Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

vwmies

Vanhana hyvänä aikana 140-sarjan Volvossa oli askin öljynvaihto 40tkm välein, ja poistopropussa oli magneetti jossa oli aina jtn metallihilettä. Öljy näytti edelleen (moottori) öljyltä, mutta ehkä tarkoitus olikin varmistaa synkronoinnin ja laakeroinnin kestävyys pitkällä tähtäimellä.
Sukulaisen man. Foordissa taas 100tkm kohdalla vaihdettu liemi muistutti jonkinlaista pikitervan seosta. Toki sekin voitelee, mutta kuinka hyvin ?
Yritetään pärjätä.

b1mpo

OPC corsassa on 30tkm:n vaihtoväli manuaalissa, jos on lukollinen tasauspyörästö. Muutenkin taitaa siinä laatikkotyypissä olla lämpökuorman takia 60tkm:n vaihtoväli suunnittelusta(huono) johtuen. Ehkä manuaaleihinkin olisi suotavaa joskus vaihtaa öljy, varsinkin jos paljon vetohommia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Nupe

Kai se sitten on uskottava, että tällä hetkellä uusi auto kannattaisi ostaa DSG:llä ihan vaan jälleenmyyntiarvon vuoksi. On paha tällä hetkellä sanoa, että mikä on ostajien arvostus vaikkapa esim. 6 vuoden päästä, jos myy tuolloin autoa 180 tkm ajettuna ja takuu on päättynyt manuaali vs DSG.

Itse uskon edelleen, että manuaali olisi tuolloin ostajalle turvallisempi valinta ja arvostaisin sitä, mutta jos niitä ei jostain ihmeen syystä kukaan muu enää tuolloin suin surminkaan halua, niin ...

Taidan kuulua vähemmistöön, mutta ei se mitään. Ainahan voin valittaa vähemmistövaltuutetulle vai mikäsenyt sitten olikaan?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Saltti

Takavuosina ajelin 15 vuotta amerikkalaisella automaatilla. Mukavahan se oli. Sen jälkeen on ollut 3 manuaalia ja uuden hankin juuri manuaalilla.
Syyt: Ajelen lähinnä lähiössä ja maanteillä. Ei se vaihtaminen paljoa rasita, voin sitten kuntoilla hieman vähemmän. Automaatti olisi kaupungin ruuhka-ajossa mukava, mutta sitä ei paljoa ole. Manuaali on yleensä halvempi ostaa. Manuaali on halvempi korjata ja varmasti luotettavampi. Ei ole palstoillakaan paljoa tekstiä manuaalilaatikon vaihteensiirtäjän tai manuaalilaatikon hajoamisesta. Liikkeellelähtö on manuaalilla tasaisempi kuin DSG:llä. Vedän aika paljon jarrutonta peräkärryä myös täyteen kuormattuna, manuaali lienee siinä parempi. Manuaalissa voi ennakoida tilanteen ja välttää turhaa vaihtamista lyhyttä osuutta varten.
Auto on haettu Saksasta. Siellä oli manuaalia Sportsvanissa yli puolessa käytettynä myynnissä olevista autoista. Yleensä en autoa valitessani mieti jälleenmyyntiarvoa, koska pidän sitä aika kauan. Mutta vanhassa autossa manuaali menee todennäköisesti paremmin kaupaksi.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

Sende

Automaattivaihteistoa rokattu jo 10 vuotta. En edes harkitsisi enää manuaalivaihteistoon palaamista vaikka huolto onkin edullisempaa jos laatikko leviää.
Senttilaina.fi Sentilläkin saa

TTO

Lainaus käyttäjältä: Saltti - 25.11.19 - klo:08:57
Takavuosina ajelin 15 vuotta amerikkalaisella automaatilla. Mukavahan se oli. Sen jälkeen on ollut 3 manuaalia ja uuden hankin juuri manuaalilla.
Syyt: Manuaalissa voi ennakoida tilanteen ja välttää turhaa vaihtamista lyhyttä osuutta varten.
Tuo onnistuu DSG:lläkin helposti ja teen tuota jatkuvasti lähekkäisten hidasteiden välillä. Ekan töyssyn kohdalla, kun vaihde on vaihtunut sopivaksi (2), keppi sivuun manuaalipuolelle eikä vaihde vaihdu turhaan. Tässä siis "pisteet tasan".

tapanixxx

Minä ostan manuaalin. Haluan vaihtaa vaihteita. 😀👍

paimentolainen

Koko kysymys rupeaa olemaan tarpeeton nykyään. Hybriti, sähköautot ja muu teknologia on muutamassa vuodessa vallannut markkinat.

Keppivaihteiset autot ovat historiaa. Nostalgista kyllä. Uutena semmosta ei kyllä kannata enää ostaa...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Nupe

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 11.12.19 - klo:19:10
Minä ostan manuaalin. Haluan vaihtaa vaihteita. 😀👍
Ymmärrän hyvin. Itse tilasin juuri DSG:n, vieläpä DQ200 kuivaseiskan (pitkä juttu, ei jaksa), mutta en tippaakkaan dissaa, moiti tai väheksy niitä, jotka ostavat manuaalin. Saattaa olla, että tässä iskee vielä jonkinsortin masis ja manuaalin kaipuu, kunhan saan sen DSG:n alle. Jos masis on liian kova, saatan vaihtaa sen vähän käytettynä takaisin manuaaliin. Paska homma vaan, että upouutta nykyistä Leonia (mielestäni klassikko) ei enää tuolloin välttämättä saa.

Jos rahaa olisi, ostaisin toisen samanlaisen talliin manuaalina ja ehkäpä metallipunaisena.

Tuossa muuten kuva Seatin esitteestä. Tarvitseeko tuota enempää selittää? Heppu kurvailee itsevarmasti Barcelonan iltapäivässä Leonilla (varmaankin FR-malli) tsiigaillen vissiin samalla jalkakäytävältä ns. maaleja  - käsi luonnollisen rennosti mutta valmiina vaihdekepillä, kuten Aitoon Autolla Ajamisen Motoriikkaan kuuluu. Ajamisen Iloa. No, DSG-keppi tuo saattaa olla, mutta vaikka olisikin niin asian pointtia se ei muuta. 

Kepin sijaan jonkinsortin rinkula, josta sitä pyörittämällä valitaan jotain moodeja, onkin sitten jo toooodella hanurista ja ylikäymätön paikka. Tosin näin sanoin DSG:stäkin vielä muutama kk sitten.


Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

shaman

#1089
Hyvin kirjoitettu. Oma postaus tähän perään ehkä turha, mutta kyse on juurikin siitä ainakin omalta osaltani että saan olla tilanteen herra tilanteessa kuin tilanteessa, eikä mikään automatiikka tai automatiikan "älykäs" ennakointi puutu asiaan. Autopuristin aski on manuaali, varsinkin niillä ketkä tilanteen salliessa autoa kaasulla vie ja haluaa hallita.. se on minun mielipiteeni, ja kytkimellä jonka voit irroittaa halutessasi on tässä suuri merkitys, koska sillä menetät tai saavutat pitoa, halusi mukaan->hallintaa. Ketjusta löytyy paremmat perustelut, mutta mielipiteitä kaikki tyynni. Porschen PDK voi olla vastaus minun manuaali nälkään sitten kun näitä ei vaan yksinkertaisesti enää saa. Mutta niihin sitten taas ei enää omat kynnet riitä. BiTdi A4 3.0 Quattro Man vaikkapa vuotta 2015...kävisi kyllä. Mutta Aamen, ymmärrän kaikkia automaatilla ajavia myös varsin hyvin, ja myönnän että välillä Kehä 1 ruuhkassa työmatkalla jopa kadehdin. Mutta manuaalin ilot ja riemut tilanteen sen salliessa vie kuitenkin toistaiseksi ainakin vielä voiton automaatista. Peace.



padawan

Jouheva manuaali yhdistettynä miellyttävään moottoriin on loistava yhdistelmä. Mikäli tulisi enemmän kaupunkiajoa olisin ehkä eri mieltä, mutta en nykyisillä ajoilla

Nykyiset bensaturbot ovat aika vaivattomia ajaa ja turha veivailu jää pois. Samaa ei voi sanoa nykyisestä wanhasta 1.8 duratec Volvostani, mutta esimerkiksi saman ajan Accordit ovat ihan eri tasoa.

VAGnaattori

Henkilökohtaisesti en enää ostaisi. Vakkarillakin ajaminen niin paljon stressittömämpää automaatilla, puhumattakaan kaupunkiajosta. Ihan vaan se joka iltapäiväinen hetken nukahtaminen valoihin lisää 1-2s verrattuna automaattiin missä voi vaan painaa kaasua kun havahtuu että nytkö sitä pitää liikkeelle lähteä tilanteeseen. Tämän kun kertaa niillä kymmenillä/sadoilla muilla ruuhka-aikaan töistä lähtevillä niin ruuhkien pitkittyminen on taattu. Olen jo niin kyrpiintynyt heilutteleen tuota soppakauhaan töpakulla täällä pk-seudun ytimessä. Tällä hetkellä 100-0 automaatille.

-karppa-

Yksi syy ostaa manuaali  ;D.

https://www.is.fi/autot/art-2000006353145.html

"Viinikka tuntee automerkit ja mallit vikoineen ja vahvuuksineen 20 vuoden kokemuksella. C-sarjan Mersulle, kuten muillekin Mersuille, hän suosittelee automaattivaihteiston huoltoa, vaikka se ei Mersun viralliseen huolto-ohjelmaan tiettävästi kuulu.

" En ostaisi lähes 200 000 kilometriä ajettua Mersua, jos sen automaattilaatikon huoltohistoriasta ei ole dokumenttia. Tavallisimmin sellaista ei löydy, Mersuissa kun vaihdelaatikko on vapaavalintainen huoltokohde. Normaalin takuuajan puitteissa vaihdelaatikollakin on takuu, ja tehdas on määritellyt sen lisäksi kohteet, joiden pitäisi kestää määrätyt kilometrit joka tapauksessa, oli takuu voimassa tai ei.

Eli asiakkaan pitää oma-aloitteisesti tiedostaa tämä vaihdelaatikon huoltotarve säännöllisin väliajoin. Viinikan mukaan Mersun huolto-ohjelmassa suositellaan automaattivaihdelaatikon öljyjen ja suodattimen vaihtoa 50 000 kilometrin välein.

" Meille tämä asia tuli tutuksi muutama vuosi sitten, kun vanhan taksi-Mersun ostanut asiakas toi autonsa meille huoltoon. Edellinen omistaja, taksi-isäntä , oli aina huollattanut Mersunsa valtuutetulla merkkikorjaamolla, mutta siitä huolimatta vaihdelaatikko ns. nypytti ajossa. Asiakas hermostui laskustamme ja sanoi ihmettelevänsä, kun se oli kalliimpi kuin merkkikorjaamolla. Kustannuksen suuruus selittyi sillä, että vaihdelaatikkoon ei oltu kertaakaan vaihdettu öljyjä merkkihuollossa, eikä asiasta oltu edes mainittu, Viinikka sanoo.

" Enemmän ajetussa tietysti kiinnittäisin ensimmäiseksi huomiota tuohon automaattilaatikon huoltohistoriaan. En uskaltaisi ostaa lähes 200 000 kilometriä ajettua Mersuakaan, jos se (huoltohistoria) ei ole selvillä. Jos valmistaja ja jälkimarkkinoija myy tai valmistaa automaattivaihdelaatikon öljyjä ja suodattimia, niin eiköhän se tee niin siksi, että ne jossain vaiheessa myös vaihdetaan?"
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

PeteFinn

Nykyinen auto DSG:llä on itselle ensimmäinen automaatti, kun olen aina ollut manuaalimies. Mutta alkoi vaan se taajamassa veivaaminen viedä lopultakin mehut ajonautinnosta. Ja nyt parin vuoden jälkeen en enää manuaaliin vaihtaisi, ellei olisi joku klassinen vintage-sportti sunnuntaiajeluun kyseessä. Ratin vaihtoläpyskät toimivat mainiosti, ja niillä saa sen oman kontrollin. Ja niitä tuleekin hyvin usein käytettyä, kun se on ainakin itselle mainio kompromissi helppouden ja oman päätösvallan välillä.

Hannes

On se vaan käsittämätön tuo hinnan ero manuaalin ja automaatin välillä näis vag autoissa, ennemmin manuaalin otan kun maksa 3000e, niin se vaan on ja lisäksi vaihdettaessa uuteen ei tarvii pelätä.

V60

5 vuotta oli automaatti ja muutaman kuukauden ollut nyt väliaikaisautona manuaali litran padalla. Jostain syystä olen nauttinut manuaalilla ajamisesta ja perinteisestä käkkäristä. Ai että kun tulee nuoruusajat mieleen ;D
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

tapanixxx

Minä en vapaaehtoisesti luovu manuaalista.

tet

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 26.12.19 - klo:16:02
Minä en vapaaehtoisesti luovu manuaalista.

No pakolla sitten. Varmaan manuaaleja saa kaupasta vielä 10 vuoden päästäkin, mutta valikoima on silloin jo melkoisen ohut. Todennäköisesti pinkkaakin saa ladata tiskiin aika lailla, että moisen saa hankittua.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.12.19 - klo:17:00
No pakolla sitten. Varmaan manuaaleja saa kaupasta vielä 10 vuoden päästäkin, mutta valikoima on silloin jo melkoisen ohut. Todennäköisesti pinkkaakin saa ladata tiskiin aika lailla, että moisen saa hankittua.

Itse uskon päinvastoin, että manuaalien osuus tulee kasvamaan. Otetaan esimerkiksi Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Ambition Business Line
- manuaali 5,5 l/100 km (125 g/km)
- DSG 6,1 l/100 km (139 g/km)

DSG automaatin WLTP päästöt ovat 11% korkeammat kuin manuaalin!

Eurooppalaisten autotehtaiden pitää saada painettua päästöt keskimäärin 95 grammaan. Jokainen myyty automaatti pahentaa tilannetta enemmän kuin manuaali. Jollain 1.0 TSI:llä vieläpä voidaan päästä manuaalina tuohon 95 NEDC grammaan. Esim. nykyisen Seat Leon 1.0 TSI:n NEDC päästöt ovat 102 g/km eli hyvin lähellä 95 grammaa. Uuden Golfin kohdalla kerrottiin 1.0 TSI polttoainetalouden parantuneen 10% eli ainakin uusi 1.0 TSI Leon manuaalina menisi 95 grammaan eikä sen myyminen rasittaisi C02-keskiarvoa. DSG:n kohdalla korkeampaa kulutusta on pakko paikata kevythybridillä, mikä nostaa lisää valmistuskuluja. Hinnanero manuaaliin vain kasvaa.

Eli uskon, että manuaaleja tullaan myymään edullisesti seuraavien vuosien aikana ja osuus kasvaa. Sitten siirrytäänkin jo sähköautoihin, joissa ei ole vaihteistoa ollenkaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

V-O

Olet siis Pihistelijä tetin kanssa samaa mieltä. Vaikka kirjoitat "päinvastoin"?

Seuraavien vuosien aikana myydään edullisesti manuaaleja. Jepulis.

Mutta kuten tet kirjoitti, 10 voden kuluttua eli ~2030 valikoima on jo ohut, ja jos manuaalin tuollon ~2030 haluaa vaatii se pinkkaa. Ja itsekin toteat että sitteneli ~2030  siirrytäänkin jo sähköautoihin, joissa ei ole vaihteistoa ollenkaan.

Hyvä, olette samaa mieltä!

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: V-O - 19.01.20 - klo:14:11
Olet siis Pihistelijä tetin kanssa samaa mieltä. Vaikka kirjoitat "päinvastoin"?

Olen lopputuloksesta samaa mieltä, että 10 vuoden päästä manuaalit ovat vähissä, mutta ne kokevat lähivuosina pienen renesanssin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

V60

Manuaali on kiva sen vuoksi, että on full control. Takalasin automaattinen pyyhintäkin risoo, joten sen koodaus aina pois. Joten voi vaan kuvitella, mitä mieltä olen autonomisesta autoilusta.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

HiTecci

Reilu viikko sitten lähti tilaus uudesta manuaali-askisesta ja tälläkin kertaa ihan vain vetomassojen vuoksi. Auton merkki ja malli kun oli jo päätetty, niin muita vaihtoehtoja ei tälläkään kertaa vaan yksinkertaisesti ollut 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.01.20 - klo:14:02
Itse uskon päinvastoin, että manuaalien osuus tulee kasvamaan. Otetaan esimerkiksi Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Ambition Business Line
- manuaali 5,5 l/100 km (125 g/km)
- DSG 6,1 l/100 km (139 g/km)

DSG automaatin WLTP päästöt ovat 11% korkeammat kuin manuaalin!

Eurooppalaisten autotehtaiden pitää saada painettua päästöt keskimäärin 95 grammaan. Jokainen myyty automaatti pahentaa tilannetta enemmän kuin manuaali. Jollain 1.0 TSI:llä vieläpä voidaan päästä manuaalina tuohon 95 NEDC grammaan.

Jep. Samalla koneella Leonissa WLTP ero on vastaava, eli autosta tuo ei johdu. Sitten taas jostain ihmeen syystä 1.5 TGI:ssä WLTP kulutukset ovat Leonissa tasoissa DSG vs manuaali. Ocua ei TGI manuaalina ainakaaan Suomessa myydä, mutta uskoisin tilanteen olevan siinä sama. Omituista.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

tsi1490

Spritmonitorista voi katsoa todellisia kulutuksia eri moottoreilla ja vaihteistoilla. Volkkareita on määrällisesti eniten, joten katsotaanpa, mikä on vaihteistojen välinen ero pienemmällä moottorilla.

Golf 1.0 TSI DSG: 5,87 l/100km
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&constyear_s=2016&power_s=108&power_e=112&gearing=4&exactmodel=1.0&powerunit=2

Golf 1.0 TSI manuaali: 5,89 l/100km
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=2&constyear_s=2016&power_s=108&power_e=112&gearing=1&exactmodel=1.0&powerunit=2

1.0 TSI -moottorilla eroa ei siis ole. 1.5-litraisella taas automaatin kulutus kasvaa enemmän kuin manuaalin.

Nupe

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 19.01.20 - klo:14:49
Spritmonitorista voi katsoa todellisia kulutuksia eri moottoreilla ja vaihteistoilla. Volkkareita on määrällisesti eniten, joten katsotaanpa, mikä on vaihteistojen välinen ero pienemmällä moottorilla.
...

1.0 TSI -moottorilla eroa ei siis ole.

Nyt se alkaa. Käyn tässä välissä hakemassa lisää poppareita  ;D
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Hannes

Jos ja kun ajoa on vähän ja vielä enimmäkseen lähes aina maaseutuajoa sekin ajo, tuntuu kohtuuttomalta maksaa reilu 3000e enempi automaatti laatikosta. Jos ero laatikoiden hinnassa olisi hiukankin kohtuulisempi olisi valintani automaatti. Vielä käytettynä jos autolla on ajettu reilu 100000km niin luulempa että manuaali vaihteistolla oleva auto on halutumpi , kyseessä siis DSG automaatti vaihteiset autot.

los los

En halua käyttää automaattia,pidän enenmän älyvaihteistosta.

paimentolainen

Manuaalin kaipuu on sama muin haluaisi takaisin tehostamattoman ohjauksen ja jarrut (eikä tietenkään ABS:iä), koska ”kontrolli”. Tervetuloa mukavampaan nykyaikaan.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Nupe

#1109
Lainaus käyttäjältä: Hannes - 19.01.20 - klo:15:22tuntuu kohtuuttomalta maksaa reilu 3000e enempi automaatti laatikosta. Jos ero laatikoiden hinnassa olisi hiukankin kohtuulisempi olisi valintani automaatti.
Jep, 3 tonttua olisi itsellekin ollut aivan liikaa. Leonissa hintaeroa ei kuitenkaan ole ovh-hinnoissakaan kuin karvan alta 1,5 k,. Lopullisesti valinnan ratkaisi taas kerran kipeytynyt ja tulehtunut olkapää. Pahimmillaan kun tuli mieleen yrittää kusemistakin vasuria hyödyntäen saati että edes yrittäisi nykäistä moottorisahaa käyntiin :(

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 19.01.20 - klo:18:35Manuaalin kaipuu on sama muin haluaisi takaisin tehostamattoman ohjauksen ja jarrut (eikä tietenkään ABS:iä), koska ”kontrolli”.
Mielestäni vertaus ontuu; on hiukan turhan rankka rinnastus vetää yhtäläisyysmerkit ohjaus-/jarrutehostimeen, joissa ei esmes mekatroniikkaa/vastaavaakaan ole.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy