Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

MikHei

Enää ei penikkatauti vaivaa, se nyt tuli ainakin varmasti kaikille selväksi.  ;)  ;D
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Teukkis

Harraste on manuaali. Ihan pian tuleva työsuhdeauto on myös manuaali. En malta odottaa että tuon automaatin koukut saa lempata.

9987

Normaalissa käytössähän automaatista ei saa mitään hyötyä, täysin kaupunkipainotteisessa ajossa eri asia. Automaatin kalliit korjaukset voi pääosin välttää kun käyttää max 150tkm ajettuja, dsg / stronic kytkimiä joutuu noilla kilometreillä uusimaan, joskus mekatroniikkaa.

Paikallisen autohuollon pihalla F10 jossa automaatissa vika,  13-14tâ,¬ arvoinen auto, parin tonnin remontti. Edullisemmissa autoissa voi käydä että remontti maksaa puolet auton arvosta, jää pois liikenteestä sen takia tai myydään jobbarille.

Tietysti valitettava asia omistajalle kun auto muuten hyvä.

jamo75

mitä on normaali ajaminen, motarillako vakionopeuden säätimellä ? paremmin se automaatti vaihtaa kun se kuski joka jurruttaa 6:lla eko säästö silmissä ?

itse kun ei ole koskaan yli 70t KM ajettua autoa ole ollut niin ihan hirväesti kiinnosta että pitääkö jossain 200t KM kohdalla vaihtaa jotain...

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 09.05.19 - klo:18:38
Normaalissa käytössähän automaatista ei saa mitään hyötyä, täysin kaupunkipainotteisessa ajossa eri asia. Automaatin kalliit korjaukset voi pääosin välttää kun käyttää max 150tkm ajettuja, dsg / stronic kytkimiä joutuu noilla kilometreillä uusimaan, joskus mekatroniikkaa.

Paikallisen autohuollon pihalla F10 jossa automaatissa vika,  13-14tâ,¬ arvoinen auto, parin tonnin remontti. Edullisemmissa autoissa voi käydä että remontti maksaa puolet auton arvosta, jää pois liikenteestä sen takia tai myydään jobbarille.

Tietysti valitettava asia omistajalle kun auto muuten hyvä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

sambolo

Itsellä ei ole koskaan ollut yhdessäkään manuaalilootassa vikaa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

ile

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 09.05.19 - klo:22:45
Itsellä ei ole koskaan ollut yhdessäkään manuaalilootassa vikaa.

Itsellä ei ole koskaan ollut yhdessäkään automaattilaatikossa vikaa.


erttuli

Mikäli ajaa paljon kyllä automaatti on oikea valinta. Vähän harmittaa etten hankkinut nykyistä autoa manuaalina, kun ajomäärät on sen verran vähentyneet. ZF automaatti on kyllä hyvä, ei siinä mitään. Ohjelmoituna vaihtaa tosi nopeasti kunhan on vaihteistoöljy lämmennyt.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 09.05.19 - klo:22:45
Itsellä ei ole koskaan ollut yhdessäkään manuaalilootassa vikaa.

Itsellä on porsinut yksi laatikko ja se oli manuaali. Ja kyseessä ei ollut käyttäjän vika.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Iero

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.05.19 - klo:09:48
Itsellä on porsinut yksi laatikko ja se oli manuaali. Ja kyseessä ei ollut käyttäjän vika.
Automaateilla olen ajellut ja yksi laatikko on rikkoontunut, kun vaimoni kytki irronneen lasinpesuletkun epähuomiossa vaihdelaatikon huohotinputkeen. Tonnin autoon tuli 4:n tonnin remontti, mutta kannatti, kun autolla ajettiin vielä 200 tkm lisää. Oli -95 mallinen Opel Vectra GLS. Käsivaihteistakin osaan ajaa, mutta jostakin syystä automaatit miellyttävät enemmän. Ensimmäinen oli joku 70-luvun Taunus 3-vaihteisella automaattilaatikolla - silläkin pärjäsi erinomaisesti, kun bensan kulutus siihen aikaan ei ollut kovin tärkeä. Miellyttävimpiä automaatteja ovat eCVT, mehulinko, CVT. Yksi DSG7 oli, mutta minun mielestäni ei ollut kovin mukava.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Iero - 10.05.19 - klo:10:49
Miellyttävimpiä automaatteja ovat eCVT, mehulinko, CVT. Yksi DSG7 oli, mutta minun mielestäni ei ollut kovin mukava.

CVT on kyllä mukava jos on toteutettu kunnolla kuten Audin multitronic. Nissanin CVT (Xtronic) on yksi huonoimmista automaateista mitä olen ajanut.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

more

Pitkään käytössä ollut automaatti vaihtui juuri manuaaliin kun laatikko levisi. En ala maksamaan auton hintaa korjauksesta  ::)

shaman

Itselle ainakin se suurin asia on se vallan kahvassa oleminen. itse päätän mikä vaihde on milloinkin päällä ja tarpeen vaatiessa viiveettä. Se kun nyt vaan ei onnistu automaatilla vaikka kuinka on manuaalivaihtomahdollisuus. Heitä siinä sitten kun on tilanne päällä keppi ensin +/- moodiin viiveen kanssa ja koita vaihtaa vaihdetta niin tilanne meni jo kauan sitten. Läpyskävaihteista saa sitten kuittailla mutta viive se on niissäkin kun laatikko ei siitä muutu. Ja se mitä manuaalilla saa aikaan esim. talviajossa vauhdissa kytkimellä ja oikealla vaihteella, suunnan vaihdokset, pidon haku, vastaheitot ym, syitä on lukemattomia. Ymmärrän toisaalta erittäin hyvin myös automaatilla ajavia. On kerrassaan leppoisaa kun joskus sattuu esim. vuokra-autoksi automaatti. Siksi tuntuukin, että tämä manuaalivaihteisto alkaa enemmänkin profiloitua ns. harrastajan askiksi. Juu, asiavirheitä varmasti on, mutta perusajatus manuaali vs. automaatti on itsellä tämä. Sitten kun pdk vasteajalla olevat automaattiaskit tulevat tavistenkin saataville niin saatan harkita. Kutsukaa dinosaurukseksi.

Pihistelijä

Nyt, kun on taas syksyiset pimeät kelit, arvostaa kunnon ajovaloja. Itse otin Leoniin LED-ajovalot, jotka näyttävät todella leveästi pientareelle. Kullanarvoinen lisävaruste näin hirvijahdin aikana. Muutama päivä sitten selailin käytettyjen Leonien tarjontaa ja silmään pisti todella moni DSG-vaihteistolla varustettu auto, jossa oli kuitenkin halogeenit. En voi millään ymmärtää kuinka joku ottaa kalliin DSG-vaihteiston, josta ei ole mitään hyötyä, kun vähemmällä rahalla saisi paremmat ajovalot, jotka voivat pelastaa henkesi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Teemu74

perinteisellä mehumaija-automaatilla on kiva kiskoa painavaa venettä ylös rampilta.
ei tarvii kytkintä poltella, kuten manuaaleilla on tapana.

en ihan heti kyllä vaihtais takaisin manuaaliin.


Q.Atro

Lainaus käyttäjältä: shaman - 01.11.19 - klo:00:01
"Itselle ainakin se suurin asia on se vallan kahvassa oleminen. itse päätän mikä vaihde on milloinkin päällä ja tarpeen vaatiessa viiveettä."
"Ja se mitä manuaalilla saa aikaan esim. talviajossa vauhdissa kytkimellä ja oikealla vaihteella, suunnan vaihdokset, pidon haku, vastaheitot ym, syitä on lukemattomia."

Juuri näitä asioita itsekin arvostan manuaalissa. Oma kontrolli asioihin etenkin talviajossa.
Ajoni ovat paljolti pitkää matkaa taajamien ulkopuolella. Jos ajaisin enimmäkseen kaupunkialueilla, voisi automaattikin tulla kysymykseen.
Turha kai tästäkin aiheesta on väitellä - jokainen ajaa millä tykkää :)
VW CC 2.0TDI 130 -14
Ex-vag: Seat Leon FR 1.4 TSI, Audi 100 2.3 C4, Skoda Superb 2.0 TDI

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.11.19 - klo:03:47
En voi millään ymmärtää kuinka joku ottaa kalliin DSG-vaihteiston, josta ei ole mitään hyötyä, kun vähemmällä rahalla saisi paremmat ajovalot, jotka voivat pelastaa henkesi.

Koska en aja valaisemattomia teitä, en tarvitse perusvaloja parempia valoja. Nykyisessä Octaviassa on muuten hyvät halogenit.

jamo75

itse asun perua/hirvi vaara alueella jossa näitä juoksee jatkuvasti, viime viikollakkn kyseisen alueen läpi ajettuma 2 peuraa ja 2 hirveä pukkoili. ennätys 5 peuraa yhdellä matkalla. eipä ole mitään väliä onko karoqin ledit vai opelin halogeenit, automaatti jarrutus ei myöskään kerinnyt reagoida keulan edestä menneesen peuraan mitenkään, väistin itse toiselle kaistalle.

jos haluaa paremmat valot niin lisävalot ne oikeasti näyttää penkkaan

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.11.19 - klo:03:47
Nyt, kun on taas syksyiset pimeät kelit, arvostaa kunnon ajovaloja. Itse otin Leoniin LED-ajovalot, jotka näyttävät todella leveästi pientareelle. Kullanarvoinen lisävaruste näin hirvijahdin aikana. Muutama päivä sitten selailin käytettyjen Leonien tarjontaa ja silmään pisti todella moni DSG-vaihteistolla varustettu auto, jossa oli kuitenkin halogeenit. En voi millään ymmärtää kuinka joku ottaa kalliin DSG-vaihteiston, josta ei ole mitään hyötyä, kun vähemmällä rahalla saisi paremmat ajovalot, jotka voivat pelastaa henkesi.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Arttu

Köyhyys on syynä täällä. Sitten kun automaattia saa samaan hintaan, kuin manuaalia, voisin harkita sitä. Nyt niiden hintaerolla ostan monta sataa litraa bensaa. Manuaalilaatikolla kulutuskin on pienempää.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 01.11.19 - klo:09:59
No eipä välttämättä ole manuaalilla nykyään pienempää. VG konsernin automaatit kyllä osaa hyödyntää kulutuksen minimiin. Saattaapa manuaalilla mennä jopa enemmän jos ei osaa pihistelyajoa.

Jos katsoo VAG 1.0 ja 1.5 TSI autojen WLTP-lukemia, on DSG:n kulutus 6-8% korkeampi kuin manuaalilla. Nyt kuitenkin Leonin ja Octavian hinnastaosta on pudetettu 1.0 TSI DSG:t pois, joten ei pääse enää vertaamaan, mutta puoli vuotta sitten näkyi. Käytännössä manuaalilla tarkasti ajettuna ero kasvaa vielä huomattavasti suuremmaksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.11.19 - klo:10:34
Käytännössä manuaalilla tarkasti ajettuna ero kasvaa vielä huomattavasti suuremmaksi.

Tämä on juuri se taikasana jolla sinäkin saat kulutuksen manuaali leonilla pieneksi. Ajat varmasti ihan helkkarin tarkasti. Väitän että 95% auton kuljettajista ei aja niin tarkasti, että saisi manuaalilla kulutuksen pienemmäksi kuin nykyaikaisella automaatilla. Automaatilla tulee väkisinkin ajettua enemmän oikealla vaihteella.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tsi1490

Teoriassa automaatin 25kg lisäpaino ja toisaalta DSG:n yhden ylimääräisen vaihteen mukanaan tuoma taloudellisilla kierroksilla enemmän ajaminen luulisi kuittaavan toisensa. Oma 1.0 TSI Octavia farmarini kulutti (laskettu) kesän aikana koko ajan 4.8-4.9l/100km taajamapainotteisessa ajossa. Vaikea uskoa, että sama auto manuaalina samassa ajossa juurikaan taloudellisemmin kulkisi. Ainakaan manuaalia ei tämän auton kohdalla tarvitse valita sen takia, että automaatti kuluttaisi enemmän.

dosetti

Olen viime vuosiin asti ollut vahvasti manuaalimiehiä, mutta uusi auto tulee automaattina enkä edes halua ajatella sitä manuaalivaihtoehtona. En jaksa enää koko ajan veivata keppiä ja painella jäykältä tuntuvaa poljinta, se on alkanut jo ihan ärsyttämään ja viemään ajonautintoa pois. Niin se mieli muuttuu iän myötä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.11.19 - klo:10:34
Jos katsoo VAG 1.0 ja 1.5 TSI autojen WLTP-lukemia, on DSG:n kulutus 6-8% korkeampi kuin manuaalilla. Nyt kuitenkin Leonin ja Octavian hinnastaosta on pudetettu 1.0 TSI DSG:t pois, joten ei pääse enää vertaamaan, mutta puoli vuotta sitten näkyi. Käytännössä manuaalilla tarkasti ajettuna ero kasvaa vielä huomattavasti suuremmaksi.

Käytännössä näkyy esim. viimeisimmän tankkauksen jälkeen menneen 1300 kilometriä 10 litralla polttoainetta. Missähän olisi se fakiiri, joka pääsee vielä vähäisemmällä.

jukkanen

Itse valitsin viimeksi uuden auton ostaessani manuaalin omien kokemusteni, omien koeajojeni ja internetistä löytyneiden monia automaattisia vaihdelaatikkotyyppejä koskevien ongelmien perusteella. Hinnalla ei ollut valintaani ajatellen merkitystä. Joskus kymmenkunta vuotta sitten mielipiteeni oli toinen, mutta jossain vaiheessa teki kuitenkin mieli palata manuaaliin eikä ole toistaiseksi kaduttanut.  Minusta valinta on järkevää tehdä ihan oman maun ja tarpeiden mukaan, ei välttämättä niinkään muitten.

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.11.19 - klo:03:47
En voi millään ymmärtää kuinka joku ottaa kalliin DSG-vaihteiston, josta ei ole mitään hyötyä, kun vähemmällä rahalla saisi paremmat ajovalot, jotka voivat pelastaa henkesi.

Ikäväähän se aina on, jos ei ymmärrys riitä. :(

Tuossa lainauksessa on verrattu kahta asiaa, joista toinen on faktaa ja toinen vain mielipide. Faktaa on se, että paremmat ajovalot voivat pelastaa hengen. Mielipide taas on se, ettei DSG-vaihteistosta ole mitään hyötyä. Kannattaisi tuollaiset väitteet esittää 1. persoonassa, niin menisivät kohdalleen. Se, ettei sinulle ole DSG-vaihteistosta hyötyä, ei tarkoita etteikö siitä olisi muille hyötyä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 01.11.19 - klo:12:24
Manuaalivaihteisten kysyntä on käytettynä jopa vähäisempää kuin automaatin. Näin se mailma muuttuu.
Hyvä siisti vähän ajettu automaatti lähtee vaihtoautona nopeasti liikkeestä.
Totta. Uudehkoissa käytetyissä manuaali voi olla muuten hyvän yksilön kaupassa blokkeri.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.11.19 - klo:13:16
Mielipide taas on se, ettei DSG-vaihteistosta ole mitään hyötyä. Kannattaisi tuollaiset väitteet esittää 1. persoonassa, niin menisivät kohdalleen. Se, ettei sinulle ole DSG-vaihteistosta hyötyä, ei tarkoita etteikö siitä olisi muille hyötyä.
Vilkkaassa kaupunkiajossa automaatista on todellakin hyötyä, ainakin omasta mielestäni. Esim. kun liikkuu ensimmäistä kertaa kaupunkiympäristössä missä kaistoja on n*kpl ja liittymiä risteää sinne ja tänne molemmin puolin ja kaikki huomio on kiinnitettävä liikenneympäristöön ja etsimään sitä pientä väliä mistä saisi kaistan vaihdettua. Silloin ei kaipaa yhtää ylimääräistä tehtävää, mukaan lukien vaihteen vaihto ja vieläpä niin että käytössä oleva vaihde olisi juuri siihen nopeuteen optimoitu. Näissä tilanteissa tulee sekä turvallisuushyöty että taloudellisuushyöty.

Toinen on esim. vanhemmat ihmiset. Automaatti helpottaa ajoa huomattavasti kun on aina "oikea" vaihde silmässä. Sitten vielä erikoistapaukset. Tutulla meni jalka pariksi kuukaudeksi pakettiin kesän jälkeen. Manuaalilla ajo ei onnistu, mutta automaatilla onnistuu.

Toiselle on hyötyä, toiselle ei.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

petaso

Lainaus käyttäjältä: jt - 01.11.19 - klo:14:36
Vilkkaassa kaupunkiajossa automaatista on todellakin hyötyä, ainakin omasta mielestäni. Esim. kun liikkuu ensimmäistä kertaa kaupunkiympäristössä missä kaistoja on n*kpl ja liittymiä risteää sinne ja tänne molemmin puolin ja kaikki huomio on kiinnitettävä liikenneympäristöön ja etsimään sitä pientä väliä mistä saisi kaistan vaihdettua. Silloin ei kaipaa yhtää ylimääräistä tehtävää, mukaan lukien vaihteen vaihto ja vieläpä niin että käytössä oleva vaihde olisi juuri siihen nopeuteen optimoitu. Näissä tilanteissa tulee sekä turvallisuushyöty että taloudellisuushyöty.

Toinen on esim. vanhemmat ihmiset. Automaatti helpottaa ajoa huomattavasti kun on aina "oikea" vaihde silmässä. Sitten vielä erikoistapaukset. Tutulla meni jalka pariksi kuukaudeksi pakettiin kesän jälkeen. Manuaalilla ajo ei onnistu, mutta automaatilla onnistuu.

Toiselle on hyötyä, toiselle ei.

Omasta kokemuksesta väitän että kun on vuosikausia ajanut manuaalilla, se vaihteiden vaihto ja oikean vaihteen käyttö myös vieraissa ympäristöissä tapahtuu täysin automaattisesti ns. selkäytimestä huomaamattomasti että minulla ei ainakaan ole ongelmaa. Ja kokemusta tosiaan on siten että täältä maalta pohjoisesta kun harvoin olen esim. Helsingissä käynyt.

V-O

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.11.19 - klo:10:41
http://web.skoda.fi/lataukset/uusi-octavia/uusi-octavia/SKODA-Octavia-Combi-suositushinnasto.pdf?time=1572597552

esim. Skoda Octavia 1.5 Style
- manuaali 5,5 l/100 km
- automaatti 6,1 l/100 km

Ero 11%
Aivan sama minulle jos automaatti kuluttaa 11 % enemmän. Ostin juuri ton vuoksi erään automaattivaihteisen auton joka oli 11 % halvempi kun eräs manuaali...

Ollaan siis sujut 😊

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy