Digijärjestelmäkameroista keskustelua

Aloittaja Bisti, 24.04.10 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

Ohikulkija

LainaaKameroitten hypistely onnistuu hyvän neuvonnan kera ainakin minun "hovihankkijaliikkeessä" :  https://www.topshot.fi/

Myös Verkkokauppa.com:ssa on hyvä valikoima kameroita, jossa niitä voi käydä hypistelemässä.

r.e.t

Paikallisesta media marktista saisi 6d rungon 1649 ja siihen 24-70/2,8 is usm 1899 - 300 cash back...vähään aikaan en ole hintoja seurannut, mutta näyttäisi ainakin rajalan hintoja halvemmilta. Huono ostos hinta/laatu? Itse asissa olen nykyiseenkin perussettiin ihan tyytyväinen 550d + sigman 17-50/2,8 ex hsm, ainakin omassa lasissa tuntuu olevan tarkennus kohdillaan ja piirto erittäinkin tarkkaa, liki canonin oman 17-55/2,8 efs tasoa...saako kasalle rahaa vastinetta, kuvaus liittyy lähinnä maisema/henkilö kuviin, pidempää teleputkea en ole kaivannut, mutta kaupunkikuvat olisi syytä onnistua pimeässäkin...

Markku J

Onhan tuo setti mainio hämärässä kuvaukseen. Optiikka on edullinen kotimaan hintoihin verraten. Tuossa kalliimmassa 24-70 mm f/2.8 -lasissa ei ole kuvanvakaajaa, joka hieman vie sen hämäräkuvausetuja alaspäin. Halvempi f/4 IS:llä antaa enemmän pelivaraa hämärässä, jos vakaaja kompensoi 3-4 aukkoa. Vaikka sen vaikutus olisi oikeasti vain pari aukkoa, niin siltikin mennään aukko kalliimman mallin ohi.

r.e.t

LainaaTuossa kalliimmassa 24-70 mm f/2.8 -lasissa ei ole kuvanvakaajaa

hups, eipä tosiaan ollut  ;D Katsoin vain pikaisesti arvosteluja ja päällimäisenä vain jäi mieleen erinomainen kuvanlaatu.. kitti 6d +24-105 olisi n 2200, mutta tuo vakaajallinen 24-70/4 taitaa olla hiukan laadukkaampi...taitaa olla parempi vielä katsella tarkemmin arvosteluja ja nukkua yön yli  ;D

Markku J

Joo, pitää itsekin lukea noiden 24-70 mm lasien testit. Tämä minulla oleva 24-105 mm olisi aika oivallinen yleislasi, ellei se vääristäisi horisonttia näin paljon. Tuon saa kyllä helposti pois Lightroomin automaattikorjaimella, jos jaksaa kaikki kuvat sen läpi käyttää.

Harkinnassa on sen vuoksi tuo 24-70 mm f/4. Vaikkakin tiedän, että sen polttovälialueen lyhyys tulisi olemaan ikävä juttu lomareissukuvauksessa.

vasara

Lainaus käyttäjältä: r.e.t - 11.06.13 - klo:15:25
hups, eipä tosiaan ollut  ;D Katsoin vain pikaisesti arvosteluja ja päällimäisenä vain jäi mieleen erinomainen kuvanlaatu.. kitti 6d +24-105 olisi n 2200, mutta tuo vakaajallinen 24-70/4 taitaa olla hiukan laadukkaampi...taitaa olla parempi vielä katsella tarkemmin arvosteluja ja nukkua yön yli  ;D
Toisaalta valovoimasta on hyötyä tarvittaessa pienemmän syvyysterävyyden muodossa.. esim. ko. opiskan 70mm päässä. 24mm päässä 1 aukko ei niin paljoa auta ja yleensä laajakuvissa suurta syvyysterävyyttä haetaankin.

Hawtin

Tuota samaa pohdiskelua kävin itsekin taannoin, kuten ylempänä mainitsin. Tutustuin moniin testeihin ja arvioihin - ja lopulta päädyin ef-s 17-55:een. Mainio linssi jos ei tarvitse pidempää telepäätä tai parhainta sääsuojausta. Ei tietty näytä yhtä päheältä kuin L-sarja, mutta jälki kepittää monet älläläiset.

Parhaimmasta päästä arvioita muuten on mielestäni The-digital-picture.com, kun siinä tehdään aina vertauksia muihin potentiaalisiin vahtoehtoihin, joskin etupäässä Canonin omiin, jos arvio kohdistuu Canonin linssiin. Tuossa alla esim 24-70mm.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-24-70mm-f-2.8-L-USM-Lens-Review.aspx
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

r.e.t

näyttää olevan valinta yhtä hankalaa kuin autoissa ja niiden lisävarusteissa  ;D

Olisikohan tuossa kompromissi?
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/741-tamron2470f28eosff

Markku J

Näyttää Tamronissakin olevan laajakulmapäässä aika paha tynnyrivääristymä. Sen johdosta valitsisin sittenkin 24-105 mm Canonin. Noista testeistä selviää hyvin se perimmäinen ongelmani (tynnyrivääristymä ja vinjetointi / kulmien alivalottuminen), joista on hyvät kuvat testiraporteissa. Tuo tulee esille vain täyden koon kennolla varustetun rungon kanssa.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-24-105mm-f-4-L-IS-USM-Lens-Review.aspx

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-24-70mm-f-2.8-Di-VC-USD-Lens-Review.aspx

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 11.06.13 - klo:16:08
Tuossa em. testissä on ko. linssin vanha I -malliversio. Tuota ei kaiketi uutena enää löydy kaupoista. Uuden II -version pitäisi olla reilusti parempi....

Juu, totta. Tuli vain nopsaan lätkäistyä linkki katsomatta sen tarkemmin, mutta varmasti II on huomattavasti parempi. Ja olisi syytä ollakin, kun onhan hinnoissakin muistaakseni melkoinen ero.

Mikähän on syynä, että Canon ei laita moneenkaan lyhyen pään L-sarjalaiseen vakaajaa? Nostaisi kai hieman hintaa ja painoa, mutta noissa luvuissa ei luulisi enää paljoa tuntuvan. Varmaan moni muukin kuin minä toivoisi sitä.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Vesihiisi

Vein eilen Sigman putken huoltoon, samalla pyysivät toimittamaan myös rungon. Tuo siksi, että säätävät tarkennuksen uudestaan yhdessä rungon kanssa. Katsotaan millainen lasku tuolta tulee...

Samalla tietenkin alkoi kiinnostaa D300:n vaihto uudempaan runkoon, mutta D800 on vähän hintava... Sellainen vähän käytetty D700 olisi varmaankin toimiva lähtökohta ja mukaan optiikan päivityskierros DX ==> FX.

JLa

Lainaus käyttäjältä: clima - 09.06.13 - klo:07:27
Hieno setti JLa, onnittelut!

Varmasti kurssilta saa arvokkaita vinkkejä joten jos on mahdollisuus osallistua niin ainakin itse menisin katsomaan.

Kiitos! Täytyy rekisteröityä kurssille osallistujaksi, kun kerran sellaiseen tarjotaan mahdollisuus. Olen järkkärikuvauksessa täysi noviisi.

TeBsu

Kirjotellaanpas tännekki, kamerakuume alkaa olemaan jo aika kova.. Ja noi peruskamerat ei riitä harrastukseen.... Eli ois tarkotus alkaa kuvaileen enemmänkin harraste mielessä ja ostaa eka järkkäri hintaluokassa 300-450euroa.. Nikonia katellut, mut vinkkejä kaivaillaan?  ???
lord of the rings

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: TeBsu - 27.06.13 - klo:17:28
Kirjotellaanpas tännekki, kamerakuume alkaa olemaan jo aika kova.. Ja noi peruskamerat ei riitä harrastukseen.... Eli ois tarkotus alkaa kuvaileen enemmänkin harraste mielessä ja ostaa eka järkkäri hintaluokassa 300-450euroa.. Nikonia katellut, mut vinkkejä kaivaillaan?  ???

Moi, etsitkö uutta vai kelpaisikos käytetty? Käytettynä erinomainen vaihtoehto olisi mielestäni tuo itsellänikin oleva D300. Siinä riittää laatua ja ominaisuuksia normikäyttöön yllin kyllin. D7000 -sarjaa en juurikaan tunne, käsittääkseni joiltakin osin parempi, joiltakin huonompi kuin tuo 300. En lähtisi sinulle suosittelemaan D3000- tai D5000 -sarjaa. Tälläkin palstalla monet kerrat todettu että nälkä kasvaa syödessä ja kohta piru vie koko käden :P

Objektiiveja sitten sen mukaan mitä lompsa kestää... Jos kiinnostaa Nikkorin 18-200 (kuvanvakaajalla), luovun omastani ei halvalla mutta edullisesti.

Amazonmies

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 28.06.13 - klo:15:10
Moi, etsitkö uutta vai kelpaisikos käytetty? Käytettynä erinomainen vaihtoehto olisi mielestäni tuo itsellänikin oleva D300. Siinä riittää laatua ja ominaisuuksia normikäyttöön yllin kyllin. D7000 -sarjaa en juurikaan tunne, käsittääkseni joiltakin osin parempi, joiltakin huonompi kuin tuo 300. En lähtisi sinulle suosittelemaan D3000- tai D5000 -sarjaa. Tälläkin palstalla monet kerrat todettu että nälkä kasvaa syödessä ja kohta piru vie koko käden :P

Objektiiveja sitten sen mukaan mitä lompsa kestää... Jos kiinnostaa Nikkorin 18-200 (kuvanvakaajalla), luovun omastani ei halvalla mutta edullisesti.
Kannattaa harkita myös käytettyä D90 -mallia. Noita saa käytettynä alle kolmeen sataa. Esim: http://www.huuto.net/kohteet/nikon-d90-runko--akkukahva-ei-hv/272026400

Tuolta voi lukea arvostelun, sai arvosanan "Highly Recommended". Sieltä voi lukea myös mitä sanotaan D3000 ja D5000 -sarjojen kameroista.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90
Subaru Forester MY13 CVT XS

Passatti

Kehoittasin  ostamaan käytetyn kameran kamera liikkeestä sillä ne ovat yleensä käyneet huollossa tarkastettava.Ja jos on huono yksilö niin kauppias on siitä vastuussa.
Osta käytetty Nikon D300/s tai Canonin vastaavan.Niillä saa rahalleen vastinetta.Katso vaikka sellaisesta liikkeestä kun TopShot.Heillä on hyvät käytetyt siellä.Eivät ota sisään vaihdossa mitään roskaa.
Always lead, never follow

Maximus

Lainaus käyttäjältä: Amazonmies - 28.06.13 - klo:16:17
Tuolta voi lukea arvostelun, sai arvosanan "Highly Recommended". Sieltä voi lukea myös mitä sanotaan D3000 ja D5000 -sarjojen kameroista.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90

Täytyy kuitenkin huomata, että "kehitys kehittyy". D90 sai tuon "Highly Recommended" vuonna 2008. Saisiko se saman maininnan tänään? Esim. D5100 tuli markkinoille 2011 ja tuossa kolmessa vuodessakin on tapahtunut aika paljon: 5100:n kuvaprosessointi on 14 bit, 90:n vain 12 bit. 5100:n ISO ulottuu 25600:aan, kun taas 90 pysähtyy ISO-lukemaan 6400. Ja tänä vuonna markkinoille tulleessa D5200:ssa AF on 39-pisteinen, D90:ssä vain 11-pisteinen. Hyvä kamerahan tuo D90 on vieläkin, mutta ainakaan itse en ottaisi tuota ysikymppistä kuin siis käytettynä edullisen hinnan vuoksi. Ja jos kuvaa makroja tai videoi, niin se 5000-sarjan rungoissa oleva kääntyvä takanäyttö on kyllä hyvä. Siitä on nyt kokemusta! Pystyy kuvaamaan niin eri asennoista ettei ole tosikaan. Aivan ruohonjuuritasolta tai vaikka ihmismuurin yli. 8)

Jos oikein uskoo harrastukseensa ja haluaa siihen rahaakin kunnolla laittaa, niin mikäpä ettei D800 tai D600 ole huippurunkoja. Onneksi ovat minun käteeni turhan massiivisia, kun niitä putiikissa kokeilin. Oma ongelmani on juuri nyt se, että pitäis hommata lisää optiikkaa. Sen laatu sekä se mitä se optiikka sitten olis, mietityttää. Tekis mieli superzoomia, koska olen laiska vaihtamaan ja kantamaan mukanani objektiiveja. Mutta kun niissä 18-250/270/300 -tyyppisissä objektiiveissa tuntuu joutuvan tekemään kovastikin laadullisia kompromisseja. Voi hyvinkin olla että seuraavaksi tulee hankittua jokin 70-300 objektiivi vakaajalla. Vaikkapa Tamronin SP-sarjaa. Painoa tuollaisella on lähes 800 g ja mittaakin lähes 150 mm. Mutta on se kuvalaatu vaan parempi kuin noissa ihan "superzoomeissa", jotka kyllä koollaan houkuttelevat. Optiikka se kuitenkin lopulta on aika isossa roolissa. Ja minulta kyllä lievä puolto sinne 5000-sarjankin suuntaan, esim. D5100:n saa nyt 18-55 VR-kakkulalla niin edullisesti, että sitäkin kannattaa harkita. Eikä D5200:kaan paljon maksa ja halpenee vaan...

Tietysti ammattimaisemmissa rungoissa on parempi sääsuojaus, mutta itselleni ei sillä ole niin suurta merkitystä kun en ole eräretkeilijätyyppi. Jos paljon liikut ja leireilet, oli olosuhteet mitkä tahansa, niin silloin unohda D3000, D5000 jne sarjat. Osta joku vanhempi ammattirunko, tai sitten D7000-sarjaa tai D300 vaikkapa, uutena tai käytettynä. Mutta kannattaa muistaa, ettei pelkkä kamera tee kuvaajaa. On kamera mikä hyvänsä, sitä pitäisi myös osata käyttää. Itse en katso tehneeni mitään "lopullista virhettä", kun viime syksynä menin hommaamaan D5100:n kittizoomilla hieman yli 400 euron hintaan. Sillä rungolla pääsee yllättävän pitkälle ja kyllä siitä eroonkin pääsee, jos on tarve. Mutta nyt pitäis katsoa sitä uutta putkea...  ;)
"Age quod agis - tee mitä teet"

Nudde

Tässä on hieman herännyt halu ostaa joku objektiivi missä olisi sitä zoomia tarpeeksi, mitä ollaan mieltä esim. Sigman 50-500mm objektiivistä? Onko kellään kokemusta tällaisesta, tai sitten joku muu putki telejatkeella? Ideoita otetaan vastaan. Niin kamera on Canonin 550.

Maximus

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 01.07.13 - klo:07:34
Tässä on hieman herännyt halu ostaa joku objektiivi missä olisi sitä zoomia tarpeeksi, mitä ollaan mieltä esim. Sigman 50-500mm objektiivistä? Onko kellään kokemusta tällaisesta, tai sitten joku muu putki telejatkeella? Ideoita otetaan vastaan. Niin kamera on Canonin 550.
Mulla on tapana katsoa pika-arvio What Digital Camera -lehden arviointitaulukosta, siinä näyttäis olevan lopputulos tuolla Sigman 50-500mm:lle 87% eli aivan kohtuulliselta vaikuttaa... Olisko jotain samaa laatutasoa kuin Sigman 80-400mm: http://www.photozone.de/canon-eos/327-sigma-af-80-400mm-f45-56-ex-apo-os-test-report--review?start=2

Tuota kameralehteä kun tsekkaan, niin Sigma 150-500mm on saanut vain tuloksen 83%. "Significant softness at wide maximum apertures for all focal lengths". Joten ainakin tuo on siis huonompi vaihtoehto kuin se 50-500mm.
Ja vielä kun tsekkaan, niin ainakin Tamronin 200-500mm on saanut aika hyvän arvion, 90% ja "A well-matched and consistent set of MTF curves, with good performance at f/8-11".

Nudde

Olen noita lukenut ja aika hyviä arvosanoja ne ovat saaneet, riittää varmasti minulle. Olisi vaan kiva kuulla ihan käyttökokemuksia jos jollain niitä olisi noista putkista. En tiedä sitten miten paljon tollaista tulee käytettyä, nyt vaan tuntuu että välillä 270mm mitä minulla nyt on on liian vähän. Sitten taas joku 200-500 tjsp. sillä ei sitten saa läheltä yhtään kuvaa, heti joutuu vaihtamaan.

Maximus

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 01.07.13 - klo:12:15
Olen noita lukenut ja aika hyviä arvosanoja ne ovat saaneet, riittää varmasti minulle. Olisi vaan kiva kuulla ihan käyttökokemuksia jos jollain niitä olisi noista putkista. En tiedä sitten miten paljon tollaista tulee käytettyä, nyt vaan tuntuu että välillä 270mm mitä minulla nyt on on liian vähän. Sitten taas joku 200-500 tjsp. sillä ei sitten saa läheltä yhtään kuvaa, heti joutuu vaihtamaan.
Jokunen kokemus vaikkapa tuolla: http://www.objektiivi.info/objektiivi-info/sigma/50-500mm-f4-6-3-ex-rf-hsm/237

Itselläni kun on croppirunko, niin ajattelin 70-300mm:sen riittävän jo aika pitkälle, kun siihen voi laskea päälle sen kertoimen 1.5 eli täyskennoiseen verrattuna vastais 105-450mm. Uskon riittävän minulle.  8)

Nudde

LainaaJokunen kokemus vaikkapa tuolla: http://www.objektiivi.info/objektiivi-info/sigma/50-500mm-f4-6-3-ex

Toi on tullut kahlattua läpi jo, tässä vaan taas polttelee hieman että tollaisen voisi ostaa, kun vaan löytäisi jostain halvalla....

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 01.07.13 - klo:12:06
Tuota kameralehteä kun tsekkaan, niin Sigma 150-500mm on saanut vain tuloksen 83%. "Significant softness at wide maximum apertures for all focal lengths". Joten ainakin tuo on siis huonompi vaihtoehto kuin se 50-500mm.

Tuohon liittyen pitää sitten pikkasen myös miettiä millä on testattu. Eikös tuo lasi ole kuitenkin "FF yhteensopiva"? Miettien vaan, että jos testit on ammuttu tyyliin D800E, niin vaatimustaso on melkoisesti eri luokkaa piirron suhteen kuin esim, 3,5 vuotta vanhalla crop-rungolla jossa suhteellisen vahva AA-filtteri. Eli jos tuollaisen tiedon saa jostain kaivettua, niin toisi tulokseen merkittävästi lisää syntaksia.

Yksi homma mitä voinee miettiä on koittaa etsiä EOS 550 -käyttäjien kokemuksia asiasta sekä mahdollisesti samalla combolla otettuja kuvia tsekkailla Flickr:ssä jne. Vaikka foorumikirjoittelut ovatkin aina subjektiivisia mielipiteitä, niin karsimalla 10% mielipiteistä ylä- ja alapäästä alkaa sopiva keskiarvo mielipiteistä varmasti hahmottua.

Sinällään harmillinen homma tuossa lasissa on se IS:n puute, ellei sitten Nudde mielellään kanna mukanaan tridpodia/monopodia.

just my 2c,
Juha

Nudde

LainaaSinällään harmillinen homma tuossa lasissa on se IS:n puute, ellei sitten Nudde mielellään kanna mukanaan tridpodia/monopodia.

Optical stabilizer siinä on ja olen noista nettijutuista ja testeistä ymmärtänyt että käsivaralla saa aika hyvin otettu kuvat.

Maximus

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 01.07.13 - klo:13:15
Optical stabilizer siinä on ja olen noista nettijutuista ja testeistä ymmärtänyt että käsivaralla saa aika hyvin otettu kuvat.
Joo, siinä on sekä OS että HSM (Hypersonic Motor), joten tarkennuksenkin pitäis toimia "automatic" rungoissa ilman tarkennusmoottoria... Tarkkana saa kyllä näiden mallimerkintöjen ja testien (FX/DX/whatever etc.) kanssa olla, kun usein on uudempaa ja vanhempaa rinnakkaismallia jollain ominaisuudella tai ilman. Edelleen olen sitä mieltä, että tuo 50-500mm on hyvinkin käyttökelpoinen, jos vain hinta on ok ja todella haluaa tuommoisen parikiloisen. Alkaa se omissa suunnitelmissa oleva alle 800-grammainen 70-300 Tamron SP VC USD jo tuntua kevyeltä. Pitäiskö hakea pois...  ;)

Nudde

Täällä se on aika halpa verrattuna muihin liikkeisiin missä se maksaa noin 1500 euroa:

http://www.tietokonekauppa.fi/?koodi=54430

Maximus

Nonnii... Verkkokauppa.comista haettu pois se Tamron SP 70-300mm F4-5.6 Di VC USD. Hinta minusta varsin kohtuullinen 329â,¬ ja juuri rekisteröin 5 vuoden laajennetun takuunkin netissä. Pitäis olla hintansa väärti, niin monta testiä olen tästä objektiivista lukenut. Ja vaikka käy täyskennoiseenkin, niin on testattu cropatuilla, esim. Nikon D7000:lla. Pieniä ja varovaisia on nämä meikäläisen hankinnat. Harkitaan ja pohditaan, mutta onneksi nyt laitettiin vihdoin viimein toimeksi...  :)

Maximus

Lainaus käyttäjältä: JLa - 09.06.13 - klo:00:02
Kiitos asiantuntevista ja hyödyllisistä kommenteista teille kaikille!  :)

Päätös tuli tehtyä kommenttienne perusteella ja seuraavanlainen setti lähti tilaukseen Rajalan Nikon D7000 ZKit -kampanjatarjouksena:

• NIKON D7000 + 18-105 VR KIT
  • SIGMA 70-300/4-5.6 DG (NAF)
  • NIKON CF-EU08 -laukku
  • NIKON SDHC 16GB High Speed -muistikortti
  • NIKON Neutral Color NC Filter
  • HOYA PRO1 Digital Filter
Tänään kävin noutamassa paketin postista. Paketissa oli myös yllätyksellisesti kutsu Nikonin perustason valokuvauskurssille ja puhdistuspalveluesite. Onko kukaan käynyt Nikonin valokuvauskurssilla - onko hyödyllinen kurssi?

Tuo Sigma 70-300 laittaa kyllä minut hieman arveluttamaan... Taisi olla aika edullinen? Onko siinä vakain ja tarkennusmoottori?? Jotenkin minusta tuo zoomi putoaa alle muun paketin tason, mutta tietysti voin olla täysin väärässä. Itse vaan olen juuri nyt aikalailla kelaillut läpi tuon kokoluokan zoomeja. Jos on sama Sigma 70-300 DG Macro, kuin mikä tuolla Digital Camerassa on arvioitu, niin tulos 83% ja "Generally unremarkable MTF curves and particularly poor at 300mm". Mutta taitaa hintakin jäädä uutena pariinsataan.

V

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 01.07.13 - klo:07:34
Omasta mielestä 400mm on hyvä croppikennolle.  Voin kyllä suositella 100-400 mm L putkea, loistava peli ollut n. vuoden käytössä. pumppuzoomiinkin on tottunut..
VW Caddy maxi comfortline 2.0 4motion 2014

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy