Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

rami

Lainaus käyttäjältä: Jalmari - 30.03.16 - klo:15:50
Mistähän se esim. Länsiväylän yllä leijuva pölypilvi on syntynyt? Hiekkaa en ole huomannut koko talvena, mutta nastojen jyrsimät urat siellä kyllä on.

Esim. tämmöistä eduskunnassa:
"Suomessa tehty NASTA-tutkimusohjelma 2011â€"2013:n loppuraportissa on esitetty, että peräti 48 prosenttia Helsingin katupölystä syntyy renkaiden irrottamasta tien päällysteestä. Nastarenkaat irrottavat talven aikana taajamanopeuksilla noin 300 kg ja päätienopeuksilla jopa yli 1 000 kg kilometriltä asfalttia terveydelle haitallisena pölynä. Tuo massamäärä aiheuttaa mittavat kustannukset myös tiestön kunnon ylläpidon kautta ja syö tiemäärärahoja koko tieverkostolta. Se vaikuttaa omalta osaltaan myös siihen, että tiestön korjausvelka kasvaa koko ajan ja Suomen tieverkko rapautuu huolestuttavalla tavalla."
[/quote

Ajatellen kumminkin koko maata ja turvallisuutta niin Helsinginseutu on kumminkin pieni koko maahan verrattuna. Paljoko aiheuttaisi kustannuksia jos ei olisi nastarenkaita? Vakuutuksissa ja raajarikkoina ihmisinä?
Nykyäänhän tuntuu,että pitää olla aina kesäkeli olipa kuinka talvi tahansa.
Viimeisimmät tutkimukset tältä keväältä osoittavat selvästi ihmisten luottavan eniten nastarenkaisiin oman ja muiden turvallisuuden kannalta. Minä ajan paljon suolailjanteisilla teillä jotka ovat jopa iljanteisia suolan johdosta pakkasella ja luotan vain varmimpaan vaihtoehtoon eli premium nastarenkaaseen.  Olen niin kauan sommannut autonratissa,että silloin sai vielä posotella kesäkumeilla ympäri vuoden ja tuurillahan sitä mentiin eteenpäin tai ojaan. Ostettiin uusia kesärenkaita syksyllä ja ajettiin lievillä alipaineilla jotta pitoa olisi enemmän.
Mielestäni oikea turvallisuuskriteeri on jarrutusmatka ääriolosuhteissa jolloin pitoa tarvitaan.
Suurin teidenkuluttaja on kyllä raskas liikenne joka kesäisin urittaa asfalttitiet.
Raskaanliikenteen aiheuttama painokuorma lämpimällä mankeloi asfalttiteitä urille tosi tehokkaasti.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: rami - 30.03.16 - klo:16:08
Ajatellen kumminkin koko maata ja turvallisuutta niin Helsinginseutu on kumminkin pieni koko maahan verrattuna. Paljoko aiheuttaisi kustannuksia jos ei olisi nastarenkaita? Vakuutuksissa ja raajarikkoina ihmisinä?
Monet tutkimukset ovat päätyneen sellaiseen tulokseen, että nastarenkaiden tiestä irti piikkaamat hiukkaset ovat ihmille paljon vaarallisempi tekijä kuin nasta- ja kitkarenkaiden väliset pitoerot.

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 30.03.16 - klo:14:58
Taannoin oli levityksessä sellainen kuva kun kuvaamasi moottoripyöräilijä oli osunut hirveen. Hirven mahassa oli moottoripyörän (ja sen kuskin) leikkaama aukko; molemmat kuolivat hirvi ja moottoripyöräilijä.
Ps. ei liittynyt sitten aiheeseen - tämäkään. ;)
Onnettomuus johtui tietysti siitä, että hirvellä oli nastat ja moottoripyörässä KE- kitkat, lisäksi kuluneet sellaiset.
PS. Tämä liittyi puhtaasti edelliseen...

rami

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.03.16 - klo:17:37
Monet tutkimukset ovat päätyneen sellaiseen tulokseen, että nastarenkaiden tiestä irti piikkaamat hiukkaset ovat ihmille paljon vaarallisempi tekijä kuin nasta- ja kitkarenkaiden väliset pitoerot.
Esitäppäs kyseisistä tutkimuksista yksikin tutkimus missä perustellaan nastapölyä ja ihmishenkiä keskenään.
Terveysvaikutukset ja nastapöly on korkeintaan suurien taajamien ongelma unohtamatta katu ja tie hiekotusta.
Nokia mainosti omia kitkarenkaita joista irtoaa pidon aikana pienen pieniä "kumipalleroita" jotka edistävät pitoa.
Aika kivoja "palleroita".
Hyvähän se on,että nastoilla hieman pidetään tietä karheana niin pystyy kitkoillakin ajamaan.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: rami - 30.03.16 - klo:19:27
Hyvähän se on,että nastoilla hieman pidetään tietä karheana niin pystyy kitkoillakin ajamaan.

Juu, kiitos tästä kuuluu nastajätkille jotka tänäkin talvena ahkerasti raiskasivat tampereen seudulla paljasta ja juuri syksyllä päällystettyä tietä. Hyvä tavaton sentään jos ei nastoilla olis näitäkin teitä pilattu, olisin muuten ollut ihan pulassa 10/10p asfalttikäytöksestä saaneilla KE-kitkoillani.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Kapa

"Kumille rallia", mutta turha puhua, että raskas liikenne uria tekee. Teitten rakenteeseen saattaa joskus vaikuttaa, mutta kyllä ne nastat henkilö ja pakettiautoissa ovat niitä uran tekijöitä. Ja heti on paskat lasissa, kun syksyllä alkaa nastoja olla alla. Ei hiekkaa eikä suolaa vielä. Satuja ja tarinoita Rami kertoo.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 30.03.16 - klo:14:58
Taannoin oli levityksessä sellainen kuva kun kuvaamasi moottoripyöräilijä oli osunut hirveen. Hirven mahassa oli moottoripyörän (ja sen kuskin) leikkaama aukko; molemmat kuolivat hirvi ja moottoripyöräilijä.
Ps. ei liittynyt sitten aiheeseen - tämäkään. ;)

Kuvaamani?
Ei, ei minulla ole tuosta(kaan) mootoripyöräilijästä kuvaa.

Ja hän varmaan ole juuri se harvinaisuus moottoripyöräilijöiden joukossa joka ajoi rajoitusten mukaan jos hirvi kerran ehti eteen.


Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.03.16 - klo:17:37
Monet tutkimukset ovat päätyneen sellaiseen tulokseen, että nastarenkaiden tiestä irti piikkaamat hiukkaset ovat ihmille paljon vaarallisempi tekijä kuin nasta- ja kitkarenkaiden väliset pitoerot.
Onko missää tutkittu kummanko tiestä ilmaan nostattamat hiukkaset ovat haitallisempia, nastattomien vain nastarenkaiden?
Entäs kumpi on haitallisempaa; hiekkapöly vai asfalttipöly?

Raskas liikenne pilaa Suomen tiet, talvella suolataan ja hiekotetaan, kesällä mankeloidaan tiet urille.
Kumpa eduskunnassa olisi viisautta kieltää kaikki yli 3500 kg kokonaispainoltaan olevat ajoneuvot.
Työllistävä vaikutus olisi huomattava kun kaikki tavarat kuljetettaisiin junalla ja pakettiautoilla.
Ja pakettiautoissa tietysti nastarenkaat ettei tiet kulu piloille, pakkasella voisi säiliöautoilla levittää tielle vettä että se jäätyisi tietä nastoilta nastattomilta renkailta suojaavaksi kerrokseksi.

Keksin lisää hyviä ideoita jos tämä ei jo riitä.
Jaska pankuttaa.

kadenssi

Mukava keskustelu ;)

Itse olen ajanut 24 talvea nastarenkailla. Nyt oli ensimmäinen talvi kitkarenkailla ja meni loistavasti. Varsinais Suomessa ei yleisillä teillä ole tarvetta nastarenkaille. Paksussa loskassa kitkat toimivat myös hyvin.
Asvaltilla menee loistavasti, oli kuivaa tai märkää, tyyntä tai tuulista :)

Renkaina Nokian R2 205/55R16. Auto Volvo V40 T3 aut. Business my16.
ps. hiljaiset renkaat nuo R2.

Jalmari

Lainaus käyttäjältä: rami - 30.03.16 - klo:16:08
[/quote
Suurin teidenkuluttaja on kyllä raskas liikenne joka kesäisin urittaa asfalttitiet.
Raskaanliikenteen aiheuttama painokuorma lämpimällä mankeloi asfalttiteitä urille tosi tehokkaasti.

Otan edelleen esimerkkinä sen Länsiväylän Espoossa: Et voi väittää että ne satunnaiset rekat urittavat tien _talvella_ (myös sen vasemmanpuoleisen kaistan, jossa ne ei aja). Kun taas bussit ei urita bussikaistaa lainkaan.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: rami - 30.03.16 - klo:19:27
Hyvähän se on,että nastoilla hieman pidetään tietä karheana niin pystyy kitkoillakin ajamaan.
Kiitoksia. On kyllä mukavan "karheat tiet" juuri tälläkin hetkellä. Ja näemmä vielä eilen kirjoitit että karhennat edelleen "teitä" uusilla contin nastoilla. Pystyn ajamaan kesärenkaillakin nyt huomattavasti paremmin.  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

cipher

Hyvin meni tämäkin talvi kitkoilla. Toki on mainittava, ettei täällä etelässä talvea taaskaan ollut - vain märkää/suolattua tai kuivaa tienpintaa. En keksi yhtään syytä nastojen käytölle uusissa henkilöautoissa. Parhaillaan nautitaan lähes +10 lämpötilasta, moottoripyörät on liikenteessä. Ja mikä tässä kieltojen maassa on edelleen sallittua, on jyrsiä tiet pilalle nastoilla - aivan järjetöntä menoa.

Ehkä valtio voisi rahastaa nastoilla ajavilta teiden korjauksen ja terveyshaittojen kulut. Tuo maksu suoritettaisiin nastarenkaita ostettaessa. Ei muuta kuin kansalaisaloitteen tekoon tästä.


JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: cipher - 31.03.16 - klo:13:21
Hyvin meni tämäkin talvi kitkoilla. Toki on mainittava, ettei täällä etelässä talvea taaskaan ollut - vain märkää/suolattua tai kuivaa tienpintaa. En keksi yhtään syytä nastojen käytölle uusissa henkilöautoissa. Parhaillaan nautitaan lähes +10 lämpötilasta, moottoripyörät on liikenteessä. Ja mikä tässä kieltojen maassa on edelleen sallittua, on jyrsiä tiet pilalle nastoilla - aivan järjetöntä menoa.

Ehkä valtio voisi rahastaa nastoilla ajavilta teiden korjauksen ja terveyshaittojen kulut. Tuo maksu suoritettaisiin nastarenkaita ostettaessa. Ei muuta kuin kansalaisaloitteen tekoon tästä.
Eiköhän olisi tehokkaampi - terveyden ja teiden kulumisen osalta! - ja kokonaisuudessaankin terveellisempi juttu tehdä kansalaisaloite teiden kemiallisen sulatukset (=suolan ja urean käyttö) kiellolle! Sokeat taluttavat toisiaan jos suolan vaikutusta teiden rapautumiseen ja kulumiseen ei "haluta" huomioida, eikä välitetä autojen korroosiovaurioista, ja erityisesti vakavista jarrujen vikaantumisista!! ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 31.03.16 - klo:14:11
Eiköhän olisi tehokkaampi - terveyden ja teiden kulumisen osalta! - ja kokonaisuudessaankin terveellisempi juttu tehdä kansalaisaloite teiden kemiallisen sulatukset (=suolan ja urean käyttö) kiellolle! Sokeat taluttavat toisiaan jos suolan vaikutusta teiden rapautumiseen ja kulumiseen ei "haluta" huomioida, eikä välitetä autojen korroosiovaurioista, ja erityisesti vakavista jarrujen vikaantumisista!! ::)

Joo, kuten jo aikaisemmin sanoin; kielletään se suolausta ja kemiallista jäätymisenestoa tarvitseva raskas liikenne!
Sitten vielä kielletään asfalttia syövät nastattomat renkaat, niiden lamellit kun kuluttavat kohtuuttomasti tietä ja vielä nastarenkaita enemmän levittävät pölyä ympäristöön!

Kaikki on paremmin kun tiet pysyvät jääkantisina, nastat pitävät niin hyvin ettei ongelmia ole kokemattomillakaan kuljettajilla!

Huonoja puolia jos hakemalla hakee niin korjaamoilta jää sankoin joukoin työntekijöitä työttömäksi kun autojen jarruja ei tarvitse korjailla eikä helmapeltejä hitsailla.
Sama kohtalo on katsastusmiehillä ja autopesuloiden pitäjillä.
Sairaanhoitajiakaan ei tarvita kun ihmiset eivät aja hengenvaarallisislla nastattomilla renkailla ja eivät siten telo itseään.

Mutta niitä pakettiautokuskeja tarvitaan, tuosta sitä porukkaa vapautuu niihin hommiin!

Kilpailukykyloikka tapahtuu, jos vain nastat pitävät piikkareissa!

cipher

Otsikko näyttää olevan: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Toki suolasekoilu pitäisi kieltää myös, ehkä jopa ennen nastojen kieltämistä - jos pitäisi valita järjestys.

Kohta joku varmaan kirjoittaa, että äitienpäivänä sataa tänäkin vuonna räntää (kuten esim viimeksi 1995) - eli, nastoilla on pakko rikkoa teitä Juhannukseen asti.

bowtie81

Michelinillä on joku uusi keskieuroopan kitkaa vastaava kesärengas, pidon siis pitäisi vastata noita mutta on kuitenkin puhtaasti kesärengas, harmi ettei ehtinyt kesärengasvertailuihin.

Daatta

Itsekin ihmettelen, miksi valtiovalta antaa teiden tuhoamisen jatkua. Määrärahoja pinnotteiden uusimiseen ei ole, hyvä kun saadaan moottoritiet pidettyä kunnossa. Viime kesänä uusittu pinnoite on syvillä urilla jo tässä vaiheessa.  :-X Kaikki viralliset tahot rummuttavat, kuinka nasta on ainoa oikea Suomen talvessa, eikä tosiaan haittaa jos juhannukseen asti niilä ajelee... Jonkun tutkimuksen mukaan kitkarenkaiden lisääntyminen lisäisi tieliikennekuolemien määrää alle kymmenellä, siis vuodessa. Onhan se hirveää, mutta samassa ajassa kuolee 2000 ihmistä erilaisiin pienhiukkaspäästöistä aiheutuviin sairauksiin. Kaikki eivät varmasti ole nastarenkaiden syytä, mutta kiistatta nastat heikentävät ilmanlaatua etenkin kaupungeissa. Vaaravyöhykkeessä ovat vanhukset ja hengitystiesairauksista kärsivät, ehkä joutavatkin kuolla pois.  :-[

Itse olen ajellut 12 vuotta kitkoilla, sen aikaa kun on ollut ABS jarruilla varustettu auto. Tein silloin päätöksen, että meikäläinen ei tienpintaa enää kuluta. ESP on ollut vasta pari vuotta käytössä, sitä ennen vedettiin ei taidolla vaan tuurilla. Pidän itseäni lähinnä keskinkertaisena kuskina, jos minä pärjään kitkoilla niin varmasti muutkin.  :) Asenteesta se on pitkälti kiinni. Ainakin sen olen huomannut, että moni nastakuski luottaa renkaisiinsa kuin vuoreen, nastat vaan rapisee kun jarrutukset jätetään viime tippaan. Kitkoilla tuohon yksinkertaisesti ei ole varaa, aina pitää lähteä siitä että on liukasta ja tunnistaa pidon raja.

Michelinin rengas on CrossClimate, ei ole suomalaisissa testeissä ainakaan vielä ollut?

http://www.michelin.fi/henkiloauton-renkaat/michelin-crossclimate
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 01.04.16 - klo:09:11
Michelinillä on joku uusi keskieuroopan kitkaa vastaava kesärengas, pidon siis pitäisi vastata noita

Aika isolla pensselillä maalailet. Tässä pari sivua taaksepäin oli linkki videoon jossa tuollaista M+S kesäkumia verrattiin KE-kitkaan jäällä. Ero noiden kahden välillä oli juuri sellainen mikä talvirenkaan ja kesärenkaan välillä on. Toisella pääsi liikkeelle, toisella ei.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Uti

Itse kuulun myös kitkarenkaiden käyttäjien joukkoon, jo vuodesta 1980. Itse en ole toki koskaan autoa tarvinnut leivän hankintaan mutta en voi kuvitella ajavani nastarenkailla vapaaehtoisesti. Arvostan erityisesti pitkiä syksyjen ja keväiden asfalttiteillä ajelua kitkoilla. Aina kun olen ajellut autoilla varusttettuna nastarenkailla, on mielipiteeni kitkojen valinnasta vain vahvistunut. Kannatan vapautta valita, en kannata että eri instituutiot tekevät, omista lähtökohdistaan, suosituksiaan!

Markku

50v

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 30.03.16 - klo:22:46

Onko missää tutkittu kummanko tiestä ilmaan nostattamat hiukkaset ovat haitallisempia, nastattomien vain nastarenkaiden?
Entäs kumpi on haitallisempaa; hiekkapöly vai asfalttipöly?

Raskas liikenne pilaa Suomen tiet, talvella suolataan ja hiekotetaan, kesällä mankeloidaan tiet urille.

Hyvä JaskaPankuttaja.
Olen tehnyt opinnäyteyön tästä aihepiiristä ja voin kertoa että vastaukset kysymyksiin löytyy esimerkiksi Esko Ehrolan kirjoittamasta liikenneväylien rakenteet ja materialit kirjasta. Tätä kirjaa pidetään alan parhaanana ja vastauksia löytyy myös moneen muihin täällä esitettyihin kysymyksiin.

Kommentoin tätä teiden päällystysaihetta aivan lyhyesti.
Usein nämä kaksi eri käsitettä sekoitetaan keskenään, puristus- ja vetorasitus.

Plastinen deformaatio tarkoittaa kun raskas liikenne "mankeloi" urat teihin.
Pienten autojen nastarenkaiden tekemät urat päällysteen pintaan on asfalttipinnan tiivistymistä tai kulumista.

yason

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.04.16 - klo:22:02
Itsekin ihmettelen, miksi valtiovalta antaa teiden tuhoamisen jatkua. Määrärahoja pinnotteiden uusimiseen ei ole, hyvä kun saadaan moottoritiet pidettyä kunnossa. Viime kesänä uusittu pinnoite on syvillä urilla jo tässä vaiheessa.

Kyllä ne teiden päällysteet saadaan uusittua syksyyn mennessä, jolloin alkaakin uusi nastakierros. Käytännössä siis paskat tiet ympäri vuoden, paitsi muutaman viikon verran joskus syyskuussa. Ei Suomella kovin huonosti voi mennä, kun tällaiseen on varaa. Puhuivat, mitä puhuivat.

Eka Golf

Raskas liikenne tekee uria/painumia jos tien kantavuus on huono. Nastat tekee uria jos on paljas tie ja kaikki ajaa samaa kohtaa.
Viime talvena ajelin paljon "peilijäisillä" sivuteillä ja kyllä nastat oli tarpeen!  8)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 02.04.16 - klo:20:48
Raskas liikenne tekee uria/painumia jos tien kantavuus on huono. Nastat tekee uria jos on paljas tie ja kaikki ajaa samaa kohtaa.
Viime talvena ajelin paljon "peilijäisillä" sivuteillä ja kyllä nastat oli tarpeen!  8)

Tänään Tuusulantiellä Kehä 1 - 3 välillä oli oikeanpuolimmaisella kaistalla aivan järkyttävät urat. Ja 1 pyörän levyiset. Niin oli melukin kesärenkailla pahempaa kuin Nokian nastiksilla aiemmin.  :-X
Yritetään pärjätä.

seaboss

Näyttää vieläkin suurimmalla osalla Kokkalan korkeudella nastat vaan rahisevan kesäkelissä, kyllä vitutti kuunnella pyörälenkillä tuota ääntä ku tietää ja näkee mitä se taas on saanut vähä-älysten ansiosta talvella aikaan..tienvarret harmaana asfalttipölystä ja ilma sakeana silminnähtävästi ku aurinko paisto ku rekka vähän pöläytti tien laitaa, onneks tuuli erilliseltä pyörätieltä isolletielle päin, muuten tuo pyöräretki ois kyllä jäänyt tekemättä tai ois tukehduttu. Täytyy kyllä päättäjien kyvyttömyyttä ihmetellä, tienhoito velkaa ykkösen ja yhdeksän nollan verran ja sama peli vaan jatkuu...tiet pilalla, ei mitään järkeä!!!

Nastoille sellainen vero ostattaessa, että jokainen miettis tarkoin maksaako tuon summan vai ajaako ennakoiden kitkoilla. Nastarengas kierrokselle siis muutaman satasen ylimääräinen vero ja sama alennus kitkoille. Viranomaisautoillle nastat sallittu, niin että nastojen kokonaiskäyttäjämäärä putoaa 10-15% autoilijoista. Tällä hetkellä mikään muu maa ei toimi näin tyhmästi ku Suomi tässä asiassa.

Eka Golf

Kokkolassa oli pakkasta viime yönä ja perjantaina satoi lunta?
Tuo on lähialueesi tutun kertomaa joten en voi vannoa oikeaksi!  8)

JakeS

Laittakaa nyt joku sellainen kuva jossa on tie "peilijäässä" ja jossa ei pärjää kuin nastallisilla testivoittajilla. Mä en edes google kuvahaulla sellaista löytänyt.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

xmasa

Kyllä se kieltämättä tuntui tänä "talvena" taas pirun tyhmältä ajella nastoilla. Etelässä talvi kesti n.1-1,5kk ja nekin olis varmaan kitkoilla ajellut. Jos sitä seuraavan kerran harkitsisi kitkoja, kun vaihto tulee ajankohtaiseksi. Samalla pääsisi eroon tästä renkaanvaihdon "kiireellisyydestä", kun ei niin justiinsa olisi tuo vaihtaminen.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 02.04.16 - klo:23:57
Laittakaa nyt joku sellainen kuva jossa on tie "peilijäässä" ja jossa ei pärjää kuin nastallisilla testivoittajilla. Mä en edes google kuvahaulla sellaista löytänyt.

Löytyyhän niitä googlettamalla vaikka kuinka paljon. Aina silloin tällöin itsekin joutunut kitkoilla ajettujen 22 vuoden aikana keliolosuhteisiin, jolloin on pitänyt edetä kieli keskellä suuta ja on ollut nastoja ikävä. Toki silti niistäkin tilanteista on selvitty - yleensä nämä kaljamat ovat olleet, kun nelinumeroiselta tieltä on joutunut poikkeamaan sivummalle.

Siltikään en yksittäisten/satunnaisten tilanteiden vuoksi voisi kuvitella siirtyväni nastarengaskäyttäjäksi ja vaikka meidän korkeudellamme satoi viimeksi eilen lunta ja tänä aamuna oli 5 astetta pakkasta, niin kitkatkin muuttuvat keskiviikkona kesärenkaisiin.   
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

heifetz

Nastat ropisee edelleen hälyttävän useassa autossa. Melu -ja pienhiukkassaasteista kärsin ainakin minä joka kevät siihen asti kunnes kaikilla on taas normaalit renkaat alla. Vanha kansa vaan ei käytöstään muuta, kertoivat tutkimustulokset mitä tahansa. Monet myös ajavat niin vähän että vaihtavat renkaat ehkä 5-6v välein. Eli vaikka valtiovalta heräisikin nyt ja tekisivät ratkaisun järkevämmälle renkaiden käytölle, menisi puolivuosikymmenta ennen kuin se alkaisi näkyä arjessa.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

JaskaPankuttaja

#238
Lainaus käyttäjältä: 50v - 02.04.16 - klo:10:18


Onko missää tutkittu kummanko tiestä ilmaan nostattamat hiukkaset ovat haitallisempia, nastattomien vain nastarenkaiden?
Entäs kumpi on haitallisempaa; hiekkapöly vai asfalttipöly?

Raskas liikenne pilaa Suomen tiet, talvella suolataan ja hiekotetaan, kesällä mankeloidaan tiet urille.

Hyvä JaskaPankuttaja.
Olen tehnyt opinnäyteyön tästä aihepiiristä ja voin kertoa että vastaukset kysymyksiin löytyy esimerkiksi Esko Ehrolan kirjoittamasta liikenneväylien rakenteet ja materialit kirjasta. Tätä kirjaa pidetään alan parhaanana ja vastauksia löytyy myös moneen muihin täällä esitettyihin kysymyksiin.

Kommentoin tätä teiden päällystysaihetta aivan lyhyesti.
Usein nämä kaksi eri käsitettä sekoitetaan keskenään, puristus- ja vetorasitus.

Plastinen deformaatio tarkoittaa kun raskas liikenne "mankeloi" urat teihin.
Pienten autojen nastarenkaiden tekemät urat päällysteen pintaan on asfalttipinnan tiivistymistä tai kulumista.

Ihan kiva.

"Liikenneväylien rakenteet ja materiaalit" kuullostaa jo nimenä siltä että vain infratekniikasta kiinnostuneilla ottaa eteen tuollaisen kuullessaan.

No ihan kieli poskessa kirjoitin, en oikein viitsi näytteitä ottaa ilmassa olevasta pölystä että paljonko sitä voi hengittää. Yritän olla hengittämättä mitään pölyä ja minulle siis on ihan yhtä haitallista kaikki pöly, ei vain nastattomien renkaiden lamellien irroittama ja nastarenkaiden vain ilmaan nostattamat hiukkaset.
Onneksi seassa pyörii vielä nastallisiakin renkaita joiden piikit painavat takaisin päällysteeseen nastatomien renkaiden jo kerran irroittamat hiukkaset.

seaboss

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 02.04.16 - klo:23:06
Kokkolassa oli pakkasta viime yönä ja perjantaina satoi lunta?
Tuo on lähialueesi tutun kertomaa joten en voi vannoa oikeaksi!  8)

Mitä sitte? Ajaa pikkasen hiljempaa tuo aamun ajan, onko kohtuutonta?? Ei mulla ollut kyllä minkäänlaista ongelmaa kitkoilla pidossa tuonakaan aamuna. Mä oon odottanutkin tätä valtiovallan päätöstä vähintään puolivuosikymmentä että tälle järjettömälle käytökselle tehtäis jotain, joten nyt ois todella kiire, muuten tienhoitovelka vaan kasvaa ja samalla tiet vaan huononee, tää on ku työntäs rahaa kaivoon. Toki suurimalla osalla autoilijoistakin täytys tapahtua asennemuutos tiellä käyttäytymiseen, ja kyllä se muutuskin ku laitetaan maksaan tekoset, se vaan on kumma että ei tajuta omaa parastaan ja mitä kaikkea positiivista sillä saavutettas. "Sankareita" valitettavasti tulee aina olemaan, sen voi taas jokainen lehdistä lukee 2 kk päästä, kuolemaan johtaneita ulosajoja tapahtuu eniten kesäkeleillä, näille ei mun sympatiat riitä vähäkään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy