Digijärjestelmäkameroista keskustelua

Aloittaja Bisti, 24.04.10 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

Docw

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 09.02.13 - klo:15:40
Näyttäisi, että sun tapauksesessa linssi kohdistaa jonkin verran taakse ja on voimakkaampi tuossa jälkimmäisessä kuvassa. Siinä kuvassa viimeinen paristo kun melkein näkyy selvempänä kuin ensimmäinen paristo ja kahden keskimmäisen pariston tarkkuusero ei ole kovin suuri.

Joo kyllä tuo minunkin silmään tarkentaa hivenen taakse. Kuvissa vaikuttaisi tuon tarkennuksen kohteena olevan pariston oikea reuna olevan tarkin. Käytännössä siis tuolta etäisyydeltä (noin 40cm) tarkennus menee noin puoli senttiä taakse. Kuulostaa merkityksettömältä, mutta tuolla 1.4 aukolla ei tarvitse ihmetellä miksi kohteen silmät ovat epätarkat vaikka tarkennuspiste siinä välähti  :-\

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Docw - 09.02.13 - klo:15:51
Kuulostaa merkityksettömältä, mutta tuolla 1.4 aukolla ei tarvitse ihmetellä miksi kohteen silmät ovat epätarkat vaikka tarkennuspiste siinä välähti  :-\

Toisaalta eihän mikään linssi taida olla tarkimmillaan isoimmalla aukon arvollaan, varsinkaan kun kyse on vielä tuollaisesta suht budjettiluokan linssistä, jonka aukko on noinkin suuri kuin 1.4 :)
Suuri aukko palvelee muita tarkoituksia kuin mahdollisimman tarkkaa kuvaa. Yhdellä jenkkisivustolla asia oli minusta ilmaistua hyvin, lyhyesti ja ytimekkäästi: "Max aperture serves a purpose, and it's not optimizing sharpness."

Mutta ihan oikeassa olet asian suhteen. Ei tuo omakaan linssi tuota kovinkaan tarkkaa kuvaa tuolla isoimmalla aukon arvollaan. Vasta 2.8 arvolla kuvista alkaa tulla todella teräviä.

jarppis

Pannaas täältäki paristokuvia :) Kamerana 7D ja linssinä edullistakin edullisempi Canonin EF-50mm f/1.8 II linssi. Valotus ensimmäisessä 1/80, 1.8 ja ISO400 ja jälkimmäisessä 1/100, 1.8 ja ISO40. Eka kertaa tuli kokeiltua tuota tarkennuksen säätöä ja näköjään se hyppää aika reilusti eteenpäin. Jälkimmäisessä kuvassa asetusta siirretty yksi napsaus oikeaan. Perusasetuksella tällä kameralla tuo linssi näyttäis ottavan hieman eteen ja säädön jälkeen tarkennuskohta on jo vähän takapainotteinen.

Kuva, tarkennusta ei säädetty
http://siurua.net/kuvat/2013/2013_02_09/20130209-IMG_9139-2.jpg

Kuva, tarkennusta säädetty
http://siurua.net/kuvat/2013/2013_02_09/20130209-IMG_9140-2.jpg

pokkus

Lainaus käyttäjältä: jarppis - 09.02.13 - klo:17:16
Pannaas täältäki paristokuvia :)

Käsittelitkö kuvia ohjelmallisesti jotenkin vai onko suoraan kamerasta? Katselin vaan, että aika mielenkiintoista rasterikuviota piirtää tuo kamera verrattuna omaan :) Noissa sinun kuvissa lähelle zoomattuna näkee tuollaista pienen pientä pysty- ja vaakasuuntaista "tilkkutäkkikuviota".

jarppis

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 10.02.13 - klo:03:03
Käsittelitkö kuvia ohjelmallisesti jotenkin vai onko suoraan kamerasta? Katselin vaan, että aika mielenkiintoista rasterikuviota piirtää tuo kamera verrattuna omaan :) Noissa sinun kuvissa lähelle zoomattuna näkee tuollaista pienen pientä pysty- ja vaakasuuntaista "tilkkutäkkikuviota".

Lightroomin läpi nuo on tullu. En sen kummemmin ajatellut millä laadulla se exporttasi ne kuvat. Se saattoi tehdä jonkin "terävöityksen" mikä yleensä on päällä exportissa. Liekkö tuo aiheuttaa tietyillä resoluutioilla jotain hämminkiä.

pokkus

Hmmm... nyt olisi tuollainen "jokapaikan höylä" tarjouksessa eli Sigman 18-250mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM linssi irtoaisi kotiin tuotuna 309 dollarilla. Onkos kellään kokemuksia tästä linssistä? Tuo saattaisi sopia itselle hyvin sellaiseksi reissulasiksi ulkokuvaukseen, silloin kun ei jaksa liiemmin kannella mitään muuta kuin kameraa mukana ja voisi pitää vain yhtä linssiä kiinni kamerassa, jolla sitten saisi räpsäistyä jonkinlaisen kuvan tilanteessa kuin tilanteessa.

Markku J

Todella houkutteleva tarjous. Tuollainen "turistilasi" on kiva olla olemassa reissuille, joilla ei jaksa kantaa isompaa kalustoa. Sen kanssa saa kuvattua niin monenlaisia tilanteita, että pienet optiset kompromissit antaa anteeksi.

Tälle linssille antaa DPREVIEW varsin hyvän testituloksen. Kehuu jopa parhaaksi luokassaan. Uskaltaisin luottaa tuohon testiin ja hankkia ko. optiikan.

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma-18-250mm-3p5-6p3-os-hsm-macro/5

First, let's make one thing absolutely clear - all superzooms are compromises, and can't be expected to give image quality that matches a pair of lenses covering the same range. But that's not the point; the idea is to have an all-round lens that can stay on the camera most of the time and cover a wide range of photographic opportunities, while still having the option to change lenses when necessary. The Sigma 18-250mm f/3.5-6.3 DC Macro OS HSM fits the bill nicely; it's compact, has decent enough optics, offers fast autofocus and effective image stabilisation, and tops this all off with impressive close-up ability. We'd be inclined to conclude that it's the best-rounded general-purpose SLR lens currently on the market.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 20.03.13 - klo:08:58
Todella houkutteleva tarjous. Tuollainen "turistilasi" on kiva olla olemassa reissuille, joilla ei jaksa kantaa isompaa kalustoa. Sen kanssa saa kuvattua niin monenlaisia tilanteita, että pienet optiset kompromissit antaa anteeksi.

Tälle linssille antaa DPREVIEW varsin hyvän testituloksen. Kehuu jopa parhaaksi luokassaan. Uskaltaisin luottaa tuohon testiin ja hankkia ko. optiikan.

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma-18-250mm-3p5-6p3-os-hsm-macro/5

Itsekin eilen lukaisin nopeasti tuon saman arvostelun ja sen perusteella mielenkiinto hiukan nousikin. Eihän tuo kuvanlaadussa varmasti lyö vertoja noille kiinteille/kapeamman polttovälin linsseille, mutta ajatuskin koko linssissä on hiukan eri. Hintakaan ei ole paha ja varmaan hyvin pitkälle tuostakin saisi omat pois myydessään.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 20.03.13 - klo:14:48
Itsekin eilen lukaisin nopeasti tuon saman arvostelun ja sen perusteella mielenkiinto hiukan nousikin. Eihän tuo kuvanlaadussa varmasti lyö vertoja noille kiinteille/kapeamman polttovälin linsseille, mutta ajatuskin koko linssissä on hiukan eri. Hintakaan ei ole paha ja varmaan hyvin pitkälle tuostakin saisi omat pois myydessään.
No se tarjous menikin jo ohi suun kun jahkasi liikaa... :-\ No ehkä hyvä niin, koska ei mulla tuolle pitkälle zoomille niin kovin usein olisi tarvista. Ehkä parempi suunnata seuraavaksi katseet tuohon juuri julkistettuun Sigman C 17-70 mm f/2.8-4.0 DC Macro OS HSM linssiin. Ei vielä ole paljoa arvosteluja liikkeellä, mutta hyvästä peruslasista pitäisi kuitenkin olla kysymys:

http://www.lenstip.com/366.1-Lens_review-Sigma_C_17-70_mm_f_2.8-4.0_DC_Macro_OS_HSM_Introduction.html

Fogfighter

Pokkus, voin lämpimästi suositella Sigman uutta C sarjalaista. Ostin sen noin kuukausi sitten ja olen todennut lasin olevan hintansa veroinen. Ei ole valovoimaisin lasi mutta ainakin kittilinssin jälkeen eroa on kuin yöllä ja päivällä. Omasta mielestäni piirtokin on erittäin hyvä. Lähes äänetön ja nopea tarkennus on se juttu myös mitä ei ilman voi olla.

Muutama kuva ko lasin kanssa otettuna:
Kissa ilman muokkauksia suoraan kamerasta.
Maisemaa Ã,,käslompololta
Autonpurku harjoitus

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 22.03.13 - klo:21:04
Pokkus, voin lämpimästi suositella Sigman uutta C sarjalaista. Ostin sen noin kuukausi sitten ja olen todennut lasin olevan hintansa veroinen. Ei ole valovoimaisin lasi mutta ainakin kittilinssin jälkeen eroa on kuin yöllä ja päivällä. Omasta mielestäni piirtokin on erittäin hyvä. Lähes äänetön ja nopea tarkennus on se juttu myös mitä ei ilman voi olla.

Kiitos tästä. Harmittavasti todella vähän on kokemuksia tai arvosteluja tästä uudesta linssistä vielä tarjolla. Muutaman arvostelun olen lukenut ja hiukan ristiin meni niiden lopputulos. Tällä hetkellä kyllä todella mielenkiintoinen vaihtoehto ja se vanhempikin malli minulle kelpaisi hyvässä alennuksessa :)

Markku J

Jos tuo polttovälialue riittää, niin minun valintani olisi edelleen, 2 kpl kyseisiä laseja omistaneena, Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Se on omassa luokassaan loistava. Toimii mahtavasti USM -moottorin kanssa Canonin rungossa. Lisäksi se on erittäin hyvän näköinen pari Canonin kameralle, jos sillä nyt mitään merkitystä on.

Fogfighter

Muutama arvostelu jonka olen löytänyt Sigman linssiin:

DxOMark
CameraStuffReview
Fstoppers
Ja tietenkin toi lenstip minkä jo laitoitkin aikasemmin.

qsla

Pitääkö kukaan Canon mies kamerassaan päällä tuota "Automaattista kuvankorjausta"? Kun kamera tunnistaa linssin niin korjaa tunnettujen parametrien mukaan virheitä? Ainakin minulla tuolla on huikea ero tuon 17-40mm f4 L lasin kanssa onko korjaus päällä vaiko ei.  Tosin 17mm on aikalailla odotettavissa että kuvaan tulee suoriin kohteisiin kaartumista:)  Itse silti olen täysin ihastunut tähän laajis kokemukseen:D
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

clacson

Lainaus käyttäjältä: qsla - 29.03.13 - klo:14:40
Pitääkö kukaan Canon mies kamerassaan päällä tuota "Automaattista kuvankorjausta"? Kun kamera tunnistaa linssin niin korjaa tunnettujen parametrien mukaan virheitä? Ainakin minulla tuolla on huikea ero tuon 17-40mm f4 L lasin kanssa onko korjaus päällä vaiko ei.  Tosin 17mm on aikalailla odotettavissa että kuvaan tulee suoriin kohteisiin kaartumista:)  Itse silti olen täysin ihastunut tähän laajis kokemukseen:D
Kyllä se optio on aina päällä ja kaikille linsseille.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Markku J

Tuo linssikohtainen korjaus on hyvä ja pidän sitä päällä. Huomioikaa, että kameran muistiin ei mahdu kaikkien linssien parametrit, mutta kameran mukana tulevalla CD:llä on niitä lisää. Täydensin omaan runkooni 135 mm L - lasin, joka sieltä puuttui.

Mikko

Minulla nyt ei tuollaista edes kamerasta (5D mkII) löydy, mutta vaikka löytyisi niin RAWina kun kuvaan niin ei olisi päällä. :)

Lightroomista löytyy kaikille linsseille profiilit ja automaattikorjaukset, mutta useimmiten tykkään säätää nuo kohdilleen käsin. En aina halua vääristyksiä pois koska välillä ne toimivat kivoina tehokeinoina kuvissa.

JLa

Itselläni olisi nyt harkinnassa päivittää kuvauskalustoa ja siirtyä digipokkarikameran käyttäjästä digijärkkäriin. Aiempaa kokemusta digijärkkäreistä minulla ei ole eli olen täysi aloittelija tässä asiassa.

Kertokaapa nyt viisaammat, mitä mieltä olette Canon EOS 550D -digijärkkäristä?
http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_550D/#p-specification1
Tästä kamerasta olisi nyt tarjolla hyvä tarjous ja siksi juuri tämä kyseinen malli kiinnostaa.

Onko kyseisessä kamerassa sellaisia ominaisuuksia, että järkkärikuvauksen aloittelija pääsee alkuun kuvauksessa ja toisaalta myös sellaisia ominaisuuksia, että kamerasta riittäisi iloa ja hyötyä pitkäksi aikaa?

Puuttuuko kamerasta mitään olennaista tai välttämätöntä?
Mihin muuhun olisi syytä kiinnittää huomiota digijärkkäriä valittaessa?

Filixon

Lainaus käyttäjältä: JLa - 08.05.13 - klo:11:32
Kertokaapa nyt viisaammat, mitä mieltä olette Canon EOS 550D -digijärkkäristä?

Minulla tuollainen on ollut ensimmäisenä järkkärinäni pian pari vuotta, ja olen ollut siihen täysin tyytyväinen. Näihin päiviin asti olen kuvannut pelkästään kameran mukana tulleella 18-55 mm:n kittilinssillä, mutta nyt alkuviikosta ostin kaksi lisäobjektiivia: 30-millisen kiinteän polttovälin Sigman ja 18-200-millisen Canonin yleiszoomin. Oheisista kuvista ensimmäinen on otettu Sigmalla ja toinen Canonin putkella.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

vasara

Lainaus käyttäjältä: JLa - 08.05.13 - klo:11:32
...
Mihin muuhun olisi syytä kiinnittää huomiota digijärkkäriä valittaessa?
Tuossa on oikeastaan kyse siitä minkä merkin linssijärjestelmään haluat "sitoutua". Jos hommasta innostuu enemmän, niin objektiivit maksaa aika paljon ja tästä tulee se sitoutuminen.

Toinen kysymys on kennon koko ja kameran fyysinen koko. Full frame järkkärit lienevät pois laskuista, koska 550D:tä harkitset.
550D:n aps-c / hieman pienemmässä mikro 43- kennokoossa löytyy paljon vaihtoehtoja.
Haluatko perinteisen järkkärin vain mikrojärkkärin (mirrorless). Perinteisissä on optinen etsin, joka on käytössä paljon parempi vs. mikrojärkkärien kuvaruutu "etsin".  Toisaalta mirrorless pienellä zuumilla mahtuu takin taskuun ja on muutenkin näppärämpi kärrätä mukana. Kuvanlaadussa ei ole käytännön eroja.
Kameraan sisäänrakennettu elektroninen etsin on vasta kalliimmissa mirrorless järkkäreissä (esim. Fuji xe1 ja xpro1, Sony nex-6 ja -7). Olympus ja Panasonic mikrojärkkäreihin saa myös salamakenkään kiinnitettäviä irroitettavia etsimiä, mutta ne on melko kalliita ja taso ei ole optisen etsimen luokkaa, joskin nämä parantuvat kokoajan.

Jos aiot kuvata myös videota, niin näissä on jonkinverran eroja eri kameramallien kesken. Toisissa homma on toteutettu hyvin. Esim. edullisemmissa kameroissa Nikon D5200.
Kannattaa lukea testejä. http://www.dpreview.com/ löytyy melkein kaikki kameramallit ja voi vertailla kuvanlaatua eri laitteiden kesken.

Markku J

JLa:

Canon 550D on oivallinen valinta järjestelmäkameraksi. Sillä pärjää pitkään aloitteluvaiheen jälkeenkin. Itse pidin siitä kovasti. Nyt näyttää olevan 600D:stä myös kampanjatarjouksia, mutta siinä ei ole oikeastaan muuta etua, kuin käännettävä näyttö, jonka avulla on helppo kuvata hankalammista kuvakulmista.

Kittilinssi taitaa näissä olla jo vakaajalla varustettu IS -malli. Tuon kanssa olen nähnyt otettavan aivan loistavia kuvia. Järjestelmän kanssa kannattaa kyllä harkita satsaamista optiikkaan, kun ensin alkuun pääsee. Itse hankin 550D:n 15-85 mm optiikalla.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.05.13 - klo:12:09
Kittilinssi taitaa näissä olla jo vakaajalla varustettu IS -malli.

Panenpa tähän vielä vertailun vuoksi Freddyn varhaisemman kuvan, joka on otettu Canon 550D:n mukana tulleella 18-55 mm:n IS-objektiivilla ja kameran omalla sisäänrakennetulla salamalla. Tuskin mikään mestarilaukas, mutta tarkoitus siitä ilmenee...

Markku J

Gigantissa näyttää olevan viikkotarjouksena 600D ja 18-55mm IS II sekä lisäakku + kaukosäädin hintaan 499 eur. Saakohan 550D:n jostain halvemmalla ?

Filixon

Canonilla on nyt meneillään hyvityskampanja, joka koskee myös eräitä objektiiveja, mm. EF-S 18-200 mm f/3,5-5,6 IS. Ostin eilen semmoisen "matkaobjektiiviksi". Aikamoinen mötikkä tuo linssi on, mutta sillä on helppo kuvata niin lähelle kuin kauaskin. Kilpailijoita sille löytyy ainakin Sigmalta ja Tamronilta.

JLa

Kiitos kaikille hyvistä ja mielenkiintoisista kommenteista! Niitä tuli paljon näin lyhyessä ajassa.  :)

Perinteistä optisella etsimellä varustettua järkkäriä olen katselemassa.

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.05.13 - klo:12:53
Gigantissa näyttää olevan viikkotarjouksena 600D ja 18-55mm IS II sekä lisäakku + kaukosäädin hintaan 499 eur. Saakohan 550D:n jostain halvemmalla ?

Saisin 550D:n alennettuna hintaan 459 â,¬.
Jumbon Prismassa näyttäisi 600D olevan myynnissä hintaan 479 â,¬.
Näin pienellä hintaerolla kannattanee valita uudempi 660D-malli?
Käännettävä näyttö olisi tietysti plussaa.

Markku J

Noin pienellä erolla ilman muuta 600D ja Gigantin paketti, jossa on tuo kaukosäädin ja lisäakku - ellei niitä Prisman tarjouksessa ole. Kääntyvä näyttö on kiva lisä.

JLa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.05.13 - klo:12:05
Jos aiot kuvata myös videota, niin näissä on jonkinverran eroja eri kameramallien kesken. Toisissa homma on toteutettu hyvin. Esim. edullisemmissa kameroissa Nikon D5200.
Kannattaa lukea testejä. http://www.dpreview.com/ löytyy melkein kaikki kameramallit ja voi vertailla kuvanlaatua eri laitteiden kesken.

Tarkoitukseni olisi kuvata myös videota järkkärillä. Erillistä videokameraa en ole aikeissa hankkia, koska sille on niin vähän käyttöä.
Millä tavalla tuo mainitsemasi Nikon D5200 on parempi videokuvauksessa kuin kilpailijat (yritin tutkia linkistä, mutta en oikein päässyt "jyvälle aiheesta")?

vasara

Lainaus käyttäjältä: JLa - 08.05.13 - klo:13:58
Tarkoitukseni olisi kuvata myös videota järkkärillä. Erillistä videokameraa en ole aikeissa hankkia, koska sille on niin vähän käyttöä.
Millä tavalla tuo mainitsemasi Nikon D5200 on parempi videokuvauksessa kuin kilpailijat (yritin tutkia linkistä, mutta en oikein päässyt "jyvälle aiheesta")?
Nikon D5200 vain yksi esimerkki jossa homma toimii.
Mm. tällä dslr videokuvaajien saitilla kehuvat.. http://www.eoshd.com/content/9653/nikon-d5200-review

Filixon

Lainaus käyttäjältä: JLa - 08.05.13 - klo:13:58

Canonista puheen ollen EOS 600D on videokuvaukseen parempi kuin 550D, koska siinä on kääntyvä LCD-näyttö, jonka avulla videon tallennusta on helpompi seurata. Minulta videokuvaus järkkärillä on jäänyt vaatimattomien kokeilujen asteelle, koska käytössäni on hyvä Sonyn HD-videokamera, joka helppokäyttöisyydessään päihittää harrastelijan käsissä järjestelmäkameran joka suhteessa.

Videokuvaaminen järkkärillä on vaativampaa, koska monet perusasiat, kuten tarkennus ja zoomaus, tehdään järjestelmäkamerassa aivan eri tavalla kuin videokamerassa. Jos videokuvauksen suhteen on kohtalaisia odotuksia, kannattaisi realismin vuoksi tutustua ennakkoon vaikkapa Kolarin â€" ForsgÃ¥rdin kirjasen "Parempia kuvia Canon EOS -järjestelmäkameralla" liitteeseen "Teräväpiirtovideoita Canon EOS -kameroilla". Tuo kirjanen on kuulunut Canonin tarjouspaketteihin, ja sitä voinee selailla jo kaupassa.

JLa

Kiitos kaikille asiantuntevista kommenteista. Niiden perusteella opin paljon uutta ja osasin ohittaa kalliin tarjouksen 550D:stä.

Jatkan aiheen selvittelyä ja jään odottelemaan uusia, parempia, tarjouksia aloittelijalle sopivista laadukkaista digijärkkäreistä. Mikään kiirehän tällä hankinnalla ei ole, joten tutkitaan asiaa kaikessa rauhassa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy