Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

a4b8

Lainaus käyttäjältä: Antti - 20.04.12 - klo:08:56
Ainakin Seatissa kuuluu..


Lainaus käyttäjältä: lari - 20.04.12 - klo:08:24
Olkoon sitten longlife tai normaalihuolto-ohjelma niin - kuten kaikki kai tiedämme - nykyiset std määräaikaishuollot ei kovin suuressa arvossa ole.
Itselläni on ollut sikäli hyvä tuuri VAGgineiden kanssa että ei ole ollut mitään extra murheita ja määräaikaishuoltotoimet on riittäneet pitään VAGgineet
ajossa.

Oletetaan että suurin osa autoilijoista ei jaksa kuin ajaa , pestä ja joskus vahata autonsa ja tietty sitten käyttää autonsa määräaikaishuolloissa.
Eli ei esim. ole intoa hankkia vikamuistin lukemiseen kelvollista laitteistoa/softaa.

Kuitenkin stanadardi määräaikaishuollot eivät sisällä vikamuistin lukemista  !! Itse olin ehkä tuon viattoman VAG historiani takia lapsenomaisessa uskossa että määräaikaishuollossa selviää jos autossa on jotakin muutakin vikaa & hommaa kuin saranoiden voitelu etc. Mutta nyt kun tuota vikamuistia ei edes lueta niin kyllä meni usko koko huoltotoimintaan !!  Autossa siis voi olla joku vika tallentuneena vikamuistiin josta kuljettaja/omistaja on tietämätön ja josta huoltokaan ei mitään tiedä vaikka kuljettaja/omistaja ehkä kuitenkin luottaa että saa huollosta viattoman auton takaisin. Mutta ei siis toimi näin ! Pahimmassa tapauksessa seuraukset voi olla kohtalokkaita...

Omistajan täytynee
- itse tietää auton viat ja tilata niitä varten korjaus (aina ei kuitenkaan edes huomaa että joku merkkivalo on syttynyt tai oletus on että kun merkkivalo ei enää 'bootin' jälkeen pala niin kyseessä oli softavirhe ja kaikki muuten ok)
- tai muistaa pyytää erikseen että huollossa myös vikamuisti luettaisiin ja sitten  korjataan (jos ok omistajalle) viat

Ei varmaan kovin moni std omistajista tajua pyytää vikamuistin lukemista koska oletus tosiaan on (kaikesta huoltotoiminnan mollauksista huolimatta) että huollossa viat löytyy...

Mun  mielestä aika vastuuntunnotonta toimintaa ja paras mun mielestä olisi että autoliikkeet/maahantuojat
- ottaisivat vikamuistin lukemisen osaksi kaikkia määräaikasihuoltoja tai
- ainakin joka huoltotilauksen yhteydessä kysyisivät että voidaanko katsoa myös onko autossa jotakin vikaa (=lukea edes se vikamuisti)

Toki myös vikamuistin lukemisen rahastus (n. 60 ,) on aika lailla huimaa !



Samaa mieltä ja kun nykyään käytössä langaton yhteys. Helpottaisi myös asentajan työtä, mistä asiakas tietää mahdollisia piileviä vikoja/häiriöitä. Ymmärtääkseni ennen kuului huollon hintaan. Eikä se muun työn ohessa paljon aikaa vie. Vai luottaako kumpikin Liikkumisturvaan? Huoltoneuvojan pöydällä pitäisi olla iso kyltti: "Vikoja ei lueta!"
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Vaarivanhus

Aika yllättävä asia, ettei huoltoon sisällytettäisi automaattisesti vikamuistin lukua. Yleensähän huollon tarkoitus on ennakolta ehkäistä laitteita käytettäessä niiden vikaantuminen ja säilyttää täten toimintavarmuus. Tuntuu omituiselta, ettei hyödynnettäisi autoon tehtyä tekniikkaa, jotta voitaisiin alkavat viat korjata ennen niiden pahenemista siihen pisteeseen, että ne aiheuttavat jopa tielle jäämisen, kenties johtaen kalliisiin korjauksiin.

Minkähän verran mahtaa kulua aikaa vikamuistin lukuun ja sen tulkitsemiseen? Vai onko huoltojen aikataulutus vedetty niin kireäksi, ettei siihen ole aikaa? Tietenkin, jos vikamuistin luvussa löytyy jotain, mikä aiheuttaisi toimenpiteitä (asiakkaan antaessa luvan), niin menisikö korjaamon kireät huoltoaikataulut sekaisin, joka puolestaan aiheuttaisi asiakkaissa pahennusta.

Katsoin eräästä perheenjäsenen autolle (VW) hiljattain tehdystä LL-huollon huoltoluettelosta, siinä oli merkattu "Huoltovälinäyttö: nollaus järjestelmätesterillä" Kertooko se järjestelmätesteri em. toimenpiteen yhteydessä mahdollisista vikamuistiin tallentuneista vikakoodeista? Vai pitääkö ne erikseen "kaivaa esiin", josta sitten korjaamo haluaa veloittaa x euroa?
Omassa autossani on huolenpitosopimus. Väistämättä tulee mieleen, jos eivät vikakoodeja lue, niin eivät haluakaan pitää hyvää huolta autostani.
Joutilas 76v

pasaatikuski

Lainaus käyttäjältä: pasaatikuski - 16.04.12 - klo:19:21
Passat 2.0 TDI 125kw:n ajotietokone pyytää huoltoa 4tkm päästä, jolloin edellisestä huollosta on ajettu 18tkm. Kahden edellisen huollon jälkeen olen päässyt aika tarkkaan 30tkm, nyt on jostain syystä lyhentynyt...kokemuksia?
Keskiviikkona Pasaati menee pajalle tarkistukseen josko syynä olisi asentajan ohjelmointivirhe???
Volvo V40 T2 Ocean Race Business -15

ex. VW Passat 2.0 TDI DPF 125kw Highline, -07

lari

korjaus: kyllä se vikamuistin luku kuuluu huoltoon normaalisti Laakkosellakin , eli ymmärsin kai väärin tai sitten huoltoneuvoja itse oli väärässä. Kun kerran  se testeri joka tapauksessa lykätään kiinni niin luetaan virhemuisti samalla ... ja jos löytöjä on niin toki sitten asiakkaalta kysellään lupa extra-hommille. Eli luotto toimintaan palasi ! 

Taitaa vaan olla luotto niin löyhässä yleensä että pienikin epäselvä vihjaus sen luoton tuhoaa ... noinkohan sitä voisi ruveta automyyjään / huoltoon luottamaan ihan oikeasti  :o


himppe

Yli 90% autoni (Golf VI 1.4TSI 90kW -09) ajosuoritteesta on lyhyttä pätkäajoa kaupungissa, tyypillisesti noin 5-6km kerrallaan. Yli 10km ajoja tulee harvoin. Talvisin motti ei ehdi tuolla ~5km työmatkalla lämmetä läheskään normilämpöihin. Työpaikan pihassa ei ole lämmitystolppia, joten kylmäkäynnistyksiä tulee aika paljon.

Tässä ketjussa esitettyjen laskuriperusteiden mukaan huoltovälin pitäisi kaiken järjen mukaan olla lyhyt, mutta mitä vielä! Eilen tsekkasin laskurin ja se näytti 17400km. Edellisen huollon jälkeen on rullattu 12680km eli huoltoväliksi muodostuu 17400+12680 = 30080km. Meidän ajoilla tuo tarkoittaa lähes kahden vuoden huoltoväliä.

Mietiskelin vain, kestääkö LL-öljyt oikeasti ajaa kahta talvea kun auton käyttötapa on tuollainen? Jos talvella kuluu pitkiä aikoja ettei öljy lämpiä kuumaksi asti, kondensoitumisongelma on ilmeinen. Tämä johtaa jäätymisen mahdollisuuteen, joka taas johtaa nokkaketjun hyppäämisen mahdollisuuteen...

Tankkauksista laskettu keskikulutus on luokkaa 5,7...6,2 l/100km. Auton käyttötapa huomioiden tuo on minusta erittäin hyvä suoritus. Matka-ajossa on parhaimmillaan hätyytelty 5 litran haamurajaa (ajotietokoneen mukaan). Tuolloinkin 80km/h tietä vakionopeudensäädin päällä päästellen, ilman mitään erikoisia säästökikkoja. Huoltovälillä kulutettu polttoaineen määrä on siis arviolta noin 1800 litraa.

tet

Lainaus käyttäjältä: himppe - 26.04.12 - klo:08:15
Yli 90% autoni (Golf VI 1.4TSI 90kW -09) ajosuoritteesta on lyhyttä pätkäajoa kaupungissa, tyypillisesti noin 5-6km kerrallaan. Yli 10km ajoja Tässä ketjussa esitettyjen laskuriperusteiden mukaan huoltovälin pitäisi kaiken järjen mukaan olla lyhyt, mutta mitä vielä! Eilen tsekkasin laskurin ja se näytti 17400km. Edellisen huollon jälkeen on rullattu 12680km eli huoltoväliksi muodostuu 17400+12680 = 30080km. Meidän ajoilla tuo tarkoittaa lähes kahden vuoden huoltoväliä.

Huoltovälin perusteenahan on öljyn lämpökuormitus, joka lasketaan kolmesta asiasta: ajokilometreista, öljyn lämpötilasta ja poltetusta bensamäärästä. Bensaa sinulla kuluu tosi maltillisesti ja öljyn lämmöt taas ovat jopa normaalia alempana -> lämpökuorma pieni -> pitkä huoltoväli.

Nuo esittämäsi perusteet lyhyelle huoltovälille voivat olla ihan aiheellisia, mutta VAGin insinööri ei ole niitä ottanut huomioon. Ideana on ollut että kuumassa öljy menettää voiteluominaisuutensa nopeammin, arktisia olosuhteita ei softa ota huomioon.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Panze

Lainaus käyttäjältä: himppe - 26.04.12 - klo:08:15
Tässä ketjussa esitettyjen laskuriperusteiden mukaan huoltovälin pitäisi kaiken järjen mukaan olla lyhyt, mutta mitä vielä! Eilen tsekkasin laskurin ja se näytti 17400km. Edellisen huollon jälkeen on rullattu 12680km eli huoltoväliksi muodostuu 17400+12680 = 30080km. Meidän ajoilla tuo tarkoittaa lähes kahden vuoden huoltoväliä.

Minulla kävi CC:n kanssa juurikin päinvastoin. Työmatka n. 6-7km läpi kaupungin. Työpaikalla auto lämpimässä tallissa ja kotona aina talvisin yöt tolpassa lämmityksessä. Ensimmäinen huolto tuli vastaan jo n. 17000km kohdalla. Nyt menee hiukan pidempään toista huolta odotellessa, kun tulee aika-ajoin käytyä Espoossa pyörähtämässä. 37800km tällä hetkellä mittarissa.

patch

Lainaus käyttäjältä: Antti - 20.04.12 - klo:08:57
Toi olisi hauska VCDS:llä nähdä missä ruudussa täppä on.
Juuri tarkistin ja kyllä siellä ihan oikein Extended Service Interval ESI koodattuna päälle oli. Max päivät päälle 700 ja kilometrit 31000, siltikin minimiä ehdottaa.

tsiih

Entäs öljynlaatu-valinta? Jos se on pielessä, tulee myös lyhyttä väliä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

patch

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 30.04.12 - klo:10:08
Entäs öljynlaatu-valinta? Jos se on pielessä, tulee myös lyhyttä väliä.

Tässä oli valittuna "Good Oil Quality" joten ei tahdo ymmärtää missä se menee vikaan..

pasaatikuski

Lainaus käyttäjältä: pasaatikuski - 23.04.12 - klo:18:01
Keskiviikkona Pasaati menee pajalle tarkistukseen josko syynä olisi asentajan ohjelmointivirhe???
Ei ollut ohjelmointivirhe vaan huoltoväli lyhentynyt muusta syystä, vikakoodia oli vaikka muille jakaa. Huolto/korjausaika varattu kesäkuulle....
Volvo V40 T2 Ocean Race Business -15

ex. VW Passat 2.0 TDI DPF 125kw Highline, -07

d3nver

Eilen noudin Golffin (118kw 1.4 TSI) liikkeestä, myyjän kanssa oli juttua öljynvaihtovälistä ja hän painotti öljyjen vaihdon olevan tarpeellista kerran vuodessa LL-huolto-ohjelmasta riippumatta.. No ajattelin kyllä muutenkin vaihtaa litkur 1v/15tkm välein mutta oli vähän yllättävää että myyjä myös kehotti siihen, eivät siis itsekkään luota LL-ohjelmaan.

kt

Himpelle: Käytetty polttoainemäärä lienee tärkeä tekijä siinä "LL-kaavassa". Auton moottorihan pitää
huoltaa, jos kone käy, mutta auto ei liiku minnekkään. Tuollainen 1900 litraa bensaa on minun laskelmien mukaan oman autoni LL-raja. Oli sitten kilometrit 0 tai 30000.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

transit

Olin LL-huollossa, 60t, Golf TSI, DSG 7v  -  käydessään papereitani läpi huoltoneuvoja kehotti tulemaan uudelleen 20tkm tai huoltovälinäytön mukaan. Se meni niin nopeasti, että en tajunnut kysyä. Näin jälkeenpäin olen päätynyt siihen, että kuulin kuten kirjasin. Öljyä ei tarvinnut lisätä 30t aikana, jatkossa vaihdattanen ne ja suodattimen kuitenkin 15t ja vien huoltoon huoltovälinäytön mukaan.

Huolto muuten maksoi saamaani arviota vähemmän - arvio oli 370 + öljyt  ; Laakkonen Tampere, lasku on autossa eli en muista tarkemmin.

ntix

Minun menokki on huollettu ekan kerran n. 25tkm:n kohdalla, toisen kerran 50tkm kohdalla viime vuonna ja ensi maanantaina menee huoltoon mittarissa 74tkm. Sovittiin, että tehdään 90tkm huoltoon kuuluvia toimenpiteitä, ettei tarvitse heti olla viemässä uudelleen. Hinta-arvio nelipyöräsuuntauksen kanssa hieman alle 400e. Kallista vai kohtuuhintaista? Mulla ei kokemusta VW:n huolloista. Onko jotain mitä pitäisi älytä sanoa tarkistettavaksi tmv?
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8831.0
Audi 100 Avant 2,2 Turbo Quattro 1988

ex - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12726.0

ja monta muuta kulkinetta

Filixon

Golf Plus 1.4 TSI 103 kW (BMY) DSG6 -08 kävi merkkiliikkeessä toisessa longlifehuollossa: testit, tarkastukset, öljynvaihto, suodattimet, sytystystulpat, jarrunestehuolto, tankkiin fortepuhdistusaine ym.

Työtilauksessa ja laskussa huomiotani kiinnitettiin mm. seuraavanlaiseen tekstikohtaan:

”Paketti TSI ÖLJYS. VENTTIILIN TIIVISTEET
Öljynsuodattimen venttiilin O-RENKAAT ehdottomasti uusittava AINA paperi
öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä TSI moottoriin
(ei peltinen öljynsuodatin) moott.tunnuksen mukaan. Kaistan tiedote 28.3.2011
-sk-”

En tullut kysyneeksi, liittyykö tuo ohje johonkin havaittuun ongelmaan vai mihin. Lieneekö jollakulla tietoa tuosta määräyksestä (ja mahtanevatko ei-merkkiliikkeet tietää siitä)? Toimenpiteen hinta oli merkityksetön kokonaisuuden kannalta.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

tsiih

Ei-merkkiliikkeille ei tuollaisia tietoja tule mitään kautta. Ne o-renkaat uusitaan jotka tulevat suodatinpaketissa, yleensä myös nuo venttiilin o-renkaat. Ilmeisesti ne eivät tule koska vaihdetaan erikseen. Ehkäpä öljynpainenousuongelmaisesta autosta on löytynyt mottorinkorjauksen yhteydessä huonot renkaat??
Oletan siis suodattimen olevan periaatteeltaan jompi kumpi näistä :

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 22.05.12 - klo:18:17
Ei-merkkiliikkeille ei tuollaisia tietoja tule mitään kautta. Ne o-renkaat uusitaan jotka tulevat suodatinpaketissa, yleensä myös nuo venttiilin o-renkaat. Ilmeisesti ne eivät tule koska vaihdetaan erikseen. Ehkäpä öljynpainenousuongelmaisesta autosta on löytynyt mottorinkorjauksen yhteydessä huonot renkaat??

Kiitos tiedosta. Ajattelin, että voisiko maahantuoja ongelmatilanteissa todeta ei-merkkiliikkeen tekemän huollon "epäpäteväksi", jos tuo suodatinasia ei ole ollut siellä huollon tiedossa eikä rengasta tjs. ole vaihdettu ja vaurio sitten syntyy.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

tet

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 22.05.12 - klo:18:17
Oletan siis suodattimen olevan periaatteeltaan jompi kumpi näistä :

Millähän periaatteella noihin koneisiin arvotaan paperisuodatin tai peltipurkkimalli? ??? Netistä löytyy kuvia CAXA-moottorista jossa on tuollainen paperisuodatin, omassani taas on peltinen. Ohessa kuva molemmista, näkyy olevan koneen päällä oleva muovisuojus erivärinen mutta samasta koneesta selvästi on kysymys.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Passatti

Olin eilen öljyvaihdossa ja vaihtoivat suodattimen myös joka oli peltinen.Ja suodatin oli jotain uutta tyyppiä joku D merkillä varustettu.Ei ollut varastossa joten hakivat Espoosta uuden.Sanoivat ,että ovat näköjään vaihtaneet uuteen malliin.
Always lead, never follow

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.05.12 - klo:10:22
Millähän periaatteella noihin koneisiin arvotaan paperisuodatin tai peltipurkkimalli? ??? Netistä löytyy kuvia CAXA-moottorista jossa on tuollainen paperisuodatin, omassani taas on peltinen. Ohessa kuva molemmista, näkyy olevan koneen päällä oleva muovisuojus erivärinen mutta samasta koneesta selvästi on kysymys.

Eiköhän tuo ihan joku vuosimallipäivitys ole. BMY-koneissakin on tietääkseni paperisuodatin, mutta CAVD-koneissa taas peltinen.

tsiih

Joo vuosimalli rajana, vaihtui -08 tai -09 peltiseen. Onneksi, nuo patruunat on peestä. Ehkäpä noissa vanhemmissa moottoreissa on pysynyt samana.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

pasaatikuski

Lainaus käyttäjältä: pasaatikuski - 30.04.12 - klo:13:34
Ei ollut ohjelmointivirhe vaan huoltoväli lyhentynyt muusta syystä, vikakoodia oli vaikka muille jakaa. Huolto/korjausaika varattu kesäkuulle....
Auto korjattu: vikana oli rikkoutunut pakokaasun paineanturi. Asentaja huomasi koeajolla, että kuskin puolen pyörän laakeri ääntää. Laakeri meni tilaukseen, vaikka en ajossa mitään ylimääräistä ääntämistä ole huomannutkaan. Kuluneet kesärenkaat ääntää, joten ehkä se ääntäminen tulee sitten sieltä?
Volvo V40 T2 Ocean Race Business -15

ex. VW Passat 2.0 TDI DPF 125kw Highline, -07

jalkkis

Onko muuten olemassa kiinteää longlife-huoltoväliä? Ihmettelen oman 1.6TDI Passattini huoltoväliä. Kärryllä ajettu nyt 54tkm. Edellinen huolto on tehty 03/2011, mittarissa tuolloin 30400. Itse ostin auton 11/2011, jolloin mittarissa oli 44,5tkm. Auto on minulla ollut enempi pätkäajossa, varsinkin talvella mutta silti huoltonäyttö näyttää, että huolto olisi ajankohtainen n. 6500km/300days tms, eli sinne 2v/30tkm päähän edellisestä huollosta. En vaan jaksa uskoa, että pätkäajo kaupungissa ei lyhentäisi huoltoväliä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Passatti

Minä ainakin vaihdan öljyt 15000km kohdalla tai kerran vuodessa kun tulee vaan 13000 km vodessa.Vaihdatin öljyt 3300 km kohdalla ja asentaja sanoi,ettei kannata ajaa samoilla öljyillä pitempää.Samoin kirjoitti Teknikens Värld lehti käytetyn Audin esittelyssä.
Always lead, never follow

himppe

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 21.06.12 - klo:08:09Onko muilla vastaavia kokemuksia?

On. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=293.msg228047#msg228047

Jarrunesteiden vaihto tuli eteen ja auto kävi pajalla. Samalla siihen vaihdettiin öljyt noin 15tkm ajon jälkeen, reilu vuosi edellisestä huollosta. Pitää miettiä, miten tuota autoa huoltaisi jatkossa. Joka vuosi marmoritiskillä ramppaaminen käy kukkarolle...

ConD

Eikös nuiden huoltojen kanssa voi tehdä ihan huoletta niin, että käyttää sen LL ilmaisimen mukaan sitä marmorilla hakemassa liikkumisturvat ja hyvät mielet ja sit vaihtaa välissä öljyt kun huoltoväli on n. puolessa ja mikäli jarrunesteenvaihtoja sun muita on niin teettää ne samalla "nyrkkipajalla"? Sanoo vaan notta huoltomuistutinta ei nollata eikä tarvitse merkata huoltokirjaan kuin ehkä takasivulle "väliöljynvaihto suoritettu + jarrunesteet" tjsp.

Öljyissäkin voi hieman miettiä ostaako sitä marmorin litkua vai viekö samat öljyt halvemmasta paikasta ostettuna mukanansa. Itse käytän autoa muistuttimen mukaan huollossa, mutta esim keväällä tuo väliöljynvaihto 1.9TDI koneeseen öljyineen, suodattimineen ja töineen paikallisessa puljussa 69e. Ei minunmielestä konkurssiin aja...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Keke78

Ei tuossa long-life hässäkässä ole mitään järkeä jos auto kuluttaa öljyä kuten meikäläisellä. 15 x litran tonkka mobil1 rally formulaa maksaa motonetin hinnoilla 255 euroa. Sillä rahalla käyttää jo helposti 15 tonnin kohdalla öljynvaihtohuollossa ja pistää samalla uuden suodattimenki.

Paskan myivät saatana ko joutuu kahteen tankkiin ostaan litran öljyä.
Fabia rs combi -11

jalkkis

Itse on tarkoitus siirtyä 15tkm väliöljynvaihtoon seuraavan huollon jälkeen. Mietin vaan, että onko konsernin kärryissä vaihtoehtona kiinteää 2v/30tkm huoltorajaa joissain maissa.

Oma kärry ei ole kuluttanut öljyä ainakaan sanottavasti viimeisen 10tkm:n aikana, tikusta katsottuna öljynpinta on nyt puolessa välissä. Eli "luontaista" öljynvaihtoa ei minulla esiinny.

SNG

Käsittääkseni vaihtoehdot ovat Longlife näytön mukaan max 30tkm (joissain vanhemmissa jopa max 50tkm) tai kiinteä 15tkm.

Varsinainen "huoltoväli" tällöin 30tkm ja puolessa välissä öljynvaihto. Tällöin ei tarvitse käyttää longlife-luokiteltua öljyä.

Perushuolto 30, 90, 150 tkm, "iso" huolto 60tkm, 120tkm, 180tkm jne. Tietyillä km lukemilla tulee tietty lisätyöt, kuten haldex/dsg öljyjen, jarrunesteiden, hihnojen vaihtoja yms.

Mielestäni on hiukan tuhlausta tehdä longlife ohjelmassa väliöljynvaihtoa. Järkevämpi ehkä ottaa kiinteä 15/30tkm öljynvaihto/huoltoväli. Jos varman päälle haluaa pelata niin vielä longlife öljyillä.

Itsellä longlife huolto ollut kahdessa autossa noin 25tkm välein, ja aattelin kanssa siirtyä kiinteään huoltoväliin tai jopa itse tehtyihin huoltoihin.

PS. Hyvää Juhannuspäivää kaikille arenalaisille!


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy