Kirjoittaja Aihe: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla  (Luettu 255948 kertaa)

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.641
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1170 : 27.01.20 - klo:11:06 »
Kytkin on muuta kuin muinaisjäänne. Se auttaa hitusen jopa fysiikan ymmärtämisessä.

No itse rinnastaisin aut.askin pikkuhiljaa jo esim. ABS:n kanssa samaan nippuun. Ajamisesta tulee helpompaa ja kohta kukaan ei osaa enää vaihtaa vaihteita itse, aivan kuten moniko oikeasti enää osaa oikean jarrutustekniikan ei-ABS:llisellä autolla. Toisaalta tartteeko edes osata kun niitä ei enää paljoa liikenteessä ole. Kehitys vaan kehittyy, halusimme tai emme 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.152
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1171 : 27.01.20 - klo:12:51 »
Kehitys ei aina kehity hyvään suuntaan absoluuttisesti. Ei se ole ajaminen sen vaikeampaa manuaalilla. Mutta automaatilla ajo on useimmiten mukavampaa, muttei aina.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa calculus

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1172 : 11.02.20 - klo:17:48 »
En ole muutamaan vuoteen foorumilla piipahtanut, mutta tähän keskusteluun halusin kuitenkin tuoda yhden näkökulman.  :)

Tuosta oikea automaattivaihteisto vs joku muu automaattilaatikko -vertailusta: nimenomaan tavara-auto/raskaan kaluston puolella on selkeä ero käytännössä siinä, että onko laatikko momentinmuunnin-automaatti ("oikea") automaatti, vai onko kyseessä automatisoitu, ns. robottilaatikko.

Itse hankin leipäni jäteauton ratissa, ja siinä on iso ero, että onko kuorma-autossa momentinmuunninloota (yleensä Allison) vai robotti (Scanialla opticruise tai Volvolla i-shift). Allison on vaihdelaatikoiden kunkku siinä mielessä, että vaihdot ovat todella pehmeät ja kiihtyvyys alle 50 km/h nopeuksissa on selkeästi ripeämpää ja tasaisempaa kuin robottilaatikoilla. Myös tiukoissa paikoissa ajaminen on Allisonilla helpompaa, koska robottilaatikot saattavat joissakin tilanteissa ns. nostaa kytkimen ylös juuri väärällä hetkellä ja silloin auto ryntää ja tulee todella kiire löytää jarrupojlin.  :-\ Reippaat kiihdytykset robottilaatikoilla ovat edelleen melko nykiviä ja esim. risteyksestä liikkeellelähtö on huomattavasti hitaampi prosessi kuin Allisonilla. Kun painaa liikkeelle lähtiessä kaasun pohjaan, esim. Volvolla menee yleensä noin 3 sekuntia siihen, kunnes vetoa on kunnolla.  ::) Vaatii hieman ennakointia...

Allisonin huono puoli on kulutuksen lisäys, joka on oman kokemukseni mukaan luokkaa 45 l /100 km -> 50+ l /100 km. Lisäksi hankintahinta on kaiketi kalliimpi, mutta huollot puolestaan halvemmat.

Tältä pohjalta ymmärrän hyvin sen, että pakettiautoon halutaan ns. aito automaattivaihteisto, kun niilläkin ajetaan monesti kaupunkiympäristössä jakeluajoa ja usein ahtaissa paikoissa.

Poissa tsi1490

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 284
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1173 : 11.02.20 - klo:18:10 »
Eipä taida henkilöautokäytössä juuri robottilaatikoita olla käytössä. Momentinmuunninlaatikoita vielä on useilla valmistajilla, mutta kulutuslisän takia nekin ovat vähenemään päin.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.152
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1174 : 11.02.20 - klo:20:28 »
Esim. ainakin ooppelilla oli vielä hetki sitten astrassa ja corsassa robottia. On joissain muissakin pienemmissä autoissa tullut robottia vastaan. Koneet joilla ite tulee ajeltua on robottivaihteistoilla. Robotissa on parempi hyötysuhde ja sitä kautta parempi voiman tuotto(mäennousu), mutta siihen se sitten jääkin sen hyvät puolet verrattuna mehumaijaan. Jaa no on ne aika huoltovapaita myös, eikä vaadi niin kovasti jäähdytystä raskaissa käyttökohteissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa paimentolainen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 252
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1175 : 11.02.20 - klo:20:40 »
Eipä taida henkilöautokäytössä juuri robottilaatikoita olla käytössä. Momentinmuunninlaatikoita vielä on useilla valmistajilla, mutta kulutuslisän takia nekin ovat vähenemään päin.
Miten ne nyt vähenemään? Esin ZF tekee edelleen maaiman parhaat tomaatit momentinmuuntimella ja kulutuslukemat esim. pemareissa on vuosikaudet ollu pienemmät tomaatilla kuin manuaalilla.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.641
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1176 : 11.02.20 - klo:20:55 »
Eipä taida henkilöautokäytössä juuri robottilaatikoita olla käytössä. Momentinmuunninlaatikoita vielä on useilla valmistajilla, mutta kulutuslisän takia nekin ovat vähenemään päin.

Eikös DCT myös ole eräänlainen "robottilaatikko" sillä samanlainen mekaanien vaihteisto siellä silti on, vaikka se kuinka onkin jaettu kahdelle eri kytkimelle ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.152
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1177 : 11.02.20 - klo:21:38 »
Miten ne nyt vähenemään? Esin ZF tekee edelleen maaiman parhaat tomaatit momentinmuuntimella ja kulutuslukemat esim. pemareissa on vuosikaudet ollu pienemmät tomaatilla kuin manuaalilla.
Vaihteisto, jossa on häviöitä enemmän, kuluttaa enemmän jos välitykset samat. Eikai siinä mitään rakettitiedettä ole. Jos automaatti on ohjelmoitu hyvin, voi se kuluttaakin vähemmän kulutuksesta piittaamattoman ajossa. Todennäköisesti välitykset on paremmat bemarin automaatissa noita päästöjä ajatellen. Kuinkahan nyt kun tuli wltp?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa paimentolainen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 252
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1178 : 11.02.20 - klo:22:15 »
Vaihteisto, jossa on häviöitä enemmän, kuluttaa enemmän jos välitykset samat. Eikai siinä mitään rakettitiedettä ole. Jos automaatti on ohjelmoitu hyvin, voi se kuluttaakin vähemmän kulutuksesta piittaamattoman ajossa. Todennäköisesti välitykset on paremmat bemarin automaatissa noita päästöjä ajatellen. Kuinkahan nyt kun tuli wltp?
Kurkkasin pemarin sivuilta. 5-satkua ei enää ole hinnastossa keppinä...

3-sarjan takavedon näyttää saavan kepillä. Kukutus on desin pienempi satasella vs. tomaatti.

Mutta siis säikeen sanomaankin: ei ole keppejä enää edes tarjolla.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Poissa Antore

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 250
  • A3 e-tron
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1179 : 11.02.20 - klo:22:26 »
Todennäköisesti välitykset on paremmat bemarin automaatissa noita päästöjä ajatellen.

On kai ne välitykset nyt paremmin kohdallaan kun on 8 vaihdetta vs. 6. Alkaisi olla kepillä jo hivenen työlästä vatkaamista.

Poissa heifetz

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 783
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1180 : 03.05.20 - klo:08:49 »
Kepillä on vaan kivempaa.
A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1181 : 12.05.20 - klo:10:01 »
Pakko tulla "veivaamaan" tähän keskusteluun. Meillä ollut viimeisten vuosien aikana neljä volkkaria, joista kaksi manuaalilla, yksi "automaatti" eli DSG ja sitten tuo eGolf, joka lienee kuitenkin automaattien kastiin luettava.
Yksi DSG riitti Volkkarin "automaatista". Eihän siinä mitään ongelmia ollut, mutta ominaisuuksiltaan liian ristiriitainen itselle, ja kun tuo Volkkarin kuusivaihteinen käsivalintainen on oikeinkin sujuvatoiminen vaihteisto, ja sellainen oli valittavissa, niin se tuli sitten seuraajaan. Samalla säästyi joku euro parempiin, tärkeämpiin, tarpeellisempiin ja varsinkin vähemmän ärsyttäviin varusteisiin.

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 479
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1182 : 12.05.20 - klo:10:10 »
Kehitys ei aina kehity hyvään suuntaan absoluuttisesti. Ei se ole ajaminen sen vaikeampaa manuaalilla. Mutta automaatilla ajo on useimmiten mukavampaa, muttei aina.
Automaatin pitää toimia hyvin lähelle omaa ajatusmaailmaa tai muuten nousee ihan hirveä kyrsä otsaan. Olen niitä full control- tyyppejä. Sen vuoksi jonkun kaistavahdin päällä pitäminen on täysin no no. Mutta toi ZF8 toimii ihan jees. Eikä DQ250:sta ollut pahaa sanottavaa. Oikein hyvä laatikko.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa puistokemisti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1183 : 13.05.20 - klo:12:09 »
Laitan omat muroni tähän keskusteluun.

Ajoin eilen ekaa kertaa DSG 6:sta ja pidin kovasti. Kyse oli 12 vuotta vanhasta golf 5:sta 2.0TDI:llä. Laatikko oli lyhyellä koeajolla todella omaan ajoon sopiva. Tuollaisessa 270tkm ajetussa autossa toimi mäestäkin lähtiessä kytkin hienosti.

Edelliset viisi autoa on ollut automaatteja (4 mehumaijaa ja multitronic). Niistä Neonin 4-vaihteinen, Mesen 5-vaihteinen ja multi olivat kaikki viimisen päälle. Bemarin ZF oli jostain syystä herkkä arpomaan. Neon siis 2.0 bensa 2001, MB 200 cdi 2006, BMW e46 320 bensa 2005, Audi A4 2.0TDI 2010. Nyt Golf 7 1.2 TSI 6v 2014 man ollut 3 vuotta ja tuntuu siltä et seuraava olis taas automaatti...

Kokemuksia on robottilaatikoista kuorma-autoista usean sadan tkm:n verran ja voin niistä sanoa, että vaikka joskus arpovatkin nii jo vaihteiden lukumäärän ja useiden pysähdysten takia matka manuaaliin takas on piiitkä..

Oma ajatusmaailma on sellainen laatikoissa et tiettyihin autoihin on oltava saatavilla manuaali ja toiset taas manuaali pilaa.

Esim. A8 tai S-mese manuaalina??? Ei helv...

Suurin syy laitteiden monimutkaisuuteen on päästöjen vähennystarve. Tämä aiheuttaa kustannuspaineita useiden komponenttien laatuun ja se näkyy tietysti kestävyydessä. Pitäisi voida valita mikä tahansa tekniikka autoon ja sen tulisi kestää sen n.300tkm kohtuu pienellä remontilla. Tämä siis jos päästöjä OIKEASTI HALUTAAN VÄHENTÄÄ!!!



VCDS Ross-Tech

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1184 : 13.05.20 - klo:12:40 »
Esim. A8 tai S-mese manuaalina??? Ei helv...
Samaa mieltä. Ja moni muukin vähän vastaava...
Mutta esim. monen sporttisemman auton kaveriksi itsevaihdettava on ihan must. Kaverilla on kesäautona Z3 bemari automaatilla... Minusta sekin on vähintään ??? ::) :-X :-\
Omaa harrasteautoa taas ei edes ole saanut manuaalilla, ja hyvä niin.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.737
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1185 : 14.05.20 - klo:17:22 »
Sanoin eräälle tutulle, että älä osta vaggilaista ja varsinkaan automaattina. Kiva ominaisuus alle 200tkm ajetussa autossa, kun vähän väliä tulee gearbox malfunction  ;D.

Olisin itse ostanut manuaalina, jos olisi ollut pakko vaggilainen saada.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.306
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1186 : 14.05.20 - klo:18:21 »
Mulla on vaggi mt5 lootalla. Tyytyväinen olen ollut autoon.

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1187 : 14.05.20 - klo:20:39 »
Tänään sattui sijaisautoksi uudenkarhea kolmemukinen Octavia DSG:llä. Melkoinen väristin. Koko ajan sellainen tunnelma, että väärä vaihde päällä, ajoi sitten normi- tai S-asetuksella. Normiasetuksella ihan liian iso vaihde päällä melkein koko ajan, S:llä välillä liian pieni, välillä liian iso, harvoin luontevan tuntuisesti sopiva välitys. Normi-DSG muutoinkin potkimisine ja viipyilemisineen. Aika luontaantyöntävä laite.

Poissa jaston

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 83
  • -17 Octavia
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1188 : 14.05.20 - klo:22:00 »
Litrasta en ole DSG:llä ajanut, mutta itsellä on manuaali versio ja aika usein haikailen automaatin perään. Ilmeisesti ei ainakaan tähän litrasen yhteyteen kannata haikailla.
Edellinen auto oli Octavia 1.4 TSI manuaalilla ja appiukolla sama auto DSG:llä. Arpominen liikkeelle lähtiessä yms. pienet ärsyttävyydet ei aiheuttaneet kateutta automaattia kohtaan. Manuaalilla tuntui tuo 1.4 kaiken lisäksi paljon pirteämmältä.

Yhteenvetona silti...seuraava auto on tähän kaupunkivoittoiseen ajoon automaatti  ;D
Mutta ei ehkä VAG.

Poissa ksuuk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 335
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1189 : 14.05.20 - klo:23:09 »
Omistan 1,4 TSI ja 1,0 TSI Leon -t DSG7 laatikoilla.1,0 on vähän herkempi verrattuna 1,4 -n, mutta kaikki on kuitenkin kuskista kiinni. Tuntuu, että dominoiva uros tykkää manuaalivaihteistosta, koska luule, että pystyy sillä vaikuttamaan ajotyylin, mutta itse en enää halua koskaan manuaalivaihteistoa, kaupungissa/ruuhkissa on muutakin tekemistä kuin vatkaa sitä vaihdetangoa. :).

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.152
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1190 : 15.05.20 - klo:07:07 »
Ei siihen mitään ihmisanalyysiä tarvi tehdä, että tykkääkö ajaa manuaalilla vai automaatilla. Siihen on ihan muita järkiperäisempiä syitä, mm. asuinpaikka.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa jaston

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 83
  • -17 Octavia
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1191 : 15.05.20 - klo:08:46 »
Onhan esim. somettaminen auton ratissa pirusti hankalempaa manuaalilla ajellessa... ;)

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1192 : 15.05.20 - klo:11:20 »
Ei siihen mitään ihmisanalyysiä tarvi tehdä, että tykkääkö ajaa manuaalilla vai automaatilla. Siihen on ihan muita järkiperäisempiä syitä, mm. asuinpaikka.
:)
Juurikin.

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy