Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

Mikko83

Minusta parhaat autot saa hintaluokasssa 300-1000e. Vanhaa toimivaa tekniikkaa,jolle itsekin osaa tehdä jotain  8)
Kyllä jettamies on aina jettamies.

jaberg78

Lainaus käyttäjältä: Mikko83 - 07.10.13 - klo:15:32
Minusta parhaat autot saa hintaluokasssa 300-1000e. Vanhaa toimivaa tekniikkaa,jolle itsekin osaa tehdä jotain  8)

Olin kauan täysin samaa mieltä, mutta vanhemmiten on wanhojen hyvien autojen turvallisuus alkanut mietityttää. Olen myös ollut kahdessa kolarissa 2010-luvulla mistä en olisi vanhalla Fiatilla välttämättä hengissä selvinnyt.
E53 3.0d -05 (ex Fabia 1.4 -03, Octavia 1.9tdi -02, Cordoba 1.9tdi -00, Saxo 1.4 -00, Uno 990cc -89)

tuRboman

Tuossa on paljon perää. Jos omaa tilat, välineet ja taitoa niin jollain 1500â,¬ autolla ajelee ihan täysin.
"All 4 The Driver"

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Mikko83 - 07.10.13 - klo:15:32

Joo, korjaan sen verran omaa tekstiäni että tarkoitin uutta autoa :)

Jos on tilat, välineet ja ei ole peukalo keskellä kämmentä niin halvimmaksi tulee varmasti auto tuossa hintaluokassa.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 07.10.13 - klo:08:56
kyselit minun X5 -fiiliksistä. Sen myynti pois turhan nopeasti oli selkeästi yksi suurimpia virheitäni monien muiden joukossa. Ostin sen vajaan vuoden vanhana, noin 12 tkm mittarissa. Siinä oli kivat varusteet, vaaleat nahat ja panoraamakatto, jotka tekivät siitä tunnelmaltaan hieman ylellisen ja valoisan.

Kiitos Markku kattavasta vastauksesta!

monster

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 07.10.13 - klo:08:56
pokkus:

kyselit minun X5 -fiiliksistä. Sen myynti pois turhan nopeasti oli selkeästi yksi suurimpia virheitäni monien muiden joukossa. Ostin sen vajaan vuoden vanhana, noin 12 tkm mittarissa. Siinä oli kivat varusteet, vaaleat nahat ja panoraamakatto, jotka tekivät siitä tunnelmaltaan hieman ylellisen ja valoisan.

Olisko syynä kivoihin varusteisiin se että ostit auton käytettynä joilloin sait enemmän vastinetta rahalle kuin uuden ostamalla?
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Markku J

Varmasti olet oikeassa, monster. Lasikattoa tuskin olisin itse uuteen raaskinut ruksia ja se kyllä kruunasi tämän auton.

Sande

En oikein ymmärrä lasikatto hypeä... Itselläkin sellainen on, mutta tuli ihan kaupan päälle kun ei voinut jättää poiskaan (on siis vakio varuste). Kesällä sen läpi aurinko lämmittää turhan hyvin ja talvella taas huokuu kylmää... Huomasin pari viikkoa sitten ajelleeni puolisen vuotta lasikatto peitettynä. No, onneksi ei tuosta tarvinnut maksaa extraa.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

pokkus

Sama homma täällä että panoraamakattoikkuna on ihan kivännäköinen, mutta sääolojen takia se on yleensä pakko pitää kiinni. Kesällä aivan liian kuuma pidettäväksi auki. Parhaimmillaan hiukan illemmalla jolloin muksu voi takapenkillä katsella ulos ikkunan kautta :) Auki ulos asti olen tainnut ikkuna  avata 1-2 kertaa vuodessa... Samoin tuo antoi omassa tapauksessa automaattisesti mustan katon ulkopuolelle joka omasta mielestä näyttää todella hyvältä. Täällä ainakin X5:n ja X3:n yhteydessä tuo tulee vakiona mukana, joten jos jompaan kumpaan noihin joskus päätyy niin panoraamaikkuna tulee automaattisesti "ruksittua" mukaan ;)

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 07.10.13 - klo:17:37
Varmasti olet oikeassa, monster. Lasikattoa tuskin olisin itse uuteen raaskinut ruksia ja se kyllä kruunasi tämän auton.

On kyllä ollut makea. Voi vitsi kun ois mahdollisuus tuollaiseen X5:n, ostaisin heti. Pari kertaa olen ajanut ja läheltä piti ettei toissakeväänä tullut Subarun sijasta semmonen 2009 mallinen 3.0dA. Joku onneksi kerkesi ostaa ennen mua ;) ois ollut mulle kallis kun vähillä kilsoilla. Mahtava sillä oli ajaa. Ois ollut hyvä vaununvetoon myös.
Ylläpitokulut hieman hirvittää kun kovin käytettyjä ajattelee. Saahan sitä haaveilla...
"All 4 The Driver"

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 06.10.13 - klo:19:58
Jep, tuo ajoittainen down greidaus on hienoa. Siihen ei läheskään kaikki keskustelijat pystyisi, kun Suomessa autoilun on koettu olevan jonkinlainen "urapolku", josta ei hevin tulla alaspäin.

Down greidauksen kanssa olen itsekin yrittänyt pohdiskella kun haluttaisi pudottaa autoilun kuluja, mutta ei ole helppoa luopua jostain jo saavutetusta ::) :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

ram1

Itse mennyt nyt uusista autoista alaspäin ja en kadu pätkääkään.Vajaan puolen vuoden aikana neljäs auto menossa, ja käytännössä rahaa ei ole mennyt ollenkaan.Pointtina se kun tykkään vaihdella ja kokeilla usein eri autoja, niin ei vaan rahapussi lähellekään kestä ostella enää uusia.Vaikka olen uusia ostellutkin neljä kappaletta, niin maku menee valitettavasti niistä aivan yhtä nopeasti kuin käytetyistäkin, merkistä riippumatta.Mulla köyhänmiehen Markku J syndrooma  :).Ja ei sitten ollut pahalla Markku.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Henri S

Itsellä oli helppo autoa pienentää kun halusin pienentää autoilun kuluja eikä ole tarvetta isolle autolle, joten ei kaduta että passattini vaihtuu golfiin. Golffisakin tilat riittää minun käyttöön hyvin.
Hohhoijaa!

Markku J

Golf on kaiken kaikkiaan niin hyvä paketti, että siihen vaihtamalla ei downgreidaus tunnu ollenkaan pahalta. Se on juri sopiva paketti normaaliin auton tarpeeseen ja samanlaisen ajamisen nautinnon se minusta tarjoaa kuin vaikkapa Passat. Jos kyydissä on iso perhe ja paljon matkatavaraa, niin silloin tilanne on tietysti haasteellisempi. Mutta 4 aikuista matkustaa Golfilla mukavasti. Ja kuljettajaa se hemmottelee hienoilla ajo-ominaisuuksillaan. Ei sitä turhaan valittu Vuoden Autoksi 2013.

Aslaasj

LainaaEikös näiden kokokansan vehkeiden puljailu ole hieman tylsää, kun tallissa on ollut joskus hieman "parempaakin" kulkinetta ?

Taitaa olla se uuden asian kokeminen tärkeintä, ja itse fiilistely tilaus/ostovaiheessa. Ennen auton tuloa on jo asia koettu ja seuraavan haaveilu voi alkaa...

Näin selvitti oma tuttuni, jolla autot vaihtuu aika-ajoittain nopeastikin.
Puhutuin ja suosituin autonvaihto hänellä tietysti MB S 4-matic långin nopea vaihtaminen B 180 cdi.n
Mies silti niin aidon innostunut ja kiinnostunut pikkumersun ominaisuuksista (hetken) ja kuinka vähällä kulutuksella moinen menee.

Minä ymmärrän, moni muu ei.

Markku J

Tuo esimerkki on melkein kuin minä. Itselläni rahkeet ei noin kalliisiin riitä vertailukohdaksi, mutta muuten tuttua juttua. Kun justiinsa tässä 25 th eur Golfia kehuin - mutta se vaan on hyvä. uskokaa pois !

pokkus

Tuosta downgreidauksesta. Itsellä on tällä hetkellä varmaan koko elämäni otollisin aika tehdä upgreidausta autonhankinnan osalta. Samaa mahdollisuutta ei varmaan enää ikinä tule tämän reissun jälkeen eteen ja toki siksi yritän ottaa tästä tilaisuudesta kaiken irti. Silti voin ihan rehellisesti sanoa, että ei se paljon prameampi auto loppujen lopuksi niin kummoinen ole alkuinnostuksen jälkeen. Itse nautin Suomessa Golffilla ajamisesta todella paljon enkä usko, että itsellä tulee tekemään yhtään tiukkaa sitten Suomessa downgreidata autoa kun aika vaihdolle tulee. Ne lisävarusteet ja vipstaakelit on monesti aika lyhyen ajan ilo ja monet varusteet ovat jopa sellaisia joita ei oikeasti edes kaipaa. Monesti se suurin ilo tulee siitä uudesta hankinnasta oli kyseessä sitten kalliimpi tai halvempi kulkine :)

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 08.10.13 - klo:04:00
Tuosta downgreidauksesta. Itsellä on tällä hetkellä varmaan koko elämäni otollisin aika tehdä upgreidausta autonhankinnan osalta. Samaa mahdollisuutta ei varmaan enää ikinä tule tämän reissun jälkeen eteen ja toki siksi yritän ottaa tästä tilaisuudesta kaiken irti. Silti voin ihan rehellisesti sanoa, että ei se paljon prameampi auto loppujen lopuksi niin kummoinen ole alkuinnostuksen jälkeen. Itse nautin Suomessa Golffilla ajamisesta todella paljon enkä usko, että itsellä tulee tekemään yhtään tiukkaa sitten Suomessa downgreidata autoa kun aika vaihdolle tulee. Ne lisävarusteet ja vipstaakelit on monesti aika lyhyen ajan ilo ja monet varusteet ovat jopa sellaisia joita ei oikeasti edes kaipaa. Monesti se suurin ilo tulee siitä uudesta hankinnasta oli kyseessä sitten kalliimpi tai halvempi kulkine :)

Tästä downgradauksesta. Kun näitä TM talviautotestejä lukee niin niissä tulee aika selvästi esille että edullisemman hintaluokan autokin voi pärjätä paremmin kuin kalliimpi ns. premium auto.

Ei näissä teollisesti tuotetuissa autoissa hirveästi eroja ole, vaikka hinta nousisi reippaammin. Se on osa markkinointia.

Jyri

Ei se downgreidaaminen ole aina niin helppoa. Itse muistan kuinka aikoinaan tuli vaihdettua Volvon V70 2.5T (aikamoisella kasalla kilkkeitä) Peugeot 307 1.4 karvalakkiin ja kyllä se kirveli, vaikka tuosta Peugeotistakin pidin kovasti. Eniten kyllä itse kaipaan varusteita, viimeisten autojen myötä on tullut pitkä lista lisää ns. pakkovarusteita mitä autossa pitää jatkossa olla. Tilan ja tehon suhteen voikin sitten helpommin downgreidata, toki tuo tehokin on sellainen että tietty teho/painosuhde pitää olla, muuten alkaa ahdistamaan. Touranin 1.9 TDI oli liian tehoton, uskoisin että kun liikutaan 10 kg / hv niin kauan se riittää itselle, mutta sen alle downgreidaaminen alkaisi ahdistamaan. Tuo tila on taas niin kovin suhteellinen ja elämäntilanteesta ja harrastuksista riippuva mikä riittää.

Myhky

Minä sanoisiin että kalliiksi tulee lopulta tuo downgreidaaminen.
Tuosta allekirjoituksestani näkyy kuinka mainio tehokas Audi vaihdettiin 90kw volkkariin. Siitä on sitten kivuttu tehojen suhteen takaisin parin vaihdon jälkeen takaisin samalle tasolle oppirahojen kanssa. Rajoitetun budjetin kanssa suosittelen tinkimään ennemmin auton vuosimallista kuin tehoista, JOS vauhdikas eteneminen on se mikä eniten pistää ratin takana hymyilyttämään.
Golf Variant 1.5TSI 8.5 R-Line

Kvee

Mielenkiintoista keskustelua. Olen samaa mieltä kuin Jyri, että tärkeässä/tärkeimmässä roolissa ovat varusteet...joihin viimeisimpänä on tullut neliveto - jos sitä nyt varusteeksi luokitellaan - ja se yhdistettynä tiettyyn kokoluokka-fiiliskategoriaan aiheuttaa hinnan nousua. Siitä toki voi joskus joutua tinkimään, kun näyttää että tilantarve taas ensi keväänä lisääntyy...ja täytyy ehkä sitten joskus tosissaan miettiä kulkinetta luokasta tila-auto. Kyllähän kaksi lasta pienempäänkin autoon saa mahdutettua, mutta kun ei se tila yleensä ainakaan elämää hankaloita.

Markku J kirjoitti X5:n etenevän kuin juna...joten sen osalta se on luokkaa parempi kuin pikkuveljensä, joka moottoritienopeuksissa on huojakka.

Myös useimpien ajatukset siitä, että ei uusi tai käytettynäkään hankittu auto kovin kauaa suuria kiksejä anna, allekirjoitan. Nykyisen kohdalla sanoisin että 2-3 kk, ja sitten se on vaan auto, toki ok sellainen.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Kvee - 08.10.13 - klo:09:42
Myös useimpien ajatukset siitä, että ei uusi tai käytettynäkään hankittu auto kovin kauaa suuria kiksejä anna, allekirjoitan. Nykyisen kohdalla sanoisin että 2-3 kk, ja sitten se on vaan auto, toki ok sellainen.

Jos auto on todellisuudessa 'työkalu' ( =ajat paljon/ pitkät työmatkat tms.) niin näin varmaan onkin, viime aikoina oman autontarve ollut vähäistä, joskus ihan huvikseen ajelemaan mennessäni pystyn edelleen nauttimaan autoni hyvistä ominaisuuksista freesisti, eli tarjolla on vieläkin reilun 3 v. ja 50 tkm. jälkeenkin jotain kiksien tyylistä.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

VAG!

Downgreidaus on omalla kohdalla jotain sellaista, mitä en tekisi kuin pakosta. Muutaman vuoden kuluttua on varmaan paluumuutto Suomeen edessä ja jo nyt päännii jollain tasolla se, että silloin on luultavasti pakko ostaa toiseksi autoksi joku pienempi ja heikkotehoisempi kuin nykyinen käyttis. Ja ei uuden auton ostossa pitäisi olla tuollaista fiilistä.

Olin pitkän viikonlopun muissa maisemissa, joten Markun viimeisimmät kuviot ovat menneet ohi. quattroko sieltä sitten kuitenkin lähti tilaukseen? Jokusia päiviä kun on areealta pois, niin Markku on jo ehtinyt tilaamaan uuden auton :)

jf

Lainaus käyttäjältä: Kvee - 08.10.13 - klo:09:42
Siitä toki voi joskus joutua tinkimään, kun näyttää että tilantarve taas ensi keväänä lisääntyy...ja täytyy ehkä sitten joskus tosissaan miettiä kulkinetta luokasta tila-auto. Kyllähän kaksi lasta pienempäänkin autoon saa mahdutettua, mutta kun ei se tila yleensä ainakaan elämää hankaloita.
...
Tilantarvehan on se suurin ongelma nykyään kun autoon aletaan tunkea noita megakokoisia turvaistuimia. Itse taas en näe noita peltilehmiä mitenkään erityisen tärkeinä. Hyviä autoja ei enää saa ainakaan oman budjetin puitteissa, kun ~satasen budjetti on mitä perheen isompaan autoon olen valmis sijoittamaan. On vain surkeita ja vähemmän huonoja. Kunhan vain perheessä keksimme sopivan kompromissin (kumpikin ajaisi mieluiten hyrbidillä arkisin, mutta vapaalla tarvitaan isoa autoa) ja dacia tuo nelaritomaatin tarjolle, niin itse olen ajatellut downgreidaavani neljäsosaan nykyisestä.  ;D
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

sambolo

Autoa pitää vähän tuunailla ja customoida että se antaa kiksejä pidempään ;) Itse pyrin kasvattamaan kulkua ja mukavuutta auton vaihdon yhteydessä, vaikka välillä varusteiden, koon ja mukavuuden suhteen onkin tullut downgreidattua.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

automaattori

Kerran vuodessa kunnon fixaus, sisältä ja ulkoa, niin taas hymyilyttää jos muuten rupeaa auto kyllästyttämään :D 
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Skula

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 08.10.13 - klo:13:13
Kerran vuodessa kunnon fixaus, sisältä ja ulkoa, niin taas hymyilyttää jos muuten rupeaa auto kyllästyttämään :D

Miten paskainen autoni olisikaan jos siivoisin sen vain kerran vuodessa kunnolla? Ainakin jos puhun käyttiksestä.. Se kun on primääristi vain kulkuneuvo paikasta A paikkaan B siirtymisessä.. Siellä syödään, juodaan ja naidaankin tarvittaessa.
Romurautaa ja paalivehkeitä.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Skula - 08.10.13 - klo:13:42
Miten paskainen autoni olisikaan jos siivoisin sen vain kerran vuodessa kunnolla? Ainakin jos puhun käyttiksestä.. Se kun on primääristi vain kulkuneuvo paikasta A paikkaan B siirtymisessä.. Siellä syödään, juodaan ja naidaankin tarvittaessa.
Perussiivous tietenkin useammin, kerran viikossa pesu ulkoapäin on aika tavallista mutta harva meistä osaa putsata sisätiloja tarpeeksi hyvin. Skulalla on oma tyylinsä, minulle tuo kuulostaa että on jäänyt joitain asioita nuoruudessa kokematta. 
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Skula

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 08.10.13 - klo:13:56Skulalla on oma tyylinsä, minulle tuo kuulostaa että on jäänyt joitain asioita nuoruudessa kokematta.

Jep, mä tiedän että vanhempana (kun mäkin kasvan aikuiseksi) sitten ei enää seksi kaikkia kiinnosta (ainakaan muualla kuin pimeessä huoneessa keskellä la-su yötä), mutta kukin tyylillään  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Kvee

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 08.10.13 - klo:10:16
Jos auto on todellisuudessa 'työkalu' ( =ajat paljon/ pitkät työmatkat tms.) niin näin varmaan onkin, viime aikoina oman autontarve ollut vähäistä, joskus ihan huvikseen ajelemaan mennessäni pystyn edelleen nauttimaan autoni hyvistä ominaisuuksista freesisti, eli tarjolla on vieläkin reilun 3 v. ja 50 tkm. jälkeenkin jotain kiksien tyylistä.
No...minulla tulee nykyisellään n. 30 tkm/vuosi josta työajoa osa, ja luultavasti sen osuus ensi vuonna vielä hieman kasvaa. Jos ajaisi vain harvakseltaan, niin kyllä se uutuuden tunne varmaankin pidempään säilyisi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy