Kirjoittaja Aihe: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla  (Luettu 255959 kertaa)

Poissa Skeida-Bob

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
  • Reborn, but now finally healed.
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1020 : 01.11.19 - klo:23:36 »
No en halunnut, pyytämättä sain resonaattorin, jo useampaan kertaan, sulla sitten parempi tuuri ;D. Moottorijarrutusta käytän nykyään manuaalilla paljon kun se on käyttökelpoinen vs. dsg, vaimon sitikassakin se toimii vaikka tomaatti onkin, ei tosin dsg. Kieltämättä kepin viskominen pienemmälle vauhdin hidastuessa on monimutkaista jarruttelun sijaan, mutta siitä on ehkä tullut vaan tapa ;D ei voi mtn. Dramatiikkaa pukkaa näköjään sielläkin  ;D. Lepo.


350-400 Nm noissa DSG:n edessä olleissa moottoreissa on mulla ollut. En tiedä, onko sitten paljon vai vähän. Itselleni tuo on riittänyt. Alhaiset kierrokset yhdessä korkean väännön kanssa käyvät kaksoimassavauhtipyörän päälle. Varmaankin juuri siksi nuo mun autoissa olleet DSG:t vaihtavat alhaalla rauhallisessa ajossa, jolloin vääntö on pientä. Silloin kun tarvitaan  ripeää kiihtyvyyttä, laatikko vaihtaa korkeammilla kierroksilla. Hyvin ovat jouset kestäneet eikä ole mitään jyristyksiä ollut. Itse en toki olisi ostanutkaan autoa, joka jyristää ja resonoi jatkuvasti, mutta sinä ilmeisesti sellaisen olet halunnut.

Vai ei sulla ollutkaan kovasta mesoamisesta huolimatta mitään sanottavaa tuon moottorijarrutuksen eduista. No eipä siinä mitään uutta. Onhan näitä tapauksia, joiden huuto hiljenee aina perusteita kysyttäessä, netti puolillaan. Sitten vähän päästä se sama huuto raikaa uudessa keskustelussa tai uudella foorumilla vain taas uudelleen vaietakseen.
jo läks pazka pihasta.

Poissa Skeida-Bob

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
  • Reborn, but now finally healed.
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1021 : 01.11.19 - klo:23:53 »
Asiatonta juttua? Kyllä kaikki juttu sekaan sopii ja toki kukin ajaa millä haluaa. Sulle sanoisin että elä hyvä mies ota enempää...


Huh, taitaa äijät olla melko maistissa tai jotain muuta, niin paljon mahtuu ihan asiatonta juttua ennen niin asialliselle foorumille. Sovitaanko että ne ajaa manuaalilla ketkä haluaa ja ne automaatilla ketkä haluaa ja ketju kiinni, asiasta keskusteltu tarpeeksi ja jos ei pysy lapasessa niin ei pysy. Asiallisia ja todella asiantunteviakin kommentteja on kyllä hienosti välissä mutta häviää tuohon bullshitin tulvaan.
jo läks pazka pihasta.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.121
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1022 : 02.11.19 - klo:00:24 »
No en halunnut, pyytämättä sain resonaattorin, jo useampaan kertaan, sulla sitten parempi tuuri ;D. Moottorijarrutusta käytän nykyään manuaalilla paljon kun se on käyttökelpoinen vs. dsg, vaimon sitikassakin se toimii vaikka tomaatti onkin, ei tosin dsg. Kieltämättä kepin viskominen pienemmälle vauhdin hidastuessa on monimutkaista jarruttelun sijaan, mutta siitä on ehkä tullut vaan tapa ;D ei voi mtn. Dramatiikkaa pukkaa näköjään sielläkin  ;D. Lepo.

Ja ne moottorijarruttelun hyödyt edelleenkin vain loistavat poissaolollaan. Ajattelitko vieläkin kirjoittaa uuden viestin ja kierrellä niiden ympärillä kuitenkaan esittämättä ensimmäistäkään etua?

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.737
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1023 : 02.11.19 - klo:08:00 »
Kun ajaa vuosittain useilla eri automaateilla ja manuaaleilla, niin pakko sanoa, että onhan automaatti vaivaton ajaa, mutta eniten niissä risoo ominaisuus, kun tulet risteykseen ja himmaat kaasua sen jälkeen pitäisikin lähteä, niin vaihdelaatikko arpoo hetken lähteäkkö vai ei. Tuota ei manuaalilla tapahdu ellet jurruuta liian alhaisille kierroksille.

Toinen joissain automaateissa on tuo jurruuttaminen melkein sellaisella kierrosrajalla, että tuntuu ratissa saakka ja tekee pahaa.

Unohtamatta vag:n paskoja dsg-vaihdelaatikoita. Juuri eräs kirosi tulevaa melkein 4000 euron remonttia. Kyllä automaattilaatikot tehtiin ennen kestämään. Tutulla 80-luvulta saakka ollut mese jolla ajettu melkein 500tkm ja automaattilaatikko vain rokkaa eikä sille ole tehty mitään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Q.Atro

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1024 : 02.11.19 - klo:10:28 »
"Toinen joissain automaateissa on tuo jurruuttaminen melkein sellaisella kierrosrajalla, että tuntuu ratissa saakka ja tekee pahaa."

Samaa mieltä. Samoin ainakin omassa manuaalissa vaihdeopastin ajattaisi minusta perstuntumalta liian matalilla kierroksilla, jyrisee ikävästi. Pykälää pienemmällä menee paljon kevyemmän tuntuisesti.
Eikä kulutusmittarin mukaan aina mene "jyrinäkierroksilla" sen vähemmälläkään.
VW CC 2.0TDI 130 -14
Ex-vag: Seat Leon FR 1.4 TSI, Audi 100 2.3 C4, Skoda Superb 2.0 TDI

Poissa pegasus

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1025 : 02.11.19 - klo:11:00 »
Vastaanpa omalta osaltani tuohon otsikon aiheeseen. Uusi Polo on nyt ollut kolme päivää käytössäni ja on manuaali. Oma valintani perustui seuraaviin asioihin. Autolla ajetaan pääasiassa maantieajoa töihin sekä harrastuksiin. Matkojen aikana on vaihtotapahtumia minimaalisesti, joten en juurikaan hyödy automaatin mukavuustekijöistä. Edellinen autoni oli siis automaatti. Bonuksena sain vielä hintaerolla automaattiin verrattuna mukavia varusteita

Taloudessamme taas on kolme muutakin nelipyöräistä ajoneuvoa, joista kaksi on automaattivaihteisia. Niiden valinnoissa olivat omat perusteet. Mautoa ei saa manuaalina ja juuri autokortin saaneelle halusimme taas ensiautoksi manuaalin. Kyseinen auto on vieläpä syntinen diesel mutta reilun puolen vuoden ajosuorite on jo kuitannut reilusti dieselveron osuuden. Vaimon auto on taas sekä diesel että automaatti ja tällä autolla teemme pidemmät reissut esim. ulkomaille ja vieraisiin kaupunkeihin. Ajaminen kaupungissa on helpompaa automaatilla. Polttoaineen kulutus on myös alhainen vaikka verrattuna tuohon mainittun poloon.

Yritän tässä siis sanoa, että jokainen varmaan valitsee autonsa omilla perusteillaan. Ei sihen taida kenelläkään olla mitään varaa arvostella. Kysymyksiä voi toki esittää mutta asianmukaisesti. Meidän valinnat on tällaiset


Poissa sambolo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.310
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1026 : 03.11.19 - klo:10:30 »
Oli tossa viikon verran sijaisautona automaatti bemari. Ei kyllä herättäny tuo laatikko omistamisen haluja. Ihan kiva paikaltaa lähtiessä jossai liikennevalo grandprixissä, mutta liikkeellä ollessa jäätävää arpomista(myös sport asetuksella) ja esim liittymät oli todella hasardia ajettavaa, en ihmettele enää kuinka ihmiset niissä tohoilee, ajavat varmaan automaatilla ;D Myös tuntuma tiehen ja kaikkeen ajamiseen todella ohkaista vaikka bemari muuten olikin hyvä ajaa. Automaatilla tuntuu vain enempi, että olis matkustaja eikä kuljettaja. Vaikea luottaa autoon, että asiat menee just niin kuin on suunnitellut.

Edit: nää on kyllä varmaan täysin turhia seikkoja sellaselle perus kuskille, joka ei muutenkaan ole perillä ajamisesta millään tasolla, ja jotka muutenkin on enemmän niitä kyytiläisiä kun kuljettajia tien päällä. Sellasille varmasti automaatti mukava helpotus ja ehkä sen avulla pystyy keskittymään vaikka peileihin, muuhun liikenteeseen, liikennesääntöjen seuraamiseen, valojen käyttöön ym.. tai sitten ei..

Edit2: Sähköautoilla en ole ajanut. Niissä kyllä vois olla toiminta sujuvampaa ja välittömämpää verrattuna polttomoottorillisiin.
« Viimeksi muokattu: 03.11.19 - klo:10:43 kirjoittanut sambolo »
Honda civic
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 724
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1027 : 03.11.19 - klo:11:10 »
Kuka voi olla niin ai**kääpä, että ostaa itelle tehosekottimen?
Kannattaa ostaa auto kunnollisella moottorilla ja tietenkin automat. ;D

Poissa jamo75

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 694
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1028 : 03.11.19 - klo:11:33 »
itse oon 2000 vuodesta asti ajanut automaatilla ja nykyisin herra jestas dsg.llä ja vielä on tiellä pysynyt... toki dsg vs volvon momentti muunnin niin ero on kyllä kuin yöllä ja päivällä

Oli tossa viikon verran sijaisautona automaatti bemari. Ei kyllä herättäny tuo laatikko omistamisen haluja. Ihan kiva paikaltaa lähtiessä jossai liikennevalo grandprixissä, mutta liikkeellä ollessa jäätävää arpomista(myös sport asetuksella) ja esim liittymät oli todella hasardia ajettavaa, en ihmettele enää kuinka ihmiset niissä tohoilee, ajavat varmaan automaatilla ;D Myös tuntuma tiehen ja kaikkeen ajamiseen todella ohkaista vaikka bemari muuten olikin hyvä ajaa. Automaatilla tuntuu vain enempi, että olis matkustaja eikä kuljettaja. Vaikea luottaa autoon, että asiat menee just niin kuin on suunnitellut.

Edit: nää on kyllä varmaan täysin turhia seikkoja sellaselle perus kuskille, joka ei muutenkaan ole perillä ajamisesta millään tasolla, ja jotka muutenkin on enemmän niitä kyytiläisiä kun kuljettajia tien päällä. Sellasille varmasti automaatti mukava helpotus ja ehkä sen avulla pystyy keskittymään vaikka peileihin, muuhun liikenteeseen, liikennesääntöjen seuraamiseen, valojen käyttöön ym.. tai sitten ei..

Edit2: Sähköautoilla en ole ajanut. Niissä kyllä vois olla toiminta sujuvampaa ja välittömämpää verrattuna polttomoottorillisiin.
Tulossa: VW ID.3 1st max
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
Edelliset: Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 724
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1029 : 03.11.19 - klo:11:56 »
itse oon 2000 vuodesta asti ajanut automaatilla ja nykyisin herra jestas dsg.llä ja vielä on tiellä pysynyt... toki dsg vs volvon momentti muunnin niin ero on kyllä kuin yöllä ja päivällä

Siis kerro kumpi on parempi Volle vai DSG. Nuo Vollet vetää kyllä pa:ta pirusti, litran ero.

Poissa Oktaavi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 413
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1030 : 03.11.19 - klo:13:36 »
Siis kerro kumpi on parempi Volle vai DSG. Nuo Vollet vetää kyllä pa:ta pirusti, litran ero.
Tästä ei nyt kyllä itselle aukea yhtään, että mikä Volvo verrattuna mihinkä autoon syö litran enemmän mitä? Bensaa vai dieseliä? Ei ymmärrä.

Poissa paimentolainen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 252
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1031 : 03.11.19 - klo:17:31 »
Oli tossa viikon verran sijaisautona automaatti bemari. Ei kyllä herättäny tuo laatikko omistamisen haluja. Ihan kiva paikaltaa lähtiessä jossai liikennevalo grandprixissä, mutta liikkeellä ollessa jäätävää arpomista(myös sport asetuksella) ja esim liittymät oli todella hasardia ajettavaa, en ihmettele enää kuinka ihmiset niissä tohoilee, ajavat varmaan automaatilla ;D Myös tuntuma tiehen ja kaikkeen ajamiseen todella ohkaista vaikka bemari muuten olikin hyvä ajaa. Automaatilla tuntuu vain enempi, että olis matkustaja eikä kuljettaja. Vaikea luottaa autoon, että asiat menee just niin kuin on suunnitellut.

Mikä bemari oli kyseessä? Yleinen mielipide lienee, että nykyiset ZF:n tekemät 8-9 -loviset automaatit ovat parhaita. Väite, joka on kyllä helppo allekirjoittaa. Omassa käytössä on tuo volsun kelvoton Aisin ja penarin huomaamattomasti ja upeasti vaihtava 8-vaihteinen ZF.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Poissa sambolo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.310
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1032 : 03.11.19 - klo:19:33 »
Uuden karhee 118i oli bemari, niitä viimeisiä takavetosia, ei sitä vasta tullutta etuvetomallia vielä. Olis kyllä varmaa luontevammalta tuntunu jos voimaa olis ollut enemmän. On kyllä tullu ajettua paljon muitakin automaatteja, eikä mikään niistä sellainen minkä itselle huolisin. Volvossa oli kyllä silti ehkä mukavin, tosin siitä on aikaa, joku vanhempi neliveto v70 2.5 turbolla muistaakseni.
Honda civic
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poissa Routa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 330
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1033 : 03.11.19 - klo:19:34 »
Mikä bemari oli kyseessä? Yleinen mielipide lienee, että nykyiset ZF:n tekemät 8-9 -loviset automaatit ovat parhaita. Väite, joka on kyllä helppo allekirjoittaa. Omassa käytössä on tuo volsun kelvoton Aisin ja penarin huomaamattomasti ja upeasti vaihtava 8-vaihteinen ZF.
Mikä Volsu kyseessä, kun Touaregeissa on käsittääkseni ZF?

Mitä keskusteluun tulee niin ei yllätä, jos joku valitsee manuaalin, jos ainoa käsitys automaatista on DSG.

Poissa paimentolainen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 252
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1034 : 03.11.19 - klo:19:41 »
Mikä Volsu kyseessä, kun Touaregeissa on käsittääkseni ZF?

Mitä keskusteluun tulee niin ei yllätä, jos joku valitsee manuaalin, jos ainoa käsitys automaatista on DSG.
2011 V8 TDI 7P. Aisin siinä on. Valitettavasti.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Poissa Antore

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 250
  • A3 e-tron
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1035 : 03.11.19 - klo:19:42 »
Mikä Volsu kyseessä, kun Touaregeissa on käsittääkseni ZF?

Mitä keskusteluun tulee niin ei yllätä, jos joku valitsee manuaalin, jos ainoa käsitys automaatista on DSG.

Naulan kantaan ;D Vastauksen 'miksi manuaali' voisi muotoilla myös yksinkertaisemmin. Jos välttämät haluaa ajaa Volkkari-konsernin autolla. Tosin sähkömoottorin jatkona 6 vaihteinen s-tronic on kyllä yllättänyt todella positiivisesti.

Poissa mfroberg

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 612
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1036 : 03.11.19 - klo:20:09 »
Jos on yhtään kokemusta wanhemman sukupolven 4- ja 5-vaihteisista momentiinmuunninautomaateista niin DSG:llä ajaminen on suorastaan juhlaa. Ei nykäisyä tai viivettä vaihdossa, huomattavasti parempi taloudellisuus jne. Meillä on 2 kpl eri mallista 7-vaihteista DSG:tä käytössä, toimivat hyvin ja ainakin meille juuri sopivat huomaamattomaan arkikäyttöön.

Kyllä nanuaalillakin tulee toimeen jos automaatit arveluttavat tai pelottavat(mitä jos se hajoaa?).
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 724
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1037 : 03.11.19 - klo:21:24 »
Täytyy olla puupää joka ostaa vaihdekepin.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.058
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1038 : 03.11.19 - klo:21:28 »
Siis kerro kumpi on parempi Volle vai DSG. Nuo Vollet vetää kyllä pa:ta pirusti, litran ero.

Volvoissa ainakin V70 ja S80 kärsivät suuresta omapainostaan, mikä johti suuriin kulutuslukemiin esim. vs. Superb.
Olen itse ajanut Superin 1.4TSi DSG farkulla koeajolla maantie- motaripainotteisesti ajotieturin mukaan 5,6 - 5,7 l kulutuksella eikä tämä ainakaan nykinyt vaihtaessa. Myös uudet eemelit tuntuvat taksikäytössäkin kulkevat auton koko huomioiden vähällä.

OT: Katsokaas uuden Octavia IV ilmanvastuskerrointa, 0,24 porrasperälle lupaa pieniä lukemia. Ja myös manuaalina.
Yritetään pärjätä.

Poissa Routa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 330
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1039 : 03.11.19 - klo:22:25 »
Jos on yhtään kokemusta wanhemman sukupolven 4- ja 5-vaihteisista momentiinmuunninautomaateista niin DSG:llä ajaminen on suorastaan juhlaa. Ei nykäisyä tai viivettä vaihdossa, huomattavasti parempi taloudellisuus jne. Meillä on 2 kpl eri mallista 7-vaihteista DSG:tä käytössä, toimivat hyvin ja ainakin meille juuri sopivat huomaamattomaan arkikäyttöön.
No onhan se hienoa, että 30-40 vuotta vanhan tekniikan ohi on VAG:llakin päästy. Oikeasti tuo DSG on aika kamala aski, kuten kaikki muutkin kaksoiskytkimet lähtönykäisyineen ja empimisineen.

Poissa Miktoy

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1040 : 04.11.19 - klo:01:14 »
OT: Katsokaas uuden Octavia IV ilmanvastuskerrointa, 0,24 porrasperälle lupaa pieniä lukemia. Ja myös manuaalina.

Superb iV.n ilmanvastuskerroin sedanina on 0.268 ja combina 0.310.
Muiden superb mallien ilmanvastuskertoimet sitten noista arvoista hitusen isompia ja muita malleja saa manuaalina. PHEV eli Superb iV malli on aina 6 pykäläisellä märällä dsg laatikolla, kolmella kytkimellä.
Ajossa: Superb III FL iV Combi L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.152
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1041 : 04.11.19 - klo:06:57 »
No onhan se hienoa, että 30-40 vuotta vanhan tekniikan ohi on VAG:llakin päästy. Oikeasti tuo DSG on aika kamala aski, kuten kaikki muutkin kaksoiskytkimet lähtönykäisyineen ja empimisineen.
Se on myös kuskista kiinni.  ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.608
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1042 : 04.11.19 - klo:08:46 »
Jos on yhtään kokemusta wanhemman sukupolven 4- ja 5-vaihteisista momentiinmuunninautomaateista niin DSG:llä ajaminen on suorastaan juhlaa.

Minulla oli 90-luvussa Chrysler, jossa oli 3-vaihteinen "mehumaija". Juu kyllä kaikki myöhemmät DSG:t ovat olleet selkeästi parempia. ;D

Täytyy olla puupää joka ostaa vaihdekepin.

Itsekin automaatilla ajavana, mielenkiinnosta kysyn että miksi jankkaat tätä asiaa? Meinaatko, ettei mielipiteesi ole tullut tarpeeksi selvästi jo esiin? ::)
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa mfroberg

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 612
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1043 : 04.11.19 - klo:08:47 »
No onhan se hienoa, että 30-40 vuotta vanhan tekniikan ohi on VAG:llakin päästy. Oikeasti tuo DSG on aika kamala aski, kuten kaikki muutkin kaksoiskytkimet lähtönykäisyineen ja empimisineen.

Ikävää että sinun askissasi on murheita. Meillä on 2 kpl ilman noita mainitsemiasi ongelmia, on ollut myös 2 kpl aiempaakin missä ei ollut minkäänlaisia ongelmia käytössä. Tuosta aikahaarukasta, mulla oli perinteinen 5-vaihteinen automaatti Volvo V70 D5 2002, Skoda Superb 1.9 TDI 2005 sekä Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD 2006 autoissa joten on noita ollut aika vähänkin aikaa(automaailman mittakaavassa siis) sitten käytössä. Ja jos puhutaan empimisestä niin perinteinen mehuautomaatti se vasta miettikin ennen vaihtoa ja sen jälkeistä kiihdytystä kun kickdownia käytti. Sinulla on ikävä kyllä ongelmallinen auto ja silloin kaikki ikäänkuin on huonosti, aina, ymmärrän toki sen jos jokaisella ajokerralla ketuttaa.
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa Routa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 330
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1044 : 04.11.19 - klo:09:04 »
Ikävää että sinun askissasi on murheita. Meillä on 2 kpl ilman noita mainitsemiasi ongelmia, on ollut myös 2 kpl aiempaakin missä ei ollut minkäänlaisia ongelmia käytössä. Tuosta aikahaarukasta, mulla oli perinteinen 5-vaihteinen automaatti Volvo V70 D5 2002, Skoda Superb 1.9 TDI 2005 sekä Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD 2006 autoissa joten on noita ollut aika vähänkin aikaa(automaailman mittakaavassa siis) sitten käytössä. Ja jos puhutaan empimisestä niin perinteinen mehuautomaatti se vasta miettikin ennen vaihtoa ja sen jälkeistä kiihdytystä kun kickdownia käytti. Sinulla on ikävä kyllä ongelmallinen auto ja silloin kaikki ikäänkuin on huonosti, aina, ymmärrän toki sen jos jokaisella ajokerralla ketuttaa.
Askissa ei ole ongelmia. Nuo on vain kaksoiskytkimen ominaisuuksia, jotka eritoten tuossa kuivassa seiskassa tulevat esiin.  On ihan turha väittää etteikö aski miettisi, kun ensin hidastaa ja sitten pyrkii kiihdyttämään nopeasti. Laatikko arpoo, koska siellä on väärä vaihde seuraavaksi valittuna ja sitten mennään kytkinpommin saattelemana. Samanlaisia ne on olleet kaikki mitä tullut kokeiltua.

Kannattaisi varmaan hankkia kokemuksia muistakin kuin noista museoaskeista.

Se on myös kuskista kiinni.  ;)
Siinäpä se onkin. Kunnon laatikolla ei ole kuskista kiinni. Toki noita viiveitä ei saa kuin käsinvaihtamalla kuriin, mutta mikä järki ostaa automaatti, jos haluaa vaihtaa käsin.
« Viimeksi muokattu: 04.11.19 - klo:09:12 kirjoittanut Routa »

Poissa Ocunen

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 248
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1045 : 04.11.19 - klo:10:18 »
Itselläni ollut nyt reilu puolisen vuotta DSG, sitä aiemmin vannoutunut manuaalin käyttäjä.
Ja onhan tuo automaatti kiva matka-ajossa, mutta muuten kyllä ärsyttää, kun vekslaa vaihteita ihan turhaa koko ajan esim soratiellä. Ihmekös, kun noista kytkimet kuluu.... Ja samoten liikkeelle lähtiessä luistattaa välillä ihan jäätävän kauan  >:(
Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.152
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1046 : 04.11.19 - klo:10:39 »
Siinäpä se onkin. Kunnon laatikolla ei ole kuskista kiinni. Toki noita viiveitä ei saa kuin käsinvaihtamalla kuriin, mutta mikä järki ostaa automaatti, jos haluaa vaihtaa käsin.
Näinpä juuri ja automaatti ei ole ennustaja. Automaatilla ajo sujuu myös paremmin, jos kuski osaa hiukankin ennakoida ja antaa vaihteistolle mahdollisuuden nättiin toimintaan. Automaatti ei siis aina tiedä kuskin aivoituksia millään ja se vaatii kuskiltakin ymmärrystä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Routa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 330
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1047 : 04.11.19 - klo:11:00 »
Näinpä juuri ja automaatti ei ole ennustaja. Automaatilla ajo sujuu myös paremmin, jos kuski osaa hiukankin ennakoida ja antaa vaihteistolle mahdollisuuden nättiin toimintaan. Automaatti ei siis aina tiedä kuskin aivoituksia millään ja se vaatii kuskiltakin ymmärrystä.
No niin et taaskaan tajunnut, mutta joka viestiin pitää vaan vastata.

Poissa mfroberg

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 612
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1048 : 04.11.19 - klo:11:02 »
Sorry, ei pysty tunnistamaan meidän kumpaakaan(märkä ja kuiva 7v) DSG:tä noista kuvaelmista. En ole huomannut mitään luistatuksia tai jatkuvaa vaihteiden vekslailua saatikka joitain huomattavia "kytkinpommeja" missään vaiheessa. Voihan se olla että käyttäjissä on sitten eroa kun ei saa samanlaista aikaiseksi tai sitten ei kiinnitä siihen mitään huomiota koska ei ole mitään itseään häiritsevää noteerannut.

Tämä menee nyt juupas/eipäs puolelle joten annetaan olla, osa on tyytyväisiä ja osa ei.
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.121
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1049 : 04.11.19 - klo:13:32 »
Annatko esimerkin missä asiassa et halua vängätä, vaan annat ihmisten elää omien mielipiteidensä mukaan, tai edes kunnioitat niitä? Tämä on mielipideasia, eli ei faktaa ja totuutta.

Vastaan silti. Monesti tulee sellainen tilanne varsinkin hidastaessa, että on väärä vaihde silmässä. Myös liian isoilla vaihteilla jurnuttaminen harmittaa. Dsg saa aikaan myös turhaa sutimista vaihtotilanteessa liukkaalla kelillä kaasua hiukan reilummin painaessa, kun vaihtotapahtumaan liittyy momentin muutos. Manuaalilla tämä tilanne hoituu yleensä etukäteen valitulla vaihteella ja vaihtotapahtuman ennakoimisella. Eli manuaalilla ennakoiminen on paremmin hanskassa ja vetoa on juuri se määrä, kuin on haluttu. Itse vaihtotapahtumat toimivat yleensä varsin mallikkaasti nykyisillä automaateilla niin räväkämmässä ajossa, kuin maltillisesti ajaenkin. Keskimäärin automaatilla joutuu myös jarrua polkea enemmän, joka näkyy vanteiden likaantumisena ja palojen tiheämpänä vaihtona.

Asia ei ole siis aivan yksiselitteinen kaikille kuskeille, mutta todennäköisesti suurimmalle osalle autoilijoista se on. Ei ole ongelmaa ajaa automaatilla, mutta onneksi saa vielä valita.
Ei kannata mieltään pahoittaa siitä, jos keskustelupalstalla keskustellaan asioista.

Pitäisi kyllä munkin joskus ajella noilla kuivakytkimellisillä, kun parin märkäkytkimellisen jälkeen en kyllä voi allekirjoittaa noita sutimisia ja jarrutteluja. Ocu3 RS:n laatikon käytöstä pidin kyllä hyvin sopivana ennakoivaan ajoon. Kaasun kun nosti, niin auto alkoi rullailemaan ja jos ennakoiti petti ja tarvitse moottorijarrutusta, niin sen sai helposti jarrupolinta hipaisemalla käyttöön. Kun vielä kierrokset olivat rauhallisessa ajossa rauhallisia ilman mitään kaksiteluja ja tempoilevassa ajossa oltiin aina tehoalueella, niin ihan ok laatikko. Nykyisen autoni DSG  kerää jarrutusenergiaa, jolloin tuo moottorijarrutus on aina virhe. Tässäkään ei ole kyllä mitään syytä tai tarvetta keskittyä vaihteisiin.

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy