Volvo

Aloittaja Ironic32, 01.12.09 - klo:17:44

« edellinen - seuraava »

Millä Volvolla ajat?

V70
22 (13.8%)
S80
12 (7.5%)
V60
27 (16.9%)
S60
13 (8.1%)
V50/V40
23 (14.4%)
S40
4 (2.5%)
XC60
28 (17.5%)
XC70
6 (3.8%)
XC90
7 (4.4%)
C30
1 (0.6%)
muu
29 (18.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 160

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: user - 10.10.12 - klo:21:09
Onneksi olkoon hienosta ja ilmeisen harvinaisesta valinnasta. D4 Summumeita ei myyjien mukaan ole juuri kyselty saati tilailtu. D2:sta kinetikki manuaalina menee kuin häkä ja hiukan T3:sta. Jyväskylästä alaspäin tuo Bilian koeajoautokin taitaa olla maan ainoa ja itsekin ajelin pirkanmaalta saakka koeajolle ja saivat vielä kaupoillekin houkuteltua;)


D4 tulee olemaan suht harvinainen lama-Suomessa, eipähän tule joka risteyksessä vastaan. T5 varmasti vielä harvinaisempi. Harmi kun ne menivät poistamaan sen viidennen sylinterin siitä T5:stä. Viisimukisuus kuuluu jotenkin Volvoon ja ääni on disukkanakin kivan muikea.

Hämmästelen sitä ettei yhtään V40:stä ole enää vastaan tullut pks:lla tai muuallakaan syksyn aikana. Aika "yksilöllisesti" saa ajella kuten 60-luvulla Alfalla jossain Lapissa. Syyskuussa näitä meni Trafin mukaan rekisteriin muistaakseni 130 kpl.

user

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 11.10.12 - klo:12:19
Harmi kun ne menivät poistamaan sen viidennen sylinterin siitä T5:stä. Viisimukisuus kuuluu jotenkin Volvoon ja ääni on disukkanakin kivan muikea.

Syyskuussa näitä meni Trafin mukaan rekisteriin muistaakseni 130 kpl.

Kyllä se T5 on kuin onkin 5-mukinen, olisiko joillekin markkina-alueille sitten ollut eri versioita, mutta suomeen tuli ehta vitonen.

Taitaa suurin osa rekisteröidyistä 130:sta olla esittelyautoja, ovat ilmeisesti laittaneet suurimman osan ihan peltikilpiin tarrojen sijasta;)
MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: user - 11.10.12 - klo:12:26
Kyllä se T5 on kuin onkin 5-mukinen, olisiko joillekin markkina-alueille sitten ollut eri versioita, mutta suomeen tuli ehta vitonen.


Kappas vain! No aina parempi juttu.

Antza

Lainaus käyttäjältä: user - 10.10.12 - klo:21:09
Onneksi olkoon hienosta ja ilmeisen harvinaisesta valinnasta. D4 Summumeita ei myyjien mukaan ole juuri kyselty saati tilailtu. D2:sta kinetikki manuaalina menee kuin häkä ja hiukan T3:sta. Jyväskylästä alaspäin tuo Bilian koeajoautokin taitaa olla maan ainoa ja itsekin ajelin pirkanmaalta saakka koeajolle ja saivat vielä kaupoillekin houkuteltua;)
Kiitoksia! Joo - tuon nimenomaisen version koeajaminen edellytti pk-seudullakin vähän ylimääräisiä kommervenkkejä. Kaivokselan Biliassa sellaista ei ollut ja maahantuojallakin vain D3 automaatti. Omalle kohdalle esittelyauto järjestyi Olarista mutta ilmeisesti Herttoniemessäkin sellainen olisi ollut. Myyjäkään ei ollut vielä viime viikolla päässyt D4:ää kokeilemaan.. ;)

Lainaa
Otitko muuta mukaan, hightech- tai tekniikkapaketteja? Entä mitkä värit otit sisustaan ja ulos?
Itselleni tulee nuo ym. paketit, pa-lämmitin ja väriksi lanseerausvärit eli Biarriz Blue ja Charcoal/Blond sisustus.
Tekniikka 2- ja high tech -paketit, pa-lämmitin, oncall, lasien tummennukset ja pistorasia tavaratilaan. Ulkovärinä musta ja sisälle ruskeat nahat. Tiedä nyt sitten miltä tuo yhdistelmä näyttää kun sitä espressonruskeaa penkkiä ei mistään livenä löytynyt mutta onpahan vähän vaihtelua kun nykyinen on vaaleilla nahoilla.

Driver Supportia teki kovasti mieli mutta lompakko ei sitä oikein enää kestänyt ja mistään muista varusteista en halunnut tinkiä joten sain sitten vaivoin perusteltua itselleni miksi jätin sen ottamatta.
Skoda

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Antza - 11.10.12 - klo:14:57
Kiitoksia! Joo - tuon nimenomaisen version koeajaminen edellytti pk-seudullakin vähän ylimääräisiä kommervenkkejä. Kaivokselan Biliassa sellaista ei ollut ja maahantuojallakin vain D3 automaatti. Omalle kohdalle esittelyauto järjestyi Olarista mutta ilmeisesti Herttoniemessäkin sellainen olisi ollut. Myyjäkään ei ollut vielä viime viikolla päässyt D4:ää kokeilemaan.. ;)

Onpas erikoista. Juuri Kaivokselan Biliassa pääsin jo elokuussa koeajamaan sekä D3:n että D4:n samalla kerralla ja automaattina molemmat. Ja palveltiin vielä ihmeellisen hyvin. No, olihan se tietysti ihan mukava koeajaa auto vaikka olin sen jo tilannut 2 kk aiemmin...

Antza

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 11.10.12 - klo:15:01
Onpas erikoista. Juuri Kaivokselan Biliassa pääsin jo elokuussa koeajamaan sekä D3:n että D4:n samalla kerralla ja automaattina molemmat. Ja palveltiin vielä ihmeellisen hyvin.
Korostettakoon että palvelu oli erinomaista ja minulla ei ole pienintäkään syytä epäillä sitä ettei tuollaista autoa Kaivokselan kulmilla lokakuun alussa ollut saatavilla.
Skoda

-TimoS-

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 11.10.12 - klo:12:19
ettei yhtään V40:stä ole enää vastaan tullut pks:lla

Vissiin tuo "enää" lausunto tarkoittaa, että ei vielä...
Itse astelin ulos Tammiston Citymarketista muutama viikko sitten, ja odotin kun V60 menee ohi. No, sama "piisaminkeula" - mutta se olikin V40. Samantyylisiä keulasta, johon itsekin haluaisi tehdä muutoksia. Mutta näillä mennään ja sopeudutaan keulan ilmeeseen, muuten niin oiva paketti on.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 11.10.12 - klo:15:01
Onpas erikoista. Juuri Kaivokselan Biliassa pääsin jo elokuussa koeajamaan sekä D3:n että D4:n samalla kerralla ja automaattina molemmat. Ja palveltiin vielä ihmeellisen hyvin. No, olihan se tietysti ihan mukava koeajaa auto vaikka olin sen jo tilannut 2 kk aiemmin...

Omituista on tosiaankin, kun Kuopiossakin on tarjolla D4 tomaatti Summumina.

Mulla on mailissa eilinen viesti Avain-Vaunusta, jossa toivotetaan tervetulleeksi kokeilemaan D2 ja T3 manuaaleja sekä D4 tomaattia.

user

Lainaus käyttäjältä: Antza - 11.10.12 - klo:14:57
Tekniikka 2- ja high tech -paketit, pa-lämmitin, oncall, lasien tummennukset ja pistorasia tavaratilaan. Ulkovärinä musta ja sisälle ruskeat nahat. Tiedä nyt sitten miltä tuo yhdistelmä näyttää kun sitä espressonruskeaa penkkiä ei mistään livenä löytynyt mutta onpahan vähän vaihtelua kun nykyinen on vaaleilla nahoilla.

Driver Supportia teki kovasti mieli mutta lompakko ei sitä oikein enää kestänyt ja mistään muista varusteista en halunnut tinkiä joten sain sitten vaivoin perusteltua itselleni miksi jätin sen ottamatta.
Tulee lähes "täysi setti", hienot varusteet ja hienot värit. Itsekään en löytänyt edes youtubesta videoita, jossa olisi ollut tuo sisustus ruskeilla nahoilla. Mutta luulisi mustaan autoon käyvän hyvin. Mietin itse myös tuota yhdessä sen vaaleamman "ruskean" (raw copper?) ulkovärin kanssa. Pari viikkoa on vielä muutosikkunaa, mutta taidan pysyä näissä tylsän turvallisissa..

On callia mietin lämmityksen ohjauksen takia, mutta jätin lopulta pois kun on säännölliset starttiajat aamuin illoin. Ja kaukosäätimeen saa sitten jälkikäteen ohjelmoitua kaukosäädön 100M:iin. Driver Supportista olisin halunnut liikennemerkkien tunnistuksen, mutta kun en muuta paketista osaa tarvita (moottoritieajoa), niin kova hinta tulisi liikennemerkeille.




MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

P.Alikka

Startin koeajossa oli äsken V40 d3 Momentum ja hienolta näytti kertakaikkiaan. Tuntuihan tuo juontajakin tykkäävän. Mutta se mikä kalskahti omaan korvaan oli tuo kulutus. Juontaja sanoi kulutuksen pyörineen 6,5 litran kieppeillä koeajossa ja kuulemma taloudellisemmin ajettaessa päästään kuuden litran tuntumaan. Ok ajattelin, 150 HP diesel automaagi, mutta sitten lopussa hokasin, että autohan oli manuaali! Taas kerran hienosti EU yhdistetty vs. todellisuus kohdakkain... 4,3 vs. 6....

Eihän tuo teho tietysti tyhjästä synny, mutta huvittavia on kyllä nuo eu-lukemat.

Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Arcca

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 13.10.12 - klo:09:40

Eihän tuo teho tietysti tyhjästä synny, mutta huvittavia on kyllä nuo eu-lukemat.


4.3 yhdistetty on kyllä aika utopistinen lukema, mutta jos 6 litran lukemaan menee taloudellisesti ajaen niin Volvo kyllä ryssinyt jotain tai tuo Startin juontaja ei osaa ajaa taloudellisesti.

Eu-lukemat voi olla aika oikeatkin, piti juuri omasta katsoa mitä luvattiin ja aika tarkalleen siihen ajan CC:llä (matkapainotteinen ajoprofiili ja kulutukseni pyörii 4.8-5. Autolle luvattu yhdistetty 5.6, matka 4.6).
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

vkjoki

EU-normikulutus ei ole yksittäisille autoilijalle annettu ennuste toteutuvasta kulutuksesta, vaan stanadardoidulla mittausmenetelmällä laboratoriossa mitattu indeksinomainen mittaustulos. EU-normikulutusta kun määritetään, ajovalot, ilmastointi ja kaikki lämmittimet ovat pois päältä. Autoilijan omas ajosykli, kuorma ja ajotavat sitten määräävät, jääkö toteutuva kulutus alle EU-normin vai meneekö yli.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vorkki

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 13.10.12 - klo:20:25
EU-normikulutus ei ole yksittäisille autoilijalle annettu ennuste toteutuvasta kulutuksesta, vaan stanadardoidulla mittausmenetelmällä laboratoriossa mitattu indeksinomainen mittaustulos. EU-normikulutusta kun määritetään, ajovalot, ilmastointi ja kaikki lämmittimet ovat pois päältä. Autoilijan omas ajosykli, kuorma ja ajotavat sitten määräävät, jääkö toteutuva kulutus alle EU-normin vai meneekö yli.
Silti vaan oikeassa elämässä, vaikka ajaa samoja reitteja samalla tavalla, eri autot kuluttavat eri tavalla suhteessa normikulutukseensa. Jotkut autot menee lähelle normia, mutta toiset paljon yli. Paljon alittavia ei vielä omalle kohdalle ole sattunut. Etukäteen ei siis voi päätellä oman ajon kulutusta eri autoilla vertaamalla suoraan normikulutuksia.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

vkjoki

^ Minulla taas on ollut useita diesel- ja bensa-autoja, automaatilla ja ilman, eri merkkejä, ja kaikilla toteutunut kulutus on jäänyt 0,0-0,2 l/100km alle EU-normin.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Varre5

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 13.10.12 - klo:20:25
EU-normikulutus ei ole yksittäisille autoilijalle annettu ennuste toteutuvasta kulutuksesta, vaan stanadardoidulla mittausmenetelmällä laboratoriossa mitattu indeksinomainen mittaustulos. EU-normikulutusta kun määritetään, ajovalot, ilmastointi ja kaikki lämmittimet ovat pois päältä. Autoilijan omas ajosykli, kuorma ja ajotavat sitten määräävät, jääkö toteutuva kulutus alle EU-normin vai meneekö yli.

Eikös tämä EU-kulutus mitata labrassa ilman apulaitteita irtomoottorilla kuormittaen sitä tietokoneella suunnitellusti. Usein sekalaisessa ajossa tuohon normiin pääsee, mutta riippuen erilaisten ajojen määrästä voi kulutus vaihdella paljonkin.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Varre5 - 13.10.12 - klo:21:03
Eikös tämä EU-kulutus mitata labrassa ilman apulaitteita irtomoottorilla kuormittaen sitä tietokoneella suunnitellusti. Usein sekalaisessa ajossa tuohon normiin pääsee, mutta riippuen erilaisten ajojen määrästä voi kulutus vaihdella paljonkin.

Ei ajeta irtomoottorilla vaan ihan aidolla autolla dynorullien päällä. Ilmastointi ja muut härpäkkeet ovat pois päältä, mutta esim. laturi ja vesipumppu pyörii normaalisti.

Tuosta mitatusta arvosta lasketaan sitten tarkka arvo valmistajan ilmoittamien vastusten (ilmanvastus, vierinvastus ym.) mukaan.

Pari numeroa sitten oli Teknarissa suuri artikkeli, jossa mittauttivat ison liudan autoja VTT:llä.

Antza

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 11.10.12 - klo:12:19
Hämmästelen sitä ettei yhtään V40:stä ole enää vastaan tullut pks:lla tai muuallakaan syksyn aikana.
En minäkään päivittäin niitä näe mutta muutaman kerran viikossa kuitenkin tulee V40 aina jossain vastaan.

Aiheeseen ohuesti liittyen - nämä kyllä erottuvat jos osuvat kohdalle. Kuva otettu syyskuun lopussa jolloin osuin Bilian pihalle kun näitä purettiin rekasta. Kerran olen nähnyt tällaisen liikenteessäkin. Ovat kuulemma teippaamalla värjättyjä ;)
Skoda

Turbodog

Mun kulutus V60 D5 AWD:lla ollut 7,4 l/100km ajotietokoneen mukaan ensimmäisten 2tkm aikana eli dieseliksi ei mikään ekoihme. Vastaavassa ajossa CC 1.8TSI DSG vei bensaa 7,1 l/100 km (mitattu).

On se hurja syöppö tuo geartronicci, kaupunkiajossa ilmoitettu D5 kulutus +3l/100km manuaaliin verrattuna. Maantielläkin yli 20% lisää kulutusta...
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 13.10.12 - klo:09:40
Startin koeajossa oli äsken V40 d3 Momentum ja hienolta näytti kertakaikkiaan. Tuntuihan tuo juontajakin tykkäävän. Mutta se mikä kalskahti omaan korvaan oli tuo kulutus. Juontaja sanoi kulutuksen pyörineen 6,5 litran kieppeillä koeajossa ja kuulemma taloudellisemmin ajettaessa päästään kuuden litran tuntumaan. Ok ajattelin, 150 HP diesel automaagi, mutta sitten lopussa hokasin, että autohan oli manuaali! Taas kerran hienosti EU yhdistetty vs. todellisuus kohdakkain... 4,3 vs. 6....

Eihän tuo teho tietysti tyhjästä synny, mutta huvittavia on kyllä nuo eu-lukemat.


Minusta tuossa koeajokulutuksessa ei ole mitään erikoista. Koeajossahan mainittiin että ajo oli sekalaista ja taajamaa sisältyi mukaan. V40 on melko painava ja nykydieselissä hiukkassuodattimen polttokin lisää kulutusta jkv, samaten ylimääräinen sylinteri nelospyttyisiin verrattuna. Minusta lukema oli aivan ok ja toisaalta D3 on D4:sta selvästi lussumpi joten sille pitää antaa asteen enemmän kenkää joka nostaa vaihtelevassa ajossa helposti kulutusta. Omassani seka-ajon kulutus myös siellä 6,5 kieppeillä ja mukana ruuhka-ajoa suht paljon. Ja automaatti. Itselleni litra parikin sinne tai tänne, ihan sama. Mukava geartronicci ja vitoskoneen kiva soundi ja woima korvaavat moninverroin tuommoiset pikkuseikat. Maantiellä menee sillä viidellä helposti, motarillakin jää 6:n kieppeille.

Olikohan Ilta-Sanomissa vai Iltalehdessä koeajo Chevy Cruze farkusta, koneena 1,7 diesel manuaali. Koeajossa vei yli 6 litraa. Ehkä jotkut vaan kertovat oikeat kulutukset rehellisemmin....

MoFFe

Eihän se ole...ensiks itse D5 ei ole mikään ihme ja sitten vielä tuo Geartronic mikä on aika vanha laatikko plus sitten vielä hieman lisäpanoa haldexi. Kyllähän tuo jou sitä kiiseliä.

Itselläni oma liikkuu nytten siinä 7.9l/100km. Toisaalta niin kysessä on aika paljon ruuhkaa ja sellaista kauppa ajoa.
Olen päässyt 6.2l/100km, alimillaan. Sekään ei ole mikään hirmu matala luku.

Jos vertaa nytten bensa autoon jossa on samat tehot niin kyllä melkeen sanoisin että bensavehe vie enemmän samassa ajossa.

Itse voin vaan verata R Golfiin ja sitten 3.0TDIq audi A4seen.. Golffiin uppos samassa ajossa 9.5-10l/100km ja audi joka oli manuaali niin siihen uppos about 0.5-1l vähemmän kun volvoon.

Huomasin tässä pari päivää sitten että johan tuo volvo nytten on janoinen, mittarin mukaan näytti kokoajan siinä 9-14l/100km.
Taisi olla Hiukkasuodatin joka poltti paskat pois. Sen jälkeen kun jätin auton parkiin ja seuraavana aamuna ajelin taas niin näytti ihan normi kulutusta. Kumma vaan että yli 30km ainakin, about 40min tuo "afterburneri" kesti!? Sitten vois mielestä volvo ilmaista että sellainen proseduuri on käynnissä niinkuin ainakin Audissa oli.

Quality

LainaaHuomasin tässä pari päivää sitten että johan tuo volvo nytten on janoinen, mittarin mukaan näytti kokoajan siinä 9-14l/100km.
Taisi olla Hiukkasuodatin joka poltti paskat pois. Sen jälkeen kun jätin auton parkiin ja seuraavana aamuna ajelin taas niin näytti ihan normi kulutusta. Kumma vaan että yli 30km ainakin, about 40min tuo "afterburneri" kesti!? Sitten vois mielestä volvo ilmaista että sellainen proseduuri on käynnissä niinkuin ainakin Audissa oli.

Saman havainnon olen tehnyt. Tuntuu tosiaan, että hiukkaspoltto kestää koko tovin - en nyt tiedä, josko useinkaan 40 minuuttia, mutta parikymmentä kumminkin. Itsellä se sattuu yleensä moottoritieajoon, jolloin kulutuero on helppo havaita.

Joskus täälläkin on spekuloitu sitä, onko väärin sammuttaa moottori hiukkaspolton aikana. Siinä tapauksessahan pitäisi ehdottomasti tulla mittaristoon ilmoitus asiasta? Itse en ainakaan ole kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota, miettinyt vaan, että tottapahan hoituu loppuun aikanaan.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Ishvan

Olen aikaisemminkin kirjoitellut tänne, että itseni ainakin auton kulutus on yllättänyt positiivisesti. Maantiellä pääsee helposti 5.2-5.3 litran kulutukseen. Sekailainen pyörii siinä reippaassa kuudessa litrassa ajon ollessa suhteellisen reipasta. Pakon sanelemana ajelin muutaman viikon 1.6TDi vuokraPassatilla ja kulutus oli käytännössä samalla tasolla Volvon kanssa minun ajotyylilläni. Joku rauhallinen kiireetön henkilö voi ehkä päästä pienemmällä. Passat oli kevyempi ja puolet vähemmän voimaa konepellin alla, eli tuo saman suuruinen kulutus jos jokin on mielestäni heikko suoritus tuollaiselta säästöekomallilta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

tuRboman

Tuosta Startin jutusta innostuin käymään ajamassa uuden V40:n. Lyhyesti: aivan upea auto kokoluokassaan! Jos tuon luokan autoa ois ostamassa niin eipä tarvis enää miettiä minkä hankkisi. Erittäin vakuuttavaa Volvo tyyliä. Tosin tämä oma japsi ehkä vielä vääristää tunteita, mutta kyllä oli niin tyylikäs ja miellyttävä kabiini ettei paremmasta väliä kulkupuolikin tuntui sopivalta D3 moottorilla ja ajettavuus kaikin puolin hieno.  Erityisesti jäi mieleen napakka alusta joka tuntuu todella sporttiselta, ei kallistele eikä niiaa. Auto ohjautuu helposti haluttuun suuntaan vaikka vauhtia oli välillä hieman jo liikaa arkiajoon. Mutta mikä parasta, alusta pysyi myös hiljaa tiukkuudesta huolimatta. Hyvän testipaikan tarjosi parit junaradan ylitykset. Ne kun usein on aika vaikeita alustalle ja paljastaa jos on taipumusta lisä-ääniin. Ei kuulunut.
Kyllä ne Volvolla osaa miellyttää pohjoismaalaista makua! Hatunnoston arvoinen peli ja aiheuttaa jopa hieman kateutta kun näkee liikenteessä!
"All 4 The Driver"

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: Varre5 - 13.10.12 - klo:21:03
Eikös tämä EU-kulutus mitata labrassa ilman apulaitteita irtomoottorilla kuormittaen sitä tietokoneella suunnitellusti. Usein sekalaisessa ajossa tuohon normiin pääsee, mutta riippuen erilaisten ajojen määrästä voi kulutus vaihdella paljonkin.
Mikäli ajettaisiin irtomoottorilla, pitäisi esim. kaikkien VAG:n 118kW TSI-bensakonetta käyttävien autojen EU-kulutusten olla yhteneväiset riippumatta vaihteistosta tai vetotavasta (auton massasta ja ilmanvastuksesta puhumattakaan...)  ;)

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 17.10.12 - klo:22:37
Tuosta Startin jutusta innostuin käymään ajamassa uuden V40:n. Lyhyesti: aivan upea auto kokoluokassaan! Jos tuon luokan autoa ois ostamassa niin eipä tarvis enää miettiä minkä hankkisi. Erittäin vakuuttavaa Volvo tyyliä. Tosin tämä oma japsi ehkä vielä vääristää tunteita, mutta kyllä oli niin tyylikäs ja miellyttävä kabiini ettei paremmasta väliä kulkupuolikin tuntui sopivalta D3 moottorilla ja ajettavuus kaikin puolin hieno.  Erityisesti jäi mieleen napakka alusta joka tuntuu todella sporttiselta, ei kallistele eikä niiaa. Auto ohjautuu helposti haluttuun suuntaan vaikka vauhtia oli välillä hieman jo liikaa arkiajoon. Mutta mikä parasta, alusta pysyi myös hiljaa tiukkuudesta huolimatta. Hyvän testipaikan tarjosi parit junaradan ylitykset. Ne kun usein on aika vaikeita alustalle ja paljastaa jos on taipumusta lisä-ääniin. Ei kuulunut.
Kyllä ne Volvolla osaa miellyttää pohjoismaalaista makua! Hatunnoston arvoinen peli ja aiheuttaa jopa hieman kateutta kun näkee liikenteessä!

Voin edellen reilun kuukauden omistusajalta allekirjoittaa edelleen kokemuksesi. Jos nyt pitäisi ruksia tilauskaavakkeeseen vaihtoehto näistä c-segmentin premiumeista (kyllä, Volvo voidaan laskea tunnelman ja laadukkuuden perusteellakin premiumiksi) niin ruksi osuisi edelleen V40:een. Vaikka tämä ei ole iso limusiini, tulee ajaessa fiilis että tässäkin on aivan oiva paikka "paeta pahaa maailmaa", sanonta lainattu 90-luvun alun ässämersun koeajosta TL:sta. Tuntuu siis positiivisessa mielessä isommalta, toki yhdessä asiassa vähän negatiivisessakin mielessä (suurehko kääntöympyrä). Nyt olen oppinut auton valikot ja niiden käytön ja nyt käyttö on helppoa ja 7" värinäyttö ihastuttaa korkealuokkaisella visuaalisella lookillaan, samoin sisustan muu tyyli ja materiaalit. Ne alaosan kovemmatkin muovit ovat semmoisia johin ei naarmut jää, kuten esim. Avensiksen kammottaviin muoveihin jäi. Näin viime lauantaina ekan kerran livenä uuden A-Mesen ja ei iskenyt ulkonäkö.

Varre5

Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 18.10.12 - klo:03:40
Mikäli ajettaisiin irtomoottorilla, pitäisi esim. kaikkien VAG:n 118kW TSI-bensakonetta käyttävien autojen EU-kulutusten olla yhteneväiset riippumatta vaihteistosta tai vetotavasta (auton massasta ja ilmanvastuksesta puhumattakaan...)  ;)

On ihan sama, ajetaanko irtomoottoria vai autoa rullilla, jos olosuhteita ja teknisiä arvoja ei ohjelmoida käyttöön. Eli painot, vierinvastukset, ilmanvastukset jne sekä "ajettava" maasto yms.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 18.10.12 - klo:07:27
Tuntuu siis positiivisessa mielessä isommalta, toki yhdessä asiassa vähän negatiivisessakin mielessä (suurehko kääntöympyrä).


Lueskelin jostain noista USAssa tehtyjä viimeaikaisista osittaistörmäystesteistä. Artikkelissa todettiin että pyörien reilun kääntymisen mahdollistamiseksi laitetaan esim Audilla pituuspalkit keulassa sen verran kapealle että se vaikuttaa osittaistörmäystestituloksen huonontumiseen.
Artikkelin mukaan Volvolla on tehty keulan sivuille vyöhykkeitä jotka ohjaa osittaistörmäävän kappaleen auton sivusta ohi. Siinä oli kuvakin, ovat semmoiset auran muotoiset ohjuri palkit.

Oma kommentti: Mahdollisesti V40 huono kääntyvyys on sidoksissa tähän asiaan. Jos näin on niin huonon kääntyvyyden voinee hyväksyä mielellään kun saa paremman turvallisuuden.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Quality

Volvo "osaa" isohkon kääntösäteen, se juontuu jo pitkältä ajalta, ja on tyypillisimmillään isoissa Volvoissa. XC60ssäkin ominaisuus esiintyy, mutta siihen tottuu. Varmaan kilpailijat tuntuisivat nyt näppärämmiltä. Mutta jos / kun ominaisuus tosiaan liittyy turvallisuuteen, sen voinee hyväksyä.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Keksimies

Lainaus käyttäjältä: Quality - 18.10.12 - klo:09:44
Volvo "osaa" isohkon kääntösäteen, se juontuu jo pitkältä ajalta, ja on tyypillisimmillään isoissa Volvoissa. XC60ssäkin ominaisuus esiintyy, mutta siihen tottuu. Varmaan kilpailijat tuntuisivat nyt näppärämmiltä. Mutta jos / kun ominaisuus tosiaan liittyy turvallisuuteen, sen voinee hyväksyä.

Isojen Volvojen kääntösäde oli 740/760/940/960-aikaudella pieni, koska takavetoisena etupyörät kääntyivät hyvin. Etuvetoon ja poikittain asennettuun viisisylinteriseen siirtyminen veivät mennessään ketteryyden. En muista, valitettiinko aiheesta vielä 1992 850:n esittelyn aikaan, mutta 1998 ensimmäinen S80:n esittelyn jälkeen tämä suuri kääntösäde on ollut kestovalituksen aihe Volvojen kohdalla.

Takavetoisten Volvojen aikakaudella tietysti sanottiin "traktoreiksi", mutta se johtui muista syistä kuin kääntösäteestä.

Ovat joka tapauksessa perusluonteeltaan suuremmat Volvot jo sellaisia, että nykyään suuri kääntösäde mielestäni ikäänkuin kuuluu asiaan Volvojen kanssa. Ovat parhaimmillaan maantieajossa 80-120 km/h nopeuksilla. Ketterään taajama-ajoon ja mannermaisille moottoritienopeuksille on Volvoa parempiakin vaihtoehtoja.

Antza

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 17.10.12 - klo:22:37
Erityisesti jäi mieleen napakka alusta joka tuntuu todella sporttiselta, ei kallistele eikä niiaa. Auto ohjautuu helposti haluttuun suuntaan vaikka vauhtia oli välillä hieman jo liikaa arkiajoon. Mutta mikä parasta, alusta pysyi myös hiljaa tiukkuudesta huolimatta. Hyvän testipaikan tarjosi parit junaradan ylitykset. Ne kun usein on aika vaikeita alustalle ja paljastaa jos on taipumusta lisä-ääniin. Ei kuulunut.
Allekirjoitan tämän. Omilla koeajoilla miellytti nimenomaan se että alusta on hämmästyttävän hyvä kompromissi pehmeää mukavuutta ja sporttista jämäkkyyttä. Auto ei kallistele rampeissa mutta toisaalta menee hidastustöyssyjen yli pehmeän jouhevasti. Ja kuoppaisella hiekkatiellä niitä kuoppia ei oikeastaan tunne - niin yksittäiset suuremmat kuopat kuin ns. nimismiehenkihara ylittyivät todella eleettömästi.
Skoda

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy