Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 26.03.16 - klo:20:49
Tuotteiden huonous puhuu omaa kieltään
Nokian renkaiden vai Trianglen?

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 26.03.16 - klo:20:49
ja rikosepäilyt ei nekään lisää luotettavuutta.
Ketä epäillään ja mistä rikoksesta?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 26.03.16 - klo:21:12
Nokian renkaiden vai Trianglen?

Eiköhän noiden erot ole jo Tuulilasin ja testworld:n toimesta testattu eikä jäänyt paljon seliteltävää, kuin Vannetukulla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.03.16 - klo:23:35
Eiköhän noiden erot ole jo Tuulilasin ja testworld:n toimesta testattu eikä jäänyt paljon seliteltävää, kuin Vannetukulla.
Kiitos vastauksesta, mutta jos et käytä myös nimimerkkiä nokivasara niin kysyin hänen mielipidettään, en sinun.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 27.03.16 - klo:00:37
Oli linkattu jo tuossa aiemmin, mutta uusintana.. http://www.hs.fi/talous/a1456811645928
No, oikeus ratkaisee aikanaan mutta kun nyt on nähty ensimmäiset tuotekehittelytulokset niin ei vaikuta siltä että kovin merkittävää tuotekehitustietotaitoa olisi vuotanut ulkopuolelle.
Ja noin renkaanvalmistusteknisesti ei taida Nokian renkailla olla kovin ihmeellisiä salaisuuksia.

ept

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 26.03.16 - klo:19:06
Nyt aletaan olla suomi24.fi -tasolla!

En sitten tiedä onko se kenellekin plussaa vai miinusta.

Paha kommentoida sinänsä tuota vertausta, kun pyrin aktiivisesti välttämään tuota ns. foorumia, mutta kyllä täällä on mielestäni päästy aika uniikille tasolle henkilökohtaisuuksiin menemisessä verrattuna juuri mihinkään muuhun aktiivisesti seuraamaani foorumiin.
Nykyinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style DSG -22
Edellinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style BusinessLine DSG -20
Aiempi: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Aiempi: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

heifetz

Lainaus käyttäjältä: ept - 27.03.16 - klo:01:19
Paha kommentoida sinänsä tuota vertausta, kun pyrin aktiivisesti välttämään tuota ns. foorumia, mutta kyllä täällä on mielestäni päästy aika uniikille tasolle henkilökohtaisuuksiin menemisessä verrattuna juuri mihinkään muuhun aktiivisesti seuraamaani foorumiin.

Meno on täällä vielä ihan siivoa vrt bemaristien btcf.fi foorumiin..
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.03.16 - klo:23:35
Eiköhän noiden erot ole jo Tuulilasin ja testworld:n toimesta testattu eikä jäänyt paljon seliteltävää, kuin Vannetukulla.

Vannetukku sanoi ettei ole testanneet 205/55/16 renkaita, 195 ja 185/65/15. Toki näiden renkaiden välillä voi olla eroja. Ja kun testituloksia itse katson niin jäällä triankeli o huonompi. Mutta niin ovat jäällä huonot minun Gislaved nordfrost 100 renkaat. Kuitenki o pärjätty. Itse en kiinalaisia renkaita ostaisi noissa peruskokoisissa renkaissa, niissä kun hinta ero ei ole iso. Kun mennää 17 ja isompaan hinta ero alkaa näkyä. Ja joillekin se 4-500e on paljon.
Octavia BKD

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 27.03.16 - klo:09:51
Vannetukku sanoi ettei ole testanneet 205/55/16 renkaita, 195 ja 185/65/15. Toki näiden renkaiden välillä voi olla eroja. Ja kun testituloksia itse katson niin jäällä triankeli o huonompi. Mutta niin ovat jäällä huonot minun Gislaved nordfrost 100 renkaat. Kuitenki o pärjätty. Itse en kiinalaisia renkaita ostaisi noissa peruskokoisissa renkaissa, niissä kun hinta ero ei ole iso. Kun mennää 17 ja isompaan hinta ero alkaa näkyä. Ja joillekin se 4-500e on paljon.

Mistäpä vannetukku ei olisi marmattanut tai tirauttanut kyyneltä, kun heiltä vedettiin matto alta tuon Triangelin ylistyksen jälkeen. Oli syksyllä Artic Falls:n tekemä testi mitä Artic falls ei tehnyt, sen jälkeen oli keltainen taulukko jossa numeroita ja kun pyydettiin metrejä/sekuntteja tai vastaavia määreitä niin niitä ei ollut (Luvattiin toimittaa, mutta puoleen vuoteen niitä ei ole tullut). Tuulilasi teki testin, niin seuraavana kyseenalaistettiin Test world:n käyttämä nopeus ja heidän oma vetonsa Syvärillä olisi parempi vertailu kohde, joka tehtiin kiireellä ennen tuulilasin testiä. Odotan mielenkiinnolla Tuulilasin ensi vuoden juttua missä vielä muut merkkirenkaat on testattu vrt Icelink. Kumminkin fakta on se, että tuo Triangelin uutuus ei pärjännyt kuusi ja kolme vuotta vanhoille malleille. Huolestuttavinta oli seuraavat asiat:

Triangle IceLink
Ohjaus: Erittäin ohut ohjaava alue keskialueella. Suuremmilla kulmilla täysin tunnoton eikä ohjaudu rattia enemmän käännettäessä.
Hallittavuus: Pidon raja alhainen, mutta raja selkeä. Luistot pitkiä ja laajoja, palautuu hitaasti. Sivuttaispitoa liian vähän.
Kiihdytys ja jarrutus: Kaarteessa kiihdyttäessä auto ei ohjaudu. Jarrutus ja kiihdytyspito heikko.
Arvosana: 6.5

Triangle IceLink
Ohjaus: Keskialueella tunnoton ja hidas. Vaste huono. Suuremmilla kulmilla alkaa ohjautua hiukan yllätten purevasti.
Hallittavuus: Eturenkaiden pidon raja jyrkkä. Takarenkaat seuraavat hyvin, ei yllätä.Pito palautuu kohtalaisesti, hiukan töksähtäen.
Kiihdytys ja jarrutus: Mutkassa kiihdyttäessä auto ohjautuu hyvin renkaiden suuntaan. Jarruttaessa levoton perä.
Arvosana: 7.5

http://www.tuulilasi.fi/testit/tuulilasin-odotetun-rengastestin-tulokset-kuinka-kiinalainen-kohurengas-parjasi
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

^Kun vielä huomioi sen, että kelvottomat ja hengenvaaralliset renkaat ei ole pelkästään niitä käyttävän ongelma.. vaarantaa myös muiden tielläliikkujien turvallisuuden.
Koijarikauppiaathan myy tätä kiinasontaa, niin kauan kun pöljiä ostajia jostain löytyy.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 27.03.16 - klo:13:17
^Kun vielä huomioi sen, että kelvottomat ja hengenvaaralliset renkaat ei ole pelkästään niitä käyttävän ongelma.. vaarantaa myös muiden tielläliikkujien turvallisuuden.
Koijarikauppiaathan myy tätä kiinasontaa, niin kauan kun pöljiä ostajia jostain löytyy.

Minua noissa tapauksissa tympäisee lisäksi katteettomat lupaukset ja mainospuheet mitä ovat viljelleet vuosia. Nyt joku vielä testasi nuo ja lopputulos oli sitä mitä pystyi odottamaan. Vielä kun Tekniikan maailma testaisi, niin homma olisi taputeltu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 26.03.16 - klo:20:49
Tuotteiden huonous puhuu omaa kieltään ja rikosepäilyt ei nekään lisää luotettavuutta.
Eli esimerkiksi Hakkapeliitta 7 on siis mielestäsi täyttä kuraa. Mielipiteensä kullakin mutta heillä, joiden mielestä nastat eivät tietä kuluta, on yksi yhteinen piirre: he eivät kehitä renkaita tai tutki mitään aiheeseen liittyvää.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.03.16 - klo:13:37
Eli esimerkiksi Hakkapeliitta 7 on siis mielestäsi täyttä kuraa.

Kolme sarjaa olen noita hakkapeliitta 7 ajanut ja pidän parempana renkaana ajaa, kuin hakkapeliitta 8:t joita menossa toinen sarja. Nämä siis omassa käytössä.

En pidä kurana testien valossa kuten en myöskään oman kokemuksen mukaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 27.03.16 - klo:09:51
Itse en kiinalaisia renkaita ostaisi noissa peruskokoisissa renkaissa, niissä kun hinta ero ei ole iso. Kun mennää 17 ja isompaan hinta ero alkaa näkyä. Ja joillekin se 4-500e on paljon.
Ja niissä isommissa ja leveämmissä renkaissa ongelmat tai suorituskyvyn erot vaan kasvavat. Itselläni on kokemusta vuosien takaa Roadstone- merkkisestä renkaasta, jossa oli loistava kulutuskestävyys. Rengas kesti vuodesta toiseen lähes muuttumattomana, mutta ei se mitään pitänyt. Vähänkin kostea asfaltti, niin pito oli kuin jäällä konsanaan!? Silloin viimeistään ymmärsin sen, mistä hintaerot renkaiden välillä johtuvat. Ei siis ole välttämättä järkevää investoida esim 19":n vanteisiin, jos rahat eivät enää riitä kunnollisiin renkaisiin. Eikä kaikkien mielestä isoissa vanteissa ole muutenkaan mitään järkeä - vai miten pitäisi tulkita nämä kirjoitukset rengaskokojen pienentämisestä..?😉

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 27.03.16 - klo:20:37
Ja niissä isommissa ja leveämmissä renkaissa ongelmat tai suorituskyvyn erot vaan kasvavat. Itselläni on kokemusta vuosien takaa Roadstone- merkkisestä renkaasta, jossa oli loistava kulutuskestävyys. Rengas kesti vuodesta toiseen lähes muuttumattomana, mutta ei se mitään pitänyt. Vähänkin kostea asfaltti, niin pito oli kuin jäällä konsanaan!? Silloin viimeistään ymmärsin sen, mistä hintaerot renkaiden välillä johtuvat. Ei siis ole välttämättä järkevää investoida esim 19":n vanteisiin, jos rahat eivät enää riitä kunnollisiin renkaisiin. Eikä kaikkien mielestä isoissa vanteissa ole muutenkaan mitään järkeä - vai miten pitäisi tulkita nämä kirjoitukset rengaskokojen pienentämisestä..?😉

Tämä vain ei mene monen nuoren päähän, että mielummin pienemmät vantaat ja kunnon renkaat, kuin isot vanteet ja paskat renkaat.

Yleensäkkin ihmettelen miksi ostaa jotain helvetin isoja ja painavia vanteita ja siihen vielä painavat renkaat. Autosta häviää se vähäinenkin suorituskyky ja ajomukavuus  ;). Maaginen sana on jousittamattoman massan lisääntyminen. Eikä kyllä onni ja autuus ole kyllä nuo alkuperäisetkään vanteet. Hyvänä esimerkinä skodan perus 16-17" alumiinivanne kesärenkaineen painaa helposti sen 20-24kg renkaan kanssa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.03.16 - klo:21:15
Tämä vain ei mene monen nuoren päähän, että mielummin pienemmät vantaat ja kunnon renkaat, kuin isot vanteet ja paskat renkaat.

Pakkasellakin toppakengät on varmasti pitävämmät ja lämpimämmät kuin nahkaiset puolikengät mutten itsekään silti toppakenkiä edes pakkasella käytä.

Toiset vain tykkää laitella autonsa mieleisekseen, vaikka se sitten tarkottaisi juuri sitä samaa mieltä kuin tuning-lehdissä ja just sitä erilaista mieltä kuin toppakenkäkansanosalla on.

Jokainen tyylillään, kunhan vain pitää mielessä ne rajoitteet jotka rengasvalinta tuo mukanaan.

Kiinalaiset, 255-leveät, 30-sarjalaiset tai ylipäätään mitkään renkaat eivät itsellään tuota vaaratilanteita.
Väärä ja ymmärtämätön käyttö tekee ne vaaratilanteet.


Jultsu

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 27.03.16 - klo:20:37Eikä kaikkien mielestä isoissa vanteissa ole muutenkaan mitään järkeä - vai miten pitäisi tulkita nämä kirjoitukset rengaskokojen pienentämisestä..?😉

Suuntaus taitaa kyllä olla isoihin ja kapeisiin renkaisiin, bemarin sähköhybridit etunenässä käyttävät tuollaisia 155/70r19 kumeja. Mutta menee taas vähän ohi alkuperäisen aiheen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 27.03.16 - klo:21:28
Pakkasellakin toppakengät on varmasti pitävämmät ja lämpimämmät kuin nahkaiset puolikengät mutten itsekään silti toppakenkiä edes pakkasella käytä.

Toiset vain tykkää laitella autonsa mieleisekseen, vaikka se sitten tarkottaisi juuri sitä samaa mieltä kuin tuning-lehdissä ja just sitä erilaista mieltä kuin toppakenkäkansanosalla on.

Jokainen tyylillään, kunhan vain pitää mielessä ne rajoitteet jotka rengasvalinta tuo mukanaan.

Kiinalaiset, 255-leveät, 30-sarjalaiset tai ylipäätään mitkään renkaat eivät itsellään tuota vaaratilanteita.
Väärä ja ymmärtämätön käyttö tekee ne vaaratilanteet.

Ei ihme miksi stadissa 10% palelluttaa itsensä, kun pakkasta on yli -20 astetta.

Ja valitettavan usein juuri nämä Tero-Petterit eivät ymmärrä valintaansa ja kesällä nuoria kuolee eniten liikenteessä. Tämä on taas FAKTA.

https://www.liikenneturva.fi/fi/eri-ikaisena/nuoret-15-24

15â€"24-vuotiaat nuoret ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Nuoria on väestöstä vain noin 12 prosenttia, mutta joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori. Nuorten liikenneonnettomuudet liittyvät usein vapaa-ajan liikkumiseen.

"Nuorten vakaville liikenneonnettomuuksille on tyypillistä

    kova vauhti
    tieltä suistuminen
    turvavyöt kiinnittämättä
    kuljettaja alkoholin vaikutuksen alaisena
    kuljettajana nuori mies
    ajankohtana kesäviikonloppu."

Kokematon kuljettaja ei aina osaa kiinnittää huomiota sellaisiin seikkoihin, joista saattaa aiheutua vaaratilanteita. Ensimmäistä vuottaan ajavien liikennevahinkomäärä suhteutettuna ajokorttien määrään on vakuutustilastojen mukaan kolminkertainen verrattuna kolme vuotta ajaneisiin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oktaavi

Itse olen tullut siihen päätökseen, kaikkia asianhaaroja tutkittuani, että kitkarengas on periaatteessa paras rengas kaikista rengastyypeistä, koska se on ainoa rengas, jolla voi ajaa ympärivuotisesti. Kesärenkaalla ja nastarenkaalla ajokaudet ovat lyhyemmät, kitkoilla voit surutta päästellä ympärivuoden, eli sopii keliin kuin keliin. Kaikki hyvä laitettu kompromissiin yhteen pakettiin.

Jultsu

Muokkaan tuota lausetta sen verran että KE-kitka on ainoa rengas jolla voisi harkita ajavansa ympäri vuoden. Skandikitkat jotka on suunniteltu jääpidon ehdolla eivät ole turvalliset syksyn rankkasateilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.03.16 - klo:21:15
Tämä vain ei mene monen nuoren päähän, että mielummin pienemmät vantaat ja kunnon renkaat, kuin isot vanteet ja paskat renkaat.

Yleensäkkin ihmettelen miksi ostaa jotain helvetin isoja ja painavia vanteita ja siihen vielä painavat renkaat. Autosta häviää se vähäinenkin suorituskyky ja ajomukavuus  ;). Maaginen sana on jousittamattoman massan lisääntyminen. Eikä kyllä onni ja autuus ole kyllä nuo alkuperäisetkään vanteet. Hyvänä esimerkinä skodan perus 16-17" alumiinivanne kesärenkaineen painaa helposti sen 20-24kg renkaan kanssa.
Maagiseen sanaan jousittamaton massa olisi - ainakin sivulauseena - lisättävä hitausmomentti! Eli pyörän kehälle sijoittuvan massan pienentäminen parantaa ja herkistää kiihtyvyyttä (ja hidastuvuutta). Siis mitä suurempi pyörästä tulee sen suurempi vaikutus on tällä ulommaisella osalla, jolla ovat rengas (sen massa!) ja vannealue, jolle rengas asennetaan.
Tässä on kaksi perusasiaa, jotka pitäisi ymmärtää: pienempi pyörä on muutosherkempi ja jos suuremmasta pyörästä halutaan kiihtyvyysherkkä (+ tai -  - etuliitteellä), niin pyörän ulommaisen alueen (vanneosa+rengas) pitää olla kevyt! ;)

Eli myllynkiviä ei kannata käyttää autonpyörinä - olivat ne sitten kuinka plink plink tahansa. ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.03.16 - klo:21:44
Ei ihme miksi stadissa 10% palelluttaa itsensä, kun pakkasta on yli -20 astetta.
Oliko nämä luvut vedetty samasta hatusta (tai toppakengästä) josta Stubb vetää omansa?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.03.16 - klo:21:44
Ja valitettavan usein juuri nämä Tero-Petterit eivät ymmärrä valintaansa ja kesällä nuoria kuolee eniten liikenteessä. Tämä on taas FAKTA.
Eivät ymmärrä valintaansa? Oletko heiltä kysynyt? Olisiko tuossa lauseessa yleistetty aika lailla?
Kesällä nuoria kuolee eniten liikenteessä? Oliko näillä kaikilla mielestäsi väärät, jopa ehkä ylikokoiset renkaat alla? Monellako oli kiinalaiset? Oliko tästä jotain faktoja? Ettei nyt vain heiluteltaisi tuning-korttia ilman asiaa.


Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.03.16 - klo:21:44
https://www.liikenneturva.fi/fi/eri-ikaisena/nuoret-15-24

15â€"24-vuotiaat nuoret ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Nuoria on väestöstä vain noin 12 prosenttia, mutta joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori. Nuorten liikenneonnettomuudet liittyvät usein vapaa-ajan liikkumiseen.

"Nuorten vakaville liikenneonnettomuuksille on tyypillistä

    kova vauhti
    tieltä suistuminen
    turvavyöt kiinnittämättä
    kuljettaja alkoholin vaikutuksen alaisena
    kuljettajana nuori mies
    ajankohtana kesäviikonloppu."

Kokematon kuljettaja ei aina osaa kiinnittää huomiota sellaisiin seikkoihin, joista saattaa aiheutua vaaratilanteita. Ensimmäistä vuottaan ajavien liikennevahinkomäärä suhteutettuna ajokorttien määrään on vakuutustilastojen mukaan kolminkertainen verrattuna kolme vuotta ajaneisiin.
Tuossa ei missää kohtaa edes viitattu 19-tuumaisiin tai kiinalaisiin tai yhtään mihinkään renkaisiin.

Ettei tässä nyt taas olisi sellainen ajatusmalli taustalla että jonkun instansin hyväksymä rengas pelastaa kaikista tuossa yllämainituista riskeistä?
Ihan kuin talvellakin nastarenkailla kommenttien perusteella selviytyy nastatonta paremmin, kuljettajalla ei niin väliä ole?

Eiköhän se vain ole ikävä tosiasia että onnettomuuksia tapahtuu oli renkaat minkälaiset tahansa.

Turha yrittää etsiä syitä olosuhteista jos ja kun suurin vaikuttava tekijä onnettomuuksissa on kuljettajan asenne.
Siinä se vika on jos onnettomuus on tapahtunut reipaalla ylinopeudella, alkoholin vaikutuksen alaisena jne.

JaskaPankuttaja

#172
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.03.16 - klo:23:32
Mikäs siinä jos tyytyy kompromisseihin...

Jokos sulla on ne nastattomat talvirenkaat alla?



-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 28.03.16 - klo:06:45
Oliko nämä luvut vedetty samasta hatusta (tai toppakengästä) josta Stubb vetää omansa?
Eivät ymmärrä valintaansa? Oletko heiltä kysynyt? Olisiko tuossa lauseessa yleistetty aika lailla?
Kesällä nuoria kuolee eniten liikenteessä? Oliko näillä kaikilla mielestäsi väärät, jopa ehkä ylikokoiset renkaat alla? Monellako oli kiinalaiset? Oliko tästä jotain faktoja? Ettei nyt vain heiluteltaisi tuning-korttia ilman asiaa.

Tuossa ei missää kohtaa edes viitattu 19-tuumaisiin tai kiinalaisiin tai yhtään mihinkään renkaisiin.

Ettei tässä nyt taas olisi sellainen ajatusmalli taustalla että jonkun instansin hyväksymä rengas pelastaa kaikista tuossa yllämainituista riskeistä?
Ihan kuin talvellakin nastarenkailla kommenttien perusteella selviytyy nastatonta paremmin, kuljettajalla ei niin väliä ole?

Eiköhän se vain ole ikävä tosiasia että onnettomuuksia tapahtuu oli renkaat minkälaiset tahansa.

Turha yrittää etsiä syitä olosuhteista jos ja kun suurin vaikuttava tekijä onnettomuuksissa on kuljettajan asenne.
Siinä se vika on jos onnettomuus on tapahtunut reipaalla ylinopeudella, alkoholin vaikutuksen alaisena jne.

Tuon 10% voit kaivaa googlella esille. Jokunen vuosi sitten oli jopa lehdessä tuosta juttua jolle naurettiin yhdessä kahvipöydässä.

Sun mielestä nuorilla on vara ostaa isot vanteet aina parhailla renkailla? Eihän täälläkään tarvitse kuin näitä rengaskeskusteluita lukea, niin voi tehdä johtopäätöksiä. Luet vuosia useita foorumeita, niin muodostuu jonkun sortin laajempi käsitys. Tämän lisäksi jos vielä asioita rengasliikkeissä, niin sen jälkeen muodostuu jonkin sortin kokonaiskuva.

Moottorilehteä lukemalla selviää hyvin kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syyt. Mitä kesärenkaisiin tulee, jota voi jatkaa toisessa topic:ssa niin minun mielipiteeni on, että jokainen ajaa sellaisella laillisella renkaalla minkä parhaaksi näkee, kunhan ei vaaranna minun, perheeni tai muiden henkeä.

Niin ja jos parasta kompromissiä haetaan yhden vuoden ajaksi olisi sekin minulla nastarengas. Syksyllä ostaisin ja keväällä nyppisin nastat pois. Eikä häviä kumi yhtä nopeasti renkaasta kesähelteillä, kuin kitkalla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Voin vain kuvitella sen "kahvipöydän" missä nämä besserwisserit ryystävät sen aamukahvinsa.  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 28.03.16 - klo:10:23
Voin vain kuvitella sen "kahvipöydän" missä nämä besserwisserit ryystävät sen aamukahvinsa.  ;D

Oliko vieläkään annettavaa tähän keskusteluun?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.03.16 - klo:09:10
Tuon 10% voit kaivaa googlella esille. Jokunen vuosi sitten oli jopa lehdessä tuosta juttua jolle naurettiin yhdessä kahvipöydässä.
Käänteinen todistustaakka?
Minä en ole väittänyt mitään, nuo lukemat ovat sinun väitteitäsi jotka siis jäävät toppakengästä vedetyiksi?


Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.03.16 - klo:09:10
Sun mielestä nuorilla on vara ostaa isot vanteet aina parhailla renkailla? Eihän täälläkään tarvitse kuin näitä rengaskeskusteluita lukea, niin voi tehdä johtopäätöksiä. Luet vuosia useita foorumeita, niin muodostuu jonkun sortin laajempi käsitys. Tämän lisäksi jos vielä asioita rengasliikkeissä, niin sen jälkeen muodostuu jonkin sortin kokonaiskuva.
Tätähän se yleistäminen juuri on.
Luetaan jotain juttuja niiden perusteella sitten osataan jokainen yksilö luokitella mieleisekseen.



Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.03.16 - klo:09:10
Moottorilehteä lukemalla selviää hyvin kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syyt. Mitä kesärenkaisiin tulee, jota voi jatkaa toisessa topic:ssa niin minun mielipiteeni on, että jokainen ajaa sellaisella laillisella renkaalla minkä parhaaksi näkee, kunhan ei vaaranna minun, perheeni tai muiden henkeä.
Moottori-lehden onnettomuusjutuissa on minusta yksi ainoa yhteinen nimittäjä; kuljettaja.
Ilman kuljettajan virheellistä toimintaa ei yksikään onnettomuus olisi tapahtunut.
Kaikki ne parannusehdotukset ovat vain kosmetiikkaa.


Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.03.16 - klo:09:10
Niin ja jos parasta kompromissiä haetaan yhden vuoden ajaksi olisi sekin minulla nastarengas. Syksyllä ostaisin ja keväällä nyppisin nastat pois. Eikä häviä kumi yhtä nopeasti renkaasta kesähelteillä, kuin kitkalla.
Eihän haeta kompromissiä, eihän...?
Parhaat renkaat mitkä rahalla saa! Eikös se niin ollut?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 28.03.16 - klo:11:40
Käänteinen todistustaakka?
Minä en ole väittänyt mitään, nuo lukemat ovat sinun väitteitäsi jotka siis jäävät toppakengästä vedetyiksi?

Tätähän se yleistäminen juuri on.
Luetaan jotain juttuja niiden perusteella sitten osataan jokainen yksilö luokitella mieleisekseen.


Moottori-lehden onnettomuusjutuissa on minusta yksi ainoa yhteinen nimittäjä; kuljettaja.
Ilman kuljettajan virheellistä toimintaa ei yksikään onnettomuus olisi tapahtunut.
Kaikki ne parannusehdotukset ovat vain kosmetiikkaa.

Eihän haeta kompromissiä, eihän...?
Parhaat renkaat mitkä rahalla saa! Eikös se niin ollut?

Parhaat talvirenkaat Suomen talvessa nastarenkaat ja kesällä kesärenkaat.

Mitä tuohon 10% tulee, niin se oli Hesarissa tai Keski-Suomalaisessa (Jälkimmäisen kaikkia juttuja ei löydy netistä). Eikä minulla ole mitään tarvetta ruveta sitä metsästämään. Opetuksena on siinäkin, että oikea pukeutuminen oikeaan keliin. Samoin oikea rengastus oikeaan keliin.

Yleistäminen 20" ja isommat:
http://www.nettivaraosa.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=20155232&tb=tmp_find_agent&PN
  • =adv_search&PL[0]=advSearch.php
    - Landsail
    - General
    - Lee
    - Federal
    - Star Performance
    - Achilles
    - Nexen
    - Maxxis
    - Sailun

    Toki jokunen merkkirengaskin noiden joukossa oli, mutta huomattavana vähimmistönä. Vai onko nuokin toppakengästä vedetyksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jokkep

Tuulilasin uusimman kesärengastestin mukaan vanhalla kitkarenkaalla ei tee kesäkelillä mitään, se on suorastaan hengenvaarallinen. Tuli mielenkiintoinen ajatusyhtymä; kitkarenkaiden käyttöä perustellaan paljon sillä, että ajetaan - varsinkin etelässä - paljailla, lumettomilla teillä, joita nastarenkaat puolestaan syövät tuhottomasti. Harvapa meistä ajaa kaiken aikaa kulumattomilla tuliterillä kitkoilla, joten melkein kaikkien kitkoilla ajavien autojen alla(ko) on siis vanhat, hengenvaaralliset renkaat? Ei kait se kitkarenkaan käytös ole niin paljon kiinni siitä, onko kesä- vai talvirengasaika. Asvalttikin on usein leutoina talviaikoinakin märkää ja vetistä, ja märällä se kitka kuulemma on siis ihan kelvoton rengas. Vielä jos sen märän alta löytyy sopivassa määrin jäätä ja liukasta...  Mielenkiintoista, että jokin rengas on jossain roolissa erinomainen ja sitten toisessa - samanlaisissa olosuhteissa - lähes hengenvaarallinen.
En sinällään ota kantaa siihen, millaisilla talvirenkailla suomalaisen autoilijan pitäisi ajaa, jokainen tekee päätöksensä itse omien kokemustensa (tai kokemattomuutensa) ja tarpeittensa perusteella. Meidän perheessä on kaikkien autoilevien turvallisuuden nimissä pitäydytty tähän saakka talvikeleillä nastarenkaissa.
Sen käsityksen olen omista kokemuksista plus yleisestä informaatiosta saanut, että kitkarengas on parhaimmillaan ihan kunnon lumikelillä. Silloin voisi ajatella sen parhaaksi käyttöalueeksi pohjoista suomea, jossa on talvi yleensä ihan kunnon lumitalvi, eikä mikään jää- ja vesiloskakeli.
Tosiasia lienee, että useimmissa normaaleissa ajotilanteissa, harkitusti, maltilla ajellen pärjää kyllä lähes kaikilla asiallisessa kunnossa olevilla renkailla. Ongelmat tulevat sitten, kun ryhdytään "kanttaamaan", ja joudutaan tilanteisiin, joissa renkaan ääriominaisuuksia todella ulosmitataan.
Renkaiden ominaisuuksilla "hifistely" on sitten oma taiteenlajinsa, sekin siitä harrastuneille suotakoon.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.03.16 - klo:12:10
Parhaat talvirenkaat Suomen talvessa nastarenkaat ja kesällä kesärenkaat.


Utsjoen talvi on edelleen aika erilainen kuin Hangon talvi, täysin sama rengas ei ole optimivalinta kumpaankin. Kesällä käytettävissä renkaissakin saattaa tapahtua isoja muutoksia mikäli tuo Michelinin CrossClimate ja sen tulevat evoluutiot alkavat valtaamaan elintilaa, se kun ei enää olekaan perinteinen "kesärengas"

Lainaa
Yleistäminen 20" ja isommat:
- Landsail
- General
- Lee
- Federal
- Star Performance
- Achilles
- Nexen
- Maxxis
- Sailun

Toki jokunen merkkirengaskin noiden joukossa oli, mutta huomattavana vähimmistönä. Vai onko nuokin toppakengästä vedetyksi.

Melkoista yleistystä väittää että kaikki nuoret käyttävät vähintään 20" vannekokoa. Lähtisin kyllä tarjoamaan 18" kokoa rökäle-enemmistöllä yleisimmäksi.

Toinen aika rankka yleistys on väittää kaikkia ns. tuntemattomia merkkejä hengenvaarallisiksi. Yksittäisiä TM:n testejä on kyllä olemassa joissa nuo no-name kumit on jääneet peränpitäjiksi, mutta yhtä lailla niiltä merkkivalmistajilta löytyy paskoja rengasmalleja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy