Digijärjestelmäkameroista keskustelua

Aloittaja Bisti, 24.04.10 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

Mikko

Pitäisi uutta putkea hommata, päällimmäisinä vaihtoehtoina on Sigman 15 mm fisu tai Canonin 70-200 mm f/2.8.

Takaraivossa kummittelee myös Canonin 17-40 mm päivittäminen 16-35 mm laajikseen, pitkäaikainen haave 85 mm f/1.2 (tai 135 mm f/2)... Tai miksei vielä joku ässä hihasta.

Pitäisi vaan miettiä, että mikä olis järkevä lisä joukkoon 17-40 mm f/4, 24-70 mm f/2.8, 50 mm f/1.4, 85 mm f/1.8 ja 100 mm f/2.8 macro. Pidempään päähän se loogisesti menisi, mutta en ole täysin varma, että onko käyttöä.

Petrix

Jos  fisun ja 70-200:sen väliltä pitäisi valita, niin valinta on hyvin helppo. 70-200 on hyvin monipuolinen lasi verrattuna fisuun.

Optioistasi 135L on varma valinta. Itselläni käyttö jäi niin vähiin, että laitoin kiertoon.

Itse päivitin pikku pakosta juuri 17-40:n 16-35 mkII:seen. Mitään järjellisiä perusteita tuolle ei olisi ollut(mikäli 17-40:n olisi ollut matkassa)

Yksi mielenkiintoinen lasi on tulossa markkinoille, Samyangin 24mm TS-E, sille voisi olla jopa oikeasti käyttöä.

JS83

Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 28.12.12 - klo:18:50
Kävin jo nyt ostamassa ekan lisäosan uuteen järkkäriini. Tuli hankittua scandiscin class10 16g kortti. Näpräsin myös kakkuloita ja valovoimaisempi olisi näköpiirissä. En vielä tohtinut ostaa.

Hieman kuumottaisi JS83:n  Canon 50mm 1.8 tai toi Tamron SP AF 15-55mm 2.8.
Minkälaisia kamera laukkuja siulla olisi JS83?

Kaikki muut olen jo myynyt mutta tuo Canon 50mm 1.8 II on vielä myymättä. Se on 6kk vanha ja lähes käyttämätön! Myyn sen 75, sis. pk.

Ohikulkija

Palasin viime keväänä pitkän tauon jälkeen järkkäriin.
Nyt on vain 18-55mm kakkula. Olisiko parempi vaihtaa tuo 18-55mm --> 18-200mm vai ostaa lisäksi 55-210mm.
Ilmeisesti ei ainakaan ole järkevää ostaa lisäksi 18-200mm putkea. Toisaalta en tiedä hyvitetäänkö noista kit kakkuloista ollenkaan.
Lisäksi on haaveena kiinteä valovoimainen 30mm tai 40mm.
Putkia saa toistaiseksi ilman adapteria vain Sonylta, kiinteitä löytyy muiltakin.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Petrix - 04.01.13 - klo:08:36
Jos  fisun ja 70-200:sen väliltä pitäisi valita, niin valinta on hyvin helppo. 70-200 on hyvin monipuolinen lasi verrattuna fisuun.

Optioistasi 135L on varma valinta. Itselläni käyttö jäi niin vähiin, että laitoin kiertoon.

Itse päivitin pikku pakosta juuri 17-40:n 16-35 mkII:seen. Mitään järjellisiä perusteita tuolle ei olisi ollut(mikäli 17-40:n olisi ollut matkassa)

Yksi mielenkiintoinen lasi on tulossa markkinoille, Samyangin 24mm TS-E, sille voisi olla jopa oikeasti käyttöä.

Tuo Samyang on tosiaan mielenkiintoinen. Kuvaan paljon arkkitehtuuria jossa tilt-shiftistä olisi iloa. Canonin omat on vaan niin pahasti hinnoiteltu yli oman budjetin, vaikka ei tuo Samyangkaan varmaan alle tonnin jää. Samasta syystä myös fisu kiinnostaa, kun tulee aika usein pienissä tiloissa tilanteita, että 17 milliä ei riitä. En kuitenkaan lopulta ole ihan varma, että onko fisu-efekti sellainen, että jää vain "leluksi". 17-40 mm L:ssä ärsyttää takapakki mikä tuli EF-S 10-22 mm verrattuna, kuvanlaatu on tietyillä alueilla heikompi ja varsinkin tynnyrivääristymää on vähän turhan paljon... Ehkä laajiksen kanssa kannattaa kuitenkin odotella, että jos EF 14-24 f/2.8L huhut alkavat toteutua. :)

Mulla on ollut tuo 135L lainassa kerran ja tykkäsin siitä todella paljon. Eri asia on, että tuoko se niin hirveästi lisää siihen mitä esim 100 mm macron ja tuon 70-200:n kanssa voisi tehdä. Voi olla, että jäisi vähälle käytölle.

Rouva vaan kanssa kuvaa näillä samoilla rojuilla ja hän ei ole oikein innostunut tuosta isosta möhköstä (70-200), kun ei 24-70 milliselläkään oikein jaksa ilman jalustaa kuvata.

Mikko

Noniin. Suunnitelmat muuttuu. Taidan yrittää löytää Sigman fisun käytettynä (yksi ehdokas on jo, jos hinnasta päästään sopimukseen) ja sen lisäksi taidan pistää 135 mm f/2 L:n tilaukseen. :P

Pitää sitten säästää kunnolla ja hommata se vakaajallinen EF 70-200 f/2.8 L IS II. Jotenkin tuntuu puolinaiselta ratkaisulta tyytyä vakaajattomaan.

Markku J

Canon 135 mm f/2 L on hieno lasi - suosittelen lämpimästi. Myös paljon minua taidoissa edellä oleva kolleegani vannoo sen nimeen.

Mikko

Yksissä häissä minulla oli tuo 135 mm lainassa, silloin oli tosin vaan kroppirunko jonka kanssa tuo oli vähän turhan pitkä. Tykkäsin siitä kyllä muuten tosi paljon, ja rouvakin olisi tuosta innoissaan kun tykkää kuvata potretteja.

Markku J

Se on uskomattoman hyvä muotokuvissa. Kertakaikkiaan upea ja hintansa arvoinen. Saahan siitä myydessäkin hyvän hinnan, jos siihen pettyy. Aika kalliita ovat eBayn pyynnöt.

pokkus

Nyt olisi tarjouksessa Sigman 30mm f/1.4 EX DC HSM -linssi hintaan $289 (215,) uutena sisältäen postituksen. Onkohan tuosta linssistä oikeasti mihinkään, kokemuksia? Hiukan ristiriitaista tietoa on netissä. Osa kehuu kovasti ja toiset taas sanovat, että vain keskinkertainen linssi eikä tarjoa suuren aukon lisäksi mitään "ihmeellistä".

Edit: tilasinkin jo linssin :) Oli sen verran kova tarjous, että nopeasti katsoin, että tuosta pitäisi saada vähintään omat takaisin ihan milloin tahansa, vaikka käytettynä myisi eteenpäin.

Edit2: tuli muuten huomattua, että aika hyvät "lisävarusteet" linssissä mukana:
    Front & Rear Lens Caps
    Lens Hood
    Carrying Case
    1-Year Worldwide Warranty + 3-Year Extended USA Warranty

Markku J

Asiallinen valinta valovoimaiseksi yleislinssiksi APS-C kennoiseen runkoon. Minä käytän aika paljon FX koossa vastaavaa 50 mm lasia. Edulliset hinnat teillä jenkeissä. Täällä saa tuosta helposti omansa pois.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 01.02.13 - klo:05:46
Täällä saa tuosta helposti omansa pois.

Nopeasti katsoin, että Suomessa Verkkokauppa.comissa sama linssi maksoi uutena 400, eli melkein tuplasti enemmän. Täälläkin Ebayssä hyväkuntoisista käytetyistä pyydetään melkein $80 enemmän ja uusista jopa $150 enemmän. Sigma on ilmeisesti tuomassa uuden mallin tuon tilalle ja varmasti sen takia poistomyyvät tuota vanhaa pois.

http://www.slashgear.com/sigma-unveils-four-new-art-lenses-30267337/

Kale

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 01.02.13 - klo:00:55
Nyt olisi tarjouksessa Sigman 30mm f/1.4 EX DC HSM -linssi hintaan $289 (215,) uutena sisältäen postituksen. Onkohan tuosta linssistä oikeasti mihinkään, kokemuksia? Hiukan ristiriitaista tietoa on netissä. Osa kehuu kovasti ja toiset taas sanovat, että vain keskinkertainen linssi eikä tarjoa suuren aukon lisäksi mitään "ihmeellistä".

Edit: tilasinkin jo linssin :) Oli sen verran kova tarjous, että nopeasti katsoin, että tuosta pitäisi saada vähintään omat takaisin ihan milloin tahansa, vaikka käytettynä myisi eteenpäin.

Edit2: tuli muuten huomattua, että aika hyvät "lisävarusteet" linssissä mukana:
    Front & Rear Lens Caps
    Lens Hood
    Carrying Case
    1-Year Worldwide Warranty + 3-Year Extended USA Warranty

Itellä olis kanssa tarkoitus hankkia tuo objektiivi mutta valuutat ovat valuneet toistuvasti muihin kohteisiin. Paljonkohan olisi postikulut tänne Suomeen jos tilaisit mullekkin tuollaisen?

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Kale - 01.02.13 - klo:09:06
Itellä olis kanssa tarkoitus hankkia tuo objektiivi mutta valuutat ovat valuneet toistuvasti muihin kohteisiin. Paljonkohan olisi postikulut tänne Suomeen jos tilaisit mullekkin tuollaisen?
Itse en valitettavasti viitsi toimia “yleisenä kuriirivälityspalveluna” noille Suomen toimituksille kun kyselyitä tulee sen verran paljon :) Postitukset tuollaiselle linssille kuitenkin olisi jotain 20-30 dollarin hitaimmalla mahdollisella kuljetuksella (toimitusaika 1-8 viikkoa). Sen lisäksihän Suomessa joudut mitä luultavimmin maksamaan päälle vielä  verot (alv) ja tullit voimassa olevien säännösten mukaan.

B&H mielestäni toimittaa myös Suomeen, sieltä tuon itse ostin:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/381615-REG/Sigma_300101_30mm_f_1_4_EX_DC.html

Ilmeisesti tulee kuitenkin aika paljon kalliimmaksi verojen ja shippauksen takia.

clacson

Tulli taitaa olla 3,5% ja sitten alv 24%. Hintaa tullee siinä 300 ,.

Sigma on julkaissut linssistä uuden version 30.1. Lisätietoja mm. http://www.the-digital-picture.com/News/News-Post.aspx?News=4080

Rajalan hinta tällä hetkellä 399 ,: http://www.rajalacamera.fi/sigma-30-1.4-ex-dc-hsm-eos-/2440153012/dp?openGroup=440

Varmaan kohta täälläkin alkaa varastojen tyhjennysmyynnit.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Kale

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 01.02.13 - klo:16:56
Itse en valitettavasti viitsi toimia “yleisenä kuriirivälityspalveluna” noille Suomen toimituksille kun kyselyitä tulee sen verran paljon :) Postitukset tuollaiselle linssille kuitenkin olisi jotain 20-30 dollarin hitaimmalla mahdollisella kuljetuksella (toimitusaika 1-8 viikkoa). Sen lisäksihän Suomessa joudut mitä luultavimmin maksamaan päälle vielä  verot (alv) ja tullit voimassa olevien säännösten mukaan.

Niin tässähän olisi ollut juurikin jujuna välttää nuo tullit ja verot eli paketin lähetys lahjana. Vai joutuuko niistäkin nykyään maksamaan verot?

BHP sivuilta saa suoraan näkyviin rahdit, tullit ja verot.
Shipping Cost To FINLAND
Shipping Method    Shipping Cost
UPS Worldwide Saver
3-5 Business Days Delivery
   $53.95
(EUR) 39.48
Duties & Tax    $142.85
(EUR)104.54

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Kale - 01.02.13 - klo:19:45
Niin tässähän olisi ollut juurikin jujuna välttää nuo tullit ja verot eli paketin lähetys lahjana. Vai joutuuko niistäkin nykyään maksamaan verot?

Eipä tuo lahjana lähettäminen mitään auta ellei suoraan valehtele paketin sisällön ja hinnan suhteen. Jäävät ne paketit siis aika usein tulliin, vaikka lahjana yrittäisikin lähettää. Sitten toki voi käydä ohraisesti, jos paketti häviää matkalla tjsp. ja korvaukset jäävät olemattomiksi pienen hinnan takia. En tiedä miten tulli toimii tällä hetkellä Suomessa, mutta luulisi, että ne läpivalaisevat suurimman osan paketeista ja epäilyttävät paketit otetaan tarkempaan syyniin, jos ilmoitettu hinta kovasti poikkeaa sisällöstä. Tässä tapauksessa vastaanottajan pitää osoittaa hinta oikeaksi ostokuitin tai vastaavan avulla.

Voisihan tuota tietenkin alkaa sivubisneksenä tekemään ja ottaa 10-15% välityspalkkiota ostohinnasta :D Ei nimittäin ole mitään mukavinta hommaa pakata ja asioida tuolla lähipostissa paketteja viemässä...

concorde

Perskules kun toi Sigman 30mm alkoi kutittelemaan mieltä. Reilu 200, tosta lasista ei tosiaankaan olisi paljon. Hmm... virman pääkonttori olis Seattlessa, nyt pitää vaan tutkia kuka kollegoista olis menossa sinne.

Muutoin kalustoon kuuluu 60D canon ja laseina yleishyvä Sigma 18-50 f2.8 , teräväpiitolinssit canon 50mm f1.4 ja canon 70-200L f4.0 IS. Toi 50mm on croppirunkoon vähän pitkä (sopii henkilökuvaukseen ihan ok), joten nopealle kolmekymppiselle olis käyttöä
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Kale - 01.02.13 - klo:19:45
Lahjan raja on 45EUR. Lisäksi tullissa tuskin menee läpi se, että joku kamerakauppa päättää lähettää sinulle lahjan.

Ei ne siellä ihan tyhmiä ole. Valitettavasti. Itse olen saanut tuosta tulli-hommasta sen verran tarpeekseni, etten juurikaan tilaa mitään EU:n ulkopuolelta. Usein EU-alueelta löytää lähes saman hintaisen. Tosin nyt euro on taas vahvistunut, joten voihan noissa voittaakin. Tai sitten ei.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Kale

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 04.02.13 - klo:08:38
Lahjan raja on 45EUR. Lisäksi tullissa tuskin menee läpi se, että joku kamerakauppa päättää lähettää sinulle lahjan.

Ei ne siellä ihan tyhmiä ole. Valitettavasti. Itse olen saanut tuosta tulli-hommasta sen verran tarpeekseni, etten juurikaan tilaa mitään EU:n ulkopuolelta. Usein EU-alueelta löytää lähes saman hintaisen. Tosin nyt euro on taas vahvistunut, joten voihan noissa voittaakin. Tai sitten ei.

Meinasinkin, että pokkus olisi lähettänyt tuotteen mulle lahjana. Kyllä entisvanhaan porukka sai firmojen lähettämiä gift lähetyksiä tullin ohi. Itellä kaikki tilaukset ovat säännöllisestä jääneet tulliin, tosin ei niissä mitään gift:iä ole lukenutkaan.

Käytetyistä 30mm/1.4:sta pyydetään tuo 300 euroa joten nyt saisi uuden samalla "melkein" hinnalla 212 + 105 euroa.

concorde

Tuttu oli taannoin tullissa töissä ja hänen toimenkuvaansa kuului osana tulliposti. Käytännössä hän siis ajoi päivittäin postin jakelukeskukseen tunniksi-pariksi käymään läpi mahdollisesti tulliin käännettäviä lähetyksiä. Lähes kaikissa paketeissa oli hinnat kuulemma alakantissa, joten väitetyn sisällön ja "fiiliksen" (lue: kokemuksen) pohjalta paketteihin lyötiin "Tullivapaa" - leimoja ja loput käännettiin tullin tiskille avattaviksi.

Mulle on kerran tullut EU:n ulkopuolelta vähän erikoisempi autoradio, jonka paketissa luki "Warranty replacement - No commercial value" ja siinä väännettiin hetki tullineidon kanssa kättä mahdollisesta tullin määrästä. Päästiin molempia tyydyttäneeseen sopuun kuitenkin lopulta.  :P
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

pokkus

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 01.02.13 - klo:00:55

Nyt on ollut linssi hyppysissä tämän illan ja muutamia koefotoja tullut otettua ja ensifiilis on kyllä todella hyvä. Pirusti tarkempaa kuvaa tuottaa hämärässä valossa kuin tuo kittilinssi ja valovoimaa toki on myös ihan eri luokkaa. Samoin linssin laatutuntuma on ihan toinen kuin kittilinssillä. Todella jämäkältä tuntuu tämä linssi. Lähinnä nyt oli mahdollisuus kokeilla linssiä tässä illalla kotosalla pelkän hehkulampun hämärässä valaistuksessa. Katsellaan myöhemmin millaista kuvaa linssillä saa aikaa sitten paremmassa valossa. Ainakaan toistaiseksi en törmännyt suurempiin tarkennusongelmiin eli taisi käydä tuuri ja sain siis hyvän yksilön :) Kovin lähelle kameralla ei pääsee tarkentaa eli mistään macro-linssistä ei voi puhua. Olisikohan minimitarkennusetäisyys luokkaa 50cm.

Tässä muutama räpsy tältä illalta. Valaistuksena siis hehkulamppu. Kuville ei ole tehty mitään muuta kun cropattu turhat reunat veke ja sitten pienennetty kokoa.

ISO 2000, 1/40 sec, f/4.0

ISO 800, 1/40 sec, f/1.4

Toistaiseksi olen tosi tyytyväinen linssiin :)

pokkus

Tulipa vielä tehtyä tuollainen tarkennustesti paristojen avulla tuolle uudelle Sigman linssille. Tuossa alla olevassa kuvassa on siis 11 AA-paristoa rivissä 45 asteen kulmassa (paristot koskevat toisiaan). Kamera on asetettu keskimmäisen pariston kohdalle, johon myös kohdistus tehtiin. Kamera oli asetettu pöydälle ja käytössä oli 2 sekunnin ajastinlaukaisu. Kohdistus tehtiin katsomalla etsimen läpi ja käyttämällä kohdistukseen vain (yhtä) keskimmäisintä kohdistuspistettä. Välimatka linssin päästä keskimmäiseen paristoon oli noin 30cm.

http://imageshack.us/a/img707/2987/img4695sc.jpg
ISO 100, 1/8 sec, f/1.4

Antakaas joku ammattilainen kommenttia onko kohdistus kunnossa?

Omasta mielestä kohdistus näyttäisi olevan aikalailla kunnossa koska keskimmäisin paristo näkyy kaikista terävimpänä. Keskimmäisen pariston takana oleva paristo on selkeästi suttuisempi, mutta edessä oleva paristo on jo tarkempi. Näyttäisi siis siltä, että kohdistus saattaisi olla vajaa puoli paristonmittaa liian edessä. Vertauksena kittilinssi samassa tilanteessa samalla kohdistustekniikalla oli tarkimmillaan usean pariston päässä takanapäin.

Kokeena otin vielä saman testin, mutta tein kohdistuksen näytön ja 10-kertaisen suurennoksen avulla (live view -tarkennus). Tällöin Sigman lasi tarkensi yhden pariston verran taakse. Mistähän tämäkin ero johtui Kittilinssi samassa tilanteessa tarkensi täydellisesti keskimmäiseen paristoon ja sai aikaan todella tarkan lopputuloksen.

Markku J

Minä olen liian amatööri sanomaan mitään viimeistä sanaa tähän, mutta minusta tämä linssi näyttää olevan varsin hyvä yksilö. Tarkentaa vain hieman liian eteen, kuten itsekin analysoit. Minulla oli Sigman 50 mm lasissa enemmän virhettä, mutta siitähän tuota tyyppiä on moitittukin. Pystyykö 550D:lle ohjelmoimaan lissikohtaisen mikrosäädön, jolla linssin saa kalibroitua ?

Onko tuo live view -tilan tarkennus manuaalinen vai automaattinen ? Sehän on erittäin hyvä tarkennustapa makrokuviin - näytön avulla suurennettuna ja käsin tarkennettuna. Niin olen itse tehnyt, mutta automaattia en ole tuossa yhteydessä kokeillut.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.02.13 - klo:05:35
Minä olen liian amatööri sanomaan mitään viimeistä sanaa tähän, mutta minusta tämä linssi näyttää olevan varsin hyvä yksilö. Tarkentaa vain hieman liian eteen, kuten itsekin analysoit. Minulla oli Sigman 50 mm lasissa enemmän virhettä, mutta siitähän tuota tyyppiä on moitittukin. Pystyykö 550D:lle ohjelmoimaan lissikohtaisen mikrosäädön, jolla linssin saa kalibroitua ?

Itsellä on 600D ja siinä ei tuo mikrosäätö onnistu. Nopea googlaus kertoi, että vasta 7D:ssä on tuo ominaisuus eli reippaasti kalliimmassa rungossa kuin oma. Hyvältä tuo linssi omastakin mielestä vaikuttaa, etenkin kun kyseessä ei edes ollut kunnolla valaistu tila, jossa tarkennus pitäisi olla kameralle helpompaa.

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.02.13 - klo:05:35
Onko tuo live view -tilan tarkennus manuaalinen vai automaattinen ? Sehän on erittäin hyvä tarkennustapa makrokuviin - näytön avulla suurennettuna ja käsin tarkennettuna. Niin olen itse tehnyt, mutta automaattia en ole tuossa yhteydessä kokeillut.

Tuossa testissä Live view-tilan tarkennus oli automaattinen, koska tarkoitus oli nimenomaan testata tuota automaattitarkennusta ja kuinka hyvin se osaa tarkentaa juuri haluttuun kohtaa. Tämä nimenomaan on ollut tuon Sigman lasin ongelma, että automaattitarkennus tarkentaa halutun kohteen eteen tai taakse. Testissä ei olisi siis ollut kovin paljon mieltä, jos tarkennus olisi tehty manuaalisesti tai automaattisen tarkennuksen lopputulos olisi korjattu manuaalitarkennuksella :)

Markku J

Eikös tuo live view -tarkennus perustu samaan kontrastintunnistusmetodiin, kuin videokuvauksellakin. Jos näin on, niin sehän selittää eron. Tosin kovin tarkka tuo kontrastipohjainen ei minusta ole ollut omissa kokeiluissa, erityisesti vähäisessä valossa.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.02.13 - klo:07:30
Eikös tuo live view -tarkennus perustu samaan kontrastintunnistusmetodiin, kuin videokuvauksellakin. Jos näin on, niin sehän selittää eron. Tosin kovin tarkka tuo kontrastipohjainen ei minusta ole ollut omissa kokeiluissa, erityisesti vähäisessä valossa.

Joo taitaa tuohon juurikin perustua. Minun käsityksen mukaan tuon pitäisi nimenomaan olla tarkka tarkennustapa jopa hämärässä. Ongelma noiden kolmannen osapuolen linssien kanssa tosin on Canonin kanssa se, että Canon ei suostu kertomaan ulkopuolisille valmistajille omia tarkennuslogaritmejaan, joten he joutuvat aina hiukan arpomaan miten tarkennuksen pitäisi oikeasti toimia. Nikon käsittääkseni on antanut nämä tarkennusalgoritmin julkiseen tietoon, joten Nikonin kanssa ei pitäisi samoja ongelmia olla. Korjatkoon joku jos olen väärässä :)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 08.02.13 - klo:04:53
Tulipa vielä tehtyä tuollainen tarkennustesti paristojen avulla tuolle uudelle Sigman linssille.
Lisää paristotestailua ja kuvankäsittelyn alkeita Lightroomissa :) On kyllä hieno softa tuo ja kuviin saa aivan erilaista ulottuvuutta, vaikka vähän olisi valotus mennytkin pieleen :) Nyt vaan kovaa harjoittelua softan käytössä, niin saa tulevaisuudessa vieläkin parempia fotoja.

Eli kyseessä nyt siis sama homma kuin aiemmin, mutta paristot kauempana kamerasta, isommat paristot käytössä sekä paristojen välillä hiukan väliä (about yhden pariston paksuiset välit). Tarkoituksena tällä kertaa saada mahdollisimman tarkka ja "hyvä" kuva keskimmäisestä paristosta ja sitten käsitellä se Lightroomissa.

http://imageshack.us/a/img6/1370/img4738crop.jpg
ISO 200, 1/40 sec, f/2.8 (huom. iso kuva linkin takana)

Kyllähän tuosta aikalailla irtoaa detaileja kun ihan pölykin erottuu pariston pinnalta :) Alan kyllä olemaan aika pirun tyytyväinen tuohon linssiin.

Docw

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 09.02.13 - klo:07:32

http://imageshack.us/a/img6/1370/img4738crop.jpg
ISO 200, 1/40 sec, f/2.8 (huom. iso kuva linkin takana)

Kyllähän tuosta aikalailla irtoaa detaileja kun ihan pölykin erottuu pariston pinnalta :) Alan kyllä olemaan aika pirun tyytyväinen tuohon linssiin.

Tuleekos tuon vasemmanpuoleisen pariston vasemman laidan punainen varjo tuosta linssistä?

Testailin ajankuluksi tuota omaa Canonin 50mm 1.4 linssiä pattereiden kanssa. Muuten tuosta linssistä pidän kovasti, mutta tarkennus on yleensä käyttämääni 24-105:n verrattuna toivottoman hidas ja monesti tarkentaa muualle kuin tarkoittamaani kohtaan. Testissä oli keskimmäinen tarkennuspiste käytössä ja kohdistettuna kierrätysmerkin X:n keskelle. Kuvat f1.4 & f2.8. Kamerana Rebel T2i (olisiko Suomalaisittain 500 tai 550D) ja ISO 100.

http://img254.imageshack.us/img254/6650/img2349b.jpg

http://imageshack.us/a/img341/7622/img2351q.jpg

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Docw - 09.02.13 - klo:15:01
Tuleekos tuon vasemmanpuoleisen pariston vasemman laidan punainen varjo tuosta linssistä?

En usko, että on linssistä tuo varjo. Mulla oli ihan tuossa vasemmanpuolimmaisen pariston vieressä energiansäästölamppu tuomassa lisävaloa ja se oli ehkä turhan kohtisuoraan suunnattu paristoja kohden ja se aiheutti tuon punertumaefektin. Käsittelemättömässä kuvassa tuo punainen varjo ei ollut ihan yhtä paha eli varmaan mun Lightroom säädöilläkin oli osuutta asiaan... ::) Aikalailla "ronskilla kädellä" nimittäin säädin kuvaa kokeilumielessä ja se voimisti vielä efektiä kun hiukan lisäilin värien voimakkuuksia :) Esimerkiksi tuollaista samanlaista punertumaa ei ollut mun toissapäiväisissä kuvissa toisilla paristoilla, jossa en myöskään käyttänyt tuota lisävaloa (kuva tuossa muutama viesti ylempänä).

Lainaus käyttäjältä: Docw - 09.02.13 - klo:15:01
Testailin ajankuluksi tuota omaa Canonin 50mm 1.4 linssiä pattereiden kanssa. Muuten tuosta linssistä pidän kovasti, mutta tarkennus on yleensä käyttämääni 24-105:n verrattuna toivottoman hidas ja monesti tarkentaa muualle kuin tarkoittamaani kohtaan. Testissä oli keskimmäinen tarkennuspiste käytössä ja kohdistettuna kierrätysmerkin X:n keskelle. Kuvat f1.4 & f2.8. Kamerana Rebel T2i (olisiko Suomalaisittain 500 tai 550D) ja ISO 100.

Näyttäisi, että sun tapauksesessa linssi kohdistaa jonkin verran taakse ja on voimakkaampi tuossa jälkimmäisessä kuvassa. Siinä kuvassa viimeinen paristo kun melkein näkyy selvempänä kuin ensimmäinen paristo ja kahden keskimmäisen pariston tarkkuusero ei ole kovin suuri.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy