DPF käytetyissä

Aloittaja Thorgen, 26.06.10 - klo:02:10

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Se hiukkasloukkuhan tosiaan poltetaan puhtaaksi määrävälein, polttamalla hiukka rikkaampaa seosta ja näin pakokaasujen lämpötila nousee s.e. DPF saavuttaa noen polttolämpötilan = puhdistuu sinne kertyneestä tauhkasta. Vaan onko tuolla nousseella pakokaasulämpötilalla vaikutusta myös muiden pakokanavien puhdistumiseen, EGR-kanavat mukaanlukien? EGR:n heikkoushan on nimenomaan nokeentuminen. Joko venttiili itse nokeentuu ja siten ei enää toimi kunnolla ja/tai EGR:n kautta myös imukanavat nokeentuvat. Pysyykö EGR:kin siis paremmin toimintakuntoisena DPF varustetussa autossa? ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24

jjj84

Seos itsessään ei ole rikkaampi, mutta polttoainetta syötetään tietty annos poistotahdin aikana, jonka annetaan sytyä palamaan turbiinissa/pakosarjassa jolloin tuo polttoaine menee suoraan lämmöksi. Pakopuolen lämpötila dpf vehkeissä on polton aikana noin 800-850`c. Tuo jälkisyöttö on syy, miksi auto pörisee kovempaa polton aikana.

EGR on kaikissa nykyvehkeissä jäähdytetty, eli mustaa mössä kertyy ihan entisellään. Muistaakseni tuon egr-jäähdyttimen teho on luokkaa 20-30kW, eli pakokaasu jäähtyy melko tehokkaasti.

tarzi

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 07.01.11 - klo:09:43
Eikös se EGR Volkkareissa sytytä moottorin varoitusvalon automaattisesti noissa lämpötiloissa? ;D

Kumma juttu, mulla ei ole yhdessäkään sytyttänyt vikavaloa palamaan vaikka kuipaljon pakkasta  :o  :-X

Mut tosissaan, auto on kyllä äärimmäisen kylmä ilman egr venttiiliä, joka taasen vaikuttaa aika moneen asiaan (kondensoitumisilmiöön, kulutukseen, koneen kestoikään)

Eli tällaisesta haittavarusteesta on kyse  ;)
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

jjj84

"Ennen vanhaan" egr:n pakokaasu otettiin suoraan pakosarjasta imupuolelle, mutta nykyään egr:n pakokaasu otetaan vasta dpf:n jälkeen, eli nuo tukkeutumisongelmat pitäisivät olla historiaa nykyautoissa.

monster

Käytin keväällä 320d Bemua jossa oli DPF kiinni huollossa (Bosch Service). Huollon ajanvarauksen kaveri kertoi että kannattaa ottaa DPF keraaminen levy pois kun tulee kilometrit DPF:llä täyteen. DPF-katin uusinta olis ollu Bemariin jos muistan oikein 1400eur. Keraamisen leveyn poisto katista 300eur ja onnistuu kuulemma katin peräosan avaamalla levyn poistamalla ja hitsaamalla katti takaisin umpeen. Kulutukset tippuu kuulemma 0,5l/100km. Ja ei aiheuta ongelmia katsastuksessa. Olisivat samassa pajassa softanneet Bemariin lisää tehoja +400eurolla saman operaation yhteydessä. Kyseessä ihan iso Bosch Service tässä lähikulmilla, ei mikään nyrkkipaja.
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

Qrmu

Eikö 2.0 TDI CR-koneissa ole 2 EGR:ää? Suoraan pakosarjasta imusarjaan olevaa käytetään pienillä moottorin kuormilla, ja DPF:n jälkeen olevaa jäähdytettyä EGR:ää suurilla kuormilla.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

jjj84

Lainaus käyttäjältä: monster - 08.01.11 - klo:11:56
Käytin keväällä 320d Bemua jossa oli DPF kiinni huollossa (Bosch Service). Huollon ajanvarauksen kaveri kertoi että kannattaa ottaa DPF keraaminen levy pois kun tulee kilometrit DPF:llä täyteen. DPF-katin uusinta olis ollu Bemariin jos muistan oikein 1400eur. Keraamisen leveyn poisto katista 300eur ja onnistuu kuulemma katin peräosan avaamalla levyn poistamalla ja hitsaamalla katti takaisin umpeen. Kulutukset tippuu kuulemma 0,5l/100km. Ja ei aiheuta ongelmia katsastuksessa. Olisivat samassa pajassa softanneet Bemariin lisää tehoja +400eurolla saman operaation yhteydessä. Kyseessä ihan iso Bosch Service tässä lähikulmilla, ei mikään nyrkkipaja.

Onnistuu, vaatii siis paketin avaamisen rälläkällä, kaikki sisuskalut pois, hitsaus umpeen, tuon jälkeen moottorinohjaus pitää tehdä uusiksi. Jos ei laiteta, pamahtaa vikavalot, pakkopoltot on vielä toiminnassa jne. eli murheita.

Bemarin dpf taitaa olla hieman erilainen, katti ja dpf eri paketissa, volkkarissa kun ne ovat yhtä puuta.

Ja kuten täällä aikaisemmin jo kirjoitettiin, katsastuksessa on havaittavissa poisto, ja tarkka inssi löytää myös syyn hylkäämiseen.

woke

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 08.01.11 - klo:17:32
Onnistuu, vaatii siis paketin avaamisen rälläkällä, kaikki sisuskalut pois, hitsaus umpeen, tuon jälkeen moottorinohjaus pitää tehdä uusiksi. Jos ei laiteta, pamahtaa vikavalot, pakkopoltot on vielä toiminnassa jne. eli murheita.

Bemarin dpf taitaa olla hieman erilainen, katti ja dpf eri paketissa, volkkarissa kun ne ovat yhtä puuta.

Ja kuten täällä aikaisemmin jo kirjoitettiin, katsastuksessa on havaittavissa poisto, ja tarkka inssi löytää myös syyn hylkäämiseen.

Miten sen katsastuksessa huomaa...

tarzi

Eikös ne hitsausjäljet kuitenkin ole vähän näkyviä?
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 09.01.11 - klo:14:44
Eikös ne hitsausjäljet kuitenkin ole vähän näkyviä?

Ja pakokaasutesteri huomaa ne putkesta tulevat kokkareet, joita ei tule jos DPF on kunnossa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

woke

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.01.11 - klo:14:51
Ja pakokaasutesteri huomaa ne putkesta tulevat kokkareet, joita ei tule jos DPF on kunnossa.

Onhan nuita DPF:än poistoja tehty ja ovat leimasta läpi menneet. Ei päästörajat ole niin tiukat etteikö nykyaikainen dieselmoottori menisi niistä läpi ilman hiukkassuodatinta.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: woke - 09.01.11 - klo:15:45
Onhan nuita DPF:än poistoja tehty ja ovat leimasta läpi menneet. Ei päästörajat ole niin tiukat etteikö nykyaikainen dieselmoottori menisi niistä läpi ilman hiukkassuodatinta.

Ei toki ole, mutta jos katsuri huomaa autossa olevan hiukkassuodattimen ja putkesta tulee kuitenkin voimasavua, niin siitä seuraa hylky, vaikka päästöt sinällään alittaisivatkin normin. Hiukkassuodattimella varustettavan auton hiukkaspäästöt kun ovat katsurin mittarin mukaan nolla.

Hylkyperuste tulee siitä, ettei auto enää täytä sille tehtyä tyyppihyväksyntää. Tilanne on sama esim. vääränlaisen alustasarjan ym. tuunausten kanssa.

Se on taas kokonaan asia erikseen, ettei katsuri tuollaisia läheskään aina huomaa tai ei halua huomata.

Ongelma tuosta hiukkassuodattimen tyhjennyksestä voi tulla siinä vaiheessa, kun auton myy eteenpäin ja "unohtaa" kertoa tuosta toimenpiteestä. Ei se varmaankaan uutta omistajaa haittaa, kunnes kosahtaa katsastuksessa. Siinä vaiheessa voi varautua avaamaan kukkaroaan ja korvaamaan entisestä autostaa DPF:n kunnostamisen. Tuskin sitä välissä oleva autoliikekään vahingokseen ottaa? Tietämättömän näytteleminenkin lienee tuossa tapauksessa turhaa, kun tuskinpa naapuri olisi salaa käynyt rälläköimässä auton alla.

RSOCUstin

Tän pvn hesarissa juttua DPF vaurioista. Linkkiä en nyt kännyllä tähän saa. Hesarin sivuilta tarkemmin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 15.01.11 - klo:11:16
Tän pvn hesarissa juttua DPF vaurioista. Linkkiä en nyt kännyllä tähän saa. Hesarin sivuilta tarkemmin.

Lienee tämä uutinen, http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Pakoputkistossa+piilee+kallis+paukku/1135263058919
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Mäkkäri

Mielenkiintoinen aihe tuo huikkassuodatinasia. Onneksi omat ajot ovat pääsääntöisesti pitkää ajoa. Yetin ja varmaankin muidenkin konsernin autojen polton huomaa siitä, että flektit pauhaavat moottoritilassa polton aikana. Eilenkin kun ajoin autoa talliin -15c pakkasta, huomasin tallin ovia aukaistessa, että flektit ovat päällä ja lievä palaneen käry leijui auton ympärillä. Ajoin sitten varmuuden vuoksi pienen lenkin, jotta poltto loppui ja sitten vasta auto talliin.
Tuttavalla meni mersusta suodatin tukkoon(reilu vuoden vanha 200 cdi). Huollossa vain todettiin pätkäajon olevan pahasta ;) No vaihto meni tietysti takuuseen. Siis lisää jännitystä talviajoon.
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

rob-s

Itselle tulee vahvasti mieleen ne ajat jolloin kaikki olivat sitä mieltä etteivät osta ikinä bensa-autoa jossa katalysaattori..
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 09.01.11 - klo:16:03
Ei toki ole, mutta jos katsuri huomaa autossa olevan hiukkassuodattimen ja putkesta tulee kuitenkin voimasavua, niin siitä seuraa hylky, vaikka päästöt sinällään alittaisivatkin normin. Hiukkassuodattimella varustettavan auton hiukkaspäästöt kun ovat katsurin mittarin mukaan nolla.
Mullakin katsastusmies tuosta erikseen kertoi. Jos on hiukkasloukku, saa hiukkasia tulla 0. Muussa tapauksessa hylky. Kyselin kuitenkin uteliaana kuinka näitä on ollut? itsellä oli kuitenkin aika eksoottinen kombinaatio silloin, pumppari hiukkasloukulla. Sanoi ettei noita juurikaan hylätä, hyvin toimivat. Miksi epäilemään?
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 15.01.11 - klo:21:35
Sanoi ettei noita juurikaan hylätä, hyvin toimivat. Miksi epäilemään?

On kai se Hesarin kertoma 4 tonnin pieti vanhalle autolle melkoinen saavillinen kylmää vettä niskaan.

Eipä silti, muunlaisia dieseleitä ei enää tule, kun euro4:sia ei enää 1.1.2011 jälkeen saa kilpiin. Niinpä jos dieselillä haluaa tulevaisuudessa ajella, niin on sitten hyväksyttävä DPF ja sen mahdolliset korjauskulut. Seuraavaksi siirrytään euro6:een ja dieseleihin tulee silloin urearuiskutukset. Taas muutaman toimintatonni varattava huoltoihin ja korjauksiin.

Kaikki tämä sataa bensakoneiden ja hybridien laariin.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 15.01.11 - klo:21:35
Mullakin katsastusmies tuosta erikseen kertoi. Jos on hiukkasloukku, saa hiukkasia tulla 0. Muussa tapauksessa hylky.

Kuitenkin jos katsastaja tuijottaa vain pakokaasupäästölappua niin ei tule hylkyä. Suomessa hiukkaspäästörajat ovat niin naurettavat, että dieselmersu vuodelta -89 pääsisi läpi vuoden 2011 autona.

En ole ainakaan löytänyt Suomen lainsäädännöstä kohtaa, missä henkilöautojen euro4 tai euro5:n hiukkaspäästörajoja olisi mitenkään huomioitu.

Tietty osaava katsastusmies osaa yhdistää liian suuret hiukkaspäästöt puuttuvaan dpf:n, joka itsessään on hylkäysperuste. Ehkä hiukkaspäästöjen raja-arvon löysyys perustuu juuri tähän. Euro5:ssa ja uudemmissa pitää olla DPF, jonka pitää toimia, joten hiukkaspäästöjä on turha mittailla sen tarkemmin.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Ouzi

Mä aina välillä ajan jonkun lenkin kun työmatka on vain 7km et saa kone lämmöt ylös. Tosin viikonloppuna tulee ajeltua enemmän. Piti tänään kaverille kuitata et ymmärtää mun ajot kun lukee hesarinsa ;) Onhan dieseleissä jos tuota egr ja dpf sun muuta järjestelmää paljon niin tottakai on huonoa kun ei ikinä paikat lämpene. Ei se bensakaan tykkää jos aina ajaa kylmää ajoa :o

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 15.01.11 - klo:21:50
En ole ainakaan löytänyt Suomen lainsäädännöstä kohtaa, missä henkilöautojen euro4 tai euro5:n hiukkaspäästörajoja olisi mitenkään huomioitu.

Kyllä se sieltä löytyy, ei tosin suoraan. Auton tulee täyttää ey-tyyppihyväksyntä. Jos auto on tyyppihyväksytty DPF:llä, tulee DPF:n olla kunnossa ikuisesti.

Otetaan esimerkiksi turvatyynyt. Jos auto on tyyppihyväksytetty X kpl airbageilla, niin niiden tulee olla toiminnassa. Katsuri tarkastaa ne ainakin airbag-merkkivalosta, jonka tulee syttyä virrat kytkettäessä ja sammua pian sen jälkeen. Siksi esim. Golfissa III-koppainen oli viimeinen malli, jossa airbagillisen ratin voi vaihtaa rallirattiin ilman bagia. III-koppainen kun on tyypitetty sekä airbagilla että ilman. IV-koppaisesta on tyypitetty vain airbagilllinen, joten ralliratin asentaminen ei onnistu laillisesti.

Qrmu

Niin löysin kyllä kohdan missä pakokaasujen puhdistusjärjestelmästä komponentin poisto on suora hylkäys.

Ihmetyttää vain tuo hiukkaspäästöjen sallittu ero euro5:ssä ja Suomen katsastusperusteissa. Euro5:ssä sen dpf:n pitää todellakin olla kunnossa, kun taas Suomen päästömittauksessa riittää tosiaan tehopoljettu 80-luvun diesel.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 15.01.11 - klo:22:06
Ihmetyttää vain tuo hiukkaspäästöjen sallittu ero euro5:ssä ja Suomen katsastusperusteissa. Euro5:ssä sen dpf:n pitää todellakin olla kunnossa, kun taas Suomen päästömittauksessa riittää tosiaan tehopoljettu 80-luvun diesel.

Totta. Mahtaisko ajatuksena olla se, että kansallisilla säädöksillä yritetään pitää kurissa jotain euro0-luokan 80-luvun Nissan Cedriccejä ja manne-Mersuja? Uudemmista ei tarvitse säätää mitään rajoja, kun euroX-normit pitävät siitä huolen.

Skula

Nyt tässäkin syttyi tuo samainen valo.. Kuin edellisessä A3:ssa. Sillä erolla että se palaa vaikka autolla oli ajettu ohjeen mukaan. Ja se syttyy nyt heti startissa...

Täytyy soittaa aamulla huoltoon...takuulle heti töitä..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

dosetti

Monelle uudemman käytetyn auton ostajalle olenkin sanonut, että enää ei kysytä onko jakohihna vaihdettu vaan onko Dpf vaihdettu  :D

Huoltona kun ovat melkoisen eri hintaiset..

Skula

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 29.01.12 - klo:19:25
Monelle uudemman käytetyn auton ostajalle olenkin sanonut, että enää ei kysytä onko jakohihna vaihdettu vaan onko Dpf vaihdettu  :D

Huoltona kun ovat melkoisen eri hintaiset..

Jakohihna tähän on just vaihettu, DPF:n pitäisi kai kestää vähän pitempää.. Onneks on takuu.. Tästäkin oli myyjän kanssa juttua, Xenonitkin sais mennä rikki, jos kuukaudessa menevät niin saan uudet tilalle  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Markku

Tänä aamuna ajelin töihin ja pakkasta oli auton mittarin mukaan -27º C. Eilen oli pari astetta vähemmän, eikä silloinkaan lämmöt oikein nousseet.
Tänään huomasin n. 6 km jälkeen että takana pöllyää pakokaasua tavallista enemmän. Samalla lämmöt lähtivät nousemaan niin nopeasti että mittarin neulan liikkeen näki.
Hetken asiaa ihmettelin, mutta sitten hokasin: dpf:hän se siellä oli lähtenyt päälle. Kun sitten pysäytin työpaikalla oli tietty käry havaittavissa.
Saisikohan tuon päälle halutessaan jotenkin? Auttaisi kovasti lämpenemistä näillä keleillä. ;D
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

tsiih

Kyllähän se olisi täysin mahdollista osaavalle softaajalle. Vakkarin viiksestä vaan käyttökytkin.

Saman asian saattaisi tosin ajaa pykälää paria pienempi vaihde?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Markku

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 31.01.12 - klo:11:43
Kyllähän se olisi täysin mahdollista osaavalle softaajalle. Vakkarin viiksestä vaan käyttökytkin.

Saman asian saattaisi tosin ajaa pykälää paria pienempi vaihde?

Kokeilinpa tuota tänään. Pakkasta oli lähtiessä-25, perillä -27. Ajoin nelosella kahdeksaakymppiä jolloin kierrokset nousivat n.2400 paikkeille (viitosella 1800).
Ehkä hiukan nopeammin lämmöt nousivat, mutta ei mitenkään merkittävästi. Perillä 22 km ajon jälkeen ei vielä ollut maksimilämpöjä mittarissa. Kulutuslukema tietokoneessa oli 0,3 l/100 km korkeampi kuin eilen.
Pitäisiköhän kokeilla kolmosella..? Silloin Octavia kiertää 80 vauhdissa 3300.. 8)
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

tsiih

Voipi olla ettei se dieselissä ole niin tehokas keino.
Mun kiesissä se toimii, mutta en myöskään pidä lämppärin puhallinta ollenkaan päällä ensimmäisiä kilometrejä tai niin kauaa kuin vain pystyy lasien huurtumatta sen lisäksi. Vain silloin on edes jotain toivoa että lämpömittarin neula nousee viidestäkympista ylöspäin ;D

Onko sulla maskinsuojaa siinä muuten?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy