Vanteet

Aloittaja Trixter, 09.10.10 - klo:12:55

« edellinen - seuraava »

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 24.01.11 - klo:12:25
Lujuusopista löytyy vastaus kysymykseen näistä rata- ja katuvanteiden painoeroista. Eivät kevyiden vanteiden tekijät millään noituudella saa vanteitaan kevyemmäksi, ne ovat vain suunniteltu lyhyemmälle käyttöiälle ennustettavammissa olosuhteissa.

Puhtaat ratavanteet vain ovat käsittääkseni aika harvassa. Valtaosa tarvikevanteista soveltuu arkikäyttöön ihan hyvin ja kun erot vanteiden kestävyydessä tulevat ilmi käytännössä vain silloin jos kuljettaja itse mokaa pahemman kerran (esim. rysäyttämällä kanttariin tai isoon kuoppaan), ei käyttöiässäkään pitäisi olla mitään ratkaisevaa eroa kun vanne kuin vanne menee tuollaisissa tilanteissa monesti piloille.

Uskon, että lujuusoppia enemmän noiden OEM-vanteiden painoa säätelee talousoppi. Kevyempien vanteiden tekeminen vaatii todennäköisesti kalliimpia materiaaleja ja tällainen panostus on turhaa, kun asiakaskunta ei yleisesti ottaen noista painoista välitä pätkän vertaa. Lisäksi alustan säätö helpottuu kun kaikki vanne + rengas-yhdistelmät kulimallista ylöspäin painavat suurin piirtein saman verran.

Valmistajat ilmoittavat yleensä vanteidensa yhteydessä, jos ne eivät sovellu katukäyttöön. Puhtaasti nimen perusteella tuolla 19x8,5-tuumaisissa on ainakin yksi pelkästään ratakäyttöön tarkoitettu vanne:

Hamann Magnesium: 8,16 kg

Toki muutkin tuossa painoluokassa painivat ovat todennäköisesti puhtaita ratavanteita.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 24.01.11 - klo:13:42
Valtaosa tarvikevanteista soveltuu arkikäyttöön ihan hyvin ja kun erot vanteiden kestävyydessä tulevat ilmi käytännössä vain silloin jos kuljettaja itse mokaa pahemman kerran (esim. rysäyttämällä kanttariin tai isoon kuoppaan), ei käyttöiässäkään pitäisi olla mitään ratkaisevaa eroa kun vanne kuin vanne menee tuollaisissa tilanteissa monesti piloille.

Vaikuttaa että ei tässä meidän välillä mitään todellista erimielisyyttä ole, asioiden painotuseroja vain. Kevyetkin tarvikevanteet sopivat katukäyttöön ihan hyvin, mutta Audin amerikkalaisten asiakkaiden lakimiesten vaatima raja on jossain ihan muualla. Nousisi aika iso kohu jos selviäisi että Audin vanteet eivät kestäisi 300 000 km ajoa surkeilla perunapeltoteillä. Olen aika varma että esim. Oz Ultraleggerat eivät kestäisi tuota. Aikaisemmin mainitut 50% painavammat Oz Sardegnat taas kestäisivät, ne kun on suunniteltu surkeammille teille.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

RoccoScientist

Juu, olet kyllä ihan oikeassa. Yhteenvetona voitaneen siis sanoa, että Hollow spokeissa ei ole muuta vikaa kuin hinta (ja Adamsilta ostetuissa ei sitäkään). ;)

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 24.01.11 - klo:14:23
Juu, olet kyllä ihan oikeassa. Yhteenvetona voitaneen siis sanoa, että Hollow spokeissa ei ole muuta vikaa kuin hinta (ja Adamsilta ostetuissa ei sitäkään). ;)

Oli puhetta niistä ATS:n Racelighteista, hinta 8,5x19 vanteella 599, 10x19 on sitten jo 660. eli ei paljoa jää holloweista ja painoa on 10 kg. Mutta nuo vanteet ei moneen autoon kyllä omasta mielestäni ainakaan sovi.

VAG!

aa

RoccoScientist

No makuasioistahan voi ja pitääkin kiistellä. Autostahan se myös riippuu, että sopiiko vanne vaiko ei. Kuvioltaanhan nuo hammastikut muistuttavat tätä Audin vannetta (edit. Ei näytä kummoiselta kuvassa, mutta A5:n alle laitettuna sopii minusta oikein hyvin.):

fourvalve

Hollowit on hienot vanteet ja varmasti laadukkaat, mutta tuossa hintaluokassa voisivat olla hieman keveämmät.
Kovasti herättää  keskustelua audin huippuvanteet, on hyvä ettei kaikki ole samaa mieltä se pitää keskustelua yllä ;D
BMW z4 3.0i roadster

Tomppis

Mielummin kyllä ottaisin nuo ATS:n Championit kuin nuo Racelightit. Itse taas en pidä yhtään tuosta Rocon linkittämästä. Sopii kyllä ihan ok autoon, mutta jos on mahdollisuuksia niin vaihtaisin johonkin muuhun.

Ehkä tossa Hollowissa on nimenomaan ne kaksi suurta tekijää miksi ne maksaa. A, ne on Audille tehty B, ne ovat BBS:n valmistamat C, yhdistäkää nämä niin tuleeko siitä mitään halpaa? :D Mutta ehkäpä tuolla painolla haetaan mahdollisesti juurikin kestävyyttä. Ajatelleet, että kun on ontto puola, on pakko vahvistaa vannetta jostain muualta - enemmän painoa. Tiedä häntä kun en vanteita ole suunnitellut..

Mutta onhan se selvä että kyllähän niistä saisi painoa pois, veikkaan vaan että A4/A5 mihin nuo on tehty niin pitää alkaa olemaan vanteessa jo painoa. Muutenkin kun kyseiset autot on niin ... nirsoja renkaille ja vanteille. Tiedän mm. tapauksen jossa aafemmaan on laitettu Tettsutit ja Misukan uudet renkaat ja VAIN kolmesti piti tasapainottaa ennen kuin rauhottu tärinä. Netti täynnä tietoa B8-koristen Audien nirsoilusta..

Pekka T

LainaaAjatelleet, että kun on ontto puola, on pakko vahvistaa vannetta jostain muualta - enemmän painoa. Tiedä häntä kun en vanteita ole suunnitellut..

Kyllä se onton puolan tarkoitus on nimenomaan keventää vannetta.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 25.01.11 - klo:20:14
Kyllä se onton puolan tarkoitus on nimenomaan keventää vannetta.

Niiin, kyllähän se mahtaa noin olla. Mutta mistäs sitä tietää? :D Mutta voin kuvitella paljonko tuo vanne painais ilman niitä onttoja puolia. Esimerkiksi tämä vanne on aika jäätävän painoinen vaikka onkin vain 17"

Edittiä linkin verran: Tämä oli pakko lisätä vaikka ei olekkaan audin alta, mutta aika mielenkiintoinen vanne (klikkaamalla thumbit isommaksi.)

Pekka T

^ Ei olisi pitänyt klikata tuota kuvalinkkiä, meinasit pudota tuolilta, onneksi eivät olleet sentään Audin alla.
BMW 328 i xDrive -13

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 26.01.11 - klo:23:36
^ Ei olisi pitänyt klikata tuota kuvalinkkiä, meinasit pudota tuolilta, onneksi eivät olleet sentään Audin alla.

Hehe, kyllähän nuo vähän itseäkin ihmetytti. Ehkä tuolla haetaan epätoivoisesti DUB tyylistä peilaavaa vannetta kun se pyörii? Mutta järkyttävän rumat.

xp9

Herätellään tätäkin trediä.
Tuli tilattua tommoset renkaat:

VREDESTEIN SESSANTA 245/35-19"

Pekka T

^ Kumpiko tuossa renkaassa on merkitty, pyörimissuunta vai ulkoreuna?
BMW 328 i xDrive -13

Wilburi

Mikäs tällainen rengas on? Itselläni ei ole kyseisestä merkistä minkäänlaista käsitystä, mutta koska renkaan koko on iso ja profiili matala, niin taitaa tulla johonkin isoon malliin? Kuvio ainakin on hieno, joten onko tämä esim. GY F1:een verrattavissa oleva rengas laadultaan ja hinnaltaan?
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

xp9

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 02.02.11 - klo:20:21
Mikäs tällainen rengas on? Itselläni ei ole kyseisestä merkistä minkäänlaista käsitystä, mutta koska renkaan koko on iso ja profiili matala, niin taitaa tulla johonkin isoon malliin? Kuvio ainakin on hieno, joten onko tämä esim. GY F1:een verrattavissa oleva rengas laadultaan ja hinnaltaan?
En ollut itsekään kuullut koko renkaasta aikaisemmin.
Googlaamalla löytyi, että esim joku tuulilasin kesärengastesti oli voitettu 2006... (Ainahan ne kaikki jonkun testin voittaa.) Juu mulla on erikois iso A4 :)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: xp9 - 02.02.11 - klo:20:11

Tuli tilattua tommoset renkaat:
VREDESTEIN SESSANTA 245/35-19"

Pistäpä sitten ajokokemuksia, on minustakin sen verran hieno kuvio tuossa.

Vredestein on brandina minulle ainakin tuttu jo vuosi(kymmenien?) ajalta, ihan ok käsitys minulla on tuosta merkistä vaikken ole sellaista omistanutkaan.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Tomppis

Ehkä ei kannata miettiä mikä on hienoin kuvio renkaassa, monesti se saattaa olla aika epäturvallinen. En ainakaan itse katso mikä on hienoin. Tärkeintä on siinä se turvallisuus eli siis suurimpana osana veden poisto renkaan alta. Näyttää vähän omaan silmään ainakin ei niin hyvältä vaihtoehdolta. Ja Vredestein taitaa olla ihan tämmönen perus "keskiluokkainen" rengas. Eli ei yllä näihin "premium"-merkkeihin, conti, nokia, misukka..

ram1

LainaaEhkä ei kannata miettiä mikä on hienoin kuvio renkaassa, monesti se saattaa olla aika epäturvallinen. En ainakaan itse katso mikä on hienoin. Tärkeintä on siinä se turvallisuus eli siis suurimpana osana veden poisto renkaan alta. Näyttää vähän omaan silmään ainakin ei niin hyvältä vaihtoehdolta. Ja Vredestein taitaa olla ihan tämmönen perus "keskiluokkainen" rengas. Eli ei yllä näihin "premium"-merkkeihin, conti, nokia, misukka..
Samalla viivalla kuin Nokian kesärengas ja märkäpidoltaan muistaakseni parempi.Tosin Nokian saa halvemmalla riipuen paikasta.Vredestein erittäin vanha merkki, jota ei kannata kaikkiin kinukkeihin verrata.Ja pärjännyt eri maailmankolkkien testeissä kohtuullisen, ja jopa erittäin hyvin.Puhumattakaan esim Misukan Ps2 märkäpidosta joka surkea.Brändi ei aina merkitse kaikkea rengasmaailmassakaan.Itse ottaisin kyllä vredesteinin jos saisin halvemmalla kuin jonkun ns. premiumin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 02.02.11 - klo:23:35
Samalla viivalla kuin Nokian kesärengas ja märkäpidoltaan muistaakseni parempi.Tosin Nokian saa halvemmalla riipuen paikasta.Vredestein erittäin vanha merkki, jota ei kannata kaikkiin kinukkeihin verrata.Ja pärjännyt eri maailmankolkkien testeissä kohtuullisen, ja jopa erittäin hyvin.Puhumattakaan esim Misukan Ps2 märkäpidosta joka surkea.Brändi ei aina merkitse kaikkea rengasmaailmassakaan.Itse ottaisin kyllä vredesteinin jos saisin halvemmalla kuin jonkun ns. premiumin.

Itse en ehkä nostaisi ihan nokialaisen kanssa samalle viivalle. Meinaatko muka että Nokialaisen sais halvemmalla? :o ihme ja kumma, sen verran hyvän hintaluokan rengas kun on. Itse olen vähän skeptinen noiden testien suhteen, saattaa samalla renkaalla olla vuosittaista heittoa aika rajustikkin. Ja vielä enemmän lehdillä jotka tekee. Toisessa saattaa voittaa, toisessa saattaa olla 7. Kertoo mielestäni aika paljon jo, että kuin "paikkaansa pitäviä" moiset on. Vaikka varmastikkin on asiaa ja tietty eri painotukset vaikuttaa, mutta anyway..
PS2 onki jo vanha malli ;) Ei se merkitse joo, ehkä siinä vaan on se että tuntemattomampi merkki jää ainakin itsellä ostamatta, vaikka olen kyllä tietoinen ollu siitä että Vredestein on vanha merkki..

ram1

Testeissä katson mittaustuloksia.Mitään muuta vertailupohjaa ei pysty itsekään toteamaan, jos ei satu kokeilemaan.
Tuo Nokian Z G2 on halvempi kuin Vredestein Sessanta yleisesti.Toki tuo Nokian malli ei ole periaatteessa suomessa edes myynnissä.
Testeistä näkee hyvin ne mittaustulokset mitkä itseä miellyttää.Toki merkkirengas aina varma valinta, mutta välillä tuplahinta vaan liikaa.Tosin en omaa Vredesteinistä omaa kokemusta, joten turha kai siitä enempi puhua.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 03.02.11 - klo:11:12
Testeissä katson mittaustuloksia.Mitään muuta vertailupohjaa ei pysty itsekään toteamaan, jos ei satu kokeilemaan.
Tuo Nokian Z G2 on halvempi kuin Vredestein Sessanta yleisesti.Toki tuo Nokian malli ei ole periaatteessa suomessa edes myynnissä.
Testeistä näkee hyvin ne mittaustulokset mitkä itseä miellyttää.Toki merkkirengas aina varma valinta, mutta välillä tuplahinta vaan liikaa.Tosin en omaa Vredesteinistä omaa kokemusta, joten turha kai siitä enempi puhua.

Niinhän se on että välillä se on liikaa. En itsekkään sen enempää omaa kokemusta, muuten kuin kuulopuheita. Harva katsoo itseasiassa sen tarkemmin testejä. Kattoo suoraa viimiseltä testisivulta että kuka voitti ja hommaa sen renkaan. Kyllä niihin pitää paneutua kunnolla niihin testeihin ja katsoa. Itse vaan oon henk. koht. sitä mieltä, että se on käyttäjän omista kokemuksista ja mieltymyksistä kiinni minkä renkaan haluaa. Mielummin kyselen tuttavilta ym renkaista, kun luen testistä, että mikä voitti. :) Ja tietty testailen mahdollisuuksien mukaan muitakin, mutta pääpiirteissään pysyn itse ainakin noissa merkkirenkaissa..

volkkari

Mulla ollut jo 3:tta vuotta Vredesteinin kesä- ja kitkarenkaat olleet eri autoissa käytössä ja olen erittäin tyytyväinen. Ovat mielestäni hiljaisempia kuin Nokialaiset...
-15 A4 Allroad LoQ

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: volkkari - 03.02.11 - klo:19:28
Mulla ollut jo 3:tta vuotta Vredesteinin kesä- ja kitkarenkaat olleet eri autoissa käytössä ja olen erittäin tyytyväinen. Ovat mielestäni hiljaisempia kuin Nokialaiset...

Nokialainenhan on kova ääninen rengas, että en sinänsä ihmettele yhtään. Ainakin omien kokemusten perusteella.

ram1

Esimerkkinä halvempien ja vähäarvostetuiden rengaiden osalta voisi mainita Hankookin.
Autofoorumeilla pari vuotta sitten kukaan ei huolinut tai edes kuullutkaan merkistä
Hyvien testitulosten ja käyttäjien kokemusten perusteella päässyt hyvään asemaan täälläkin.Ja sitä todellakin saa puoleen hintaan verrattuna kalliimpiin merkkeihin.
Pitänee myös aina muistaa, että joka merkillä onnistuneempia renkaita ja huonompia.Koko ja malli myös merkitsee paljon.
Omien kokemusten perusteella voisi vielä sanoa, että halvemman ja kalliimman renkaan erot alkaa korostumaan kuluneena.Jos etsii yhden kesän renkaita niin silloin käy halvempikin kunhan hiljainen.Esim:Kumho josta itsellä kokemusta.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 03.02.11 - klo:22:34
Esimerkkinä halvempien ja vähäarvostetuiden rengaiden osalta voisi mainita Hankookin.
Autofoorumeilla pari vuotta sitten kukaan ei huolinut tai edes kuullutkaan merkistä
Hyvien testitulosten ja käyttäjien kokemusten perusteella päässyt hyvään asemaan täälläkin.Ja sitä todellakin saa puoleen hintaan verrattuna kalliimpiin merkkeihin.
Pitänee myös aina muistaa, että joka merkillä onnistuneempia renkaita ja huonompia.Koko ja malli myös merkitsee paljon.
Omien kokemusten perusteella voisi vielä sanoa, että halvemman ja kalliimman renkaan erot alkaa korostumaan kuluneena.Jos etsii yhden kesän renkaita niin silloin käy halvempikin kunhan hiljainen.Esim:Kumho josta itsellä kokemusta.

Joo, kyllä sen tuossa kuluneena viimeistään huomaa. Ujeltaminen ja täristäminen on ainakin yleisiä halpismerkeille, kunhan ne kuluu. Suhteessa siihen mitä ääntä merkkirengas pitää. Ja ehkä ominaisuudet pysyvät ylipäätään parempina noilla merkkirenkailla. Myös kulutuskestävyydessä on isot erot.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 04.02.11 - klo:23:51
Joo, kyllä sen tuossa kuluneena viimeistään huomaa. Ujeltaminen ja täristäminen on ainakin yleisiä halpismerkeille, kunhan ne kuluu. Suhteessa siihen mitä ääntä merkkirengas pitää. Ja ehkä ominaisuudet pysyvät ylipäätään parempina noilla merkkirenkailla. Myös kulutuskestävyydessä on isot erot.

Joo, mutta jos vielä puhut Vredesteinista, niin sehän ei ole mikään halpismerkki. Vredestein on hollantilainen perinteikäs rengasvalmistaja, näköjään jo vuodesta 1946. http://www.vredestein.com/
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Male80

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 04.02.11 - klo:23:51
Myös kulutuskestävyydessä on isot erot.

Se on tietysti ihan mihin "merkkirenkaaseen" vertaa. Esim. Contit on mulla kuluneet vähintään yhtä nopeasti kuin Hankookit. Nokialaiset taas kestää piiitkääään. Melu on sitten melkoisen suorassa suhteessa kulutuskestävyyteen (renkaan kovuuteen), eli pehmeät on hiljaiset, mutta kuluu nopeasti ja vie enemmän menovettä. Kaikkea ei voi renkaissakan saada samassa paketissa.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Teppis

Tuolla on tarjolla ainakin joitain rengasvertailuja: http://www.tyrereviews.co.uk/

Pekka T

RS5 vanteesta (20 x 9 et 26) löytyy myös 19":set koot A4:een ja A5:een (19 x 8,5 et 43 ja 19 x 9 et 33).

Hollow spokesta löytyy antrasiitin lisäksi myös musta versio ja varmasti todella harvinaiseksi jäävä täysin kiilloitettu versio.

BMW 328 i xDrive -13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy