Uusien VAG dieseleiden lämpeäminen talvella

Aloittaja Q.Atro, 19.12.13 - klo:07:15

« edellinen - seuraava »

Q.Atro

Dieseleiden omistajat hep!
Nyt kun pakkaskelejäkin on jo härmässä ollut, kiinnostais kokemukset lämpeämisestä ja lämmön riittävyydestä? Pärjääkö ilman Webastoa suomen talvessa?
VW CC 2.0TDI 130 -14
Ex-vag: Seat Leon FR 1.4 TSI, Audi 100 2.3 C4, Skoda Superb 2.0 TDI

Ouzi

Mun autossa ainakin tarkenee kun myyjä töpeksinyt. Autossa defa ja webasto  ;)

Kinneri

Onko muut harkinneet maskipeitteitä?

Seurailin öljyn lämpöjä -27C pakkasessa matka-ajon aikana, niin ainakaan 1.4:n öljynlämmöt eivät nousseet paljoa yli 70C asteen. Eikös ne öljynlämmöt saisi olla 85-90C vaimitensenytoli?

luffe

Olen viimasuojan kokeillut ja hyväksi havainnut. Tein omaviritteisen suojan puskurin alla olevaan aukkoon, yläpuolen aukon tukkiminen ei ole niin tarpeen. Ocu II puolella on tästä aiheesta hyvä viestiketju. Öljyn korkea lämpötila saa olla ohjekirjan mukaan jopa yli 100 astetta. Kun öljy lämpiää tarpeeksi, sen ominaisuuden pysyvät hyvinä pitkään. Suosittelen.
Ocu III 1.4 TSI Combi Elegance DSG
aikaisemmat Ocu:t  1.9 tdi LB      1.9 tdi Combi

biili_

Lainaus käyttäjältä: Q.Atro - 19.12.13 - klo:07:15
Dieseleiden omistajat hep!
Nyt kun pakkaskelejäkin on jo härmässä ollut, kiinnostais kokemukset lämpeämisestä ja lämmön riittävyydestä? Pärjääkö ilman Webastoa suomen talvessa?

Alla vm2014 1.6 TDI lohkolämppärillä ja kyllä lämpenee nopeasti myös ilman roikkaa. Tuli hyvät vertailut viikon sisään, kun vm 2012 Combi 1.6 TDI webastolla 30min ajomatkalla -15 pakkasessa ja moottorin lämmöt eivät nousseet kuin 75 asteeseen. Webasto oli ollu päällä ennen ajoon lähtöä. Sitten viime vkl:na Combi vm 2014 1.6 TDI lohkolämppärillä ilman alkulämmitystä -15 pakkasessa lähti iloisesti käyntiin ja moottorin lämmöt 90:ssa noin 2-3 minuutin ajon jälkeen.

Q.Atro

Hyvä tietää, eli lämpojen takia ei tartte webastoa..
VW CC 2.0TDI 130 -14
Ex-vag: Seat Leon FR 1.4 TSI, Audi 100 2.3 C4, Skoda Superb 2.0 TDI

prinne

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 19.12.13 - klo:20:13
Alla vm2014 1.6 TDI lohkolämppärillä ja kyllä lämpenee nopeasti myös ilman roikkaa. Tuli hyvät vertailut viikon sisään, kun vm 2012 Combi 1.6 TDI webastolla 30min ajomatkalla -15 pakkasessa ja moottorin lämmöt eivät nousseet kuin 75 asteeseen. Webasto oli ollu päällä ennen ajoon lähtöä. Sitten viime vkl:na Combi vm 2014 1.6 TDI lohkolämppärillä ilman alkulämmitystä -15 pakkasessa lähti iloisesti käyntiin ja moottorin lämmöt 90:ssa noin 2-3 minuutin ajon jälkeen.

Hetkinen, nyt webaston hehkuttaja esiin :) , miten se nyt noin päin?
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Epes

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 19.12.13 - klo:20:13
Alla vm2014 1.6 TDI lohkolämppärillä ja kyllä lämpenee nopeasti myös ilman roikkaa. Tuli hyvät vertailut viikon sisään, kun vm 2012 Combi 1.6 TDI webastolla 30min ajomatkalla -15 pakkasessa ja moottorin lämmöt eivät nousseet kuin 75 asteeseen. Webasto oli ollu päällä ennen ajoon lähtöä. Sitten viime vkl:na Combi vm 2014 1.6 TDI lohkolämppärillä ilman alkulämmitystä -15 pakkasessa lähti iloisesti käyntiin ja moottorin lämmöt 90:ssa noin 2-3 minuutin ajon jälkeen.

Pakko olla joku kirjoitusvirhe, -15C kelistä käyntiin ilman esilämmitystä VW:n dieselillä ja lämmöt tapissa 2-3 minuutissa? No ei nyt sentään. Itse ajoin tänä aamuna -14 mallin 2.0TDI:llä työmatkan reilu 10 minuuttia ilman esilämmitystä +3C:stä eikä moottorin lämpömittari värähtänytkään. Tarkoitat varmaan 20-30 minuuttia?

puolihop

Lainaus käyttäjältä: prinne - 20.12.13 - klo:07:41
Hetkinen, nyt webaston hehkuttaja esiin :) , miten se nyt noin päin?
Webasto sammuu automaattisesti noissa moottorilämmöissä, koska moottorin lämpö riittää sisätilojen lämmitykseen. Käynnistyy taas automaattisesti, jos lämmöt laskevat tietyn rajan alle.

Epes

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 20.12.13 - klo:22:57
Ei ollut kirjoitusvirhe. Sisäänajovaihe vielä menossa, joten liekkö se sitten osallisena tähän nopeaan lämpenemiseen. Täydennettäköön sen verran, että eka minuutti oli <40km/h ajoa ja sen jälkeen motarilla.

No pakkasia ja lisäkilometrejä odotellessa..

Just. Kotimatkalla kokeilin tämän tarinan innoittamana ihan tarkoituksella lämpenemisnopeutta ja koneena edelleen 2.0TDI. Lähtö lämpimästä parkkihallista +20C moottoritien kupeessa, 30sek kesti kun pääsin motarin alkuun ja sitten mentiin. 7 minuutin kohdalla mittari näytti 90C joten ihan oikeasti, kokeile uudestaan ja ota oikealla kellolla aikaa.

rami

On ihan turhaa höpinää,että 1.6 TDI Skoda lämpiää nopeasti.
Ei sen nopeammin kuin A3 Sb 1.6 TDI jolla saa ajaa nolla - keleillä yli 10 kilsaa ennen kuin lämmöt on normaalit. Eikä vielä sittenkään jos on -5 pakkasta. Rajansa valehtelullakin.
Joskin nämä uudet 2014 VAG 1.6 TDI moottorit lämpiää hieman paremmin kuin edeltäjänsä.
Jo yli 10 asteen pakkasessa on viimasuojat hyvä olla ainakin ala-aukoissa.
Olen omistanut ainakin 10 VAG dieseliä ja tiedän kyllä mistä puhun.
On todella herkkiä lämpöjen suhteen jo 20 asteen pakkanen saa moottorin potemaan kylmää varsinkin taajama-ajossa.
(tämä koskee siis ilman lisälämppäreitä)

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 19.12.13 - klo:20:13
Alla vm2014 1.6 TDI lohkolämppärillä ja kyllä lämpenee nopeasti myös ilman roikkaa. Tuli hyvät vertailut viikon sisään, kun vm 2012 Combi 1.6 TDI webastolla 30min ajomatkalla -15 pakkasessa ja moottorin lämmöt eivät nousseet kuin 75 asteeseen. Webasto oli ollu päällä ennen ajoon lähtöä. Sitten viime vkl:na Combi vm 2014 1.6 TDI lohkolämppärillä ilman alkulämmitystä -15 pakkasessa lähti iloisesti käyntiin ja moottorin lämmöt 90:ssa noin 2-3 minuutin ajon jälkeen.

Jep, puhut kyllä selkeästi moottorin lämmöistä, mutta ihan varmuuden välttämiseksi kysyn, otatko nuo lämpölukemat numeroista vai viisarista...

rami

Ne lämpölukemat tuntee itsessään ei niitä tarvitse ottaa mistään viisareista.
tokihan moottorinlämpömittari jotain näyttää,mutta hitaasti se nousee jos ei pääse ajamaan kunnollisesti,että motti saisi kierroksia.
10 astetta pakkasta ja taajama-ajoo niin saat ajaa tunnin jos ei ole mikään paikka peitettynä. Eikä välttämättä nouse lämmät taajamassa ollenkaan normaalitasolle.
Jos pakkasta on 20 astetta niin ei lämmöt nouse kaupunkiajossa kun pari pykälää n,70c asteeseen.
Neuvo .nokkapeitto on VAG-dieseleihin välttämäyön talvivaruste.
Itselläni ollut VAG diseleitä Passat 1.5   Passat 1.6   Passat 1.6 T  Golf 1.9TDI  Golf 1.9TDI  Golf 2.0 TDI  Golf 1.6 TDI BLM.   Audi 1.6 TDI vm 2014.

biili_

Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 21.12.13 - klo:00:38
Jep, puhut kyllä selkeästi moottorin lämmöistä, mutta ihan varmuuden välttämiseksi kysyn, otatko nuo lämpölukemat numeroista vai viisarista...

Viisarista.

Öljyn lämpötila ei nouse noin nopeasti, enkä sitä ole koskaan edes seurannutkaan, niin ei voi sanoa onko siinä ollut eroa verrattuna 2012 malliin.

rami

Mielestäni kuitenkin tärkein lämpö on se joka tulee ohjaamoon.
Jos ohjaamoon tulee lämpöä on se selvä merkki,että mottikin nesteineen ja öljyineen on lämmöltään oikealla tasolla.

Eikö nyt oo selvä juttu ettei näissä vakiokieseissä ole mitään ongelmia öljyjen lämpenemisen kanssa?
Sen sijaan VAG moottoreissa on ollut ongelmana öljytilaan kehittyvä jääpaakku joka on pahimmassa tapauksessa estänyt moottorin voitelun ja kone poks'.

Ymmärsin kuitenkin ,että tämän juitsun pointti oli siinä miten auton sisälämmitys riittää kylmillä ilmoilla,joka on VAG dieseleillä pakkasella kyllä yhtä kitumista.
Minä voin näin sanoo kun ajan itse kyseisellä moottorilla ja on vahva kokemus em. dieseleistä. ;D

biili_

Lainaus käyttäjältä: rami - 21.12.13 - klo:15:47
Mielestäni kuitenkin tärkein lämpö on se joka tulee ohjaamoon.
Jos ohjaamoon tulee lämpöä on se selvä merkki,että mottikin nesteineen ja öljyineen on lämmöltään oikealla tasolla.

Eikö nyt oo selvä juttu ettei näissä vakiokieseissä ole mitään ongelmia öljyjen lämpenemisen kanssa?
Sen sijaan VAG moottoreissa on ollut ongelmana öljytilaan kehittyvä jääpaakku joka on pahimmassa tapauksessa estänyt moottorin voitelun ja kone poks'.

Ymmärsin kuitenkin ,että tämän juitsun pointti oli siinä miten auton sisälämmitys riittää kylmillä ilmoilla,joka on VAG dieseleillä pakkasella kyllä yhtä kitumista.
Minä voin näin sanoo kun ajan itse kyseisellä moottorilla ja on vahva kokemus em. dieseleistä. ;D

Jep nimenomaan se hytin lämpötila itseäkin vain kiinnostaa ja näyttää korreloivan täysin tuon kojelaudassa olevan viisarin kanssa, joka ei mittaa sisälämpötilaa kumminkaan (tarkkennetaan varmuuden vuoksi). Hytin lämpötila lämpenee yhtä vauhdikkaasti kuin nesteidenkin. Auto on kuuma. Pipo ja hanskat lähtevät pois aika nopeaa.

Mainitaan nyt vielä kerran tämä, että uusi kone on täysin eri puusta veistetty lämpenemisen suhteen kuin edellinen versio. Olen erittäin tyytyväinen. Kaikella kunnioituksella piiitkästä kokemuksestasi huolimatta. Liekkö sitten Audin hitaaseen lämpenemiseen tuo taajama-ajo, minähän olen puhunut moottoritien ajosta.

rami

Minä kyllä epäilen,että jos puhumme samasta myllystä niin ei se sen kummempi juuruikaan ole. (1.6 TDI moottori)
Näissä VAG koneissa on ollut ikuinen ongelma kylmyys talvella.
Mielestäni tässä uudessa 1.6 TDI moottorissa ei juurikaan ole eroa entiseen.  (nyt A3 vm 2013 edellinen pirssi Golf vm 2011 molemmat 1.6TDI koneita)
Onneksi kuitekin niitä pakkaspäiviä on suhteessa kuitenkin aika vähän,että sen kylmyyden sietää kun vastapainona saa pienen kulutuksen.
Nuo PTC vastukset kyllä auttaa nostamaan sisätilan lämpöä,mutta niiden seurauksena kulutus kyllä kasvaa aika paljon sanoisin,että n.10%.

Itse olen käyttänyt aina dieselautoissa viimasuojaa  eikä ole ollut mitään jäätymisongelmia tai vastaavia joisa Volkkarinmyllyt olivat kuuluisia muutama vuosi sitten.

Odotellaan innolla kun pakkasukko alkaa tosissaan hommiin ja kihnuttaa mittarin 25-30 pakkasasteeseen niin katsotaan kuinka ajellaan taas "pipo päässä pakkasella".

s-mod

Ramille! Uusia moottoreita Ocussa koko paletti. Ei aikaisemmin skodissa. Kaikissa maleissa nopeampi moottorin lämpiäminen. Ja voin todeta, että lämpiää nopeammin kuin edelliset skodani (08 tdi, 10 1,4 Tsi...). Ja kabiinikin, kun muistaa ohittaa eco hörhöilyt!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

enkero

S-muodin kanssa harvemmin mielipiteet on kiireissä, mutta Rami tuntuu mutuilevan joidenkin muinaisten koneiden kokemuksilla.

Uusi 1.6TDI lämpenee todella sukkelasti, jopa vaimoni, joka ei varsinaisesti ole järin teknisluonteinen/autoinnostunut ihminen, päivittelee "oman" A4B8 2.0 TDI:nsä hidasta lämpiämistä verrattuna Ocuun. Olympia-Volkkari mm. pudottaa motin lämmöt noin 70°C maantieajossa (noin -8°), kun Ocu pitää viisarin 90°:ssa -15° lukemissakin.

Lämpöä riittää ja webastolla saa lisää, jos ei penkinlämmitintä jaksa hehkuttaa ;)
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

tet

Lainaus käyttäjältä: enkero - 21.12.13 - klo:22:18
S-muodin kanssa harvemmin mielipiteet on kiireissä, mutta Rami tuntuu mutuilevan joidenkin muinaisten koneiden kokemuksilla.

Jos Ramilla on A3 vm. 2013 niin eikös se ole MQB-alustainen peli? Eli siinä on saman sukupolven moottoripaletti kuin Ocussa, koska käsittääkseni MQB-alustan kanssa kaikki moottorit uusiutuivat. Ei voine olla mistään "muinaisesta" versiosta kyse, vaan ihan sama EA288 kuin Ocussa. ???
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

s-mod

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.12.13 - klo:09:42
Jos Ramilla on A3 vm. 2013 niin eikös se ole MQB-alustainen peli? Eli siinä on saman sukupolven moottoripaletti kuin Ocussa, koska käsittääkseni MQB-alustan kanssa kaikki moottorit uusiutuivat. Ei voine olla mistään "muinaisesta" versiosta kyse, vaan ihan sama EA288 kuin Ocussa. ???

Kyse oli varmaankin edellisistä autoista ja onko niissä sama kone kuin 2013 autoissa. Eli ei ole!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

tet

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 22.12.13 - klo:09:47
Kyse oli varmaankin edellisistä autoista ja onko niissä sama kone kuin 2013 autoissa. Eli ei ole!

Ramihan kirjoitti näin:

Lainaus käyttäjältä: rami - 21.12.13 - klo:18:02
Mielestäni tässä uudessa 1.6 TDI moottorissa ei juurikaan ole eroa entiseen.  (nyt A3 vm 2013 edellinen pirssi Golf vm 2011 molemmat 1.6TDI koneita)

Minä ainakin ymmärsin tuon niin, että A3 vm -13 1.6 TDI ei eroa lämpenemiseltään Golf vm -11 1.6 TDI:stä. Ja mielestäni A3 vm -13 dieselkoneet ovat samoja kuin III-Ocussa. Golfin vm -11 kone taas oli vanhempaa sukupolvea.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

enkero

No joo, Ramilla näemmä 8V, jossa kaiken "järjen" mukaan pitäisi olla sama motti kuin Ocussa. Tällä kommentilla varmaan kerää nipun kavereita, mutta ei olisi eka kerta kun Audi on onnistunut tärvelemään hyvän ja toimivan konsernitekniikan "teknisen etumatkan" ajamana ;D

Ihme juttu jos olympia-Volkkari ei lämpene nopeasti (siis nuo uudet koneet), Ocu nimittäin lämpiää tosi nopeasti ilman webastoakin.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

rami

Korjaan sen verran että toi minun A3 Sb 1.6 TDI Stronic onkin vuosimallia 2014 otettu käyttöön tänä syksynä,nyt 4500km. 
Epäilen kyllä vahvasti ettei se Skodan moottori ole sen kummoisempi kuin tuo Audin 1.6 TDI moottorikaan.
Voi olla,että Skodassa on vanhempaa tietotaitoa kun A3:ssa  vm 2014.

Luritellaanpas sitten niitä "ilolauluja" tuosta lämpenemisestä kun pakkaset tulee.

Totuus on kuitenkin se,että jos on -20 astetta pakkasta jä lähdet ilman lämmittimiä liikkeelle etkä huudata mottia niin 20 km on se matka jolloin koneessa alkaa lämmöt olemaan normaalit. (sisältäen taajamaa sekä maantieajoa)
Kovemmilla pakkasilla ei edes nouse normaaliin jos ei aja maantieajoa keula tukossa. Nopeuden ja kierrosten laskiessa vaikka taajamaan saavuttaessa alkaa lämpömittari vajoamaan taasen viileän puolelle.
Ottaen huomioon,että sisälämpötilan pyynti on noin +22-24 astetta.
Nuo dieselit tuottaa niin vähän lämpöä ettei niiden jäähdyttimissä edes nesteet kierrä juurikaan kovilla pakkasilla.
Nesteet ei kierrä sen vuoksi kun sisätilan lämmitys riittää jo jäähdyttämään koneen miltei kokonaan.

Nää VAGin dieselit ovat parantuneet juttujen mukaan joka kerta mutta ei niissä huomattavaa parannusta kyllä ole ollut lämpiämisen suhteen.
Ainoa mikä auttaa hieman tilannetta ettei pakkasella ole alkukilsoissa ikkunat jäässä on nuo PTC vastukset.

Minä olen nuilla VAG dieseleillä ajanut niin paljon ja kauvan ettei minulla ole niiden talvikäytöstä mitään epäselvää.
Keulaan vaan maskia niin ei tarvitse mennä marmorille märiseen,että motti jäätyi.

Toi A3 1.6 TDI Stronic näyttää kuluttavan kesällä n.4.4 ltr. ja talvella n.5.0 ltr. Ajosuoritteet ovat kyllä minulla aika lyhyitä kerrallaan.
Ajan kyllä aika paljon taajamaa miltei 70% ajoista.
Pienimmät kulutukset kesällä pyörii siinä 3,7-4.0 ltr. tuntumassa.

Kyllä joskus pakkasella tulee mieleen,että mikä piru saa kerta toisensa jälkeen ostamaan VAG auton vaikka nää on lämpimyytensä takia kyseenalaisia.
Joku siinä vaan on.
Pieni kulutus ja onneksi pakkaspäiviä ei niin kauheasti ole.
Pärjäähän noiden kanssa kun on tolpassa lähtiessä motti+sisäl. ;D

d74394

Lainaus käyttäjältä: enkero - 21.12.13 - klo:22:18
S-muodin kanssa harvemmin mielipiteet on kiireissä, mutta Rami tuntuu mutuilevan joidenkin muinaisten koneiden kokemuksilla.

Uusi 1.6TDI lämpenee todella sukkelasti, jopa vaimoni, joka ei varsinaisesti ole järin teknisluonteinen/autoinnostunut ihminen, päivittelee "oman" A4B8 2.0 TDI:nsä hidasta lämpiämistä verrattuna Ocuun. Olympia-Volkkari mm. pudottaa motin lämmöt noin 70°C maantieajossa (noin -8°), kun Ocu pitää viisarin 90°:ssa -15° lukemissakin.

Lämpöä riittää ja webastolla saa lisää, jos ei penkinlämmitintä jaksa hehkuttaa ;)

Uudet VAG moottorit käyttävät dual-circuit systeemiä. On siis kaksi piiriä, joista toinen lämpiää nopeasti ja alkaa puhaltamaan hyttiin lämmintä lähes välittömästi. Toinen piiri taas vastaa moottorin varsinaisesta jäähdyttämisestä. Perstutuma siis tukee saksalaisen insinöörin tarkoittamaa teknistä toteusta  ;D Itse täsmälleen samaa mieltä, että nopeasti lämpenee kone.

Tässä sama insinöörikielellä:

Regarding thermal management, the EA211 engine is equipped with a modern dual-circuit cooling system. That means that a high temperature circuit with a mechanically driven cooling pump cools the basic engine, while a low temperature circuit flows through the intercooler and the turbo-charger casing.

The cylinder-head circuit heats the cabin's interior. The exhaust manifold is integrated into the cylinder head, enabling the engine to warm up more quickly, in turn making heat available quickly for the passenger cabin. At high loads, the exhaust is cooled by the coolant, lowering fuel consumption.
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

rami

No ei  tässä nyt mitään ihmeellistä "insinöörikieltä tarvita".  Ei tämä sydeemi sen kummallisempi ole eikä mikään mailmanuutuus. MB on käyttänyt kaksoiskiertoa diseleissä jo ainakin 124 korisessa mallissa -80 luvulla.  Mese todellakin lämpesi. Itselläni oli kaksi MB:tä peräjälkeen. (MB 200D 124 oli ihmeen pienikulutuksinen ja lämmin auto kokoonsa nähden 6ltr. Oli kesä tai talvi)

On kyllä ihmeellistä joillekin ihmisille tunnustaa autossa jotain heikkouksia mitkä ovat päivänselviä.
Eihän täysin virheetöntä autoa olekkaan.
Se hallelujaa kun kunnon pakkaset tulee 20-30 astetta niin ei tarvitse VAG dieseleissä takkia riisua alle 100 km matkalla.
Olettaen ettei ole muuta lämmitysjärjestelmiä kuin auton omat ja keulapää avoinna.
Kyllä se talvi tapansa näyttää,siitä oon satavarma.
Jäädäänpäs kuulolle ja rehellisiä mielipiteitä.

jomps

On kyllä ihan uskomatonta tuubaa että yhtään mikään moottori lämpeisi -15 asteesta normaaliin lämpötilaan 2-3 minuutissa. Ã,,sken ihan huvikseni kauppareissulla kyttäilin että oma 1.4 bensalaite, mikä ei varmasti ainakaan huonommaksi jää kuin jääkaappikylmäksi haukutut dieselit, otti sellaisen 6-7 minuuttia +3 asteen lämpötilasta kylmänä lähtiessä. Ja VAG lämpömittarit tietäen todellinen lämpötila siinäkin lienee vasta sellaisen 70 astetta kun mittari jo ponkaisee keskelle.
Enpä epäile etteikö nykydieselilläkin normi-ihminen ihan hyvin pärjäile, mutta eipä nyt kannata mitään maailmanennätyksiäkään lupailla..

rami

Ihan täyttä "tubiskontäytettä" koko porinat nopeasta lämpenemisestä.  Joka auto lämpiää kun huudattaa mottia 3000-4000 r/min.  Herääkin kysymys mitä järkeä siinä on?
Tuollainen 1.6 TDI lotkottaa jotain 1500 r/min Stronicilla valitsimen olless D asennossa. Kiekat ei juurikaan siitä kauheesti nouse vauhdin mukana.

Niin kuin sanoin niin kyllä se talvi pojille tapansa näyttää. ;D

biili_

Lainaus käyttäjältä: rami - 22.12.13 - klo:11:27
Korjaan sen verran että toi minun A3 Sb 1.6 TDI Stronic onkin vuosimallia 2014 otettu käyttöön tänä syksynä,nyt 4500km. 
Epäilen kyllä vahvasti ettei se Skodan moottori ole sen kummoisempi kuin tuo Audin 1.6 TDI moottorikaan.
Voi olla,että Skodassa on vanhempaa tietotaitoa kun A3:ssa  vm 2014.

Luritellaanpas sitten niitä "ilolauluja" tuosta lämpenemisestä kun pakkaset tulee.

Totuus on kuitenkin se,että jos on -20 astetta pakkasta jä lähdet ilman lämmittimiä liikkeelle etkä huudata mottia niin 20 km on se matka jolloin koneessa alkaa lämmöt olemaan normaalit. (sisältäen taajamaa sekä maantieajoa)
Kovemmilla pakkasilla ei edes nouse normaaliin jos ei aja maantieajoa keula tukossa. Nopeuden ja kierrosten laskiessa vaikka taajamaan saavuttaessa alkaa lämpömittari vajoamaan taasen viileän puolelle.

Onkos kuinka monesti ollut -20 asteen pakkaset syyskuun jälkeen?

Sellainen asia pistää silmään tässä, että henkilöt joilla on 1.6TDI Octavia vm2014 kehuvat moottorin ja hytin lämpenemistä kovasti, mutta henkilöt joilla ei ole kyseistä autoa haukkuvat sen lämpenemistä. Jokin ristiriita tuossa on jota en hoksaa  ;)

Rami, käyhän ajamassa Octavia 1.6 TDI 2014 ja palaa sitten asiaan.

rami

Ei siinä ole mitään ristiriitaa kyllä minä olen ajanut 1.6TDI Golfilla vm 2011 n.40 000km ja nyt ajelen UUDELLA A3 Sb  1.6 TDI:llä jossa mittarissa vajaa 5000km,molemmat automaatteja.
Automaateista sen verran,että Audissa automaatti pelaa todella paljon hienommin,vaikka kyse pitäisikin olla pitkälti samoista vermeistä,mutta A3:ssa se pelaa todella hienosti.
Tosiaankin toi mun A3 Sb näyttääkin olevan vuosimallia 2014 vaikka rekisteröintipäivä on syyskuussa 2013.
Uusia malleja tehdas alkaa pyklään jo kesälomien jälkeen.

Ei niitä tarvitse olla mitään 20 asteen pakkasia niin paljon ajanut automies tuntee heti koska auto lämpiää nopeasti.
Sen hitaan lämpenemisen tuntee jo 0 keleillä.

On ihan turhaa kehua sen Skodan lämpenemistä se ei ole sen parempi lämpenemään kuin muutkaan 1.6 TDI VAG koneet.
Eikä lämpene tuo 2.0 TDI sen kummemmin molempia on ollut viimeisinä vuosina eikä niissä mitään merkittävää ole tapahtunut.

Niinkö aikaisemmin sanoin niin kyllä talvi Sotkanmiehillekkin tapansa näyttää.

Muutaman mittarillisen kun ajelet dieseleillä niin jotain jää nuppiluuhunkin.
On ihan turhaa tuubaa intoilla näillä ilmoilla auton lämpenemisestä.
Sitteppähän näät kun mennään talvenmittaan pakkasille yli -20.
Silloin aletaan auton lämmityslaitteita punnitsemaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy