Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.01.20 - klo:15:47
Että taitaa kuitenkin manuaalin kanssa olla paljon enemmän laatikon tavoille opettelemista.

Sen verran nykyisin kuitenkin helpottanut kun pakkiinkin on lisätty synkat, niin harvemmin enää kuulee niitä "maahan raapasseita" vaihdekeppejä ;) Vaan kun sitä on jo yli 30v tuota keppiä heilutellut, niin aika selkäytimessä on jo tuo kolminaisuus, miten niitä polkimia tulee kussakin tilanteessa käyttää ja mistä se oik.käsi taas sen just siihen paikkaan sopivan pykälän löytää. Toki jossain määrin rasittavaahan se kuitenkin on jossain Hki keskustan ruuhkassa kökkiä, jatkuvaa polkimien ja kepin vatkaamista ja just tässä kohtaa automaagi onkin mukavimmillaan. Siksi tuo meikäläisen 600cc onkin automaagi, sillä kun tuolla keskustassa tulee enempi kesäaikaan työmatkaa pörrättyä - tai olisihan sitä ajokelit vieläkin, tämä "talvi" kun pk-seudulla näyttää tänävuonna olevan vähän mitä sattuu 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Nupe

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.01.20 - klo:15:47
Totta kyllä, mutta vain, kun myös niiden parin polkimen hallinta on opeteltu. Manuaali nykäisee takuuvarmasti, jos et opettele tarvittavaa "hienoviritteistä" kaasu- ja kytkinpolkimen käyttöä. Tiettyjen automaattilootien kanssa voi joutua opettelemaan kaasupolkimen käytön jossain tietyissä, rajoitetuissa tilanteissa. Manuaalilla pitää osata kytkimen käyttö joka ainoassa vaihtotilanteessa, ja kaasunkin käyttö aika monessa. Että taitaa kuitenkin manuaalin kanssa olla paljon enemmän laatikon tavoille opettelemista.
No, jos asian noin päin haluaa ajatella, niin sitten asian varmaan ajattelee noin päin.

Eipä tullut mieleenkään, koska ajamaan tuli opeteltua 10 vuoden kieppeillä traktorilla, jossa toki synkronoimaton loota. Ja edelleen menee 135 massikan vaihteet vauhdissakin päälle ylös-alas rusahtamatta asiaa miettimättä -ainakin terveellä olkapäällä. 35 massikka on hiukan haastava kun ei ole omassa yksilössä jalkakaasua ollenkaan ja käsikaasuvipukin ratin oikealla puolen = pitää vasurilla joko vaihtaa vaihdetta tai kurotella kaasuvipua kun haluaa välikaasulla herkutella ja vauhdissa pykältää.

Jep, lähdin wanhan coulucunnan tecniccona siitä nykyään vissiin väärästä oletuksesta, että kytkimen ja kepin keskinäinen riippuvuussuhde ja haastava motoriikka on defaulttina jo hallussa, jolloin manuaalilaatikolla oikeastaan mitään "tapoja" ei mielestäni edes ole sen enempää kuin traktorin nostolaitteen vivulla.

C-kortin kanssa manuaalin hallinta lienee vielä jonkin aikaa pikkupakko, ja monessa pienemmässäkin hyötyajoneuvossa manuaali viihtynee vielä pitkään.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 20.01.20 - klo:21:19
No, jos asian noin päin haluaa ajatella, niin sitten asian varmaan ajattelee noin päin.

Eipä tullut mieleenkään, koska ajamaan tuli opeteltua 10 vuoden kieppeillä traktorilla, jossa toki synkronoimaton loota. Ja edelleen menee 135 massikan vaihteet vauhdissakin päälle ylös-alas rusahtamatta asiaa miettimättä -ainakin terveellä olkapäällä. 35 massikka on hiukan haastava kun ei ole omassa yksilössä jalkakaasua ollenkaan ja käsikaasuvipukin ratin oikealla puolen = pitää vasurilla joko vaihtaa vaihdetta tai kurotella kaasuvipua kun haluaa välikaasulla herkutella ja vauhdissa pykältää.

Jep, lähdin wanhan coulucunnan tecniccona siitä nykyään vissiin väärästä oletuksesta, että kytkimen ja kepin keskinäinen riippuvuussuhde ja haastava motoriikka on defaulttina jo hallussa, jolloin manuaalilaatikolla oikeastaan mitään "tapoja" ei mielestäni edes ole sen enempää kuin traktorin nostolaitteen vivulla.

C-kortin kanssa manuaalin hallinta lienee vielä jonkin aikaa pikkupakko, ja monessa pienemmässäkin hyötyajoneuvossa manuaali viihtynee vielä pitkään.
Itsekin 35 massikan kanssa kasvanut, eikä se todellakaan vaatinut välikaasuja. Pieni ykkönen menee silmään ilman kytkintä ja kutoseen asti saa vaihteet silmään kun kuuntelee Perkinsiä.

Alaspäin sama homma. Vauhdin hiipuessa pienempää sisään. 90-luvulla betoniauton suorahampainen Fuller taas olikin haastava, mutta siihenkin oppi.

Silti automaatti on autossa kätevämpi.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Nupe

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 20.01.20 - klo:22:04
Itsekin 35 massikan kanssa kasvanut, eikä se todellakaan vaatinut välikaasuja. Pieni ykkönen menee silmään ilman kytkintä ja kutoseen asti saa vaihteet silmään kun kuuntelee Perkinsiä.

Alaspäin sama homma. Vauhdin hiipuessa pienempää sisään. 90-luvulla betoniauton suorahampainen Fuller taas olikin haastava, mutta siihenkin oppi.

Silti automaatti on autossa kätevämpi.
Sä ootkin sitten guru tai ainakin ammattilainen jos vedit kertojaakin sujuvasti vauhdissa ylösalas ilman kytkintä ja pelkällä käsikaasulla. Kyllä mulla tämmöisenä sunnuntaikuskina tuppas rusahtaan, jos moista yritin. Kolmevitosella (ei ikioma) tuli tosin ajeltua aika harvoin kun siinä ei ollu lukkoakaan takasille ja talvella sillä mihinkään päässyt.

No, sulle tuommoisen VAG 1.0 TSI 6vee manuaalin hallinta ei varmaan ole kovin stressaava rasti ainakaan matka-ajossa/väljässä taajamassa.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

b1mpo

Pösön 406 bensalla meni vaihteet nätisti isommalle ilman kytkintä ja välikaasulla pienemmälle. Tuli joskus kokeiltua.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Popo

Autokoulujen simulaattorit "markkinoivat" hyvin automaattivaihteistoja. Kun ajo-opetus aloitetaan simulaattorilla, jossa kytkin on mallia on/off, oikean auton kytkimen käyttö tuntuu vaikealta.

Tällainen huomio yhtä autokoululaista seuranneena...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 20.01.20 - klo:22:29

No, sulle tuommoisen VAG 1.0 TSI 6vee manuaalin hallinta ei varmaan ole kovin stressaava rasti ainakaan matka-ajossa/väljässä taajamassa.
Huollon sijaisautona oli UP tuolla kombolla (kai). Hienosti siinä kyllä laatikko pelas. En kokeillu ilman kytkintä  :P

OT: 1963-mallisessa MF 35:ssa kyl on kantapäällä painettava tasauspyörästön lukko. On muuten mahtava peli. Isäukko osti sen uutena ja se on kotitilalla edelleen käytössä.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Hannes

Hienosti toimii octaviassa vakionopeuden säädin päällä, sen kun vaan heittää pinempää tai isompaa vaihdetta päälle niin auto säätää kierrokset sopivaksi automaattisesti vaihtojen välillä. tämä siis manuaali laatikollisessa.

Nupe

Ei sillä, että asiasta valmista tulisi sen enempää kuin nasta vs kitkaväännöstä, mutta hienosti on manuaalin, tuon kadonnevan upean keksinnön, valitsevat perustelleet valintaansa. Onneksi olen saanut nauttia siitä pitkäään ja onhan tallissa museointia odottava wanha keppivaihteinen kulkupeli edelleen. Ja tukevat on argumentit automaatin puolestakin puhuvilla.

Ainakin periaatteessa markkinataloudessa luulisi asian ratkeavan kysynnän ja tarjonnan perusteella; saa nähdä miten käy - jos nyt niin pitkään täällä edes itse heilun, koska ei se manuaali vielä hetkeen kadonne.

Kielitieteet tuli käsiteltyä ja futuurin & potentiaalin erokin väännettiin niin paksusta materiaalista, että minäkin sen ymmärsin. Asian kognitiivista puolta on huolella ruodittu, mutta eräs siihen väärän koivun kautta etäisesti liittyvä ulottuvuus on jäänyt vähäiselle huomiolle: Politiikka.

Jätetään nyt pääoma- ja omistusjutskat asian ulkopuolelle, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, vasurit kannattavat tiukkaa ohjausta ja muutenkin holhousta. Oikealla laidalla vannotaan yksilön oman valinnanvapauden ja siitä vastuun kantamisen nimiin. Esimerkiksi kaistanvaihtovaroitin on aika keskustaa ja molemmille kaiketi kohtalaisen jees, mutta rattiin puuttuva kaistavahti aktiivisilla ohjausliikkeellä kallistuukin jo sosialismin puolelle.

Etenkin vaihteistossa poliittinen rintamalinja konkretisoituu. Modernissa automaatissa/DSG:ssä jokin älylaatikko siellä tekee vaihdevalintapoliittiset päätökset kuskin puolesta ja siihen on kuskin tyytyminen seuraaviin vaaleihin ts. autokauppoihin asti jos ei sosialismi maistunutkaan. Ja jos vaihteisto/kytkin takuuaikana pettää, niin valtio hoitaa = merkkihuoltoon ja takuun jälkeenkin Good Willi tullee morjenstaan.

Sen sijaan holhousta inhoava liberaalikapitalisti ajaa manuaalilla kontrolloiden autonsa vaihteita itse. Hän näkee hieman enemmän vaivaa ja kantaa vastuunsa rusahtaneesta vaihdosta tai poltetusta kytkimestä paljolti itse, mutta nauttii joka hetkestä. Ja jos ei nauti, niin eikun seuraavissa vaaleissa ääntä vasureille.

Ja kyllä, tilasinhan minäkin tuskallisen arpomisen jälkeen DSG:n. Ehkä minussa asuu pieni kommunisti, joka nyt pyrkii esiin?

Asiaa voisi tietysti tarkastella myös feministisestä tulokulmasta, mutta tällöin vaihteiston itse toimintatapa jää statistiksi huomion kiinnittyessä muualle. Onhan jäykkänä pystyssä sojottava vaihdekeppi selkeästi fallistinen ja maskuliininen symboli, joka uusintaa patriarkaatin valtarakenteita. Perinteinen tomaatin/DSG:n keppikään ei kritiikiltä juuri säästy, joten Lopullinen Ratkaisu onkin vulvaksi muotoiltu tomaatin valintakiekko, jota voi voimauttavasti silloin tällöin räplätä. Wanhat jenkkitomaattien painonapit kojetaulussa saavat toki myös armon.

,,lkääkä naurako; perimätieto kertoo, että eräs radikaalifeministi vastusti metroa siksi, että metro tunneliin syöksyessään synnytti hänelle assosiaation naista alistavasta penetraatiosta.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

V60

Vaikka olenkin hehkutellut manuualin hyviä puolia niin tuleva auto on automaatti. Sama kuin renkaissakin; on sekä kitkaa että nastaa, mikä nyt kulloinkin hyvältä tuntuu.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Nupe

#1150
Kappas, Ducatoon tulee ZF:n 9-pykäläinen momentinmuunnin tomaatti ja IS uutisoi asian kantaaottavasti (alleviivaukset by Nupe)

https://www.is.fi/autot/art-2000006383022.html

LainaaSuosikki-Fiat sai kunnon automaatin " ”Jokaiseen ajotilanteeseen pitäisi löytyä sopiva pykälä”

Arviolta kolme neljästä Euroopassa liikkuvasta matkailuautosta on Fiat Ducatoja, ja uusista matkailuautoista noin 70 prosenttia tehdään Ducaton alustalle tai koriin.

Maanosan suosituimman matkailuautoalustan on saanut tähän saakka paitsi manuaalivaihteisena myös robotisoidulla vaihteistolla. Robotisoitu vaihteisto on helpottanut ajamista merkittävästi, mutta ominaisuuksiltaan se ei ole vastannut oikeaa automaattivaihteistoa. Ajosuunnanvalitsimen käyttö kun on robotissa pientä arpapeliä, ja varsinkin mäkisessä maastossa vaihteisto arpoo pykäliä.

Siirtyminen robotisoidusta vaihteistosta oikeaan automaattivaihteistoon on teknisesti merkittävä, ja se näkyy myös hinnassa, sillä matkailuautoissa automaatin lisähinta on 3 000"4 000 euroa.

Fiatin mukaan yhdeksän vaihdetta mahdollistavat vääntömomentin optimaalisen käytön ja erinomaisen ajomukavuuden. ZF:n valmistama automaattivaihteisto valitsee käytettävän vaihteen tietysti ajo-olosuhteiden " nopeuden, kuormituksen, kaltevuuden " mukaan.

Vaihteistoa voi toki ohjata myös manuaalisesti: manuaalikäyttö aktivoidaan siirtämällä kojelaudassa oleva vaihteenvalitsin ensin vasemmalle, minkä jälkeen vaihteita vaihdetaan siirtämällä vipua eteen- ja taaksepäin.

Ilta-Sanomien autotoimittaja antaa myös hiukan sapiskaa havaittuaan upouudessa Oikeassa Automaatissa selkeän puutteen:
LainaaAutomaatin ainoa pieni miinuspuoli liittyy siihen, että auto ryömii, jos sitä ei pidä esimerkiksi liikennevaloissa paikallaan jarrulla.

Edit: Jos Ilta-Sanomia on uskominen, ja miksi ei olisi, oleellinen ero on siis siinä, että kunnon automaatti valitsee vaihteen tietysti ajo-olosuhteiden kuten nopeuden, kuormituksen ja tien kaltevuuden mukaan. Tähän ei robotisoitu vaihteisto pysty, vaan etenkin mäkisessä maastossa se arpoo pykäliä  ::)
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

b1mpo

Eikai automaatin tyypillä ole mitään merkitystä, kuinka se arpoo, vaan suunnittelusta se on kiinni.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 25.01.20 - klo:14:12
Ilta-Sanomien autotoimittaja antaa myös hiukan sapiskaa havaittuaan upouudessa Oikeassa Automaatissa selkeän puutteen:

No johan oli taas kunnon autoalan "ammattilainen" testaamassa, ryömintä kun juuri on perinteisen automaatin ominaisuus, on aina ollut ja tulee aina olemaankin ;D On muuten pirun helppo vaikka peruuttaessa ryömittää autoa parkkiruutuun/ruudusta, jalka valmiiksi jarrulla = ryömintä on juuri se ominaisuus miksi itse haluaisin nimenomaan perinteisen, jos automaatin ylipäätään joskus autooni valitsen 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Nupe

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 25.01.20 - klo:14:37
Eikai automaatin tyypillä ole mitään merkitystä, kuinka se arpoo, vaan suunnittelusta se on kiinni.
Juuri näin.
Sarkasmimielessä tuon IS:n "asiantuntevan" artikkelin linkkasinkin, kun oli valmiiksi niin asenteelliset sanavalinnat (automaatti valitsee vs. robotti arpoo). Ja hupaisinta oli tuo havainto tomaatin ryömimisestä jos ei paina jarrua  ;D
DSG:ssähän moinen ikävä kipupiste on ratkaistu autoholdilla.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 25.01.20 - klo:14:37
Eikai automaatin tyypillä ole mitään merkitystä, kuinka se arpoo, vaan suunnittelusta se on kiinni.

Tuskinpa paljoa, mutta voihan tuo momentinmuunnin hieman asiaan vaikuttaa. Sen ansiosta perinteinen automaatti voi ehkä ajella ns. "väärällä" vaihteella tilanteessa, jossa ilman momentinmuunninta joudutaan väkisin vaihtamaan vaihdetta. Ehkä se voi tietyissä tilanteissa vähentää "arpomista" (lue: vaihteen vaihtamista).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Jokohan tuokin muinaisjäänne man.vaihteisesta autosta ajokokeessa jäisi jo pois ???

https://www.is.fi/autot/art-2000006385856.html
LainaaAjo-opetuksen tilanne on tällä hetkellä se, että mikäli oppilas suorittaa ajokokeen automaattivaihteisella ajoneuvolla, tuleen ajokorttiin erityisehto, joka mahdollistaa vain automaattivaihteisella ajoneuvolla ajamisen.

Mikäli oppilaalla tulee myöhemmin tarve ajaa manuaalivaihteista ajoneuvoa, joutuu oppilas suorittamaan uuden ajokokeen manuaalivaihteisella autolla.

" Tämä on vanhanaikainen, byrokraattinen ja kallis systeemi. On aika hyväksyä, että erityisehto on pian muinaisjäänne. Uusista ajoneuvoista yli kaksi kolmasosaa on automaattivaihteisia ja manuaalivaihteisten myynti pienenee joka vuosi, sanoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 27.01.20 - klo:10:07
Jokohan tuokin muinaisjäänne man.vaihteisesta autosta ajokokeessa jäisi jo pois ???

https://www.is.fi/autot/art-2000006385856.html
Kytkin on muuta kuin muinaisjäänne. Se auttaa hitusen jopa fysiikan ymmärtämisessä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.01.20 - klo:10:53
Kytkin on muuta kuin muinaisjäänne. Se auttaa hitusen jopa fysiikan ymmärtämisessä.

No itse rinnastaisin aut.askin pikkuhiljaa jo esim. ABS:n kanssa samaan nippuun. Ajamisesta tulee helpompaa ja kohta kukaan ei osaa enää vaihtaa vaihteita itse, aivan kuten moniko oikeasti enää osaa oikean jarrutustekniikan ei-ABS:llisellä autolla. Toisaalta tartteeko edes osata kun niitä ei enää paljoa liikenteessä ole. Kehitys vaan kehittyy, halusimme tai emme 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

b1mpo

Kehitys ei aina kehity hyvään suuntaan absoluuttisesti. Ei se ole ajaminen sen vaikeampaa manuaalilla. Mutta automaatilla ajo on useimmiten mukavampaa, muttei aina.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

calculus

En ole muutamaan vuoteen foorumilla piipahtanut, mutta tähän keskusteluun halusin kuitenkin tuoda yhden näkökulman.  :)

Tuosta oikea automaattivaihteisto vs joku muu automaattilaatikko -vertailusta: nimenomaan tavara-auto/raskaan kaluston puolella on selkeä ero käytännössä siinä, että onko laatikko momentinmuunnin-automaatti ("oikea") automaatti, vai onko kyseessä automatisoitu, ns. robottilaatikko.

Itse hankin leipäni jäteauton ratissa, ja siinä on iso ero, että onko kuorma-autossa momentinmuunninloota (yleensä Allison) vai robotti (Scanialla opticruise tai Volvolla i-shift). Allison on vaihdelaatikoiden kunkku siinä mielessä, että vaihdot ovat todella pehmeät ja kiihtyvyys alle 50 km/h nopeuksissa on selkeästi ripeämpää ja tasaisempaa kuin robottilaatikoilla. Myös tiukoissa paikoissa ajaminen on Allisonilla helpompaa, koska robottilaatikot saattavat joissakin tilanteissa ns. nostaa kytkimen ylös juuri väärällä hetkellä ja silloin auto ryntää ja tulee todella kiire löytää jarrupojlin.  :-\ Reippaat kiihdytykset robottilaatikoilla ovat edelleen melko nykiviä ja esim. risteyksestä liikkeellelähtö on huomattavasti hitaampi prosessi kuin Allisonilla. Kun painaa liikkeelle lähtiessä kaasun pohjaan, esim. Volvolla menee yleensä noin 3 sekuntia siihen, kunnes vetoa on kunnolla.  ::) Vaatii hieman ennakointia...

Allisonin huono puoli on kulutuksen lisäys, joka on oman kokemukseni mukaan luokkaa 45 l /100 km -> 50+ l /100 km. Lisäksi hankintahinta on kaiketi kalliimpi, mutta huollot puolestaan halvemmat.

Tältä pohjalta ymmärrän hyvin sen, että pakettiautoon halutaan ns. aito automaattivaihteisto, kun niilläkin ajetaan monesti kaupunkiympäristössä jakeluajoa ja usein ahtaissa paikoissa.

tsi1490

Eipä taida henkilöautokäytössä juuri robottilaatikoita olla käytössä. Momentinmuunninlaatikoita vielä on useilla valmistajilla, mutta kulutuslisän takia nekin ovat vähenemään päin.

b1mpo

Esim. ainakin ooppelilla oli vielä hetki sitten astrassa ja corsassa robottia. On joissain muissakin pienemmissä autoissa tullut robottia vastaan. Koneet joilla ite tulee ajeltua on robottivaihteistoilla. Robotissa on parempi hyötysuhde ja sitä kautta parempi voiman tuotto(mäennousu), mutta siihen se sitten jääkin sen hyvät puolet verrattuna mehumaijaan. Jaa no on ne aika huoltovapaita myös, eikä vaadi niin kovasti jäähdytystä raskaissa käyttökohteissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 11.02.20 - klo:18:10
Eipä taida henkilöautokäytössä juuri robottilaatikoita olla käytössä. Momentinmuunninlaatikoita vielä on useilla valmistajilla, mutta kulutuslisän takia nekin ovat vähenemään päin.
Miten ne nyt vähenemään? Esin ZF tekee edelleen maaiman parhaat tomaatit momentinmuuntimella ja kulutuslukemat esim. pemareissa on vuosikaudet ollu pienemmät tomaatilla kuin manuaalilla.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 11.02.20 - klo:18:10
Eipä taida henkilöautokäytössä juuri robottilaatikoita olla käytössä. Momentinmuunninlaatikoita vielä on useilla valmistajilla, mutta kulutuslisän takia nekin ovat vähenemään päin.

Eikös DCT myös ole eräänlainen "robottilaatikko" sillä samanlainen mekaanien vaihteisto siellä silti on, vaikka se kuinka onkin jaettu kahdelle eri kytkimelle ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 11.02.20 - klo:20:40
Miten ne nyt vähenemään? Esin ZF tekee edelleen maaiman parhaat tomaatit momentinmuuntimella ja kulutuslukemat esim. pemareissa on vuosikaudet ollu pienemmät tomaatilla kuin manuaalilla.
Vaihteisto, jossa on häviöitä enemmän, kuluttaa enemmän jos välitykset samat. Eikai siinä mitään rakettitiedettä ole. Jos automaatti on ohjelmoitu hyvin, voi se kuluttaakin vähemmän kulutuksesta piittaamattoman ajossa. Todennäköisesti välitykset on paremmat bemarin automaatissa noita päästöjä ajatellen. Kuinkahan nyt kun tuli wltp?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.02.20 - klo:21:38
Vaihteisto, jossa on häviöitä enemmän, kuluttaa enemmän jos välitykset samat. Eikai siinä mitään rakettitiedettä ole. Jos automaatti on ohjelmoitu hyvin, voi se kuluttaakin vähemmän kulutuksesta piittaamattoman ajossa. Todennäköisesti välitykset on paremmat bemarin automaatissa noita päästöjä ajatellen. Kuinkahan nyt kun tuli wltp?
Kurkkasin pemarin sivuilta. 5-satkua ei enää ole hinnastossa keppinä...

3-sarjan takavedon näyttää saavan kepillä. Kukutus on desin pienempi satasella vs. tomaatti.

Mutta siis säikeen sanomaankin: ei ole keppejä enää edes tarjolla.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Antore

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.02.20 - klo:21:38
Todennäköisesti välitykset on paremmat bemarin automaatissa noita päästöjä ajatellen.

On kai ne välitykset nyt paremmin kohdallaan kun on 8 vaihdetta vs. 6. Alkaisi olla kepillä jo hivenen työlästä vatkaamista.

heifetz

MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

TOURAN HIGHLINE

Pakko tulla "veivaamaan" tähän keskusteluun. Meillä ollut viimeisten vuosien aikana neljä volkkaria, joista kaksi manuaalilla, yksi "automaatti" eli DSG ja sitten tuo eGolf, joka lienee kuitenkin automaattien kastiin luettava.
Yksi DSG riitti Volkkarin "automaatista". Eihän siinä mitään ongelmia ollut, mutta ominaisuuksiltaan liian ristiriitainen itselle, ja kun tuo Volkkarin kuusivaihteinen käsivalintainen on oikeinkin sujuvatoiminen vaihteisto, ja sellainen oli valittavissa, niin se tuli sitten seuraajaan. Samalla säästyi joku euro parempiin, tärkeämpiin, tarpeellisempiin ja varsinkin vähemmän ärsyttäviin varusteisiin.

V60

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.01.20 - klo:12:51
Kehitys ei aina kehity hyvään suuntaan absoluuttisesti. Ei se ole ajaminen sen vaikeampaa manuaalilla. Mutta automaatilla ajo on useimmiten mukavampaa, muttei aina.
Automaatin pitää toimia hyvin lähelle omaa ajatusmaailmaa tai muuten nousee ihan hirveä kyrsä otsaan. Olen niitä full control- tyyppejä. Sen vuoksi jonkun kaistavahdin päällä pitäminen on täysin no no. Mutta toi ZF8 toimii ihan jees. Eikä DQ250:sta ollut pahaa sanottavaa. Oikein hyvä laatikko.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy