkintä. Eivät taida olla oikeat talvikitkat, kun tulivat keväällä auton ensiasennusrenkaina. Toivottavasti ei ole paljon mustaa jäätä, kun pitäisi pyörähtää su-ma Ã,,htärissä - onneksi ajot ovat päivällä.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.10.17 - klo:20:47
On tuossa pieni totuus. Kun katsoi 10 päivän ennustetta, niin mä vaihdoin viime viikonloppuna jo toiseen autoon kitkat ja nyt on molemmissa. Eikä yhtään liian aikaisten, kun tänään ajeltiin mökille toisella autolla. Oli meinaa mustaa jäätä. Ensin meinasin vaihtaa vasta sunnuntaina, mutta aikaistin kun katsoin, että voi tulla luntakin. Tai no kaverit kyllä sanoi, että tänään tullut ihan kivasti lunta Rovaniemellä ja jopa Oulun eteläpuolella.
Ihan ei nyt aukea logiikka, kun nimenomaan olet väittänyt että kyseisellä mustalla jäällä paras rengas on nasta. Pärjääkö sillä kitkalla nyt mustalla jäällä vai ei? (Ã,,läkä nyt sekoita KE-kitkoja tähän, sen väännön saat vääntää jonkun muun kanssa)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

#1391
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 20.10.17 - klo:22:31
Ihan ei nyt aukea logiikka, kun nimenomaan olet väittänyt että kyseisellä mustalla jäällä paras rengas on nasta. Pärjääkö sillä kitkalla nyt mustalla jäällä vai ei? (Ã,,läkä nyt sekoita KE-kitkoja tähän, sen väännön saat vääntää jonkun muun kanssa)

Meinaatko ettei uuden karheilla merkkitalvirenkaalla pärjää talvikelissä? Missä olen väittänyt ettei pärjää?

Jottei tule epäselväksi: Minä kyllä pärjään kitkoillakin, jos haluaisin, mutta EN HALUA. Haluan maksimoida pidon talvella sekä hauskuuden nelivedolla (Enkä asu kehä 3 sisäpuolella). Tämän lisäksi perheen autoilla ajaa myös minun lisäksi muutkin.

Viime talvenakin tuli mieleen päivä, kun JOUTUI lähtemään käymään stadissa. Kolme väylää oli tukossa, kun tuli hieman enemmän valkoista ihmeainetta taivaalta. Valitsin firmasta auton missä oli tuliterät hakkapeliitta 8:t ja ajelin kiltisti vasemman puoleista kaistaa sen 100km/h, kun muut körötteli sen 30-80km/h. Ei ollut vasemmanpuoleisella kaistalla ruuhkaa. Ihan normaali talvikeli minulle ja hyvät renkaat alla ei mitään ongelmaa.

JA eikö täällä jeesustella ettei asvalttia saisi kuluttaa  ;D ;D ;D. Koettakaa nyt päättää. Ensin vittuillaan, että en aja kitkoilla, niin en tiedä miten ne käyttäytyy/toimii, kun ajan kitkoilla, niin sen jälkeen tartutaan mustaan jäähän jossa paras on nasta? Odotetaan kun sitä lunta ja jäätä tulee, niin sitten on nastojen vuoro. Jos kitkat tuntuu hyvältä ja mamma ei valita, niin saatanpa ajaa koko talven tai sitten EN (Valinnanvaraa on tallissa).

EDIT: Sunnuntaina taas pilaan asvalttia NASTArenkailla hyvällä omallatunnolla  ;D ;D ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Ok. Eli niillä siis pärjää talvikelissäkin jos haluaa.
No itse haluan ja näin tekee myös moni muu ja pärjäämme ihan hyvin.
Jopa vaimoni pärjää ihan kivasti ja haluaa ajaa nastattomilla, emmekä asu itsekään kehä3:n sisäpuolella. Mistä tämä kauhea vauhkoominen?
Itse ajelen kyllä sen muun liikenteen mukaan. En vain rajoitusten. Jostain syystä se letka nyt menee 30-80kmh, mutta minä en maksimoikaan sitä pidon määrää vaan maksimoin turvallisuuden.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

V60

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 20.10.17 - klo:23:34
Ok. Eli niillä siis pärjää talvikelissäkin jos haluaa.
No itse haluan ja näin tekee myös moni muu ja pärjäämme ihan hyvin.
Jopa vaimoni pärjää ihan kivasti ja haluaa ajaa nastattomilla, emmekä asu itsekään kehä3:n sisäpuolella. Mistä tämä kauhea vauhkoominen?
Itse ajelen kyllä sen muun liikenteen mukaan. En vain rajoitusten. Jostain syystä se letka nyt menee 30-80kmh, mutta minä en maksimoikaan sitä pidon määrää vaan maksimoin turvallisuuden.
2 talvea olen kitkoilla ajellut ja kyllähän niillä pärjää, ei se nyt siitä ole kiinni. Toiseen autoon tulee kylläkin nastat. Miksikö? Tehokkaalla nelivedolla saa silloin liukkaalla parhaan ajettavuuden ja jos lisäksi on paikkaa missä voi päästellä reippaammin niin nasta ainoa vaihtoehto. Aina ei myöskään kaikkea voi ennakoida ja tiukassa tilanteessa tietyllä kelillä 10 metriä aikaisempi pysähtyminen voi olla ratkaiseva seikka loppuelämän kannalta. Pääosin kitka toimii ok mutta tietyssä kelissä nulju. Kahden auton taktiikalla erilainen rengastus mahdollistaa best of both worlds- tyyppisen lähestymisen rengasasiaan.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

-karppa-

Vain Stadilaisen olen nähnyt ajaneen 10 vuotta ja yli 100tkm samoilla talvirenkailla. Mulla ei talvirenkaat yli kolmea talvea pidempää ole. Pääsääntöisesti kaksi vuotta. Se että 10 vuotta vanhoilla hieman yli 3mm pinnoilla olevilla talvirenkailla körötellään 30-80km/h voi tarkoittaa juuri ja juuri turvallista tai melkein sinne päin, kun taas uusilla renkailla voit ajaa ihan rajoitusten mukaan.

10 vuoden aikana olen yhden kolarin ajanut missä, joku vatipää tuli kolmion takaa kitkoilla eteen. Ei kiihtynyt jäisellä mukulakivellä kuten syyskelillä ja ajoin tämän sankarin perään, kun en viitsinyt nokkakolariakaan ajaa. Kaveri myönsi, että paremmilla renkailla olisi kerinnyt kiihdyttää.

Suomessa nastoilla selviää, joka talvi 70-80% Suomalaisista.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

villeton

lainaus Karpalta......

10 vuoden aikana olen yhden kolarin ajanut missä, joku vatipää tuli kolmion takaa kitkoilla eteen. Ei kiihtynyt jäisellä mukulakivellä kuten syyskelillä ja ajoin tämän sankarin perään, kun en viitsinyt nokkakolariakaan ajaa. Kaveri myönsi, että paremmilla renkailla olisi kerinnyt kiihdyttää.

Kenestä tuli maksumies? Ilmeisesti ei vatipäästä?

Rouvalle kävi vähän vastaava tapaus vuosia sitten. Edellä mennyt auto pyörähti ja jäi tielle poikittain.
Rouva tuli jonkun matkan päästä ja ei pystynyt väistämään, kun renkaat oli syvissä, jäisissä urissa. Ja
ei saanut myöskään pysähtymään. Ei henkilövahinkoja, mutta peltiä meni reilusti. Vakuutusyhtiön kanta oli
että takaatulleen olisi pitänyt saada auto pysähtymään. Eli meidän vakuutuksesta meni.
Kitkarenkaat oli alla ja paha jäinen talvikeli. Nyt on menty kolmen rengassarjan taktiikalla. Kitkat alla nyt.
Nastasetti laitetaan alle kun siltä tuntuu. Kaikki sarjat on uudehkoja.
Näin se vaan on että peilijäällä nastat on paremmat. Kitkat on hiljaisemmat.
kukin päättäköön itse millä ajelee......

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 20.10.17 - klo:20:38
Eli koko eteläisen Suomen olisi mielestäsi pitänyt vaihtaa talvirenkaat kuukausi sitten? Ja yritä nyt ymmärtää ettei renkaiden vaihto olisi välttämättä estänyt onnettomuutta. Tuollaiset huutelut on vaan lapsellista uhoa.

Kyllä, koko etelä-suomen autokanta olisi pitänyt siirtyä jo alkukuusta KE-kitkoille. Ei tuossa ole mitään lapsellista tai jälkiviisasteltavaa, kesärenkaat ovat ulkona mukavuusalueeltaan kun lämpötilat tippuvat alle 10 asteeseen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.10.17 - klo:00:12
Vain Stadilaisen olen nähnyt ajaneen 10 vuotta ja yli 100tkm samoilla talvirenkailla. Mulla ei talvirenkaat yli kolmea talvea pidempää ole. Pääsääntöisesti kaksi vuotta. Se että 10 vuotta vanhoilla hieman yli 3mm pinnoilla olevilla talvirenkailla körötellään 30-80km/h voi tarkoittaa juuri ja juuri turvallista tai melkein sinne päin, kun taas uusilla renkailla voit ajaa ihan rajoitusten mukaan.

10 vuoden aikana olen yhden kolarin ajanut missä, joku vatipää tuli kolmion takaa kitkoilla eteen. Ei kiihtynyt jäisellä mukulakivellä kuten syyskelillä ja ajoin tämän sankarin perään, kun en viitsinyt nokkakolariakaan ajaa. Kaveri myönsi, että paremmilla renkailla olisi kerinnyt kiihdyttää.

Suomessa nastoilla selviää, joka talvi 70-80% Suomalaisista.
No tästä syystä sulle voisi ojentaa sen jo paljon kaipaamasi tikkarin.
Uskoisin, että varsinkin täälä autokeskustelupalstoilla on sen verran autoiluun suuntautunutta väkeä, että kaikki kyllä ymmärtävät koska on aika vaihtaa renkaat.
Onko se sitten 2-10 vuotta, jää jokaisen itse päätettäväksi. Tuohon kuitenkin vaikuttaa moni asia. Kulutuspinta, kumin kovettuminen, nastojen puuttuminen jne jne.

Kohta 17 vuotta autoilua takana ja ei kolareita (kop kop). Kitkoilla näistä menty n. 15 talvea.
Suomessa kitkoilla selviää, joka talvi kaikki ketkä "haluaa"  :D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

#1398
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.10.17 - klo:08:31
Kohta 17 vuotta autoilua takana ja ei kolareita (kop kop). Kitkoilla näistä menty n. 15 talvea.
Suomessa kitkoilla selviää, joka talvi kaikki ketkä "haluaa"  :D

Minä olen tästä eri mieltä. Toiset myymistäni nastarenkaistakin lähtee pääkaupunkiseudulle, koska ostaja haluaa ajaa talven turvallisilla renkailla  ;D

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.10.17 - klo:08:31
Uskoisin, että varsinkin täälä autokeskustelupalstoilla on sen verran autoiluun suuntautunutta väkeä, että kaikki kyllä ymmärtävät koska on aika vaihtaa renkaat.

Näytä minulle autoforumipalstalla kaveri, joka myöntää talven yllättäneen hänet?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Geoman

Nastarenkaat ovat kaikkein hyödyllisimmät jäisillä ja lumisilla teillä verrattuna kitkarenkaaseen, kun lämpötila on lähellä 0 Celsius astetta.

Pakkaslumikelillä on kitkarengas käyttökelpoinen joskin huonompi pidotaan kuin nastarengas - ero ei kuitenkaan ole niin selkeä kuin nollakelillä.

Sulalla asfaltilla kitkarengas on sopivampi kuin nastarengas varsinkin tienpinnan kulumisen suhteen.

Onko edellä olevat käsitykseni yleisesti hyväksyttyjä?

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 21.10.17 - klo:09:54
Nastarenkaat ovat kaikkein hyödyllisimmät jäisillä ja lumisilla teillä verrattuna kitkarenkaaseen, kun lämpötila on lähellä 0 Celsius astetta.

Pakkaslumikelillä on kitkarengas käyttökelpoinen joskin huonompi pidotaan kuin nastarengas - ero ei kuitenkaan ole niin selkeä kuin nollakelillä.

Sulalla asfaltilla kitkarengas on sopivampi kuin nastarengas varsinkin tienpinnan kulumisen suhteen.

Onko edellä olevat käsitykseni yleisesti hyväksyttyjä?

Eivät ole. TM:n rengastestin mukaan talvirengas on parempi vain jäällä ja siinäkin vain jarrutuksessa ja kiihdytyksessä, käsittelykokeessa ei ollut eroa. Ruotsalaistesti käytetyille talvirenkaille taas osoitti, että nastarengas on "tuoretuote". Se on jäällä kitkarengasta parempi vain uutena. Kun nastat ovat löystyneet, niitä on irronnut ja ne ovat kuluneet ja pyöristyneet, etua ei enää ole. Omaa kokemusta kitkarenkaista ei ole vielä.

erttuli

Kyllä omien kokemusten mukaan kitka on parempi lumisella tiellä. Mitä enemmän pakkasta niin sen paremmin tuntunut purevan kiinni, kovaan pakkaslumeen. Mutta aika harvoin täällä etelässä kelit on tuollaisia. Kitkoilla pärjää mainiosti, jos kelit ei ole jatkuvasti -1 ja +1 välillä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 21.10.17 - klo:09:54
Pakkaslumikelillä on kitkarengas käyttökelpoinen joskin huonompi pidotaan kuin nastarengas - ero ei kuitenkaan ole niin selkeä kuin nollakelillä.

-20 C kohdalla ne pitävät yhtä hyvin, oli alla jäätä tai lunta. Sitä kylmemmässä kitka pitää nastaa paremmin vaikka sileällä jäällä. Kitkarengas onkin tositalven rengas. Se sopii Suomessa parhaiten juuri Lappiin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.10.17 - klo:10:32
Kitkarengas onkin tositalven rengas. Se sopii Suomessa parhaiten juuri Lappiin.

Tämän kirjoitan alle, mutta miksi niitä kitkoja käytetään eniten Etelä-Suomessa 😉
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.10.17 - klo:10:52
Tämän kirjoitan alle, mutta miksi niitä kitkoja käytetään eniten Etelä-Suomessa 😉

Se on varmaan tietämättömyyttä ja ennakkoluuloja. Luullaan, että kitkoilla voi ajaa vain suolatuilla teillä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Petunet

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 21.10.17 - klo:09:54
Sulalla asfaltilla kitkarengas on sopivampi kuin nastarengas varsinkin tienpinnan kulumisen suhteen.

Onko edellä olevat käsitykseni yleisesti hyväksyttyjä?

Ei, TM:nkin talvirengasvertailussa nastarenkaat olivat paremmat märällä asfaltilla etenkin jarrutusmatkassa.
Myös ajettavuus märällä ja kuivalla asfaltilla oli kovin nastarengasvoittoista.
Kitkojen pehmeämpi kumiseos ilmeisesti selittää tuon.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 21.10.17 - klo:12:08
Ei, TM:nkin talvirengasvertailussa nastarenkaat olivat paremmat märällä asfaltilla etenkin jarrutusmatkassa.
Myös ajettavuus märällä ja kuivalla asfaltilla oli kovin nastarengasvoittoista.
Kitkojen pehmeämpi kumiseos ilmeisesti selittää tuon.
Tosi on, että nastojen vaatima tukevampi kulutuspintapohja tukevoittaa koko rengasta.

Kaikkien talvirenkaiden tukevuutta voidaan parantaa kohtuullisesti lisäämällä rengaspaineita.

TM:n talvirengastestit eivät ole ulosmitanneet renkaiden parhaita ominaisuuksia, vaan ovat "vakiopaineilla" - mitä ne nyt sitten ovatkin ( eihän niitä edes ilmoitettu ) - suoritettuja renkaiden välisiä vertailuja.

Olen ns. satavarma, että optimoimalla renkaiden ominaisuudet parhaiten toimivilla paineilla, nostamalla paineita melkoisesti ns. ohjepaineista ja vielä siten, että takarenkaiden paineet nostetaan eturenkaiden paineita suuremmiksi, saadaan ajokäytös vakaammaksi ja johdonmukaisemmaksi ja myös renkaiden kuluminen saadaan vähäisemmäksi.
Golfkärry Mk 7.5

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 21.10.17 - klo:12:48
Olen ns. satavarma, että optimoimalla renkaiden ominaisuudet parhaiten toimivilla paineilla, nostamalla paineita melkoisesti ns. ohjepaineista ja vielä siten, että takarenkaiden paineet nostetaan eturenkaiden paineita suuremmiksi, saadaan ajokäytös vakaammaksi ja johdonmukaisemmaksi ja myös renkaiden kuluminen saadaan vähäisemmäksi.

Nokian Renkaat kehottaa käyttämään Hakkapeliitta R2:ssä 0,3-0,5 baria korkeampi paineita kuin ohjekirjassa neuvotaan. Kun vaihdoin renkaat alle, oli niissä alkupainetta 2,4 baria. Ajoin huoltoasemalle ja lisäsin paineet 2,8 bariin. Tukevoituivat heti.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

PeltiSeppo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.10.17 - klo:11:04
Se on varmaan tietämättömyyttä ja ennakkoluuloja. Luullaan, että kitkoilla voi ajaa vain suolatuilla teillä.

Onhan sitä tietämättömyyttä ja ennakkoluuloja tässäkin. Lapissa tyypillinen talvinen tienpinta on lumi- ja/tai jääpolanteinen eikä tosiaan niin liukas. Nastarenkaat ei tosin aiheuta lähellekään samaa äänihaittaa kuin paljaalla asfaltilla ajaessa ja kestävätkin yllättäen nastoiltaan paremmin kuin etelän olosuhteissa. Miksipä siis ei ajelisi nastoilla, sattuu niitä todella liukkaita kelejäkin aina joskus.

ile

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.10.17 - klo:10:32
-20 C kohdalla ne pitävät yhtä hyvin, oli alla jäätä tai lunta. Sitä kylmemmässä kitka pitää nastaa paremmin vaikka sileällä jäällä. Kitkarengas onkin tositalven rengas. Se sopii Suomessa parhaiten juuri Lappiin.

Näinköhän? Vai eivätköhän vaan ole Nokian Renkailla älynneet vaihtaa kitkoihin,
https://www.youtube.com/watch?v=Qankcc0KjGk

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy