Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.11.16 - klo:08:47
Ja sitten niitä tutkimuksia esiin - jos sellaisia on tiedossa.

Oletko muuten koskaan havainnut Suomen teiden tapaista kulumista maissa, joissa ei nastarenkailla ajella?
Tiet kuluu muuallakin, mutta tokihan se nastarengas, varsinkin jos tienpinta ei ole jäässä, kuluttaa tietä enemmän. Tämä on näitä pohjoisen sijainnin haittapuolia, Yhtä lailla Suomessa kuluu talojen lämmitykseen enemmän energiaa, kuin vaikkapa Italiassa.

Onkohan kukaan pystynyt pitävästi laskemaan, että kuinka suuri on nastarenkaiden aiheuttama teiden kulumisen osuus & kustannus & ilman laatuvaikutukset VS tilanne jossa nastarenkaita ei käytettäisi lainkaan ja mm. teitä suolattaisiin ja hiekotettaisiin enemmän?
Osalla tuntuu olevan sellaista henkeä, että teiden kuluminen olisi kokonaan nastarenkaiden syytä?

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 07.11.16 - klo:11:24
Tiet kuluu muuallakin, mutta tokihan se nastarengas, varsinkin jos tienpinta ei ole jäässä, kuluttaa tietä enemmän. Tämä on näitä pohjoisen sijainnin haittapuolia, Yhtä lailla Suomessa kuluu talojen lämmitykseen enemmän energiaa, kuin vaikkapa Italiassa.

Onkohan kukaan pystynyt pitävästi laskemaan, että kuinka suuri on nastarenkaiden aiheuttama teiden kulumisen osuus & kustannus & ilman laatuvaikutukset VS tilanne jossa nastarenkaita ei käytettäisi lainkaan ja mm. teitä suolattaisiin ja hiekotettaisiin enemmän?
Osalla tuntuu olevan sellaista henkeä, että teiden kuluminen olisi kokonaan nastarenkaiden syytä?

Miksi pitäisi suolata enemmän jos ei ajeta astoilla? Minä en ainakaan kaipaa suolaa teille ja kitkoilla ajan.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 07.11.16 - klo:11:29
Miksi pitäisi suolata enemmän jos ei ajeta astoilla? Minä en ainakaan kaipaa suolaa teille ja kitkoilla ajan.
Yksi syy on se, että nastarenkaat 'rouhii' jään pinnan pitävämmäksi.. tällä hetkellähän meillä ei ole tietoa siitä, kuinka paljon teiden liukkaus kokonaisuutena lisääntyy Suomen oloissa, jos nastarenkaita ei käytettäisi lainkaan. Bussipysäkkien kohdalla, joissa käy pääasiassa vain bussit ilman nastoja, voi pikkusen tehdä päätelmiä siitä, että jään pinta on liposempaa kuin viereisellä nastojen karheuttamalla tieosuudella.
Minäkään en kaipaa suolaa / hiekkaa mihinkään, se on haitta ja auton alustan surma. Mutta vähintäänkin raskas liikenne tarvitsee suolausta ja toki myös keskimääräistä epävarmemmat henkilöautokuskit.. joita tosin Suomessa ei ole, koska kaikki ovat keskimääräistä taitavampia autoilijoita :)

tet

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 07.11.16 - klo:11:44
Yksi syy on se, että nastarenkaat 'rouhii' jään pinnan pitävämmäksi.. tällä hetkellähän meillä ei ole tietoa siitä, kuinka paljon teiden liukkaus kokonaisuutena lisääntyy Suomen oloissa, jos nastarenkaita ei käytettäisi lainkaan.

En pysty tähän heittämään viitteeksi linkkiä, mutta kyllä tuota asiaa tutkittu on. Muistelisin, että on puhuttu luvusta 20% riittävänä nastojen osuutena, kun ajatellaan tien pinnan karhentamista. Jos sen alle mennään nastarenkailla ajavien määrässä, tarvitaan lisää liukkauden torjuntaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 07.11.16 - klo:11:24
Tiet kuluu muuallakin, mutta tokihan se nastarengas, varsinkin jos tienpinta ei ole jäässä, kuluttaa tietä enemmän. Tämä on näitä pohjoisen sijainnin haittapuolia, Yhtä lailla Suomessa kuluu talojen lämmitykseen enemmän energiaa, kuin vaikkapa Italiassa.

Kenellekään ei liene epäselvää, että talvi aiheuttaa Suomessa liikenteelle enemmän haasteita kuin esimerkiksi Italiassa. Näihin haasteisiin on vastattava, mutta käytettyjen keinojen tarkoituksenmukaisuutta on aina silloin tällöin hyvä pysähtyä miettimään. Kuinka järkevää on esimerkiksi pitää tiet suolalla sulina ja samanaikaisesti jyrsiä niitä nastarenkailla? Meinaan, pienempikin into ehkä riittäisi? On syytä muistaa, Suomi ei ole ainut maa, jossa on talvi ja sen myötä lunta ja jäätä. Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa ajetaan myös talvisissa olosuhteissa, mutta kitkarenkaiden osuus on selvästi suurempi kuin Suomessa. Liikenneturvallisuus ei kuitenkaan ole Suomea heikompi, päinvastoin. Kitkarenkaiden suurempi osuus em. maissa ei varmastikaan ole seurausta ainoastaan autoilijoiden erilaisista mieltymyksistä, vaan myös siitä, että viranomaiset ovat toimineet aktiivisesti niiden osuuden kasvattamiseksi. Miksi? Siksi, että nastarenkaista on koettu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 07.11.16 - klo:11:24
Osalla tuntuu olevan sellaista henkeä, että teiden kuluminen olisi kokonaan nastarenkaiden syytä?

Tuskinpa kukaan niin ajattelee, että teiden kuluminen olisi seurausta yksinomaan nastarenkaiden käytöstä. Toisaalta kukaan tuskin kiistää nastarenkaiden vaikutusta teiden kuntoon. Helsingissä ensimmäiset nastarenkaat ilmestyvät autojen alle jo lokakuun loppupuolella ja arkikokemuksen mukaan niiden käyttö jatkuu huhtikuulle asti. Kun melkein koko talven paljasta (ja usein märkää) asfalttia rouhitaan viisi kuukautta nastarenkailla, ovat seuraukset mielestäni kohtalaisen kiistattomat. Lisäksi usein unohtuu myös se, että nastojen käyttö ei vaikuta vain vanhaan tienpintaan, vaan myös uuteen. Nastojen käyttö nimittäin edellyttää karkean kiviaineksen käyttöä asfalttiseoksessa, mikä vuoksi uusikin asfaltti on meluisampaa kuin se olisi sileämmällä aineksella. Maailman parhaan rallikansan nastainnolla on monia haittavaikutuksia.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.11.16 - klo:08:47
Ja sitten niitä tutkimuksia esiin - jos sellaisia on tiedossa.

Oletko muuten koskaan havainnut Suomen teiden tapaista kulumista maissa, joissa ei nastarenkailla ajella?
Samanlaista teiden kulumista on kaikissa maissa, joissa käytetään runsasta ja pitkäaikaista suola- tai ureasulatusta.  Maissa joissa ei ole maan routaantumista ei myöskään ole tarvetta kemiallisten sulatusten kuukausikaupalla kestäville rasitteille.

Renkaiden kulutusvaikutuksia ja osuutta pienhiukkaspäästöihin ollaan tutkittu ihan jo perustarpeellisesti - tervemenoa hakemaan faktoja Googlen avulla, jos omat aivot eivät riitä.

On hienoa ajella espanjalaisia teitä pitkin! :)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 07.11.16 - klo:12:30
Samanlaista teiden kulumista on kaikissa maissa, joissa käytetään runsasta ja pitkäaikaista suola- tai ureasulatusta.  Maissa joissa ei ole maan routaantumista ei myöskään ole tarvetta kemiallisten sulatusten kuukausikaupalla kestäville rasitteille.

Renkaiden kulutusvaikutuksia ja osuutta pienhiukkaspäästöihin ollaan tutkittu ihan jo perustarpeellisesti - tervemenoa hakemaan faktoja Googlen avulla, jos omat aivot eivät riitä.
Missä käytetään ureaa teiden sulatukseen? Kertakaan et ole pystynyt vastaamaan tähän kysymykseen. Silti jaksat tuota toistella.

Keski-Euroopassa käytetään suolaa reilusti, mutta silti tiet eivät kulu nopeasti urille tai karheiksi. Myös asfalttilaatu on hienojakoisempaa auton alla miellyttävän hiljaista laatua.

Se nastavalmistajan tilaama "nuuskija-auto" -tutkimus ei edes yritä selvittää tien kulumista vaan sitä, minkä verran rengas nostaa hiukkasia ilmaan. Tutkimus on kyllä luettu ja jokainen loogisesti ajatteva henkilö ymmärtää, kenen lauluja siinä lauletaan.


Patomursu

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 07.11.16 - klo:11:44
Yksi syy on se, että nastarenkaat 'rouhii' jään pinnan pitävämmäksi.. tällä hetkellähän meillä ei ole tietoa siitä, kuinka paljon teiden liukkaus kokonaisuutena lisääntyy Suomen oloissa, jos nastarenkaita ei käytettäisi lainkaan. Bussipysäkkien kohdalla, joissa käy pääasiassa vain bussit ilman nastoja, voi pikkusen tehdä päätelmiä siitä, että jään pinta on liposempaa kuin viereisellä nastojen karheuttamalla tieosuudella.
Minäkään en kaipaa suolaa / hiekkaa mihinkään, se on haitta ja auton alustan surma. Mutta vähintäänkin raskas liikenne tarvitsee suolausta ja toki myös keskimääräistä epävarmemmat henkilöautokuskit.. joita tosin Suomessa ei ole, koska kaikki ovat keskimääräistä taitavampia autoilijoita :)

Suomessa raskas liikenne tarvitsee suolausta tai hiekoitusta aika vähissä määrin, joisakin ylämäissä ja hankalissa risteysalueissa. Eri asia sitten kun pitkäkilpiset luistelee eurooppaslikseillä mäkelänrinteentiellä siinä uimahallin kohdalla jossa "ylämäki" on olematon.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 07.11.16 - klo:13:24
Suomessa raskas liikenne tarvitsee suolausta tai hiekoitusta aika vähissä määrin, joisakin ylämäissä ja hankalissa risteysalueissa. Eri asia sitten kun pitkäkilpiset luistelee eurooppaslikseillä mäkelänrinteentiellä siinä uimahallin kohdalla jossa "ylämäki" on olematon.
Jos asia on juuri näin niin miksi meillä suolataan ja hiekoitetaan muuallakin? Jotenkin tässä on semmoinen tuntu, että täällä meillä Suomessa ammutaan hiukkasen yli tässä asiassa, todistakaa toki jos olen väärässä. 85 % autoilijoista ajaa nastarenkailla, on siinä vähän matkaa edes 50 % lukemaan, eikä tule kyllä muuttumaan pitkään aikaan jos ei tähän jotain keppiä/porkkanaa Suomessa keksitä. Olisin enempi hillitymmän ja paremmin kohdennetun suolauksen ja hiekoituksen kannalla. Tuo teillä ja parkkipaikoilla ylimäärin kylvetty sepelikään ei henkilöautoilijaa kauheasti innosta kun niistä suurin osa päätyy vain talvirenkaiden lamelleihin ja sitä kautta tuulilaseihin…

Täällä muiden älykkyyttä aliarvioivat henkilöt (JFabiaK) voisivat edelleen laittaa suoria linkkejä näihin tutkimuksiin tai linkkien puuttuessa tutkimuksien nimet ja/tai tekijät, jotta voidaan arvioida väittämien todenperäisyyttä.

Miten ihmeessä muuten Japanissa on pärjätty jo 90-luvulta asti nastattomilla renkailla? Onko siellä kovinkin erilaiset talviolosuhteet kuin meillä? Saisiko tuolta jotain oppia Suomeen?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

vasara

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 07.11.16 - klo:13:50
Jos asia on juuri näin niin miksi meillä suolataan ja hiekoitetaan muuallakin? ...
Liukkauden torjunnan vuoksi. Onnettomuusriski on moninkertainen liukkaalla vs pitävä kesäkeli.
Ketjussa mainitusta urea:sta. Sitä on käytetty lähinnä lentokentillä. Uudempiakin menetelmiä on tullut tilalle.

Ohessa syitä suolaukselle & muuta tietoa kunnossapidosta: http://www.liikennevirasto.fi/tieverkko/kunnossapito/talvihoito/liukkauden-torjunta#.WCBviS2LSpo

Tienhoidossa tulee mukaan myös vastuukysymykset, mikäli kunnossapitoa ei ole hoidettu asianmukaisesti. Sama juttu vaikkapa parkkipaikkojen hiekoituksessa & liukastumisonnettomuuksissa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.11.16 - klo:20:16
Tänään menin noin 20km Jvväskylästä vähän sivummalle ja pois pääteiltä eli Laukaaseen ja ajoin Vehniän kautta ihan piruuttani kitkoilla. Voin sanoa että kitkoilla pitää ennakoida ja se ainakin minun tympäsee. Kyseessä oli tie missä selvästi lunta pinnassa eli optimi kitkoille. Autona neliveto. Ei pystynyt ajamaan vakkari päällä. Sama tie takaisin päin etuvedolla missä nastarenkaat (Nokian hakka 8:t), niin pystyi ihan huoletta ajamaan vakkari päällä ongelmitta. Nelivedossa alla uudet kitkat ja etuvedossa yhden talven ajetut nastat. Toinen mitä huomasin, niin haldex:n pitää selvästi kytkeytyä auttamaan useammassa tilanteessa noilla kitkoilla. Sitten kitkoilla on tosissaan tuo ominaisuus, että ilmoittamatta lähtevät puskemaan, kun nastoilla alkaa ropina.

Joutuu nyt ajamaan parin päivän sisään Stadissa, Oulussa ja Kainuussa. Joten loppui se kitkailu ja Goodyear:n ultra grip 2 vaihtui yhden talven ajettuihin Continental contiicecontact 2 nastoihin. Voi sanoa että saman reitin, kun ajoi niin kyllä ero on yöllä ja päivällä.

Kyllä kitkoilla pärjää ja tulee toimeen, mutta kyllä kunnon nastoilla ajaminen hymyilyttää. Jos se ääni haittaa, niin vaimentakaa autonne.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.11.16 - klo:19:13
Tänään kaupungissa jäisissä risteyksissä ropina kävi vieressä ja kitkoilla mentiin edelle(etuvedot keskenään). Ei ne nastat tosiaan autuaaksi tee, vaikka uutena pitävät jäällä paremmin. Toiset luottavat nastoihin sokeasti, vaikka nekin olisi ajoissa vaihdettava uusiin, jotta  pitoa olisi oikeasti oletetun verran.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.11.16 - klo:22:08
Vajaavetoisella nykypäivänä ei liukkaalla lähdettäessä paljoa tarvi osata, kun auton luistonesto avittaa todella herkästi. Eli laskenko nyt sitten renkaiden vai luistoneston piikkiin tuon aikaisemman "kehun"? Ajoin tänään myös vakkari päällä, eikä pelottanut yhtään. Myös ajonvakautusta hyväksikäyttäen ja vasten tuli ajettua.

Tänään sai taas nauraa näille kitkoille ja luistonestoille. Vuoden vanha vajaa vetoinen A5 TFSI vuoden vanhoilla continental:n kitkoilla ja itse olin liikenteessä 20 vuotta vanhalla corollalla missä alla viis vuotta vanhat nokian hakkapeliitta 7:t. Kovasti luistonesto yritti tehdä vaikka mitä audissa, mutta corollalla olisi saanut työntää vauhtia. Sen jälkeen, kun sai auton pitoa piti näyttää, että kyllä audi kulkee  ;D ;D ;D. Samaan paikkaan mentiin syömään, niin piruuttani katsoin nuo renkaat. Yleensäkkin olen pitänyt skeidan ilonestoa ihan vitsinä vajaa vetoisessa autossa.

Saanko nyt tikkarin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.11.16 - klo:19:29
Joutuu nyt ajamaan parin päivän sisään Stadissa, Oulussa ja Kainuussa. Joten loppui se kitkailu ja Goodyear:n ultra grip 2 vaihtui yhden talven ajettuihin Continental contiicecontact 2 nastoihin. Voi sanoa että saman reitin, kun ajoi niin kyllä ero on yöllä ja päivällä.

Kyllä kitkoilla pärjää ja tulee toimeen, mutta kyllä kunnon nastoilla ajaminen hymyilyttää. Jos se ääni haittaa, niin vaimentakaa autonne.

En usko, että talvikeleillä ajaminen quattrolla hymyilyttää yhtään sen enempää nastarenkailla, kuin kitkoillakaan. Nokian R2:set ovat toimineet todella hyvin 2 talvea ja näyttää siltä, että kolmaskin talvi menee ongelmitta. Eilen tuli ajeltua PK-seudulla ja kyllä puskurin palasia näytti olevan teiden varsilla. Moni ei osaa ajotapaansa asettaa keliä vastaavaksi. Peräänajon jälkeen luultavasti hetken aikaa muistaa pitää riittävää turvaväliä.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 07.11.16 - klo:19:57
En usko, että talvikeleillä ajaminen quattrolla hymyilyttää yhtään sen enempää nastarenkailla, kuin kitkoillakaan. Nokian R2:set ovat toimineet todella hyvin 2 talvea ja näyttää siltä, että kolmaskin talvi menee ongelmitta. Eilen tuli ajeltua PK-seudulla ja kyllä puskurin palasia näytti olevan teiden varsilla. Moni ei osaa ajotapaansa asettaa keliä vastaavaksi. Peräänajon jälkeen luultavasti hetken aikaa muistaa pitää riittävää turvaväliä.

Stadissa noita lobotomiapotilaita riittää. Ihan sama missä muodossa vesi tulee ja vuoden ajasta riippumatta turvavälit on viitsi ja sitten se niistäminen motarilla että itseltä meinaa puskuri ja peilit lähteä.

Mä olen aina lähtenyt nelivedon kanssa siitä liikenteeseen, että siinä on talvella parhaat mahdolliset talvirenkaat ja ne on nastat. Saapahan hauskuutta tuplasti. Se että sä ajetet PK-Seudulla ei tarkoita, että kaikki muut ajelee.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.11.16 - klo:20:45
Stadissa noita lobotomiapotilaita riittää. Ihan sama missä muodossa vesi tulee ja vuoden ajasta riippumatta turvavälit on viitsi ja sitten se niistäminen motarilla että itseltä meinaa puskuri ja peilit lähteä.

Mä olen aina lähtenyt nelivedon kanssa siitä liikenteeseen, että siinä on talvella parhaat mahdolliset talvirenkaat ja ne on nastat. Saapahan hauskuutta tuplasti. Se että sä ajetet PK-Seudulla ei tarkoita, että kaikki muut ajelee.

Ensi vkl. olis tarkoitus lähteä taas Kainuuseen. Talvisin tulee ajeltua ympäri Suomea, enkä aina mene isoja teitä pitkin. Talvikelejä pitäisi olla vielä edessä vkl. sen verran suu on messingillä noilla kitkoillakin, että ei se hauskuus siitä voi tuplaantua :) Täytyy käydä joku päivä ottamassa autoliikkeestä koeajolla nastarenkailla varustettu mielellään neliveto ja testata nykyaikaisia nastarenkaita. Edelliset nastat olivat hakka 4:set. Suurinosa talvesta mennään paljaalla/märällä asfaltilla kuitenkin.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 07.11.16 - klo:12:12
On syytä muistaa, Suomi ei ole ainut maa, jossa on talvi ja sen myötä lunta ja jäätä. Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa ajetaan myös talvisissa olosuhteissa, mutta kitkarenkaiden osuus on selvästi suurempi kuin Suomessa.
Riippuu ihan missä päin kyseisiä maita ollaan. Joku Oslo ja Malmö ovat ilmastoltaan aivan erilaiset kuin esim. Mo i Rana ja Kiruna.
Ei siellä pohjoisessa millään kitkoilla ajeta. Tämä on ihan omakohtaisesti todettu kun siellä tuli muutama vuosi asuttua.

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 07.11.16 - klo:13:50

Miten ihmeessä muuten Japanissa on pärjätty jo 90-luvulta asti nastattomilla renkailla? Onko siellä kovinkin erilaiset talviolosuhteet kuin meillä?
On.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: lumimiäs - 07.11.16 - klo:21:17
On.

Hokkaidon saarella ainakin talvekelejä riittää, ehkä siellä lumi ja jää ei ole niin liukasta. USA:ssa Minnesotan osavaltiossa on myös talvella haastavia olosuhteita ja liikenteessä autoja riittää. Minnesottassa siis nastarenkaat ovat kielletty. 10v sitten vierailin Minneapolisissa tammikuussa. Pakkasta oli pahimmillaan -20c ja sitä ennen pamahti 30cm lunta 12h aikana. Kyllähän siellä liikenteessä kolareita ja tieltä suistumisia tapahtui, mutta pääosin liikenne sujui hyvin. Merkille laitoin, että yhdessä postin autossa oli nastarenkaat.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

golffisti IV

#617
Siinä
Kesä- ja talvirenkaat
Ajoneuvon kuljettajan vastuulla on Norjassa arvioida, millainen kosketus ajoneuvolla on tien pintaan. Liukkaalla kelillä pitoa voi parantaa käyttämällä nastallisia tai nastattomia talvirenkaita tai lumiketjuja. Nastarenkaiden käyttöä säädellään eikä niitä saa käyttää
toista pääsiäispäivää seuraavan maanantain ja
lokakuun 31:nnen päivän välisenä aikana.
Nordlandin, Tromsin ja Finnmarkin läänissä nastarenkaiden käyttö on kielletty 1. toukokuutaâ€"15. lokakuuta.


Oslossa ja Bergenissä on otettu käyttöön nastarengasmaksu, joka peritään kaikilta nastarenkaita käyttäviltä ajoneuvoilta. Lue lisää osoitteesta vegvesen.no. Talvirenkaita ja lumiketjuja on käytettävä myös muulloin kuin vuoden talvipuoliskolla, jos keli sitä edellyttää. Huomaa, että jotkin Norjan tiet suljetaan liikenteeltä talvikaudeksi.

Tarkempaa tietoa Norjan tieliikennesäännöksistä saa Norjan tielaitoksen sivustosta.

Siinä faktaa,
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjCrbr_yZfQAhUEVSwKHbi7BUQQFghWMAM&url=http%3A%2F%2Fwww.iltasanomat.fi%2Fautot%2Fart-2000000677132.html&usg=AFQjCNHWaawCA4RXz_Ot-6UEcDY9nA7YcA

Tässä vielä linkki,
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiLrNz1zJfQAhWFKCwKHUR6BskQFggiMAE&url=https%3A%2F%2Fasiakas.kotisivukone.com%2Ffiles%2Fnastatutkimus.kotisivukone.com%2Ftiedostot%2Fnorjan_ja_ruotsin_nastarengasrajoitukset.lr.liite.pdf&usg=AFQjCNFr9wTbpcYd7x0Ak5HtHt1jHVRehg
VW Golf 1.6 16v BCB -03

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.11.16 - klo:19:29

Tänään sai taas nauraa näille kitkoille ja luistonestoille. Vuoden vanha vajaa vetoinen A5 TFSI vuoden vanhoilla continental:n kitkoilla ja itse olin liikenteessä 20 vuotta vanhalla corollalla missä alla viis vuotta vanhat nokian hakkapeliitta 7:t. Kovasti luistonesto yritti tehdä vaikka mitä audissa, mutta corollalla olisi saanut työntää vauhtia. Sen jälkeen, kun sai auton pitoa piti näyttää, että kyllä audi kulkee  ;D ;D ;D. Samaan paikkaan mentiin syömään, niin piruuttani katsoin nuo renkaat. Yleensäkkin olen pitänyt skeidan ilonestoa ihan vitsinä vajaa vetoisessa autossa.

Saanko nyt tikkarin?
Aikoinaan huomasin -05 leonillani saman ilmiön hakka r kitkoilla, viereen jäätin ropisemaan. Ei ole siis lyhyellä ajalla ainutkertainen havainto. Michelinin kitka viimetalvena antoi toisenlaisen kokemuksen. Jos kitkat ostan, niin en osta muita kuin tuoreet nokialaiset. Continentalit voisivat olla kakkosena. Nokialaisilla r:llä hyvän pidon lisäksi oli äänettömyys, kulutuskestävyys ja pieni vierintävastus puolellaan. Ajotyyli kertoo eniten kelien lisäksi, mitkä renkaat soveltuu kellekin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Quattro A4

Tulihan se sitten testattua vm.13 Audi A5 quattro. A5:ssa oli alla yhden talven ajetut contin nastarenkaat. Auton vaihto muutenkin kummittelee mielessä ja samalla tuota renagasvertailua tuli tehtyä :) Ajelin A5:sella samoja teitä, kuin omalla autolla aikaisemmin. Eroja tietysti huomasin pidon suhteen. Risteykset olivat paikoin jäistä polannetta ja sehän on liukasta. Nastarengas puree tuohon luonnollisesti hyvin ja liikkeelle lähdöt olivat sujuvampia. Kylkimyyryn ajaminen oli helpompaa nastarenkailla, jos alla ei ollut paljoa lunta. Kitkarenkailla tuppaa liukumaan hieman enemmän. Jarrutuksissa en huomannut isoja eroja. Kitkoillakin pitää välillä survasta jarrua kunnolla, että abs reagoi.

En sanoisi, että erot olisivat kuin yöllä ja päivällä. Tosin tänään olosuhteet eivät olleet liukkaimmat mahdolliset, vaan normaali talvikeli kyseessä.

Kauppoja tuosta A5:sta ei taida tulla. Kyseinen autoliike ei huoli Autoani vaihdossa, koska se kuluttaa 2dl. öljyä/1000km. Omaavat huonoja kokemuksia öljyä kuluttavista autoista. Pienemmillä autoliikkeillä tuntuu olevan tiukka linja asiaan. Esim. Laakkoselta josta Autoni ostin on sanottu, että asia ei vaikuta hyvityshintaan.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

Zego

Kyllä GY kitkat olleet juuri oikea valinta ja kuningas viime päivinä pääkaupunkiseudulla, mikä pito!  8)

JiiJii71

Kopioin itseäni toiselta palstalta:

"Edellä ajoi äsken V70. Ajatteli lähteä ohi edellään menneestä rekasta. Nastojen ropina kuului omaan autooni Twisted Sisterin yli. Keula haki Volvossa eestaas ja ohittamatta jäi. Nappasin esc:n sport tilaan ja tuuppasin lapikkaan tulipeltiin. Perä irrottautui pieneen luistoon. Annoin auton mennä lievässä kulmassa rekan ja Vollen ohi. Ei siihen nastoja tarvittu, tuskin olisi edes purreet tuollaiseen mikronien paksuiseen jäähän. Mie <3 miu kitkoja! ;D"

Selvennykseksi siis alla oli kuuraliukas valtatie.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.11.16 - klo:19:29
Tänään sai taas nauraa näille kitkoille ja luistonestoille. Vuoden vanha vajaa vetoinen A5 TFSI vuoden vanhoilla continental:n kitkoilla ja itse olin liikenteessä 20 vuotta vanhalla corollalla missä alla viis vuotta vanhat nokian hakkapeliitta 7:t. Kovasti luistonesto yritti tehdä vaikka mitä audissa, mutta corollalla olisi saanut työntää vauhtia. Sen jälkeen, kun sai auton pitoa piti näyttää, että kyllä audi kulkee  ;D ;D ;D. Samaan paikkaan mentiin syömään, niin piruuttani katsoin nuo renkaat. Yleensäkkin olen pitänyt skeidan ilonestoa ihan vitsinä vajaa vetoisessa autossa.

Saanko nyt tikkarin?
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 08.11.16 - klo:08:17
Aikoinaan huomasin -05 leonillani saman ilmiön hakka r kitkoilla, viereen jäätin ropisemaan. Ei ole siis lyhyellä ajalla ainutkertainen havainto. Michelinin kitka viimetalvena antoi toisenlaisen kokemuksen. Jos kitkat ostan, niin en osta muita kuin tuoreet nokialaiset. Continentalit voisivat olla kakkosena. Nokialaisilla r:llä hyvän pidon lisäksi oli äänettömyys, kulutuskestävyys ja pieni vierintävastus puolellaan. Ajotyyli kertoo eniten kelien lisäksi, mitkä renkaat soveltuu kellekin.

Minkä saman ilmiön huomasit? Että vanhemmat nastatkin toimii paremmin, kuin kitkat? Koeta päättää.

Tänään stadissa monella meinasi palaa käämit, kun olin liikkeellä kunnon talvikelissä uuden karheilla nokian hakkapeliitta 8 NASTOILLA + automaatti 2.0FSI skeidalla. Liikkeelle lähdöt onnistui tuskatta eikä tarttenut edes luistonestoa välkytellä. Kummasti piti bemari, mersu ja audi kuskien näyttää sen jälkeen, kun sai pitoa että kyllä premiumluokan autoissakin on sitä jerkkua  ;D ;D ;D.

Onneksi voi valita millä combolla lähtee liikenteeseen ja en edes miettinyt stadiin lähtiessä, että ottaisin kitkoilla varustetun auton alle, vaan ajattelin kuluttaa ihan piruuttani tuota asvalttia nyt ja tulevaisuudessa. Tuli maksuja tai ei  ;). Kyllä hymyilyttää ajaa talvikelissä, kun etelän hetelmiä pelottaa pari lumihiutaletta...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

enkero

Lainaus käyttäjältä: Zego - 08.11.16 - klo:20:22
Kyllä GY kitkat olleet juuri oikea valinta ja kuningas viime päivinä pääkaupunkiseudulla, mikä pito!  8)

Eilen kävin Goodyeareilla luistelemassa ja olen kokenut parempaakin pitoa. Tosin noin liukasta keliä ei edes joka talvi osu omalle kohdalle.

Ei ihme että peltiä menee ruttuun, osa jengistä ajaa (nastoilla?) kuin kesäkelissä eikä ne kuitenkaan kesää tee.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: enkero - 08.11.16 - klo:20:59
Ei ihme että peltiä menee ruttuun, osa jengistä ajaa (nastoilla?) kuin kesäkelissä eikä ne kuitenkaan kesää tee.

Kävitkö tarkstamassa nuo renkaat oliko kitkat vai nastat?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.11.16 - klo:20:54
Minkä saman ilmiön huomasit? Että vanhemmat nastatkin toimii paremmin, kuin kitkat? Koeta päättää.

Tänään stadissa monella meinasi palaa käämit, kun olin liikkeellä kunnon talvikelissä uuden karheilla nokian hakkapeliitta 8 NASTOILLA + automaatti 2.0FSI skeidalla. Liikkeelle lähdöt onnistui tuskatta eikä tarttenut edes luistonestoa välkytellä. Kummasti piti bemari, mersu ja audi kuskien näyttää sen jälkeen, kun sai pitoa että kyllä premiumluokan autoissakin on sitä jerkkua  ;D ;D ;D.

Onneksi voi valita millä combolla lähtee liikenteeseen ja en edes miettinyt stadiin lähtiessä, että ottaisin kitkoilla varustetun auton alle, vaan ajattelin kuluttaa ihan piruuttani tuota asvalttia nyt ja tulevaisuudessa. Tuli maksuja tai ei  ;). Kyllä hymyilyttää ajaa talvikelissä, kun etelän hetelmiä pelottaa pari lumihiutaletta...

Kyllä se nastarenkaillakin välkkyy, tuli tänään taas pitkästä aikaa testattua. Itse huomasin tänään, että nastat kovasti sutivat vajaavetoisissa, kun valoista pitää lähteä. Kitkoilla lähtee niin mukavan äänettömästi, ehkä pientä sutimista esiintyy, kun ASR on off.

Moni tuntuu pelottavan pari lumihiutaletta. Ylivarovaista ajamista tuli todistettua jatkuvasti. Onneksi itse en pelkää, vaan kunnon talvikelit otetaan vastaan ilomielin ja ilman nastoja.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.11.16 - klo:21:02
Kävitkö tarkstamassa nuo renkaat oliko kitkat vai nastat?

En, olisiko pitänyt? Kesärenkailla eivät takuulla ajaneet.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 08.11.16 - klo:21:06
Kyllä se nastarenkaillakin välkkyy, tuli tänään taas pitkästä aikaa testattua. Itse huomasin tänään, että nastat kovasti sutivat vajaavetoisissa, kun valoista pitää lähteä. Kitkoilla lähtee niin mukavan äänettömästi, ehkä pientä sutimista esiintyy, kun ASR on off.

Ilmeisesti osaan sitten tavista paremmin lähteä liikenteeseen, kun mulla se ei syty enkä sitä vastaan muutenkaan paukuta. Moni meistä joka on ajanut luistonestollisilla autoilla tietävät miksi sitä kutsutaan ilonestoksi. On monia paikkojan mihin premiumluokan autoillakaan ei pääse, jos ei tuota luistonestoa kytke pois päältä. Ja sellaiset jotka oikeasti ajavat autoilla hankalissa paikoissa tietävät, että ensimmäinen asia mikä kytketään pois on luistonesto.

Toki tavis on pusikossa, jos tuota ei olisi? Tulee mieleen työkaverin työmatkasta muutaman vuoden takaa, kun eemeli oli poikittain pitkällä rampilla ja vanhempi nainen ratissa valkoisena kommentoiden "Ei tämä ennen ole lähtenyt näin tässä lapasesta". Työkaveri kysyi kenellä tämä on edellisen kerran ollut käytössä. Vastaus: Pojalla. Työkaveri oli kytkenyt luistoneston päälle ja todennut, että tuon valon tulee palaa...  ;D ;D ;D ;D Ja tässäkin autossa oli kitkat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Luistonesto toimii hyvin nykyisin, ei tarvetta kytkeä pois. Ilo tulee ehjänä perille pääsemisestä, ei leikkimisestä.  ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 08.11.16 - klo:21:06
Kyllä se nastarenkaillakin välkkyy, tuli tänään taas pitkästä aikaa testattua. Itse huomasin tänään, että nastat kovasti sutivat vajaavetoisissa, kun valoista pitää lähteä. Kitkoilla lähtee niin mukavan äänettömästi, ehkä pientä sutimista esiintyy, kun ASR on off.

Moni tuntuu pelottavan pari lumihiutaletta. Ylivarovaista ajamista tuli todistettua jatkuvasti. Onneksi itse en pelkää, vaan kunnon talvikelit otetaan vastaan ilomielin ja ilman nastoja.

Johtuu varmaan osaksi tuo sutiminen manuaaliautoissa siitä että ei osata/malteta lähteä rauhallisesti liikkeelle. Korostuu vielä liukkailla sitten sutimisena. Onko dsg:llä sama ominaisuus?
Kauan kuin sellaisella liukkaalla ajanut. Onneksi momentinmuuntimella lähdöt on aina tasasia, eikä pyörät lyö tyhjää.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy