Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 03.04.16 - klo:09:40
Mitä sitte? Ajaa pikkasen hiljempaa tuo aamun ajan, onko kohtuutonta?? Ei mulla ollut kyllä minkäänlaista ongelmaa kitkoilla pidossa tuonakaan aamuna. Mä oon odottanutkin tätä valtiovallan päätöstä vähintään puolivuosikymmentä että tälle järjettömälle käytökselle tehtäis jotain, joten nyt ois todella kiire, muuten tienhoitovelka vaan kasvaa ja samalla tiet vaan huononee, tää on ku työntäs rahaa kaivoon. Toki suurimalla osalla autoilijoistakin täytys tapahtua asennemuutos tiellä käyttäytymiseen, ja kyllä se muutuskin ku laitetaan maksaan tekoset, se vaan on kumma että ei tajuta omaa parastaan ja mitä kaikkea positiivista sillä saavutettas. "Sankareita" valitettavasti tulee aina olemaan, sen voi taas jokainen lehdistä lukee 2 kk päästä, kuolemaan johtaneita ulosajoja tapahtuu eniten kesäkeleillä, näille ei mun sympatiat riitä vähäkään.

Mitä omaa parasta? Autoilijoilta kerättiin vuonna 2014 7 miljardia euroa josta 1 miljardi kierrätettiin takaisin tiestöön. Eli joka seitsämäs kerätty euro päätyy takaisin liikenteeseen. Se on 13% valtion budjetista.  Se että sataa lunta ja on liukasta on sen merkki, että kannattaa niitä talvirenkaita käyttää.

Minä en ota mitään huonoa omatuntoa siitä, että ajan talvella nastarenkailla. Ajan nyt ja jatkossa. Jos joku pahoittaa siitä mielensä, niin saanpahan hyvät naurut. Kumminkiin edelleen Suomalaisista 80% ajaa talvella nastarenkailla ja se on taas yksi fakta  ;). Taitaa kitkafanaatikot olla pahimpia huutajia vastatuuleen  ;D. Valtiovallan päätöstä nastojen kieltämiseen tai erilliseen veroon saa odottaa kauan. Sen verran hyvin niiden puolesta olevia lobbareita jopa Suomesta löytyy.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JFabiaK

Puolustan kunnon talvirenkaita - sen voi sitten kukin omassa viisaudessaan tulkita kuinka tahtoo - ja jatkan melkein ainoana suolan ja urean vastustajana tätä "taistelua". ;)

Ilmeisesti ollaan heräämässä tähän kemiallisten aineiden kärjistyvään vaarallisuuteen ja totaalihaitallisuuteen kun ollaan säätämässä vihdoinkin lakia raskaankaluston talvirengaspakolle!

Kemiallisten sulatusaineiden haittavaikutukset ovat sekä ympäristölle (=luonto ja ihmiset), että autoille kaikkein tuhoisimmat.
Suola/urea ovat suurin syypää tiestöjen pinnoitteiden rapautumisille, murenemisille ja ennenaikaisille kulumisille - ja lähiympäristön ja pohjavesistöjen eriasteisille tuhoille.

Viime aikoina on tullut katseltua autojen alustarakenteiden ja erityisesti jarrujen kärsimiä suola-/ureavaurioita - ja niitähän on tällaisen lauhan talven jälkeen sitten enemmän kuin tarpeeksi. Vetää sanattomaksi. On turha urputtaa faktoja vastaa, jos asioista ei tajua mitään - tai ei perehdy niihin!  ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 03.04.16 - klo:13:01
Suola/urea ovat suurin syypää tiestöjen pinnoitteiden rapautumisille, murenemisille ja ennenaikaisille kulumisille - ja lähiympäristön ja pohjavesistöjen eriasteisille tuhoille.

Viime aikoina on tullut katseltua autojen alustarakenteiden ja erityisesti jarrujen kärsimiä suola-/ureavaurioita - ja niitähän on tällaisen lauhan talven jälkeen sitten enemmän kuin tarpeeksi. Vetää sanattomaksi. On turha urputtaa faktoja vastaa, jos asioista ei tajua mitään - tai ei perehdy niihin!  ::)
Autojen ruostumisesta yhtäläisyyksien vetäminen teiden kulumiseen on jo kovan luokan mutuilua. Aiheesta löytyy kyllä ihan tutkittuakin tietoa, mutta tutkittujen faktojen sijaan jostain kummallisesta syystä haluat mutuilla. Kokeile joskus ripotella suolaa asfalttikentälle ja raportoi vaikutukset tänne. Katsotaan sitten porukalla sitä, kuinka suola "ruostuttaa" reikiä asfalttiin.

Kuinka paljon ureaa edes käytetään muualla kuin lentokentillä?

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.04.16 - klo:13:51
Autojen ruostumisesta yhtäläisyyksien vetäminen teiden kulumiseen on jo kovan luokan mutuilua. Aiheesta löytyy kyllä ihan tutkittuakin tietoa, mutta tutkittujen faktojen sijaan jostain kummallisesta syystä haluat mutuilla. Kokeile joskus ripotella suolaa asfalttikentälle ja raportoi vaikutukset tänne. Katsotaan sitten porukalla sitä, kuinka suola "ruostuttaa" reikiä asfalttiin.
Kuinka paljon ureaa edes käytetään muualla kuin lentokentillä?
Kappas vaan kun tiesin (en arvannut) kuka tuleekaan kommentoimaan, kuten aina vanhoissa katkeruuksissaan (moottorin värinöistä!). ;)
Suolan viattomuutta on turha yrittää todistella, kuten ureankaan! Jos älykkyys ei riitä, niin ei silloin viisauskaan. Se on tosi. Vai oletko mahdollisesti näitten kemiallisten ympäristötuhoaineiden bisneksessä mukana?   ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.04.16 - klo:11:57
Mitä omaa parasta?

- tiet paljon paremmassa kunnossa vähemmällä kunnostuksilla/päälystämisillä, suuri hiilijalan jälki näillä työlajeilla. Vähemmän tietyöruuhkia yms.

- renkaat kuluu 3 krt nopeammin ku vaikkapa Tanskalaisilla, siis tämän hetken tilanne.

- karkeasta asfaltista johtuva melu paljon suurempi auton sisällä.

- pölyhaitta olematon

-tuulilasien hajoamiset/naarmuuntumiset vähenis minimiin.
  jnejne.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 03.04.16 - klo:15:01
- tiet paljon paremmassa kunnossa vähemmällä kunnostuksilla/päälystämisillä, suuri hiilijalan jälki näillä työlajeilla. Vähemmän tietyöruuhkia yms.

- renkaat kuluu 3 krt nopeammin ku vaikkapa Tanskalaisilla, siis tämän hetken tilanne.

- karkeasta asfaltista johtuva melu paljon suurempi auton sisällä.

- pölyhaitta olematon

-tuulilasien hajoamiset/naarmuuntumiset vähenis minimiin.
  jnejne.

Hohhoijaa ja faktat oli?

- Renkaat kuluu 3 kertaa nopeampaa. Et varmaan huomannut, että Tanska ja Suomi on eri korkeuksilla ja talvi on hieman erillainen. Ajaako Tanskalaiset talvirenkailla jos ajavat, niin 180tkm sarjalla? Mihin perustelen tuon lukeman, niin sukulainen ajaa sen 40-60tkm puolessa vuodessa ja renkaat vaihtaa joka kevät ja syksy.
- Suurempi melu autossa. Osta hiljaisempi auto, pienemmän renkaat tai vaimenna auto
- Mihin tämä pölyhaitan olemattomuus perustuu. Meinaatko että hiekoittaminen lopetetaan ja samoin suolan kylväminen. Nämähän eivät pölyä mitenkään.
- Tuulilasien hajominen on minun kohdalla johtunut kivistä. Nastarenkaiden poistuminenhan vähentää hiekoittamista eikö juu?

Ja maailma pelastuu. Mä ajan edelleen turvallisilla talvirenkailla talvella ja ne on nastat. Ajelin stadissakin viikolla hakkapeliitta 8:lla ja olihan ne kesänopeusrajoituksilla hieman äänekkäät, mutta eivät kyllä mitenkään vaaralliset.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 03.04.16 - klo:14:51
Kappas vaan kun tiesin (en arvannut) kuka tuleekaan kommentoimaan, kuten aina vanhoissa katkeruuksissaan (moottorin värinöistä!). ;)
Suolan viattomuutta on turha yrittää todistella, kuten ureankaan! Jos älykkyys ei riitä, niin ei silloin viisauskaan. Se on tosi. Vai oletko mahdollisesti näitten kemiallisten ympäristötuhoaineiden bisneksessä mukana?   ::)
Kun argumenttisi ovat pehmoisia, niin keskityt lapselliseen suun soitteluun ilman, että pystyisit vastaamaan edes erittäin yksinkertaisiin kysymyksiin väitteistäsi.

Aika huvittavaa, että olet vähän joka paikassa syyttämässä muita mutuilijoiksi, mutta itse ohitat kaiken tutkitun tiedon ja puhtaalla mutuilulla yhdistät metallin ruostumisen teiden kulumiseen. Tässä sinulle jotain muuta kuin mutuilua:
LainaaSuolaus vaikuttaa päällysteiden kulumiseen siten, että se muuttaa lumisen, jäisen tai kuivan päällysteen pinnan märäksi, ja lisää siten nastarengaskaudella märän päällysteen aikaa. Vestola et al. (2006) mainitsevat, etteivät natriumkloridi ja kalsiumkloridi (CaCl) vahingoita kemiallisesti asfalttipäällysteen pintaa.

Odotin kyllä, että sinulla olisi joku ymmärrys urean käytön yleisyydestä, kun tunnut siitä joka välissä kirjoittavankin. Onkohan tuo vastaamattomuus tulkittava nyt niin, ettei sitä ureaa edes käytetä Suomen teillä?

Aika vaikea keksiä mitään syytä olla katkera siitä, että sinulla on vakavia puutteita moottoritekniikan perusteiden tuntemuksessa. Samaa voisi sanoa myös alustasta. Ehkä hänen, joka sinulle on jonkin tutkinnon myöntänyt, pitäisi olla hieman pettynyt itseensä.

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.04.16 - klo:15:08
Hohhoijaa ja faktat oli?

- Renkaat kuluu 3 kertaa nopeampaa. Et varmaan huomannut, että Tanska ja Suomi on eri korkeuksilla ja talvi on hieman erillainen. Ajaako Tanskalaiset talvirenkailla jos ajavat, niin 180tkm sarjalla? Mihin perustelen tuon lukeman, niin sukulainen ajaa sen 40-60tkm puolessa vuodessa ja renkaat vaihtaa joka kevät ja syksy.
- Suurempi melu autossa. Osta hiljaisempi auto, pienemmän renkaat tai vaimenna auto
- Mihin tämä pölyhaitan olemattomuus perustuu. Meinaatko että hiekoittaminen lopetetaan ja samoin suolan kylväminen. Nämähän eivät pölyä mitenkään.
- Tuulilasien hajominen on minun kohdalla johtunut kivistä. Nastarenkaiden poistuminenhan vähentää hiekoittamista eikö juu?

Ja maailma pelastuu. Mä ajan edelleen turvallisilla talvirenkailla talvella ja ne on nastat. Ajelin stadissakin viikolla hakkapeliitta 8:lla ja olihan ne kesänopeusrajoituksilla hieman äänekkäät, mutta eivät kyllä mitenkään vaaralliset.
Fakta on se, että sä oot tietämätön tumpelo!!

Urapaikkauksiin käytetään yhtenä menetelmänä, josta irtoaa reilusti pikkukivenä pinnasta, kunnes se kesärenkailla liippaantuu bitumin tasalle. Tätä menetelmää käytettäessä tiellä tulee olla irtokivistä varoittava liikennemerkki. Työkaverilla ja mulla 2 lasia mennyt tällaisella osuudella ja joutuivat korvaan ku ei ollut liikennemerkkiä ko. ajankohtana. Tämäkin raha ois pitänyt ottaa nastapellejen pussista, jos on mitä ottaa...

En ole vaatinut/enkä tule vaatimaan suolaamisen/hiekotuksen lisäämistä, päinvastoin.

-karppa-

#248
Lainaus käyttäjältä: seaboss - 03.04.16 - klo:16:10
Fakta on se, että sä oot tietämätön tumpelo!!

Urapaikkauksiin käytetään yhtenä menetelmänä, josta irtoaa reilusti pikkukivenä pinnasta, kunnes se kesärenkailla liippaantuu bitumin tasalle. Tätä menetelmää käytettäessä tiellä tulee olla irtokivistä varoittava liikennemerkki. Työkaverilla ja mulla 2 lasia mennyt tällaisella osuudella ja joutuivat korvaan ku ei ollut liikennemerkkiä ko. ajankohtana. Tämäkin raha ois pitänyt ottaa nastapellejen pussista, jos on mitä ottaa...

En ole vaatinut/enkä tule vaatimaan suolaamisen/hiekotuksen lisäämistä, päinvastoin.

Kiitoksia raaoista faktoista. Odotan edelleen tuota tietoa miten Tanskalaiset ajavat renkailla kolme kertaa pidenpään, kuin Suomalaiset.

"Tanska: Ei yleistä talvirengaspakkoa. Talvirenkaiden sijaan voi käyttää lumiketjuja, mutta vain, jos talviset olosuhteet niin edellyttävät."

Jäätelön syömisestähän johtuu myös hukkumiskuolemat.

Edelleen sinä olet vähemmistö. Ja meitä tietämättömiä tai tiedostavia pellejä on suomessa paljon enemmän, kuin kitkafanaatikkoja  ;).

BTW: Miten ajattelit, että hiekoittaminen ja suolaaminen vähentyy, jos nastarenkaat kiellettäisiin talvella?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.04.16 - klo:16:47
Kiitoksia raaoista faktoista. Odotan edelleen tuota tietoa miten Tanskalaiset ajavat renkailla kolme kertaa pidenpään, kuin Suomalaiset.

"Tanska: Ei yleistä talvirengaspakkoa. Talvirenkaiden sijaan voi käyttää lumiketjuja, mutta vain, jos talviset olosuhteet niin edellyttävät."

Jäätelön syömisestähän johtuu myös hukkumiskuolemat.

Edelleen sinä olet vähemmistö. Ja meitä tietämättömiä tai tiedostavia pellejä on suomessa paljon enemmän, kuin kitkafanaatikkoja  ;).

BTW: Miten ajattelit, että hiekoittaminen ja suolaaminen vähentyy, jos nastarenkaat kiellettäisiin talvella?
"Urea iacta est"

Uskaltaisin väittää, että hukkumiskuolemat johtunevat pikemminkin virtsaamisesta seisaaltaan veneestä ja toki jos samalla syödään jäätelöä voi sekin osaltaan edesauttaa  elämänlangan sammumista... Mitä sitten tulee tähän itse kunkin kitkafanaattisuuteen, niin muotoilisin asian vaikka siten, että ei ne nastarenkaatkaan kesää tee, vaikka joku niin tuntuu uskovan..😁
Itse pärjäisin kitkoilla vaikka suolaaminen ja hiekoittaminen lopetettaisiin kokonaan!
PS. Nyt ajetaan jo kesärenkailla..😎

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 03.04.16 - klo:18:05
"Urea iacta est"

Uskaltaisin väittää, että hukkumiskuolemat johtunevat pikemminkin virtsaamisesta seisaaltaan veneestä ja toki jos samalla syödään jäätelöä voi sekin osaltaan edesauttaa  elämänlangan sammumista... Mitä sitten tulee tähän itse kunkin kitkafanaattisuuteen, niin muotoilisin asian vaikka siten, että ei ne nastarenkaatkaan kesää tee, vaikka joku niin tuntuu uskovan..😁
Itse pärjäisin kitkoilla vaikka suolaaminen ja hiekoittaminen lopetettaisiin kokonaan!
PS. Nyt ajetaan jo kesärenkailla..😎

Kuten todettu, niin moni pärjää jopa kesärenkailla talvella, mutta kyse ei ole siitä. Ja ei. En ainakaan minä ole väittänyt, että nastarenkaat tekisivät talvesta kesän, mutta voivat olla kriittisesti talvella jarrutuksessa sen metrin kaksi parempi jarrutuksessa.

Toiset ajaa kesärenkailla, toiset kitkoilla ja jotkut vielä nastoilla. Kun noita yöpakkasia on ja vettä jäätyy tielle, niin jokainen tekee omat ratkaisunsa missä ja milloin autolla ajaa.

Niin ja mitä tuohon huonoon ilmanlaatuun ja pölyyn tulee, niin esimerkiksi tänään näki aurinkoa vasten miten pölisi tuo hiekan aiheuttama pöly. Auton kun kävi pesemässä ja ajoi pari kilometriä kotiin, niin auton perä oli aivan hiekkapölyssä. Väitän ettei tuon pölyn kanssa paljoa nastarenkailla ollut tekemistä, vaan keräämätön hiekoitushiekka jonka autot nostavat renkaasta riippumatta ilmaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

enkero

Keskustelun argumentointi kun herättää yhdestä suunnasta suurta huvitusta, niin pitää lisätä omia muisteloita vuodelta 2012. Autossani oli tuolloin alla Bridgestonen KE-kitkat, joilla pärjäsi kaikkina muina päivinä, paitsi 23.12.2012. Sinä päivänä ostin alle HKPL7:t, joilla ajoin kai 3kk.

Seuraavassa autossa oli talvirenkaita nastat, merkkiä en edes muista, mutta ei pitokaan hirveästi hurraahuutoja nostattanut. Nykyisessä sitten "skandi"-kitkat, jotka pitää saada äkkiä alta pois. Hyvin pärjää kelillä kuin kelillä (ja tähän joukkoon sattuu minimissään varmasti 1-2 viimeisen kolmen talven pahimpia talvikelejä - mihin perustan tämän väitteen, on se, että isäni, joka ajoi kulkumulkkuna itä-Suomessa vielä vuodenvaihteeseen oli samaa mieltä kuluneen talven keleistä).

Vaimon autossa on piikit, omaan ei tule ihan pienellä pilkalla. Toisella ajetaan, ensimmäisellä ei.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Lalli

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.04.16 - klo:22:02...Jonkun tutkimuksen mukaan kitkarenkaiden lisääntyminen lisäisi tieliikennekuolemien määrää alle kymmenellä, siis vuodessa.

Tästä kertoi se VTT:n tutkimus jossa 16 vuoden tilaston perusteella otaksuttiin että jos kaikki nastarenkailla ajavat reilu 2,5 miljoonaa autoilijaa vaihtaisivat kitkoihin ja omaksuisivat kitkarenkaiden käyttäjien ajotavat, ts ajaisivat kuluneemmilla renkailla, enemmän humalassa, enemmän törkeitä ylinopeuksia jne niin 9 kuolemaa nykyistä enemmän tulisi vuodessa.
Samoin jos ne noin 0,3 miljoonaa kitkarenkailla nyt ajavaa vaihtaisi nastoihin ja myös nastakuskien ajotapoihin niin 1 kuolonkolari vuodessa vältettäisiin.


Toledo 1.2 Tsi

JaskaPankuttaja

Täällähän leimahti kiukuttelu taas liekkiin!
Hienoa!

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 03.04.16 - klo:13:01
Ilmeisesti ollaan heräämässä tähän kemiallisten aineiden kärjistyvään vaarallisuuteen ja totaalihaitallisuuteen kun ollaan säätämässä vihdoinkin lakia raskaankaluston talvirengaspakolle!
Tämähän on aika puitkälle määrittelykysymys, ihan samoin kuin esim. pohjoisamerikkalaisten talvirenkaiden kanssa.
Niistäkin löytyy M+S-merkintä mutta eipä niitä moni talvikelillä pelkästään ajele.

Ja suomalaisissa autoissa on jo nyt n.s. talvirenkaat alla kesät-talvet, on todella vaikea nähdä että tilanne millään talvirengaslailla miksikään muuttuisi nykyisestä.

Ihan ajatusleikkinä toisten renkaiden hankkiminen, hallinnoiminen ja kausivaihdot olisivat sellainen ruletti ettei sitä osaa kuin kuvitella.
Ja Suomessa kuljetusliiketoiminta on kallista jo nyt, paljonko enemmän haluatte maitotölkistä ja olutsixpackista maksaa?
Kaikki kivat uuistukset ja muutokset kustannúsrakenteessa maksavat kaikki kuluttajat osaltaan.
Trendi on ollut kuljetusyksiköiden kokojen kasvattaminen suhteellisten kuljetuskustannusten pienentämiseksi, tähän pyrkimykseen kaikki huononnukset tienhoidossa taas maksavat kuluttajat tuotteiden hinnassa.

Voisi olla yksi tapa saada henkilöautoajokortin hintaa ylöspäin siten että ajokoulutukseen lisättäisiin muutaman tunnin istuminen raskaan ajoneuvon apumiehen paikalla kaupunkiliikenteessä.
Saattaisi avata edes jonkun silmät että miksi se kuorma/linja-auto liikkuu juuri niin kuin se liikkuu.
Ja ehkäpä jopa voisi itsekin todeta ratin takaa miten helppoa ja mukavaa se pyörittely on miellyttävien ja aina niin joustavien ja kokonaisuutta ymmärtävien henkilöautojen seassa.

Kaikille ei auta mikään, se on ikävä tosiasia.
Sama on nastarenkaidenkin kanssa.
Toiset osaavat kuin luonnostaan sovittaa liikkumisen muuttuviin kitkaolosuhteisiin, jotku se oppivat.
Sitten on niitä jotka eivät vain opi millään ja muutamat eivät haluakaan opetella kuin heillä on oikeus tehdä mitä ikinä huvittaa vaikka itse siitä joutuisivat kärsimään.
Näitä viimeksimainittuja varten on sitten nastarenkaat, se olkoon heille sallittua että selviytyvät jokapäiväisestä liikkumisestaan.

JakeS

Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Patomursu

Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 03.04.16 - klo:22:52
Kaikille ei auta mikään, se on ikävä tosiasia.
Sama on nastarenkaidenkin kanssa.
Toiset osaavat kuin luonnostaan sovittaa liikkumisen muuttuviin kitkaolosuhteisiin, jotku se oppivat.
Sitten on niitä jotka eivät vain opi millään ja muutamat eivät haluakaan opetella kuin heillä on oikeus tehdä mitä ikinä huvittaa vaikka itse siitä joutuisivat kärsimään.
Näitä viimeksimainittuja varten on sitten nastarenkaat, se olkoon heille sallittua että selviytyvät jokapäiväisestä liikkumisestaan.

Minä en ymmärrä enkä niele tätä argumentointia kitkakannattajan argumentoimana. Nastarenkaita käyttävät ovat nyt vastuuttomia ja etteivät selviä liikenteestä ilman niitä. Vähän niin kuin liikuntarajoitteinen ilman apuvälineitä. Minä taas väitän, että talvella moni heistä tekee asioita jopa työkseen ja haluavat päästä perille ajoissa sekä turvallisesti. Kyse ei ole siitä etteikö vaikka KE-kitkoilla pääsisi perille, vaan siitä haluaako riskeerata omaa tai muiden henkeä. Ja ei en palaa enään VTT:n testiin missä kitkarenkaat omaavat kaahaavat kännissä ja ajavat huonommilla renkailla.

Ja oleellinen asia on myös missä noilla talvirenkailla ajaa Suomessa. Kaikki kun ei asu kehä kolmosen sisäpuolella. Kun katson ulos pakkasta on -7 astetta ja jäätä+lunta näkyy. Talvirenkaat pysyy siis alla kunnes yölämpötilat alkavat olla selvästi plussan puolella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JiiJii71

Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

sakal83

Varmaan sitten, kun Palokan rampissa ei esiinny enään mustaa jäätä. ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

JiiJii71

Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Lalli

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.04.16 - klo:07:08Kyse ei ole siitä etteikö vaikka KE-kitkoilla pääsisi perille, vaan siitä haluaako riskeerata omaa tai muiden henkeä. Ja ei en palaa enään VTT:n testiin missä kitkarenkaat omaavat kaahaavat kännissä ja ajavat huonommilla renkailla.

Mikset palaa? Kyseessä on kuitenkin luultavasti paras Suomessa tehty tutkimus siitä miten hengenvaarallista se kitkoilla tai nastarenkailla ajo käytännössä on. Sen kitkojen hengenvaarallisuuden sinä ja moni muukin ottaa usein argumentiksi kun näistä talvirenkaista puhutaan.

Itse kun ajan kitkoilla niin hyväksyn sen että kuolemanriskini talviliikenteessä on nyt noin 1/300000 suurempi kuin nastarenkailla.
Toledo 1.2 Tsi

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.04.16 - klo:07:08
Minä en ymmärrä enkä niele tätä argumentointia kitkakannattajan argumentoimana. Nastarenkaita käyttävät ovat nyt vastuuttomia ja etteivät selviä liikenteestä ilman niitä. Vähän niin kuin liikuntarajoitteinen ilman apuvälineitä. Minä taas väitän, että talvella moni heistä tekee asioita jopa työkseen ja haluavat päästä perille ajoissa sekä turvallisesti. Kyse ei ole siitä etteikö vaikka KE-kitkoilla pääsisi perille, vaan siitä haluaako riskeerata omaa tai muiden henkeä. Ja ei en palaa enään VTT:n testiin missä kitkarenkaat omaavat kaahaavat kännissä ja ajavat huonommilla renkailla.

Ja oleellinen asia on myös missä noilla talvirenkailla ajaa Suomessa. Kaikki kun ei asu kehä kolmosen sisäpuolella. Kun katson ulos pakkasta on -7 astetta ja jäätä+lunta näkyy. Talvirenkaat pysyy siis alla kunnes yölämpötilat alkavat olla selvästi plussan puolella.

Ajelen myös työkseni ja silti mennään nastattomilla renkailla turvallisesti ja ajoissa, noihin kahteen asiaan kun vielä kuljettaja voi vaikuttaa itse  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

tet

No huh, enpä jaksanut kaikkea edellä olevaa paatosta lukea. Se jäi mieleen pikavilkaisulla, että raskaalle liikenteelle kaavaillaan talvirengaspakkoa? Sehän on hyvä asia. Teitähän suolataan lähinnä raskasta liikennettä varten, joten jos raskaille saadaan pitävät kumit alle, niin suolan kylvämistä voidaan vähentää radikaalisti. Se taas vähentää paljailla teillä ajelua, joten nastarenkaiden teitä kuluttava vaikutus pienenee huomattavasti. Sen jälkeen voivat nasta- ja kitkasoturitkin tehdä aselevon? ???
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.04.16 - klo:11:40
No huh, enpä jaksanut kaikkea edellä olevaa paatosta lukea. Se jäi mieleen pikavilkaisulla, että raskaalle liikenteelle kaavaillaan talvirengaspakkoa? Sehän on hyvä asia. Teitähän suolataan lähinnä raskasta liikennettä varten, joten jos raskaille saadaan pitävät kumit alle, niin suolan kylvämistä voidaan vähentää radikaalisti. Se taas vähentää paljailla teillä ajelua, joten nastarenkaiden teitä kuluttava vaikutus pienenee huomattavasti. Sen jälkeen voivat nasta- ja kitkasoturitkin tehdä aselevon? ???
Olen ymmärtänyt, että tuo raskaan kaluston talvirengaspakko on tehty lähinnä ulkomaisten toimijoiden vuoksi. Lakia lienee lobattu paikallisen rengasalan ja kuljetusalan edustajien toimesta. Rengaskaupat haluavat myydä enemmän renkaita ja kuljetusala haluaa ulkomaisille toimijoille yhden hidasteen Suomessa toimimiseen. Onhan se osaltaan turvallisuuskysymyskin, mutta puheenvuoroissa on puhutta lähinnä vain vetävien akseleiden renkaiden minimiurasyvyydestä ja talvipitonormista. Jos siellä vetävällä akselilla on vähän paremmin pitävät renkaat, niin se tuskin muuttaa oikein mitään olennaista teiden talvikunnossapidosta. Hyvähän se on, että auto saadaan paremmin liikkeelle, mutta pitäisi se kuorma saada tarvittaessa pysäytettyäkin ja pysymään tiellä.

Ilman ja teiden kannalta yksi nastarenkaiden ongelma on se, että ne syövät tehokkaasti jäätä tien pinnalla. Jäinen tie hiekoitettunakaan ei pahasti pölise eikä varsinkaan tien pinnoite kulu. Sitten kun jää kuluu pois, niin hiekka tiellä aiheuttaa hiekkapaperiefektiä kaikilla renkailla ja luonnollisesti piikkirenkaat piikkaavat pinnoitetta.

JaskaPankuttaja

#264
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.04.16 - klo:07:08
Minä en ymmärrä enkä niele tätä argumentointia kitkakannattajan argumentoimana.
Kannatan kitkaa, myös renkaissa.
Nielet jos nastarenkaiden kannattaja argumentoi noin?
Kannatan nastarenkaita kaikille jotka kokevat epävarmuutta päivittäisestä liikkumisesta selviytymisestään.
Ja käsittääkseni olet juuri sellainen.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.04.16 - klo:07:08
Nastarenkaita käyttävät ovat nyt vastuuttomia ja etteivät selviä liikenteestä ilman niitä. Vähän niin kuin liikuntarajoitteinen ilman apuvälineitä.
Erikoinen vertaus mutta olkoon niin jos niin sanot.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.04.16 - klo:07:08
Minä taas väitän, että talvella moni heistä tekee asioita jopa työkseen ja haluavat päästä perille ajoissa sekä turvallisesti. Kyse ei ole siitä etteikö vaikka KE-kitkoilla pääsisi perille, vaan siitä haluaako riskeerata omaa tai muiden henkeä.
Todella paljon, liki kaikki raskas liikenne ajaa talvella nimenomaan työkseen, pääsevät perille ja jopa aikataulussa.
Turvallisuus on kiinni kuitenkin ensisijaisesti ihan muista seikoista kuin metallipaloista renkaissa.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.04.16 - klo:07:08
Ja oleellinen asia on myös missä noilla talvirenkailla ajaa Suomessa. Kaikki kun ei asu kehä kolmosen sisäpuolella. Kun katson ulos pakkasta on -7 astetta ja jäätä+lunta näkyy. Talvirenkaat pysyy siis alla kunnes yölämpötilat alkavat olla selvästi plussan puolella.
Näin on!
Joka vuosi näkee niitä autoilijoita jotka odottavat juhannusviikolle ja pidempäänkin että yölämpötilat varmasti ovat plussan puolella!
No ihan oikeasti kannattaa varmaan käyttää päätään tässäkin asiassa muuhunkin kuin ettei mene henkselit sekaisin.
Tähän aikaan vuodesta jos yöllä on pakkasta niin se tarkoittaa että keli on kuiva.
Palokan rampin voi sitten ajaa vaikka varovasti ja silti selviytyy hengissä.

Jos hysteerisesti vai tuijottaa lämpömittaria niin menee puolet Suomen kesästä sivu suun.

Muistaakseni jossain sanoit laittavasi nastattomat talvirenkaat alle, ne muistaakseni sanojesi mukaan ovat kelvottomat jäällä, myös sillä Palokan rampin mustalla jäällä.
Vai laitatko ne siis alle vasta kun yölämpötilat ovat selvästi plussan puolella.
Milloin ne muuten ovat?
Miten sitten määrittelet hetken kun nastat ovat tarpeettomat?
Turvallisethan ne ovat heinäkuussakin, yhtä turvalliset ja liukkaat kuin nastattomat tammikuussa.

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 04.04.16 - klo:08:43
-karppa- - meneekö välikelin kitkat milloin alle?

Saattaa hyvinkin olla, että hänellä on vaikeuksia erottaa mielikuvitus ja todellisuus toisistaan ja näin ollen olemattomia renkaita ei pysty laittamaan alle. 
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.04.16 - klo:11:40
No huh, enpä jaksanut kaikkea edellä olevaa paatosta lukea. Se jäi mieleen pikavilkaisulla, että raskaalle liikenteelle kaavaillaan talvirengaspakkoa? Sehän on hyvä asia. Teitähän suolataan lähinnä raskasta liikennettä varten, joten jos raskaille saadaan pitävät kumit alle, niin suolan kylvämistä voidaan vähentää radikaalisti. Se taas vähentää paljailla teillä ajelua, joten nastarenkaiden teitä kuluttava vaikutus pienenee huomattavasti. Sen jälkeen voivat nasta- ja kitkasoturitkin tehdä aselevon? ???

Oletkohan koskaan ajanut raskasta kalustoa nastoilla ja ilman?  ::) ::) ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

bustedi

Söpöä kun aikuiset ihmiset on niin fanaattisia.

Itse ajan nastoilla, koska minulle tärkeintä on maksimaalinen pito huonoimmissa/liukkaimmissa keleissä. Nastojen äänen asfaltilla kestän helposti. Nastojen syyttämistä pölyttämisen suurpedoksi en usko (tottakai se asfalttia kuluttaa mutta tuskin nastojen irrottama pöly mikään supertappaja on).

Kitkoilla olisi parempi ajaa suurin osa talvesta, mutta kitkat on "pääkallokelillä" huonommat. Ennakoin kyllä nastoillakin ja pärjään kyllä kitkoilla helposti, mutta koska saa valita; nastat.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

Vaari64

Eipä nuo kuluneet nastarenkaat kummoiset ole jäätiköllä.Just pesin ja tarkastelin talvipyöriä, niin ei niistä nastoista paljon mitään jäljellä ole.Ja vaikka on hakkapeliitta niin eipä häävit ole.Yhdessä Golffissa oli Bridgestonen kitkat, lumikeli ja vesipääkallokeli olivat pidoltaan parhaat.Kaupunkin risteykset pakkasella pahimmat.Uusi nastapyörä on hetken hyvä,mutta kun niitä nastoja ei hetken kuluttua sitten enää ole.

vasara

^'Hetken' pituudesta voi olla eri käsityksiä. Omista hk7 nastakumeista ei ole lähtenyt yhtään nastaa ja ovat edelleen hyvät kolmen talven jälkeen.. tosin kilometreja ei tule taksimiesten tasoisesti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy