Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Octavia4x4

No, tuo mun testi tapahtui olosuhteissa, jossa normikokoista liikenneympyrää pystyy kiertämään alle 10 km/h nopeudella nastarenkailla.

Ja tuo -13 portteri tosiaan uusin vajaavetoinen vagine, jolla olen päässyt todella liukkaalla ajamaan.

Kovasti tyytyväinen olisin, jos todella uusissa autoissa jo todella olisi niin, että automatiikka voittaan"kädellisen".
Pitänee tosiaan käydä kokeilemassa uutta Ocua.  :)

Tähän saakka kokemukset eri merkkisistä autoista kyllä on se, että mitä huonommaksi olosuhteet menevät, niin sen etevämpi on kuljettaja, eikä se auton tietokone. Erityisesti paksusssa löysässä lumessa.
Konsernipelejä vuodesta 1993

villeton

Minulla on 49 tkm ajetut googyearin kitkat alla. Niissä on pintaa 5.5mm. Kolmas talvi nyt, joulukuussa alle menee nastat. Kolme sarjaa on nyt kahteen autoon. Kitkat on tosin jo molemmissa ehtoopuolella mutta niillä ajelee kauden alun ja lopun.

Itse menen kolmen rengassarjan taktiikalla kanssa. Sen verran liukasta oli, että vaihdoin kitkat nastoihin eilen.
Aika monta kertaa vastaava vaihto on tehty ennen joulua.
Mitään tässä ei voi oikeastaan menettää. Jos on reilusti plusasteita jatkossa, niin vähän turhalta tuntuu ajaa
äänekkäillä nastarenkailla. maaliskuun alussa takaisin kitkoihin. Yleensä kevätaurinko kuivattaa jo tiet silloin.
Jos tulee hetkellinen takatalvi, niin kitkoilla pärjää sen ajan. Vapun jälkeen kesärenkaat alle.

duke7

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.11.16 - klo:22:44
3% luisto on paras pito, näin olen jostain lukenut ja siihen luistonesto tähtää todennäköisesti.
Optimaalinen luisto riippuu alustasta. Esimerkiksi soralla muistaakseni jo luokkaa 20 % ja asfaltti, märkä asfaltti, jää, lumi jne kaikilla omat optimiarvot. Tunnistaako auto alustan jolla ajetaan?

Antti O

Golf 7 harkinnassa uudet talvirenkaat.

Vaihtoehtoina on seuraavat:

205/50/17 Continental nasta tai kitka
205/55/16 Continental nasta tai kitka

Mitä raati suosittelee, suuntavakaus erittäin tärkeä kriteeri ja yleensäkin hyvä ajettavuus. Olen ajanut kitkoilla pari talvea, mutta olen nyt ottanut harkintaan myös nastarenkaan. Continental pitäisi olla ominaisuuksiltaan huippuluokkaa. Ice contact 2 nasta ja viking 6 kitka ovat vaihtoehtoina.

nalle80

Itsellä Octavian alla jo kolmatta talvea 205/55/16 Continental CVC6 kitkat ja suosittelen. Hiljaiset ja ajettavuus on hyvä.
Golf Variant VII Highline Limited 1.0 tsi dsg 2019

Ktk

Lainaus käyttäjältä: Antti O - 08.12.16 - klo:11:14
suuntavakaus erittäin tärkeä kriteeri ja yleensäkin hyvä ajettavuus.

Jos vanteen leveys sallii niin kooksi 225/45/17.

Antti O

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 08.12.16 - klo:12:29
Jos vanteen leveys sallii niin kooksi 225/45/17.

Nyt on juuri sellaiset ja haluaisin kapeammat. Golf on niin kevyt auto.

Ktk

A3 1.8 / 2.0 quattrosssa 225/45/17 on ollut huomattavasti parempi ajaa sulalla kelillä kuin 205/50/17, toki tuo hieman painavammalla tekniikalla.

Antti O

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 08.12.16 - klo:12:38
A3 1.8 / 2.0 quattrosssa 225/45/17 on ollut huomattavasti parempi ajaa sulalla kelillä kuin 205/50/17, toki tuo hieman painavammalla tekniikalla.

Mites tuo 205/50 käytännössä on huonompi ajaa?

teräksenharmaa

#669
Lainaus käyttäjältä: Mrk - 08.12.16 - klo:12:38
A3 1.8 / 2.0 quattrosssa 225/45/17 on ollut huomattavasti parempi ajaa sulalla kelillä kuin 205/50/17, toki tuo hieman painavammalla tekniikalla.
Ovatko renkaat samaa mallia ja jos ovat, niin mitä mallia ovat?

Itse olen ollut hyvin tyytyväinen CVC6:een koossa 215/55 R 17 Passat GTE:n alla. Vaikka auto on hybriditekniikan vuoksi melko raskas, niin rengas käyttäytyy oikein miellyttävästi. Auto menee hyvin vakaasti kaikissa ajotilanteissa sulalla, lumella ja jäällä. Syvätkään urat eivät juurikaan autoa vetele. Melu ja jousitusmukavuus ovat luonnollisesti kitkoilla kunnossa, eikä pidossakaan ole valittamista - ainakaan näin ensimmäisenä talvena.

Ennen näitä oli Ocu 3 RS:ssä eräät toiset testivoittoja keränneet kitkat 225/45 R 17 -koossa. Tuo yhdistelmä ei osannut oikein mennä suoraan, vaikka kesärenkailla kaikki oli kunnossa. Koon lisäksi renkaiden valmistaja ja mallli vaikuttavat paljon. Itse en mielelläni talveksi 45-profiilia ottaisi, koska koen hyötyjen jäävän aika pieniksi haittoihin verrattuna. En myöskään ottaisi 225 leveää rengasta keveän Golfin alle.

Daatta

Täällä on myös 225/45/17 Contin kitkat alla. Toki Cupran alla, mutta tuskin Golfiinkaan huono vaihtoehto. Kapeampi rengas on huojakampi, ainakin äkkiseltään ajateltuna.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ktk

Lainaus käyttäjältä: Antti O - 08.12.16 - klo:12:56
Mites tuo 205/50 käytännössä on huonompi ajaa?

Löysä, nuljuaa motarilla urissa ja ei suuntavakaa. Vitutti.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.12.16 - klo:13:40
Ovatko renkaat samaa mallia ja jos ovat, niin mitä mallia ovat?

Mulla on ollut 4 kpl A3 1.8TFSI quattroja, siis tätä nykyistä 8V koppaa. 2 oli sedaneita ja 2 Sportbackkeja, kaikki S Line alustalla ja kitkoilla. En nyt jaksa enää ihan muistaa missä oli mitäkin ja oliko ekat Contit CVC5 vai CVC6
205/50/17 Conti oli lötkö nuljuaja, oli pakko laittaa painetta lisää kun muuten meinasi mennä hermot.
225/45/17 Nokian R2 kitka todella selvästi parempi.
Jossain saattoi olla Conti 225 leveänä jonkin aikaa, ei enää jaksa muistaa. Veikkaisin kyllä että tuo renkaan koko on tärkeämpi tässä kuin Conti vs Nokian.

Tällä hetkellä sitten on ajossa facelift A3 Sportback 2.0TFSI quattro S Line alustalla ja tässä nyt 225/40/18 Nokian kitka, oikein hyvä sulalla, en ole edes katsonut paineita kun menee just sinne minne käskee. Pidossa en ole keksinyt mitään moitittavaa jäällä tai lumella tuossa 225 leveessä Nokiassa, tuskin Contikaan huono lienee. Tokihan nyt A3 quattro on raskaampi kuin etuveto-Golf.

Omassa ajossa helvetisti moottoritietä/kehää, ja ne nyt ovat aina enemmän tai vähemmän sulia. Tuossa ajossa 205 todella paljon paskempi ainakin tuon A3 alla. Toki sitten jos tykkää löysemmästä niin minun kommentit eivät ehkä oikeita. Itselle tuo S line alusta ja matala rengas on just hyvä ja kulkee suoraan ilman paimentamista.

-karppa-

205/60R16 on ainakin itsellä scoutissa parempi rengaskoko, kuin 205/55R16. On enemmän rengasta ja mukavampi ajaa. Continental Contiicecontact2 on myös mukava jämäkkä, jos vertaa esimerkiksi hakkapeliitta 8:n. Toki myös miettisin miksi hankkia 17" rengaskoko talvirenkaaksi, kun se on melkein järkeää 100-150 euroa/kierros kalliimpi, kuin 16".
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.12.16 - klo:16:21
205/60R16 on ainakin itsellä scoutissa parempi rengaskoko, kuin 205/55R16. On enemmän rengasta ja mukavampi ajaa. Continental Contiicecontact2 on myös mukava jämäkkä, jos vertaa esimerkiksi hakkapeliitta 8:n. Toki myös miettisin miksi hankkia 17" rengaskoko talvirenkaaksi, kun se on melkein järkeää 100-150 euroa/kierros kalliimpi, kuin 16".

+1

Mittarivirhekin todennäköisesti pienenee, samoin rengasmelu. Eikä ole lötkö kun käyttää riittäviä paineita.

17-tuumaisista katselisin 205/55-renkaita. Kehä vastaa 225/50R17 kokoa.

b1mpo

Mittarivirheen pienentyessä kilometrejä kertyy matkamittariin vähemmän. Vaikka nopeusnäyttö valehtelee ~5km/h, matkamittari näyttää oikein. Tämän voi tarkistaa ajamalla vaikka gps 100km/h ja nollaa keskinopeuuden. Keskinopeuden pitäisi näyttää silloin 100 ja mittarinopeuden ~105 vakiorenkailla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vasara

Lainaus käyttäjältä: Antti O - 08.12.16 - klo:11:14
...
Ice contact 2 nasta ja viking 6 kitka ovat vaihtoehtoina.
Ice contact 2:set (Suv koossa) olleet alla muutaman sata kilsaa. Hyvät renkaat.. tekivät jopa Bmw:stä suuntavakaan auton :)
Pito liukkailla erinomainen.

Antti O

Joo avaan hieman lisää tätä kysymystä, eli siis autossani on nykysellään R2 nokian kitkat koossa 225/45/17.
Olen siis harkinnut jos muuttasin rengastusta joko noille 17" pyörille tai siirtyisin 16" renkaisiin. Sillä tässä haen että mikähän olisi golfin kokoiseen peliin optimi rengastus sekä asfaltti että jää ominaisuuksien puolesta. Nuo nykyset on ihan ok kunhan vaan on 2.7bar paineita, sillon ajettavuus asfaltillakin hyvä. Muuten meinaa hieman vedellä.  Kesärenkailla käytin 2.2 bar mukavuuspaineita, niin hieman topakkaa kyytiä nyt. Toki ei vielä puhuta mistään leegot putoaa - kyydistä, mutta mietin jos toisenlaisella rengasvalinnalla voisi ajaa hieman matalemmilla paineilla, vai ajaako muutkin 17" kitkoilla noin kovilla paineilla?

sambolo

Mulla 225/45-17 goodyearin kitkat 1p leonissa, alku talvesta plussakelin puolella laitettu 2.8 baria ja sen jälkeen en ole paineita katsellu. Todella hyvät ajaa joka kelissä. Leikkiessä käsijarrulla(ei liikenteessä) huomannut kyllä että sit kun se pito lähtee niin lähtee aika äkillisesti, mikä johtunee matalammasta profiilista kun kumi ei mulju samaan tapaa kun korkeemmat. Mutta normaalissa ajossa en ole heikkouksia huomannut ja kelillä kun kelillä pärjää mainiosti.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tärpätti

3bg neliveto paskatissa alla 205/55/16 noranza 001:t, jäisellä tien pinnalla naurattaa kun lähtee liikkeelle, aivan uskomaton vetopito :)
Octavia BKD

Antti O

Alan kyllä taipumaan sen kannalle että valitsen continental ice contact 2 205/50/17 koossa. Golf on niin kevyt ja vajaavetoinen niin kaikki vetopito on tarpeen. Sitten kun tulee kevät ja paljaat asfaltit valinta varmaan ahdistaa kun muistelee kitkojen hiljaisuutta. On se vaikea valinta..  ::)

JiiJii71

Kyllä kitkoillakin pystyy halutessaan leikkimään, vaikka sitten tyhjällä parkkipaikalla - jos ei muuta... ::)

https://youtu.be/_p0RqTpv_sg
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

-karppa-

Keskustelin erään liikenneturvan henkilön kanssa miksi stadissa menee paljon tuulilaseja. Yksi syy on turvaväli ja toinen syy on kitkarenkaat jotka keräävät kiviä lamelleihin huomattavasti enemmän, kuin nastarenkaat ja lentävät sitten ikkunoihin. Tämä myös kummasti nostaa vakuutusmaksuja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 11.12.16 - klo:13:55
3bg neliveto paskatissa alla 205/55/16 noranza 001:t, jäisellä tien pinnalla naurattaa kun lähtee liikkeelle, aivan uskomaton vetopito :)

Piti kanssa kokeilla näitä Bridgestonen uutuuksia mutta ei saanut 235/40R18 koossa. Laitoin sitten Contin IceContact 2:set. Sanoisinko, että vetopito on sitä luokkaa että melkein pelottaa jo tuleva jarrutus  ;D
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 11.12.16 - klo:21:45
Kyllä kitkoillakin pystyy halutessaan leikkimään, vaikka sitten tyhjällä parkkipaikalla - jos ei muuta... ::)

https://youtu.be/_p0RqTpv_sg

Harvinaisen rasittavat videon perusteella nuo automaattisesti kääntyvät valot.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Zego

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.12.16 - klo:21:47
Keskustelin erään liikenneturvan henkilön kanssa miksi stadissa menee paljon tuulilaseja. Yksi syy on turvaväli ja toinen syy on kitkarenkaat jotka keräävät kiviä lamelleihin huomattavasti enemmän, kuin nastarenkaat ja lentävät sitten ikkunoihin. Tämä myös kummasti nostaa vakuutusmaksuja.
Hän valehteli, ethän mennyt halpaan?

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Zego - 11.12.16 - klo:21:59
Hän valehteli, ethän mennyt halpaan?

Ei tarvitse kuin vilkaista noita kitkoja autojen alla niin voi todeta monessa lamellien välit olevan täynnä kiviä, jos rullattu soran päällä. Nimim. kaksi tuulilasia puoleen vuoteen  ;D.

EDIT: Toisaalta tuo onkin paras tapa hankkia niihin luistimiin sitä jääpitoa.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Zego - 11.12.16 - klo:21:59
Hän valehteli, ethän mennyt halpaan?

Miksi olisi valehdellut? Kitkoja käytetään eniten pääkaupunkiseudulla ja kitkojen lamellit ovat pehmeämmät jotka keräävät enemmän kiviä. Vai etkö ole ikinä verrannut keväällä nasta ja kitkarenkaita paljonko niissä on kiviä? Minä olen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.12.16 - klo:21:49
Harvinaisen rasittavat videon perusteella nuo automaattisesti kääntyvät valot.

Käyttökokemuksen (3,5v) perusteella ei lainkaan rasittavat. Harmittaa jos seuraavassa ajokissa ei niitä ole.

Ja jotta pysytään asiassa, niin kitkoilla voi kyllä pitää hauskaa ja silti liikennöidä ihan turvallisesti.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: enkero - 11.12.16 - klo:23:15
Käyttökokemuksen (3,5v) perusteella ei lainkaan rasittavat. Harmittaa jos seuraavassa ajokissa ei niitä ole.

Ja jotta pysytään asiassa, niin kitkoilla voi kyllä pitää hauskaa ja silti liikennöidä ihan turvallisesti.

Eikös tuon kääntymistoiminnon voi ottaa pois päältä jos alkaa nyppimään.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

enkero

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 11.12.16 - klo:23:26
Eikös tuon kääntymistoiminnon voi ottaa pois päältä jos alkaa nyppimään.

Voi. Ja jos ei osaa ja kääntyily harmittaa, niin voi halutessaan ajaa koko ajan suoraan ;)
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy