Uusien VAG dieseleiden lämpeäminen talvella

Aloittaja Q.Atro, 19.12.13 - klo:07:15

« edellinen - seuraava »

makkis

Meillä sawossa on tänä talvena koettu jo -26 astetta aamulla töihin lähtiessä. Tuossa punnitaan jo lämpenemistä ja kyllä RS lämpenee todella nopeasti, tuolloin ei ollut vielä lämmitin paikallaan. 1.6 TDI:stä ei ole kokemusta, mutta paljon nopeammin kuin nykyinen T5 2.0TDI 75 kW tai ex-Alfa 156 (bensa) tai ex-BMW (diesel) tai ex-rs (2.0TFSI).

Mutta tehän puhuittekin dieseleistä, minulle tuo BMW E61 520dA oli ensimmäinen ja viimeinen diesel. Syinä mm. hidas lämpeneminen (parempi tuokin muuten oli kuin bensa-alfa) ja ihan tolkuton kulutus.

biili_

Lainaus käyttäjältä: rami - 22.12.13 - klo:19:40
Ei siinä ole mitään ristiriitaa kyllä minä olen ajanut 1.6TDI Golfilla vm 2011 n.40 000km ja nyt ajelen UUDELLA A3 Sb  1.6 TDI:llä jossa mittarissa vajaa 5000km,molemmat automaatteja.
Automaateista sen verran,että Audissa automaatti pelaa todella paljon hienommin,vaikka kyse pitäisikin olla pitkälti samoista vermeistä,mutta A3:ssa se pelaa todella hienosti.
Tosiaankin toi mun A3 Sb näyttääkin olevan vuosimallia 2014 vaikka rekisteröintipäivä on syyskuussa 2013.
Uusia malleja tehdas alkaa pyklään jo kesälomien jälkeen.

Ei niitä tarvitse olla mitään 20 asteen pakkasia niin paljon ajanut automies tuntee heti koska auto lämpiää nopeasti.
Sen hitaan lämpenemisen tuntee jo 0 keleillä.

On ihan turhaa kehua sen Skodan lämpenemistä se ei ole sen parempi lämpenemään kuin muutkaan 1.6 TDI VAG koneet.
Eikä lämpene tuo 2.0 TDI sen kummemmin molempia on ollut viimeisinä vuosina eikä niissä mitään merkittävää ole tapahtunut.

Niinkö aikaisemmin sanoin niin kyllä talvi Sotkanmiehillekkin tapansa näyttää.

Muutaman mittarillisen kun ajelet dieseleillä niin jotain jää nuppiluuhunkin.
On ihan turhaa tuubaa intoilla näillä ilmoilla auton lämpenemisestä.
Sitteppähän näät kun mennään talvenmittaan pakkasille yli -20.
Silloin aletaan auton lämmityslaitteita punnitsemaan.

Jostain syystä luulin tämä kirjoituksen perusteella, että olit jo näitä -20 pakkasia testaamaan uudella autollasi, mutta ilmeisesti nämäkin kokemukset liittyvät niihin vanhoihin hitaasti lämpenemiin autoihin.

Lainaus käyttäjältä: rami - 22.12.13 - klo:11:27
Totuus on kuitenkin se,että jos on -20 astetta pakkasta jä lähdet ilman lämmittimiä liikkeelle etkä huudata mottia niin 20 km on se matka jolloin koneessa alkaa lämmöt olemaan normaalit.

Kuten tuossa omassa alkuperäisessä kirjoituksessani kirjoitin, niin olin päässyt kokemaan viikon sisällä -15 asteen pakkaset ja suoraan vertaamaan näiden kahden lämpenemistä: Octavia 1.6 TDI vm 2012 ja Octavia 1.6 TDI vm 2014. Tarkkennetaan vielä, että tuo 2012 vuoden malli oli edellinen autoni, joten siitä oli hyvät tai oikeastaan huonot kokemukset tuon lämpenemisen suhteen.

Pahasti nyt alkaa näyttämään siltä, että Audi ei ole osannut hyödyntää uuden moottorin teknologiaa lämpenemisessä. Olisiko jokin kesäpelti päällä :)

rami

Turhaapa tästä asiasta jankuttaa kyllä pakkanen näyttää sinulle loput.

Yksi asia on varma ettei 1.6 TDI Skodan moottorinlämpiäminen ole sen kummoisempaa kuin Audi A3 Sb 1.6 TDI vm 2014 mallisen autonkaan.
Odotellaan todellakin niitä pakkasia niin voit taajamassa käydä kokeileen kuinka lämpömittari pulahtaa puoleenväliin kun sen on saanut suurella vaivalla kihnutettua normaaliksi,jos on saanut.
Aika näyttää ;D ;D ;D ;D ;D

HOX! Teheppäs seuraava koe niin huomaat kuinka arka  1.6 TDI moottori on lämpöjen suhteen.
10 astetta pakkasta aja kone näyttämään normaalia lämpötilaa.
Laita lämppärinpuhallin suurelle teholle  ja pyyntö HI asentoon niin lämmöt alkaa valumaan alaspäin.

Pakkasmittari kun poksahtaa 25 asteeseen niin taajama-ajossa ei lämmöt nouse juuri mitään.
Maantieajossakin saa kyllä olla peitot keulassa.
Niin kuin aijemmin sanoin niin valehtelemisellakin pitää olla rajansa.
Todellakin olen näillä VAG dieseleillä ajanut miltei 1000 000 km uusilla autoilla aina.
Viimeisimmät kolme A3 Sb 1.6 TDI  vm 2014    Golf 1.6 TDI BLM  vm 2011 ja Golf TDI 2.0 vm 2005>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Vaihdan pirssiä usein ja olen kyllä täysin selvillä miten nämä koneet kylmillä pelaa.
Yksi hyväpuoli on ettei koskaan ole jäänyt VAG diesel käynistymättä kovallakaan pakkasella.
Kovallakin pakkasella olen joskus pakosta joutunut käynnistämään raakana moottorin-32 on ollut kylmintä kyllä pumppari 2.0 TDI kalkatti pahasti.

biili_

Lainaus käyttäjältä: rami - 22.12.13 - klo:20:34
Turhaapa tästä asiasta jankuttaa kyllä pakkanen näyttää sinulle loput.

Yksi asia on varma ettei 1.6 TDI Skodan moottorinlämpiäminen ole sen kummoisempaa kuin Audi A3 Sb 1.6 TDI vm 2014 mallisen autonkaan.

Oletko ajanut 1.6 TDI Skodalla vm 2014 pakkasessa?

Odotellaan todellakin niitä pakkasia niin voit taajamassa käydä kokeileen kuinka lämpömittari pulahtaa puoleenväliin kun sen on saanut suurella vaivalla kihnutettua normaaliksi,jos on saanut.
Aika näyttää ;D ;D ;D ;D ;D

En ole puhunut taajamassa ajamisesta. Nimenomaan mainitsin, että moottoritielle päästyäni lämmöt nousivat. No tämä oli mainittu seuraavassa viestissäni, mutta eipä mennä sivuraiteille, kukaan ei ole väittänyt taajama-ajosta mitään.

HOX! Teheppäs seuraava koe niin huomaat kuinka arka  1.6 TDI moottori on lämpöjen suhteen.
10 astetta pakkasta aja kone näyttämään normaalia lämpötilaa.
Laita lämppärinpuhallin suurelle teholle  ja pyyntö HI asentoon niin lämmöt alkaa valumaan alaspäin.

HOX HOX, en ole tälläisestakaan asiasta puhunut mitään. Siis mainitsin aivan selvästi kuinka erilailla lämmöt nousevat kun autolla on lähdetty ajamaan -15 pakkasessa. Koitetaan pysyä asiassa.

Pakkasmittari kun poksahtaa 25 asteeseen niin taajama-ajossa ei lämmöt nouse juuri mitään.
Maantieajossakin saa kyllä olla peitot keulassa.
Niin kuin aijemmin sanoin niin valehtelemisellakin pitää olla rajansa.
Todellakin olen näillä VAG dieseleillä ajanut miltei 1000 000 km uusilla autoilla aina.
Viimeisimmät kolme A3 Sb 1.6 TDI  vm 2014    Golf 1.6 TDI BLM  vm 2011 ja Golf TDI 2.0 vm 2005>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Kirjoittamassani vertailussa pakkasta oli -15 ja ajo oli moottoritieajoa, ei taajama-ajoa. Kuka tässä valehtelee? En minä ainakaan. Kovasti jaksat kehua kuinka olet ajellut vanhoilla VAG:n autoilla, mutta mitä hyötyä tai lisäarvoa se antaa keskustelulle 2014 vuoden autosta, jossa on täysin uusi moottoritekniikka? Unohdetaan jo ne vanhat romut, eikö vain?

Vaihdan pirssiä usein ja olen kyllä täysin selvillä miten nämä koneet kylmillä pelaa.
Yksi hyväpuoli on ettei koskaan ole jäänyt VAG diesel käynistymättä kovallakaan pakkasella.
Kovallakin pakkasella olen joskus pakosta joutunut käynnistämään raakana moottorin-32 on ollut kylmintä kyllä pumppari 2.0 TDI kalkatti pahasti.

OK, montako näitä uuden moottorin VAG:a sinulla on ollut? Vain sillä on merkitystä tässä keskustelussa.

rami

Vastaus on siinä kun katsot mitä autoja minulla on viimeisimmäksi ollut ja nyt on.
Itsehän kehuit kuinka sun Sotka lämpiää se on pelkkää tuubaa.
Kun UUSI A3 ei lämpiä sen kummemmin kuin ennenkään niin ei se lämpiä Sotkakaan siitä minä olen täysin varma.

Joka asia mitä olen kirjoittanut pitää täysin paikkansa ei siinä ole mitään "mollaamista" minä vaan sanon asiat suoraan ja rehellisesti.
Myös omaa autoa on pystyttävä arvostelemaan puolueettomasti.

Se on ihan varma ettei se Sotka ole sen lämpimämpi kuin audikaan samoilla moottoreilla siinähän nyt ei ole järjen häivääkään väittää toisin.

Nyt olikin ymmärtääkseni kysymys auton lämpimyydestä ja nämä kaikki asiat mistä olen maininnut liittyvät auton lämpimyyteen ja lämmityslaitteistoon.
On kokemusta kyllä niin paljon näistä VAG kieseistä että olen täysin perillä asioista.

No jos tämä Audi A3 Sb 1.6 TDI vm 2014 +Stronic ml n.4500km on mielestäsi vanha niin ei kaiketi minulla sitten ole ollut yhtään uutta autoa.
Siitä asiasta olen täysin varma että minulla on ollut uusia autoja enemmän kuin sinulla tai tulee koskaan olemaan.
Ainakin 20 uutta autoa olen ostanut miltei kaikki Volkkareita ja etupäässä dieseleitä. ;D

Eikö ne lämmöt pitänyt nousta 2-3 minuutissa normaaleiksi 15 asteen pakkasessa?
On siinä Sotka saanut monoa,onneksi taisi pysyä öljyt sisällä.

biili_

Lainaus käyttäjältä: rami - 22.12.13 - klo:21:45
Vastaus on siinä kun katsot mitä autoja minulla on viimeisimmäksi ollut ja nyt on.
Itsehän kehuit kuinka sun Sotka lämpiää se on pelkkää tuubaa.
Kun UUSI A3 ei lämpiä sen kummemmin kuin ennenkään niin ei se lämpiä Sotkakaan siitä minä olen täysin varma.

Joka asia mitä olen kirjoittanut pitää täysin paikkansa ei siinä ole mitään "mollaamista" minä vaan sanon asiat suoraan ja rehellisesti.
Myös omaa autoa on pystyttävä arvostelemaan puolueettomasti.

Se on ihan varma ettei se Sotka ole sen lämpimämpi kuin audikaan samoilla moottoreilla siinähän nyt ei ole järjen häivääkään väittää toisin.

Nyt olikin ymmärtääkseni kysymys auton lämpimyydestä ja nämä kaikki asiat mistä olen maininnut liittyvät auton lämpimyyteen ja lämmityslaitteistoon.
On kokemusta kyllä niin paljon näistä VAG kieseistä että olen täysin perillä asioista.

No jos tämä Audi A3 Sb 1.6 TDI vm 2014 +Stronic ml n.4500km on mielestäsi vanha niin ei kaiketi minulla sitten ole ollut yhtään uutta autoa.
Siitä asiasta olen täysin varma että minulla on ollut uusia autoja enemmän kuin sinulla tai tulee koskaan olemaan.
Ainakin 20 uutta autoa olen ostanut miltei kaikki Volkkareita ja etupäässä dieseleitä. ;D

Eikö ne lämmöt pitänyt nousta 2-3 minuutissa normaaleiksi 15 asteen pakkasessa?
On siinä Sotka saanut monoa,onneksi taisi pysyä öljyt sisällä.

Vau, paksulla lompakolla saa vahoihin kosliin kehitteillä olevat moottorit ennen muita. Vai onko tämä nyt ollut sitte tuon kovasti mainostetun "kokemuksen" taikka vakioasiakkuuden tuoma etu? On hienoa tietää jo valmiiksi autojeni lukumäärä, kiitos sinun vankan tietämyksen joka on ansaittu pitkällä kokemuksella.

Nyt Rampe suoraan kysymykseen suora vastaus: Oletko ajanut uudella EA288 moottorilla vielä pakkasessa kertaakaan?

Jotenkin tässä alkaa tuntumaan, että toinen puhuu kissoista ja toinen koirista. Ehkä sen Audin saisi vielä vaihdettua sopivalla välirahalla lämpimään Skodaan. Kerro miten kävi  ;)

Ocutj

Taitaa Ramin DKV olla vielä kaksitahtimoottorilla ;D ;D ;D

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 22.12.13 - klo:22:57
Jotenkin tässä alkaa tuntumaan, että toinen puhuu kissoista ja toinen koirista.

Jep, ette te ole vähään aikaan olleet samalla sivulla. biili_, käyttökokemuksiasi ei tunnu kaikki arvostavan. Minä sen sijaan arvostan että olet kommentoinut asiallisesti  ;)

rami

biili:lle.
Kyllä pakkaset näyttää kuinka Sotka lämpiää kannattaa ottaa löylyvesi mukaan kun kiipeää kabiiniin.

Sotkallahan minä en ikinä tuu ajamaan se on "niinkö'''''''''--"

Kuten sanottu "pakkanen kertoo teille loput niin alkaa höpötys hyytymään"

Niin tosiaan toi mun A3 Sb 1.6 TDI+Stronic  metalliv.   tehdasas. vetol.  letkul.+sisäh.  2-renk. Audin alkp. vanteilla       kromit ikk ympärillä ulkop.   on vm 2014 otettu käyt. 9/2013.
Että niin VAHAruputti se on.
Olisihan tuohon hintaan saanut valita jo ruhtinaallisen Sotkan mutta kun se Sotka ei ole kuitenkaan Audi vaikka onkin samanlainen tuulettajanremmi.
Hyvää Joulua!   Odotellaan,että ilmat jähtyy......... :'( ;D

skodayeti

No, tuli selväksi, että Octavia lämmin ja Audi kylmä vai miten Se nyt oli. Jokainen ajaa sillä mikä hyvälle tuntuu, mutta kun on kokemuksia fl Octavia 1.6 tdi ja yeti 2.0 tdi niin kyllä tämä nykyinen Octavia 1.6 tdi Elegance dsg on lämmin ja lämpeää nopeammin kuin nuo aiemmat -20 pakkasessakin. Hyviä ja lämpimiä jouluajeluja kaikille.

biili_

Lainaus käyttäjältä: rami - 23.12.13 - klo:10:00
biili:lle.
Kyllä pakkaset näyttää kuinka Sotka lämpiää kannattaa ottaa löylyvesi mukaan kun kiipeää kabiiniin.

Sotkallahan minä en ikinä tuu ajamaan se on "niinkö'''''''''--"

Kuten sanottu "pakkanen kertoo teille loput niin alkaa höpötys hyytymään"

Niin tosiaan toi mun A3 Sb 1.6 TDI+Stronic  metalliv.   tehdasas. vetol.  letkul.+sisäh.  2-renk. Audin alkp. vanteilla       kromit ikk ympärillä ulkop.   on vm 2014 otettu käyt. 9/2013.
Että niin VAHAruputti se on.
Olisihan tuohon hintaan saanut valita jo ruhtinaallisen Sotkan mutta kun se Sotka ei ole kuitenkaan Audi vaikka onkin samanlainen tuulettajanremmi.
Hyvää Joulua!   Odotellaan,että ilmat jähtyy......... :'( ;D

Audinmies vaikka voissa paistais ;)

Harmi ettet kykene vastaamaan selviin kysymyksiin, tämä viimeinen esittämäni kysymys paljasti sen, että koska sinulla ei ole mitään vankempaa kokemusta tästä moottorista niin keskustelua on turha jatkaa.

Viimeinen kysymys kuitenkin vielä, miksi ihmeessä Skodan vihaaja Audimies on Skodan keskustelupalstalla? Itsetunnon pönkittämiseksikkö?

Hauskat Joulut ja toivotaan ettei tule paleltumisia olympiarengasautoissa;)

tet

Lainaus käyttäjältä: d74394 - 22.12.13 - klo:12:08
Regarding thermal management, the EA211 engine is equipped with a modern dual-circuit cooling system.

No tuolla kaksoiskierrolla ei kyllä ole mitään tekemistä sen lämpenemisen kanssa, vanhoissakin BENSAkoneissa oli tuo sama kaksoiskierto joten ei mitään uutta auringon alla. Se mikä EA211-perheessä on uutta, on kanteen integroitu pakosarja ja se lienee se taikasana lämpenemisnopeuteen. Mutta nythän puhutaan dieselkoneista eli EA288-perheestä, ei noista EA211-bensakoneista. Minulle ei ainakaan ole osunut silmään mainintaa, että niissä olisi tämä uusi integroitu pakosarja?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jyri

Pitäydytään jatkossa aiheessa eli EA288 perheen diesel -moottoreista.

puolihop

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.12.13 - klo:13:34
No tuolla kaksoiskierrolla ei kyllä ole mitään tekemistä sen lämpenemisen kanssa, vanhoissakin BENSAkoneissa oli tuo sama kaksoiskierto joten ei mitään uutta auringon alla. Se mikä EA211-perheessä on uutta, on kanteen integroitu pakosarja ja se lienee se taikasana lämpenemisnopeuteen. Mutta nythän puhutaan dieselkoneista eli EA288-perheestä, ei noista EA211-bensakoneista. Minulle ei ainakaan ole osunut silmään mainintaa, että niissä olisi tämä uusi integroitu pakosarja?
Useiden lähteiden mukaan dieselissä olisi myös tuo pakosarja integroitu kanteen.

"You may recall that our long-term 2009 Jetta TDI had difficulty heating the cabin during the winter months. This is a concern with all diesels, and a primary reason why you see heat-trapping radiator covers on semi-trucks and school buses in the winter. The Canadian market was lucky enough to get an electric secondary cabin heater that kicked in when maximum heat was requested.

To remedy such heating concerns with the EA288, engineers integrated the exhaust manifold into the engine head, as they did with the EA211 gas engine. The EA288 head has its own cooling circuit controlled with valves. When the engine is cold, the head circuit is the most active, which allows the engine coolant to heat up swiftly, making it possible to warm the cabin faster. This also helps the engine get up to operating temperature more quickly, thus improving fuel efficiency."

http://blog.caranddriver.com/detailed-vw’s-new-2-0-liter-ea288-four-cylinder-tdi-diesel/

rami

Pysytään pysytään EA 288 moottoreissa.
A3 1.6 TDI vm 2014 on kyseinen moottori joka ei lämpenemisen suhteen juurikaan poikkea edeltäjästään.
Soma mottotti on uudessa Skodassa jossa se lämpiää 2-3 min aikana -15  ast. pakkasella +90ast.
Todella taruakin kummallisempaa.

qwe

Lainaus käyttäjältä: rami - 24.12.13 - klo:14:21
Pysytään pysytään EA 288 moottoreissa.
A3 1.6 TDI vm 2014 on kyseinen moottori joka ei lämpenemisen suhteen juurikaan poikkea edeltäjästään.
Soma mottotti on uudessa Skodassa jossa se lämpiää 2-3 min aikana -15  ast. pakkasella +90ast.
Todella taruakin kummallisempaa.
Tämä joulun seutu on muutenkin tarujen aikaa.  ;)
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Poni

Joulua vaan kauhiasti kaikille.

Mutta asiaan.
Minulla ei ole mitään käsitystä minkä koodinen ompelukone autossani on.
Ei sen väliäkään.
Sen verran keskusteluun puuttuisin, että tuossa on ketju viimasuojista.
Se ehkä vähän kertoo jotain.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1521.0

Minulle uutta tässä ketjussa oli joku jääklöntin muodostuminen koneeseen.
Voiko joku tätä asiaa valaista, vaikkapa omassa ketjussaan, jos menee YT:n mielestä OT:ksi?

V-O

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 19.12.13 - klo:20:13
Alla vm2014 1.6 TDI lohkolämppärillä ja kyllä lämpenee nopeasti myös ilman roikkaa. Tuli hyvät vertailut viikon sisään, kun vm 2012 Combi 1.6 TDI webastolla 30min ajomatkalla -15 pakkasessa ja moottorin lämmöt eivät nousseet kuin 75 asteeseen. Webasto oli ollu päällä ennen ajoon lähtöä. Sitten viime vkl:na Combi vm 2014 1.6 TDI lohkolämppärillä ilman alkulämmitystä -15 pakkasessa lähti iloisesti käyntiin ja moottorin lämmöt 90:ssa noin 2-3 minuutin ajon jälkeen.
Voisitko vielä vahvistaa nuo yllämainutut pakkaslukemat ja lämpenemisnopeudet ja ajomatkat.

rami

1.4 ja 1.6 bens. koneissa oli sellainen juttu,että moottoriöljytilaan muodostui jääköntti joka kellui öljyn seassa ja kelluessaan esti moottorin voitelun kun köntti sattui öljynottoputken kohdalle.
Tämä vaiva oli niissä autoissa joilla ajettiin lyhyttä matkaa kylmällä ja vettä kondensoitui öljyn sekaan.
Auto kun seisoi yön pakkasessa niin köntti muodostui ja alkoi seilaamaan ölynseassa niin kauan kunnes öljyt taas lämpeni.
Öljyvalo voi huutaa mittaristossa mutta tikku näyttää OK.
Monikin jatkoi matkaansa ja luuli muuta häiriötä ,kohta kone POKS'

Ne joilla on vanhemmat Fabiat,Polotja pienellä koneella olevat Golfit,kannattaa olla tarkkana.

rami

V-O:lle
Auto jolla ajettu A3 Sb 1.6TDI Stronic vm 2014  ml 4500km AUTOSSA moottori EA 288 tämä uusin versio.
Tässä lämpiämistietoja jotka ovat todellisia eikä mitään höpinää.

-Ajettu tänään ilman lämpötila +4
-Autoa ei lämmitetty mitenkään
-Autolla piti ajaa 8km sitten olivat moottorilämmöt normaalit eli nousi neljäskin palkki +90 (palkkinäyttö)
-keskikulutus 4,7ltr näytön mukaan (aika pieni ottaen huomioon kylmällä koneella lähdön)
-Sisälämpötila asetettu +24
-Erityistä huomautettavaa,että auton keula oli 80% viimasuojalla suojattu.

Tehkööt jokainen päätelmänsä onko tämä nopea vai hidas lämpenemään.
Tuolla yhdellä Skodankuskilla lämpesi kyseisellä moottorilla oleva auto 2-3 min kuluttua normaalilämpöihin vaikka pakkasta oli -15 astetta.
Kyllä tässä jotain OMITUISTA ON.

HoXXma

Lainaus käyttäjältä: rami - 25.12.13 - klo:14:16
Tuolla yhdellä Skodankuskilla lämpesi kyseisellä moottorilla oleva auto 2-3 min kuluttua normaalilämpöihin vaikka pakkasta oli -15 astetta.
Kyllä tässä jotain OMITUISTA ON.
Ethän sinä usko joulupukkiinkaan, niin miten ihmeessä näihin satuihin :o

Voimasavu

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 23.12.13 - klo:12:14
Viimeinen kysymys kuitenkin vielä, miksi ihmeessä Skodan vihaaja Audimies on Skodan keskustelupalstalla? Itsetunnon pönkittämiseksikkö?

Onko foorumista nyt virallisestikin tullut skoodapalsta? Jyri vahvistakoot tämän niin tiedän jatkossa pysyä poissa... ;D

biili_

Lainaus käyttäjältä: V-O - 25.12.13 - klo:10:28
Voisitko vielä vahvistaa nuo yllämainutut pakkaslukemat ja lämpenemisnopeudet ja ajomatkat.

Edelleen seison sanojeni takana ja tämä ei perustu mihinkään mututuun vaan tiukkaan faktaan auton omilla mittareilla mitattanu (ulkolämpötila ja moottorinlämpötilamittari). Pieni tarkistus kuitenkin matka-aikaan, jota en niin tarkkaan seurannut tuolla matkalla. Nyt kun olen kytännyt varsinaista aikaa ajotietokoneelta, niin se on 5 minuuttia kun saavutan tuon pisteen moottoritiellä jossa viisari värähti ja värähtää edelleen 90 asteeseen. Jos nyt joku huudahtaa, että "minähän sanoin ettei se voi 2-3 minuutissa lämmetä", niin olit oikeassa ja olen pahoillani. Minulle tämä on kuitenkin edelleen suuri ero verrattuna Octaavia 2:een, joka ei -15 pakkasessa lämmennyt edes 30minuutin työmatkalla täyteen lämpöön.

Ajomatka tuohon pisteeseen on 3.5km. Pahempia pakkasia ei nyt ole enää ollut, vaan nollan tuntumassa on pysytty. Heti kun pakkaset tulevat takaisin, niin otan homman videolle ja lähetän signeeratun DVD:n eräälle henkilölle joka on valehtelijaksikkin on haukkunut ;) Mutta sen lupaan, että tarkoituksellisesti en kuitenkaan pakkasessa ilman roikalla lämmittämistä jatkossa lähde liikkeelle.

Viimasuojaa ei autossa ole, mutta sen kyllä laitan kunhan valmistajalta moinen ilmestyy saataville. Front assistantti ilmeisesti on aiheuttanut päänvaivaa suojan suunnittelussa.

Tällä hetkellä autossa on mittarissa 700km ja tuolloin paljon puhutulla jo legendaariseksikkin muuttuneella ajolla auton elinikä oli 100km. Joku paremmin autoista tietävä voinee spekuloida, että mahtaisiko auto sillon lämmetäkkin nopeampaa? Vastaan myöhemmin itselleni täällä kunhan pakkasmittari kohoaa -15 ja kilometrejä on tullut lisää.

biili_

Lainaus käyttäjältä: Voimasavu - 25.12.13 - klo:15:22
Onko foorumista nyt virallisestikin tullut skoodapalsta? Jyri vahvistakoot tämän niin tiedän jatkossa pysyä poissa... ;D

Tätä keskustelua käytiin tuolloin "Uuden Octavia III"-otsikon alla ja sittemmin siirretty tänne.

rami

biili_
Niinpäs käytiinkin ja keskustelusta raastettiin pois täysin totuudenmukaista tekstiä.
Kyllä tämä palsta alkaakin vaikuttaa todella Sotkapalstalta jos totuutta puhuu niin aletaan haukkumaan muutaman vuoden ikäisiä Volkkareita romuksi ja muuta vastaavaa.
Ketjusta poistetaan asillisia kommentteja jotka ovat täysin yhteneväisiä totuuden kanssa.

Todellakin tuo mitä kirjoitin aijemmin tässä ketjussa  1.6 TDI:n lämpenemisestä pitää 100% paikkansa.
Lisäyksenä voi mainita,että tuosta 8km matkasta oli taajamaa 3km ja maantietä 5km.
Keskinopeus näytön mukaan yli 70km/h joka on nuin lyhyelle matkalle kohtalainen ajatellen moottorin kierroslukua mikä vaikuttaa moottorin lämpenemiseen.

Odotellaan kunnollisia pakkasia ja katsellaan sitten miten VAG:it lämpiää.
Tuskin tarvitaan saunavastoja kun mittarit alkaa meneen yli -20 C asteen

Diesel VAG:ien ikuinen riesa on ollut kylmyys. Toivottavasti asia olisi edes hieman nytkähtänyt parempaan suuntaan.

Nyt ajossa on kymmenes dieselauto joista 8 VAG-autoja ja 2- MB:tä.
Kaikki ovat uutena ostettuja.
Voi suoraan sanoa,että MB:t olivat todellakin lämpimiä dieseleitä kun vertaa näihin VAG autoihin.

IKK

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 25.12.13 - klo:15:25
Edelleen seison sanojeni takana ja tämä ei perustu mihinkään mututuun vaan tiukkaan faktaan auton omilla mittareilla mitattanu (ulkolämpötila ja moottorinlämpötilamittari). Pieni tarkistus kuitenkin matka-aikaan, jota en niin tarkkaan seurannut tuolla matkalla. Nyt kun olen kytännyt varsinaista aikaa ajotietokoneelta, niin se on 5 minuuttia kun saavutan tuon pisteen moottoritiellä jossa viisari värähti ja värähtää edelleen 90 asteeseen. Jos nyt joku huudahtaa, että "minähän sanoin ettei se voi 2-3 minuutissa lämmetä", niin olit oikeassa ja olen pahoillani. Minulle tämä on kuitenkin edelleen suuri ero verrattuna Octaavia 2:een, joka ei -15 pakkasessa lämmennyt edes 30minuutin työmatkalla täyteen lämpöön.

Ajomatka tuohon pisteeseen on 3.5km. Pahempia pakkasia ei nyt ole enää ollut, vaan nollan tuntumassa on pysytty. Heti kun pakkaset tulevat takaisin, niin otan homman videolle ja lähetän signeeratun DVD:n eräälle henkilölle joka on valehtelijaksikkin on haukkunut ;) Mutta sen lupaan, että tarkoituksellisesti en kuitenkaan pakkasessa ilman roikalla lämmittämistä jatkossa lähde liikkeelle.

Viimasuojaa ei autossa ole, mutta sen kyllä laitan kunhan valmistajalta moinen ilmestyy saataville. Front assistantti ilmeisesti on aiheuttanut päänvaivaa suojan suunnittelussa.

Tällä hetkellä autossa on mittarissa 700km ja tuolloin paljon puhutulla jo legendaariseksikkin muuttuneella ajolla auton elinikä oli 100km. Joku paremmin autoista tietävä voinee spekuloida, että mahtaisiko auto sillon lämmetäkkin nopeampaa? Vastaan myöhemmin itselleni täällä kunhan pakkasmittari kohoaa -15 ja kilometrejä on tullut lisää.

Itsellä  on ollut samanlainen havainto nopeasta lämmönnoususta lyhyellä n 5 km työmatkalla, 3 km jälkeen kylmän moottorin lämmöt olivat jo normaali. Totuus selvisi töihin päästyä kun virran katkaisun jälkeen tuuletin pyöri ja tuoksutkin kertoivat että noenpoltto oli ollut menossa. Ainakaan omassa autossa ei mikään mittarivalo kerro meneillään olevasta poltosta.

rami

Minun A3 Sb 1.6 TDI:ssä kyllä kertoo. Silloinkun "noenpoltto" on meneillään tulee mittarivalaistukseen nuohoojankuva.

EskoP

Selitys normaalia nopeammalle lämpenemiselle voi kokemuksen mukaan johtua tuosta noenpoltosta, nimittäin edellinenkin 1,6 TDI lämpeni siinä yhteydessä n 20 asteen pakkasella kaupunkiajossa täyteen lämpöön 6 km matkalla letkun nokasta lähtiessä. Pakkasia joutuu vielä odottelemaan, että saa todellisia kokemusta uuden moottorin lämpenemisnopeudesta, mutta selvä parannus on kyllä helposti havaittavissa "perstuntumalta".
Superb III Elegance 2,0 TDI Sedan Moon white

Poni

Lainaus käyttäjältä: rami - 25.12.13 - klo:15:52
Nyt ajossa on kymmenes dieselauto joista 8 VAG-autoja ja 2- MB:tä.
Kaikki ovat uutena ostettuja.
Voi suoraan sanoa,että MB:t olivat todellakin lämpimiä dieseleitä kun vertaa näihin VAG autoihin.

Ei ole pienintäkään aikomusta väittää vastaan VAG-vehkeiden kylmyydestä, tai nopeasta lämpiämisestä,
kun ei ole vielä oikein talvikokemusta.
Minulla on keula peitettynä ja käytän lämmitintä ennen ajoa, jos ollaan nollankin nurkilla.
Mutta eilen ajoin C Mersua 220D ja satavarmasti lämpeni nopeammin, kuin minun Octaviani.
Eikä ollu keula peitossa, eikä esilämmitetty.
Mutta vastaavasti, kun omalla autollani kyseinen lenkki olisi jäänyt keskikulutukseltaan luokkaan alle 5 l sadalla,
niin Mersu vei hiukan alle 7 sadalla.
Oiskos tällä jotain tekemistä asian kanssa...

rami

Kylläpä se pakkanen kisan ratkaisee miten VAGit lämpiää.
Eipäs siinä mitään jauhamista.
Tuulettimen pyörimisellä ei käsittääkseni ole mitään tekemistä noenpolton kanssa.
Silloin kun mittaristossa näkyy nokikolarinkuva niin silloin tapahtuu noenpoltto. ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy