Audi A4 B9 - Android Auto ja Carplay - softaversiot ja ongelmat

Aloittaja Flat, 21.01.16 - klo:08:07

« edellinen - seuraava »

jjaaskel

Kiitokset!!

Tuo radiosuosikki ongelma ei itsellä tapahdu (tosin ei ole virtual mittaristoakaan), mutta tuo tähtipainike ongelma tapahtuu kyllä (ihmettelinkin kun se ei aina toiminut) ja toistui viimeksi tänään. Auto on tosiaan ihan "suomiauto" joten kyselenpä tuolta audi centeriltä.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: jjaaskel - 06.10.19 - klo:11:42
Tuo radiosuosikki ongelma ei itsellä tapahdu (tosin ei ole virtual mittaristoakaan), mutta tuo tähtipainike ongelma tapahtuu kyllä (ihmettelinkin kun se ei aina toiminut) ja toistui viimeksi tänään. Auto on tosiaan ihan "suomiauto" joten kyselenpä tuolta audi centeriltä.

Hieno homma, että ilmeni vikaa! ;D Tuo tähtinappulan bugi onkin noista kahdesta "parempi", koska sen korjauksen mukana tulee varmaan sinunkin autoosi ihan tuore versio MMI:stä. Päivitys tuli tämän vuoden keväällä, joten pitäisi tulla varsin merkittävä versiohyppäys autosi MMI:hin.

jjaaskel

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 06.10.19 - klo:14:40
Hieno homma, että ilmeni vikaa! ;D Tuo tähtinappulan bugi onkin noista kahdesta "parempi", koska sen korjauksen mukana tulee varmaan sinunkin autoosi ihan tuore versio MMI:stä. Päivitys tuli tämän vuoden keväällä, joten pitäisi tulla varsin merkittävä versiohyppäys autosi MMI:hin.

Onko muuten vika kanssa jos lisää MMIssä puhelinnumeron favoritseihin nin sen jälkeen ko henkilön kuva ei näy, soitti sitten favoriteksesta tai ihan normi nimestä. Jos poistaa suosikeista niin taas näkyy..

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: jjaaskel - 08.10.19 - klo:08:34
Onko muuten vika kanssa jos lisää MMIssä puhelinnumeron favoritseihin nin sen jälkeen ko henkilön kuva ei näy, soitti sitten favoriteksesta tai ihan normi nimestä. Jos poistaa suosikeista niin taas näkyy..

Kyllähän tuo on selvä softabugi. Mulla menee omassa kolmosessa siten, että favouritessa ei näy kuvaa soittaessa mutta jos soittaa samaan numeroon osoitekirjan puolelta, niin sitten kuva näkyy. Favouriten puolella näkyy kuvan kohdalla vaan se vihreä puhelimen kuvake. Jos taas itselle päin soitetaan, niin kuva näkyy muistaakseni kyllä joka kerta, vaikka olisikin suosikkeihin tallennettu kontakti.

Ja mulla on tosiaan kolmosessa uusi versio MMI:stä, joten ei ole ollut Audilla kiire korjata ainakaan tuota bugia. Vähän veikkaan, että sama bugi on A4:n uudessakin softassa, ellei joku tällä tiedä paremmin.

Joosuah

Itse olin juurikin Audille pari viikkoa sitten yhteydessä oheisella koodilla: 2049861 Ja kerran on tosiaan tähti-painike unohtanut tarkoituksensa. Ilmoittivat että bugi mätsää autooni ja Ilmaiseksi lupasivat MMI päivittää asiakastyytyväisyyden nimissä.

Takuu ajan jälkeen eivät näihin muutoin kantaa kuulemma ota. Noin kuukausi sitten päättyi omasta Allroadista takuu eli sen piirissä ei enää mennä. Saa nähdä päivittyykö versio mihin numeroon ja huomaako sitä muutoksia vaikka silmäkarkin merkeissä.. huomenna viisaampana.

jjaaskel

Eilen käytetty auto softapäivitykessä. Takuuajan ulkopuolella olisivat veloittaneet vajaa 150eur, mutta onneksi mulle oli luvattu jo päivitys "ilmaiseksi" polttoainelämppärin koodauksen (moottorinlämmitys päälle, hintaan 85eur) yhteydessä.

Softaversioksi tuli 0235.

B&O tuli subbarisäätö lisää kuten täällä ollutkin jo. Itse näkyvin huomio, että mittariston ajotietokoneen näyttöjen vaihdot nopeutui huomattavasti.

Flat

Onkos muilla kadonnut spotifystä artistin nimi ruudulta ? Näyttää vaan levynkannen kuvan ja biisin nimen. Listanäkymässä näkyy molemmat. Kyseessää Android Auto 5.xxxxx

Tos®

Viimeisimmän google-päivityksen jälkeen on ruvennut täti solkkaamaan lontooksi suomea lukiessaan viestejä...-
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Juppe75

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 05.02.20 - klo:20:27
Viimeisimmän google-päivityksen jälkeen on ruvennut täti solkkaamaan lontooksi suomea lukiessaan viestejä...-

Sama tuli minulle. Kaikki valikot kahlattu läpi ja pitäisi olla suomeksi. Jos jollain tietoa kuinka korjata niin vinkit otetaan vastaan.

tpu

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 06.10.19 - klo:14:40

Minulle päivitettiin MMI juurikin tämän tähtinappiongelman vuoksi. Mutta en minä silti MMI:ssä mitään eroa huomaa entiseen, ainoastaan versionumero muuttunut. Eli onko joku oikeasti huomannut jotain eroa uudessa MMI softassa?

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Juppe75 - 11.02.20 - klo:09:01
Sama tuli minulle. Kaikki valikot kahlattu läpi ja pitäisi olla suomeksi. Jos jollain tietoa kuinka korjata niin vinkit otetaan vastaan.
Saa sen jotenkin niin, että poistaa viimeisimmän päivityksen google play palveluista, mutta toivottavasti tulee oikea korjaus.
https://support.google.com/androidauto/thread/10667407?hl=en
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: tpu - 11.02.20 - klo:09:38
Minulle päivitettiin MMI juurikin tämän tähtinappiongelman vuoksi. Mutta en minä silti MMI:ssä mitään eroa huomaa entiseen, ainoastaan versionumero muuttunut. Eli onko joku oikeasti huomannut jotain eroa uudessa MMI softassa?

Se varsinainen korjaus ja päivityksen syy on just tuo tähtinapin korjaus. Ovat tehneet varmaankin myös muita pienempiä bugikorjauksia, jotka eivät käyttäjälle näy.

Muistelisin, että tässä päivityksessä satelliittinäkymän ulkoasu muuttui hiukan. Se on graafisesti aavistuksen erilainen vanhempaan verrattuna, ja ruudussa näkyy koko ajan pienellä fontilla copyright-tekstit satelliittikartan päällä näytön keskellä yläosassa. Sama teksti näkyy myös virtual cockpitin satelliittinäkymässä.

Jos tuo copyright ei tullut näkyville tässä päivityksessä, niin sitten se tuli siinä, joka korjasi radion suosikkikanavaongelman. Se korjaus päivitti myös virtual cockpitin uudempaan versioon. Käyttäjälle siinä näkyi ainakin se, että ratin vasemmassa puolassa sijaitsevan kartan zoomaus-rullan pyörintäsuunta vaihdettiin ja moottorin öljynlämmöt näytetään jo alkaen 45 asteesta verrattuna vanhemman version 60 asteeseen (niissä malleissa, joissa tuo toiminne on).

Jommassakummassa noista päivityksistä lisättiin 3D-rakennukset myös satellittinäkymään ainakin A3-malleissa. Peruskartassahan ne ovat aina olleet. Myös Google-tekstin ulkoasu MMI-näytön alanurkassa muuttui jommassakummassa näistä päivityksistä. Fontti muutettiin samanlaiseksi kuin Googlen omissa palveluissa ja ympärillä oleva laatikko poistettiin. Ei enää jaksa muistaa tuostakaan, että kummassa päivityksessä tuo tehtiin.

Juppe75

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 11.02.20 - klo:14:07
Saa sen jotenkin niin, että poistaa viimeisimmän päivityksen google play palveluista, mutta toivottavasti tulee oikea korjaus.
https://support.google.com/androidauto/thread/10667407?hl=en
Mulla se ongelma ettei puhelin Samsung S10 ei anna ladat kuin uusimman version. Muut eivät suostu asentumaan eli odotellaan googlen korjauksia...

FuelZ

Mitä olette yleisesti tykänneet Android Autosta? Tuli juuri ostettua 2017 A4 sedani, josta ei tuota ominaisuutta löydy. Onko järkevä sijoitus jälkiasennuttaa kyseinen systeemi?

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: FuelZ - 11.03.20 - klo:11:17
Mitä olette yleisesti tykänneet Android Autosta? Tuli juuri ostettua 2017 A4 sedani, josta ei tuota ominaisuutta löydy. Onko järkevä sijoitus jälkiasennuttaa kyseinen systeemi?

Järkevyys riippuu varsin paljon käyttötarpeista. Ja siitäkin, millainen varustus autossasi jo nyt on, eli löytyykö Navigation Plus ja Connect-palvelut vai ei. Jos nuo on, niin AA:n hyöty on mielestäni pienempi kuin ilman noita.

AA:n plussiksi laskisin itse ensinnäkin aina suhteellisen ajantasalla olevan Google Mapsin, jonka navigointia voit ohjata suomenkielisellä puheella. Wazen kautta saat kartalle peltipoliisit ja monenlaiset varoitukset liikenteen ongelmista. Voit myös kysellä perusasioista AA:lta ihan suomeksi ja se osaa yllättävän hyvin hakea tietoa netistä. Spotifyn suurkuluttajalle AA on myös hyvä, koska käyttöliittymän saa auton näytölle. Samoten vaikka TuneIn Radio toimii kivasti AA:n kautta.

Miinuksena pidän puhelimen ja kaapelin kanssa turaamista. Ei se nyt paljon aikaa vie mutta kuitenkin pientä säätöä. AA:n käyttöliittymä on myöskin tehty äärimmäisen spartalaiseksi, eli juuri mitään sovellusten asetuksia et voi säätää auton näytöltä. Eli jos haluat muuttaa vaikkapa Wazen kartta-asetuksia, pitää Waze aukaista puhelimessa ja tehdä asiat puhelimen kautta. Tämä ärsyttää itseäni, että toiminnallisuutta on AA:ssa todella vähän. Vanhempien autojen osalta ongelma on myös se, että AA toimii huomattavasti paremmin kosketusnäytöltä ja käyttö on huomattavan paljon kömpelömpää esim. tuon -17 A4:n omilla nappuloilla ilman kosketusnäyttöä. Joudut esim. karttaa zoomatessa ensin siirtelemään kohdistimen +/--painikkeisiin ja vasta sitten zoomaamaan. Ja nuo painikkeet vievät jo osan tilasta siitä kartan päältä. Isommalla kosketusnäytöllä AA on paljon käyttökelpoisempi.

Itsellä on 3-sarjalainen Navigation Plussalla ja Connect-palveluilla ja käytän AA:ta ehkä vain noin 5 % ajasta, lähinnä testailuun ja uusien ominaisuuksen tutkimiseen. Audin oma navi on ajanut asiansa mainiosti, siihen kun saa nuo nopeuskameratkin. Suurin ärsytys on työläs navin osoitteiden syöttäminen rullalla, mutta senkin voi tehdä kännykän myAudi-softasta tai koti-PC:ltä etukäteen, jos autossa on nuo etäyhteydet. Pidän myös siitä, että auton omaa infotainmentia on tietenkin ihan eri tavalla helppo ohjata sitä varten suunnitelluilla ohjaimilla, ja kaikki tarvittavat asetukset ovat käytettävissä myös ajon aikana puhelimeen koskematta.

AA:ssa pidän itse suurimpana plussana tuota suomenkielistä puheohjausta pikkuasioiden kyselemisessä ja määränpään syöttämisessä naviin. Muutoin en ole keksinyt siitä mitään auton omia systeemejä parempaa. Jos autossa olisi kosketusnäyttö, niin AA:ta tulisi varmastikin käytettyä nykyistä enemmän. Ehkä sitten seuraavassa autossa.

Jos sinulla ei ole autossa Navigation Plussaa ja SIM-korttia etähallintaan, niin sitten AA voi olla hyvinkin hyödyllinen panostus vaikka just tuon karttapuolen, Spotifyn ja nettiradion kuuntelun ansiosta. Nämä nyt tulivat näin äkkiä mieleen.

FuelZ

Lainaus käyttäjältä: PeteFinn - 11.03.20 - klo:12:11
Järkevyys riippuu varsin paljon käyttötarpeista. Ja siitäkin, millainen varustus autossasi jo nyt on, eli löytyykö Navigation Plus ja Connect-palvelut vai ei. Jos nuo on, niin AA:n hyöty on mielestäni pienempi kuin ilman noita.

Kiitos kattavasta vastauksesta! Itseltäni tosiaan löytyy juurikin nuo Navigation Plus ja Connect-palvelut joten se taitaa ajaa minut jättämään suosiolla tuon jälkiasennuksen unholaan. Taitaa maksaa myös Audin kautta ~700â,¬, joten ihan tuota summaa ei mielellään maksa pelkästä Spotifyn käytöstä.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: FuelZ - 14.03.20 - klo:13:03
Kiitos kattavasta vastauksesta! Itseltäni tosiaan löytyy juurikin nuo Navigation Plus ja Connect-palvelut joten se taitaa ajaa minut jättämään suosiolla tuon jälkiasennuksen unholaan. Taitaa maksaa myös Audin kautta ~700â,¬, joten ihan tuota summaa ei mielellään maksa pelkästä Spotifyn käytöstä.

Jep, noilla auton spekseillä en itse maksaisi missään nimessä tuollaista summaa AA:n jälkiasennuksesta. Mielestäni Audin omat kartat toimivat aivan mainiosti, kun vaan pitää ne suurin piirtein ajan tasalla. Ja auton naviinhan voi heittää osoitteita suoraan Google Mapsin sovelluksista vaikka kännykästä tai tabletista tai webbiselaimenkin kautta, mikä on tosi näppärää.

Kuuntelen itse paljon Audin omaa nettiradiota ja käytössä on myös Audin MMI:n suoraan tukema Napster, joka on käytännössä just samanlainen palvelu kuin Spotify. Vaikka se on nykyään paljon vähemmän tunnettu kuin nuo isot pelurit, on siellä biisejä yllättävänkin paljon ja olen ollut siihen aivan tyytyväinen. Maksaa sen saman 10 â,¬ kuussa kuin kaikki vastaavat muutkin. Ja saahan sen Spotifynkin soimaan vaikka BT:n yli.

th

Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

villeho

Ostin itse tämän, tuli Amazonista ouluun 3 päivässä kotiovelle. Oli vielä -30% alennuksessa viime viikolla.
https://www.amazon.de/dp/B08R4JJGD4/ref=pe_3044161_185740101_TE_item

Ei voi kun kehua, laitoin kalikan kiinni, bt päälle ja wlan päälle. Laite kysyy salasanat ja sillä selvä.

iPhonen kanssa kun menee autoon niin iPhone kysyy että haluatko kytkeä wlanin päälle koska CarPlay on tunnistettu (tässä ei kytketä oikeasti täysin wlania, vaan wlan low power modessa) - kaikki tunnistuu automaattisesti ja carplay käynnistyy parissa sec langattomasti.

En ole huomannut akun kestossa mitään ihmeitä, lisäksi käytössä ei ole yhtään mitään lagia ja äänenlaatu on loistava. Oli kyllä todella jokaisen euron arvoinen.

Flat

vastaava aparaatti androidillekin on saatavilla

https://www.cpeb.it/

Turjake

Terve!
Mä pystyn päivittämään auton mmi, aktivoimaan asin eli androidauton ja carplay:n. Monesti tässä a4: ssä kuin myös a3,a5,q5... tarvitsee usb portti vaihtaa. A6/7, q7 on jo valmiina. Charge only portti ei siis liikuta dataa. Jos on jäänyt navi ruksaamatta, onnistuu navin aktivointi. Samoin karttojen päivitykset, mib2 / mib2.5, kuin mhsd versioihin life time updatella, eli ei kalliita kertapäivityksiä, vaan voit ladata uusimmat kartat itse ilmaiseksi. Myös retrofit parempiin järjestelmiin onnistuu. Videot / full mirroring onnistuu myös aa:lla mib2 /mib2.5 versioihin (ajaessakin). Puhelinta EI tarvitse rootata!  Virtuaalimittaristoon voidaan koodata sportdisplay, eli s/rs ja r8 tyylinen mittaristo. Tämä käy kaikkiin virtuaalimittaristoilla oleviiin audeihin. Ihan perusmalliin radioon ei saa päivittämällä tehtyä, perusmallissa vain 1xsd korttipaikka yksikössä. Muihin onnistuu kaikki herkut kivutta.

Pistä privaa auton softa version kanssa, jos kiinnostuit.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy