Muuttoauton tuonti + yleistä muuttokeskustelua

Aloittaja pokkus, 23.07.10 - klo:10:33

« edellinen - seuraava »

T

Muutama kommentti Xvitosen omistajana tähän pohdiskeluun. Kävin tänään koeistumassa ja pällistelemässä uuden X5:n Baselin autonäyttelyssä. Päällimmäiseksi fiilikseksi jäi että ei se nyt lopulta niin suuresti uudistukaan. Sisämitoiltaan auto vaikuttaa identtiseltä vuoden 2007 E70 kanssa. Mittaristo on uudempi ja navin näyttö erillisenä siinä kojelaudan päällä. En saanut virtoja päälle joten tekniset hienoudet navissa jäi näkemättä. Takaluukku ei ole muuttunut sisältä mitenkään. Ulkoisestikin uudistus on aika maltillinen. Keula on räyhäkkäämpi, ja perä pyöreämpi.

Kuitenkin näkisin tuontiautona vm 2010 LCI mallin varsin järkevänä. Varsinkin M-sport ulkopaketilla se ei juurikaan häpeä edes parin vuoden päästä tuon uuden korimallin rinnalla.

X5 toimii Suomen teillä loistavasti. Ei se liian iso ole parkkihalleissa, mutta jos haluaa välttää kylkilommot viereisten parkkeeraajien ovista, joutuu etsimään tyhjää tilaa parkkialueiden reunoilta. :) Huomioitavaa myös että 3.0D ei ole todellakaan mikään tykki massansa vuoksi. Jos reipasta kulkua tekee mieli niin 2 turboa on minimi.

Myös uusi X3 on hieno ulkonäöltään, joten jos X5:sta ei halua 7 paikkaisena niin kolmonen on varteenotettava vaihtoehto. Esim tavaratila ei ole X5:ssa mikään ruhtinaallinen ulkoisesta olemuksesta huolimatta.

Itse miettisin kuitenkin auton käyttötarvetta Suomessa. Tilat ja ovimäärät valitaan järjellä, moottori ja ulkonäkö sitten täysin fiilispohjalta kun kerran veroissa anteeksi saa   :P
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

pokkus

Kiitos T. Juuri tämänlaisia kommentteja itse kaipaan :)

jarppis

Lainaus käyttäjältä: T - 22.09.13 - klo:00:17
Muutama kommentti Xvitosen omistajana tähän pohdiskeluun. Kävin tänään koeistumassa ja pällistelemässä uuden X5:n Baselin autonäyttelyssä. Päällimmäiseksi fiilikseksi jäi että ei se nyt lopulta niin suuresti uudistukaan. Sisämitoiltaan auto vaikuttaa identtiseltä vuoden 2007 E70 kanssa. Mittaristo on uudempi ja navin näyttö erillisenä siinä kojelaudan päällä. En saanut virtoja päälle joten tekniset hienoudet navissa jäi näkemättä. Takaluukku ei ole muuttunut sisältä mitenkään. Ulkoisestikin uudistus on aika maltillinen. Keula on räyhäkkäämpi, ja perä pyöreämpi.

Kuitenkin näkisin tuontiautona vm 2010 LCI mallin varsin järkevänä. Varsinkin M-sport ulkopaketilla se ei juurikaan häpeä edes parin vuoden päästä tuon uuden korimallin rinnalla.

X5 toimii Suomen teillä loistavasti. Ei se liian iso ole parkkihalleissa, mutta jos haluaa välttää kylkilommot viereisten parkkeeraajien ovista, joutuu etsimään tyhjää tilaa parkkialueiden reunoilta. :) Huomioitavaa myös että 3.0D ei ole todellakaan mikään tykki massansa vuoksi. Jos reipasta kulkua tekee mieli niin 2 turboa on minimi.

Myös uusi X3 on hieno ulkonäöltään, joten jos X5:sta ei halua 7 paikkaisena niin kolmonen on varteenotettava vaihtoehto. Esim tavaratila ei ole X5:ssa mikään ruhtinaallinen ulkoisesta olemuksesta huolimatta.

Itse miettisin kuitenkin auton käyttötarvetta Suomessa. Tilat ja ovimäärät valitaan järjellä, moottori ja ulkonäkö sitten täysin fiilispohjalta kun kerran veroissa anteeksi saa   :P

Jenkeissä LCI on 2011 vuosimallia olevat. Ja sitten on joitain eroja bensa- ja diisseleiden välilliä. Esim diisseli sai ne päiväajovalot vasta vuoden 2012 mallissa täällä. Ja täällä autoja on sekä 5- että 7-paikkaisena, riippuu miten autoon on ruksinut varusteita sitä ostaessa. Diisselin kone on myös eri, kuin vastaavat euroopassa. Tekniikka on vanhempaa mallia, mitä Euroopan 30d ja 40d ja totteleekin mallia 35d. Myöskään M-sport pakettia ei ainakaan joka vuosi ole saanut valita, koska muuten sellainen saattaisi löytyä omastakin autosta :)

tk33

Lainaus käyttäjältä: Docw - 21.09.13 - klo:08:17
Valinta on omalta osalta vielä tekemättä, mutta nyt lähiaikoina pitäisi lämmitin asentaa. Polttoainelämmitin oli aluksi mielessä, mutta arkisin tulee niin pätkittäistä ajoa, että töpselimalli on ainoa järkevä vaihtoehto. Audilla oli lämmittimen hinta noin 700,, pitänee kysellä vielä muualtakin ennen päätöksiä.

Töpselimallilla aion pärjätä itsekin. Ilmeisesti USA Q5:n hankintamaana ei ole mitenkään asiaa hankaloittava asia. Eli samat lämmittimet sopivat kuin "Suomi-autoon"? Katsoitko itse mallinumeron valmiiksi, vai hoitavatko palveluntuottajat sen puolen? Defan hakukoneesta löysin mallinumerot 2.0 koneelle vm -09 alkaen ja erikseen "Q5 2.0 TSFI automat", mutta vain vm- 13 lähtien.

nimim. amatööri

vasara

Lainaus käyttäjältä: tk33 - 24.09.13 - klo:14:31
Töpselimallilla aion pärjätä itsekin. Ilmeisesti USA Q5:n hankintamaana ei ole mitenkään asiaa hankaloittava asia. Eli samat lämmittimet sopivat kuin "Suomi-autoon"? Katsoitko itse mallinumeron valmiiksi, vai hoitavatko palveluntuottajat sen puolen? Defan hakukoneesta löysin mallinumerot 2.0 koneelle vm -09 alkaen ja erikseen "Q5 2.0 TSFI automat", mutta vain vm- 13 lähtien.
nimim. amatööri
Oikean letku tms. lämmittimen mallinumeron & sisähaaran johtosarjan löytävät kyllä Audi- huollossa ja muillakin pajoilla. Nuo tiedot eivät ole olennaisia, ellet itse ala asennuspuuhiin.
Kannattaa kysyä eri huolloista tarjouksia.. hinnoissa voi olla huomattaviakin eroja, nimenomaan asennustyön hinnassa. Ammattitaitoinen asentaja värkkää esim. letkulämmittimen ja sisähaaran paikoilleen rapiassa tunnissa (pieniä autokohtaisia eroja tottakait on), mutta merkkihuolto saattaa laskuttaa vaikkapa 4 tunnin työt.
Kerran yrittivät minulta laskuttaa Audin merkkiliikkeessä em. hommasta 6 tuntia.. keskustelun jälkeen taisi kompromissinä olla 3 tuntia.. siinäkin on täytynyt olla ruokatunti ja kahvibreikit mukana :)

pokkus

Tuli tuossa taas hiukan kuikuiltua mahdollisia autoveroja. Ei siitä mihinkään pääse, että uusi A6 ja X3 ovat tällä hetkellä ehkä ne kaikista kiinnostavimmat vaihtoehdot muiden joukosta. Kumpikin tulisi siis luultavasti hommattua vuoden pari käytettynä, jolloinka jäljellä olevan takuun saisi vielä höydynnettyä täällä ollessa eikä Suomessa joutuisi maksamaan hirveää määrää veroja. Jossain vaiheessa noita pitäisi vaan päästä molempia koeajamaan, mutta aika kaukana on kaikki koeajettavat yksilöt...

No elikkä niihin veromietintöihin. Uutta X3:a ei löydy nettiautosta bensamoottorilla varustettuna ollenkaan ja suurin osa on pienellä dieselillä varustettuja malleja. Noista on siis aika hankala vielä päätellä mitään. A6:sta löytyisi yksi juuri sopiva yksilö verrokiksi myynnissä:

http://www.nettiauto.com/audi/a6/5770001

Aikalailla tuollainen samanlainen paketti kun olisi itsellekin tulossa, jos Audiin päädyn. Nyt hintapyyntö 80k, ja päästöjen perusteella autovero on 33,4%. Jos miettii, että auton arvo tippuu sen 15%/vuosi niin parin vuoden päästä tuollaisesta joutuisi maksamaan vielä noin 58k,, joka tuntuu äkkiseltään hiukan korkealta. No jos tuosta summasta laskee veron ja vähentää siitä veroedun, niin maksettavaa jäisi vielä noin 6k,, joka olisi vielä ihan järkeenkäypä summa. Ja kyllä tuollainen ihan hyvältä näyttäisi Suomen liikenteessä :) Jos Audilla olisi virallinen huoltopiste omassa kaupungissa, niin päätös olisi aika varmasti jo tehty tältä osin...

pokkus

Yksinpuheluahan tämä suurimmaksi osaksi on, mutta siinähän se olisi aika täydellinen paketti X3:sta. Ulkoväri, jos vain olisi joku hiukan helpommin puhtaana pidettävä, niin sitten tuo olisi kuin itse tehtaalta speksattu :)

http://www.bmwroswell.com/detail-2013-bmw-x3-xdrive35i-used-11083164.html

Vuoden vanha auto eli takuuta vielä reippaasti jäljellä, mutta kilsoja sopivasti mittarissa Suomeen tuontia ajatellen. Kaikki tarvittavat lisäheebelit löytyy ohjaamosta ja ulkopuolelta sekä Carfaxin mukaan autossa ei pitäisi olla mitään ongelmia. Edgestä voisi tällä hetkellä saada KBB:n arvion mukaan noin $25k, joten tinkaamisella välirahan pitäisi asettua karvan alle $20k. Matkaahan tuonne on jonkin verran koeajoa suorittamaan... Taidanpa laittaa silti mailia asiasta.

Tikka

Näistä Pokkuksen linkkaamista myynti-ilmoituksista on pistänyt oikeastaan joka kerta silmään se, että USAssa, toisin kuin Suomessa, taidetaan ihan urakalla napsia kuvia myytävästä autosta, tuossakin Bemarissa taisi olla 71 kuvaa.

jarppis

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 27.09.13 - klo:18:39
Näistä Pokkuksen linkkaamista myynti-ilmoituksista on pistänyt oikeastaan joka kerta silmään se, että USAssa, toisin kuin Suomessa, taidetaan ihan urakalla napsia kuvia myytävästä autosta, tuossakin Bemarissa taisi olla 71 kuvaa.

Pakko yrittää erottautua muista, kun autoja on "jokunen" myynnissä. Merkkiliikkeet kun vielä siirtelee autoja koko maanosassa, niin valikoimaa on ja reilusti. Olivatpahan laittaneet kuvia myös "odotustiloistaan", minne voi mennä kahvitteleen kun auto on huollossa :)

tapanixxx

Saako kysyä näistä USAssa myytävistä autoista kun sinulla on kokemuksta.

Käsittääkseni siellä on ollut lainsäädäntö vuodesta 2007 voimassa mikä pakottaa varustamaan autot direct tpms rengaspainejärjestelmällä, eli renkaaseen on asennettu anturi joka välittää tiedon renkaan ilmanpaineesta auton järjestelmiin. Mitä olet pitänyt kyseisestä järjestelmästä?

Euroopassahan erityisesti saksalaiset autovalmistajat lobbaavat ja käyttävät edullisempaa indirect tpms järjestelmää mikä mittaa eri renkaiden pyörimisnopeuksia ja antaa hälyn jos jonkun renkaan pyörimisnopeus poikkeaa muiden renkaiden pyörimisnopeuksista.

Minkälaista kommenttia sinulla on tähän tpms:n toimintaan? Kumpaa pidät parempana? EUssa asiasta väännetään kättä ja saattaa olla että tämä direct tpms (dtpms) tulee pakolliseksi tännekin. Ainakin beru ja continental ovat kehittäneet tätä järjestelmää.

Netistä olen lukenut että itpms maksaa autotehtaalle noin 10 euroa ja dtpms maksaa 30 euroa. Ei siis järin kallis lisäkustannus auton valmistushintaan.

pokkus

Tuo on kyllä totta että kuviin panostetaan paljon. Ei tietenkään kaikkien liikkeiden toimesta, mutta varsinkin nuo isoimmat liikkeet on tuossa aika hyviä. Heillähän on omat myyjänsä erikseen "nettiostajille". Kuvia on yleensä joka vanteesta mukaanlukien renkaan urasyvyys sekä kuvia sisältä kabiinin kosketeltavista osista.

Itse kartoitan hyvät mallit oikeastaan täysin netti-ilmoituksen perusteella. Tässä kohtaa hyvät kuvat sekä tarkka speksaus tehdaslisävarusteista on tärkeä pointti itselle ja toinen diileri saattaa hävitä myynnin pelkästään huonon ilmoituksen takia vaikka itse autossa ei välttämättä mitään vikaa olisikaan. Bemarilla on kyllä kiva kun varusteet näkee suoraan VIN-koodin avulla :)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 27.09.13 - klo:18:53
Käsittääkseni siellä on ollut lainsäädäntö vuodesta 2007 voimassa mikä pakottaa varustamaan autot direct tpms rengaspainejärjestelmällä, eli renkaaseen on asennettu anturi joka välittää tiedon renkaan ilmanpaineesta auton järjestelmiin. Mitä olet pitänyt kyseisestä järjestelmästä?

Täällä tosiaan on laki, joka pakottaa uudet autot varustamaan rengaspaineantureilla. Samaa yritetään ajaa läpi peruutuskameroille eli että ne tulisi kanssa pakollisiksi, mutta siinä taisi juuri tulla jotain ongelmia lain läpiajamisessa. Itse kyllä suosisin ehdottomasti molempia.

Kummassakin omassa autossa on nuo rengaspaineanturit renkaan sisällä. Järjestelmä siis mittaa todellista painetta ja lähettää tiedon tietyin väliajoin autolle. Mulla ei kuitenkaan ole niin hieno järjestelmä että auto osaisi sanoa mikä renkaista on tyhjempi eli ilmoittaa vaan että joku rengaista vuotaa. Erinomaisesti tuo on toiminut eikä ainuttakaan virheilmoitusta ole tullut. Oliskohan merkkivalo syttynyt yhteensä 5-6 kertaa jommassa kummassa autossa ja aina joku renkaista on ollut tyhjempi. Järjestelmä toimii vielä niin hienosti, että se ei päästä rengasta ihan tyhjäksi vaan renkaalla pystyy vielä hyvin ajamaan lähimmälle bensikselle tai huoltoon. Joka kerta järjestelmä on huomannut vuodon aiemmin kuin itse olen huomannut mitään poikkeavaa ajossa. Oman kokemuksen mukaan toimii kuin junan vessa :)

Pitää toki muistaa että lisäkustannuksia tuosta tulee myös auton omistajalle kun ostetaan uusi rengassetti tai vanhoista antureista loppuu paristo. Fordiin taitaa maksaa noin 100 dollaria 4 kappaleen setti antureita. 

jarppis

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 27.09.13 - klo:19:15
Täällä tosiaan on laki, joka pakottaa uudet autot varustamaan rengaspaineantureilla. Samaa yritetään ajaa läpi peruutuskameroille eli että ne tulisi kanssa pakollisiksi, mutta siinä taisi juuri tulla jotain ongelmia lain läpiajamisessa. Itse kyllä suosisin ehdottomasti molempia.

Kummassakin omassa autossa on nuo rengaspaineanturit renkaan sisällä. Järjestelmä siis mittaa todellista painetta ja lähettää tiedon tietyin väliajoin autolle. Mulla ei kuitenkaan ole niin hieno järjestelmä että auto osaisi sanoa mikä renkaista on tyhjempi eli ilmoittaa vaan että joku rengaista vuotaa. Erinomaisesti tuo on toiminut eikä ainuttakaan virheilmoitusta ole tullut. Oliskohan merkkivalo syttynyt yhteensä 5-6 kertaa jommassa kummassa autossa ja aina joku renkaista on ollut tyhjempi. Järjestelmä toimii vielä niin hienosti, että se ei päästä rengasta ihan tyhjäksi vaan renkaalla pystyy vielä hyvin ajamaan lähimmälle bensikselle tai huoltoon. Joka kerta järjestelmä on huomannut vuodon aiemmin kuin itse olen huomannut mitään poikkeavaa ajossa. Oman kokemuksen mukaan toimii kuin junan vessa :)

Pitää toki muistaa että lisäkustannuksia tuosta tulee myös auton omistajalle kun ostetaan uusi rengassetti tai vanhoista antureista loppuu paristo. Fordiin taitaa maksaa noin 100 dollaria 4 kappaleen setti antureita.

Omassa autossa paineet on jo reilusti suositusta alhaisemmat, kun varoitusvalo syttyy. Lämpötilavaihteluiden takia täällä paineet heitteleekin aika paljon, kun aamulla voi olla se 10 astetta, mutta päivällä päälle 30. Hyvin ne on kuitenkin toimineet. Omassa autossa näen varoituksen / rengas, mutta paineita en näe. F sarjan autoissa taitaa näkyä jo paineetkin / rengas.

Docw

Kyllä jenkeissäkin molemmat painetunnistimet kelpaa. Minulla on VW:ssä anturit ja Q5 mittaa ABS:n avulla. Mielestäni Audin on herkempi ja tuossa heinäkuussa tuli huomattua, että se on jopa aika pirun tarkka puolen baarin hälyttäjä.

CC:n en muistanut hommata talvirenkaille noita antureita, joten auto varoitteli puuttuvasta signaalista 1000km jonka jälkeen antoi periksi. Kesärenkaat ehtivät vastaavasti olla alla muutaman sata metriä kunnes järjestelmä aktivoi itsensä uudelleen.

Tuo epäsuora mittaus ABS yksikön avulla on kyllä juuri tuossa mielessä paljon parempi, ei ole riskiä että käyttäjästä johtuvasta syystä se jää käyttämättä. Ehdottoman hyvä varuste nimittäin. Nykyrenkailla kun reiluakaan alipainetta ei kyllä huomaa.

tapanixxx

Kiitokset kommenteista. Olen ehdottomasti samaa mieltä että on pätevä järjestelmä. Hyvä vaan että yleistyy myös täällä euroopassa.

Tosiaan joissakin uusissa automalleissa näkee ajotietokoneen näytöltä jokaisen renkaan paineen, joissakin saattaa jopa nähdä varapyörän paineen jos sellainen harvinaisuus autossa on. Jos ajossa paineet tippuvat liian alas, niin tulee automaattinen ilmoitus koelautaan/näyttöön. Tällöin loppuu myös huoltoasemilla käynti renkaiden paineiden tarkistamiseen. No täyttämässä siellä ehkä vielä pitää käydä jos ei ole kompuraa omasta takaa. :)

Tämä järjestelmä on käytössä myös joissakin raskaan kaluston ajoneuvoissa ja näissä tämä järjestelmä tuo merkittävää liikenneturvallisuutta edistävää teknologiaa. Näissä kun on useita akseleita ja tarkistettavia renkaita sen mukaisesti. Kuskit ovat usein minuuttiaikataululla liikkeellä niin ylimääräisiä tarkistuksia ei varmaan tule tehtyä Tämä järjestelmä halyyttää automaattisesti ja osoittaa mikä/mitkä renkaat tarvitsevat lisää ilmaa. Kuskin tehtävä on vain ajaa ja tarvittaessa reagoida jos/kun hälyytys alhaisista rengaspaineista tulee.

tk33

Viimeinen steppi US Q5:n kanssa. Ja viimeinen kysymys, ehka. Miten olette laittaneet suomalaiset kilvet kiinni? Q5:n takakilvelle on hyvin tilaa, mutta ruuvien kohdat eivat tietenkaan osu jne.  Edessa ei taasen olen paikkaa valmiina. Onko tahan jotain vakioratkaisua?

Docw

Lainaus käyttäjältä: tk33 - 29.09.13 - klo:14:52
Viimeinen steppi US Q5:n kanssa. Ja viimeinen kysymys, ehka. Miten olette laittaneet suomalaiset kilvet kiinni? Q5:n takakilvelle on hyvin tilaa, mutta ruuvien kohdat eivat tietenkaan osu jne.  Edessa ei taasen olen paikkaa valmiina. Onko tahan jotain vakioratkaisua?

Takaa ruuvasin sen jenkkipohjan kokonaan pois. Tilalle motonetista ihan perus muovinen EU-kilvenalusta. Tuo istuu pellissä oleviin ruuvinreikiin juuri sopivasti ja eu-kilpi vastaavasti istuu suoraan tuohon aluseen.

Edessä ruuvasin silmämääräisesti keskelle suoraan puskuriin kiinni...

pokkus

Tuli käytyä pitkästä aikaa Chevyn sivuilla ja huomattua, että Camarosta on julkaistu uusi 2014 malli pienellä kasvojenkohotuksella. Pakko sanoa, että on kyllä todella särmikkään näköinen tuo uusi ilme ja pienillä muutoksilla saatu minusta iso ero aikaan. Auto on nyt taas paljon ”nuorekkaamman” oloinen kuin vanha malli. Etenkin tuolla 1LE-paketilla varustettuna auto olisi oikein maukkaan näköinen ja suorituskykykin paremmin kuin kunossa. Hiukan taas heräsi mielenkiinto Camaroakin kohtaan... :D

RoccoScientist

Minusta tuo perän valojen muutos on totaalisen epäonnistunut. Tulee jokin ihan tavisauto mieleen ja lisäksi design tuntuu vanhahtavalta. Vanhojen valojen persoonallisuus on kadonnut täysin.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

pokkus

RS-paketin LED-valoilla näyttää just hyvältä tuo perä! 8)

RoccoScientist

Let's agree to disagree. :D Sinällään itselle tällä ei tietenkään ole väliä, kun ei ole tuollaisiin tahi niiden ylläpitoon varaa. Toki tuo pitäisi vielä nähdä luonnossa ennen kuin kokonaan tuomitsee. Kuvat eivät aina paljasta koko totuutta.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Äksönn

Tuli tännekin taas asiaa kun tuli ostettua (kaikkien ennakkoajatusten vastaisesti) myös toinen uusi auto Amerikan maaperältä.

Tässä tuotti tuskaa noiden kaikkien Suomessa (EU) olevien määräysten täyttäminen ns. vakiona (en jaksa alkaa heti asennushommiin kun palaamme Suomeen).

Täällä on kolme asiaa, jotka itse ainakin huomioin ostopäätöstä tehtäessä. Suomessa katsastus vaatii kirkkaat parkkipolttimot (eteenpäin), sivuvilkut (joko peileissä, etulokarissa joka näkyy sivulle), sumuvalo.

Tuo parkipolttimo kun on täällä järjestään sama poltin, mitä käytetään vilkkuna (vilkkuu vain kirkkaammin) ja on tällöin amber eli oranssi.

Sivuvilkut löytyvät järjestään aina vain paremmista varustetasoista,  jos tällöinkään.

Tuota takasumuvaloa en ole löytänyt kuin Saksalaisista vehkeistä. Onko kukaan asennuttanut sumuvaloa jo Amerikassa, onko halvempaa?

Tässä rupeaa kahden autontalli olemaan jo tiukilla, kun on kohta kolme autoa ja yksi moottoripyörä  :D

edit. Sen verran pitää vielä kommentoida, nyt kun kauppoja on takana jo useampi, että kauppoja ei kannata Losin alueella tehdä. Molemmat autot olen hakenut "kauempaa" 1,5-2h ajomatkan takaa. Täällä isossa kaupungissa on "isot" hinnat ja neuvotteluvara käytännössä nolla. Omiin 2014 vuosimallin autoihin/mp:hen olen saanut alennusta 10-30% MSRP hinnasta.

jarppis

Lainaus käyttäjältä: ,,ksönn - 08.10.13 - klo:02:05
Tuli tännekin taas asiaa kun tuli ostettua (kaikkien ennakkoajatusten vastaisesti) myös toinen uusi auto Amerikan maaperältä.

Tässä tuotti tuskaa noiden kaikkien Suomessa (EU) olevien määräysten täyttäminen ns. vakiona (en jaksa alkaa heti asennushommiin kun palaamme Suomeen).

Täällä on kolme asiaa, jotka itse ainakin huomioin ostopäätöstä tehtäessä. Suomessa katsastus vaatii kirkkaat parkkipolttimot (eteenpäin), sivuvilkut (joko peileissä, etulokarissa joka näkyy sivulle), sumuvalo.

Tuo parkipolttimo kun on täällä järjestään sama poltin, mitä käytetään vilkkuna (vilkkuu vain kirkkaammin) ja on tällöin amber eli oranssi.

Sivuvilkut löytyvät järjestään aina vain paremmista varustetasoista,  jos tällöinkään.

Tuota takasumuvaloa en ole löytänyt kuin Saksalaisista vehkeistä. Onko kukaan asennuttanut sumuvaloa jo Amerikassa, onko halvempaa?

Tässä rupeaa kahden autontalli olemaan jo tiukilla, kun on kohta kolme autoa ja yksi moottoripyörä  :D

edit. Sen verran pitää vielä kommentoida, nyt kun kauppoja on takana jo useampi, että kauppoja ei kannata Losin alueella tehdä. Molemmat autot olen hakenut "kauempaa" 1,5-2h ajomatkan takaa. Täällä isossa kaupungissa on "isot" hinnat ja neuvotteluvara käytännössä nolla. Omiin 2014 vuosimallin autoihin/mp:hen olen saanut alennusta 10-30% MSRP hinnasta.

Itse "asensin" omaan E90een jenkeissä. Tosin asennus oli niin helppo, että vaihdettiin pelkkä valokatkaisin auton sisältä. Bemussa käytetään "hätäjarrutuksessa" käytettäviä kirkkaampia jarruvaloja sumuvaloina. Jossain malleissa, kuten nykyisessä E70ssä puuttuu vielä sähköinen yhteys valokatkaisimelta. Joten odotettavissa on, että pitää vetää sähköjohto "keskusboksiin", valokatkaisimen vaihdoin lisäksi. Joissakin autoissa taitaa toimia sumuvalot suorilta. Joissakin pitää lisätä ihan fyysinen valo vielä lisäksi, jos umpiossa ei löydy paikkaa.

Patu

Pokkus...

Miten tuon Mussen verotus menee Suomeen tuotaessa muuttoautona?
Meneekö vuosittainen vero pelkästään painon mukaan koska Co arvoja autolle ei ole Eurooppaan? Laskeeko tulli taas tuontiveron pelkästään käytettyjen autojen hinnan perusteella vai miten?

Itsellä tallissa 2011 TDi Touareg joka matkaa konttiin mutta vaimon auto 2009 Audi A4 2.0t quattro pitäisi varmaan vielä vaihtaa jotta saisi hyödynnettyä tuon verohyödyn täysin ja uudempaa 2011-2012 Mustangia uudella 5.0 koneella olen katsellut mutta haluaisin varmistua tuosta auton maahantuonnin verotuksesta että miten tuontivero lasketaan Tullin toimesta.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Patu - 17.10.13 - klo:02:00
Pokkus...

Miten tuon Mussen verotus menee Suomeen tuotaessa muuttoautona?
Meneekö vuosittainen vero pelkästään painon mukaan koska Co arvoja autolle ei ole Eurooppaan? Laskeeko tulli taas tuontiveron pelkästään käytettyjen autojen hinnan perusteella vai miten?

Itsellä tallissa 2011 TDi Touareg joka matkaa konttiin mutta vaimon auto 2009 Audi A4 2.0t quattro pitäisi varmaan vielä vaihtaa jotta saisi hyödynnettyä tuon verohyödyn täysin ja uudempaa 2011-2012 Mustangia uudella 5.0 koneella olen katsellut mutta haluaisin varmistua tuosta auton maahantuonnin verotuksesta että miten tuontivero lasketaan Tullin toimesta.

Minun käsityksen mukaan Musse verotetaan ihan samalla tapaa kuin kaikki muutkin autot. Jos päästöjä ei ole saatavilla niin sitten veroprosentti lasketaan auton kokonaismassan mukaan. Vuosittaisesta verosta en osaa varmuudella sanoa. Maahantuonnin yhteydessä tulli arpoo autolle verotusarvon ja oman käsityksen mukaan tähän käytetään aika paljon nettiauton tietoja, jotka varmasti eivät anna todellista kuvaa auton arvosta, koska toteutuneet kaupat on yleensä aina pienempiä kuin pyynnit. Tullin sivulta löytyy nuo tarkemmat "laskentakaavat". Kannattaa myös lukea tämän ketjun aiempia viestejä, koska samaa asiaa on aika varmasti puitu jo aiemminkin :)

Kannattaa miettiä myös kuinka vanhaa GT Mussea on Suomeen viemässä. Pari kolmevuotiaasta mallista joutuj luultavasti vielä aika isohkon summan veroja maksamaan lisäksi. Noin 5 vuotiaana ei varmaan paljon ylimääräistä joudu maksamaan. Kannattaa siis vain varmistaa, että rahaa löytyy myös mahdollisia veroja varten jos kovin uutena Suomeen tuo.

Docw

Lainaus käyttäjältä: Patu - 17.10.13 - klo:02:00
Meneekö vuosittainen vero pelkästään painon mukaan koska Co arvoja autolle ei ole Eurooppaan?

Menee. Esimerkiksi minun Q5 vuosivero menee myös edelleen painon mukaan vaikka toimitin päästötodistuksen, ei kelvannut Trafille.

Tämän mukaan maksetaan vuosiverot:

Patu

Luulis nyt että jos tuo tuollaisen 2011 perus GT:n Suomeen ja mittarissa vaikka luokkaa 32.k miles niin ei siitä paljoa joudu veroja maksamaan. Nettiautossa on pari todella vähän ajettua 2011 GT:tä hintaluokassa 60.k ,.

Eli kyllä noin 50.tkm ajettu 2011 GT on mielestäni luokkaa 50.k, jos ajatellaan sen mahdollista myyntihintaa Suomessa. Ja jos mennään 50.k, myyntihinnan mukaan niin ei mielestäni paljoa veroja tarvis maksaa kun huomioi verovähennyksen 13400,.

Ja pidä ihmeessä Mustang! ,,lä nyt Camaroon vaihda taikka Neekeri Challenceriin. Itse pidän Mustangista kovasti ja vaihtoehtona sille voisi olla se Cadillacin isolohkoinen coupé (en muista mallin nimeä) mutta Mustangia en Camaroon taikka Dodgeen vaihtaisi missään nimessä.

pokkus

Tokihan hintaan kovasti vaikuttaa myös varusteet ja paljonko on ehditty maileja ajamaan mittariin. Ei tuollaisesta 2011 vuosmallin GT Mussesta varmaan paljoa joutuis lisää veroja maksamaan, jos nyt maahantoisi yksilön, jossa olisi mittarissa hiukankin enemmän maileja. Itselläkin kovasti tekisi mieli vaihtaa uuteen, mutta voi olla, ettei perse repeä siihen, että pitäisi auto "liian uutena" tuoda Suomeen :) Sama homma tuon perheen käyttöautonkin kanssa, että täytyy ostaa käytettynä mahdollinen vaihdokki vain sen takia, että mittariin saa edes vähän maileja, jotta tullissa ei katsota, että melkein uutta autoa oltaisiin maahan tuomassa.

On muuten tuolla Nettiautossa olevat kummatkin GT mallit ihan hirvittävillä valoraiskauksilla varustettuja... Tuo on jotain todella kaamea... Ja kyllä täälläkin on hiukan siihen käännytty, että Mustangin leirissä pysytään. Camaro, Charger tai Challenger ei kuitenkaan niin paljoa sytytä, vaikka uusi Camaro onkin todella huippua suorituskyvyn osalta. Uusi Vette taas olisi sitä jotain :) Mielenkiinnolla edelleen odotan ensi vuonna julkaistavan Mussen tarkkoja speksejä :)

Patu

Vette kelpais minulle kyllä Mustangia lisäksi mutta se on vain kaksi paikkainen ja haluan nimenomaan neljä paikkaisen, vaikka takapenkit olisivat sitten pieniä mutta joskus kuitenkin pitää penskoja autolla kuljetella.

Jos välttämättä Mustangin haluat vaihtaa niin metsästä aito Boss 302, tulevat olemaan keräilykappaleita tulecvaisuudessa ja jenkeissä uudet jo osin ovat keräilykappaleita. On lisäksi todella mahtava auto ajaa...on joka osa-alueella noin summarum 20-30% hauskempi ja parempi kuin vakio GT.

Itsekin pyrin optimoimaan autoveron siihen 13400,:n paikkeille ja siihen tarkoitukseen on jo 2011 VW Touareg 3.0Tdi tallissa, mittarissa 40.k mailia mutta Audin vaihto olisi vielä harkinnassa ja loppuviivalla on tällä hetkellä BMW335d ja Mustang GT, lisäksi Subaru WRX:ää on tullut jonkin verran katsottua mutta on hieman "teinimäinen" vaikka muuten aivan järkyttävän mahtava auto ajaa.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Patu - 18.10.13 - klo:23:57
Jos välttämättä Mustangin haluat vaihtaa niin metsästä aito Boss 302, tulevat olemaan keräilykappaleita tulecvaisuudessa ja jenkeissä uudet jo osin ovat keräilykappaleita. On lisäksi todella mahtava auto ajaa...on joka osa-alueella noin summarum 20-30% hauskempi ja parempi kuin vakio GT.

Tuota Bossin keräilyarvoa olen itsekin paljon miettinyt, mutta jotenkin se sotii sitä vastaan, että oma auto on luultavasti jo nyt nopeampi kuin vakio Boss. En siis usko, että se toisi mitään "uutta kiksiä" vaihdon yhteydessä vaan nopeasti tuntuisi ihan samalta kuin mitä itsellä on jo nyt. Sijoitusmielessä Boss olisi toki parempi vaihtoehto ja parinkymmenen vuoden päästä auto olisi varmasti vieläkin arvossaan, jos niin kauan sitä pystyisi tallissa pitämään :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy