DPF käytetyissä

Aloittaja Thorgen, 26.06.10 - klo:02:10

« edellinen - seuraava »

Skula

Lainaus käyttäjältä: skula - 29.01.12 - klo:18:56
Nyt tässäkin syttyi tuo samainen valo.. Kuin edellisessä A3:ssa. Sillä erolla että se palaa vaikka autolla oli ajettu ohjeen mukaan. Ja se syttyy nyt heti startissa...

Täytyy soittaa aamulla huoltoon...takuulle heti töitä..

Tuonne toisaalle kirjoitinkin ettei vika ollutkaan suoraan DPF johdannainen, vikailmoitus kohdistui ilmamassamittariin mutta s se oli ehjä, ja sieltä olivat mittailleet ja tutkineet niin vika löytyi lopulta tuloilman(lämpötila?)anturiin, joka heitti vihreellistä "signaalia" eteenpäin.. Vaihtamalla tämän tilanne korjautui, ja jotenkin tämä vaikutti myös auton kulkuun, sillä vaihtamalla tämä osa moottorista alkoi saamaan ihan eri tavalla potkua ulos, me hapi!  8)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Markku

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 02.02.12 - klo:08:00
Voipi olla ettei se dieselissä ole niin tehokas keino.
Mun kiesissä se toimii, mutta en myöskään pidä lämppärin puhallinta ollenkaan päällä ensimmäisiä kilometrejä tai niin kauaa kuin vain pystyy lasien huurtumatta sen lisäksi. Vain silloin on edes jotain toivoa että lämpömittarin neula nousee viidestäkympista ylöspäin ;D

Onko sulla maskinsuojaa siinä muuten?

On suoja. Vanerista itse sahasin oikeaan muotoon ja maalasin spraylla mustaksi. Nippusiteillä kiinni.
Auto on piuhassa (Calixin letkulämppäri) joka aamu reilun 2 tuntia.
Tuohan puhaltaa kyllä lämmintä kun siellä on se ptc-elementti joten puhallin on kolmosella lähtiessä ja tippuu kakkoselle kun alkaa olla lämmintä.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

Cubbe

Mielenkiintoisia ovat nuo vikavalot ja ennenkaikkea niiden merkitykset. Yhdellä valolla on useasti useita merkityksiä. Esim eipä heti alkuun osannut arvata mitä tarkoittaa hehkuvalon vilkkuminen kesken ajoa...

Itse en ainakaan sellaista käytettyä ostaisi jossa on ollut ruiskutusvikoja tai suurta öljynkulutusta tai jos on ajettu DPF-autoon soveltumattomalla öljyllä.

DPF menee vaihtoon kun tuhkaa on kertynyt tietty määrä tai DPF muuten tukkeutuu. DPF kerää hiukkaset (noen) ja polttaa ne tuhkaksi, joka jää pysyvästi DPF sisälle. Mitä enemmän moottori savuttaa, sitä nopeammin DPF täyttyy tai kennosto tukkeutuu.
Extercore ferrum durum

jjj84

#63
Savutus ei haittaa, tai ns. "ei-dpf öljy", kuten itsekin sanoit, noki poltetaan ja jäljelle jää tuhkaa (metallien oksideja ymmärtääkseni). Tuhka mikä ei pala, tulee pääosin polttoaineesta jota poltetaan tuhansia litroja, öljyä taas joitakin litroja, eli merkitsevää on paljonko polttoainetta auto on kuluttanut elämänsä aikana. Jos auto savuttaa, nokea tulee enemmän, mutta kun se poltetaan, tuhkan määrä ei eroa silti ns. ei savuttavasta versiosta. Eli se oikea murhe on useammin tapahtuvat poltot, mutta dpf ei täyty sen nopeammin tuhkan osalta.

Ohjekirja taitaa kertoa, että vilkkuva hehkun valo tarkoittaa vikakoodia moottorista.

Cubbe

Looginen tuo tuhkan määrä, vaikka nokea tulisi enemmän, jos sen poltto tapahtuu suunnitelman mukaan. Jos ei, niin tukkeutuminen tapahtuu helpommin.

Vilkkuva hehkun valo johtui omassa autossa muistaaksena EGR häiriöstä joka taasen sytytti moottorin vikavalon päästöjen takia ja tulihan sieltä joitakin muitakin koodeja...

DPF-öljy tuhkautuu helpommin, jolloin kennosto pysyy DPF:ssä paremmin puhtaana. Näin ainakin valmistaja ilmoittaa. Asia on varmaankin saman tyylinen miksi vesijäähdytteiseen 2-T koneeseen ei kannata tarjota ilmajäähdytteisen koneen 2-T öljyä.
Extercore ferrum durum

M0gstis

Tuolla alkupäässä oli juttua että dpf pitää vaihtaa tai tarkastaa 200tkm välein. Ihan mielenkiinnosta, miten tommonen tarkastetaan, rälläköidään auki, todetaan että onkin vielä hyvässä kunnossa ja hitsataan kiinni?
Ja mistä tietää milloin vaihtoa vailla, sitten kun vikavalo syttyy?

Tureq

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 15.01.11 - klo:21:50
Kuitenkin jos katsastaja tuijottaa vain pakokaasupäästölappua niin ei tule hylkyä. Suomessa hiukkaspäästörajat ovat niin naurettavat, että dieselmersu vuodelta -89 pääsisi läpi vuoden 2011 autona.


http://www.iltasanomat.fi/autot/nain-hylattiin-autoja-katsastuksessa-2011----kayttoonottovuosi-2008/art-1288449314099.html

Kun listaa selaa, niin huomaa että volkkarisukuiset on kunnostautuneet noissa dieselmoottorien pakokaasupäästöistä. Mistähän nämä johtuu?

BXE-koneinen jetta näytti nollaa ja ALH-koneinen vanha octaviakin alle yhden. Eli ei niihin rajan alituksiin sitä uudenkarheaa edes tarvita.

jjj84

Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 14.02.12 - klo:10:30
Tuolla alkupäässä oli juttua että dpf pitää vaihtaa tai tarkastaa 200tkm välein. Ihan mielenkiinnosta, miten tommonen tarkastetaan, rälläköidään auki, todetaan että onkin vielä hyvässä kunnossa ja hitsataan kiinni?
Ja mistä tietää milloin vaihtoa vailla, sitten kun vikavalo syttyy?

Testeri kertoo tuhkan määrän, vikavaloja ei yleensä syty. Bemari näyttää infonäytössä dpf jäljellä olevat kilsat... Vaihtoväli on lähes vakio, yleensä volkkareissa 200tkm +-20tkm. Ylikin voi ajaa, mutta tehot häviää kun putki on tukossa. Tehoa alkaa periaatteessä hävitä uudesta lähtien, 200tkm kohdalla 10% on jo karannut laitumelta.

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Tureq - 16.02.12 - klo:20:12


Kun listaa selaa, niin huomaa että volkkarisukuiset on kunnostautuneet noissa dieselmoottorien pakokaasupäästöistä


Mulla Passat 3c sai hylkäyksen ensimmäisessä katsastuksessa juurikin korkeista päästöistä, oli reilusti yli1,5. Oli ensimmäinen kerta kun mulla auto hylättiin katsastuksessa. Rahallahan siittä selvis. Moottorin voitelu- ja polttoainepuoli putsattiin, ja vaihdettiin öljyt n.300e. Sen jäkeen päätin, että nyt vaihtuu auto. Passatissa ei vielä ollut DPF, vaikka oli 2007 mallia.

Wekotin

^Miten Pasuuna kulutti öljyä tuona aikana?

VWRiddare

#70
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 16.02.12 - klo:21:30
^Miten Pasuuna kulutti öljyä tuona aikana?
Täytyy kyllä myöntää, että kulutti hiukan enenmän kuin Golf Variantti VI, joita on ollut kaksikin kappaletta uudesta asti. Ei nyt kuitenkaan mitään hirveitä määriä. Mulla oli aina 1 ltr purkki takaluukussa, ja se riitti kevyesti LL-huoltovälin. Oliskohan kuluttanut n. 0,9-1,0 ltr (30.000km.)      Korjasin tuota lukemaa, koska ensin ilmoitin Golffin öljynkulutuksen.

Tos®

Lehdessä oli juttu cr-v:stä jonka DPF oli niin tukossa ettei polttoa saanut edes testerillä pakotettua käyntiin.

Fortelta on tullut uusi litku joka auttaa.
http://www.forteuk.co.uk/product.php?id=60/DPF%20Cleaner%20and%20Regenerator

Yhdessä Forten PA systeemin puhdistuslitkun ja imusarjanpuhdistus suihkeen kanssa poltto saatiin päälle.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

poloboy

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 20.06.12 - klo:16:23
Lehdessä oli juttu cr-v:stä jonka DPF oli niin tukossa ettei polttoa saanut edes testerillä pakotettua käyntiin.

Fortelta on tullut uusi litku joka auttaa.
http://www.forteuk.co.uk/product.php?id=60/DPF%20Cleaner%20and%20Regenerator

Yhdessä Forten PA systeemin puhdistuslitkun ja imusarjanpuhdistus suihkeen kanssa poltto saatiin päälle.

Ymmärränkö oikein että tuosta forte.uk-putiikista voivat yksityishenkilötkin tilata noita litkuja, huomasin kyllä, että tuossa lukee 'not for retail' eli ei vähittäismyyntiin? Jos onnistuu niin pitää heti yrittää tilata moottorin puhdistusainetta sieltä.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Golf 1.5 TSI Variant -19 LR7H
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

Tos®

En guuggelilla löytäny pikasesti muutakaan linkkiä litkun tietoihin  8)
Tilaamisesta ei tietoa
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mixa76

Pistetäänkös kimppatilausta pystyyn, kun Camskill niitä myy?  8)

Esim. 5 kpl = ~20 â,¬/kpl toim.kuluineen
        10 kpl = ~17 â,¬/kpl toim.kuluineen
        jne.

wille84

Hiukkasloukulla tällä hetkellä 618tkm takana ja vielä ainakin moottori käy, Täytyy testerillä katsoa täyttymis aste kun ehtii..

jusba31

Lainaus käyttäjältä: wille84 - 21.06.12 - klo:16:18
Hiukkasloukulla tällä hetkellä 618tkm takana ja vielä ainakin moottori käy, Täytyy testerillä katsoa täyttymis aste kun ehtii..

Alkuperäisellä hiukkassuodattimella noin monta kilsaa? Melkonen saavutus jos tosiaan noin paljon, noissahan kuitenkin vaihtoväli max 200tkm.

qwe

Lainaus käyttäjältä: jusba31 - 21.06.12 - klo:16:41
Alkuperäisellä hiukkassuodattimella noin monta kilsaa? Melkonen saavutus jos tosiaan noin paljon, noissahan kuitenkin vaihtoväli max 200tkm.

Missä max. km on määritetty? Kokemusperäistä?
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Tos®

Kyllä ku runtua antaa tarpeeks usein  8)
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

qsla

Mitens tuon näki VCDS:llä että mikä on tukkiintumisaste?
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

Tos®

Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

qsla

Täytyypä tutustua materiaaliin jos sieltä löytyisi vastaus. Kiitoksia :)
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

qsla

http://www.myturbodiesel.com/1000q/vw-jetta-tdi-golf-dpf-filter.htm

Tuolta löytyi lisää tietoa ja kuvien avulla selvitettynä vcds:llä tehtävät toimenpiteet.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

wilho

Itsellä portterin kanssa ollut DPF ongelmia uudesta asti, yritetty parannella vv autolla tuloksetta, maahantuonnista todettiin ystävällisesti "ei sovellu jakeluajoon" , automyyjä ei kyllä tuota muistaakseni maininnu  :D

Pönttö lähtee kun takuu loppuu....

jerehe

Superb II -08 Tdi cr dpf.

90000 mittarissa ja dpf:n paine-ero anturi luovutti ja vaihdettiin metroautossa, vaihdon jälkeen kone ilmotti että dpf liian tukossa eikä regeneroidu enää, metroauton "tarjous" purkin vaihdosta 3350e josta 10% alennusta, eli kolmen tonnin keikka.

Auto äkkiä pois ja suodatin pesuun toiseen paikalliseen pikkukorjaamoon. Pesun jälkeenkään regenerointi ei onnistunut ja korjaamon kavereiden oli pakko nostaa kädet pystyyn.

Auto veholle tutkittavaksi ja tuomiolle, suodattimen täyttöaste auton tietojen mukaan 45,4g kun suurin sallittu on 45g (pakkoregenerointi ei käynnisty jos arvo ylittyy.)
Vehon hinta uudelle suodattimelle 2200e + työt, luovutin väsyneenä jo 6 viikkoa kestäneen huoltorallin jälkeen ja sanoin että laittakaa kuntoon.

8 viikkoa kulunut ja veholta soitetaan että uusi suodatin autossa mutta arvot ei suostu laskemaan, elikkä vikaa muuallakin. Sähkömies jatkaa tutkimuksia maanantaina ja piikki sekä epätoivo kasvaa.

Että olkaahan varovaisia näiden pirun hattivattihiukkaspurkki autojen kanssa...

nimim. Kaipuulla muistelen -87 escorttia, koneremontti moottoritien varressa...

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jerehe - 07.09.12 - klo:21:09
Että olkaahan varovaisia näiden pirun hattivattihiukkaspurkki autojen kanssa...

nimim. Kaipuulla muistelen -87 escorttia, koneremontti moottoritien varressa...

Jäätävää tekstiä, eipä tosin ole mikään varsinainen yllätys..

Orastavaa autokuumetta potevana olen kartottanut jotakin isohkoja dieselautoja käytettynä, mutta DPF on yksi iso kysymysmerkki. Ehkä pitäisi sittenkin katsella bensakoneisia ja vaikkapa etanolia tai metaania polttavina versioina.

Wekotin

No mitenkä öljynkulutus näissä dpf-tuhoutuneissa tapauksissa. Järkevällä tasolla vai ei?

jf

Oma kutonen ei vienyt öljyä yhtään. Taisi vuotaa niin paljon naftaa öljyn sekaan....  ;)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

lucifer

Eikö tossa jerehe tapauksessa olis tullut kyseeseen hiukkasloukun poisto? Eikös näistä pysty kuitenkin sen ohjelmoimalla poistamaan? (tietty vaatii myös fyysisen poiston samalla)
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet

Tos®

Tai tuo aiempi forte käsittely
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy